Jumaat, 20 April 2012
ISU ALAM SEKITAR : Jadikan sambutan Hari Bumi iltizam kurangkan kemusnahan alam sekitar
Oleh Ratinawati Rasidi
ratinawati@bharian.com.my
GEMPA bumi yang melanda Aceh pada 11 April lalu adalah antara gegaran terkuat berlaku pada tahun ini. Gegaran pada kekuatan magnitud 8.9 skala Richter itu bermula pada jam 4.38 petang, umpama satu amaran kepada penduduk bumi agar mereka bertindak melakukan sesuatu untuk mengurangkan kerosakan.
Manusia terlalu rakus meratah hasil bumi yang seharusnya digunakan dengan sebaik mungkin, bukannya dengan menghapuskan semuanya sehingga bukit gondol, hutan terhakis dan lautan tercemar dengan pelbagai sisa kekotoran.
Akibatnya, bumi mula berasa tidak selesa untuk didiami dan cuaca tidak menentu. Musim turut berubah tidak seperti aturan alam sebelumnya hinggakan semua aktiviti perlu diubah dan ditukar demi memastikan perubahan itu tidak mengganggu urusan manusia.
Selepas menyaksikan tumpahan minyak besar-besaran pada 1969 di Santa Barbara, California, Pengasas Hari Bumi, Gaylord Nelson mencetuskan ilham agar Hari Bumi diadakan sebagai satu cara untuk mendidik penduduk bumi pentingnya untuk memulihara alam sekitar.
Hasil daripada usaha beliau, pada Ahad ini, 20 juta rakyat Amerika bersatu untuk menentang pelbagai kegiatan yang merosakkan alam sekitar. Antaranya, tumpahan minyak, pencemaran kilang, loji jana kuasa, kumbahan mentah, tempat pembuangan sampah toksik, racun perosak, lebuh raya, kehilangan hutan belantara dan kepupusan hidupan liar.
Kumpulan ini sedar mereka berkongsi nilai sejagat yang mana jika tidak dipelihara, ia bakal mencipta satu persekitaran yang tidak selamat dan selesa untuk dijadikan tempat kediaman.
Pada 1990, Hari Bumi bergerak ke seluruh dunia dan ia membabitkan 200 juta individu dari 141 negara memperkata dan membincangkan mengenai isu alam sekitar. Di pentas dunia pada Hari Bumi tahun itu pelbagai langkah pemuliharaan bumi diperkenalkan seperti kitar semula.
Kumpulan alam sekitar sering kali berhadapan dengan pelbagai cabaran untuk menjalankan tugas mereka apabila perubahan iklim dinafikan, pelobi minyak dibiayai dengan baik, ahli politik bertindak mendiamkan diri dan orang ramai yang tidak peduli kerana berasakan tidak ada kepentingan.
Antara kejadian yang menjadi kekesalan, sebelum ini pernah dilaporkan pemburu negara jiran mula menerjah masuk ke kawasan hutan negara membunuh pelbagai jenis haiwan eksotik yang kemudian dipasarkan di Thailand.
Perkara ini didedahkan Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) Johor. Ia membabitkan kegiatan pemburu negara jiran yang memburu haiwan eksotik serta mencuri kayu gaharu di Taman Negara Endau-Rompin sebelum diseludup masuk ke Bangkok.
Wujud sindiket yang mengatur kedatangan mereka dan menggunakan kepakaran pemburu Orang Asli. Perkara ini turut diakui peniaga di Bangkok yang mendapat bekalan terus kayu gaharu dan haiwan eksotik seperti tenggiling dan harimau, yang masing-masing membawa keuntungan antara RM1,000 hingga RM150,000.
Ia adalah antara tindakan golongan yang hanya mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan kesan yang bakal dihadapi kerana membunuh haiwan itu sudah pasti mengurangkan jumlah mereka dan ini membuka ruang kepada pembalak untuk memusnahkan pula habitat mereka.
Kumpulan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) sering mendapat sokongan daripada organisasi korporat tetapi agak jarang individu atau orang perseorangan yang ingin membabitkan diri dalam apa juga bentuk aktiviti pemuliharaan alam sekitar.
Ketua Bahagian Komunikasi MNS, Andrew Sebastian, berkata kesedaran akan timbul apabila setiap individu dalam masyarakat membabitkan diri dalam pelbagai bentuk aktiviti luar yang membabitkan alam semula jadi.
