Selasa, 29 Januari 2013

ISU PENDIDIKAN : Jumlah Calon Lulus STAM 2012 Meningkat


PUTRAJAYA : Sebanyak 3,925 atau 67.4 peratus calon Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2012 berjaya memperoleh sijil dengan pangkat sekurang-kurangnya Maqbul (lulus) dalam kesemua 10 mata pelajaran.

Pengarah Peperiksaan, Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Dr Na'imah Ishak berkata ia menunjukkan peningkatan berbanding hanya 3,420 calon yang memperoleh sekurang-kurangnya lulus pada 2011.

Beliau berkata 385 calon mendapat Mumtaz (cemerlang), 1,263 mendapat Jayyid Jiddan (sangat baik), 1,868 calon mendapat Jayyid (baik) dan 409 lagi Maqbul (lulus).

Sebanyak 5,818 calon menduduki STAM tahun lepas di 116 pusat peperiksaan seluruh negara.

"Secara keseluruhan pencapaian calon STAM menunjukkan peningkatan sebanyak 0.08 mata, iaitu daripada indeks Gred Purata Nasional (GPN) 3.16 mata pada 2011 kepada 3.08 mata pada 2012," katanya semasa mengumumkan keputusan STAM 2012 di Kementerian Pelajaran di sini, Rabu.

STAM yang mula dilaksanakan sejak 2000 dan mendapat pengiktirafan setaraf Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) melayakkan calon yang memperoleh sijil itu untuk memohon mengikuti program ijazah pertama di Universiti Al-Azhar, Mesir dan universiti tempatan dalam bidang yang sesuai dengan kelayakan masing-masing.

Na'imah berkata enam mata pelajaran mencatatkan peningkatan prestasi iaitu Tauhid dan Mantiq, Fiqh, Balaghah, Hifz al-Quran dan Tajwid, Nahu dan Sarf serta Hadith dan Mustolah.

Manakala berlaku penurunan prestasi untuk mata pelajaran Adab dan Nusus, Tafsir dan Ulumuhu, 'Arudh dan Qafiyah dan Insya' Mutala'ah, kata beliau.

"Tetapi untuk mata pelajaran Adab dan Nusus, kita mendapat makluman bahawa penurunan prestasi bukan sahaja melibatkan calon di Malaysia tetapi juga di Universiti Al-Azhar," katanya.

Beliau berkata pelbagai program intervensi akan dilaksana dengan kerjasama Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri serta sekolah untuk meningkatkan pencapaian keseluruhan mata pelajaran untuk peperiksaan akan datang.

Na'imah berkata calon-calon yang tidak berjaya berpeluang menduduki semula peperiksaan itu untuk memperbaiki pencapaian mana-mana mata pelajaran yang kurang memuaskan. BERNAMA

ISU BAHASA : Pemikiran tentang ilmu pengetahuan (epistemologi) dalam peribahasa Melayu


Bangsa Melayu yang beragama Islam menitikberatkan kepentingan ilmu pengetahuan untuk membentuk dan menyuburkan fikiran bangsanya. Ilmu adalah intipati yang terpenting dalam pembangunan insan, apatah lagi dalam mengesahkan ibadah kepada yang Maha Esa. Sementelah menuntut ilmu adalah sejajar dengan matlamat Islam yang membudayakan iqra' berdasarkan ayat yang pertama diturunkan di Gua Hira'. Hukum menuntut ilmu ini adalah fardhu 'Ain, iaitu kewajipan yang mesti dilaksanakan oleh semua individu. Dengan itu, lahirlah peribahasa-peribahasa yang menyeru bangsa Melayu supaya menuntut ilmu pengetahuan. Antara peribahasa yang mengungkapkan kepentingan ilmu pengetahuan adalah seperti berikut;

BIL
PERIBAHASA
MAKNA
1
Bolehkah digabus sebelum diasah
Sesuatu  pelajaran  hendaklah dimulai dari permulaan.
2
Besar di bawah  pisang goyangan, besar di bawah tebu berlingkar
Besar dengan didikan yang sederhana saja, belum ada pengalaman
3
Masa lagi rebunglah hendaklah dilentur, jangan nantikan sampai menjadi aur, atau Melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Masa kecillah anak perlu diajar dan dididik, janganlah tunggu sampai besar
4
Biduk kalau tidak berkemudi bagaimana ia akan laju

