Oleh : Ruhaiza Rusmin
Jika mahu dihitung usaha kerajaan
mentransformasi bidang pendidikan negara, pasti tidak terhitung banyaknya.
Bermula dengan Penyata Razak
1956, kini kepada imej global melalui Pelan Pembangunan Pendidikan, usaha itu
wajar dihargai.
Usaha paling proaktif dan berani
itu bukan saja bagi menjenamakan semula bidang pendidikan negara malah meletakkan
modul pendidikan dalam kelas tersendiri.
Apatah lagi dengan rantaian
sistem yang semakin komprehensif, ramai tidak sabar melihat hasil transformasi
itu yang dianggap pembaharuan paling berani untuk bidang pendidikan sejak
negara mencapai kemerdekaan.
Justeru apakah harapan tinggi itu
juga boleh membuka minda masyarakat supaya melihatnya dalam skop lebih luas?
Atau hanya sekadar sokongan
dengan tindakan tunggu dan lihat. Dan apakah mereka punya keyakinan bidang
pendidikan boleh dijenamakan semula hingga menjangkau peringkat antarabangsa
atau sebaliknya.
Felo Penyelidik Utama Institut
Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia ( UKM), Profesor Datuk
Dr Teo Kok Seong berkata, masyarakat perlu melihat usaha proaktif ini sebagai
anjakan keberanian menjenamakan semula bidang pendidikan negara.
Beliau berkata, transformasi ini
komitmen pihak berkenaan yang mahu melihat sistem pendidikan negara melangkah
ke frasa baru yang lebih dinamik dan berkeupayaan tinggi demi generasi masa
depan.
“Boleh dikatakan, ini adalah
usaha berani yang melangkau frasa sedia ada sejajar hasrat menjadikan dunia
pendidikan negara lebih berwibawa.
“Transformasi ini juga adalah
satu keberanian untuk membawa bidang pendidikan negara ini ke tahap
profesional, berkualiti serta mempunyai jenama antarabangsa.
“Justeru, mengapa perkara yang
baik ini perlu dipertikaikan?
“Semua ini ada manfaatnya khususnya
kepada pembinaan masa depan pelajar kita akan datang,” katanya.
Malangnya di tengah kesediaan
bidang pendidikan negara melakukan transformasi itu, ada pihak menganggapnya
begitu drastik serta mempunyai standard sasaran terlalu tinggi.
Beliau berkata, pihak tertentu
boleh melahirkan kebimbangan namun pada masa sama perlu melihatnya dari sisi
berbeza terutama kesan jangka panjang.
Menurutnya, transformasi itu
tidak dilaksanakan secara tergesa-gesa, bahkan dilakukan mengikut saluran, frasa, kaji
selidik masyarakat serta kajian pakar pendidikan.
“Memang ada pihak menganggap
transformasi dunia pendidikan negara hari ini sangat drastik hingga mewujudkan
pertikaian tertentu.
“Ditegaskan, transformasi ini
dilakukan dengan profesional dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak.
“Masyarakat perlu yakin dan
meletakkan penuh kepercayaan terhadap usaha ini. Cuba dalami hasrat kerajaan
mengapa transformasi ini perlu dilakukan,” katanya tidak menafikan pasti wujud
keraguan perkara berbangkit terhadap pembaharuan yang cuba dilaksanakan.
“Setiap pembaharuan pasti ada
masalah dan kepincangan namun kita tidak boleh menganggapnya sebagai masalah
yang tidak boleh diselesaikan.
“Bidang pendidikan negara kita
dalam proses belajar dan setiap yang terbabit dengannya perlu melalui proses
yang sama.
“Ia adalah proses yang baik. Dari
situ kita dapat menilai, melihat, memperbaiki dan mempertingkatkan kelemahan
mahupun kekurangan sedia ada.
“Yang penting, kita ada
keberanian melakukan perubahan. Jika tidak selamanya kita akan berada di takuk
lama,” katanya.
Beliau turut optimis sistem
pendidikan negara berada pada landasan betul dan sedang sedaya upaya menjadikan
segala perancangan satu kejayaan jangka panjang.
Katanya, penggunaan penilaian
standard antarabangsa seperti TIMMS (Trends in International Mathematics and
Science Study) dan PISA (Programme for International Student Assessment) sering
dijadikan rujukan.
“TIMMS adalah penilaian antarabangsa
yang menilai kurikulum mata pelajaran Matematik dan Sains dalam sesebuah sistem
pendidikan.
“PISA adalah penilaian
antarabangsa yang menilai tiga jenis kecekapan, iaitu membaca, menitikberatkan
pengetahuan matematik dan pengetahuan sains dalam keadaan sebenar oleh pelajar
dalam sesebuah sistem pendidikan.
“Malaysia ingin menempah
kedudukan dalam kategori satu pertiga teratas negara-negara di dunia yang
mempunyai sistem pendidikan bermutu, justeru transformasi ini adalah antara
langkah awal,” katanya.
Ditanya sama ada sistem yang
digunakan sekarang mempunyai kelemahan hingga perlu diberi perubahan, beliau
berkata setiap sistem pendidikan negara di dunia perlukan perubahan bagi tujuan
penambahbaikan.
“Negara yang mempunyai pendidikan
terbaik di dunia pun melakukan perkara sama kerana perlu selari dengan
peningkatan kualiti dan permintaan semasa.
“Kita tidak perlu mempertikaikan
apa yang sedang dilakukan sistem pendidikan negara kerana objektifnya untuk
kebaikan.
“Dalam sejarah dunia, tiada
sistem pendidikan yang diperkenalkan bertujuan sebaliknya,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/