“Kami masih berpegang kepada pepatah Melayu, tak kenal maka tak cinta. Oleh itu, adalah penting untuk masyarakat mengenali, merasai sendiri dan ambil berat mengenai alam sekitar terutama apa yang berlaku kerana hanya dengan cara ini saja mereka akan dapat menghargai alam sekeliling,” katanya.
Sebastian menyarankan supaya rakyat Malaysia memilih kawasan percutian di kawasan ekopelancongan yang sedia ada dan mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti luar seperti berkayak atau berkhemah untuk merasai sendiri kenapa kita perlu memulihara alam sekitar.
Setakat ini, MNS amat berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan oleh golongan korporat dan kerajaan terutama dalam melindungi beberapa kawasan hutan seperti Belum Temengor dan Teluk Danga.
2012 adalah satu tahun untuk menguji sejauh mana kerajaan dan rakyat benar-benar prihatin terhadap alam sekitar. Pilihan raya yang bakal diadakan tidak lama lagi juga mampu menjadi kayu pengukur sejauh mana ahli politik berminat menjadikan pemuliharaan alam sekitar sebagai sebahagian daripada kempen mereka.
Peranan masyarakat dan rakyat juga diperlukan dalam usaha untuk memastikan alam sekitar benar-benar terpelihara dan sempena Hari Bumi yang diraikan esok diharap menjadi titik tolak untuk kita terus memelihara alam sekitar agar ia dapat mengurangkan tekanan dan kerosakan kepada bumi.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU SOSIAL : Remaja Hilang Hadir Ke Balai
KUANTAN: Remaja perempuan, Balvin Kaur Raghbir Singh, 17, yang dilaporkan hilang di sini sejak 7 April lepas, sudah ditemui semalam apabila gadis itu hadir ke Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur.
Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Mohd Jasmani Yusoff berkata pelajar Tingkatan Lima itu datang sendiri ke Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur pada pukul 3 petang semalam selepas berita kehilangannya tersebar.
"Dia hadir ke Balai Polis Dang Wangi dengan tidak ditemani sesiapa di mana dia kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan hari ini untuk siasatan lanjut sebelum diserahkan kepada keluarganya," katanya kepada pemberita di sini, Jumaat.
Keluarga remaja perempuan itu membuat laporan polis pada 7 April lalu selepas gadis itu tidak pulang ke rumah selepas keluar dari rumahnya di Bukit Setongkol di sini pada kira-kira 12 tengah hari.
Remaja perempuan itu dipercayai telah mengikut seorang lelaki yang dikenali sebagai Ravi yang berusia 53 tahun dan seorang perempuan berusia 25 tahun yang dikenali sebagai Sri. BERNAMA
Berikut ialah sedutan berita sebelum penemuan Balvin (Akhbar Sinar Harian, 18 April 2012) :
Kepercayaan diberikan mengundang padah apabila seorang lelaki mendakwa dirinya seorang pengamal perubatan tradisional dipercayai telah membawa lari seorang remaja perempuan berusia 17 tahun dari rumah seorang ahli perniagaan sejak 7 April lalu.
Bukan sahaja remaja tersebut dibawa lari, malah wang sebanyak RM10,000 milik ahli perniagaan tersebut lesap secara beransur-ansur sejak mengenali lelaki terbabit sejak lima bulan lalu.
Remaja terbabit, Balvin Kaur Raghbir Singh dipercayai mengikut lelaki berusia 53 tahun dikenali dengan nama Ravi dan anak perempuannya, Sri dalam lingkungan usia 25 tahun dari rumahnya, Lorong Bukit Setongkol 4, Taman Fairmount di sini pada hari tersebut kira-kira jam 12 tengah hari.
Bapa mangsa, Raghbir Singh Sulakhan Singh, 44 ketika dihubungi memberitahu, dia mengenali lelaki tersebut di kebun milik rakannya di Simpang Panching Utara sejak lima bulan lalu.
Menurutnya, lelaki tersebut dipercayai tinggal di belakang kebun terbabit dan selalu datang ke rumahnya.
“Lelaki itu memberitahu anak saya terkena buatan orang dan menawarkan diri untuk mengubatinya. Namun di sebaliknya, dia berjaya memujuk anak saya mencuri wang saya secara beransur-ansur dan seperti dipukau saya juga menyerahkan kereta kepadanya,” dakwanya.
Katanya, kira-kira enam hari kejadian itu berlaku, lelaki tersebut ada menghubunginya dan memberitahu keretanya ada ditinggalkan di Sepang dan menafikan membawa anaknya bersama namun mendakwa Balvin ada di negara jiran, Indonesia.
“Saya pernah pergi ke Seremban selepas menerima maklumat anak saya dijumpai bersama seorang lelaki dan bila diteliti, ciri-cirinya hampir sama seperti lelaki tersebut,” katanya.
Sementara itu, dalam sidang media di sini semalam, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff berkata, pihak polis sedang menyiasat kejadian tersebut dan meminta kerjasama orang ramai untuk membantu siasatan.
Menurutnya, orang ramai yang terjumpa dan mempunyai maklumat diminta menghubungi Asisten Superintendan K Murugesu di talian 09-5652222 dan 012-9003661.
ISU KENEGARAAN : Kriteria bentuk pemimpin dihormati, bukan digeruni
Oleh Mohd Syakir Mohd Rosdi
KERANCAKAN perbincangan sejak akhir-akhir ini banyak memfokuskan soal kepemimpinan yang mempamerkan pentingnya tanggungjawab seorang pemimpin. Malah, menjadi seorang pemimpin bukanlah mudah, begitu juga untuk menjaga kepemimpinan juga bukanlah senang.
Jadi, bagaimanakah kaedah yang sesuai untuk memastikan kepemimpinan itu akan terus dihormati dan bukannya terus digeruni? Adakah perlu kepemimpinan berkenaan mengikut kehendak rakyat atau kehendak agama yang perlu didahulukan?
Penulis buku French Political Thought in the Nineteenth Century, Roger Soltau mengatakan, negara adalah alat (agensi) atau kekuasaan (autoriti) yang mengatur atau mengendalikan persoalan bersama atas nama masyarakat. Negara adalah gabungan beberapa kelompok masyarakat yang diintegrasikan kerana mempunyai kekuasaan yang bersifat memaksa. Ia lebih baik daripada hanya sekadar berbentuk individu atau kelompok sebahagian dari masyarakat itu.
Namun, Max Weber dan Robert Maclver menyatakan, negara bukan hanya sekadar penyatuan antara masyarakat bahkan ia lebih kompleks berbanding masyarakat.
Perlu diketahui negara yang kuat adalah berasaskan kepada masyarakat yang kuat. Menurut Muhammad Ismail dalam kitab al-Fikr al-Islami, kekuatan dan keutuhan masyarakat dapat dibina berdasarkan kepada tiga kriteria utama.
Pertama, adanya pemikiran sama. Kedua, perasaan yang sama. Ketiga, undang-undang yang diterapkan dalam masyarakat perlu kuat. Jika tidak ada salah satu kriteria itu, maka tidak layak kelompok berkenaan dipanggil masyarakat. Apabila masyarakat tidak ada, negara tidak akan muncul.
Oleh itu, konsep sesebuah negara dibentuk berasaskan kebijaksanaan seseorang pemimpin menilai situasi semasa dan budaya hidup mereka. Negara Islam dibina berteraskan pembentukan individu muslim, kemudian rumah tangga muslim, kemudian masyarakat muslim dan akhirnya negara muslim.
Pendekatan terhadap pembentukan negara berteraskan Islam juga memerlukan kebijaksanaan pemimpin menyesuaikannya mengikut suasana semasa tempat mereka.
Berdasarkan penelitian terhadap beberapa karya, negara berteraskan Islam boleh dibentuk walaupun berada dalam pemerintahan raja berperlembagaan, demokrasi dan sebagainya. Tetapi ia perlu berada dalam enam perkara asas yang diletakkan sebagai Rukun Negara berteraskan Islam.
Pertama, memilih pemimpin adil, berani, mampu, cukup kuat ingatan, berilmu pengetahuan luas dunia akhirat, biasa dengan teknik peperangan dan mahir dalam pentadbiran. Ia juga perlu kuat prinsip untuk menghadapi lawan, tidak kenal erti menyerah kalah apabila ditekan pihak musuh.