Suatu pekerjaan yang dikerjakan tanpa ilmu, tentu tidak akan tercapai maksudnya

5
Supaya tahu akan pedas lada,
supaya tahu akan masin garam
Ajaran supaya tahu akan susah payah hidup



Daripada makna peribahasa P1, P2, P3, P4,  dan P5  jelas menunjukkan pemikiran bangsa Melayu yang mengutamakan kepentingan menuntut ilmu pengetahuan dan menggunakan ilmu yang telah dipelajari dengan sebaik-baiknya di samping menyeru bangsa Melayu berperilaku dengan bijaksana dan berhemah. Pemikiran bangsa Melayu yang beragama Islam meletakkan ilmu sebagai satu nilai luhur yang diajarkan oleh ajaran agama Islam. Hakikat ilmulah yang menyebabkan manusia diberikan amanah oleh Allah sebagai khalifah di atas muka bumi ini. Sejajar dengan itu, kandungan pemikiran ini diungkapkan dalam peribahasa Melayu sebagai pengajaran dan teladan untuk bangsa Melayu memperoleh keimanan dan memotivasikan amal. Dengan yang demikian, disarankan supaya setiap sesuatu pelajaran itu hendaklah dimulai daripada permulaan,(P1). Sekiranya seseorang itu diberikan pendidikan yang sederhana, pasti ia tidak memperoleh banyak pengalaman (P2). Oleh yang demikian, bangsa Melayu menyarankan pendidikan diberikan sejak kecil seperti yang diungkapkan dalam makna peribahasa (P3) supaya seseorang itu dapat melakukan sesuatu pekerjaan berpandukan ilmu yang telah dipelajari seperti yang tersurat dalam makna peribahasa (P4) dan mendedahkan masyarakat dengan pelbagai pengalaman hidup, (P5). Pemadanan kata 'biduk' dalam P4, iaitu sejenis pengangkutan air pada zaman dahulu dengan 'pekerjaan' menyerlahkan kearifan bangsa Melayu mencipta peribahasa dengan merujuk kepada sesuatu objek yang wujud dalam alam sekeliling mereka sekali gus menghargai nilai budaya masyarakat tempatan.

Rumusannya pemikiran Melayu yang menyentuh perihal menuntut ilmu dalam peribahasa adalah sejajar dengan ajaran Islam yang meletakkan usaha menuntut ilmu sebagai satu bentuk ibadah. Hal ini menjelaskan bahawa aspek bahasa dalam peribahasa jelas berhubungan erat dengan pemikiran dan budaya bangsa Melayu yang memandang tinggi terhadap usaha mempelajari sesuatu ilmu dengan sempurna dan bijaksana sebagai penyuluh hidup. Hal ini sekali gus membuktikan bahawa bahasa yang menjelaskan makna peribahasa P1, P2, P3, P4 dan P5 adalah bukti yang menunjukkan terdapatnya hubungan erat antara bahasa, budaya, dan pemikiran bangsa Melayu sebagaimana yang dinyatakan hipotesis Sapir-Whorf, iaitu bahasa ditentukan oleh cara penutur itu berfikir. Cara seseorang penutur berfikir dan melihat bahasa tergambar menerusi penggunaan perkataan-perkataan itu dengan lebih meluas. Hal ini membenarkan hipotesis Sapir-Whorf yang menyatakan pola-pola pemikiran manusia dipengaruhi juga oleh budaya setempat penutur bahasa itu. Dengan demikian bahasa dalam peribahasa Melayu turut memadukan sistem pengetahuan dan kepercayaan bangsa Melayu sebagai asas tingkah laku budaya berasaskan pemikiran yang bertunjangkan ajaran agama Islam dan budaya setempat.

Sumber : Jurnal Pengajian Melayu Volume 11(3) September 2011

ISU UMUM : 10 GAJAH MATI DIRACUN


Oleh : Junaidi Ladjana

Kota Kinabalu : Menyayat hati apabila seekor anak gajah berusia tiga bulan yang masih menyusu dilihat mengusap kepala ibunya yang mati selepas dipercayai terminum racun bersama sembilan gajah lain yang bergelimpangan di Hutan Simpan Gunung Raya, kira-kira 130 kilometer dari Tawau.

Anak gajah yang diberi nama Kejora itu seperti kelaparan dan terselamat, tetapi masih dipantau berikutan turut terkena tempias racun berkenaan akibat meminum susu daripada ibunya.

Pengarah Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah Datuk Laurentius Ambu berkata, kejadian disedari pihaknya pada 29 Disember tahun lalu apabila menerima laporan kematian seekor gajah jantan di tempat kejadian.

“Namun, sehingga 25 Januari lalu,  bilangannya meningkat”.

“Sepanjang dua minggu ini, 10 gajah jenis Pygmy Borneo ditemui mati disyaki diracun menggunakan racun tikus oleh individu tidak bertanggungjawab. Tujuh daripadanya betina manakala selebihnya gajah jantan berusia empat hingga 20 tahun,” katanya pada sidang media di Wisma Majlis Agama Islam Sabah (MUIS), di sini, semalam.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : UUM, UIAM dianugerahkan autonomi terbaru


PUTRAJAYA - Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) menjadi universiti awam terbaru dianugerahkan autonomi pada tahun ini.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata ia diberikan selepas selesai proses audit menggunakan instrumen 'Code of University Good Governance' (CUGG) dan 'University Good Governance Index' (UCGI).

"Saya berharap dengan pemberian autonomi ini, Lembaga Pengarah Universiti (LPU) mempunyai kesediaan melaksanakan tanggungjawab baharu selaras penurunan kuasa kepada mereka demi kecemerlangan IPT," katanya ketika berucap sempena majlis Amanat Tahun Baharu 2013 kementerian itu, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya hari ini.

Dalam pada itu Mohamed Khaled berkata mulai 15 Feb ini, Education Malaysia Global Services (EMGS) yang ditubuhkan tahun lalu akan mula beroperasi dan berperanan sebagai pusat sehenti bagi memantau, menyelia dan menyelaras urusan berkaitan promosi, pemasaran dan perkhidmatan sokongan pelajar antarabangsa di negara ini.

