Khamis, 26 Januari 2012
ISU SOSIAL : Jumlah ‘suri rumah’ lelaki di Britain meningkat tiga kali ganda
LONDON: Jumlah suami yang menjaga rumah tangga di Britain meningkat lebih tiga kali ganda sejak 15 tahun lalu, kata satu kajian dijalankan agensi kerajaan.
Menurut media, tahun lalu seramai 62,000 lelaki dianggap “tidak aktif secara ekonomi” ketika pasangan masing-masing keluar bekerja.
Pada 1996, jumlah lelaki seumpama itu hanya seramai 21,000 orang.
Ia juga menunjukkan, kira-kira 1.4 juta lelaki di seluruh Britain memegang peranan utama sebagai penjaga anak-anak.
Kaji selidik Pejabat Statistik Kebangsaan dikumpul untuk majalah The Spectator itu tidak menunjukkan sebarang tanda ia akan berkurangan.
Ramai percaya satu daripada punca keadaan itu berlaku disebabkan perubahan sikap masyarakat terhadap peranan lelaki dan wanita.
Ketika ini, sebahagian besar golongan bapa gembira melepaskan peranan tradisi mereka sebagai pencari nafkah utama, sebaliknya mengambil tanggungjawab menjaga rumah tangga.
Ketua dasar kekeluargaan kumpulan pemikir Civitas, Anastasia de Waal, berkata beberapa dekad lalu pandangan bahawa lelaki menjadi pencari rezeki utama begitu kukuh.
“Ia kini berubah apabila lelaki lebih selesa menjaga rumah tangga,” katanya.
Keputusan kaji selidik itu juga menyatakan, jumlah lelaki tidak bekerja itu tidak termasuk golongan penulis atau seniman bebas yang bekerja di rumah.
Satu lagi kaji selidik terbaru menyatakan, jumlah bapa yang menjaga anak-anak meningkat 10 kali ganda - atau seramai 1.4 juta orang - berbanding sedekad lalu. Di kalangan bapa yang tidak bekerja itu, 43 peratus berkata, mereka berasa bertuah kerana berpeluang tinggal di rumah dan membesarkan anak-anak.
Bagaimanapun, 46 peratus pula berkata, keputusan menjadi penjaga anak-anak dibuat bagi membolehkan penyumbang utama ekonomi keluarga terus bekerja.
Kaji selidik sama menyatakan, pertukaran tanggungjawab menjaga rumah dan anak-anak itu menyebabkan hampir seorang bagi setiap lima bapa berasa mereka “kurang jantan,” manakala kira-kira seorang daripada setiap lapan bapa mengaku tugas di rumah jauh lebih sukar berbanding bekerja di luar.
Kumpulan bapa itu berharap dapat memperoleh pendapatan lebih tinggi supaya mereka boleh mengambil alih tugas mencari rezeki di luar daripada pasangan masing-masing.
Ketika wanita kini mampu menyara keluarga, satu pertiga daripada mereka berasa bersalah kerana keluar bekerja dan meninggalkan anak masing-masing di bawah jangan pasangan mereka.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
ISU AGAMA : Kepentingan dakwah, tarbiyah mengatasi isu penyelewengan akidah
PROF. DATUK DR. SIDEK BABA
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
SUASANA masyarakat pada awal abad 21 sedang mengalami perubahan yang amat pesat dalam semua lapangan. Proses pembaratan yang berlaku diperkukuhkan lagi dengan strategi globalisasi yang menyebabkan corak komunikasi dan telekomunikasi berubah, sistem maklumat dan keilmuan menjadi sejagat dan rangkaian internet, website dan blog telah menjadi semakin dekat dengan masyarakat Malaysia khususnya di kalangan generasi muda.
Kalangan pendakwah pula berdepan dengan cabaran baru yang lebih sengit. Sesetengah orang Melayu tidak lagi terpikat dengan cara ceramah, khutbah, dakwah seperti yang berlaku pada tahun-tahun 1970-an, 1980-an dan 1990-an. Sesetengahnya mula terpaut dengan faham liberal akibat pengaruh Barat, materialisme dan konsumerisme yang semakin kuat khususnya di kalangan kelompok menengah Melayu.
Suatu aspek lain yang muncul ialah di sebalik usaha pengukuhan Islam dalam konteks pentadbiran Islam di Malaysia, mula muncul suara-suara di kalangan yang bukan Islam tentang makna pluralisme yang baru dan pengungkitan kembali aspek-aspek teras dalam Perlembagaan negara dan ia boleh menjejas hubungan antara kaum.
