Selasa, 23 November 2010

'Perlu tegas pertahan bahasa Melayu'

Oleh Azrul Affandi Sobry

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta lebih tegas dalam memastikan Bahasa Melayu digunakan secara meluas dan tidak dicemari secara sewenang-wenangnya dengan memberi kuasa kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Dewan Bahasa Pustaka (DBP) melaksanakan akta khusus melalui penubuhan Jawatankuasa Kabinet Pelaksanaan Bahasa Melayu.

Ia dilihat sebagai satu elemen penting dalam memartabatkan bahasa kebangsaan itu, sekali gus meningkatkan jati diri rakyat Malaysia ke arah merealisasikan gagasan 1Malaysia melalui bahasa dan budaya.

Cadangan itu adalah rumusan daripada Forum Jati Diri kali keempat anjuran bersama Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA), Persatuan Sarjana Komunikasi dan Media Malaysia (PERSKOM) serta Jabatan Penerangan di Dewan Bestari, Jabatan Penerangan, di sini semalam.

Forum itu menampilkan dua tokoh bahasa iaitu bekas Ketua Pengarah DBP, Datuk Aziz Deraman serta pensyarah Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Lim Swee Tin.

Forum yang dipengerusikan Pengerusi Gapena, Datuk Dr Abdul Latif Abu Bakar, turut memfokuskan dua isu lain ke arah menjadikan bahasa sebagai agen penting 1Malaysia.

Aziz berkata, Kementerian Pelajaran wajar melihat secara mendalam kepentingan memperkenalkan subjek Kesusasteraan Melayu di peringkat sekolah rendah.

Katanya, langkah itu bukan sekadar untuk memenuhi keperluan akademik semata-mata, tetapi lebih kepada diskusi mengenai maksud tersirat dalam peradaban budaya Melayu.

Sebenarnya orang Melayu begitu kaya dengan peribahasa dan pelbagai lagi aspek budaya lain. Sebagai contoh, pantun kita cukup dikagumi masyarakat luar, tetapi kita sendiri mengabaikannya, katanya.

Pendapatnya dipersetujui Swee Tin yang melihat kurangnya pendedahan kepada budaya dan bahasa Melayu pada peringkat sekolah melahirkan masyarakat Malaysia yang semakin hilang nilai jati diri, selain semakin tipis rasa hormat dengan orang sekeliling.

Gelombang kemajuan dan perubahan teknologi begitu pantas. Anak kita boleh berbicara pelbagai topik dengan rakan di Tokyo dan pada masa sama boleh bersahabat dengan orang di Moscow serta Australia tetapi tidak kenal jiran sebelah rumah.

Dalam konteks 1Malaysia, kita perlu menjadikan budaya Melayu sebagai tonggak untuk semua kaum. Mereka bebas mengamalkan budaya sendiri tetapi perlu diberi penekanan terhadap bahasa dan budaya Melayu supaya semua kaum di negara ini lebih mudah disatukan, katanya.

Forum itu turut bersetuju supaya kerajaan memperkenal Anugerah Khas 1Malaysia bagi mengangkat individu yang mampu dijadikan model konsep sebenar gagasan itu untuk rujukan semua kaum di negara ini.

Hadir sama pada forum itu ialah Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid dan Pengarang Eksekutif Rencana, Zainor Said.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

TIP MENJAWAB BM STPM

BAHAGIAN A : PENULISAN KARANGAN

01. Pilih soalan yang senang untuk mendapat markah. Misalnya, soalan yang menggunakan kata kunci "Pada pendapat anda", "Bincangkan", atau "Berikan pandangan anda". Elakkan daripada menjawab soalan yang menanya "sejauh manakah anda bersetuju" atau "Bersetujukah anda".

02. Berikan isi karangan antara 5 hingga 6 isi. Huraikan dengan baik. Ingat 1 isi 1 perenggan. Cuba elakkan memberikan dua isi dalam satu perenggan. Jika isi 1 ialah tentang ibu bapa maka huraian haruslah berkisar tentang ibu bapa sahaja. Isi seterusnya ialah rakan sebaya. Begitulah seterusnya.