Kedua, perlu dipastikan hak membuat hukum dalam sebuah negara Islam adalah milik Allah SWT. Walaupun begitu, jika undang-undang itu masih lagi belum termaktub dalam al-Quran atau dihuraikan dalam hadis, bolehlah para mujtahid membuat hukum berdasarkan keadaan dan situasi semasa. Hal ini bermakna, undang-undang Islam perlu diletakkan lebih berautoriti berbanding undang-undang lain.
Ketiga, syura harus memainkan peranan penting dalam membuat sebarang keputusan. Ia perlu dipraktikkan sepenuhnya dalam memastikan timbang dan periksa dalam kerajaan berjalan dengan adil menurut syarak.
Peranan ulama dan umara dalam sesebuah pemerintahan Islam penting untuk memastikan kedudukan negara berteraskan Islam tidak tergugat.
Keempat, kerajaan memerintah perlu memastikan keadilan untuk semua pihak terjaga tidak kira agama, bangsa, puak dan ideologi.
Kelima, menghormati dan melaksanakan prinsip hak persamaan sesama manusia dan akhirnya, mempunyai komitmen melaksanakan hukum syariah dalam memastikan fitnah terhadap agama sentiasa terjaga.
Persoalannya, bolehkah negara berteraskan Islam dibina dalam acuan berbeza daripada dasar Islam? Berdasarkan penelitian terhadap enam rukun berkenaan, sudah pastinya hal ini tidak mungkin berlaku.
Untuk itu, konsep negara berteraskan Islam ini perlu difahami masyarakat supaya pembinaan sesebuah negara berteraskan Islam itu tidak disalahertikan. Ia bukan untuk menyusahkan masyarakat tetapi menyelamatkan manusia daripada kebinasaan.
Dalam mengamalkan rukun itu, perkara pertama perlu diteliti ialah pemilihan seseorang pemimpin yang benar-benar menguasai beberapa perkara asas seperti fizikal dan mental. Dari segi fizikal, perlu ada keberanian untuk membuat keputusan, berhujah dan mampu memimpin.
Dari segi rohani, hati seseorang pemimpin itu harus bersih daripada sebarang kemaksiatan, tidak melakukan sebarang kemungkaran secara terang-terangan, kuat ingatan dan berilmu pengetahuan luas dalam keilmuan dunia serta keilmuan akhirat.
Seterusnya, berdasarkan penelitian terhadap rukun berkenaan, seseorang pemimpin harus mengakui bahawa kepemimpinannya itu hanyalah pinjaman daripada Tuhan dan apabila tiba masanya perlu diserahkan kembali kepada pemerintah segala pemerintah yakni Allah SWT.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU SOSIAL : Hutang Boleh Membantu, Boleh Juga 'Menjerat'
Pada tahun 2003, Abdul (bukan nama sebenar) telah memohon pembiayaan peribadi dari sebuah institusi kewangan di mana pembayaran balik hutang itu setiap bulan berlanjutan sehingga tujuh tahun.
Bagaimanapun empat tahun kemudian, Abdul mengalami satu 'kecemasan' kewangan yang memaksa dirinya memohon satu lagi pinjaman baru dari institusi kewangan yang sama.
Satu daripada terma dan syarat pinjaman baru ini mewajibkan dana yang dipinjam diguna bagi melunaskan hutang yang lama.
Ini dikenali sebagai 'pinjaman bertindih' di kalangan institusi kewangan. Tetapi ansuran bulanan yang perlu dibayar beliau bagi pinjaman terbarunya adalah lebih tinggi (kerana Abdul perlu memohon jumlah yang lebih besar bagi melangsaikan pinjaman lama) dan masa pembayaran balik bagi hutang yang baru adalah selama 10 tahun.
Dari satu sudut, Abdul mendapat sumber dana bagi menyelesaikan masalah kewangan semasa yang dihadapi beliau tetapi dari satu aspek yang lain beliau kini dibelenggu oleh beban hutang yang baru untuk selama 10 tahun.
Pembiayaan Peribadi
Menurut pakar rujuk kewangan Ng Lai Wai, terdapat beberapa sebab kenapa terdapat anggota masyarakat memohon pinjaman.
"Ada yang memohon pinjaman untuk membeli rumah, kereta dan memulakan perniagaan. Biasanya mereka terpaksa membuat pinjaman kerana tidak mempunyai dana untuk pembelian," kata beliau.
Menurut beliau, kini terdapat banyak institusi kewangan yang menawarkan kemudahan pinjaman peribadi tanpa penjamin atau cagaran.
