Oleh : Ruhaiza Rusmin dan
Ihsan Noorzali
Hari ini, sektor pendidikan
negara ternyata bergerak cukup pantas merentasi transformasi bagi menyaingi
keperluan global termasuk pengiktirafan antarabangsa.
Usaha itu bukan sekadar
meninggikan lagi taraf pendidikan nasional malah bukti bahawa sektor pendidikan
sudah bersedia melangkau frasa globalisasi ilmu tanpa sempadan.
Pelbagai usaha dipergiatkan dari
semasa ke semasa dengan pendekatan menyeluruh termasuk membawa guru dari luar
negara mengajar bahasa Inggeris dan bidang teknikal.
Mungkin usaha itu bagi
melonjakkan lagi pencapaian sektor pendidikan nasional namun ia menimbulkan
rasa kurang senang rakyat tempatan.
Ia seperti menidakkan kemampuan
tenaga guru tempatan dan kemungkinan mewujudkan masalah lain.
Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian
Kemasyarakatan dan Kewarganegaraan, Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Ahmad Sohaimi Lazim berkata, pengambilan
guru dari luar bagi membantu melonjakkan sektor pendidikan negara tidak salah
namun bimbang menimbulkan masalah lain.
Beliau berkata, biarpun tujuan
pengambilan itu positif, tetapi sensitiviti guru tempatan perlu diambil kira.
“Usaha menjalinkan kerjasama
dengan mana-mana pihak adalah baik namun perlu mempunyai perancangan rapi bagi
mengelak pihak lain tersinggung.
“Bukan tujuan mengkritik atau
membangkang, namun perlu ada perbincangan mendalam sebelum mengambil apa-apa
tindakan,” katanya.
Pelbagai frasa diperkenal dan
diperbaharui untuk menjadikan sektor pendidikan negara setanding di peringkat
antarabangsa.
Antara yang giat dilakukan ialah
memperkasakan modul tertentu seperti bahasa Inggeris dengan usaha proaktif
membawa tenaga pengajar dari luar termasuk dari India.
Bagaimanapun, ada pihak
berpendapat pendekatan itu boleh mendatangkan implikasi sampingan yang boleh
menjejaskan kepentingan dan masa depan guru tempatan.
Lumrahnya, tenaga pengajar dari
luar kurang memahami aspek budaya pembelajaran pelajar tempatan selain
perbezaan sosial yang boleh mendatangkan konflik sampingan.
“Dalam proses pembelajaran ini,
bukan hanya modul perlu diambil kira malah kesediaan guru luar untuk menerima
budaya dan sosial tempatan perlu diberi perhatian.
“Mereka perlu menyesuaikan diri
dengan budaya masyarakat tempatan supaya boleh memahami, mendekati dan
mengenali pelajar dengan lebih baik.
“Meskipun matlamat pengambilan
guru luar adalah baik, bukan semua mampu berbuat demikian,” katanya mengakui
tanpa pendekatan teliti, ia boleh menjarakkan jurang.
“Kemungkinan guru tempatan akan
merasakan khidmat mereka seperti tidak berkualiti atau mendapat pengiktirafan
walaupun mempunyai kelayakan.
“Ini bukan saja seperti
memperlekehkan keupayaan mereka malah boleh menerbitkan kecenderungan guru
tempatan berasa terpinggir.
“Setiap pelaksanaan perlu ada
struktur menyeluruh sebelum sebarang keputusan diambil bagi menjaga kepentingan
bersama,” katanya.
Ditanya adakah perlu kemasukan
guru luar negara, beliau berkata ia boleh dilakukan atas faktor tertentu, tapi
perlu memastikan isu berbangkit di kalangan guru dan bakal guru diselesaikan
terlebih dulu.
Lambakan graduan yang mengambil jurusan pendidikan,
katanya, perlu diambil perhatian serius.
“Setiap tahun, ramai graduan
jurusan ini menanti penempatan. Bayangkan bagaimana nasib bakal guru baru jika
lambakan mereka tidak ditangani dengan baik.
“Ada yang sudah lama menamatkan
pengajian tapi masih belum ada tempat mengajar. Dari segi teori pendidikan,
keadaan ini seharusnya tidak berlaku.
“Kita ada barisan bakal guru muda
yang sangat berdedikasi dan lebih arif dengan sistem pembelajaran. Jangan kera
di hutan disusukan tetapi anak sendiri mati kelaparan,” katanya.
Pengambilan guru luar negara juga
biarpun bertujuan memperkukuhkan beberapa aspek pembelajaran, namun masih boleh
diatasi dengan kemampuan guru tempatan.
“Contohnya, pengambilan itu
bertujuan memperkasakan bahasa Inggeris. Graduan kita pun boleh berbahasa
Inggeris dengan baik terutama jika mengambil pengkhususan dalam Pengajaran
Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua (TESL).
“Jadi, tiada isu besar bahasa itu
tidak boleh diajar guru tempatan. Yang perlu dilakukan ialah memberi latihan
berterusan supaya kemahiran mereka lebih tinggi.
“Saya tidak menafikan guru luar
ada pengalaman, pertuturan mereka mungkin lebih sedap, tetapi sudut lain juga
perlu diambil perhatian.
“ Isu gaji, penempatan dan
keistimewaan dalam aspek tertentu harus diambil kira supaya guru luar ini tidak
merungut atau berasa tidak puas hati.
“Kita berurusan dengan aspek
pendidikan yang seharusnya dimartabatkan dengan rasa hormat, tiada kompromi
dalam apa jua hal berbangkit.
“Jika wujud masalah, dikhuatiri
akan memberi kesan kepada pelajar, yang akhirnya berbalik kepada guru, sekolah,
kementerian, ibu bapa dan masyarakat,” katanya menambah acuan utama dalam
proses penerusan usaha itu ialah memastikan matlamat disasarkan tidak menjadi
sia - sia.
“Kita tahu proses membawa guru
luar negara ini bukan mudah kerana perlu melalui pelbagai rangkaian perjanjian,
tolak ansur dan kerjasama.
“Justeru kita mengharapkan
hasilnya juga setimpal dengan apa yang dilaburkan.
“Pada masa sama, hargai jasa dan
jangan ketepikan peranan guru tempatan,” katanya.
Tidak pula menganggap apa
dilakukan itu satu pembaziran, akuinya, pendekatan itu perlu dilihat sebagai
usaha padu untuk menaikkan lagi sektor pendidikan negara.
“Apa dilakukan ini sebahagian
transformasi berani kerajaan untuk membangun dan memberi pendidikan terbaik
kepada rakyat.
“Usaha ini tidak salah cuma
sebelum mengimplikasikannya, kita sudah bersedia dengan pelan tertentu selain
jangan ketepikan keperluan guru tempatan.
“Kita tidak boleh berterusan
bergantung kepada sumber tenaga luar, jadi guru tempatan inilah yang akan
meneruskan kesinambungan proses pendidikan itu, jadi berikanlah mereka juga
peranan dan keutamaan,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/