Engkaukah manusia itu
yang duduk bertinggung
menyelongkar seperti haiwan
mengais-ngais sisa-sisa makanan
untuk menghilangkan kelaparan
tanpa sekelumit kejijikan.
Engkaukah manusia itu
meniduri hari-harimu
hanya berdindingkan angin
beratapkan langit
berbantalkan lengan
bertemankan bintang-bintang
mendakap bulan malam di Kuala Lumpur.
Engkaukah manusia itu
bergelandangan tanpa tujuan
menadah segala derita
dalam mencari makna kehidupan.
Engkaukah manusia itu
yang hanya meninggalkan jejak persoalan.
BAIYAZID MUSTAFFA
Kg. Jelawat, Gemencheh.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Sabtu, 3 April 2010
Bidang Keberhasilan Utama Guru (T-KRA: Teacher Key Result Area)
Dalam memastikan agenda pendidikan negara, khususnya Bidang Keberhasilan Utama Kementerian (M-KRA : Ministry Key Result Area) tercapai, guru sewajarnya perlu mempunyai dan melaksanakan Bidang Keberhasilan Utama seorang Guru (Teacher-Key Result Area: T-KRA). T-KRA ini penting sebagai satu garis panduan untuk guru mencapai Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) sebagaimana yang diwar-warkan oleh kerajaan kini.
Adalah dicadangkan guru-guru memahami, menghayati dan melaksanakan T-KRA bagi memastikan KPI sebagai seorang guru yang berkesan tercapai dan matlamat agenda pendidikan negara dapat direalisasikan.
Lima (5) Bidang Keberhasilan Utama seorang guru ialah:
Lima (5) Bidang Keberhasilan Utama seorang guru ialah:
1. Sukatan Pelajaran, Huraian Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pelajaran Tahunan
2. Kandungan mata pelajaran yang diajar
3. Buku Rekod Mengajar
4. Proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)/Pedagogi Guru
5. Profesionalisme Profesion Keguruan
Dengan memahami, menghayati dan melaksanakan lima (5) T-KRA yang dinyatakan itu, pasti memudahkan peranan guru dalam melaksanakan tugas dan tangggungjawab yang diamanahkan. Di samping itu, bagi memastikan ke-lima-lima T-KRA tersebut difahami dan dihayati, setiap T-KRA berkenaan perlu mempunyai Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) yang ingin dicapai oleh seseorang guru.
KPI bagi seorang guru ialah:
KPI bagi seorang guru ialah:
1. Sukatan Pelajaran perlu ditamatkan mengikut tempoh yang ditetapkan (berdasar SPI)
2. Penguasaan 100% guru terhadap kandungan mata pelajaran utamanya
3. Buku Rekod Mengajar perlu diselenggara dan dikemaskini (berdasar SPI Bil 3/1999)
4. Pelajar seronok mengikuti proses P&P guru (Pedagogi berkesan)
5. Pencapaian pelajar dapat diterjemahkan sebagaimana yang disasarkan guru.
Adalah diharapkan guru-guru akan senantiasa berusaha dengan penuh dedikasi untuk memenuhi tuntutan pelaksanaan T-KRA ini agar KPI yang perlu dicapai mampu memberi impak yang besar kepada masa depan para pelajar dan memenuhi aspirasi pendidikan negara.
" Murid Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, Guru Dihargai "
Sumber : http: //akademikbahasa.blogspot.com/
Sumber : http: //akademikbahasa.blogspot.com/
PIBG, sekolah saling melengkapi
Oleh Mohamad Ali Hasan
Usaha didik pelajar berjaya dalam akademik, kokurikulum tuntut interaksi dua hala
DALAM usaha memperkasakan peranan dan sumbangan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), saya terpanggil untuk membicarakan beberapa perkara yang diutarakan pemimpin utama pendidikan, baru-baru ini. Dua Konvensyen PIBG (peringkat Johor dan Kebangsaan) sudah tentu ada kaitan dengan tindak balas yang patut dilakukan (atau sebaliknya) oleh ibu bapa/penjaga dan guru secara individu atau secara kolektif (menerusi PIBG) agar perkara yang diutarakan mereka tidak tinggal laporan media semata-mata.
