Oleh : Johan Jaafar
Adab menurut Kamus Dewan bermakna
tingkah laku serta tutur kata, budi bahasa atau budi pekerti yang halus. Adab
datangnya daripada perkataan Arab dan dalam Islam, adab membawa makna yang
lebih besar, termasuk tatacara atau perilaku dalam menunaikan amalan agama
seperti solat. Maka itu adab mempunyai makna istimewa dalam masyarakat Melayu
dan Islam.
Dalam masyarakat yang
mementingkan kepatuhan bersama sebagai kunci hidup bermasyarakat maka adab dan
akhlak diberikan perhatian yang serius. Ada kalangan orang Melayu menganggap
bahawa nilai leluhur seperti budi bahasa dan adab sopan tidak relevan lagi. Ada
pemimpin Melayu yang mengajak bangsanya menjadi kurang ajar. Ada kalangan yang
menyalahkan budi bahasa orang Melayu sebagai bukti kelemahan diri dan jati diri
mereka.
Semuanya ini memberikan isyarat
yang mengelirukan pada anak-anak muda kita. Dalam sistem kekeluargaan orang
Melayu budi bahasa diletakkan di tempat yang tinggi. Cara menghormati orang
tua, perlakuan dalam majlis rasmi dan tindak tanduk seharian melambangkan
peribadi dan akal budi seseorang. Dalam proses sosialisasi, semua ini dianggap
penting.
Maka itu ada kalanya kita
terkejut dengan tindak tanduk anak-anak Melayu sendiri yang menghina peradaban,
budaya, nilai, malah raja-raja dan ketua mereka. Dalam konteks berpolitik ada
kalanya kaedah menghalalkan cara. Penolakan terhadap sesuatu fahaman tidak
seharusnya menjadikan kita biadab dan kurang ajar. Kita boleh bersetuju untuk
tidak bersetuju tetapi biarlah dengan cara yang waras, sihat dan bertamadun.
Dalam soal beragama, kurangnya
toleransi terhadap penganut agama lain malah sesama agama semakin
membimbangkan. Semuanya ini menampakkan perubahan sikap dan nilai masyarakat
moden hari ini.
Ada juga yang menyalahkan media
sosial yang mencambahkan budaya biadab di kalangan generasi muda. Medium baru
itu menjadi pekan koboi yang tidak punya undang-undang dan peraturan. Lesen
kebebasan di alam siber disalahgunakan. Dunia itu menjadi dunia penuh
kebencian, dendam dan marah, diapikan pula oleh perbezaan politik dan
pendirian.
Memang benar ada kalangan yang
menggunakan ruang siber untuk menghina, memfitnah dan memburuk-burukkan orang
lain. Tetapi bilangan mereka kecil berbanding dengan banyak lagi yang
menggunakannya untuk kebaikan. Kita tidak perlu membakar kelambu kerana nyamuk
yang sedikit. Alam siber bermuat pelbagai ilmu, maklumat dan pengetahuan yang
boleh memperbaiki hidup manusia.
Demikian juga kita tidak boleh
menggunakan kayu ukur sebilangan pemandu yang tidak beradab di jalan raya
sebagai bukti kehancuran nilai dalam masyarakat. Kita tidak boleh menyalahkan
sistem sekolah semata-mata kerana sebahagian anak-anak muda kita tidak
menghormati orang lain. Individu dicorakkan oleh pelbagai faktor persekitaran,
bukan sekolah sahaja. Ada yang kecewa bahawa terdapat anak-anak muda kita yang
mengisytiharkan kemerdekaan daripada buku dan disiplin apabila keluar sekolah.
Adab lebih penting lagi dalam
amalan beragama. Maka itu, dalam sistem pendidikan Islam, adab menjadi salah
satu mata pelajaran utama. Adab dianggap penting dalam konteks pembinaan
keperibadian Muslim. Adab dikaitkan dengan akhlak dan kelakuan. Oleh yang
demikian, seorang Islam yang baik harus juga menunjukkan adab yang baik selain
mengamalkan cara hidup yang diredhai.
Hari Raya Aidiladha punya makna
yang besar bagi bagi umat Islam. Semangat pengorbanan perlu dihayati oleh
setiap orang. Maka itu Hari Raya Korban menuntut perlakuan yang terpuji di
kalangan umat Islam. Sekali lagi alam siber bermuat dengan pelbagai cerita tentang
keangkuhan atau riak serta perilaku yang buruk pada hari yang sepatutnya
mencerminkan nilai terpuji.
Cerita mereka yang menjadikan
korban sebagai simbol status yang baru tentulah menyedihkan. Ada orang kaya
Islam bangga mengisytiharkan berapa banyak lembu dan kambing yang mereka
sumbangkan di masjid atau surau. Ada yang melakukannya atas tujuan publisiti
bagi menunjukkan keupayaan dan kemewahan. Pemangku Raja Perak, Raja Nazrin Shah
membuat kenyataan yang penting baru-baru ini, menyeru umat Islam agar mengelak
amalan korban untuk tujuan bermegah-megah.
Kita juga mendengar pelbagai
cerita bagaimana petugas upacara korban bersikap tidak adil, mengumpulkan
bahagian terbaik daripada haiwan yang disembelih untuk diri sendiri atau
mengenepikan orang lain. Ada kalanya sesebuah masjid menjadi tempat korban
puluhan ekor lembu tetapi oleh sebab sistem pengagihan yang tidak betul
menyebabkan tidak semua penduduk setempat menikmatinya.
Di tengah semangat korban, elok
rasanya umat Islam mula menanyakan soal adab dan akhlak ini. Kita mahukan umat
yang bukan sahaja kuat, berilmu, kukuh ekonominya tetapi juga mengamalkan
perilaku dan akhlak yang dituntut oleh Islam. Kita sepatutnya menunjukkan
contoh yang baik.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/