Sabtu, 16 Jun 2012

ISU GLOBAL : Myanmar perlu ubah dasar terhadap penduduk Rohingya


Oleh MUSTAFA KAMAL BASRI


SETELAH lama tidak mendengar berita tentang keadaan kehidupan etnik Rohingya di Myanmar, tiba-tiba masyarakat dunia dikejutkan dengan insiden keganasan kaum dan agama di negeri Rakhine di barat Myanmar, membabitkan penduduk Rohingya yang beragama Islam dan penduduk Rakhine yang majoriti beragama Buddha.

Ketegangan di negeri itu mengingatkan kita kembali tentang kisah nasib malang yang menimpa etnik ini, yang selama ini diabaikan dan ditindas oleh junta Myanmar sehingga kita tidak menyedari sebahagian kecil daripada mereka ini hidup bergelandangan di negara kita sebagai orang pelarian.

Keganasan terbaru itu dilaporkan bermula pada 3 Jun lalu, setelah sekumpulan perusuh dipercayai penduduk Buddha bertindak membunuh 10 penduduk Islam di sebuah perkampungan berhampiran Taunggup di negeri Rakhine bagi membalas dendam berhubung satu kes pembunuhan dan rogol membabitkan seorang wanita Buddha yang didakwa dilakukan oleh penganut Islam.

Setakat ini, sebanyak 28 orang dilaporkan terbunuh dan 53 lagi cedera, serta lebih 1,600 rumah kediaman musnah dibakar dalam keganasan terburuk di Myanmar itu.

Sebenarnya keganasan kaum dan agama di negeri Rakhine berpunca daripada kegagalan kerajaan Myanmar menyelesaikan masalah akar umbi yang membabitkan penduduk Rohingya sejak berdekad-dekad lalu.

Krisis yang melanda negeri Rakhine kali ini, merupakan rentetan daripada pengalaman hitam dan penderitaan pahit yang dilalui oleh etnik minoriti Islam di Myanmar ini sejak 1962 lagi setelah tentera Myanmar di bawah Jeneral Ne Win merampas kuasa dan menjalankan tindakan kekerasan terhadap penduduk Islam Rohingya.

Keganasan kaum dan agama akan terus melanda di negeri ini pada masa depan, selagi isu akar umbi ini tidak diselesaikan berhubung status penduduk Rohingya sebagai penduduk pribumi negeri Rakhine.

Kerajaan Myanmar juga perlu mengiktiraf penduduk Rohingya sebagai rakyat Myanmar sama seperti penduduk pribumi lain seperti etnik Shan, Karen, Kachin, Kayin, Chin dan banyak lagi di negara itu.

Penduduk Myanmar berpendirian, etnik Rohingya yang kini berjumlah kira-kira 3 juta orang, sebenarnya bukanlah penduduk pribumi tetapi merupakan penduduk Benggali yang beragama Islam berasal dari Pakistan Timur (kini dikenali sebagai Bangladesh) yang sebelum itu merupakan sebahagian daripada benua kecil India menetap di Rakhine semasa zaman Arakan atau Burma dijajah British.

Pihak Rohingya pula berhujah, mereka merupakan masyarakat pribumi keturunan Rohang, nama lama bagi Arakan, Burma.

Atas dasar itu, wujudlah ketidaksefahaman antara kedua-dua pihak, sebaliknya menimbulkan kebencian di kalangan penduduk Rakhine yang beragama Buddha terhadap penduduk Rohingya.

Penderitaan penduduk Rohingya semakin melarat apabila junta tentera yang memerintah Myanmar ketika itu melaksanakan Undang-undang Kewarganegaraan Burma 1982 yang membatalkan kerakyatan penduduk Rohingya. Secara tiba-tiba penduduk Islam Rohingya diisytiharkan pendatang asing di negara sendiri dan mereka terus ditindas melalui undang-undang itu.

Sejak itu hak mereka dinafikan sehingga Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengkelaskan kaum itu sebagai antara minoriti yang paling banyak ditindas.

Walaupun tindakan kekerasan oleh pihak junta tentera terhadap penduduk Rohinya kemudian berkurangan, berikutan tekanan masyarakat antarabangsa ke atas junta tentera, tetapi tindakan dan dasar-dasar tidak berperikemanusiaan terus dikenakan terhadap penduduk Rohinya melalui NaSaKa atau Jawatankuasa Perkampungan Tentera, yang menyekat pergerakan penduduk.

Akibat diskriminasi dan tindakan kekerasan oleh junta tentera itu, kini separuh daripada tiga juta penduduk Rohingya tinggal bergelandangan sebagai pelarian di luar negara atau di khemah-khemah pelarian di sempadan Bangladesh dan Thailand.

Kini terdapat antara 10,000 atau 12,000 orang pelarian Rohingya yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR) di Malaysia pada masa ini. NaSaKa bertindak sebagai 'penjaga' kepada penduduk Rohingya, dalam segala tujuan dan urusan, namun pada hakikatnya mereka membina penjara dalam kehidupan penduduk Rohingya. Sebagai contoh, untuk pergi ke kampung lain, seorang penduduk Rohinya perlu mendapat 'pas berkelakuan selamat' yang perlu dibayar.

NaSaKa juga menentukan pasangan mana yang sesuai untuk berkahwin melalui upacara-upacara agama yang bertentangan dengan ajaran Islam dan juga dikenakan yuran yang tinggi bagi mendapatkan kelulusan kontrak perkahwinan.

Pembinaan masjid dilarang dan kerja-kerja membaik pulih masjid-masjid lama perlu mendapat kelulusan NaSaKa dengan dikenakan yuran tertentu. Semua pembayaran yang terlibat bagi urusan itu juga perlu ditanggung oleh mereka yang mahu menjalankan kerja-kerja baik pulih itu.

Sebagai pengenalan diri pula, penduduk Rohinya diberikan Kad Putih sebagai penduduk sementara, manakala penduduk Rakhine diberi Kad Merah Jambu. Dengan cara itu, mereka mudah mengenali siapakah penduduk Rohingya dan siapakah penduduk Rakhine.

Penduduk yang memiliki Kad Merah Jambu dibenarkan bergerak ke mana-mana sahaja termasuk pergi ke Yangoon, tetapi mereka yang memiliki Kad Putih pergerakan mereka hanya terbatas di kampung itu sahaja. Walaupun, penduduk Rohingya dibenar bekerja dalam projek-projek kerajaan tetapi mereka hanya diambil bekerja sebagai buruh kasar.

Penduduk Rohingya dibenarkan mengusahakan tanah, tetapi sebagai penduduk yang tidak mempunyai kewarganegaraan, mereka tidak boleh memiliki tanah.

Kini sudah sampai masanya, kerajaan baru Myanmar mengubah dasarnya terhadap penduduk Rohingya sesuai dengan dasar pembaharuan dan demokrasi yang dilancarkannya bagi memberi keadilan kepada penduduk Rohingya menikmati hidup seperti penduduk Myanmar yang lain dengan mempunyai hak sama ke atas pendidikan, ekonomi, sosial dan beragama.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan