Jumaat, 27 April 2012
ISU KESIHATAN : Tangani tekanan berlandaskan kualiti syariah, manfaat
Oleh Sharifah Haayati
bhagama@bharian.com.my
Islam mengajar umat selesai masalah dengan baik selagi tidak bercanggah hukum syarak
TEKANAN boleh datang dan pergi, ibarat angin yang bertiup, ibarat roda yang berpusing. Walaupun, tekanan boleh berlaku bila-bila masa, di mana saja dan mudah pula menjejaskan emosi, ia perlu difahami dari perspektif yang betul supaya kita tidak menyalahkan takdir dan mengambil tindakan silap.
Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (Surah al-Anbiya, ayat 35)
Sebagai ujian daripada Allah, tekanan mampu memberikan sekurang-kurangnya tiga nikmat kebaikan iaitu kebaikan sebagai penebus dosa, pengukur kesabaran dan batu loncatan untuk mencapai kejayaan lebih tinggi.
Ketiga-tiga nikmat ini jika dihayati akan menyuburkan sifat sabar, reda dan syukur yang menjadi baja menuburkan daya tahan dalaman diri. Dengan itu, kita perlu sentiasa berfikiran positif dan menghadapinya dengan penuh kekuatan serta kebijaksanaan.
Tekanan di pejabat antaranya berpunca daripada bebanan kerja yang banyak, waktu tidak menentu, hubungan kurang baik dengan majikan atau staf, tuntutan dan kerenah pihak pelanggan serta masalah infrastruktur di pejabat.
Malah, kajian menunjukkan semakin tinggi jawatan seseorang pegawai, semakin tinggi juga kadar tekanannya berbanding mereka yang dalam kumpulan sokongan. Ada kala, masalah di tempat kerja dibawa ke rumah atau masalah di rumah dibawa ke tempat kerja menyebabkan tahap tekanan meningkatkan dan ‘menjangkiti’ orang lain.
Senario ini amat membimbangkan kerana ia boleh menjejaskan diri individu, hubungan keluarga, masyarakat dan yang paling utama ibadat kepada Allah SWT. Dalam menangani tekanan secara sihat, pelbagai daya tindak boleh dilakukan berasaskan amalan Rasulullah dan orang soleh.
Ada yang mengurangkan tekanan dengan cara beriadah, bersiar-siar di hujung minggu, balik kampung, mendapatkan tidur yang cukup, menonton televisyen, memasak masakan kegemaran, menghias rumah, berkebun dan menghadiri aktiviti sosial.
Semua cara ini sebenarnya boleh dilakukan untuk mengurangkan tekanan asalkan kita tidak lupa menjaga dua standard kualitinya iaitu syariah dan manfaat.
Mematuhi kualiti syariah bererti apa saja cara yang kita pilih untuk mengurangi atau menangani tekanan hendaklah tidak bercanggah dengan hukum syarak seperti menghilangkan tekanan dengan amalan pemujaan kepada kuasa ghaib atau sihir. Tujuannya mententeramkan jiwa, membalas dendam terhadap individu yang menyakiti dan menjatuhkan orang lain. Perbuatan menghilangkan tekanan dengan cara berunsur syirik bukan saja menyalahi syarak malah terjerumus dalam dosa besar.
Kesan tekanan sebeginilah yang perlu kita bimbang merebak dalam kehidupan masyarakat. Allah SWT mengajar Lukman al-Hakim untuk berkata kepada anaknya: “Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar suatu kezaliman yang besar.” (Surah Luqman, ayat 13)
Malah Allah SWT memberikan peringatan jelas mengenai usaha manusia dan supaya meletakkan keyakinan jitu terhadap kuasa Allah SWT yang Maha Berkuasa memberikan kebaikan dan kemudaratan kepada hamba-Nya.
Firman Allah yang bermaksud: “Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tidak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada sesiapa yang dikehendakinya.” (Surah Yunus, ayat 107)
Ada juga yang menghilangkan tekanan dengan melakukan perbuatan menyalahi syariat; seperti berjudi, mencuri, menipu atau menjalankan kerja tidak halal seperti pelacuran, perniagaan dan pelaburan mengandungi unsur riba. Tujuannya untuk menyelesaikan masalah kewangan dan mendapat keuntungan yang banyak dengan mudah. Malah, cara lain yang masih berlaku adalah cubaan mencederakan dan membunuh diri akibat kekecewaan.
