Jumaat, 30 April 2010

Relevankah lagi peribahasa 'jangan jaga tepi kain orang'?

Oleh ABU BAKAR YANG

Dalam masyarakat Melayu, ada satu pepatah terkenal yang menggambarkan sikap peduli masyarakat terhadap hal ehwal orang lain. Ia sering digunakan oleh orang Melayu dan mungkin juga orang bukan Melayu dalam perbualan harian berbanding dengan pepatah lain. Pepatah yang dimaksudkan ialah 'jangan jaga tepi kain orang' yang membawa maksud, jangan ambil peduli hal orang lain.

Persoalannya, adakah pepatah ini masih relevan dengan cara hidup kita hari ini? Lebih-lebih lagi, bagi orang Islam adakah pepatah itu selaras dengan tuntutan agama? Sebenarnya pepatah ini mempunyai pro dan kontranya, bergantung dari sudut mana kita melihatnya.

Sekiranya pepatah 'jangan jaga tepi kain orang' ini membawa maksud buangkan sifat ingin tahu yang berlebih-lebihan mengenai sifat buruk dan keaiban seseorang, maka memang layak pepatah ini diamalkan.

Ini adalah kerana sifat suka mengambil tahu tentang keburukan orang lain seringkali akan disusuli pula dengan tabiat suka menyebarkan keburukan itu kepada orang lain. Ini mengumpat namanya dan diharamkan oleh agama. Bahkan al-Quran telah mengingatkan kita supaya menjauhi sifat buruk ini di dalam surah al-Hujurat, sebahagian daripada ayat ke-12, yang maksudnya: "Janganlah setengah daripada kamu mengumpat setengah yang lain…"

Begitu juga pepatah ini wajar diterima-pakai dan diamalkan sekiranya ia membawa maksud menjauhi sifat suka mengintip dan mencari-cari kesalahan orang lain. Hal ini juga telah diperingatkan kepada kita oleh Islam supaya menjauhi sifat 'tajassus' atau mengintip dengan tujuan untuk mencari keaiban dan keburukan orang yang tersembunyi.

Buruknya amalan mengumpat dan sifat 'tajassus' ini telah membuatkan Rasulullah SAW sendiri mengingatkan kita supaya menjauhi sifat-sifat ini dengan sabda Baginda yang bermaksud:

"Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin dan janganlah kamu mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya, dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahsiakan di lubang kenderaannya" - (Hadis riwayat at-Tirmidzi).

Namun apa yang ingin dilihat di sebalik pepatah yang kelihatannya tidak begitu molek diamalkan ini ialah ia masih tetap relevan dengan tuntutan kehidupan harian kita masa kini sehingga mungkin ia terpaksa diubah dari 'jangan jaga tepi kain orang' kepada 'tolong jaga tepi kain orang'. Apa yang ingin dimaksudkan di sini ialah kita harus mengakui bahawa persekitaran hidup kita sekarang tidak lagi aman dan selamat seperti suatu masa dahulu.

Di mana salah satu puncanya adalah runtuhnya institusi kejiranan dan lemahnya institusi kekeluargaan. Jiran sudah tidak lagi mengenali jirannya dan saudara-mara pun jarang sekali ingin bersemuka dan bertanya khabar.

Rasa bertanggungjawab terhadap jiran tetangga dan saudara-mara sudah semakin terhakis dalam budaya hidup masa kini. Dan antara penyebab yang membawa kepada tidak lagi berasa bertanggungjawab kepada permasalahan masyarakat dan kejiranan itu ialah menggunakan alasan 'jangan jaga tepi kain orang' sebagai jalan mudah untuk menidakkan rasa tanggungjawab.

Sedangkan banyak perkara di dalam masyarakat kita hari ini menuntut supaya kita lebih bertanggungjawab, dan banyak hal dapat diselesaikan sekiranya sikap ingin tahu dan ingin bertanggungjawab ini disuburkan, dan secara tidak langsung pepatah 'jaga tepi kain orang' perlu diketengahkan semula.

Contoh ketara yang boleh ditonjolkan ialah seperti kes-kes buang bayi, penderaan dan penculikan terhadap kanak-kanak yang kerap berlaku sejak kebelakangan ini. Dalam kehidupan moden dan era globalisasi ini, kita tidak dapat menafikan adanya manusia yang bertopengkan iblis dan bernafsukan syaitan.

Jika tidak, masakan timbul kes-kes jenayah terhadap kanak-kanak seperti yang dapat kita lihat di dada-dada akhbar saban hari. Semua yang berlaku ini memberikan kita satu amaran jelas bahawa para ibu bapa dan setiap anggota masyarakat perlu lebih peka dan mengambil tahu terhadap persekitaran masyarakat serta keselamatan anak-anak kita dan anak-anak jiran kita.

Rasa tanggungjawab dan kepekaan ini mungkin boleh menyelamatkan masyarakat kita daripada terus diceroboh dengan masalah pembuangan bayi, mendera anak-anak ataupun pedofilia yang sering mengambil kesempatan daripada kecuaian dan kelalaian ibu bapa.

Dalam kes penculikan anak-anak umpamanya, kita tidak dapat menafikan bahawa mungkin para ibu bapa tidak dapat mengawal dan memberikan tumpuan seratus peratus kepada anak-anaknya, apatah lagi bagi mereka yang mempunyai ramai anak.

Namun para ibu bapa juga perlu memahami bahawa anak-anak kecil, bahkan anak-anak yang sudah meningkat remaja tidak berupaya untuk menjaga diri mereka sendiri, dan inilah peluang yang sering dinantikan oleh golongan pedofilia ini.

Seperti mana yang dikatakan oleh Sabri Abd. Rahman, Pengerusi Gabungan Bertindak Pencegahan Penderaan Seksual Kanak-kanak, bahawa anak-anak kecil mahupun yang sudah meningkat remaja sebenarnya masih tidak berupaya untuk melindungi diri mereka sendiri.

Sehubungan itu, katanya, ibu bapa tidak boleh mengandaikan kanak-kanak tidak kira berapa peringkat umur mereka berupaya untuk menjaga diri sendiri dan paling penting, tidak dibiarkan berada di luar mahupun di dalam rumah tanpa ada pengawasan orang lebih dewasa.

Menurut beliau, tiada istilah tempat yang benar-benar selamat untuk kanak-kanak. Statistik menunjukkan kejadian seperti ini iaitu penculikan termasuk jenayah keganasan dan penderaan terhadap kanak-kanak boleh berlaku di mana saja termasuk di rumah yang kononnya dianggap selamat. Justeru, mereka perlu lebih berhati-hati dan tidak memandang remeh isu keselamatan kanak-kanak.

Mesej jelas daripada senario kehidupan masyarakat kita ini menggambarkan bahawa mahu tidak mahu rasa prihatin dan bertanggungjawab terhadap persekitaran hidup kini mesti diwujudkan semula.

Dan pepatah 'jangan jaga tepi kain orang' perlu diubah kepada 'tolong jaga tepi kain orang' sekiranya kita inginkan suasana yang lebih aman dan selamat.

Malangnya, kita seringkali tidak mahu dilabelkan sebagai penyibuk. Tetapi tahukah kita dengan menjadi 'tukang sibuk' dan suka jaga tepi kain orang inilah, mungkin suatu hari ia dapat menyelamatkan nyawa insan kecil yang mungkin anak jiran kita atau mungkin juga anak kita sendiri.

Kita tidak dapat menggambarkan betapa wajah-wajah ibu bapa yang dirundung malang ini saban hari meratapi kehilangan anak kesayangan mereka, kesakitan demi kesakitan dan penderitaan demi penderitaan.

Bagi menghadapi gejala yang semakin membarah ini, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menubuhkan satu unit baru khas untuk menangani kes-kes seperti ini. Usaha ini, seharusnya dipuji dan disokong oleh semua pihak. Cuma yang menjadi persoalan kita hari ini ialah bagaimana pula dengan tanggungjawab kita sebagai ahli masyarakat. Adakah kita hanya perlu berpeluk tubuh dan menjadi pemerhati sahaja atau mungkin ada peranan yang boleh kita mainkan.

Sebagai ahli masyarakat yang prihatin, kita boleh menjadi pemberi maklumat kepada unit khas ini supaya kes-kes yang melibatkan kanak-kanak dapat diuruskan dengan lebih cepat dan berkesan. Untuk mendapatkan maklumat, maka kita perlu kepada 'tukang sibuk' dan menjadi orang yang suka menjaga tepi kain orang.

Menjadi 'tukang sibuk' dan suka menjaga tepi kain orang ini pula bukanlah bererti mencari maklumat yang bukan-bukan yang tidak ada hubung kait dengan masalah yang dihadapi. Memadailah dengan maklumat yang sesuai dan cukup untuk disampaikan kepada pihak polis bagi melicinkan urusan siasatan mereka.

Justeru dengan meningkatnya kes-kes pembuangan bayi, dan kemunculan penjenayah yang zalim, kejam dan sadis di dalam masyarakat, wajar bagi kita untuk kembali mengukuhkan institusi kejiranan dan kekeluargaan kita.

Kerjasama yang mantap sangat perlu antara kita sebagai ahli masyarakat dengan pihak yang diberi kuasa. Mungkin kita adalah daripada kalangan orang yang prihatin tetapi takut untuk dilabelkan sebagai tukang sibuk dan suka menjaga tepi kain orang.

Namun, ini hanyalah andaian kita terhadap orang lain, kerana hakikatnya realiti kehidupan masyarakat kita sendiri sudah sedar betapa 'menjaga tepi kain orang' yang kena pada tempatnya adalah satu tanggungjawab yang perlu disuburkan semula agar menjadi budaya sihat yang membawa kepada kesejahteraan kita semua.