"Pengantarabangsaan tidak lagi terhad kepada faktor jumlah pelajar antarabangsa atau bilangan kampus cawangan luar negara tetapi penekanan terhadap strategi pengintegrasian pengantarabangsaan dalam pelbagai perkhidmatan pengajian tinggi.

"Perkembangan ini menuntut kita untuk melakukan pemetaan baharu dengan memberi penekanan kepada kesepaduan kecemerlangan dalam semua aspek perkhidmatan pengajian tinggi," katanya. - Bernama

INFO :

* IPTA yang dianugerahkan autonomi  diberi kuasa autonomi dalam empat bidang merangkumi urus tadbir, kewangan, sumber manusia dan pengurusan akademik serta pengambilan pelajar

Lima buah universiti iaitu Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Universiti Putra Malaysia dan Universiti Teknologi Malaysia  telah diberi kuasa autonomi pada tahun lalu.

ISU AGAMA : Isu Kalimah Allah Perlu Ditangani Dengan Cermat & Tidak Dibahas Secara Terbuka


KUANTAN : Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah isu kalimah Allah, yang kini menjadi polemik semasa, perlu ditangani dengan cermat dan tidak sepatutnya menjadi perbahasan terbuka.

Titah baginda ia perlu dibincang secara tertutup dalam kalangan ilmuan, ahli agama dan pemimpin politik.

Baginda juga menyeru umat Islam di negara ini supaya berdiri teguh mempertahan kalimah Allah dan kalimah lain yang telah dinyatakan tidak boleh digunakan bukan Islam sama ada di media elektronik atau  media cetak.

"Pihak lain seharusnya mengambil perhatian serta menghormati sensitiviti agama masing-masing agar kesejahteraan rakyat berbilang bangsa dan agama tidak tergugat," titah baginda pada majlis pelancaran dan penyerahan dana Tabung Palestin-Gaza di sini, Selasa.

Baginda bertitah di negeri Pahang, larangan penggunaan, penyataan, penyebaran, percakapan, apa-apa bentuk penerbitan sama ada media cetak atau eletronik menggunakan kalimah Allah oleh orang bukan Islam yang boleh mengelirukan atau memesongkan akidah umat Islam telah termaktub dalam Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam No. 5 tahun 1989.

"Majlis Fatwa Kebangsaan dalam Muzakarah ke-82 pada 5 hingga 7 Mei 2008 juga mengeluarkan fatwa bahawa kalimah Allah tidak boleh digunakan oleh bukan Islam dan adalah wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah itu, ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," titah baginda. -BERNAMA

Nota Hujung :

 Pandangan tokoh ilmuan Islam dalam isu ini:

"Nasihat saya, perkukuhkan ilmu dan penghayatan Islam diri dan keluarga masing-masing. Mantapkan perancangan dan pelaksanaan aktiviti institusi ulama dan jabatan-jabatan yang menguruskan hal ehwal pembangunan agama Islam. Media hendaklah membantu menjadikan mana-mana tokoh ilmuwan Islam sebagai role model dan bukan artis. Hiburan dan budaya hedonisme tanpa objektif kecuali duit dan seronok patut dikaji semula daripada diberi ruang terlalu banyak di media kerana bagi saya ia lebih banyak merosakkan umat Islam berbanding kalaupun Kristian menggunakan nama Allah dalam terjemahan Bible mereka. Kerana Bible-bible ini tidak masuk ke rumah majoriti umat Islam tetapi TV, radio dan media cetak masuk dan mempengaruhi setiap hari.  Jika itu dapat dilakukan, apapun dakyah, gerakan Kristianisasi termasuklah isu berkaitan nama Allah akan sentiasa terkawal dan tidak dapat menembusi daya tahan umat Islam. Jangka terdekat pula, saya harapkan para ulama dapat sepakat menghalang penggunaan nama Allah bagi terjemahan God di dalam bible versi Melayu, manakala orang Kristian pula perlu sedar mereka tidak memerlukan teknik ini untuk menyebarkan dakyah mereka." (Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman)

ISU SOSIAL : Iktibar insiden kehilangan kanak-kanak


Oleh : DR. JESSICA ONG HAI LIAW

TRAUMA dengan pelbagai berita dalam beberapa minggu ini melibatkan kehilangan kanak-kanak yang ditinggalkan dalam kereta untuk seketika menjadi satu fenomena yang dapat dirasai oleh semua rakyat Malaysia. Beberapa insiden yang berlaku pada hari ini sudah jadi fobia dan macam berangkai pula kanak-kanak hilang dan yang nyaris hilang.

Situasi ini memberi amaran kepada kita bahawa komuniti di Malaysia sekarang dalam zon kurang selamat kerana masyarakat kurang peka dan mula alpa. Di mana sahaja kita berada kini, kita perlu berwaspada dan berhati-hati sepanjang masa kerana sebenarnya ada banyak ekor mata yang mengekori pergerakan dan sentiasa memerhatikan kita.

