Oleh Tan Sri Abdullah Ahmad
Ramai orang kita tidak tahu atau tidak mahu sedar Bahasa Melayu-Indonesia adalah bahasa kelima terbesar dari segi penggunaan dalam dunia. Nombor satu Mandarin, dua Hindi, tiga Inggeris, keempat Sepanyol dan Melayu-Indonesia.
Dari segi nilai ekonomi pula, walaupun bahasa Inggeris nombor tiga, ia nombor wahid. Terpenting bukan jumlah yang bertutur, tetapi siapa mereka yang bercakap dalam satu bahasa itu yang memberikannya high-added value, nilai ekonomi yang tinggi!
Bahasa ibunda indah, usahkan di tempat lain, di Malaysia sendiri pun, keadaan di Indonesia lebih baik, walaupun ia bahasa rasmi tunggal, bahasa Melayu tidak tinggi nilai ekonominya. Lihat saja iklan, media cetak dan siber dan kelakuan sesetengah pemimpin kita - walaupun bahasa Inggeris mereka lintang-pukang mereka lebih suka bertutur bahasa itu walaupun dalam majlis rasmi, seolah-olah malu mahu bersuara dalam bahasa rasmi. Maklumlah takut nanti orang tidak tahu dia ‘speaking’! Antara pemimpin yang kita tidak malu mereka bertutur Inggeris ialah Perdana Menteri Najib Tun Razak dan Rais Yatim. Shabery Cheek; Bahasa Melayunya baik.
Kalau kita sendiri tidak menghormati dan malu mendaulatkan bahasa ibunda, janganlah harap orang lain berbuat demikian. Saya telah menulis tentang ini berulang kali sejak 1960-an lagi, tetapi impaknya samalah dengan khutbah hari Jumaat. Saya sendiri; menggunakan dwi bahasa, tidak kekok pun! Saya terlintas mahu sekali lagi menulis tentang bahasa rasmi kerana terbaca dalam media hiburan - Abhishek Bachchan membasuh pinggan di Kuil Emas atau Golden Temple, tempat ibadat terpenting orang Sikh di Amritsar, ibu kota Punjab - satu kerja amalnya membasuh pinggan di kuil.
Abhishek adalah suami ratu cantik dan seniwati terkenal Aishwarya Rai. Seniman dan seniwati serta mertua Rai, Amitabh Bachchan juga aktor tersohor, mereka adalah antara manusia terkaya di India dan mereka mempunyai ramai hamba sahaya atau pembantu di rumah-rumah mewah mereka. Ramai orang kaya dan pemimpin suka memasak dan membasuh mangkuk pinggan atau dishes. Tunku Abdul Rahman Putra suka memasak dan pandai pula memasak roast beef. Pelajar-pelajar kita di England, terutama di London dan Amerika – zaman saya 1960-an, mencari wang saku atau pitis bagi bayaran yuran sekolah melalui washing dishes di restoran-restoran di London, New York dan sebagainya masa lapang. Itu perkara lumrah, terutama di kalangan muda-mudi kelas atasan atau pertengahan. Mereka yang malu berbuat demikian adalah mereka yang baru merasai kesenangan sedikit!
Waktu menulis ini memori saya deras kembali betapa indahnya bahasa kita. Kekayaan perbendaharaannya meliputi semua keadaan dan peringkat dalam masyarakat kita. Pinggan tak retak nasi tak dingin adalah satu peribahasa. Betapa ramai antara kita; tua, muda dan murid yang tahu maknanya?
Minggu lepas saya balik ke kampung dan bertanya dua pemuda (tiga puluhan) apa maksud peribahasa tersebut. Kedua-duanya tersipu-sipu. Saya cuba sekali lagi apakah makna kiasan ‘basuh pinggan’? Jawab mereka: "basuh pinggan, basuh pingganlah tiada makna lain!".
Maksud peribahasa pertama (pinggan tak retak) ialah cermat melakukan sesuatu pekerjaan. Saya akan terangkan makna basuh pinggan dalam idiom zaman saya akhir kolum ini. Kan indahnya bahasa kita? Di mana pinggan pecah, di sana tembikar tinggal (zaman sekarang kena buang tembikar kalau terpijak kaki sakit!); seperti pinggan dengan mangkuk, salah sikit hendak berantuk. Perselisihan antara isteri suami lumrah!
