Menerusi pembentangan Bajet 2016 baru-baru
ini kerajaan mengumumkan peruntukan sebanyak RM135 juta bagi pelaksanaan program
Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI).
Bagaimanapun segelintir pejuang
bahasa Melayu kembali berasa cuak dengan pendekatan pihak Kementerian
Pendidikan yang akan memperkenalkan dua inisiatif baharu iaitu Program Imersif
Tinggi (HIP) dan Program Dwibahasa (DLP).
HIP akan dilaksanakan secara
berperingkat-peringkat di semua sekolah, manakala DLP diberi pilihan kepada
pelajar.
Pelaksanaan Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang berlangsung
pada tahun 2003 dan ditamatkan pada 2009 dianggap tidak dirancang dengan rapi.
Sebab itu melalui dasar MBMMBI, kerajaan bertekad mengambil guru-guru yang
bahasa ibundanya bahasa Inggeris dari luar negara, dan melatih siswazah yang
berbakat menjadi guru bahasa Inggeris yang terlatih.
Kementerian Pendidikan juga
menyusun semula kurikulum bahasa Inggeris supaya sesuai dengan budaya Malaysia,
menyediakan makmal bahasa yang mempercepatkan penguasaan bahasa Inggeris, dan
menyemak kembali pendekatan pedagogi yang lebih dinamik. Langkah-langkah
berdaya maju ini diambil supaya dapat meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris
dengan berkesan.
Sebab itu kini Kementerian
Pendidikan percaya dua program baharu itu di bawah dasar Memartabatkan Bahasa
Malaysia, Memperkukuh Bahasa Inggeris bertujuan merealisasikan aspirasi rakyat
menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM 2013-2025).
Menurut Ketua Pengarah Pelajaran,
Datuk Seri Dr. Khair Mohamad Yusof, HIP satu program untuk meningkatkan
kemahiran bahasa Inggeris melalui peningkatan penggunaan dan penguasaan bahasa
tersebut dalam komuniti sekolah.
“DLP pula merupakan program
pengukuhan bahasa Inggeris yang mana sekolah diberi peluang untuk menawarkan
pengajaran dan pembelajaran subjek Sains, Matematik, Teknologi Maklumat dan
Komunikasi serta Reka Bentuk dan Teknologi dalam dua bahasa, sama ada bahasa
Melayu atau bahasa Inggeris.
“Program yang melibatkan kos
sebanyak RM38.5 juta ini sejajar dengan usaha pengukuhan bahasa Inggeris di
bawah dasar MBMMBI yang akan dilaksanakan menerusi gelombang dua PPPM
2013-2025,” kata Khair.
Dalam pelaksanaan bagi kedua-dua
inisiatif tersebut, sebanyak 300 buah sekolah telah dikenal pasti
melaksanakannya sebagai perintis. Pemilihan sekolah tersebut berdasarkan kepada
permintaan ibu bapa dan pengetua atau guru besar serta kesediaan sekolah
berkenaan melaksanakannya.
Dalam hal ini benarkah semua ibu
bapa murid dan pelajar di sesetengah sekolah bersetuju dengan keputusan yang
mungkin dibuat hasil mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru yang biasanya
dihadiri tidak sampai 50 peratus daripada jumlah ibu bapa dan penjaga yang anak
mereka belajar di sekolah itu?
Sebab itu Kementerian Pendidikan
digesa mengkaji semula pelaksanaan Program Dwibahasa (DLP) kerana dilihat
seolah-olah mengembalikan dasar PPSMI yang dimansuhkan pada 2009.
Gerakan supaya dikaji semula
dasar itu dapat dilihat pada 29 Oktober lalu apabila berlangsung pertemuan Meja
Bulat Isu Sistem Dwibahasa Pendidikan Negara yang menghimpunkan tokoh penting
dalam bahasa Melayu di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
Bau-bau usaha pihak tertentu
untuk cuba menghidupkan semula konsep PPSMI sudah dihidu oleh Persatuan Penulis
Nasional (Pena) dalam Mesyuarat Agung Tahunannya pada 12 Oktober lalu. Pena
menggesa Kementerian Pendidikan tegas mempertahankan kedudukan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan seperti termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan dan
perlu diutamakan dalam urusan rasmi dan pendidikan. Jadi cadangan mewujudkan
DLP hendaklah dihentikan.
Kementerian Pendidikan memang
sudah mengambil keputusan untuk menggantikan PPSMI dengan strategi MBMMBI pada
2009. Bagaimanapun keputusan pemansuhan PPSMI tamat pada 2016 bagi sekolah
rendah dan 2021 bagi sekolah menengah.