Golongan ini hanya tunggu masa untuk bertindak. Bertindak bukan sahaja melarikan kanak-kanak malah merompak, meragut merangkumi segala jenayah yang kita tidak pernah terfikir mereka tergamak melakukan tanpa memikirkan soal kemanusiaan. Di mana hati nurani manusia dan di mana silapnya?

Pada pandangan saya, sebagai rakyat Malaysia, kita perlu tegur-menegur jika kita ternampak insiden yang tidak kena seperti kanak-kanak yang ditinggalkan dalam keadaan yang bahaya kepada ibu bapanya. Namun, dalam situasi ini, ibu bapa juga harus sedia menerima teguran. Jangan pula yang salah faham dan kecil hati bila ditegur dan dikatakan menyibuk dan jaga tepi kain orang.

Itulah keluhan yang saya sering dengar dan akhirnya mereka yang berniat baik ini menjawab biarlah memang itu bukan urusan kita. Jika semua memberikan jawapan yang sama nanti, bagaimana kita dapat mencari penyelesaiannya.

Kita memahami perasaan ibu bapa yang kehilangan anak mereka walaupun beberapa minit, kita sudah tidak keruan dan jadi tidak tentu hala, apatah lagi kehilangan dah masuk berminggu-minggu.

Sebagai ibu bapa kadang-kadang kita tidak terkecuali daripada melakukan kesilapan dan alpa seketika kerana memikirkan hanya sekejap sahaja ditinggalkan tidak akan berlaku apa-apa, akhirnya kerana beberapa minit itu kita menjadi sengsara. Jika boleh diputar waktunya, semestinya semua kejadian ini kita tidak mahu berlaku seperti kes yang pernah berlaku kepada Sharlinie dan Nurin Jazmin.

Kealpaan kita dikejutkan kembali dengan beberapa insiden tahun ini yang mula memberi amaran kepada kita dan tidak perlulah pada waktu begini kita salah-menyalahkan lagi atas kecuaian ibu bapa kerana mereka sudah cukup derita menanggung segala cubaan ini. Apa yang penting ialah kita perlu ingat-mengingati antara satu sama lain supaya jangan tinggalkan anak-anak walaupun seketika.

Kehilangan anak dalam sekelip mata menyentuh jiwa setiap ibu bapa tanpa mengira kaum, bangsa dan agama. Kesepakatan kita bersama turun padang membantu dan mencari seorang kanak-kanak yang hilang iaitu William Yau Zhen Zhong berusia 6 tahun dan akhirnya segalanya terjawab dengan penemuan mayat William di Jeti Sungai Sireh di Pelabuhan Klang.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul dan hati saya terdetik dan sayu apabila mendapat berita kematian William sedangkan pada waktu itu saya sedang menaip dalam ruangan ini supaya menyeru semua pihak turun padang mencari William.

Saya terbayang wajah William setelah melihat ramai kanak-kanak berbangsa Cina di kompleks beli-belah begitu sibuk bergembira menanti perayaan Tahun Baharu Cina yang akan tiba tidak lama lagi. Bagaimana dengan perasaan ibu bapa William yang sepanjang masa menunggu panggilan telefon yang mengharap khabar gembira dengan penemuan William yang dapat menyambut Tahun Baharu Cina bersama-sama keluarga akhirnya punah.

Kes Tin Song Sheng yang berlaku 17 tahun lalu juga berlaku sebelum Tahun Baharu Cina juga dan Song Seng belum ditemui hingga kini. Penantian itu sememangnya satu penyiksaan yang menyakitkan, apatah lagi jika yang disampaikan berita buruk? Namun ada pihak yang tidak bertanggungjawab menjadikan kes William sebagai main-main.

Pengerusi Wanita MCA Selangor, Chew Lee Giok berharap pihak berkuasa memberi peluang dan tidak mencaci ibu bapa William yang menyesal dan menyedari kecuaian mereka. Semua pihak yang telah berganding bahu membantu mencari William tanpa mengira bangsa dan agama mencerminkan negara Malaysia sememangnya mempunyai semangat 1Malaysia.

Kita dikejutkan lagi dengan insiden di Kemaman kerana sangkaan kita pada waktu malam sahaja yang berbahaya namun pada waktu pagi dalam pukul 10:30 pagi, sepasang suami isteri yang berhenti di stesen minyak kerana anaknya yang masih tidur di dalam kereta untuk ke tandas dilarikan oleh suspek. Nasib baik ada insan bernama Saufi Sukardi yang mengejar suspek. Sikap Saufi perlu dipuji. Itulah peranan sebagai rakyat yang sama-sama membantu memerangi jenayah.

Insiden sebegini kita jadikan iktibar bersama dengan dijadikan garis panduan supaya kita lebih berhati-hati. Beberapa minggu ini, kita berkesempatan bercuti dengan beberapa perayaan penting terutama bersama-sama anak-anak kita. Tidak kira ke mana sahaja, kita perlu berwaspada dan jangan biarkan kanak-kanak keseorangan walaupun hanya sesaat.

Ayuh! selagi kita mampu, kita luangkan sedikit masa untuk sama-sama memikirkan cara-cara menangani masalah jenayah yang semakin menjadi-jadi. Kita sentiasa beringat "Pelanduk selalu melupakan jerat tetapi jerat tidak pernah melupakan pelanduk".