Bidalan pertama bermakna di mana orang mati, di situ dikuburkan. Ramai orang percayakan ini. Apabila Tan Sri Mohamed Yaakub, bekas Menteri Besar Kelantan meninggal dunia di Kuala Lumpur dia dikebumikan di Bukit Kiara. Tan Sri Mohamad Nasir juga MB Kelantan kembali ke Rahmatullah di Melbourne dan disimpan di sana. Tunku telah berwasiat kepada keluarganya - andainya dia kembali ke Rahmatullah di Jeddah semasa dia bertugas sebagai Setiausaha Agung OIC, Sekretariat Pertubuhan Islam Sedunia di sana, dia mahu mayatnya dibawa balik ke tanah air, dan kalau dia ditakdirkan ‘hilang’ di Kuala Lumpur dia tidak mahu disemadi di Masjid Negara (sebabnya dia telah bercerita kepada saya, ada pita perbualan kami dalam simpanan saya. Satu hari kelak kita akan siarkan) - dia disemadi di makam Diraja Kedah di Langgar, Alor Setar. Tetapi Tan Sri Nik Daud bin Nik Mat, bekas setiausaha tetap Kementerian Dalam Negeri zaman Tunku dan Tun Razak (di Kelantan dikenali sebagai Dato Aria), sungguhpun dia meninggal di Kuala Lumpur dia disimpan di Banggol, dekat Kota Bharu mengikut wasiatnya. Tan Sri Sulaiman Daud, bekas Menteri Pelajaran yang kembali ke Rahmatullah pada Selasa dua hari lepas dibawa pulang ke tempat kelahirannya, Kuching, Sarawak untuk disemadikan.
Kata mak saya: seperti air basuh tangan - sesuatu yang mudah didapati. Apakah pula signifikan basuh lantai? Zaman saya kecil tahun-tahun 1940-an ia adalah majlis upacara mandi sesudah 40 hari seseorang perempuan melahirkan anak. Mungkin kini tiada relevan lagi bagi Melayu Baru tetapi kalaupun kita tak lagi menerusi adat resam itu, sekurang-kurangnya harus tahu tentangnya. Basuh ertinya mencuci sesuatu; mencuci beras, membasuh kain, bersamak dan lain-lain. Pada zaman saya: pemuda-pemudi bahkan pada orang tua pun ‘basuh pinggan’ juga bermaksud seorang berkahwin atau ‘bergirlfriend’ dengan seorang janda ataupun seorang belum berkahwin tetapi telah ditebuk tupai! Atau bekas girl friend orang lain, bersetubuh dengan pelacur selepas pelanggan lain atau dalam kes rogol atau 'free sex sessions'.
Saya tidak bertujuan menyindir sesiapa pun, baik yang mati atau masih hidup lagi walaupun sindir-menyindir adalah budaya Melayu. Kata seorang Melayu moden pada saya dalam bahasa Inggeris (maklumlah dia orang ‘speaking’): “If a Malay doesn't know how to insinuate or ‘menyindir’ for at least half of his working life I don’t consider him a true Malay.”
Tetapi awas insinuate ada dua makna: Satu: He insinuates that Encik X’s wife has betrayed her husband’s trust in her. Kedua: Eventually he insinuated himself into a key position in the Malaysian Diplomatic Service. Sila terjemah sendirilah.
Bahasa kita kaya dengan peribahasa, kiasan dan simpulan bahasa yang boleh diguna oleh semua golongan tanpa mengira darjat. Bahasa kita sedang tumbuh begitu cepat di seluruh Nusantara yang akan memberikan manfaat pada semua yang cintakan Bahasa Melayu di Indonesia, Brunei, Singapura dan Selatan Thailand dan di mana saja mereka berada. Tiada bahasa Indonesia sebelum ‘Sumpah Pemuda’ akhir 1920-an. Asas bahasa Indonesia adalah Bahasa Melayu! Bahasa Melayu diperkayakan semenjak itu dengan bahasa Jawa dan lain-lain, sekarang dipanggil bahasa Indonesia atau bahasa sahaja!
Manusia yang tidak cintakan bahasanya atau tidak ada bahasa sendiri, pada saya, seperti orang yang tidak ada zuriat: sentiasa berasa kesepian.
