PETALING JAYA: Semua guru kaunselor di negara ini perlu menyediakan pelan preventif dalam usaha mengatasi masalah stres di kalangan pelajar.
Presiden Lembaga Kaunselor Malaysia, Datuk Dr Ismail Alias berkata, guru kaunselor tidak seharusnya mengehadkan peranan mereka dengan mengadakan sesi kaunseling untuk pelajar yang mempunyai masalah semata-mata.
"Nisbah setiap guru kaunselor adalah untuk 500 pelajar dan difahamkan kira-kira 7,000 guru kaunselor di seluruh negara.
“Jumlah ini amat besar, memperlihatkan peranan mereka begitu penting di sekolah bagi mengenal pasti pelajar yang berhadapan dengan stres dan kemurungan.
“Mereka juga perlu melakukan program preventif dan pembangunan terhadap golongan ini dari masa ke semasa,” katanya kepada mStar Online, Jumaat.
Beliau yang juga Naib Presiden Persatuan Kaunseling Malaysia (Perkama) mengulas mengenai rancangan Kementerian Kesihatan yang memperkenalkan modul kesihatan mental di sekolah menengah untuk menangani masalah stres.
Pengenalan oleh kementerian itu berikutan kebimbangan terhadap masalah kesihatan mental di Malaysia meningkat seramai 400,227 pesakit menjalani rawatan di hospital kerajaan iaitu 15.6 peratus pada tahun 2010 berbanding 2009.
Peningkatan angka itu dilihat selari dengan ramalan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bahawa beban masalah kesihatan mental dijangka akan terus meningkat pada kadar 15 peratus menjelang 2020.
Sebagai permulaan, program tersebut akan diperkenalkan di empat sekolah perintis selama enam bulan sebelum dikembangkan ke seluruh negara menjelang akhir tahun ini.
Program menangani kesihatan mental seawal usia remaja itu antaranya bertujuan memberi pendedahan kepada guru untuk mengenal pasti pelajar yang mengalami stres bagi memastikan golongan itu menerima rawatan dan bimbingan seawal mungkin.
Empat sekolah perintis yang dipilih adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Haji Abdullah Ahmad Badawi, Sekolah Menengah St Michael, Sekolah Menengah Sains Teluk Intan dan Sekolah Menengah Simpang Bekoh.
Ismail berkata, rancangan Kementerian Kesihatan itu disifatkan baik dan guru kaunselor perlu melihat perkara tersebut secara serius.
“Modul itu akan dilaksanakan secara perintis di empat sekolah dan sekiranya ia berjaya, saya mencadangkan ia akan diguna pakai oleh semua kaunselor di negara ini.
“Perkama dan Lembaga Kaunselor Malaysia turut bersedia untuk membantu dalam menambah baik program atau modul berkenaan sekiranya diperlukan,” katanya.
Sehubungan itu Ismail berkata, mereka seharusnya merancang pelbagai program tambahan serta memperluaskan sasarannya untuk guru-guru lain dan ibu bapa.
Katanya, harus diingatkan, guru juga boleh menjadi stres dan tekanan yang dihadapi oleh pelajar turut berpunca daripada ibu bapa, rakan-rakan dan persekitaran.
“Mengalami stres adalah sesuatu yang normal dalam kehidupan manusia namun kita perlu belajar untuk menguruskannya dengan baik.
“Stres merupakan masalah awal sebelum ia menjadi kronik kepada kecelaruan fikiran iaitu penyakit mental dan pelajar berpotensi mengalaminya,” kata Ismail.
Sumber : http://mstar.com.my
Tiada ulasan:
Catat Ulasan