"Pemohon hanya perlu menyertakan dokumen yang diperlukan dan hanya menunggu kelulusan. Kadangkala kelulusan datang dengan cepat, tidak sampai tujuh hari bekerja dari tarikh permohonan," kata Ng.
Menurut beliau, pinjaman peribadi adalah jenis pinjaman yang 'tidak bercagar' iaitu peminjam tidak perlu meletakkan apa-apa sekuriti atau cagaran bagi menjamin pembayaran balik pinjaman itu.
"Disebabkan tiada jaminan atau cagaran terlibat, kadar faedah pinjaman seperti ini adalah tinggi jika dibandingkan dengan pinjaman bercagar contohnya yang menggunakan rumah sebagai cagaran.
"Kadar faedah yang agak tinggi disebabkan tiada 'ganti' terhadap jaminan pinjaman dalam bentuk aset. Sebab itulah kadar faedah pinjaman peribadi adalah tinggi," kata beliau.
Kadar Faedah Rendah
"Kalau si peminjam memiliki rumah, beliau boleh mencari alternatif bentuk pinjaman yang menawarkan kadar faedah yang rendah seperti pinjaman ekuiti rumah. Tetapi opsyen pinjaman ini memerlukan peminjam meletakkan rumahnya atau hartanahnya yang lain sebagai cagaran.
Menurut Ng, tidak kira sama ada pinjaman yang dibuat itu bercorak peribadi atau di sebaliknya, ia digunakan untuk membiayai perbelanjaan yang agak besar.
Peminjam akan diberi dana sekali gus dan bersetuju membayar balik amaun bulanan pada kadar yang ditetapkan sehingga hutang itu dilunaskan.
"Bayaran bulanan adalah bayaran balik jumlah prinsipal (jumlah hutang yang dipohon) serta jumlah faedah," jelas beliau.
Pembiayaan peribadi mungkin adalah satu-satunya opsyen bagi peminjam yang tidak mempunyai rumah, hartanah atau aset lain yang boleh digunakan sebagai sekuriti atau jaminan.
Bagi Ng, pinjaman peribadi adalah satu alternatif yang bijak bagi membantu perbelanjaan jika dibandingkan dengan penggunaan kad kredit yang mengenakan faedah yang amat tinggi.
Penyusunan Semula Hutang "Pinjaman peribadi juga boleh digunakan bagi penyusunan semula hutang sekiranya faedahnya adalah lebih rendah berbanding faedah kad kredit. "Tetapi jika anda mempunyai skor (rekod) kredit yang agak rendah, mungkin sukar untuk mendapat pinjaman peribadi yang faedahnya rendah melainkan mendapatkan ahli keluarga atau orang lain bagi menjadi penjamin iaitu mereka memberi jaminan membayar hutang tersebut jika anda gagal membayarnya.
"Dalam situasi ini, si penjamin akan membuat bayaran jika anda gagal melunaskan bayaran bulanan, oleh itu faedah yang dikenakan bagi pinjaman boleh dirundingkan untuk lebih rendah bergantung kepada budi bicara institusi kewangan yang terlibat.
"Jika gagal membuat bayaran, pemberi pinjaman juga berhak merampas harta yang dicagarkan," kata beliau.
Komitmen
Memandangkan pinjaman adalah satu komitmen, si peminjam perlulah berhati-hati dalam membuat keputusan.
Ng juga menasihati peminjam agar memilih pemberi pinjaman (institusi kewangan) yang dirasakan betul-betul dapat membantu.
"Bukan senang memilih pemberi pinjaman yang betul. Bukan hanya dengan melihat pada kadar faedah yang rendah. Haruslah diingat bahawa pinjaman yang mengenakan kadar faedah rendah selalunya mengenakan tempoh bayaran yang agak lama. "Apabila memilih institusi peminjam, lihat juga sama ada ia teguh, fleksibel tentang skim bayaran bulanan dan kadar faedah yang dikenakan, kata Ng.
Tambah beliau, apabila seseorang itu membuat pinjaman, memang ada baiknya beliau membuat penilaian terhadap kebaikan dan keburukan pinjaman terlebih dahulu.