Penulis ialah Felo Pusat Kajian Sains & Alam Sekitar, Institut Kefahaman Islam Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Rabu, 28 April 2010

Hukuman melampau bukan cara mendidik

Oleh Rejal Arbee
rejal@mcoba.org


Jabatan Pelajaran patut pantau tindakan guru disiplin sekolah


APAKAH sebenarnya yang sedang melanda sekolah kita? Beberapa perlakuan guru sekolah terhadap murid mereka dalam tempoh beberapa hari ini menimbulkan persoalan mengenai tahap kualiti guru. Apa tidaknya jika seorang murid berusia 14 tahun yang dirogol bukan saja tidak mendapat simpati daripada pengurusan sekolahnya, malah dihukum pula dengan menurunkan kelasnya.

Tidak cukup dengan itu, statusnya sebagai seorang pengawas pun ditarik balik. Akibatnya, bukan saja gadis malang ini menghadapi trauma dirogol, malah sekolahnya sendiri menghukumnya dan memencilkannya hingga membuatnya berat untuk kembali ke sekolah. Apa jenis pengurusan sekolah yang kita ada sekarang ini ?

Apakah yang boleh kita harapkan untuk anak kita sekiranya wujud pengurusan jelek seperti ini yang bukan saja tidak berperikemanusiaan, malah memberi gambaran bahawa tidak berhati perutnya mereka itu.

Dalam pada itu, ada pula berita mengenai sikap ganas dan tidak berhati perut seorang guru disiplin terhadap muridnya yang didapati bersalah kerana lambat masuk sekolah atau mengenakan pakaian yang dianggap tidak mematuhi peraturan. Satu kes ialah mengenai seorang pelajar Tingkatan Lima yang menghadapi pelbagai masalah di rumah berikutan kematian bapanya yang memberikan tekanan untuk hidup bagi keluarga malang ini.

Gadis itu mempunyai hanya dua ‘camisole’, satu berwarna putih dan satu lagi berwarna merah muda. Pada satu hari dia terpaksa memakai pakaian dalamnya itu yang berwarna kerana yang putihnya belum kering selepas dibasuh. (Murid ini mempunyai hanya dua helai pakaian itu saja). Disebabkan kesalahan ini, dia ditampar dan dipaksa menanggalkan camisolenya yang digantung dalam bilik guru itu untuk tatapan ramai.

Seorang lagi rakannya yang memakai coli berbintik dipaksa oleh guru disiplin itu menanggalkan colinya dan terpaksa berada dalam kelas tanpa coli. Tidak diberitakan pula apakah sekolah itu sekolah perempuan atau sekolah bercampur. Jika peristiwa itu berlaku di sekolah perempuan hukumannya itu tidaklah seteruk ia berlaku di sekolah campuran.

Tidakkah guru ini prihatin terhadap maruah seseorang hatta muridnya? Bagi saya orang macam ini tidak layak menjadi guru disiplin. Malah tidak layak jadi guru pun. Dia ini tidak tahu untuk bertindak sebagai seorang pendidik.

Menghukum seseorang murid tidak kiralah bagaimana teruk sekali pun kesalahannya bukanlah dengan cara memalukannya. Ini bukanlah satu usaha mendidik namanya. Lebih baik guru disiplin ini cari kerja lain saja.

Dalam pada itu, berita mengenai wujudnya golongan samseng di sekolah juga tidak putus-putus mendapat ruang dalam akhbar. Terakhir mengenai bagaimana seorang murid Tingkatan Dua yang juga seorang anak yatim dikelilingi rakan sekelasnya (perempuan) ketika kawan rakannya itu merogolnya dalam bilik darjah.

Diberitakan juga, itu bukanlah kali pertama dia dirogol. Murid malang itu kemudian dimasukkan sebatang pensel pula dalam kemaluannya. Apa sebenarnya yang sedang melanda sekolah kita ini? Kononnya mahu memantapkan sekolah kebangsaan sebagai sekolah pilihan. Apakah begini caranya untuk mendapatkan keyakinan ibu bapa terhadap sekolah kebangsaan?

Yang utamanya ialah memastikan semua guru sekolah itu terdiri daripada mereka yang benar-benar berdedikasi dan boleh diharapkan menjadi pendidik berwibawa dan tahu bagaimana hendak menangani pelbagai kerenah murid.

Tetapi apabila ada segelintir saja guru yang sebenarnya tidak layak menjadi guru yang boleh memberikan didikan terbaik bagi murid mereka, maka nama baik sesebuah sekolah itu hatta nama baik keseluruhan sekolah kebangsaan sendiri boleh tercemar. Guru tidak prihatin ini boleh diumpamakan sebagai nila yang setitik itu.

Inilah masalahnya apabila sekolah mempunyai guru seperti itu. Mereka ini bukan saja tidak tahu bagaimana hendak mendidik, tidak tahu bagaimana hendak berikan motivasi dan dalam pada itu, tidak prihatin pula terhadap masalah yang terpaksa dihadapi murid khususnya yang mengharungi kesempitan hidup kerana menghadapi pelbagai kekurangan.

Umum mengetahui kerjaya ini bukanlah menjadi satu profesion pilihan di kalangan ramai yang menjadi guru. Ada antara mereka ini menjadi guru bukan kerana mahu menjadi pendidik, tetapi kerana tidak berjaya mendapatkan pekerjaan lain.

Begitu pun, apabila sudah diterima masuk jadi guru, dia hendaklah sedaya upaya berusaha menjadi seorang guru dan pendidik berwibawa dan penuh dedikasi. Saya akui memang ramai berusaha ke arah demikian untuk menjadi guru yang amat dedikasi dan berusaha memberikan pendidikan terbaik kepada murid mereka.

Malangnya ada pula sejumlah guru yang tidak langsung tahu bagaimana hendak menjadi pendidik jauh sekali pendidik berkaliber. Seperti guru disiplin ini yang sedikit pun tidak tahu bagaimana hendak menjaga maruah muridnya. Malah dia ini sengaja pula mahu memalukan mereka itu.

Ini juga menimbulkan persoalan bagaimana seseorang guru itu dipilih menjadi guru disiplin. Khabarnya buat masa ini pemilihan bergantung kepada guru besar atau pengetua sesebuah sekolah. Tidak tahulah pula apakah sudah ada kriteria yang harus diikuti sekolah apabila hendak melantik seseorang guru menjadi guru disiplin.

Katanya, pemilihan dibuat mengikut urutan mukanya apakah dia seorang yang berperwatakan cenge dan kelihatan garang. Jika inilah kriterianya, maka tidak hairanlah kenapa guru ini hanya tahu menghukum saja. Bukan untuk mencari sebab musabab murid membuat kesalahan dan berusaha menangani masalah dihadapi murid dan memberikan kaunseling.

Mungkin bagi guru ini dia tidak bertanggungjawab mencari punca kenapa seseorang murid bertindak demikian. Diakui majoriti guru memang berdedikasi.

Tetapi apabila wujud watak yang jelas tidak langsung prihatin terhadap kesulitan murid atau tidak mahu tahu latar belakang dan pelbagai hal yang murid terbabit terpaksa tempuhi, apakah ini tidak menampakkan bahawa ada guru yang tidak patut terus membabitkan diri dalam profesion ini?

Dalam pada itu, timbul pula persoalan mengenai Jabatan Pelajaran. Ini adalah kali ketiga dalam bulan ini saya menulis mengenai pelajaran dalam kolum ini. Malangnya tiada sedikit pun reaksi jabatan itu terhadap pelbagai persoalan yang ditimbulkan. Kita lihat pula apakah akan ada reaksi terhadap apa yang dibangkitkan kali ini.

Jika tidak ada juga apa pun reaksi mereka, jelaslah mereka ini tidak ambil kisah atau kata orang tidak ambil ‘pot’ terhadap apa yang dibangkitkan. Tulislah apa yang kamu mahu kami tidak peduli. Apa sangat ia hanyalah satu pandangan oleh seorang yang sudah bersara yang tidak mempunyai apa-apa pun pengaruh.

Kami akan tetap terus saja dengan apa yang kami lakukan selama ini. Apakah ini yang sedang berlaku di Jabatan Pelajaran dan sekolah kita?

Datuk Rejal Arbee ialah Felo Kanan di Universiti Kebangsaan Malaysia

Sumber : http : //www. bharian.com.my/

Kaedah penentuan harga menurut Islam

Islam tidak melarang peniaga mengambil untung tetapi jangan sampai menindas pengguna. - Gambar hiasan


HARGA memainkan peranan penting dalam menentukan keuntungan kepada penjual. Semakin tinggi harga barang, maka semakin tinggi keuntungan yang diraih oleh entiti yang mengeluar, menjual dan memasarkan barangan tersebut.

Namun, ramai yang tidak memahami bahawa setiap kali mereka menaikkan harga barang, maka semakin meningkat bebanan yang terpaksa ditanggung oleh pengguna.

Maknanya keuntungan yang berlipat-kali ganda akan mendatangkan kesusahan kepada orang lain.

Islam amat menitikberatkan keadilan dan kesaksamaan. Ia selaras dengan salah satu sifat Allah, iaitu Maha Adil. Sekiranya diperhatikan dan diselidiki secara mendalam terhadap hukum-hakam Allah, kita akan mendapati bahawa terdapat banyak nilai-nilai Islam yang dipaparkan secara tersurat dan tersirat.

Allah SWT berfirman: Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang-orang yang benar-benar menegakkan keadilan, menjadi saksi kerana Allah, biarpun terhadap dirimu sendiri ataupun ibu bapamu dan kaum keluargamu. Jika ia kaya ataupun miskin, Allah lebih mengetahui keadaan keduanya, maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, sehingga kamu tidak berlaku adil. Jika kamu memutar belitkan, atau enggan menjadi saksi, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjakan. (An-Nisa': 135)

Sejajar dengan itu, Islam juga mengharamkan kezaliman. Bahkan, Allah menegah daripada cenderung atau menyokong perbuatan zalim walaupun ia dilakukan oleh orang lain.