Saban hari, isu ibu bapa/penjaga dan guru dibangkitkan untuk direnungi dan diambil tindakan. Tentunya ada yang gembira dan menyeronokkan, namun tidak kurang juga yang perit diharungi. Walau apa pun semuanya perlu ditangani dengan lebih praktikal, komprehensif, tuntas, berhemah, matang dan holistik (menyeluruh) demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan mutu hidup dan keluarga sejagat di Malaysia.
Ketika merasmikan penutupan Konvensyen Kebangsaan PIBG di Institut Aminuddin Baki, baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, meminta kepemimpinan PIBG selalu membuat rundingan bersama ibu bapa/penjaga dalam segala hal berkaitan kemajuan dan kebajikan murid di sekolah masing-masing. Perkara ini sememangnya termaktub dalam peraturan PIBG itu sendiri.
Persoalannya sejauh mana pihak PIBG mahupun kepemimpinan sekolah melaksana sepenuhnya agar semua pihak ibu bapa, penjaga, guru dan pelajar mendapat situasi menang-menang dan memanfaatkan sinergi terbaik ini? Sebagai mekanisme mudah, saluran tertentu mesti diwujudkan untuk memudahkan interaksi dua hala antara sekolah dan ibu bapa/penjaga.
Sebagai wakil Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), saya mencadangkan sekolah mewujudkan Papan Kenyataan PIBG, Kotak Cadangan PIBG, hotline PIBG serta laman web PIBG (sama ada secara sendiri atau dipaut dengan laman web sekolah). Ini bagi membolehkan permasalahan dapat dibincang secara terbuka bersama.
Saya juga mencadangkan untuk mendapatkan keselesaan rundingan antara ibu bapa dan PIBG, satu ruang tetap (bilik) PIBG diadakan. Semangat kerjasama erat, persefahaman dan keterbukaan ikhlas kedua-dua pihak mesti disemai daripada awal persekolahan lagi.
Satu perkara lagi yang diuar-uarkan Muhyiddin ialah memberi kebenaran PIBG mengendalikan kelas prasekolah di sekolah masing-masing. Saya sesungguhnya berharap cadangan ini dapat diteliti dan dihalusi implikasi jangka pendek dan jangka panjang pelaksanaannya. Saya khuatir dengan keupayaan PIBG yang rasanya belum mempunyai kepakaran, kemahiran serta pengalaman untuk menyempurnakan hasrat itu dengan berkesannya. PIBGN juga bimbang ada semacam percanggahan kepentingan antara PIBG menguruskan prasekolah itu dengan kepentingan pengurusan sekolah. Sekarang ini pun isu yang belum diselesaikan secara tuntas adalah seperti apakah ibu bapa/penjaga boleh menjadi ahli kepada PIBG sekolah berkenaan? Ada pihak sekolah tidak membenarkan ibu bapa/penjaga prasekolah menjadi ahli PIBG. Ada baiknya pengendalian kelas prasekolah dikelolakan organisasi profesional yang sudah diiktiraf mengendalikan kelas berkenaan.
Pada Konvensyen PIBG Johor pula, apa yang menarik ialah Forum membincangkan tema IM -1PIBG (1Malaysia Satu PIBG). Pada forum itu misalnya, banyak sudah dibicarakan yang antara lainnya menekankan, PIBG perlu memberikan keutamaan kepada pelajar seperti yang termaktub dalam Peraturan PIBG yang bertujuan menjadi forum dan perkhidmatan bagi kebajikan serta kemajuan murid di sekolah dalam meningkatkan imej sekolah.
Semua yang menganggotai PIBG, baik ibu bapa mahu pun guru, perlu memahami tanggungjawab masing-masing dan tidak mengambil kesempatan demi kepentingan diri dan tidak mempolitikkan PIBG.