Mematuhi kualiti manfaat bererti apa juga cara yang dilakukan hendaklah tidak membawa mudarat; seperti mengambil dan mengedar dadah, pil khayal, minuman keras dan berfoya-foya.
Firman Allah yang bermaksud: “(Mereka bertanya kepadamu Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 219)
Begitu juga jika caranya baik tetapi dilakukan dengan berlebih-lebihan sehingga membawa mudarat, ia bertentangan dengan standard piawaian bertindak Islam; seperti menghilangkan tekanan hingga melalaikan tanggungjawab sesama manusia.
Justeru, perhatikan kedua-dua piawaian kualiti bertindak ini dan berwaspadalah dalam setiap cara kita menangani tekanan supaya ia dapat ditukar menjadi suatu kekuatan dan kehidupan kita mendapat kurniaan serta rahmat Allah.
Penulis ialah pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM).
ISU GLOBAL : KFC diarah bayar keluarga mangsa RM25 juta
SYDNEY - Rangkaian makanan segera, KFC cawangan Sydney diarah membayar pampasan RM25.2 juta (£5.1 juta) kepada sebuah keluarga kanak-kanak perempuan Australia, yang mengalami kerosakan otak yang teruk selepas makan produk ayam beracun tujuh tahun lalu.
Monika Samaan, ketika itu berusia tujuh tahun, sakit selepas makan 'Twister' yang dicemari racun salmonella di sebuah restoran KFC di Villawood, Sydney pada 2005.
Makanan itu menyebabkan dia kini hidup dengan bergantung pada kerusi beroda dan tidak boleh bercakap.
KFC, menurut laporan BBC, ia sangat kecewa dengan keputusan itu dan akan mengemukakan rayuan.
Hakim Mahkamah Agung New South Wales menganugerakan ganti rugi itu, yang bersamaan dengan A$8 juta, selepas memutuskan bahawa KFC telah melanggar tanggungjawabnya mengambil berat tentang keadaan kanak-kanak itu.
Peguam keluarga itu, George Vlahakis berkata, mereka gembira dengan keputusan mahkamah.
"Pampasan ini sangat-sangat diharapkan," kata kenyataan keluarga itu dipetik heraldsun.com.
KFC, yang dimiliki oleh Yum! Brands, terkejut dengan keputusan itu sambil menegaskan, tiada bukti menunjukan makanan disediakan syarikatnya menyebabkan masalah kesihatan Monika.
Mahkamah diberitahu bahawa Monika berada dalam koma selama enam bulan apabila dia, ibu bapa dan abangnya jatuh sakit dan muntah-muntah selepas berkongsi Twister, lapor AAP, yang dipetik BBC.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
ISU PENDIDIKAN : Graduan Pendidikan IPTA Akan Diserap Di Sekolah Mulai Mei Ini
KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Kementerian Pelajaran telah membuat beberapa ketetapan dan penyelarasan bagi memastikan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di Institusi Pengajian Tinggi Awam yang belum ditempatkan dapat diserap di sekolah-sekolah mulai Mei ini.
Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata seramai 29 daripada 4,859 graduan pendidikan yang berjaya dalam temuduga berfasa yang diadakan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) telah diberi penempatan di Pusat Anak Permata Negara sejak 8 April lepas.
"Baki seramai 4,830 graduan pula akan diberi penempatan secara berfasa dengan penempatan Fasa Satu akan dilaksanakan pada 23 Mei ini dengan melibatkan 4,671 graduan. "Daripada jumlah itu, seramai 4,116 graduan akan ditempatkan di Sekolah Menengah, 439 akan ditempatkan di Sekolah Kebangsaan, 98 di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan 18 di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT)," katanya dalam satu kenyataan di sini, Jumaat.
Muhyiddin berkata baki 159 orang graduan pula akan ditempatkan di Sekolah Menengah dalam Penempatan Fasa Dua pada Julai ini. Muhyiddin berkata kesemua graduan yang berjaya itu merupakan antara 5,510 graduan IPTA yang mendapat panggilan temuduga daripada SPP mulai Januari lepas. Daripada jumlah itu, SPP terpaksa menolak 32 graduan kerana gagal mengemukakan dokumen lengkap, sementara 557 calon dianggap menolak tawaran temuduga apabila tidak hadir temuduga, katanya.
Beliau berkata kesemua mereka merupakan graduan daripada Universiti Utara Malaysia (90 orang), Universiti Sains Malaysia (368), Universiti Teknologi Malaysia (185), Universiti Perguruan Sultan Idris (3,017).
