Isnin, 20 Mei 2013

Pelajar cacat penglihatan rentas Selat Pulau Pinang



Oleh : Siti Fatimah Mohamed Anwar

Butterworth :  Seorang pelajar institusi pengajian tinggi yang cacat penglihatan berjaya mencatat rekod peribadi apabila berenang merentasi Selat Pulau Pinang secara individu dari Jeti Swettenham ke Pantai Bagan Ajam di sini, semalam.

Faiq Adnan, 23, yang cacat sejak kecil memulakan renangan sejauh lima kilometer (km) pada jam 9 pagi dan menamatkan renangan pada jam 11.30 pagi, selepas menempuh pelbagai halangan termasuk disengat obor-obor dan menempuh cabaran ombak besar.

Pelajar jurusan Pengajian Melayu di Universiti Malaya (UM) itu berkata, dia hampir berputus asa untuk meneruskan cabaran apabila disengat obor-obor selepas 45 minit memulakan misi berkenaan, namun diberi perangsang oleh jurulatih yang mengiringinya.

Saya sudah hampir berputus asa kerana disengat obor-obor di seluruh badan termasuk di tangan, bibir dan muka. Keadaan gatal itu amat tidak selesa, namun saya diberi perangsang oleh jurulatih untuk meneruskan cabaran ini.

Cabaran ombak besar

Selain itu, saya menempuh cabaran ombak besar tetapi ia tidak menghalang tumpuan saya untuk menyudahkan misi kerana sudah lama saya memasang impian untuk mencipta rekod ini, katanya selepas berjaya merentasi Selat Pulau Pinang, semalam.

Acara merentasi Selat Pulau Pinang itu julung kali dianjurkan dengan kerjasama Persatuan Sukan Rekreasi Orang Kurang Upaya Pulau Pinang (PESRON), PUSPAKOM Sdn Bhd serta Jabatan Belia dan Sukan negeri.

Faiq yang juga atlet paralimpik negeri berkata, kejayaannya berenang merentasi Selat Pulau Pinang dengan catatan dua jam 30 minit 35 saat, membuktikan orang kurang upaya (OKU) juga mampu melakar kejayaan sama seperti individu lain.

Sebagai persiapan untuk menjayakan misi ini, saya melakukan latihan renangan 40 pusingan di kolam renang dua kali sehari bagi membina stamina. Latihan kelajuan dan ketangkasan ini dijalankan sejak dua tahun lalu untuk memastikan saya benar-benar berkemampuan menjayakan misi ini.

Rentas Selat Inggeris

Selepas ini, saya berhasrat mencatat satu lagi rekod peribadi iaitu berenang merentasi Selat Inggeris pada 2015 dan berharap ada pihak yang sudi menaja serta membantu saya merealisasikan impian berkenaan, katanya.

Jurulatihnya, Datuk Ooi Win Juat, berkata Faiq yang berenang dalam sangkar khas berdepan tempoh sukar apabila sangkar berkenaan pecah dipukul ombak besar ketika berada di tengah laut.

ISU PENDIDIKAN : Guru harus berani lakukan anjakan pemikiran


Oleh :  Ihsan Noorzali

Ketika segelintir pihak mempertikaikan kewibawaan guru, golongan itu terus tabah melaksanakan amanah untuk mendidik anak bangsa.

Selepas lebih sedekad dunia melalui alaf baru, cabaran guru juga semakin panjang dengan pelbagai tuntutan bagi menyai­ngi kehendak globalisasi serta perubahan sistem pendidikan negara.

Malah, kerjaya perguruan yang dulunya dianggap pilihan terakhir paling selamat untuk memperoleh pekerjaan, kini tidak lagi menjanjikan peluang itu.

Dengan kata lain, guru alaf baru terpaksa bersaing dan membuktikan mereka adalah yang terbaik dalam kalangan terbaik untuk berkhidmat kepada masyarakat.

Apakah persediaan paling utama bagi guru alaf baru?

Dekan Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Madya Dr Noor Shah Saad berkata, guru alaf baru perlu mempunyai persediaan untuk berdepan senario perubahan dunia pendidikan sama ada di peringkat tempatan mahupun global.

Beliau berkata, perubahan itu selaras bagi memenuhi permintaan yang memerlukan guru berperanan sebagai medium penjana ilmu, sekali gus melahirkan masyarakat berpendidikan.

“Sebagai guru alaf baru, cabaran mereka cukup hebat dan banyak. Segala perubahan dari segi sistem, modul, pedagogi dan sebagainya perlu dilaksanakan mengikut standard.

“Justeru, bergelar guru pada zaman ini memerlukan keberanian dan kemahuan melakukan anjakan pemikiran. Tidak boleh dibelenggu tanggapan bidang perguruan sama seperti dulu.