Peranan PIBG untuk membantu guru dan bukannya bantai guru, adalah pelbagai. Jika pihak sekolah berperanan membangunkan IQ (kecerdasan intelek) pelajar, PIBG sepatutnya dapat melengkapkan pembangunan EQ (kecerdasan Emosi), SQ (kecerdasan spiritual) & FQ (kecerdasan keluarga). Ini selaras kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan serta membangunkan rakyat secara menyeluruh khususnya akademik dan akhlak.
Batasan PIBG tidak mencampuri hal kesatuan dan hal mahkamah. PIBG tidak boleh memperluaskan bidang kuasa persatuan kepada perkara yang berkaitan dengan pentadbiran sekolah, pekerjaan dan syarat perkhidmatan guru dan kakitangan yang lain dalam sekolah.
PIBG juga tidak boleh menjadi jentera bagi menyelesaikan pertikaian atau perkara lain yang berkaitan antara persatuan dengan guru besar, pengetua atau kakitangan sekolah yang mana persatuan ditubuhkan atau Pejabat Pelajaran Daerah atau Pejabat Pelajaran Bahagian atau Jabatan Pelajaran Negeri atau Kementerian Pelajaran atau kerajaan negeri atau Persekutuan.
Berikut cadangan ringkas bagi memperkasakan PIBG untuk mengoptimumkan sumbangan dan peranan yang lebih bermakna lagi agar kepemimpinan sekolah didukung bersama oleh PIBG:
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Usaha didik pelajar berjaya dalam akademik, kokurikulum tuntut interaksi dua hala
DALAM usaha memperkasakan peranan dan sumbangan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), saya terpanggil untuk membicarakan beberapa perkara yang diutarakan pemimpin utama pendidikan, baru-baru ini. Dua Konvensyen PIBG (peringkat Johor dan Kebangsaan) sudah tentu ada kaitan dengan tindak balas yang patut dilakukan (atau sebaliknya) oleh ibu bapa/penjaga dan guru secara individu atau secara kolektif (menerusi PIBG) agar perkara yang diutarakan mereka tidak tinggal laporan media semata-mata.
Saban hari, isu ibu bapa/penjaga dan guru dibangkitkan untuk direnungi dan diambil tindakan. Tentunya ada yang gembira dan menyeronokkan, namun tidak kurang juga yang perit diharungi. Walau apa pun semuanya perlu ditangani dengan lebih praktikal, komprehensif, tuntas, berhemah, matang dan holistik (menyeluruh) demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan mutu hidup dan keluarga sejagat di Malaysia.
Ketika merasmikan penutupan Konvensyen Kebangsaan PIBG di Institut Aminuddin Baki, baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, meminta kepemimpinan PIBG selalu membuat rundingan bersama ibu bapa/penjaga dalam segala hal berkaitan kemajuan dan kebajikan murid di sekolah masing-masing. Perkara ini sememangnya termaktub dalam peraturan PIBG itu sendiri.
Persoalannya sejauh mana pihak PIBG mahupun kepemimpinan sekolah melaksana sepenuhnya agar semua pihak ibu bapa, penjaga, guru dan pelajar mendapat situasi menang-menang dan memanfaatkan sinergi terbaik ini? Sebagai mekanisme mudah, saluran tertentu mesti diwujudkan untuk memudahkan interaksi dua hala antara sekolah dan ibu bapa/penjaga.
Sebagai wakil Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), saya mencadangkan sekolah mewujudkan Papan Kenyataan PIBG, Kotak Cadangan PIBG, hotline PIBG serta laman web PIBG (sama ada secara sendiri atau dipaut dengan laman web sekolah). Ini bagi membolehkan permasalahan dapat dibincang secara terbuka bersama.
Saya juga mencadangkan untuk mendapatkan keselesaan rundingan antara ibu bapa dan PIBG, satu ruang tetap (bilik) PIBG diadakan. Semangat kerjasama erat, persefahaman dan keterbukaan ikhlas kedua-dua pihak mesti disemai daripada awal persekolahan lagi.