Universiti Putra Malaysia (482), Universiti Malaya (308), Universiti Sains Islam Malaysia (54), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (105), Universiti Kebangsaan Malaysia (330), Universiti Teknologi Mara (132), Universiti Islam Antarabangsa (53) dan Universiti Malaysia Sabah (214).
Muhyiddin juga berkata kementerian telah melantik seramai 2,397 graduan IPTA daripada 5,510 graduan tersebut sebagai guru interim bagi memenuhi keperluan guru di Sekolah Menengah.
"Berikutan penempatan ini, perkhidmatan guru interim tersebut akan ditamatkan.
Walau bagaimanapun, guru interim yang berjaya temuduga akan ditempatkan dan dilantik sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS)pada 23 Mei ini berdasarkan keperluan pengisian mengikut opsyen pengajaran di Sekolah Menengah, Sekolah Kebangsaan, SJKC dan SJKT," katanya.
Muhyiddin berkata bagi 2,484 graduan J-QAF Institut Pendidikan Guru yang akan menamatkan pengajian pada Jun ini, mereka akan melalui temuduga pelantikan sebagai PPPS oleh SPP terlebih dahulu sebelum penempatan diuruskan.
Timbalan Perdana Menteri berkata urusan temuduga dan pengambilan graduan dari institusi pengajian tinggi swasta tidak dapat dijalankan pada masa ini kerana kementerian memberi keutamaan kepada graduan IPTA yang mana pengambilan mereka mengikuti bidang pendidikan yang telah dianjurkan oleh kementerian itu lebih awal kepada Kementerian Pengajian Tinggi.
"Graduan IPG pula diberi keutamaan disebabkan latihan mereka dalam bidang pendidikan adalah tajaan Kementerian Pelajaran," katanya.
Para graduan boleh melayari laman web www.spp.gov.my bagi mengetahui sama ada mereka berjaya atau tidak. Keputusan penempatan akan diumumkan kementerian sedikit masa lagi. -BERNAMA
ISU SOSIAL : Gilaplah jantung jangan biarkan ia kelam
MARWAN BUKHARI A HAMID
DALAM kehidupan ini, mendapat nikmat jantung hati (spiritual heart/qalb) yang suci dan teguh dengan keimanan sudah tentu menjadi idaman sekalian orang beriman. Malah itulah pertimbangan utama ALLAH SWT di dunia dan akhirat. Apalah guna mendapat pujian dan sangkaan baik manusia namun dalam masa sama memiliki jantung hati yang melantik hawa nafsu dan syahwat sebagai raja.
Kita selaku seorang Muslim dididik supaya sentiasa menyimpan malu apabila mendapat pujian lantaran kita lebih mengetahui siapa diri yang sebenarnya, terutama apabila sedang berjauhan daripada mata semua manusia.
Sememangnya banyak pesanan daripada al-Quran dan hadis berkaitan qalb, salah satu ayat yang menggugah nurani kita ialah ayat ke-14 daripada Surah al-Muthaffifin. Firman ALLAH: “Sekali-kali jangan! (ayat-ayat kami tidak ada cacatnya) bahkan jantung hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa). Dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka kerjakan.”
Selaput kekotoran yang terdapat dalam ayat tersebut telah menarik perhatian saya untuk membaca ulasan ulama demi memahami apakah selaput dan bagaimanakah ia menutupi jantung hati kita.
Kalimah raan telah digunakan oleh ALLAH dalam ayat tersebut bagi merujuk kepada kekotoran qulub (jamak {plural} kepada perkataan qalb) yang berada dalam diri manusia akibat daripada keingkaran manusia dalam mentaati ALLAH.
Merujuk kepada al-Mu’jam al-Wasit (lihat halaman 410), perkataan raan membawa beberapa maksud; antaranya ialah tadannasa iaitu 'menjadikan sesuatu kotor', sebagai contoh raan al-nafs bermaksud 'jiwa menjadi kotor'.
Ia juga bermaksud 'menutupi' (ghattho) dan 'mengalahkan' (ghalaba). Pengarang kamus itu memberikan contoh raana ‘ala qalbihi al-dzanb yang bermaksud 'dosa telah menutupi hatinya'.
Imam Ibn Kathir rahimahullah (lihat Tafsir al-Quran al-‘Azhim, jilid keempat, halaman ke-470) menyebut bahawa al-rayn (kata terbitan {masdar} kepada raan) menimpa kepada jantung hati orang-orang kafir, sementara Imam Muhammad Toher Ibn ‘Ashoor dalam kitab beliau bertajuk at-Tahrir wa at-Tanwir (jilid ke-12, halaman 199) pula menyatakan al-rayn menurut bahasa Arab ialah karat/hakisan yang menutupi besi di pedang dan (karat) cermin. Pandangan Ibn ‘Ashoor tersebut turut disebut dalam al-Mu’jam al-Wasit semasa menyebut maksud al-rayn.
Sementara itu, seorang ilmuwan terkenal era moden khasnya berkaitan terjemahan dan tafsiran al-Quran edisi Inggeris iaitu almarhum Muhammad Asad dalam magnum opus beliau bertajuk The Message of The Quran telah menafsirkan raan sebagai berikut:
Lit., “that which they were earning has covered their hearts with rust”: implying that their; persistence in wrongdoing has gradually deprived them of all consciousness of moral responsibility and, hence, of the ability to visualize the fact of God’s ultimate judgment."
Terjemahan: “Pengertian literal, “apa yang mereka lakukan telah menjadi karat yang menutup hati mereka”: menunjukkan bahawa amalan buruk yang mereka lakukan terus-menerus lama kelamaan telah menghapus kesedaran mereka akan tanggungjawab moral dan, kemampuan untuk melihat kebenaran tentang keputusan Tuhan.”
Demikian sebahagian pandangan dan makna perkataan raan yang disebut oleh ALLAH dalam ayat ke-14 tersebut. Secara umumnya kita bisa memahami bahawa raan ialah karat, kotoran dan penutup kepada jantung hati disebabkan dosa-dosa yang telah dilakukan.
Ibn ‘Ashoor dan Ibn Kathir masing-masing turut mendatangkan sebuah hadis riwayat Imam at-Tirmizi daripada Abu Hurairah di mana Baginda bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya seseorang hamba itu apabila melakukan sesuatu kesalahan (dosa), muncul titik hitam pada jantung hatinya. Apabila dia menanggalkannya, memohon ampun kepada ALLAH dan bertaubat, maka bergilap hatinya, sekiranya dia kembali (melakukan dosa) ditambah titik hitam pada jantung hatinya sehingga (titik hitam itu) mengatasi jantung hatinya, itulah al-raan yang ALLAH telah menyebutnya dalam kitab-Nya; “Sekali-kali jangan! (Ayat-ayat kami tidak ada cacatnya) bahkan jantung hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa). Dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka kerjakan.” (at-Tirmizi menyatakan hadis ini hasan sahih)
Sabda Baginda itu secara jelas menceritakan kepada kita betapa jantung hati kita tidak pernah sunyi daripada dikotori dan ditimpa karat, gara-gara kita ialah manusia yang sentiasa terjerumus dalam kesalahan dan dosa. Benarlah sebahagian manusia mengibaratkan jantung hati persis tandas yang sentiasa ditimpa najis sekalipun dicuci selepas digunakan.
Ibnu ‘Ashoor menyatakan bahawa perkataan yaksibun yang datang menerusi sighah al-mudhari’ menunjukkan bahawa pengulangan yang berterusan dan banyaknya dosa yang dilakukan oleh mereka yang diisyaratkan dalam ayat tersebut. Adapun kalimah kaanu yang mendahului perkataan yaksibun pula mengisyaratkan perbuatan syirik yang dilakukan mereka sebelum kedatangan Islam.
Namun begitu, sekalipun ayat tersebut membidas orang kafir yang angkuh menolak hujah kepada Islam, namun penjelasan oleh hadis Riwayat at-Tirmizi berkenaan jelas menunjukkan sekalian manusia ditimpa karat dan kekotoran pada jantung hati mereka seandainya tidak dicuci dengan istighfar, penyesalan dan taubat. Alangkah tebalnya selaput kekotoran itu jika kita terus membiarkan hari-hari yang berlalu tanpa taubat kepada ALLAH.
Selain itu, seorang tabi’in terkenal iaitu Imam Hasan al-Basri tatkala merujuk kepada ayat tersebut, beliau menyatakan: “(al-raan) itu ialah dosa di atas dosa sehingga hati menjadi buta, kemudiannya mati”. (Ibnu Kathir, halaman 471)
ALLAH berfirman: “Sekali-kali jangan, sesungguhnya, mereka pada Hari itu akan terdinding daripada [rahmat] Tuhan mereka.” (Surah al-Muthaffifin Ayat 15)
Selain rahmat, para ulama menyebutkan bahawa mereka yang sudah diselaputi kekotoran sebagaimana terdapat dalam ayat ke-14 terdinding daripada melihat ALLAH pada hari akhirat kelak, berbanding nikmat orang beriman yang dapat melihat wajah Tuhan mereka. (Ibnu Kathir, halaman 471)
Demikianlah antara sifat jantung hati yang bisa mati sekalipun jasad pemiliknya masih tangkas di atas dunia. Hati yang sentiasa resah dan merindui maksiat pasti akan buta daripada melihat Tuhan-Nya di akhirat kelak, sebagaimana mereka buta dari petunjuk ALLAH di dunia.