Firman Allah SWT: Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan. (Hud: 113)

Dalam membicarakan kaedah penentuan harga, sebenarnya tiada dalil dari nas al-Quran dan hadis secara jelas yang khusus menyentuh tentangnya.

Namun, kita boleh menggunakan garis panduan umum berdasarkan prinsip menegakkan keadilan dan menolak kezaliman sebagaimana yang dijelaskan dalam ayat-ayat sebelum ini.

Maka kaedah paling tepat dalam penetapan harga ialah jangan sampai menyebabkan ada pihak yang dizalimi.

Harga yang diletakkan kepada sesuatu barang yang ingin dikeluarkan jangan sampai menindas pengguna dan jangan mengabaikan hak penjual untuk mendapatkan keuntungan.

Sebaliknya, ia mestilah berada di pertengahan. Ini sejajar dengan sifat 'ibadurrahman (hamba Allah) yang bersifat pertengahan dalam melakukan perbelanjaan sebagaimana yang dicatatkan dalam al-Quran: Dan (hamba-hamba itu) apabila berbelanja tidak boros dan tidak kedekut, dan adalah perbelanjaan itu di tengah-tengah antara yang demikian. (al-Furqan : 67)

Penetapan harga juga perlu berdasarkan kualiti dan kuantiti sesuatu produk. Di sinilah pentingnya kejujuran dan ketelusan di pihak peniaga atau penjual.

Kadang-kadang ada di antara kita yang sanggup meniru atau menciplak produk lain sehingga seakan-akan sama.

Lalu diletakkan harga yang sama untuk mengabui pengguna.

Maka berlakulah suasana yang tidak harmoni di antara pihak penjual dan pembeli. Justeru, letakkanlah harga berdasarkan kualiti sebenar barangan tersebut.

Janganlah disebabkan keghairahan meraih keuntungan yang berlipat kali ganda, kita sanggup menipu para pengguna.

Firman Allah SWT: Dan janganlah kamu makan harta-harta sesama kamu dengan jalan yang batil dan janganlah kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim-hakim dengan tujuan supaya kamu dapat memakan sebahagian dari harta orang lain dengan cara yang berdosa, sedangkan kamu mengetahui. (al-Baqarah: 188)

Namun begitu, kita perlu menyedari bahawa turun-naik harga berlaku akibat daktiviti permintaan dan penawaran di pasaran. Salah seorang ulama tersohor dalam bidang fiqh dan siasah syar'iyyah, Ibn Taimiah (1263-1328) mempunyai gagasan yang jelas tentang persoalan menetapkan harga.

Ibn Taimiah atau nama sebenarnya Taqiad-Din Abul Abbas Ahmad ibn Abd. al-Halim ibn Abd. as-Salam Ibn Taymiya al-Harrani menekankan bahawa sesiapa sahaja termasuk kerajaan tidak boleh terlibat dalam mengaturkan harga.

Ia perlu diserahkan kepada proses normal yang bersandarkan aktiviti pasaran semasa.

Teori yang sama juga dikemukakan oleh Adam Smith (1723-1790) melalui karyanya Wealth of Nation iaitu menyerahkan penentuan harga kepada pasaran bebas. Beliau mengkritik pihak kerajaan yang cuba masuk campur dalam proses penetapan harga.

Pada pandangan saya, kita perlu meraikan harga pasaran dalam menetapkan harga produk yang ingin dijual sekiranya produk-produk sama atau hampir sama spesifikasinya sudah wujud di pasaran.

Namun, kadang-kala pihak kerajaan juga perlu campur tangan dalam meletakkan harga. Contohnya harga siling sesuatu barangan keperluan harian untuk menyeimbangkan keperluan pengguna dan kehendak peniaga-peniaga.

Tanpa kawalan ini, maka peniaga yang tamak pastinya akan menaikkan harga barang sewenang-wenangnya tanpa mempedulikan perasaan dan bebanan pengguna.

Namun begitu, penjual diharus menaikkan sedikit harga melebihi harga pasaran jika produk tersebut mempunyai nilai tambah (value added). Ini menyebabkan produk berkenaan mempunyai perbezaan dan keistimewaan berbanding dengan produk-produk yang sama di pasaran.

Sebagai contoh, harga sebuah rumah di sebuah lokasi adalah RM150,000. Namun, kerana pemilik rumah itu mahu menjualnya bersama dengan perabot beserta reka bentuk dan dekorasi yang sangat cantik, maka beliau diharuskan menjualnya dengan harga RM200,000 atau lebih.

Islam tidak mengehadkan nisbah untung yang boleh diambil oleh pihak penjual. Sebagai contoh, sekiranya rumah yang dibeli dengan harga RM50,000 pada 10 tahun dahulu, mungkin dapat dijual dengan harga RM1 juta pada masa sekarang.

Banyak faktor yang boleh menyebabkan aplikasi tersebut diharuskan. Antaranya, pembangunan yang pesat di kawasan tersebut atau lokasi yang strategik seperti adanya pasar raya, pengangkutan awam, sekolah dan kemudahan hospital. Oleh itu, permintaan terhadap rumah di kawasan tersebut meningkat.

Rasulullah SAW pernah membenarkan peniaga meningkatkan keuntungan sehingga melebihi 100% dari harga asal.

Ini dapat dilihat melalui Hadis Urwah Al-Bariqi; Sesungguhnya Nabi SAW memberi Urwah satu dinar untuk membeli seekor kambing, maka (atas kebijaksanaannya) dapat dibelinya dua ekor kambing, lalu dijualnya seekor dengan harga satu dinar, lalu ia datang bertemu Nabi membawa satu dinar dan seekor kambing, maka Nabi terus mendoakannya dalam jualannya, yang jika ia membeli tanah sekalipun pasti ia akan mendapat untung. (riwayat Al-Bukhari, no 3642 )

Hadis ini jelas memaparkan bahawa Urwah al-Bariqi telah membeli dua ekor kambing tersebut dengan harga setengah dinar. Namun, beliau menjualnya pula dengan harga satu dinar iaitu 100 peratus nilai untung yang diambil. Rasulullah SAW telah mengiktiraf perbuatan tersebut dan mendoakan Urwah al-Bariqi.

Kesimpulannya, penetapan harga banyak bergantung kepada kejujuran dan ketelusan penjual di samping melihat harga pasaran semasa.

Maka janganlah kita terlalu tamak untuk mendapatkan keuntungan berlebihan sehingga sanggup untuk menaikkan harga barang secara melampau-lampau.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Selasa, 27 April 2010

INI BAHASAKU

Sejahtera kita membina bahasa
bahasa ibunda dijunjung mulia
tamadun bangsa rapi dijaga
agar bangsa dipandang mulia
kita bina bangsa bermaruah
jiwa kita berbudi bahasa
jujur mulia sejahtera segala
Malaysia berdaulat
bahasanya penuh keramat.

IJAMALA M.N,
Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Ahad, 25 April 2010

Perkukuh institusi keluarga

Oleh MOHAMAD ABDULLAH

Berita seorang pelajar sekolah dirogol di dalam bilik darjah oleh rakan sekolahnya, pelajar remaja dirogol sekumpulan lapan orang dan beberapa kes bunuh diri dari kalangan orang Melayu Islam amat mengganggu kita kebelakangan ini. Terbaru, remaja belasan tahun didapati menggantung diri.

Melihat senario itu, nampaknya bilik darjah kini tidak lagi selamat. Rakan-rakan sekolah tidak lagi boleh dipercayai. Agama tidak lagi menjadi pendinding dalam tindakan. Tekanan perasaan dan perasaan keterasingan membawa padah apabila nyawa sendiri menjadi taruhan.

Tidak perlu menuding jari. Yang terjadi telah terjadi. Tidak mustahil esok, ahli keluarga terdekat kita yang menjadi mangsa. Tatkala itu, kita akan tahu betapa sakit, pedih dan sedihnya berhadapan dengan situasi itu.

Oleh kerana itu, semua pihak harus prihatin terhadap apa yang terjadi. Ini adalah antara isu-isu yang mungkin tidak terfikir dek akal kita selama ini. Kita hanya membaca dan menggeleng kepala terhadap apa yang terjadi kepada orang lain tanpa kita duga yang ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja.

Apakah tindakan yang wajar kita sama-sama lakukan selepas ini? Pertama, ia harus bermula dari dalam rumah. Kukuhkan institusi keluarga, tanamkan perasaan kasih sayang, sikap prihatin dan melihatnya sebagai amanah Tuhan yang tidak harus diabaikan. Kesibukan bagaimana sekali pun dalam mencari rezeki bukan alasan untuk abaikan keluarga.

Anak-anak lahir dari kasih sayang sepasang suami isteri, walaupun terdapat juga yang lahir secara terpaksa atau tidak diminta. Dalam sebuah unit keluarga, biasanya anak lahir daripada hasrat bersama.

Seperti mana kita menghargai kasih sayang ibu bapa dan keluarga, maka kita juga bertanggungjawab dan memegang amanah besar dalam memberikan dan berkongsi kasih sayang dan amanah terhadap anak-anak kita.

Menyayangi anak-anak dan keluarga bukan sahaja bermakna memenuhi keperluannya, tetapi juga mengawasi, mengambil berat, mengambil tahu dan sentiasa tahu perkembangan anak-anak dan ahli keluarga.

Ini bermakna, ibu bapa berperanan untuk memastikan anak-anak dan anggota keluarganya sentiasa dalam sejahtera, malah juga mensejahterakan anggota masyarakat seluruhnya.

Selain itu, para pemimpin institusi yang ada harus memainkan peranan yang sewajarnya. Bukan sahaja institusi sekolah, malah juga institusi agama dan institusi-institusi lainnya.

Institusi sekolah dan warganya harus tidak sentiasa bersikap menghukum, tetapi mendidik. Guru-guru harus menjadi role model kepada anak-anak. Agak malang apabila sesekali terdengar berlaku pergaduhan guru-guru yang disaksikan murid dan pelajar, sikap guru yang tidak sesuai dengan institusi sekolah dan pendidikan dan pelbagai isu lain.

Kita faham tekanan yang dihadapi oleh para pendidik kita. Malah kita juga melihat pelbagai ganjaran yang diberikan untuk membantu para pendidik kita. Namun yang paling penting adalah profesionalisme guru dan roh 'pendidik' dan 'guru' harus diberikan keutamaan.

Guru dan pendidik bukan lagi seperti mana zaman tahun 60-an yang berkhidmat secara sukarela dan mempunyai minta mendalam terhadap pembangunan ilmu anak bangsanya.

Justeru, institusi sekolah dan pendidikan harus membangunkan sistem yang berupaya mendidik anak-anak kita, sehinggalah ke institusi pengajian tinggi untuk memahami dan menghayati kepentingan terhadap isu-isu yang berkaitan sama ada secara formal atau pun di luar bilik darjah.

Malah di institusi pengajian tinggi kita, aktiviti-aktiviti pelajar harus menumpukan kepada usaha ini melalui begitu pertubuhan dan persatuan yang ada. Anak-anak muda kita harus diberikan kefahaman mendalam tentang kesan dan natijah yang berlaku dalam setiap tindakan yang dilakukan secara jangka panjang.

Begitu juga dengan institusi agama termasuk institusi masjid yang ada hampir di setiap mukim dan kampung di negara kita. Institusi agama harus berupaya untuk berjalan seiring dengan anak-anak kita tanpa sebarang prejudis.

Biar bagaimanapun tingkah laku anak-anak kita, tanpa mengira sesiapa, mereka perlu dibuat kawan dan dibimbing.

Jiwa anak-anak dan remaja harus dilihat dalam konteks keremajaan dan zaman yang dilalui tanpa perlu membandingkan mereka dengan zaman dan tingkah laku kita pada zaman kita sebagai anak-anak dan remaja.

Para imam, ustaz dan cerdik pandai agama kita harus sentiasa mempunyai empati yang tinggi terhadap jiwa anak-anak kita. Menyalahkan mereka, memandang buruk dan melihat mereka dengan pandangan hina dan menghukum, tidak akan menyelesaikan masalah.

Lihat bagaimana stigma yang ada dalam masyarakat terhadap para penagih dadah serta mereka yang menghidapi HIV/AIDS yang dipandang hina dan tidak dipedulikan oleh anggota masyarakat dan keluarga sehingga menyebabkan ramai yang terus hidup dalam dunianya sendiri.

Kesilapan yang masyarakat lakukan adalah kita enggan berkawan dan memahami mereka. Dalam banyak keadaan, anak-anak dan remaja, malah juga orang dewasa hilang haluan dan pertimbangan apabila tiada tempat mengadu, tiada teman untuk mendengar dan berkongsi masalah, manakala kemurungan menjadi antara petanda awal yang menjerumuskan mereka dalam membuat keputusan yang mungkin di luar jangkaan kita.

Selain itu, badan-badan sukarela perlu menggerakkan tenaga dan usaha mereka untuk bersama-sama mendekati anak-anak, remaja, malah mereka yang berhadapan dengan masalah.

Di negara ini, kita mempunyai banyak badan sukarela yang berteraskan pelbagai kepentingan dan kumpulan masyarakat. Dalam banyak keadaan, cadangan yang diberikan adalah penguatkuasaan dan pengukuhan pelbagai agensi kerajaan.

Namun, keprihatinan dalam mengurangkan masalah yang ada harus digerakkan oleh badan-badan sukarela dan anggota masyarakat seluruhnya. Konsep gotong royong, berderau, khidmat masyarakat dan pelbagai lagi adalah antara aktiviti yang harus digerakkan secara besar-besaran.

Setiap pihak harus melihat isu-isu sosial sebagai masalah bersama yang harus diselesaikan bersama. Ia adalah isu bersama yang patut melibatkan semua pihak, bukan khusus kepada kumpulan tertentu.

Pada masa yang sama, agensi-agensi amanah harus terus memberikan sokongan dalam semua usaha yang dilakukan secara berterusan. Mereka yang berada di agensi-agensi amanah perlu menunaikan amanah yang diberi tanpa putus asa demi mewujudkan kesejahteraan masyarakat pada masa depan.

Kes rogol, buang bayi, bunuh diri serta jenayah-jenayah lainnya hanya dapat dikurangkan dengan adanya tindakan holistik yang melibatkan semua pihak. Ia bukan hanya tanggungjawab pihak tertentu, tetapi tanggungjawab kita semua.

Dalam perkara itu, ibu bapa dan keluarga adalah unit terpenting dalam memastikan kesejahteraan semua, sebagai pemerhati sekali gus mengambil tindakan awal untuk mengelakkan masalah menjadi lebih runcing. Kasih sayang yang mendalam perlu menjadi alat utama untuk mengikat kita sebagai satu unit sosial yang kukuh dalam menghadapi apa jua keadaan yang berlaku.

Anak-anak, malah kita sendiri mungkin melakukan kesilapan, tetapi dengan adanya bimbingan dan kasih sayang yang mendalam, ia boleh diselesaikan supaya anak-anak tidak terus hanyut serta mengambil keputusan yang menimbulkan kesusahan kepada dirinya, mahu pun mereka yang berada di sekelilingnya. Kasih sayang harus dikongsi dan dirasai bersama.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Sabtu, 24 April 2010

SENJATA BAHASA

Bahasa adalah senjata
yang menyelamatkan maruah bangsa.

Dengan senjata bahasa
kita redah rimba silam yang guram
kita hapuskan ular sangsi yang menghampiri
kita bunuh ulat seteru yang mengganggu
kita nyahkan serangga prasangka yang
menduga.

Dengan senjata bahasa
kita susuri denai masa depan yang berpedoman
kita hancurkan kuku penguasa yang berpura
kita patahkan jari pengkhianat yang menggugat
kita lenyapkan lidah petualang yang bercabang.

Dengan senjata bahasa
kita susuri denai masa depan yang berpedoman
kita benamkan sisa hujah yang menyanggah
kita tanam baki prejudis yang menghiris
kita kuburkan bangkai helah yang menanah.

Bahasa adalah senjata
yang meneguhkan peradaban bangsa.

NAZIM MOHD SUBARI
Endau, Johor.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tangani gejala sosial tugas semua pihak

Oleh Nik Safiah Karim

Masyarakat perlu lahirkan generasi muda seimbang rohani, jasmani seiring perubahan zaman

KINI masalah sosial amat ketara dalam masyarakat kita. Saban hari ada berita kanak-kanak didera, gadis dirogol dan remaja terbabit pelbagai salah laku. Di samping itu, jumlah penagih dadah semakin meningkat dan kes pembuangan bayi sampai ke tahap menggerunkan. Banyak juga perkara ini berlaku di kalangan orang Islam sehingga kita tertanya-tanya apakah menyebabkan mereka berbuat demikian.

Yang sering ditanya kebanyakan orang ialah: “Apakah yang sedang berlaku kepada masyarakat kita hari ini? Apakah ini kesan kemajuan?” Pada hemat saya, persoalannya lebih kompleks daripada itu. Memang diakui masyarakat kita sudah berubah daripada pelbagai segi, antaranya cara hidup, sistem nilai yang dipegang dan institusi sedia ada seperti keluarga dan perkahwinan.

Agak relevan juga jika diteliti siapakah terbabit dalam tindakan yang dianggap sebagai masalah sosial ini. Sebenarnya tidak ada kelompok tertentu. Dalam kes penderaan kanak-kanak, yang melakukan perbuatan kejam itu ialah orang dewasa daripada bapa tiri hingga kekasih si ibu. Siapakah pula yang merogol? Jawapannya juga orang dewasa, daripada bapa tiri kepada bapa sendiri, abang, sepupu hingga bapa saudara dan datuk mangsa.

Yang mendera isteri sudah semesti lelaki dewasa. Yang membawa jangkitan HIV/Aids kepada isteri juga lelaki yang bergelar suami. Demikian juga, wanita bergelar ibu yang pandai melahirkan anak tetapi tidak sanggup menjaga dan memelihara mereka dengan baik selepas melahirkan. Mereka juga orang dewasa. Wanita yang membabitkan diri dengan penagihan dadah dan kemudian mewariskan gejala penagihan itu kepada anak dalam rahimnya juga wanita dewasa.

Jika dilihat beberapa kegiatan sosial lain pula, pelakunya ialah remaja termasuk merempit, buang bayi, penagih dadah dan minuman alkohol. Jumlah remaja terutama lelaki yang menghuni pusat serenti amat besar dan gadis yang hamil di luar nikah juga semakin meningkat, begitu juga gadis yang lari dari rumah mengikut kekasih sama ada teman senegara atau orang asing.

Banyak sebab sudah diutarakan untuk menerangkan mengapa masalah sosial begitu menonjol pada masa ini. Sebenarnya tidak ada satu sebab khusus mewujudkan keadaan ini, tetapi nampaknya ia timbul akibat beberapa faktor.

Satu antara sebab yang kerap dikemukakan ialah ketiadaan ajaran agama yang mantap dan mencukupi. Dalam kajian dibuat beberapa pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) terhadap remaja di beberapa pusat tahanan, ramai mengatakan mereka tidak tahu dan tidak pernah sembahyang lima waktu.