03. Jangan menulis kurang daripada 650 patah perkataan. Jangan pula menulis melebihi 700 patah perkataan. Arahan ini wajib dipatuhi oleh calon. Kegagalan memahami arahan ini menyebabkan markah akan ditolak dan ada bahagian karangan anda yang tidak disemak.

04. Jangan terlalu taksub dengan soalan ramalan. Yang penting ialah teknik mengarang yang betul. Jawapan jangan terpesong. Huraikan karangan dengan baik, maka anda akan mendapat markah yang baik juga.

05. Bahagian A hendaklah dijawab dengan teliti dari pendahuluan hingga penutup. Bahagian ini penting kerana markah yang diperuntukan ialah 50%.

06. Jangan lakukan terlalu banyak kesalahan ayat atau kesalahan sintaksis. Pastikan anda tidak memulakan ayat dengan "Hal ini kerana", :"Justeru itu", "Oleh kerana itu", "Malahan", "Maka", "Tetapi", "Pada masa kini" dan sebagainya.

07. Buat rangka dahulu sebelum menulis untuk memastikan tidak ada pengulangan isi dan huraian. Jangan terus menulis tanpa berpandukan rangka karangan.

BAHAGIAN B : RUMUSAN KARANGAN

01. Tulis rumusan anda dalam tiga perenggan dan mengikut jumlah perkataan yang diminta dalam arahan. Jumlah patah perkataan hendaklah ditulis di akhir jawapan anda.

02. Bacaan kali pertama ialah untuk memahami petikan secara keseluruhan.

03. Bacaan kali kedua barulah untuk mengenal isi utama, isi sampingan, dan isi penutup dalam petikan tersebut.

04. Tulis isi yang telah diperoleh menggunakan ayat sendiri tanpa ada penambahan isi oleh calon. Anda tidak boleh menulis isi tersirat yang tidak dinyatakan dalam petikan.

05. Isi rumusan hendaklah ditulis mengikut urutan dari A hingga Z dengan ayat yang gramatis dan tatabahasa yang betul.

06. Elakkan daripada memasukkan contoh, statistik, komen, ulasan, laporan, peribahasa dalam rumusan anda. Anda cuma perlu memasukkan isi-isi penting dalam petikan sahaja.

07. Buat rumusan dengan teliti kerana anda boleh mendapat markah yang banyak dalam bahagian ini jika dibandingkan dengan bahagian-bahagian yang lain.

BAHAGIAN C : ALIH BENTUK TEKS

01. Jawapan anda hendaklah dalam ayat aktif atau ayat penyata sahaja.

02. Alihkan petikan mengikut urutan sehingga habis dengan menggunakan bahasa yang betul.

03. Ayat anda hendaklah gramatis.

04. Jangan masukkan frasa yang berupa laporan atau komen kerana jawapan sebegini adalah bersifat ulasan calon tersebut.

05. Kalau boleh baca petikan sebanyak 2 kali. Bacaan pertama untuk memahami maksud keseluruhan. Bacaan kedua barulah anda boleh mula menjawab.

06. Jangan sesekali menggunakan penanda wacana yang menjurus kepada penyataan memberi pendapat sendiri seperti "pada pendapat saya" dan sebagainya.

07. Jangan menyalin petikan secara bulat-bulat. Anda hendaklah membuat alih bentuk teks tersebut.

BAHAGIAN D : ANALISIS KESALAHAN BAHASA

01. Kesan dahulu kesalahan kata sendi nama dalam petikan tersebut.

02. Pastikan anda mengesan sekurang-kurangnya 5 kesalahan bahasa dalam petikan. Jika lebih pun tidak mengapa.

03. Apabila anda tahu kesalahan maknanya anda tahu memberikan sebab kesalahan dan membetulkan kesalahan tersebut. Buat kerja dengan teliti, jangan dibiarkan kosong pada ruangan sebab kesalahan.

(Sumber : http://farihinzul1974.blogspot.com/)