Mengakhiri renungan terhadap kalam Tuhan di atas, saya memetik pesan Rasulullah berkenaan jantung hati yang termaktub dalam sebuah hadis yang telah dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari (hadis ke-52) dan Muslim (hadis ke-1,599) bahawasanya Baginda bersabda:
“Ketahuilah sesungguhnya dalam jasad manusia itu ada segumpal darah, apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad sementara apabila ia rosak maka rosaklah seluruh jasad, ketahuilah itulah jantung hati.”
Tiadalah dinamakan al-qalb melainkan sifatnya yang taqallub (berbolak-balik), maka berhati-hatilah kita daripada memiliki jantung hati yang berbolak-balik ke arah maksiat dan dosa. Wahai Tuhan yang membolak-balikkan jantung hati, tetapkanlah jantung hati kami terhadap agamamu! (salah satu doa yang diajarkan oleh Rasulullah (dikeluarkan oleh at-Tirmizi, hadis ke-2140, 3522), hadis hasan menurut at-Tirmizi).
SUMBER: Persatuan Ulama Malaysia (PUM)
ISU BAHASA : Jawi, khat lambang identiti Melayu
SYAHIDATUL AKMAL DUNYA
APAKAH perasaan anda sebaik memegang pen khat buat pertama kali? Tanya pada diri adakah mampu menyiapkan sebuah karya tulisan khat yang cantik dan kemas menepati ciri-ciri diperlukan?
Khat atau kaligrafi sangat sinonim dengan masyarakat Arab Muslim, ternyata kedatangan lima ayat al-Quran surah al-Falaq yang diturunkan melalui Malaikat Jibrail kepada Nabi Muhammad SAW menjadikan penulisan khat mempunyai kepentingan dan masih utuh sehingga kini. Rehal menyingkap seni halus penulisan yang menjadi lambang keagungan masyarakat Islam ini.
Khat boleh dibahagikan kepada tujuh jenis antara yang mendapat perhatian ramai adalah khat riqiah, thulukh, khufi, diwani dan nasakh. Setiap daripada jenis khat mempunyai cara tulisan berbeza yang pastinya unik dan memukau pandangan si peminat.
Setiausaha Akademi Jawi dan Kaligrafi Yayasan Restu, Muhammad Fadli Ismail, 42, berkata, sejarah membuktikan bahawa masyarakat Melayu di Nusantara setelah kedatangan Islam, telah menggunakan huruf abjad Arab dan seni khat dalam penulisan dokumentasi, komunikasi dan ilmu. Tulisan itu akhirnya dikenali sebagai tulisan jawi, terus menyelusur arus tamadunnya dengan kelahiran ramai ulama, cendekiawan, penyalin mashaf dan ahli kaligrafi Melayu yang hebat. Perhatikan sahaja barang-barang tinggalan sejarah semuanya dicoret dengan tulisan jawi seperti surat, makalah, kitab-kitab dan bahan bacaan, malahan pada duit syiling sekalipun.
“Sebelum kedatangan penjajah British dahulu, kebanyakan tulisan ditulis dalam jawi bahkan raja dan sultan turut menggunakannya. Tulisan jawi adalah satu identiti masyarakat Melayu. Andai anak-anak kita tidak mempunyai kemahiran dalam tulisan ini maka ia pasti akan hilang ditelan zaman.
“Tulisan jawi berasal daripada tulisan abjad Arab yang terkandung dalam al-Quran. Individu yang mahir membaca jawi pastinya fasih dan mampu membaca al-Quran, namun kini kebanyakan orang yang tidak boleh membaca jawi dilihat agak susah membaca ayat suci ini,” katanya.
Menurutnya, jawi itu dilihat penting kerana ia adalah satu budaya dan identiti, ada perkaitannya dengan agama Islam, kemudian diolah beberapa huruf yang tidak ada bagi menjadi tulisan.
Identiti Masyarakat Melayu
Apabila kita menyebut pembudayaan ia perlu digunakan secara meluas, maknanya kita ingin mendaulatkan sesuatu tulisan atau bahasa itu sendiri, tetapi persoalan kini kenapa bahasa Inggeris dengan mudah diterima pakai oleh orang kita?
“Sedangkan apabila kita lihat di negara-negara lain contohnya Jepun dan Perancis, rakyatnya menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa rasmi, di sana bahasa Inggeris hanyalah sandaran, ada juga rakyat mereka yang tidak tahu bercakap dalam bahasa penjajah ini.
“Tapi kenapa negara itu tetap membangun? Ia satu persepsi sebenarnya orang mengukurnya sebagai satu aspek sedangkan realitinya lain. Alasannya mudah, faktor penting adalah mereka membudayakan ilmu dan menterjemahkan ilmu yang mereka dapat daripada bahasa lain kepada bahasa mereka serta menggunakannya sebagai ilmu,” katanya.
Muhammad Fadli berkata, masalah rakyat Malaysia pula adalah kerana sikap dan tidak ada inisiatif dalam diri untuk mengubahnya menjadi satu keperluan utama. Ada persatuan yang bangkit memperjuangkan tulisan jawi dan khat itu pun hanya beberapa kelompok.
“Kita tidak menjadikan tulisan itu sebagai satu orientasi yang semua orang perlu pelajari. Berdasarkan pengalaman sendiri, kebanyakan tulisan saya termasuk nota dan minit mesyuarat ditulis dalam tulisan jawi.
“Kebiasaan itu penting. Jika tidak ada dorongan untuk menggunakannya maka ia akan berkubur dan kalau hanya satu pihak ia tidak akan mendatangkan apa-apa kesan,” katanya.
Menurut Muhammad Fadli, di rumah ibu bapa sepatutnya membantu anak-anak mendalami penulisan jawi seperti menyediakan buku-buku tulisan, memperkenalkan huruf-huruf jawi dan sebagainya. Ya, tidak dinafikan tulisan khat dilihat agak susah bagi kanak-kanak memandangkan ia memerlukan tumpuan dan tahapnya terlalu tinggi. Tetapi paling elok jika ia bertindak selari.
Perkongsian dengan masyarakat
Sementara itu, penulis kaligrafi, Abdul Baki Abu Bakar, 38, berkata dahulunya beliau menjadikan tulisan khat sebagai hobi tetapi kini mampu memiliki sebuah galeri.
“Saya mahu berkongsi dengan masyarakat yang berminat dengan seni khat, sepanjang pembabitan saya dalam bidang ini, ramai bertanyakan bagaimana cara untuk mempelajarinya.
“Dari situ timbul idea menubuhkan galeri ini. Pada saya masyarakat perlu ditunjuk dengan karya-karya khat supaya mereka dapat mengenali secara mendalam mengenai seni yang terdapat dalam Islam,” kata Pengarah Urusan Diwani Kraf yang terletak di Taman Kemuning Utama, Shah Alam, Selangor ini.
Menurutnya galeri berkenaan lengkap dengan kelas dan ruang untuk pameran. Kelas yang dikendalikan sepenuhnya oleh Abdul Baki setiap malam Khamis bermula jam 8 hingga 11 malam turut dihadiri golongan profesional seperti pensyarah daripada institut pengajian tinggi awam dari serata tempat.
Abdul Baki berkata, setiap karya tidak sama, ada yang memakan masa hingga dua atau tiga hari, namun ada juga sehari sudah siap, tetapi karya yang memerlukan 100 peratus kerja tangan mengambil tempoh agak lama.
“Sejak zaman kerajaan Uthmaniyah hingga kepada kita, saya melihat persembahannya sama sahaja, daripada situ saya terfikir untuk mencipta kelainan tanpa menghilangkan jati diri khat ini.
“Jika diperhatikan kebanyakan motif yang saya gunakan semuanya adalah berkaitan alam sekeliling seperti bunga, bangunan, kereta, rumah dan banyak lagi,” katanya yang mempunyai hampir 100 karya seni tulisan khat terpamer di galerinya.
Menurutnya, disebabkan kurang buku-buku dalam bidang khat dan kebanyakan daripada bahan ilmiah juga disediakan dalam bahasa Arab, beliau turut menghasilkan buku Kaedah khat thulukh dan buku terjemahan bagi menarik perhatian ramai menceburi bidang ini secara serius.
Bakat Abdul Baki membolehkan beliau dijadikan penulis khat watikah pertabalan Yang di-Pertuan Agong sejak 2002 lagi walaupun dalam usia yang cukup muda.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/