Ilmu wajib dikejar dan belajar dalam apa bahasa sekalipun kerana ilmu pengetahuan, mengikut bidalan Cina, adalah aset yang bersama tuannya hingga nafas yang terakhir. Awas, a little learning is a dangerous thing - sedikit pengetahuan berbahaya!
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Khamis, 25 Mac 2010
Kekeluargaan renggang punca masalah sosial
Oleh Nik Salida Suhaila Nik Saleh
Pendidikan gender, seksualiti dan agama perlu didedah elak remaja terjebak gejala negatif
APABILA cabaran kemodenan global semakin meruncing, moral manusia turut menerima tempias. Pendidikan akhlak yang diterima mungkin tidak setara pengaruh sosial yang tiada sempadan. Malah dunia yang kini boleh dikunjungi dengan hujung jari tidak semuanya menjadi manfaat kepada setiap manusia.
Justeru, golongan muda yang baru mencari identiti perlu dibekalkan ilmu supaya mampu menahan pengaruh kebejatan akhlak dan akidah yang mudah meresap ke minda mereka melalui pelbagai saluran yang sukar dipantau. Gejala arak, dadah, bunuh, buli, merokok, meragut, pecah rumah dan sebagainya adalah antara perlakuan golongan muda bermasalah masa ini. Cara hidup zaman jahiliah kembali menjadi norma dalam masyarakat sekali gus ancaman kepada kemakmuran negara. Kelonggaran ikatan kekeluargaan menjadi antara sebab utama ramai individu bermasalah. Pendidikan agama pula tidak dianggap satu kewajipan dari pemimpin keluarga terhadap anak. Untuk mendepani dunia hari ini, bukan saja dua perkara itu menjadi tunjang mengukuhkan identiti diri malah pendidikan gender dan seksualiti bertujuan membina semula sosial serta budaya setiap individu mengikut acuan agama.
Hari ini, menonton video lucah, kahwin lari, zina serta buang bayi di kalangan remaja sudah melampaui batas kesabaran manusia normal yang inginkan kehidupan berteraskan moral dan agama. Pendidikan seks yang dulunya dianggap remeh bukan lagi usul yang boleh dipandang sebelah mata. Ia sebaliknya perlu dirangka supaya menjadi panduan setiap pelajar di peringkat menengah memahami perkembangan manusia, perhubungan, perkahwinan, keluarga, kemahiran kendiri, kesihatan, tingkah laku seksual, masyarakat dan budaya.
Adalah mengejutkan apabila remaja awal belasan tahun lari mengikut lelaki berkahwin di negara lain, mengamalkan seks bebas serta hamil pada usia kanak-kanak. Walaupun tidak semuanya dengan kerelaan sendiri, ia tetap berpunca daripada kedangkalan ilmu dan longgarnya pemantauan keluarga.
Remaja seperti ini mungkin dapat diselamatkan jika diajar mengenai faktor luaran dan dalaman yang boleh mengancam maruah serta harga diri di samping had batasan agama dalam pergaulan berlainan jantina. Remaja juga perlu diberitahu implikasi hubungan sosial dan seks tanpa nikah serta hukumnya menurut agama serta undang-undang negara. Sikap ingin mencuba sesuatu yang baru serta membuktikan kehandalan sesama rakan sebaya adalah sifat remaja.
Ini adalah sifat yang boleh membawa kecemerlangan kepada remaja jika dilakukan untuk mencapai sesuatu yang baik tetapi jika sebaliknya, mereka akan menghancurkan diri sendiri hanya kerana tidak cukup ilmu menerajui diri.
Banyaknya kes zina dan rogol di kalangan pelajar seawal belasan tahun sungguh mengaibkan dan menjatuhkan maruah golongan dewasa lantaran kegagalan menghalang mereka daripada berkelakuan sedemikian. Mereka mungkin ingin mencuba atau tidak arif dosa dan pahala, malah mungkin kurang memahami ilmu kekeluargaan kerana tiada yang mendidik sehingga tidak sedar wanita dicipta untuk menjadi isteri dan ibu yang melahirkan generasi rabbani, menyenangkan suami, bukan pemuas nafsu tidak halal pada awal usia remaja dan belia.