Ibu bapa mereka tidak menjadi model cara hidup Islam seperti tidak pernah sembahyang berjemaah bersama keluarga. Walaupun mereka pernah mengikuti mata pelajaran agama di sekolah, kebanyakannya tidak dapat mempraktikkan ilmu yang diajarkan.

Sesetengah pihak pula menyalahkan media massa. Ada juga kebenaran hal ini. Pelbagai mesej, baik dan buruk diterima melalui program dan filem yang disiarkan melalu televisyen dan panggung wayang. Kewujudan video lucah membawa banyak kesan buruk terutama terhadap remaja yang memang suka mencuba.

Pengaruh budaya asing yang datang melalui pelbagai saluran media tidak serasi dengan jiwa Timur masyarakat kita dan ini meruntuhkan sistem nilai sedia ada, diganti dengan nilai baru seperti sifat individualisme dan materialistik.

Di sekolah pula kekurangan guru lelaki menimbulkan pelbagai kesan buruk, misalnya menurunnya disiplin pelajar dan tiada contoh yang sesuai bagi pelajar lelaki. Suasana pembelajaran tidak memuaskan juga disebut antara faktor yang menyumbang kepada masalah sosial.

Sistem pendidikan menekankan kejayaan akademik semata-mata yang menyediakan pelajar untuk lulus peperiksaan tetapi tidak untuk hidup dan bukan membina peribadi sempurna serta menyeluruh gagal menghasilkan lulusan yang cergas, cerdas dan bertanggungjawab.

Kesimpulannya, banyak yang tidak kena dengan masyarakat kini yang jika tidak ditangani, akan membawa kepada situasi lebih teruk. Agak senang jika kita menuding jari kepada kerajaan dan menyenaraikan pelbagai langkah untuk dilaksanakan. Dengan demikian, kita meletakkan kesalahan seluruhnya di atas bahu kerajaan.

Namun, secara ikhlas yang bertanggungjawab bukan kerajaan semata-mata. Kita sebagai ibu bapa mempunyai tanggungjawab tertentu terutama dari segi melahirkan anak yang apabila dewasa kelak, mempunyai peribadi sempurna, kukuh, mulia dan bertanggungjawab. Jika remaja kini tidak mempunyai asas agama yang kukuh, maka ibu bapa patut memainkan peranan masing-masing dibantu institusi yang relevan seperti sekolah, jabatan agama, alim ulama dan pemimpin masyarakat.

Ada keluhan yang mengatakan cara kita memperkenalkan bidang agama tidak menarik bagi remaja. Mungkin hal ini perlu diteliti pihak berkenaan. Apakah benar kita hanya menekankan aspek ritual dan hafalan semata-mata dan tidak memperlihatkan kepentingan mengaitkan ajaran agama dengan kehidupan harian? Perkara ini penting kerana sudah ada kecenderungan di Barat untuk menganggap agama sebagai tidak relevan lagi dalam dunia serba moden ini.

Selain ibu bapa, sistem persekolahan perlu menilai kembali pendekatan mereka dan membuat penyesuaian supaya lulusan yang dilahirkan sesuai dengan perubahan yang berlaku dalam negara dan mereka dapat memikul tanggungjawab dalam dunia yang sudah berubah.

Akhir sekali, hakikat bahawa masyarakat kita sudah dan sedang berubah dengan amat pesat tidak boleh dilupakan. Malaysia bukan saja mengalami perkembangan ekonomi dan sosial yang menakjubkan, tetapi masyarakat kita turut mengalami perubahan yang mengejutkan. Dalam masa yang singkat kita berubah daripada masyarakat pertanian kepada perindustrian yang berasaskan kemajuan sains dan teknologi.

Kejutan sedemikian semestinya meninggalkan kesan. Namun, jika kita pandai dan bijak menangani kejutan ini, kestabilan akan dicapai. Kita berdoa semoga retak yang sedang berlaku akan dapat dibaiki tanpa meninggalkan kesan terlalu membimbangkan. Namun, jika tidak ditangani segera dengan tabah, retak boleh menjadi belah.

Penulis ialah Pengerusi Majlis Perunding Wanita Islam Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Antara tahu, tak tahu dan tak mahu tahu

"Pengetahuan adalah kuasa" diterjemahkan daripada knowledge is power. Sesiapa yang ada pengetahuan, maka ia memiliki kuasa.

Maka dari situ, manusia berusaha untuk mendapatkan pengetahuan, kerana dengannya ia akan dapat meraih kuasa. Sementara mereka yang berkuasa pula akan menghalang pesaingnya daripada memiliki pengetahuan.

Antara contoh ketara ialah Amerika Syarikat muncul sebagai negara kuasa besar antara sebabnya ialah ia mempunyai pengetahuan lebih daripada negara-negara lain di dunia. Antara caranya untuk menghalang sebarang pencabarnya pula ialah menyekat pengetahuan tertentu daripada dimiliki mereka. Umpamanya menghalang pengetahuan mengenai tenaga nuklear kepada Iran.

Begitu juga dalam negara yang autokratik atau kurang demokratik. Bagi menghalang sebahagian daripada rakyatnya muncul sebagai pencabar pihak berkuasa, maka kerajaan yang memerintah akan menghalang pengetahuan tertentu daripada diketahui oleh warganegaranya sendiri. Maka mereka melakukan penapisan atau mengharamkan buku-buku serta menghalang laluan kepada laman-laman web.

Contohnya ialah apa yang dilakukan oleh China. Menghalang pengetahuan daripada rakyat adalah apa yang menjadi amalan negara-negara komunis yang kebanyakannya telah tumbang. Tetapi amalan ini juga dilakukan oleh negara-negara bukan komunis yang masih tidak mempercayai perlunya pengetahuan dimiliki oleh rakyat, bukan saja sebagai hak warganegara tetapi untuk kemajuan negara.

Bagi pihak yang menghalang sesuatu pengetahuan daripada diketahui umum, antara alasannya ialah untuk memelihara ketenteraman. Ini kerana ada kalanya pengetahuan itu mendatangkan bahaya. Akhirnya apa yang dikatakan baik atau buruk adalah penilaian subjektif.

Maka dalam hal ini, knowledge is power berkaitlah pula dengan ignorance is bliss. Maknanya ialah kejahilan itu ketenteraman. Bliss bermaksud kebahagiaan dalam perkahwinan jika dirujuk kepada rumah tangga. Tetapi bliss dalam keadaan jahil juga boleh bermaksud kebahagiaan. Maka lebih tepat lagi ia dimaksudkan sebagai ketenteraman hati. Dengan tidak mengetahui sesuatu perkara, mungkin ia lebih mendatangkan ketenteraman. Lebih-lebih lagi jika tahu pun, seseorang tidak dapat melakukan apa-apa. Lagi sekali perkara ini juga bersifat subjektif.

Kejahilan

Jadi bila masa pengetahuan itu menjadi kuasa, dan masa mana kejahilan itu mendatangkan ketenteraman? Adakah memiliki kuasa itu akan sentiasa mendatangkan ketenteraman hati?

Manusia mahukan kuasa, tetapi pada waktu yang sama, juga mahukan ketenteraman hati. Sementara hakikatnya pula ialah manusia tidak akan dapat memiliki semua pengetahuan. Kemampuan untuk memiliki pengetahuan adalah terhad, walaupun berbeza di antara satu sama lain. Begitu juga tidak ada pula manusia yang jahil mutlak. Semua manusia sedikit sebanyak mesti memiliki sesuatu pengetahuan.

Dalam hal kekuasaan dan ketenteraman, manusia juga akan membuat perkiraan yang serupa. Tidak ada manusia yang boleh memiliki kuasa mutlak, hatta seorang diktator sekalipun. Begitu juga dengan ketenteraman. Sebagai manusia, ada masa mereka akan menikmati ketenteraman, pada waktu lain pula ada juga masa kegelisahan. Otak manusia sudah berfungsi sebegitu rupa.

Akhirnya apa yang dapat dirumuskan ialah keseimbangan. Kita mahu pengetahuan tetapi berpadanan dengan keperluan kita. Ini kerana kuasa yang kita kehendaki dihadkan oleh alam. Begitu juga dengan ketenteraman. Ia juga dihadkan oleh alam.

Akhirnya dalam mendapatkan keseimbangan antara pengetahuan dan kejahilan, maka otak kita sendiri yang menentukan. Kalau terlalu banyak maklumat, otak kita akan terbeban, berasa bosan dan terus tidak ambil peduli.

Inilah yang sebenarnya sedang berlaku apabila manusia terdedah kepada banyak maklumat melalui pelbagai media termasuk Internet. Buat pertama kali dalam sejarah, manusia disogok dengan begitu banyak maklumat dan akses kepada pengetahuan.

Maka dalam keadaan begini, dalam berusaha untuk mendapatkan kuasa tetapi pada waktu yang sama mahu menikmati ketenteraman, dalam erti kata lain, usaha untuk mendapatkan pengetahuan diseimbangi dengan keinginan untuk kekal jahil dalam sesuatu perkara, maka apa yang diperlukan ialah keupayaan untuk memilih maklumat.

Ada maklumat yang wajar diserapi, tidak kurang pula yang perlu dielak. Terutamanya berita dan iklan yang tidak berkaitan dengan kita, atau lebih buruk lagi mengganggu emosi dan kehidupan.

Justeru seseorang tidaklah perlu melayari laman-laman web, blog atau apa saja dalam Internet yang tidak digemari. Begitu juga seseorang tidaklah perlu membaca buku atau bahan cetak yang tidak bermanfaat kepada dirinya. Kesemua itu membuang masa dan perasaan saja. Begitu juga, elak daripada menonton filem atau televisyen yang akhirnya hanya mendatangkan perasaan negatif.