“Bidang perguruan kini mempunyai pelbagai mekanisme dan suntikan baru bagi mengimbangi perubahan drastik globalisasi. Guru tidak boleh beralasan atau membuat pilihan mengikut kehendak sendiri,” katanya.

Malah tema Hari Guru tahun ini iaitu ‘Guru Malaysia: 1Aspirasi, 1Agenda’ turut menggambarkan bahawa golongan itu menjadi aspirasi kepada semua lapisan masyarakat dan memikul tanggungjawab berat untuk melahirkan masyarakat berilmu di negara ini.

Beliau berkata, guru alaf baru berdepan cabaran hebat kerana mereka bukan saja terpaksa bersaing dengan perubahan sistem, malah kepantasan dan kecekapan pelajar memperoleh maklumat dengan bantuan teknologi.

“Sebab itu, guru tidak boleh ‘buta’ teknologi kerana pelajar kini bukan calang-calang golongan. Mereka bersikap lebih ingin tahu kerana mendapat soko­ngan maklumat daripada teknologi.

“Berbanding pelajar dulu, mereka pasif dengan pendedahan maklumat terhad. Apa yang diberikan guru, itulah maklumatnya.

“Kerja guru mudah, ibu bapa tidak pernah bersoal jawab. Tapi kini guru berdepan ‘peperangan’ dari segala sudut hingga memerlukan mereka sentiasa bersedia,” katanya mengakui asakan demi asakan diterima menyebabkan guru berdepan konflik diri yang hebat.

“Kita sering mendengar rungutan guru yang terbeban dengan segala tugasan. Situasi ini tidak boleh dielak kerana perubahan dunia pendidikan memerlukan guru terpaksa menerimanya.

“Tiada lagi kemudahan dan kesenangan dalam kerjaya ini, sebaliknya dipenuhi dengan desakan serta keperluan yang sentiasa berubah dengan pantas.

“Malah, jika ada andaian mengatakan kerjaya ini senang kerana ada banyak cuti atau insentif, perbetulkan dulu andaian itu,” katanya.

Ditanya pandangan segelintir guru yang menganggap kerjaya ini pilihan terakhir untuk memperoleh pekerjaan, katanya tanggapan itu perlu diubah.

Menurutnya, profesyen perguruan hari ini sudah tidak boleh dijadikan pilihan terakhir kerana ia dikategorikan profesional serta mengalami penambahbaikan dari semasa ke semasa.

“Sejak dulu lagi, masyarakat menganggap guru adalah kerjaya selamat yang menjanjikan peluang kerjaya terbuka sehingga ramai yang berkata, jika tidak dapat kerja, jadilah cikgu.

“Tapi, jika masyarakat mengetahui betapa sukarnya kini mahu menjadi guru, mereka pasti terkejut. Bidang pendidikan dan perguruan sudah menuju pelbagai transformasi.

“Ada syarat, mekanisme dan piawaian ditetapkan Kementerian Pelajaran, Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan, institusi pengajian tinggi dan sebagainya sebelum bergelar guru.

“Untuk jangka panjang, negara ingin melahirkan masyarakat berilmu, berteknologi serta bergelar teknokrat. Guru sebagai medium yang menyampaikan ilmu perlu setaraf atau mempunyai kelayakan diiktiraf,” katanya.

Bagaimanapun, beliau mengakui beban tugasan guru yang kadangkala melampau boleh menjejaskan tumpuan terhadap tanggungjawab hakiki.

Menurutnya, guru di luar negara mempunyai jadual lebih fleksibel, tidak terbeban dengan kerja perkeranian serta dianggap kerjaya kolar putih.

“Terbeban dengan segala kerja terutama perkeranian menyebabkan tumpuan guru agak terjejas. Sebab itu sebahagian besarnya gagal menjalankan tugasan hakiki dengan baik.

“Biarpun dari sudut gaji dan inisiatif sudah bertambah baik, masalah sampingan perlu diatasi supaya mereka dapat melaksanakan tanggungjawab dengan lebih baik,” katanya.

Selain itu, kekangan melaksanakan tugas antara faktor guru gagal menjalankan fungsi mereka dengan baik.

“Saya berpendapat sistem hukuman kepada pelajar yang dilaksanakan ketika ini kurang cekap dan menyumbang kepada lemahnya semangat guru.

“Masyarakat terutama ibu bapa perlu meletakkan diri dalam situasi guru. Katakan anak kita bermasalah tapi tidak boleh dipukul?

“Jika guru ‘dikembalikan’ kuasanya untuk menghukum pelajar, bebanan perasaan guru boleh dikurangkan,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU KENEGARAAN : Pertahankan Kesederhanaan Di Malaysia


KETIKA di bangku sekolah dahulu, kita pernah diajar oleh guru-guru sekolah supaya bersikap sederhana.

Kesederhanaan bukan sahaja dalam perlakuan bahkan juga tutur kata serta pergaulan seharian dengan ahli keluarga, rakan taulan dan juga rakan di tempat kerja.

Malah sikap kesederhanaan itu merupakan sikap terpuji yang dituntut dalam setiap agama.

Kesederhanaan mengajar seseorang untuk tidak mudah lupa diri, mengawal emosi dan sentiasa bersiap-siaga untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan yang mendatang.

Dalam konteks kenegaraan pula, konsep kesederhanaan merupakan tonggak utama kepada kestabilan Malaysia sejak sekian lama. Kesederhanaan dalam semua segi membolehkan rakyat berbilang kaum di negara ini untuk hidup dengan harmoni tanpa sebarang syak-wasangka.

Masing-masing bebas menganut agama, mengamalkan budaya masing-masing serta menggunakan bahasa ibunda mereka.

Kemampuan inilah yang menjadikan Malaysia sering dicemburui oleh banyak negara di seantero dunia. Malah pernah satu ketika dahulu, Malaysia menjadi teladan kepada dunia dan banyak negara yang berminat untuk mendalami rahsia Malaysia menguruskan hubungan kaum yang kompleks.

Dalam keghairahan untuk mengejar pembangunan dan kekayaan material, konsep kesederhanaan yang menjadi tunjang dalam kalangan rakyat Malaysia selama ini, kian luntur.

Kebelakangan ini, ada sahaja isu-isu sensitif dibangkitkan dengan tujuan untuk mencetus kemarahan pihak lain. Daripada golongan anarkis yang mahu memporak-perandakan negara kepada kumpulan nasionalis yang cuba mempertikaikan kesetiaan sesuatu kaum hanya kerana tidak menyokong kerajaan pemerintah - semuanya memperlihatkan satu trend yang cukup membimbangkan.

Atas nama demokrasi dan keterbukaan, bermacam-macam ugutan malah amaran diberikan tanpa memikirkan kemudaratan yang bakal tercetus daripada tindakannya itu. Lebih mendukacitakan, ada juga dalam kalangan rakyat yang sanggup bertindak di luar batasan semata-mata kerana marah terhadap pihak berkuasa.

Disebabkan kemarahan yang meluap-luap terhadap pihak berkuasa, pelbagai paparan yang kurang sopan dimuat naik dalam laman sosial tanpa mengambil kira kesannya. Biarpun bukan semua maklumat yang dimuat naik adalah tulen dan benar, namun sudah wujud kecenderungan dalam kalangan rakyat untuk mempercayainya secara membuta-tuli.

Mereka seolah-olah sudah tidak gentar dengan sistem perundangan negara. Fikiran mereka diselubungi dengan kemarahan meluap sehingga bertindak di luar batasan.

Tetapi apakah ini sikap rakyat Malaysia yang kita kenal selama ini? Di manakah perginya budi pekerti, kesantunan serta kesederhanaan yang wujud dalam diri setiap rakyat Malaysia?

Yang pastinya, pemikiran ekstrem tidak seharusnya mendapat tempat dalam masyarakat kita. Ia juga tidak boleh dibiarkan bercambah ke satu tahap yang tidak terkawal umpama virus yang menular.

Kegagalan untuk membanterasnya hanya bermakna keselamatan negara bakal tergugat. Dalam sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia, sebarang insiden ekstrem boleh mencetuskan impak yang cukup dahsyat jika tidak ditangani dengan bijak.

Tentunya kita tidak mahu melihat peristiwa 13 Mei berulang di negara kita. Tentunya juga kita tidak mahu peristiwa rampasan senjata oleh sekumpulan ajaran sesat berulang di Malaysia.

Kita juga tidak mahu melihat masyarakat hidup dalam ketakutan kerana ancaman pihak lain. Paling signifikan, kita juga tidak mahu melihat Malaysia menjadi sarang percambahan ideologi ekstremisme.

Justeru, adalah penting jika agenda pembangunan negara kembali berpaksi kepada prinsip kesederhanaan dan wasatiyyah. Hanya prinsip 'kesederhanaan' mampu membawa kembali Malaysia ke landasan yang sebenar.

Pepatah Inggeris ada mengatakan "Kota Rom tidak dibina dalam sehari". Ada baiknya jika pepatah tersebut dijadikan peringatan kepada kita semua. Sesungguhnya, perpaduan dan keharmonian negara memakan masa untuk dipupuk namun ia boleh musnah dalam sekelip mata.

MATTHEW CHAN
Kuala Lumpur

Sumber : http : //www.utusan.com.my/