Oleh itu amat penting para pendakwah di abad ini mencari kebijaksanaan dalam mengambil pendekatan memilih kaedah yang terbaik dalam realiti yang pantas berubah. Pendekatan 'bawah ke atas' harus diperkasa dengan memberikan strategi alternatif terhadap isu Islam. Ilmuwan Islam sama ada yang lahir dalam orientasi Al Azhar, Jordan, Madinah, UIAM atau yang pernah belajar di Barat dan di Timur atau pernah terimbau dengan gerakan dakwah dan jamaah seharusnya mencari jalan terbaik bagaimana cabaran keilmuan menjadi faktor utama yang bakal menentukan arah aliran perubahan dan pembangunan masa depan.
Al-Quran adalah sumber ilmu. Manusia itu sendiri adalah dalam pencarian. Yang tersirat dalam al-Quran memberikan manusia kefahaman. Faktor fikir dan zikir memberikan manusia makna. Faktor makna sangat penting supaya akliah dan ruhhiyah bertaut membina keyakinan terhadap yang nyata dan yang ghaib.
Oleh itu melakukan dakwah dan tarbiyah mestilah dengan ilmu dan pendekatan. Ilmu dan pendekatan yang diolah dengan bijksana boleh mencetuskan perubahan kepada diri manusia. Ia terungkap dalam al-Quran dalam Surah An Nahl ayat 125 yang menganjurkan dakwah berlaku secara bijaksana, contoh teladan yang baik dan disampaikan dengan hujah yang terbaik.
Bagi saudara baru, di samping ilmu dan amalan yang harus diberi dan dididik, faktor contoh dan kebajikan harus dijadikan perhatian. Para pendakwah dan orang Islam sendiri seharusnya menjadi contoh kepada mereka. Apabila mereka menerima Islam, cabaran yang dihadapi tidak saja akidah dan ibadah tetapi cabaran yang sering terjadi ialah masalah dengan keluarga, pihak sekeliling malah sesetengah mereka dipinggirkan.
Dengan kesabaran menghadapi mereka, terus melakukan pendidikan terhadap mereka perkara kebajikan mereka harus diutama. Cabaran sebenar di kalangan saudara baru ialah selepas memeluk Islam. Perkara kebajikan mereka harus menjadi keutamaan para dai' dan murabbi dan pihak yang berkaitan. Mereka mendatangi Islam dengan harapan dapat berada dalam suatu jamaah.
Jamaah atau masyarakat Islam harus melihat mereka sebagai saudara yang perlu dibantu. Apabila menerima Islam kehidupan mereka menjadi lebih payah, mereka terasa dipinggirkan, ia menyebabkan pemurtadan berlaku. Oleh itu amat penting anggota umat melihat rakan saudara baru ini sebagai sebahagian daripada kita.
Lazimnya hal-hal kebajikan mengenai pekerjaan, perhatian, ziarah, kemiskinan menjadi isu. Kadang-kadang mereka didekati semula oleh ejen pemurtadan dan menyebabkan mereka kembali ke agama lama atau menganut agama baru yang menawarkan perhatian dan bantuan terhadap mereka.
Dalam kalangan orang yang sudah sedia Islam, pemurtadan boleh berlaku akibat kejahilan ilmu. Kefahaman mereka terhadap Islam amat terbatas. Keteguhan ilmu, iman dan takwa tidak ada. Apabila didekati oleh ejen pemurtadan mereka mudah terpengaruh.
Sebahagian dari mereka juga terjebak kerana faktor pergaulan, perkahwinan, kebendaan dan terlajak. Akibat kejahilan ilmu dan tiadanya pendidikan agama menyebabkan kekosongan jiwa diisi oleh fahaman atau anutan lain.
Sebab lain yang terjadi ialah faktor kemiskinan. Kefakiran boleh membawa kepada kekufuran. Ejen-ejen pemurtadan sering mencari kesempatan ini dengan memberi mereka pekerjaan dan bantuan dan akhirnya mereka terpaut dengan agama yang mereka bawa. Sekali mereka terpaut tidak mudah untuk ditunjukkan jalan kembali. Oleh itu pendekatan pencegahan adalah lebih baik daripada langkah mengubati.
Justeru amat penting para dai' dan murabbi, anggota masyarakat Islam, organisasi Islam memberi perhatian lebih kepada usaha dakwah dan tarbiyyah khususnya di kalangan generasi muda di samping perhatian terhadap saudara-saudara baru.
Kepada orang Islam amat penting dibina fikrah Islami sejak awal umur lagi. Jadikan anak-anak ibarat ikan di laut masin, semasin mana sekitarnya daging ikan tetap tawar. Sehebat mana pengaruh sekelilingnya iman tetap teguh, akidahnya tetap kental dan tidak mudah untuk dirosakkan.