Hari ini, pembelajaran formal dan khusus penting dalam membentuk peribadi lebih harmoni kepada setiap generasi. Asuhan ibu bapa mungkin tidak mencukupi kerana faktor komitmen terhadap kerjaya yang memaksa seisi rumah tangga memberi keutamaan terhadap perkara lain, bukan lagi mengasuh dan membimbing anak.
Ilmu kekeluargaan yang boleh diterapkan dalam silibus pendidikan gender dan seks perlu menekankan aspek pembinaan keluarga mengikut lunas agama, asas membina sebuah keluarga harmoni, ciri perlu ada dalam mempertahankan kebahagiaan keluarga. Tidak lupa, tanggungjawab setiap ahli keluarga menjamin keseimbangan toleransi dan kepercayaan menjurus kepada kepentingan institusi keluarga, perkahwinan dan komitmen sepanjang hayat serta keibubapaan.
Kes perceraian semakin meningkat. Ia rentetan daripada jalan pintas diambil pasangan suami isteri menyelesaikan konflik keluarga. Segala rasional dan diplomasi dianggap remeh tambahan pula kebergantungan hidup kepada suami semakin berkurangan. Masalah rumah tangga mungkin boleh diselesaikan dengan perceraian, tetapi masalah pembesaran dan masa depan anak, kesan psikologi lantaran perebutan kuasa pemilikan di samping proses pertumbuhan minda kurang sihat akan menzalimi kehidupan anak itu sendiri.
Mengenai ilmu perkahwinan pula, masyarakat mempunyai pengetahuan sangat cetek berkenaan hukum perkahwinan, memelihara dan pembubarannya. Ekoran itu, mungkin ada suami sudah menceraikan isteri tetapi urusan pendaftaran cerai tidak dilakukan mengikut peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam, mereka tetap meneruskan kehidupan sebagai suami isteri walaupun tiada niat dan keinginan untuk rujuk.
Tidak boleh dinafikan, ilmu kekeluargaan harus disebatikan dalam diri setiap individu dan ia mudah diamalkan setiap pelajar yang mempunyai keluarga. Melalui pendidikan gender dan seks, setiap individu boleh diberi bimbingan mengenai amalan kehidupan, hak, tanggungjawab yang tergalas di bahu mereka sebagai individu mengikut jantina, ahli keluarga dan masyarakat yang baik.
Penulis ialah Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-undang , Universiti Sains Islam Malaysia kini melanjutkan pelajaran di United Kingdom.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Pendidikan gender, seksualiti dan agama perlu didedah elak remaja terjebak gejala negatif
APABILA cabaran kemodenan global semakin meruncing, moral manusia turut menerima tempias. Pendidikan akhlak yang diterima mungkin tidak setara pengaruh sosial yang tiada sempadan. Malah dunia yang kini boleh dikunjungi dengan hujung jari tidak semuanya menjadi manfaat kepada setiap manusia.
Justeru, golongan muda yang baru mencari identiti perlu dibekalkan ilmu supaya mampu menahan pengaruh kebejatan akhlak dan akidah yang mudah meresap ke minda mereka melalui pelbagai saluran yang sukar dipantau. Gejala arak, dadah, bunuh, buli, merokok, meragut, pecah rumah dan sebagainya adalah antara perlakuan golongan muda bermasalah masa ini. Cara hidup zaman jahiliah kembali menjadi norma dalam masyarakat sekali gus ancaman kepada kemakmuran negara. Kelonggaran ikatan kekeluargaan menjadi antara sebab utama ramai individu bermasalah. Pendidikan agama pula tidak dianggap satu kewajipan dari pemimpin keluarga terhadap anak. Untuk mendepani dunia hari ini, bukan saja dua perkara itu menjadi tunjang mengukuhkan identiti diri malah pendidikan gender dan seksualiti bertujuan membina semula sosial serta budaya setiap individu mengikut acuan agama.
Hari ini, menonton video lucah, kahwin lari, zina serta buang bayi di kalangan remaja sudah melampaui batas kesabaran manusia normal yang inginkan kehidupan berteraskan moral dan agama. Pendidikan seks yang dulunya dianggap remeh bukan lagi usul yang boleh dipandang sebelah mata. Ia sebaliknya perlu dirangka supaya menjadi panduan setiap pelajar di peringkat menengah memahami perkembangan manusia, perhubungan, perkahwinan, keluarga, kemahiran kendiri, kesihatan, tingkah laku seksual, masyarakat dan budaya.