Dengan pinjaman wang, membolehkan seseorang itu mempunyai dana dan mencapai objektif. "Tetapi harus diingat setiap pinjaman perlu dibayar balik beserta kadar faedahnya sekali. "Mungkin bagi sesetengah peminjam, terdapat persepsi bahawa pinjaman kewangan boleh menyelesaikan masalah bersangkutan. Itulah sebabnya kenapa walaupun ramai peminjam mendapati kesukaran membuat pinjaman, mereka masih meneruskan niat itu.-BERNAMA
ISU KENEGARAAN : Ruang demokrasi yang matang
Oleh Mohd. Ayop Abd. Razid
KETIKA menyampaikan ucapan sempena menyambut Hari Malaysia 2011, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 dan pemansuhan Akta Buang Negeri.
Pada 5 Oktober pula, Perdana Menteri semasa membentangkan cadangan pemansuhan Akta Kediaman Terhad di Dewan Rakyat mengumumkan pembebasan serta merta kesemua 125 orang tahanan Perintah Kediaman Terhad dan pembatalan lebih daripada 200 waran yang belum disampaikan di bawah akta terbabit.
Kesemua pengumuman itu menjadi detik bersejarah bagi politik Malaysia kerana ia membuka lembaran baru ke arah pengamalan demokrasi yang lebih matang dan terbuka.
Najib melihat akta-akta terbabit tidak lagi relevan dengan prinsip demokrasi dan keadilan dalam arus politik masa ini. Walaupun pengumuman itu mengejutkan banyak pihak terutamanya ahli-ahli dan aktivis badan-badan bukan kerajaan (NGO), namun mereka menyambutnya dengan positif dan menyifatkannya sebagai satu keberanian politik yang dilakukan oleh Najib.
Selama ini parti-parti politik pembangkang menganggap ISA dan beberapa akta lain sebagai tidak bertamadun dan tidak berperikemanusiaan. Ia dijadikan modal politik untuk mengkritik dan menghentam kerajaan. Malah, pada 1988 Tun Abdullah Ahmad Badawi turut mengkritik ISA yang didakwanya disalahgunakan untuk melakukan tahanan politik ke atas orang lain.
Pada Oktober 2008, sebanyak 65 buah NGO bergabung bagi menentang ISA yang dikenali sebagai Gerakan Mansuhkan ISA (GMI). Namun, langkah kerajaan memansuhkan ISA bukan atas tekanan itu tetapi didorong oleh semangat transformasi yang sedang dilaksanakan Najib.
Pemansuhan ISA tidak bermakna negara tidak lagi memerlukan undang-undang khusus untuk melindungi keselamatan dan kedaulatan negara. Negara masih memerlukan undang-undang baru yang berfungsi melindungi keselamatan negara dari ancaman bentuk baru yang melanda dunia hari ini iaitu ancaman ekstremis dan pengganas.
Amerika Syarikat (AS) sendiri yang pernah menggesa kerajaan memansuhkan ISA telah menggubal dua akta yang hampir serupa dengan ISA. Kedua-dua akta terbabit yang digubal selepas berlakunya peristiwa 11 September 2001 ialah 2001 USA Patriot Act dan Anti- Terrorism Act of 2001 yang membolehkan pihak berkuasa AS menahan dan memenjarakan mana-mana orang yang disyaki terlibat dalam aktiviti pengganas tanpa melalui perbicaraan mahkamah.
Dalam trend keganasan global hari ini, negara pada bila-bila masa boleh diancam oleh pengganas sama ada yang datang dari dalam mahupun dari luar. Justeru, satu bentuk undang-undang yang dapat mencegah dan membendung kejahatan kemanusiaan seperti ini amat diperlukan.
Untuk itu, kerajaan membentangkan Rang Undang-Undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 di Dewan Rakyat pada Isnin lalu dan ia diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 17 April lalu tanpa sebarang pindaan. Dewan Rakyat turut meluluskan Rang Undang-Undang Kanun Keseksaan (Pindaan) 2012 yang akan melengkapi Rang Undang-Undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.
Dalam menggubal Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012, kerajaan turut mengkaji beberapa akta keselamatan di beberapa negara seperti Akta Pencegahan Pengganas di Britain dan Akta Patriot di AS. Kedua-dua negara berkenaan meluluskan akta berkenaan selepas serangan pengganas di New York dan Washington DC pada 11 September 2001.