Kepada orang bukan Islam dan saudara baru, ilmu, kefahaman dan contoh teladan menjadi faktor penting mengajak mereka kembali kepada fitrah dan mengekal serta mengukuhkan mereka terus berada dalam Islam.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU KENEGARAAN : Institut Wasatiyyah bukti komitmen pemimpin perkasa peradaban Islam
Oleh Dr Adanan Mat Junoh
KETIKA Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, beliau menubuhkan Institut Islam Hadhari selaras dengan konsep Islam Hadhari yang diperkenalkan ketika itu. Institut yang ditempatkan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu antara lain berperanan sebagai pusat penyelidikan yang memperkasa peradaban Islam di samping mewujudkan jaringan ilmiah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa dalam kalangan cendekiawan peradaban.
Kini institut itu berkembang pesat dan berperanan aktif memperkasakan peradaban Islam melalui pelbagai aktiviti ilmiah seperti seminar, forum, penyelidikan dan penerbitan. Kita yakin Institut Islam Hadhari akan terus berfungsi dengan berkesan dalam membangunkan masyarakat dan negara secara menyeluruh berdasarkan perspektif tamadun Islam seperti yang dihasratkan oleh mantan Perdana Menteri itu.
Beliau tentu mengharapkan lebih banyak institut akan ditubuhkan untuk menangani isu semasa khususnya berkaitan umat Islam kerana Institut Islam Hadhari saja tidak memadai untuk berdepan pelbagai permasalahan yang semakin kompleks.
Justeru, ketika merasmikan Persidangan Pergerakan Kesederhanaan Global di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan penubuhan Institut Wasatiyyah. Saya sangat yakin bahawa, idea menubuhkan institut itu sudah lama bersarang dalam fikiran Perdana Menteri, cuma menunggu masa dan ketika sesuai untuk diumumkan.
Sehubungan itu, pengumuman penting dibuat di hadapan hampir 300 delegasi dari dalam dan luar negara termasuk pemimpin utama dunia dilihat amat tepat pada masanya. Lebih-lebih lagi pengumuman itu dibuat ketika dunia berdepan pelbagai krisis seperti krisis kemanusiaan, budaya, ekonomi dan politik serta kegiatan ekstrem yang semakin berleluasa.
Komitmen kerajaan meletakkan Islam sebagai agama dihormati pada peringkat global semakin terpancar apabila Perdana Menteri turut mengumumkan penubuhan Kerusi Wasatiyyah di Universiti Malaya serta Yayasan Pergerakan Kesederhanaan Global pada majlis sama. Iltizam kuat kerajaan untuk melihat institut itu menjadi pemangkin kepada gerakan kesederhanaan di Malaysia dan antarabangsa terserlah apabila pemimpin nombor satu negara itu membuat keputusan yang sangat tepat dengan meletakkan Institut Wasatiyyah di bawah pengawasan Jabatan Perdana Menteri.
Istilah wasatiyyah mungkin agak baru bagi sebahagian daripada rakyat Malaysia dan umat Islam walaupun konsep wasatiyyah adalah pendekatan sangat dituntut Islam. Menurut Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin dan Prof Datuk Dr Khairil Annas Jusoh, dua nama besar di Jabatan Perdana Menteri dalam penulisannya yang berjudul Pendekatan Wasatiyyah Dalam Mengahayati 1 Malaysia, wasatiyyah berasal dari perkataan ‘wasat’ bermaksud pertengahan dan seimbang.
Perkataan lain yang sama dengan perkataan ini adalah i’tidal yang membawa maksud tidak melampau dalam setiap perkara dan menunaikan hak kepada yang berhak. Penulis ini seterusnya menjelaskan dalam bahasa Inggeris perkataan wasatiyyah bermaksud ‘middle’ atau ‘balance’. Oleh demikian, secara umumnya pendekatan wasatiyyah bermaksud amalan kesederhanaan dan berimbang yang berpaksi kepada ajaran Islam secara menyeluruh demi kesejahteraan ummah dan dunia sejagat.
Sama seperti Institut Islam Hadhari, penubuhan Institut Wasatiyyah adalah agenda besar kerajaan menyelesaikan permasalahan umat Islam. Di institusi pengajian tinggi, kita menyaksikan penubuhan pusat kecemerlangan khusus untuk menyelesaikan isu berdasarkan bidang tujuhan universiti melalui kegiatan penyelidikan, penerbitan dan konsultasi.
Demikian juga dengan Institut Wasatiyyah. Seluruh lapisan masyarakat sama ada di dalam atau luar negara sedang menunggu dengan penuh minat impak penubuhan institusi ini terhadap umat Islam. Penubuhan institusi ini adalah landasan terbaik memastikan segala intipati wasatiyyah diaplikasikan dalam kehidupan manusia khususnya dalam kalangan umat Islam.