Saya simpulkan dengan satu ikatan kukuh. Salam 1Hati.

Penulis ialah Timbalan Pengarah Pusat Penerbitan dan Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU SOSIAL : Penguatkuasaan elemen utama halang rasuah


Oleh :  Akhbar Satar
 
Indeks Persepsi Rasuah yang dikeluarkan Transparency International baru-baru ini menunjukkan Singapura adalah negara paling bebas rasuah di dunia. Apakah rahsia atau formula yang menyebabkan negara berkenaan berada di kedudukan itu?

Mengapa di Singapura kita dapati masyarakatnya patuh dengan peraturan yang ditetapkan kerajaan. Jarang sekali pegawai kerajaan menerima rasuah. Malah orang ramai tidak berani memberi rasuah kerana takut akan dicekup dan didenda serta dipenjara.
Namun, apabila rakyat Singapura melangkah keluar ke Johor Bahru, tingkah laku mereka berubah dan kebanyakan mereka melanggar peraturan termasuk memberi rasuah kepada penguatkuasa.

Penguatkuasaan penting

Dalam hal ini, ahli kriminologi mempunyai dua pendapat yang dikenali sebagai ‘individual vs systemic’ iaitu sama ada faktor penguatkuasaan yang ketat di Singapura menyebabkan rakyatnya dan rakyat Malaysia yang menetapkan di sana mematuhi undang undang atau memang rakyatnya sentiasa patuh kepada undang-undang.

Pada pandangan penulis, faktor ‘systemic’ iaitu kelemahan penguatkuasaan adalah penyebab utama rasuah. Justeru, satu daripada faktor penting untuk menentukan kejayaan dalam memerangi jenayah ialah tindakan penguatkuasaan yang sistematik dan berterusan.

Justeru, penjawat awam perlu mempertingkatkan sifat integriti dalam diri masing-masing. Ini adalah tanggungjawab bersama untuk membantu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membanteras rasuah.

Sudah menjadi lumrah seseorang yang mempunyai kuasa akan menyalahgunakannya jika tidak diawasi. Oleh itu, jika tersilap langkah dan tidak diawasi setiap masa, berkemungkinan ia boleh memberikan kesan tidak baik kepada organisasi. Negara akan bebas rasuah jika semua peringkat pegawai kerajaan menolak dan melaporkan pemberian rasuah. Jarang sekali pegawai di sini menolak rasuah kecuali mereka yang mempunyai tahap integriti yang tinggi, tidak tamak dan takutkan Allah SWT.

Rasuah yang berleluasa adalah cerminan mutu pentadbiran negara. Untuk berjaya mengurangkan rasuah, kerajaan perlu memastikan SPRM mempunyai bajet yang munasabah. Kajian menunjukkan jika sesebuah negara itu bersungguh-sungguh memerangi rasuah, ia memerlukan peruntukan sekurang-kurangnya 0.5 peratus daripada belanjawan.

Selain itu, SPRM perlu mempunyai pegawai penyiasat yang mencukupi, terlatih dan berintegriti. Bagi memantapkan semangat juang pegawai SPRM, kerajaan perlu menitikberatkan kebajikan, esprit de corps dan integriti pegawainya.

Selain tanggungjawab penjawat awam, masyarakat juga perlu memberi sokongan padu kepada sebarang tindakan yang diambil SPRM bagi menurunkan tahap rasuah. Ajukan kritikan yang membina dan rasional jika badan itu dilihat membuat kesilapan. Jangan sampai kritikan yang dilemparkan menjejaskan prestasi dan mematahkan semangat pegawai SPRM untuk bekerja keras.

Kesedaran rakyat

Indonesia adalah negara yang terkenal dengan kadar rasuah yang tinggi tetapi berjaya memperbetulkan situasi yang memalukan itu. Komitmen kerajaan pimpinan Susilo Bambang Yudhoyono, kebangkitan rakyat dan kebebasan media massa di negara itu banyak membantu kejayaan kerajaan membanteras rasuah.

Lebih menarik ialah rakyat Indonesia sendiri melalui NGO mengutip derma bagi membina ibu pejabat baru Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK). Ini menunjukkan kesungguhan rakyat bersama-sama KPK berusaha memerangi rasuah. Hasilnya Indeks Persepsi Rasuah Indonesia bertambah baik dengan drastik dan naik dari tangga ke-160 ke tangga ke-110.

Kesan paling besar gejala rasuah ialah pentadbiran sesebuah negara boleh menjadi lemah, kucar-kacir dan huru-hara. Kemerosotan ekonomi pula akan menghalang penyertaan pelabur tempatan dan menyekat kemasukan pelabur asing selain kehilangan pendapatan daripada cukai pelaburan.

Di negara kita, komitmen SPRM untuk memerangi rasuah harus dipuji. Bagaimanapun, usaha penambahbaikan perlu diteruskan dari masa ke masa bagi memastikan usaha memerangi rasuah berjaya.

Penulis ialah Pengarah Institut Jenayah & Kriminologi Universiti HELP

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : Novel Terapi Jiwa Remaja


Oleh : Dr Anwar Ridhwan
 
Tempoh remaja adalah proses perkembangan yang bukan sahaja mencabar remaja sendiri, tetapi juga ibu bapa mereka. Inilah tempoh yang memperlihatkan perkembangan dan perubahan aspek fizikal dan aspek mental seperti emosi dan sikap, mula menentukan matlamat dan menggariskan tanggungjawab, serta membentuk pola pemahaman dan pemikiran yang lebih matang.

Tidak sedikit remaja yang berusaha mengatasi cabaran itu dengan cara cuba-cuba. Cara sebegini meninggalkan beberapa kesan, baik yang positif mahupun yang negatif, bergantung pada skala mana kesan itu membina atau merosakkannya. Justeru, bimbingan kedua-dua ibu bapa, guru, rakan sebaya yang positif, agama dan nilai murni budaya, sangat membantu remaja mengatasi kendala cabaran ini dengan baik dan berkesan.

Cabaran remaja masa ini

Ibu bapa tidak mungkin menggunakan pengalaman masa remaja mereka semata-mata untuk mengatasi cabaran remaja masa ini. Zaman sudah berubah dan turut mengubah cara berfikir dan gaya hidup kita semua. Oleh itu ibu bapa harus memanfaatkan peranan guru, rakan sebaya yang positif, agama dan nilai budaya murni bagi membentuk sikap remaja yang bertanggungjawab dan berwawasan.

Satu lagi kaedah yang penting ialah memberi remaja bahan bacaan kreatif yang sesuai. Bahan bacaan ini adalah tambahan kepada buku teks sekolah dan buku latihan yang berkecenderungan akademik.

Sekarang industri perbukuan negara yang membabitkan penerbitan karya kreatif untuk remaja, sedang berkembang pesat. Buku kreatif untuk remaja ini meliputi genre novel dan cerpen terutamanya, juga puisi. Jika kita meneliti buku ini, kita mendapati bahawa teknik penerbitan serta visualnya sudah jauh berbeza dengan buku remaja yang diterbitkan dekad lalu. Visual kulitnya lebih menarik, ada yang disertai dengan tag line di bawah judulnya, dan ilustrasi dalam buku berkenaan juga boleh memikat minat pembaca remaja.

Yang kita perlukan ialah menerbitkan bahan bacaan yang memenuhi kehendak remaja. Jika kita dapat menerbitkan buku seperti ini, remaja yang pada mulanya malas membaca pun akan mula gemar membaca, sebab ada buku yang boleh memenuhi keperluan psikologi mereka.

Eksperimentasi, eksplorasi psikologi

Selain itu ada juga pendapat yang menyebut bahawa lebih baik jika bahasa dan plot dalam karya kreatif untuk remaja bersesuaian dengan kebiasaan yang mereka temui dalam alam realiti, TV, filem dan budaya popular. Pendapat ini percaya bahawa zaman remaja adalah zaman eksperimentasi dan eksplorasi psikologi yang akan menghubungkan mereka ke dunia dewasa yang lebih menyaring dan matang.

Penerbit dan ibu bapa harus melihat empat elemen berikut ketika hendak menerbitkan atau membeli buku kreatif remaja. Pertama, temanya harus sesuai dengan umur remaja serta perkembangan psikologinya, yang secara langsung mendorong minat, membaca dan daya berfikir mereka. Kedua, kandungannya harus berkaitan dengan pengalaman serta isu-isu semasa, yang boleh disampaikan oleh seorang penulis yang lebih matang kepada remaja.

Persoalan sekitar remaja

Ketiga, persoalan dalam karya itu harus bersangkut paut dengan manusia atau isu sekitar remaja seperti kerenah ahli keluarga, orang dewasa, tekanan daripada rakan sebaya termasuk yang berkaitan dengan dadah, seks, mengandung dan penagihan dadah. Selama ini segala isu tersebut mungkin dianggap tabu bagi remaja, hingga menutup akal budi golongan ini. Novel seperti ini sangat berkurangan di negara kita. Jika novel seperti ini ditulis dengan baik dan judul penerbitannya banyak, besar kemungkinan ia boleh memandu remaja untuk tidak membabitkan diri dalam perkara yang tidak bermoral, seterusnya mengurangkan pembabitan remaja Melayu dalam pelbagai masalah sosial di negara kita ini.

Keempat, dalam konteks mempersiapkan minda remaja kita sebagai warga dunia yang lebih besar dan mencabar, kandungan karya kreatif remaja juga harus mendedahkan remaja kepada isu global. Ini termasuklah isu budaya – dengan memahami budaya universal tetapi tidak sampai mengorbankan budaya sendiri yang murni dan positif; isu sosial, isu alam sekitar dan isu politik. Di samping itu harus ditambah dua isu lagi iaitu kepelbagaian gender, serta isu Islam sekular dan ajaran-ajaran yang menyimpang daripadanya.

Kepelbagaian gender

Dua isu terakhir iaitu kepelbagaian gender dan Islam sekular serta segala pengajaran yang menyeleweng daripada Islam murni, harus didedahkan kepada remaja. Dua isu ini tidak boleh diselindungi. Lambat laun mereka akan mengetahuinya. Kupasan isu-isu ini berdasarkan ajaran Islam yang murni dan benar akan mengelakkan mereka daripada gejala LGBT, Islam sekular atau ajaran yang menyeleweng seperti Syiah, ajaran Qadiani, golongan antihadis dan sebagainya.