Satu perkara lagi yang diuar-uarkan Muhyiddin ialah memberi kebenaran PIBG mengendalikan kelas prasekolah di sekolah masing-masing. Saya sesungguhnya berharap cadangan ini dapat diteliti dan dihalusi implikasi jangka pendek dan jangka panjang pelaksanaannya. Saya khuatir dengan keupayaan PIBG yang rasanya belum mempunyai kepakaran, kemahiran serta pengalaman untuk menyempurnakan hasrat itu dengan berkesannya. PIBGN juga bimbang ada semacam percanggahan kepentingan antara PIBG menguruskan prasekolah itu dengan kepentingan pengurusan sekolah. Sekarang ini pun isu yang belum diselesaikan secara tuntas adalah seperti apakah ibu bapa/penjaga boleh menjadi ahli kepada PIBG sekolah berkenaan? Ada pihak sekolah tidak membenarkan ibu bapa/penjaga prasekolah menjadi ahli PIBG. Ada baiknya pengendalian kelas prasekolah dikelolakan organisasi profesional yang sudah diiktiraf mengendalikan kelas berkenaan.
Pada Konvensyen PIBG Johor pula, apa yang menarik ialah Forum membincangkan tema IM -1PIBG (1Malaysia Satu PIBG). Pada forum itu misalnya, banyak sudah dibicarakan yang antara lainnya menekankan, PIBG perlu memberikan keutamaan kepada pelajar seperti yang termaktub dalam Peraturan PIBG yang bertujuan menjadi forum dan perkhidmatan bagi kebajikan serta kemajuan murid di sekolah dalam meningkatkan imej sekolah.
Semua yang menganggotai PIBG, baik ibu bapa mahu pun guru, perlu memahami tanggungjawab masing-masing dan tidak mengambil kesempatan demi kepentingan diri dan tidak mempolitikkan PIBG.
Peranan PIBG untuk membantu guru dan bukannya bantai guru, adalah pelbagai. Jika pihak sekolah berperanan membangunkan IQ (kecerdasan intelek) pelajar, PIBG sepatutnya dapat melengkapkan pembangunan EQ (kecerdasan Emosi), SQ (kecerdasan spiritual) & FQ (kecerdasan keluarga). Ini selaras kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan serta membangunkan rakyat secara menyeluruh khususnya akademik dan akhlak.
Batasan PIBG tidak mencampuri hal kesatuan dan hal mahkamah. PIBG tidak boleh memperluaskan bidang kuasa persatuan kepada perkara yang berkaitan dengan pentadbiran sekolah, pekerjaan dan syarat perkhidmatan guru dan kakitangan yang lain dalam sekolah.
PIBG juga tidak boleh menjadi jentera bagi menyelesaikan pertikaian atau perkara lain yang berkaitan antara persatuan dengan guru besar, pengetua atau kakitangan sekolah yang mana persatuan ditubuhkan atau Pejabat Pelajaran Daerah atau Pejabat Pelajaran Bahagian atau Jabatan Pelajaran Negeri atau Kementerian Pelajaran atau kerajaan negeri atau Persekutuan.
Berikut cadangan ringkas bagi memperkasakan PIBG untuk mengoptimumkan sumbangan dan peranan yang lebih bermakna lagi agar kepemimpinan sekolah didukung bersama oleh PIBG:
- Menyediakan Buku Panduan Am Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah-Sekolah di Malaysia.
- Kursus wajib untuk semua ahli jawatankuasa PIBG. Kursus Asas Kepemimpinan & Pengurusan PIBG hendaklah diadakan agar semua AJK PIBG faham benar-benar tugas dan tanggungjawab masing-masing;
- Pengiktirafan kepada PIBG terbaik pelbagai peringkat (Anugerah PIBG Terbaik pada peringkat daerah, negeri dan nasional);
- Anugerah Tokoh PIBG pada pelbagai peringkat (Tokoh PIBG peringkat sekolah, daerah, negeri dan nasional);
- Mempergiatkan penjenamaan Majlis Permuafakatan PIBG peringkat kebangsaan, negeri dan daerah yang menjadi usaha menggalakkan kerjasama setempat dan serantau serta menangani segala gejala sosial murid secara bersepadu dan kesepakatan.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/