Pilihan
Kalau dilihat dari segi
pelaksanaannya, murid yang belajar menggunakan konsep PPSMI masih wujud. Sebab
itu usaha menghidupkan PPSMI dari semasa ke semasa diperkatakan terutama
melalui ruangan surat pembaca di dalam akhbar berbahasa Inggeris.
Golongan ibu bapa ini bukan
sahaja mempersoalkan keputusan yang telah dipersetujui oleh Kabinet, bahkan
terus memujuk kerajaan supaya dikembalikan dasar tersebut atau setidak-tidaknya
meminta Kementerian Pendidikan memberi kebenaran kepada ibu bapa untuk membuat
pilihan bagi anak-anak mereka sama ada untuk meneruskan PPSMI atau memilih
dasar MBMMBI.
Alasan utama yang diberikan
mengapa mereka tetap memilih PPSMI adalah atas nama ‘demokrasi dan kebebasan
yang termaktub dalam Perlembagaan’ yang mana ibu bapa berhak untuk memilih
apakah dasar atau aliran pendidikan untuk anak-anak mereka di sekolah.
Sekarang, ke mana hala tuju dasar
Memartabat Bahasa Melayu dan Memperkasa Bahasa Inggeris?
Sebenarnya MBMMBI adalah jalan
tengah yang diambil oleh kementerian supaya bahasa Melayu terus diangkat untuk
menjadi bahasa ilmu dan bahasa Inggeris tidak ditinggalkan sebagai bahasa
antarabangsa.
Pendekatan dwibahasa ini patut
disokong dengan mengambil pendekatan yang lebih terancang dari sudut latihan
keguruan, aplikasi ICT, makmal bahasa, penyusunan semula kurikulum dan buku
teks.
Kepentingan memajukan bahasa
ibunda di banyak negara di dunia tidak menjejas keupayaan pelajar untuk maju.
Perancis, Jerman, China, Jepun dan Korea Selatan umpamanya memartabat bahasa
ibunda, tetapi dalam masa yang sama pelajar China, Jepun dan Korea Selatan
dihantar ke Amerika Syarikat, Britain, Australia dan New Zealand untuk
menguasai ilmu dalam bahasa Inggeris. Negara ini terus maju kerana dasar
memartabatkan bahasa ibunda dan memperkasa bahasa Inggeris dilaksanakan.
Dalam konteks negara kita, para
ibu bapa akan berasa berbelah bahagi ke mana arah untuk anak mereka hendak
mendapatkan ilmu – di sekolah yang memiliki Program Dwibahasa atau sekolah yang
melaksanakan Program Imersif Tinggi. Sudah tentu akan ada kelebihan dan
kekurangan pelajar yang memilih salah satu program pendidikan berdasarkan
bahasa Melayu atau bahasa Inggeris ini kelak.
Kita berharap sesetengah pihak di
Kementerian Pendidikan tidak melakukan persiapan memperkasa bahasa Inggeris
jauh lebih rancak dan dijadikan fokus penting berbanding dengan usaha
memartabatkan bahasa Melayu.
Langkah yang sepatutnya ialah
penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan kecekapan dalam menggunakan
bahasa Inggeris harus bergerak seiring supaya yang dikejar dapat dan yang
dikendung tidak berciciran.
Kecuali jika sekarang semakin
menebal keyakinan golongan elit dan pendukung faham liberal orang Melayu yang
memiliki sikap mementingkan perniagaan dan dunia korporat yang merasakan bahasa
Melayu akan menyebabkan anak mereka ketinggalan.
Sekiranya ada pihak yang meminta
supaya ibu bapa dan sekolah diberi pilihan dalam menentukan program baharu
MBMMBI ini maka berhati-hati dengan kesan jangka panjang kepada negara. Banyak
iktibar daripada pelaksanaan PPSMI.
Apa pun pilihan dibuat hanya akan
memberi keuntungan kepada sekumpulan kecil masyarakat elit dan tidak kepada
golongan majoriti pelajar. Bakal berlaku jurang dan status sosial yang amat
ketara sekiranya perkara itu terjadi.
Terserah kepada pemimpin dan
orang Melayu sendiri untuk memperkasakan bahasa ibunda mereka. Adakah orang
Melayu masih mempunyai keyakinan terhadap keupayaan bahasa Melayu untuk
berperanan sebagai bahasa rasmi, bahasa ilmu, dan bahasa perpaduan negara ini?
Keputusan Kementerian Pendidikan
barangkali ada hikmah yang kita tidak nampak. Maka berilah kepercayaan kepada
Kementerian Pendidikan untuk melaksana dan memperkasakan sistem pendidikan di
negara ini.
Yang penting jangan jadikan
polemik BM-BI menyebabkan sistem pendidikan kita kucar-kacir.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/