Ada tema lain dalam novel remaja, seperti pengembaraan, cereka sains dan sebagainya. Semua tema berkenaan adalah wajar, selagi ia dapat memenuhi keinginan seni, intelek, emosi, serta psikologi pembaca remaja. Dengan menggalakkan mereka membaca karya kreatif yang bermutu, kita sebenarnya membuka jendela pembacaan secara bebas dan santai kepada golongan ini – dengan karya yang baik, bernas dan berkesan. Proses itu boleh membantu mereka memperluaskan pengalaman seni, pengetahuan, membentuk manusia yang berfikir dan berjaya dalam kehidupan.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Guru luar banyak masalah


Oleh : Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Noorzali

Hari ini, sektor pendidikan negara ter­nyata bergerak cukup pantas merentasi transformasi bagi menyaingi keperluan global termasuk pengiktirafan antarabangsa.

Usaha itu bukan sekadar meninggikan lagi taraf pendidikan nasional malah bukti bahawa sektor pendidikan sudah bersedia melangkau frasa globalisasi ilmu tanpa sempadan.

Pelbagai usaha dipergiat­kan dari semasa ke semasa dengan pendekatan menyeluruh termasuk membawa guru dari luar negara mengajar bahasa Inggeris dan bidang teknikal.

Mungkin usaha itu bagi melonjakkan lagi pencapaian sektor pendidikan nasional namun ia menimbulkan rasa kurang senang rakyat tempatan.

Ia seperti menidakkan kemampuan tenaga guru tempatan dan kemungkinan mewujudkan masalah lain.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Kemasyarakatan dan Kewarganegaraan, Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Ahmad Sohaimi Lazim berkata, pe­ngambilan guru dari luar bagi membantu melonjakkan sektor pendidikan negara tidak salah namun bimbang menimbulkan masalah lain.

Beliau berkata, biarpun tujuan pengambilan itu positif, tetapi sensitiviti guru tempatan perlu diambil kira.

“Usaha menjalinkan kerjasama dengan mana-mana pihak adalah baik namun perlu mempunyai perancangan rapi bagi mengelak pihak lain tersinggung.

“Bukan tujuan mengkritik atau membangkang, namun perlu ada perbincangan mendalam sebelum mengambil apa-apa tindakan,” katanya.

Pelbagai frasa diperkenal dan diperbaharui untuk menjadikan sektor pendidikan negara setanding di peringkat antarabangsa.

Antara yang giat dilakukan ialah memperkasakan modul tertentu seperti bahasa Inggeris dengan usaha proaktif membawa tenaga pengajar dari luar termasuk dari India.

Bagaimanapun, ada pihak berpendapat pendekatan itu boleh mendatangkan implikasi sampingan yang boleh menjejaskan kepentingan dan masa depan guru tempatan.

Lumrahnya, tenaga pengajar dari luar kurang memahami aspek budaya pembelajaran pelajar tempatan selain perbezaan sosial yang boleh mendatangkan konflik sampingan.

“Dalam proses pembelajaran ini, bukan hanya modul perlu diambil kira malah kesediaan guru luar untuk menerima budaya dan sosial tempatan perlu diberi perhatian.

“Mereka perlu menyesuaikan diri dengan budaya masyarakat tempatan supaya boleh memahami, mendekati dan mengenali pelajar dengan lebih baik.

“Meskipun matlamat pe­ngambilan guru luar adalah baik, bukan semua mampu berbuat demikian,” katanya mengakui tanpa pendekatan teliti, ia boleh menjarakkan jurang.

“Kemungkinan guru tempatan akan merasakan khidmat mereka seperti tidak berkualiti atau mendapat pengiktirafan walaupun mempunyai kelayakan.

“Ini bukan saja seperti memperlekehkan keupayaan mereka malah boleh menerbitkan kecenderu­ngan guru tempatan berasa terpinggir.

“Setiap pelaksanaan perlu ada struktur menyeluruh sebelum sebarang keputusan diambil bagi menjaga kepentingan bersama,” katanya.

Ditanya adakah perlu kemasukan guru luar negara, beliau berkata ia boleh dilakukan atas faktor tertentu, tapi perlu memastikan isu berbangkit di kalangan guru dan bakal guru diselesaikan terlebih dulu.

Lambakan  graduan yang mengambil jurusan pendidikan, katanya, perlu diambil perhatian serius.

“Setiap tahun, ramai graduan jurusan ini menanti penempatan. Bayangkan bagaimana nasib bakal guru baru jika lambakan mereka tidak ditangani dengan baik.

“Ada yang sudah lama menamatkan pengajian tapi masih belum ada tempat mengajar. Dari segi teori pendidikan, keadaan ini seharusnya tidak berlaku.

“Kita ada barisan bakal guru muda yang sangat berdedikasi dan lebih arif dengan sistem pembelajaran. Jangan kera di hutan disusukan tetapi anak sendiri mati kelaparan,” katanya.