Ignorance yang diterjemahkan kepada kejahilan mempunyai akar kata ignore, atau tidak mempeduli. Justeru jika ia diterjemahkan untuk menjadi tidak peduli dan bukannya kejahilan, maka ignorance is bliss boleh membawa maksud sikap tidak mempeduli yang membawa ketenteraman.

Justeru di samping pengetahuan, kejahilan dan tidak peduli boleh dirumuskan sebagai tahu, tidak tahu dan tidak mahu tahu.

Maka dalam zaman ledakan maklumat yang membawa terlebih bebanan kepada minda manusia, sikap tidak mahu tahu mempunyai tempat tersendiri dalam zaman ini.

Kalau sesuatu perkara atau isu itu tidak digemari, tidak perlu, tidak relevan dan tidak mendatangkan manfaat kepada seseorang, maka wajar diambil sikap tidak mahu tahu.

Jika dapat diurus sewajarnya, maka akan dapat diwujudkan keseimbangan antara tahu dan tidak tahu dengan bersikap tidak mahu tahu.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Jumaat, 23 April 2010

Mesej pulihara hutan masih tidak diendahkan

Oleh ROSMIDZATUL AZILA MAT YAMIN

KENYATAAN yang dikeluarkan oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar berhubung aktiviti pencerobohan hutan dan pembalakan haram yang masih berleluasa pada bulan lepas jelas mencerminkan bahawa tahap kesedaran awam berhubung kepentingan menjaga khazanah hutan masih lagi berada pada tahap rendah.

Walaupun telah banyak penguatkuasaan dilakukan dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa bagi membanteras aktiviti pembalakan haram, namun ia seolah-olah langsung tidak memberi petanda bahawa aktiviti tersebut akan berkurang. Sebaliknya, saban hari kita disogokkan dengan laporan berhubung aktiviti pencerobohan hutan termasuk pembalakan haram di dada-dada akhbar.

Memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup pada pertengahan bulan lepas, ia cukup membimbangkan apabila 108 kes kesalahan hutan membabitkan pembalakan haram dalam hutan simpanan kekal di Semenanjung Malaysia telah direkodkan dalam tempoh empat tahun sejak 2007, manakala lapan kes lagi bagi tempoh tahun ini sehingga 10 Mac lalu.

Menurut beliau, seramai 144 orang yang terbabit dalam kegiatan pembalakan haram telah ditangkap dan 226 unit mesin serta jentera berat telah dirampas untuk tempoh 2006 hingga tahun lalu. Jumlah kutipan kompaun dan ganti rugi yang telah dikenakan kepada pesalah dan penceroboh hutan dalam tempoh berkenaan adalah sebanyak RM11.2 juta.

Melihat kepada situasi ini, siapa yang harus dipersalahkan. Bukan tiada usaha yang telah dilakukan oleh pihak berwajib, baik badan-badan kerajaan mahupun badan-badan bukan kerajaan bagi mengatasi masalah ini. Malah, pelbagai kempen mencintai alam sekitar yang memberi tumpuan kepada semua peringkat usia telah dianjurkan dari semasa ke semasa.

Kebanyakan kempen berkenaan adalah bertujuan menyampaikan mesej berhubung kepentingan menjaga alam sekitar dan kepelbagaian sumber di dalamnya. Di samping itu, ia juga bermatlamat untuk menerapkan kesedaran secara berterusan kepada seluruh anggota masyarakat agar mereka tidak mudah alpa dan mengikut hawa nafsu dalam meneroka khazanah alam demi memenuhi tuntutan serta keuntungan duniawi semata-mata.

Namun, malangnya mesej-mesej yang disampaikan seolah-olah tidak diendahkan dan diambil peringatan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab yang terus bertindak rakus terhadap hutan tanpa terbitnya rasa bersalah di dalam diri masing-masing. Bahkan, ia tidak ubah seperti 'mencurah air ke daun keladi' sahaja.

Apa yang lebih menyedihkan lagi apabila sebahagian daripada mereka yang dicekup semasa aktiviti penguatkuasaan dijalankan adalah terdiri daripada pihak yang sama yang pernah disabitkan melakukan pencerobohan dan pembalakan haram. Ia jelas menunjukkan bahawa mereka tidak pernah serik walaupun telah dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa untuk kesalahan-kesalahan yang lepas.

Di sini timbul persoalan adakah hukuman berbentuk kompaun dan ganti rugi yang dikenakan ke atas kesalahan tersebut terlalu ringan sehinggakan ia tidak mampu memberi pengajaran kepada mereka. Jika jawapannya ya, mungkin kewajaran hukuman ke atas kesalahan menceroboh dan melakukan pembalakan haram perlu diperhalusi lagi agar ia benar-benar dapat memberi pengajaran kepada mereka yang terlibat dan mampu menghentikan aktiviti tersebut.

Tindakan yang lebih keras dan tegas perlu diambil oleh pihak berwajib agar kemelut pencerobohan haram ke atas hutan dapat dibanteras sehingga ke akar umbi. Dalam konteks ini, pihak berwajib juga tidak seharusnya berkompromi dengan pihak yang terbabit dengan pencerobohan hutan dan pembalakan haram kerana tindakan tersebut boleh memberi impak negatif kepada alam sekitar.

Masalah ini perlu diberi perhatian yang serius agar kita tidak kehilangan warisan berharga yang telah terlalu banyak menabur jasa kepada kita di atas muka bumi ini. Jangan kerana sikap tamakkan wang ringgit oleh segelintir daripada kita, maka semua terpaksa menanggung azab sengsara dek bencana alam yang kian kerap berlaku lantaran keseimbangan alam yang telah digugat. Usah lagi ditambah derita yang kian sarat ditanggung alam, kerana ia kelak ternyata akan merugikan kita sendiri dan anak cucu kita juga akan turut terkesan lantaran sikap dan etika buruk kita terhadap alam.

Sudah tiba masanya setiap insan di atas muka bumi ini kembali merenung hakikat kejadian alam dan tanggungjawab sebagai khalifah di atas muka bumi ini yang sentiasa diingatkan oleh Allah SWT untuk beretika baik terhadap alam dan seluruh makhluk yang lain. Justeru, amanah alam semesta yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT perlulah dipikul dengan sebaik mungkin agar kemaslahatan ummah akan terus terpelihara.

Alangkah sayangnya jika sisa-sisa hutan yang masih menghijau terus dinodai tanpa sekelumit rasa bersalah di dalam diri kita. Sedangkan kita sepatutnya mengurus dan mentadbirnya dengan sebaik mungkin agar tidak berlaku pembaziran dan eksploitasi berlebihan ke atas sumber-sumber tersebut.

Ini kerana, apabila ekosistem hutan dimusnahkan dengan rakus pastinya ia turut melenyapkan warisan dan kepelbagaian spesies lain yang ada di dalamnya. Apabila sebahagian spesies telah lenyap, ia akan memberi kesan yang lebih buruk lagi kerana secara lumrahnya setiap kejadian di atas muka bumi ini saling memerlukan dan berinteraksi antara satu sama lain bagi memastikan kitaran semula jadi terus seimbang.

Oleh yang demikian, hak-hak yang telah ditetapkan bagi setiap komponen alam perlulah dihormati dan dijaga sepenuhnya. Rasulullah SAW pernah bersabda (di dalam hadis riwayat Muslim) yang bermaksud: "Dunia ini hijau dan cantik, dan Tuhan telah melantik kamu sebagai pengurusnya. Dia melihat apa yang kamu lakukan".

Justeru, jadilah pentadbir terbaik terhadap alam agar kehijauan dan keindahan alam terus terpelihara bagi membekalkan udara yang nyaman dan bersih kepada kita dan anak cucu kita. Sesungguhnya masa depan alam sekitar kita adalah bergantung kepada diri kita sendiri. Jika baik perlakuan kita terhadap alam, maka selamatlah alam daripada sebarang bentuk kemusnahan.

Jadi sama-samalah bermuhasabah diri bahawa setiap kejadian di dalam alam semesta adalah sebagai petunjuk serta bukti keagungan dan kebesaran Allah SWT. Dalam konteks ini, al-Quran juga mengajar umat Islam agar sentiasa bersyukur dengan nikmat alam semesta dan menyedari bahawa ia dijadikan dengan begitu sempurna, seimbang dan harmonis untuk kelangsungan hidup seluruh makhluk.

Justeru, sebarang bentuk pencabulan atau kerosakan terhadap alam sangat dikeji oleh Allah SWT. Hal ini telah dijelaskan di dalam Firman-Nya (Surah ar-Rum, ayat 41) yang bermaksud: "Telah kelihatan kerosakan di daratan dan di lautan disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)". Sama-samalah kita renungkan.

PENULIS ialah Pegawai Penyelidik, Pusat Kajian Sains dan Alam Sekitar, Institut Kefahaman Islam Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Khamis, 22 April 2010

Kempen menghijaukan bumi

Sasaran tanam 26 juta pokok usaha kerajaan tangani krisis iklim

UNTUK menikmati sebuah kehidupan yang sejahtera, alam sekitar adalah elemen paling penting yang perlu dititikberatkan.

Bagaimanapun untuk berada dalam suasana alam sekitar bersih dan selamat, masyarakat perlu bersatu padu berusaha melestarikannya. Bagi memastikan rakyat negara ini dapat hidup dalam suasana kehijauan, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar melancarkan kempen ‘Menanam 26 Juta Pokok’ yang bertemakan ‘Hijaukan Bumi: Satu Warga, Satu Pokok’.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglas Uggah Embas, berkata kempen ini memilih untuk menanam 26 juta pokok kerana ia bersamaan dengan jumlah penduduk Malaysia masa kini.

“Untuk melaksanakan kempen penanaman pokok ini, kita menggunakan slogan ‘Satu Warga Satu Pokok’ dan ia selari dengan slogan 1Malaysia. Adalah menjadi keperluan buat kita untuk menanam pokok di seluruh negara.