Adalah mengejutkan apabila remaja awal belasan tahun lari mengikut lelaki berkahwin di negara lain, mengamalkan seks bebas serta hamil pada usia kanak-kanak. Walaupun tidak semuanya dengan kerelaan sendiri, ia tetap berpunca daripada kedangkalan ilmu dan longgarnya pemantauan keluarga.
Remaja seperti ini mungkin dapat diselamatkan jika diajar mengenai faktor luaran dan dalaman yang boleh mengancam maruah serta harga diri di samping had batasan agama dalam pergaulan berlainan jantina. Remaja juga perlu diberitahu implikasi hubungan sosial dan seks tanpa nikah serta hukumnya menurut agama serta undang-undang negara. Sikap ingin mencuba sesuatu yang baru serta membuktikan kehandalan sesama rakan sebaya adalah sifat remaja.
Ini adalah sifat yang boleh membawa kecemerlangan kepada remaja jika dilakukan untuk mencapai sesuatu yang baik tetapi jika sebaliknya, mereka akan menghancurkan diri sendiri hanya kerana tidak cukup ilmu menerajui diri.
Banyaknya kes zina dan rogol di kalangan pelajar seawal belasan tahun sungguh mengaibkan dan menjatuhkan maruah golongan dewasa lantaran kegagalan menghalang mereka daripada berkelakuan sedemikian. Mereka mungkin ingin mencuba atau tidak arif dosa dan pahala, malah mungkin kurang memahami ilmu kekeluargaan kerana tiada yang mendidik sehingga tidak sedar wanita dicipta untuk menjadi isteri dan ibu yang melahirkan generasi rabbani, menyenangkan suami, bukan pemuas nafsu tidak halal pada awal usia remaja dan belia.
Hari ini, pembelajaran formal dan khusus penting dalam membentuk peribadi lebih harmoni kepada setiap generasi. Asuhan ibu bapa mungkin tidak mencukupi kerana faktor komitmen terhadap kerjaya yang memaksa seisi rumah tangga memberi keutamaan terhadap perkara lain, bukan lagi mengasuh dan membimbing anak.
Ilmu kekeluargaan yang boleh diterapkan dalam silibus pendidikan gender dan seks perlu menekankan aspek pembinaan keluarga mengikut lunas agama, asas membina sebuah keluarga harmoni, ciri perlu ada dalam mempertahankan kebahagiaan keluarga. Tidak lupa, tanggungjawab setiap ahli keluarga menjamin keseimbangan toleransi dan kepercayaan menjurus kepada kepentingan institusi keluarga, perkahwinan dan komitmen sepanjang hayat serta keibubapaan.
Kes perceraian semakin meningkat. Ia rentetan daripada jalan pintas diambil pasangan suami isteri menyelesaikan konflik keluarga. Segala rasional dan diplomasi dianggap remeh tambahan pula kebergantungan hidup kepada suami semakin berkurangan. Masalah rumah tangga mungkin boleh diselesaikan dengan perceraian, tetapi masalah pembesaran dan masa depan anak, kesan psikologi lantaran perebutan kuasa pemilikan di samping proses pertumbuhan minda kurang sihat akan menzalimi kehidupan anak itu sendiri.
Mengenai ilmu perkahwinan pula, masyarakat mempunyai pengetahuan sangat cetek berkenaan hukum perkahwinan, memelihara dan pembubarannya. Ekoran itu, mungkin ada suami sudah menceraikan isteri tetapi urusan pendaftaran cerai tidak dilakukan mengikut peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam, mereka tetap meneruskan kehidupan sebagai suami isteri walaupun tiada niat dan keinginan untuk rujuk.
Tidak boleh dinafikan, ilmu kekeluargaan harus disebatikan dalam diri setiap individu dan ia mudah diamalkan setiap pelajar yang mempunyai keluarga. Melalui pendidikan gender dan seks, setiap individu boleh diberi bimbingan mengenai amalan kehidupan, hak, tanggungjawab yang tergalas di bahu mereka sebagai individu mengikut jantina, ahli keluarga dan masyarakat yang baik.
Penulis ialah Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-undang , Universiti Sains Islam Malaysia kini melanjutkan pelajaran di United Kingdom.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/