Pengambilan guru luar negara juga biarpun bertujuan memperkukuhkan beberapa aspek pembelajaran, namun masih boleh diatasi dengan kemampuan guru tempatan.

“Contohnya, pengambilan itu bertujuan memperkasakan bahasa Inggeris. Graduan kita pun boleh berbahasa Ing­geris dengan baik terutama jika mengambil pengkhususan dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua (TESL).

“Jadi, tiada isu besar bahasa itu tidak boleh diajar guru tempatan. Yang perlu dilakukan ialah memberi latihan berterusan supaya kemahiran mereka lebih tinggi.
“Saya tidak menafikan guru luar ada pengalaman, pertuturan mereka mungkin lebih sedap, tetapi sudut lain juga perlu diambil perhatian.

“ Isu gaji, penempatan dan keistimewaan dalam aspek tertentu harus diambil kira supaya guru luar ini tidak merungut atau berasa tidak puas hati.

“Kita berurusan dengan aspek pendidikan yang seharusnya dimartabatkan dengan rasa hormat, tiada kompromi dalam apa jua hal berbangkit.

“Jika wujud masalah, dikhuatiri akan memberi kesan kepada pelajar, yang akhirnya berbalik kepada guru, sekolah, kementerian, ibu bapa dan masyarakat,” katanya menambah acuan utama dalam proses penerusan usaha itu ialah memastikan matlamat disasarkan tidak menjadi sia - sia.

“Kita tahu proses membawa guru luar negara ini bukan mudah kerana perlu melalui pelbagai rangkaian perjanjian, tolak ansur dan kerjasama.

“Justeru kita mengharap­kan hasilnya juga setimpal dengan apa yang dilaburkan.

“Pada masa sama, hargai jasa dan jangan ketepikan peranan guru tempatan,” katanya.

Tidak pula menganggap apa dilakukan itu satu pembaziran, akuinya, pendekatan itu perlu dilihat sebagai usaha padu untuk menaikkan lagi sektor pendidikan negara.

“Apa dilakukan ini sebahagian transformasi berani kerajaan untuk membangun dan memberi pendidikan terbaik kepada rakyat.

“Usaha ini tidak salah cuma sebelum mengimplikasikannya, kita sudah bersedia dengan pelan tertentu selain jangan ketepikan keperluan guru tempatan.

“Kita tidak boleh berterusan bergantung kepada sumber tenaga luar, jadi guru tempatan inilah yang akan meneruskan kesinambungan proses pendidikan itu, jadi berikanlah mereka juga peranan dan keutamaan,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Kolej Komuniti Buka Peluang Lanjut Pelajaran Bagi Individu Dapat Satu Kepujian Dalam SPM


PUTRAJAYA : Kerajaan akan memperkenal pendekatan baharu bagi meningkatkan penyertaan masyarakat menimba ilmu pengetahuan termasuk memberi peluang kepada mereka yang mendapat kelulusan minimum satu kepujian dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) melanjutkan pelajaran di Kolej Komuniti.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata usaha itutermasuk memendekkan tempoh pengajian untuk Sijil Kolej Komuniti (SKK) Terusan atau Jangka Panjang daripada 24 bulan kepada minimum 16 bulan, selain jumlah sijil yang ditawarkan juga ditambah daripada empat pada tahun lalu kepada 11 pada tahun ini.

"Selain Sijil Kolej Komuniti Terusan dan Modular, Sijil Kolej Komuniti Kemahiran Khas turut dilaksanakan khusus kepada pelajar yang mengalami masalah pembelajaran seperti pekak dan bisu.

"Jika sebelum ini hanya Kolej Komuniti Selayang menawarkan Sijil KemahiranKhas dalam bidang perkhidmatan perhotelan, pada tahun 2013 lima buah Kolej Komuniti lagi akan terlibat menawarkan Sijil Kemahiran Khas ini dalam bidang-bidang seperti teknologi maklumat, fotografi, fesyen dan pakaian, pemprosesan makanan dan pastri," katanya.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan Amanat Tahun Baru Kementerian Pengajian Tinggi di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini Selasa.

Mohamed Khaled berkata bantuan kewangan turut diberikan kepada individu layak melalui Tabung Pinjaman Pelajar (TPP), iaitu bagi Sijil Kolej Komuniti Terusan dan pelajar daripada keluarga berpendapatan kurang RM3,000 sebulan layak menerima bantuan RM300 sebulan.

Bagi pelajar dengan pendapatan keluarganya melebihi RM3,000 sebulan juga boleh mendapat kemudahan dalam bentuk pinjaman RM300 sebulan sepanjang pengajian.

Bagi pelajar Sijil Kolej Komuniti Modular pula, Mohamed Khaled berkata mereka yang layak boleh memohon mendapatkan wang saku RM250 sebulan.

Sementara itu, bagi menggalakkan individu bekerja menyambung pengajian mereka, permohonan kemasukan Pengkreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL)) turut dibuka mulai 1 Februari ini.

"Inisiatif ini pastinya akan memikat golongan bekerja untuk belajar semulaapabila APEL mengiktiraf pengalaman kerja mereka sebelum ini dan boleh diambilkira sebagai syarat untuk menyambung pengajian di peringkat Sijil dan Diploma,"katanya. BERNAMA