“Bagi melaksanakannya kita menganggarkan seluas 38,470 hektar kawasan hutan berkurangan, kawasan hutan sudah dibalak dan kawasan pesisiran pantai negara akan ditanam di bawah kempen ini menjelang 2014” katanya.

Douglas berkata, Putrajaya juga menjadi kawasan tumpuan untuk kempen ini kerana banyak kawasan lapang yang masih belum ditanam dengan pokok di situ.

Untuk melaksanakan kempen ini, ia akan diagih-agihkan supaya setiap negeri memainkan peranan masing-masing untuk memulihkan kawasan hutan yang semakin merosot bagi memastikan 60 peratus daripada keluasan tanah di Malaysia diliputi hutan.

Hingga kini, Malaysia hanya diliputi 56.4 peratus kawasan berhutan, walaupun angka itu dilihat besar, apatah lagi bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Persidangan Rio pada 1992, meletakkan komitmen sebanyak 50 peratus kawasan Malaysia diliputi hutan, tetapi kerajaan memikirkan adalah wajar kawasan hutan di negara ini berada dalam lingkungan 60 peratus.

Justeru, kempen yang dilancarkan ini adalah komitmen kerajaan bagi menangani isu perubahan iklim.

Berhubung jenis pokok yang ditanam sempena kempen ini, Douglas berkata, pokok dipilih mengikut kesesuaian tanah supaya pokok berkenaan dapat tumbuh dengan baik bagi mencapai sasaran penanaman 26 juta pokok.

Berdasarkan pengalamannya mengendalikan program tanaman pokok, kadangkala pokok tidak sesuai dengan tanah menyebabkan kadar pertumbuhannya rendah.

Justeru, tanggungjawab diberikan kepada Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM), Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Jabatan Perhutanan Sabah dan Sarawak bagi membantu mengenal pasti pokok sesuai ditanam di tempat tertentu.

Sehubungan itu, dengan memberi fokus kepada pokok sesuai dengan tanah, diharapkan kadar pokok yang hidup adalah tinggi iaitu di sekitar 70 peratus.

Proses penanaman pokok itu mengambil masa lima tahun dan akan dilakukan secara berperingkat dalam tempoh berkenaan di seluruh negara, manakala pemantauannya akan dilakukan Jabatan Perhutanan.

Usaha untuk menanam 26 juta pokok ini bersempena Sambutan Hari Bumi Sedunia yang disambut pada 22 April.

Pelancaran kempen ini juga selari dengan ‘Program Penghijauan Wilayah Persekutuan’ yang dilaksanakan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar. Pelancaran kempen menanam 26 juta pokok akan diadakan di Presint 5, Putrajaya membabitkan kawasan seluas 10 ekar iaitu sebuah kawasan lapang berdepan dengan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Majlis pelancaran penanam 26 juta pokok dilancar serentak di seluruh negara dengan 500 pokok ditanam di Putrajaya.

Jumlah pokok yang ditanam seluruh negara pada majlis pelancaran yang diadakan serentak itu adalah 16,200 pokok dan penanaman seterusnya akan dijalankan secara berperingkat untuk menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 26 juta pokok menjelang akhir kempen berkenaan.

Kempen menanam 26 juta pokok bersempena Sambutan Hari Bumi ini disambut bagi membangkitkan kesedaran rakyat Malaysia terhadap masalah dihadapi oleh bumi. Kesedaran ini diperlukan untuk menyelamatkan bumi supaya kehidupan bumi tidak mengalami kepupusan.

Walaupun usia bumi dianggarkan 3.8 bilion tahun, namun sambutan diadakan pada tahun ini adalah untuk ulang tahun ke-40.

Ekosistem yang tidak stabil menjadikan cuaca yang tidak menentu sekali gus mengakibatkan bumi berdepan kejadian bencana alam dan ancaman keselamatan dan kesihatan manusia yang menurut World Health Organisation (WHO), perubahan iklim global secara langsung atau tidak langsung menyebabkan 77,000 kematian setiap tahun di rantau Asia Pasifik.

Selain sambutan Hari Bumi Sedunia, majlis ini diadakan sempena ‘Tahun Biodiversiti Antarabangsa’ dengan tujuan utama untuk melaksanakan program dan aktiviti yang memberikan pendedahan kepada masyarakat berhubung kepentingan biodiversiti dan tanggungjawab untuk mengurus dan memulihara biodiversiti.

Kepelbagaian biologi atau biodiversiti di negara mega diversiti merangkumi lebih 60 peratus daripada spesies yang diketahui di dunia.

Menyedari kepentingan kerjasama sedunia di dalam usaha pemuliharaan biodiversiti, pemimpin dunia menandatangani Konvensyen Kepelbagaian Biologi (Convention on Biological Diversity-CBD) pada 1992 ketika Earth Summit, Rio de Janeiro, Brazil.

Persidangan CBD ke-7 yang berlangsung di Malaysia pada 2004, menetapkan 2010 sebagai sasaran penurunan di dalam kehilangan sumber biologi. Selaras dengan itu juga, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengisytiharkan 2010 sebagai Tahun Biodiversiti Antarabangsa (International Year Of Biodiversity 2010).

Sehubungan itu, dengan penganjuran pelbagai aktiviti di seluruh negara pada tahun ini, diharapkan masyarakat Malaysia dapat bekerjasama bagi menjamin masa depan berkekalan untuk generasi akan datang.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Rabu, 21 April 2010

Rahsia Melalui Tulisan

Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

tulisan

Pertama: Tekanan

i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
· Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif

ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
· Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit.

Kedua : Bentuk Tulisan

i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat.
· Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)

ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
· Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)

Ketiga : Kecondongan

i. Condong ke kanan
· Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih
sayang, berani, pemurah

ii. Condong ke kiri
· Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka
campur orang

iii. Tegak
· Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan
tengah

iv. Campur-campur
· Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)

Keempat : Kerapatan

i. Jarang-jarang
· Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat
· Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut

Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z

i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
· Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan

b) Kecil, pendek dan tak sempurna
· Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri

Keenam : Pada palang huruf kecil T (t)

i. Tinggi
· Tahap aspirasi tinggi

ii. Rendah
· Mudah berpuas hati, cita-cita rendah

iii. Tengah-tengah
· Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana

Rumusan :

Tulisan mencerminkan peribadi… Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi dan personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam hidup.

Sumber : Facebook Datuk Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Selasa, 20 April 2010

Komunikasi keluarga tangani masalah remaja

Oleh Shahril Anuar Abdul Ghalim

Sokongan emosi ibu bapa bentuk nilai murni generasi muda


DALAM menghadapi kerenah generasi muda yang terjebak dengan salah laku sosial dan budaya, pemikiran dan watak, kadang-kadang kita menjadi hilang punca dan akhirnya kerenah ini menjadi wabak yang sukar untuk dibendung.

Hari ini, ramai daripada anak muda kian hilang nilai akhlak yang murni, sebaliknya hanyut dalam arus kelalaian yang akhirnya membinasakan diri. Ramai terjebak dalam salah guna dadah, terbabit dalam salah laku sosial seperti mat rempit, amalan seks bebas, jenayah juvana, lari dari rumah dan mengandung pada usia muda sehinggalah gejala membuang bayi yang kerap berlaku akhir-akhir ini. Ini adalah di antara gejala yang melanda anak muda masa kini yang dikatakan kian membimbangkan dan perlu perhatian segera dalam mengembalikan mereka ke arah yang sepatutnya. Ada banyak suara yang melontarkan punca pemasalahan ini kepada sesetengah pihak terbabit dengan beberapa andaian dan hujahnya.

Ada yang menyalahkan institusi kekeluargaan menjadi punca kelonggaran tatasusila yang sepatutnya disemai pada peringkat awal. Tidak kurang juga yang menyalahkan kebejatan ini berpunca daripada aspek zaman globalisasi iaitu dunia tanpa sempadan.

Dengan wujudnya banyak kemudahan perolehan maklumat yang sukar dibendung, maka ia turut mempengaruhi budaya Timur yang sudah lama diwarisi. Kemajuan dan kemodenan menyebabkan banyak unsur yang menjadi pendorong kuat terhadap golongan ini untuk melakukan aktiviti sedemikian sekali gus terbabit dalam gejala yang tidak sihat atau jenayah.

Era globalisasi kini mendedahkan anak remaja dengan pelbagai gaya hidup dan persekitaran yang amat luas dan mencabar. Cabaran dan dugaan yang hebat ini tidak terhad sifatnya. Ia meliputi pelbagai jenis termasuklah sesuatu yang mampu untuk mempengaruhi kehidupan anak remaja sehingga menyebabkan mereka mempunyai tanggapan salah mengenai dunia ini.
Maklumat yang diterima daripada sumber yang pelbagai agak menakutkan jika dikaji. Kebebasan kehidupan yang keterlaluan adalah sesuatu yang amat kita bimbangkan menular dalam sanubari golongan ini. Tanpa bimbingan dan nasihat, golongan ini mudah untuk mempercayai dan sekali gus terpedaya dengan apa yang mereka peroleh.

Umum mengetahui bahawa anak remaja adalah satu kelompok masyarakat yang amat besar maknanya kepada negara. Mereka bakal pemimpin masa depan bagi meneruskan kesinambungan masyarakat dan tamadun bangsa.

Sebagai bakal pemimpin bagi generasi akan datang, mereka ini sewajarnya dibela dan dipelihara sebaik mungkin. Di samping menyediakan suasana yang mampu meningkatkan potensi perkembangan dan kecemerlangan diri, remaja juga hendaklah dididik dan diberi tunjuk ajar mengenai pelbagai perkara.