Akta baru itu membabitkan peruntukan untuk menangani ancaman pengganas, sabotaj, pengintipan dan aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen. Seperti yang diungkap Najib bahawa Penguatkuasaan Akta Kesalahan Keselamatan 2012 itu nanti akan mengekang kegiatan seseorang atau kumpulan yang mahu mengguling atau melemahkan demokrasi berparlimen dengan cara ganas dan tidak berlandaskan Perlembagaan.
Ia turut mengambil kira keseimbangan antara hak asasi manusia dengan kepentingan keselamatan negara. Justeru, terdapat beberapa perbezaan antara ISA dan akta baru ini. ISA memberikan kuasa untuk menahan mana-mana individu yang dikehendaki selama 60 hari tanpa perbicaraan. Selepas 60 hari, Menteri Dalam Negeri boleh meluluskan untuk menahan orang yang ditahan itu selama tempoh dua tahun tanpa merujuk mahkamah.
Sebaliknya di bawah akta baru itu, polis akan diberikan tempoh selama 29 hari sahaja untuk menahan seorang suspek bagi tujuan siasatan. Selepas tempoh tersebut berakhir, suspek mesti didakwa atau dibebaskan. Individu yang ditahan di bawah undang-undang baru berhubung anti keganasan pula boleh mencabar penahanan mereka di mahkamah. Ini berbeza daripada peruntukan ISA, di mana habeas corpus tertakluk kepada tujuan penahanan.
Mengikut akta baru itu, tahanan berkenaan boleh memfailkan writ habeas corpus ke atas sebab dan tujuan penahanan mereka. Jelaslah kepada kita bahawa di bawah penguatkuasaan akta baru itu nanti, kuasa untuk membuat semakan kehakiman ke atas sebab penahanan itu dikembalikan semula ke mahkamah. Selain itu, akta baru berkenaan turut menyatakan secara khusus tiada siapa akan ditahan kerana fahaman politik masing-masing.
Langkah pembaharuan perundangan bukan sahaja menyentuh soal pemansuhan ISA, malah turut melibatkan penyemakan dan pembaikan beberapa akta lain. Misalnya, kerajaan telah pun membentangkan di Dewan Rakyat untuk Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1974.
Tahun lalu, kerajaan telah pun menggubal Akta Perhimpunan Aman 2011. Selain itu, kesediaan kerajaan untuk mengkaji semula Akta Hasutan dilihat akan memberi kesan positif terhadap hak asasi manusia.
Kerajaan juga telah membatalkan tiga proklamasi darurat yang masih berkuat kuasa dan semua ordinan di bawah perisytiharan itu mansuh pada bulan Jun depan. Tiga perisytiharan darurat terbabit itu ialah perisytiharan darurat ekoran daripada rusuhan kaum 13 Mei yang diisytiharkan pada 15 Mei 1969, pengisytiharan darurat bagi menyelesaikan pertikaian politik yang berlaku di Sarawak (14 September 1966 ) dan Kelantan pada 8 November 1977.
Tiga lagi ordinan yang berkaitan dengan RELA, Rukun Tetangga dan Undang-undang Laut Wilayah turut dibentangkan sebagai rang undang-undang baru di Dewan Rakyat.
Selain pemansuhan dan penyemakan beberapa akta, kerajaan juga telah berusaha membaiki sistem pilihan raya di negara ini. Untuk itu, kerajaan telah membentuk Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya.
Jawatankuasa itu dianggotai oleh wakil- wakil dari parti pemerintah tetapi juga wakil- wakil dari parti pembangkang. Kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengkaji semua 22 syor PSC bagi tujuan menambah baik perjalanan sistem pilihan raya di negara ini. SPR juga sedang berusaha untuk membersihkan senarai daftar pemilih dan bersedia untuk melaksanakan penggunaan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.
Hakikatnya, kerajaan di bawah kepemimpinan Najib menyedari bahawa rakyat pada hari lebih bijak dan lebih berpengetahuan. Mereka melihat demokrasi dalam konteks yang luas dan universal merentasi sudut pandang politik kepartian. Mereka mahu hak-hak rakyat dan hak asasi seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Negara ditegakkan sepenuhnya.
Namun, rakyat juga perlu faham bahawa setiap kebebasan itu perlu berasaskan kepada konsep 'hak berserta tanggungjawab' (rights with responsibility). Malah, dalam Artikel 29 (2) Piagam Sejagat mengenai hak asasi manusia ada menggariskan bahawa setiap orang hendaklah dikenakan had yang ditentukan oleh undang-undang bagi tujuan menegakkan dan mengiktiraf hak dan kebebasan orang lain. Ini bermakna hak kolektif (collective or community rights) tidak harus diketepikan.
Kesimpulan, kesediaan kerajaan di bawah kepemimpinan Najib melaksanakan transformasi politik adalah sejajar dengan perkembangan terkini di mana rakyat sudah bersedia untuk memasuki era politik baru. Rakyat mahukan kerajaan mendaulatkan hak-hak asasi seperti yang dijamin dan dilindungi perlembagaan.
Kini, kerajaan telah pun menunjukkan iltizam seperti yang pernah disebut Najib bahawa apa yang dilakukan kerajaan hari ini adalah bertepatan dengan pengertian demokrasi iaitu "pemerintahan dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat".
PENULIS ialah Penganalisis Media di Bahagian Penerbitan Dasar Negara, Jabatan Penerangan.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Sekat lambakan gajet seludup demi keselamatan pengguna
PENDEDAHAN Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengenai lambakan peralatan telekomunikasi, terutama telefon bimbit seludup atau 'underwater' yang tidak memenuhi piawaian keselamatan teknikal antarabangsa di negara ini tidak boleh dipandang ringan. Pendedahan itu sepatutnya membuka mata, sekali gus menyedarkan masyarakat serta penguat kuasa agar melakukan tindakan segera bagi menyekat gejala tidak sihat itu. Umum mengetahui telefon bimbit atau gajet komunikasi canggih lain seperti komputer riba dan komputer tablet kini sudah menjadi keperluan dalam kehidupan seharian. Ia bukan lagi lambang kemewahan pengguna. Boleh dikatakan setiap isi rumah di negara ini memiliki lebih daripada satu alat atau gajet komunikasi kerana harganya yang berpatutan dan mampu dimiliki, termasuk pelajar sekolah dan penuntut universiti. Disebabkan permintaannya yang tinggi itu, kedai menjual gajet komunikasi canggih kini tumbuh seperti cendawan terutama di pusat beli-belah di bandar utama seluruh negara. Kewujudan kedai menjual gajet dan aksesori komunikasi ini menjadi satu fenomena kerana ia menjanjikan pulangan tinggi. Keadaan itu memungkinkan alat yang dijual itu diseludup masuk ke negara ini termasuk yang tidak memenuhi piawaian keselamatan ditetapkan dengan tujuan mengaut keuntungan berlipat ganda. Peralatan yang tidak memenuhi piawaian antarabangsa boleh menimbulkan risiko bahaya kepada pengguna seperti meletup atau terbakar ketika digunakan.
Kita pernah dikejutkan dengan kejadian seorang pelajar kolej nyaris rentung apabila telefon bimbit yang sedang dicas meletup lalu terbakar dalam kejadian di rumahnya di Kampung Bendang Perang, Jabi, Alor Setar pada 21 Februari 2007. Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 pagi itu, Norhazwani Johari pelajar Kolej Polytech MARA Kuala Lumpur, melecur empat jari dan telapak tangan kanannya. Setahun sebelum itu, pada 28 Januari 2004, bekas penyanyi Kumpulan Olan, Mohamed Radzuan Yasin melecur di pinggang selepas telefon bimbitnya yang sedang dicas tiba-tiba meletup di rumahnya di Kampung Beting, Kuala Pilah. Kedua-dua kejadian ini seharusnya menimbulkan kesedaran di kalangan pengguna untuk mengelak mengguna peralatan komunikasi yang diragui keselamatannya, sama ada yang diseludup atau dijual di bawah paras harga semasa. Sudah sampai masa kita sebagai pengguna, bukan saja perlu bijak dalam membeli gajet telekomunikasi ini, tetapi juga perlu teliti dalam soal keselamatan dan piawaian bagi mengelak kemalangan atau sebarang kejadian tidak diingini berlaku. Dalam hal ini, kementerian dan agensi berkaitan perlu meningkatkan pemantauan dan penguatkuasaan bagi memastikan hanya gajet telekomunikasi memenuhi piawaian keselamatan saja dibawa masuk ke negara ini sebagai langkah melindungi rakyat. Adalah sukar bagi rakyat biasa untuk mengenal pasti mana satu gajet telekomunikasi tulen yang selamat digunakan atau sebaliknya.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/