Pada masa sama Institut Wasatiyyah dijangka berperanan secara aktif menjawab segala kekeliruan berkenaan Islam melalui pelbagai penerbitan ilmiah serta dialog dan forum bertaraf antarabangsa. Penubuhan institut ini akan membuka mata masyarakat dunia khususnya Barat bahawa Malaysia adalah antara negara Islam yang terawal mempromosi kesederhanaan global. Lebih penting daripada itu, inisiatif ini memperlihatkan keupayaan Malaysia sebagai contoh kepada dunia yang mengamalkan kesederhanaan dalam pelbagai aspek termasuk pentadbiran, ekonomi, politik dan pembangunan fizikal.
Perdana Menteri tentu mempunyai perancangan tersendiri dalam menentukan hala tuju Institut Wasatiyyah demi kepentingan Islam dan rakyat khususnya penganut agama Islam. Segala perancangan dan gerak kerja institut ini tentu sekali selari perencanaan sedia ada kerajaan seperti Program Transformasi Kerajaan (GTP), Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Model Baru Ekonomi (MBE).
Masyarakat Islam Malaysia perlu yakin bahawa Institut Wasatiyyah bakal memacu umat Islam ke hadapan seperti dilakukan oleh Institut Islam Hadhari. Umat Islam juga perlu yakin bahawa penubuhan kedua-dua institut ini adalah bukti bahawa kerajaan komited terhadap pembangunan Islam di negara ini.
Persoalannya, apakah kita bersedia untuk sama-sama memberi sumbangan bermakna dan berganding bahu bagi memajukan institut ini? Sesungguhnya komitmen dari setiap lapisan masyarakat amat diperlukan untuk memajukan sebuah institusi yang bakal menjadi kebanggaan bersama.
Penulis ialah Pensyarah Kanan di Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU PENGAJIAN TINGGI : 4 lagi universiti dapat autonomi
Oleh Sazarina Shahrim
sazarina@bharian.com.my
Langkah wujud IPTA jadi institusi taraf antarabangsa, berdaya saing
PUTRAJAYA: Selepas Universiti Teknologi Malaysia (UTM), empat lagi universiti, Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) diberi autonomi semalam, bagi membolehkan pusat pengajian terbabit membuat perancangan sendiri dalam usaha menjadi institusi bertaraf antarabangsa,
Pemberian autonomi itu hanya diberikan dalam empat bidang iaitu tadbir urus institusi, kewangan dan penjanaan kekayaan; pengurusan sumber manusia dan pengurusan akademik serta kemasukan pelajar.
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata autonomi adalah prasyarat penting untuk mewujudkan persekitaran kampus yang dinamik melalui pengurusan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang lebih berdaya saing, kreatif dan anjal.
“Universiti selalu menyatakan mereka tidak mendapat kecemerlangan kerana wujud halangan dan kekangan akibat terikat dengan kaedah dan polisi kerajaan, jadi pemberian autonomi dengan penurunan kuasa bermakna tiada lagi alasan untuk mereka mencapai kecemerlangan,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Amanat Tahun Baru 2012 yang bertemakan ‘Berfikiran Global Bertindak Glokal’ di sini, semalam.
Pemberian autonomi kepada lima universiti itu dibuat selepas melaksanakan proses audit menggunakan instrumen ‘Tadbir Urus Baik Universiti’ dan ‘Petunjuk Tadbir Urus Baik Universiti’.
Beliau berkata, walaupun lima universiti diberikan autonomi dalam kemasukan pelajar, pelajar tetap perlu memohon kemasukan ke universiti menerusi Unit Pusat Universiti (UPU).
“Bagaimanapun, lima universiti akan dapat memilih dulu mana-mana pelajar yang memohon menerusi UPU dan mereka sendiri yang akan menentukan kesesuaian kursus kepada pelajar berkenaan serta pemberitahuan mengenai kemasukan ke lima universiti itu dibuat oleh pihak universiti sendiri,” katanya.
Mengenai Pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971, Mohamed Khaled berkata, ia bukan tiket kebebasan mutlak, jauh sekali membenarkan pelajar melakukan aktiviti subversif sehingga mengganggu keselamatan awam.
Beliau berkata, pindaan AUKU juga akan mengekalkan persekitaran kampus yang terus menjamin kebebasan akademik.
“Kita amat sedih kerana akhir-akhir ini, kebebasan akademik disalah guna, disalah erti, disalah tafsir dan lebih membimbangkan, ia menjadi modal politik jalanan sesetengah pihak tidak bertanggungjawab,” katanya.
Mohamed Khaled juga melahirkan kebimbangan dengan kurangnya pelajar yang berminat mengikuti aliran sains di sekolah dan universiti yang semakin kritikal.
“Tahun ini, hanya 29 peratus pelajar jurusan sains di sekolah. Keadaan ini berterusan ke tahap universiti yang mana hanya 40 peratus pelajar bidang sains sedangkan sasaran kita adalah 60 peratus. Jika ini berterusan, ia boleh membantutkan usaha meningkatkan inovasi teknologi ke arah tranformasi ekonomi negara maju berpendapatan tinggi,” katanya.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/