Pemantapan sahsiah peribadi adalah asas terbaik bagi golongan ini untuk meneruskan kehidupan yang masih panjang dan berliku. Ibu bapa mempunyai peranan dan tanggungjawab penting dalam pembentukan integriti keluarga serta masyarakat.

Didikan di rumah, selain pendedahan pada peringkat sekolah dan amalan sifat murni menjadi nadi kepada keperibadian seorang individu. Ini adalah penting kerana perubahan persekitaran yang begitu pantas membolehkan anak berubah mengikut keadaan semasa. Perubahannya mungkin mudah dan sukar untuk disedari ibu bapa, dan kemungkinan sesuatu yang tidak disangka itu berlaku adalah tinggi dan hampir pasti.

Secara umumnya, komunikasi keluarga merujuk kepada cara bagaimana ibu bapa berkomunikasi dengan anak mereka dalam membentuk sosialisasi terutama pada peringkat awal kanak-kanak. Pola komunikasi kekeluargaan didapati mempunyai pengaruh terhadap cara anak memproses maklumat daripada luar persekitaran keluarga yang membawa kepada kebolehpercayaan sesuatu maklumat itu.

Ada beberapa kajian terdahulu menunjukkan komunikasi keluarga mempunyai kaitan dengan tingkah laku anak khususnya remaja. Maka seharusnya komunikasi keluarga dititikberatkan agar ia berlangsung dengan baik.

Komunikasi keluarga memainkan peranan penting dalam perkembangan sesebuah keluarga. Ini terjadi kerana institusi keluarga adalah institusi asas terpenting dalam membentuk sikap dan tingkah laku individu. Institusi keluarga memainkan peranan besar dalam proses sosialisasi yang membawa kepada perkembangan sikap anak.

Jika komunikasi keluarga tidak dapat berjalan dengan sepatutnya, ia akan membawa kepada beberapa implikasi negatif yang akan membabitkan anak sebagai mangsa. Sebagai contoh, apabila terjadinya konflik seperti kecelaruan keluarga, pertengkaran dan perceraian, memungkinkan komunikasi yang tidak menyenangkan akan membawa implikasi buruk terhadap pemikiran anak di dalam keluarga berkenaan.

Pembentukan sikap dan peribadi akan wujud secara spontan dalam jiwa mereka yang membolehkannya berperlakuan seperti pendedahan yang diterima atau sebaliknya berdasarkan sesuatu situasi.

Hakikatnya perkembangan anak remaja pada hari ini tidak terkecuali daripada menghadapi pelbagai cabaran dan masalah. Remaja sentiasa dikaitkan dengan masalah sosial, akhlak, jenayah dan sebagainya. Mereka keliru dengan dunia sebenarnya akibat terdedah daripada sesuatu sumber persekitaran yang kurang jelas.

Inilah yang akan berlaku jika komunikasi keluarga gagal dan membolehkan golongan remaja ini melakukan sesuatu berdasarkan kemahuannya sendiri yang memungkinkan dirinya terdedah dengan pengaruh sekeliling bagi mencari jalan keluar yang dirasakan perlu.

Oleh yang demikian, cara berkesan ialah ibu bapa perlu selalu meluangkan masa untuk anak dan bertukar peranan mengikut situasi seperti bertindak menjadi rakan sebayanya, bertanya perkembangan persekolahan, permasalahan jika ada atau sesekali bersiar-siar bagi merapatkan hubungan.

Dengan ini membolehkan si anak berasa selesa dan mungkin mudah bagi mereka berkongsi masalah, cerita dan pengalaman yang diperoleh. Peluang mendekati dan memahami anak akan membuatkan anak remaja (pada peringkat awal) berasa dekat dan mendapat sokongan emosi daripada ibu bapa.

Oleh itu, komunikasi perlu berjalan dengan jelas dan mengkhusus supaya tidak berlaku salah faham dan kekeliruan pada mesej yang ingin disampaikan.

Penulis ialah Pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media,UITM Melaka.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Isnin, 19 April 2010

Kempen ‘Minggu Tidak Menonton Televisyen’ patut disambut baik


Oleh Noor Mohamad Shakil Hameed


KETIKA ini pelbagai masalah sosial membabitkan remaja dan ia mencengkam masyarakat kita. Kes pembuangan bayi, merokok, merempit, menagih dadah, seks bebas, vandalisme, lari dari rumah dan macam-macam lagi salah laku jenayah cukup merisaukan semua pihak.

Ternyata ibu bapa dilihat semakin hilang kawalan terhadap anak yang semakin liar. Mereka juga menghadapi masalah mendidik dan membentuk anak menjadi manusia berguna mengikut acuan dikehendaki.

Terkini polis Kuala Lumpur mendedahkan, 3,263 pelajar sekolah ditahan tahun lalu kerana terbabit dalam 2,003 kes salah laku. Pelajar berusia antara 13 dan 18 tahun dilaporkan turut terbabit dalam kes seks bebas, kehamilan, pembuangan bayi, rogol, samun dan mencuri motosikal.

Statistik ini dikatakan semakin meningkat tiap tahun cukup untuk membuktikan tahap masalah sosial remaja kita. Golongan yang sepatutnya menjadi harapan masa depan negara ini dilihat semakin hanyut dek dunia bebas tanpa sempadan.

Antara punca masalah sosial melanda remaja dan belia ialah pengaruh negatif rancangan televisyen yang boleh dikategori sebagai kurang sihat. Televisyen yang sentiasa menjadi medium panduan dan pendidikan mula menguasai minda dan pemikiran anak kita dengan nilai yang jauh bertentangan dengan adat ketimuran yang kemudian mempengaruhi segala tingkah laku dalam kehidupan seharian.

Adegan pergaulan tanpa batasan dan seks bebas serta perlakuan ganas seperti gengsterisme dipaparkan dalam televisyen sama ada menerusi drama dan filem tempatan mahupun Barat boleh diibaratkan menjadi ‘guru’ kepada remaja.

Drama sinetron tahyul dari seberang dan filem ganas dari Barat dilihat cukup mudah mempengaruhi minda penonton. Itulah yang sedang menjadi gaya dan trend ikutan muda mudi zaman sekarang.


Mereka mencontohi semua perlakuan dan gelagat yang ditonjolkan secara bulat-bulat dan sering menjadikannya sebagai panduan dalam hidup. Perbuatan yang dimulakan atas dasar ingin mencuba sesuatu yang baru akhirnya menjadi ketagih dan budaya yang sukar untuk ditinggalkan.

Fenomena ini sebenarnya adalah selaras dengan pandangan sarjana komunikasi yang bersetuju bahawa media seperti televisyen mempunyai pengaruh cukup kuat terhadap penonton. Ia dibuktikan melalui beberapa teori komunikasi terkenal. Magic Bullet Theory yang diperkenalkan Katz dan Lazarsfeld pada 1955 misalnya mengandaikan bahawa televisyen memberikan kesan negatif kepada penonton secara langsung dan segera seperti peluru dengan penonton cenderung untuk percaya semua perkara dilihat, sekali gus boleh mempengaruhi tingkah laku mereka.

Maka jika kita mengkaji secara mendalam segala masalah sosial hari ini dengan pengaruh televisyen atas remaja, ternyata andaian teori komunikasi itu ada kebenarannya. Ini membuktikan, menonton televisyen hari ini boleh mendatangkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan jika tidak dikawal dengan sewajarnya.

Mengambil kira senario yang membahayakan ini, wajar untuk ibu bapa menyokong kempen ‘Minggu Tidak Menonton Televisyen’ anjuran Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) yang berlangsung mulai 21 hingga 27 April ini.

Fomca juga mendedahkan, kajian dibuat pada 2005 membabitkan penggunaan peralatan berskrin seperti televisyen, komputer dan telefon bimbit mendapati golongan muda menghabiskan 73 peratus masa lapang mereka untuk menonton televisyen. Dilaporkan juga, kanak-kanak menghabiskan masa antara tiga hingga lima jam sehari di depan televisyen masing-masing.

Justeru, ibu bapa perlu mengawal dan memberi perhatian serius kepada jenis rancangan ditonton anak mereka supaya tidak terdedah dengan rancangan yang boleh meruntuhkan akhlak dan moral.

Memang tidak dapat dinafikan kepentingan televisyen dalam hidup sebagai sumber maklumat, tetapi ia banyak bergantung kepada rancangan apa yang menjadi bahan tontonan seisi keluarga. Dalam hal ini, diharapkan kementerian dan Lembaga Penapisan Filem memainkan peranan lebih efektif untuk membendung penularan filem dan drama kurang sihat di negara ini.

Selain keruntuhan moral, ketagihan menonton televisyen banyak mendatangkan kesan buruk pada tahap kesihatan seperti kegemukan dan diabetes mula mengancam kerana kita terlalu pasif untuk suatu tempoh masa lama ketika di depan kaca televisyen.

Pembaziran masa begitu lama (tiga hingga lima jam sehari) di depan televisyen pastinya menjejaskan pelajaran anak. Mereka terlalu asyik menonton televisyen dan tidak mengulangkaji pelajaran mahupun menyiapkan kerja sekolah masing-masing. Akibatnya, prestasi akademik mereka terjejas.

Keruntuhan moral, masalah kesihatan dan pelajaran adalah antara kesan negatif secara langsung akibat kelalaian ibu bapa mengawal anak daripada terus menjadi hamba televisyen. Anak hari ini adalah generasi pewaris masa depan negara. Justeru, kelestarian pembangunan modal insan perlu dititikberatkan agar kita dapat melahirkan generasi yang bukan saja berilmu, tetapi kaya dari segi akhlak dan budi bahasanya.

Kita khuatir tabiat yang kurang sihat ini akan mula menjauhkan kita daripada anak kita, merenggangkan hubungan kekeluargaan sekali gus menghancurkan keharmonian keluarga kita.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/