Kedua-dua aliran bersifat subjektif
Oleh Ihsan Noorzali
rencana@hmetro.com.my
Ada melabelkan sains sebagai aliran elegan dan berprestij
sementara sastera lebih menyuntik nilai kemanusiaan serta estetika. Walaupun
sering dilanda kritikan dan konflik, sesiapa pun tidak boleh menafikan
kepentingan dua aliran berkenaan dalam menjana pembangunan proses pendidikan
serta pembangunan negara menerusi cara masing masing.
Persoalannya, mengapa masih ada pihak yang tidak faham?
Pensyarah kanan di Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu,
Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Profesor
Madya Dr Abdul Halim Ali berkata, sama ada sains atau sastera, kepentingan
utama perlu didahulukan iaitu melahirkan pelajar yang boleh menjadi aset
berguna negara.
Menurutnya, kedua-dua aliran itu bersifat subjektif dan
hanya asas mengukur kemampuan pencapaian akademik pelajar.
“Justeru, tidak perlulah ia digembar-gemburkan secara
keterlaluan hingga ‘melukakan’ hati sesetengah pihak.
Kedua-duanya hanya aliran yang diwujudkan bagi memenuhi
keperluan semasa.
“Sama ada sains atau sastera, yang perlu ditekankan ialah
bagaimana mahu melahirkan pelajar seperti dikehendaki Falsafah Pendidikan
Negara.
“Pertikaian atau diskriminasi itu hanya menjadikan pelajar
mahupun dunia pendidikan negara berkecamuk, sekali gus boleh menggagalkan usaha
dilakukan,” katanya.
Isu berat sebelah aliran sains dan sastera yang disensasikan
berupaya mewujudkan senario ‘diskriminasi’ kurang sihat antara satu sama lain.
Tanggapan bahawa aliran diikuti adalah yang terbaik secara
dalamannya menjadikan proses pendidikan negara berlangsung dalam suasana tidak
harmoni.
“Padahal pendidikan bertujuan melahirkan insan berhemah dan
berkualiti dengan ilmu serta proses pendidikan diikuti.
“Bukannya melahirkan kelompok yang membuat perbandingan
berdasarkan status aliran. Ini bercanggah dan lari daripada konsep penerapan
ilmu disasarkan,” katanya.
Beliau tidak menolak kepentingan sains dalam dunia aliran
moden, namun mengakui sastera juga mempunyai fungsi tersendiri serta penting
dalam menjana kemajuan.
Menurutnya, jika semuanya berpaksikan sains dan teknikal
semata-mata, nilai kemanusiaan pasti hilang, sekali gus melahirkan ‘manusia - mesin’.
“Biarpun konsep sains dan sastera berbeza, namun
kedua-duanya penting untuk melahirkan insan dengan aplikasi ilmu yang mampu
dimanfaatkan bersama.
“Sains dan sastera lahiriahnya tidak boleh dipisahkan
biarpun globalisasi dunia menjadi agenda utama. Gabungan kedua-duanya
berperanan melahirkan kemajuan.
“Tidak adil apabila salah satu pihak mendabik dada
mengatakan dialah yang terbaik. Ditekankan, dalam proses menuntut ilmu,
semuanya baik asalkan tidak melanggar batasan,” katanya mengakui gabungan sains
dan sastera mampu melahirkan pelajar yang bukan saja sensitif juga praktikal.
“Sensitif dengan nilai kemanusiaan dan emosi sementara
praktikal dalam menjana proses kehidupan yang berteraskan material.
“Dunia moden hari ini memerlukan gabungan semua aspek,
justeru tidak perlu menjadikan sains atau sastera sebagai penanda aras
tertentu.
“Pelajar berjaya adalah mereka yang bijak mengaplikasikan
pelbagai nilai dalam kehidupan dan tahu mewujudkan peluang,” katanya.
Beliau juga menolak tanggapan pelajar aliran sastera kurang
bijak.
Mengambil contoh ilmuwan terkenal seperti Albert Einstein,
dia berkata, di samping menjadi ahli sains, mereka juga tidak mengetepikan
kepentingan sastera.
“Mereka adalah golongan bijak sains, namun tetap mahu
memartabatkan sastera.
Mengapa?
“Sebab tahu nilai ilmu diperoleh tinggi dan tidak terbatas.
Malah gabungan kedua-duanya memudahkan mereka meletakkan diri dalam pelbagai
situasi.
“Tidakkah ini membuktikan kedua-duanya sama penting? Ilmu
biar apapun kondisinya, jika mampu memberi manfaat tetap berguna,” katanya yang
meminta semua pihak memberi sokongan kepada pelajar biar apa pun alirannya.
“Paling penting, mereka berjaya merentas dunia pendidikan
dengan baik dan menjadi insan berguna dan berilmu,” katanya.
Ketua Jabatan Biologi UPSI, Dr Hasimah Alimon berkata,
perubahan pesat dunia dan teknologi moden hari ini menjadikan sains satu
keperluan asas paling utama.
Beliau juga tidak menidakkan keperluan sastera, namun sangat
berharap supaya kapasiti pelajar sains sentiasa dipertingkatkan.
“Keperluan zaman sentiasa berubah dengan sains dan teknikal
mendominasi carta permintaan dunia hari ini.
“Disebabkan permintaan itu, semua pihak tiada pilihan selain
menyahut cabaran disediakan supaya kita mampu berdiri sama tinggi dengan yang
lain.
“Benar, sastera juga ada kepentingannya, namun kerana
senario yang menguasai keadaan, pilihan utama perlu didahulukan,” katanya.
Walaupun dianggap berprestij dan penting, aliran itu
bagaimanapun masih belum mampu menarik minat sebahagian besar pelajar
memilihnya.
Subjek sukar, akuinya, adalah faktor mengapa ia kurang
menjadi pilihan biarpun prospek ditawarkan cukup cerah.
“Jika sastera ada cabarannya, sains juga begitu kerana
aliran ini ‘bergelut’ untuk menarik perhatian pelajar. Taraf prestij tidak
menjanjikan ia menjadi pilihan.
“Justeru, saya bersetuju biar apa pun pilihan aliran,
masing-masing ada kepentingannya kepada penjanaan proses pendidikan negara,”
katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan