ILMU yang sepadu dan sifatnya
bertatahkan nilai akan memberi arah terhadap pedoman yang baik dan bermanfaat
dan ia bakal melahirkan generasi terdidik yang sentiasa istiqamah dengan
perjuangan, tidak gopoh dengan strategi dan sentiasa bijaksana dalam memahami waqi’ atau realiti.
Peradaban masa silam umat Islam
ditandai dengan kekuatan ilmu dan pendidikan. Ia menjadi tunjang kepada tradisi
kecendekiawanan dan pemikiran. Ilmu yang sepadu atas asas integrasi ilmu urus
diri dan ilmu urus sistem menjadi landasan terbaik kepada hala tuju pendidikan
umat dan negara.
Wasatiyyah dalam pendidikan yang
mencari titik-keseimbangan tidak sekadar suatu proses menyampaikan maklumat,
ilmu, kemahiran dan keterampilan semata-mata. Ia sekali gus melakukan proses
transformasi diri dan sistem.
Ilmu yang benar dan bermanfaat
sekiranya diolah secara wasatiyyah bakal menghasilkan jenis manusia yang baik
binaan diniahnya dan bagus dalam binaan ilmu-ilmu ketamadunan. Ia menjadi
sangat relevan dengan perubahan zaman kerana memiliki kualiti berimbang yang
baik.
Kualiti berimbang yang ada pada
umat Islam menyebabkan anugerah ALLAH terhadap limpahan rahmah dan nikmat di
atas dan di perut bumi negaranya dapat diuruskan dengan amanah dan bijaksana.
Fokusnya ialah membangun sistem pendidikan yang mampu membangun kualiti
seimbang.
Bayangkan banyak negara Islam
tidak mempunyai sistem pendidikan yang sepadu menyebabkan ilmu-ilmu berhubung
dengan daya urus sistem tidak dibangunkan dan kemampuan menguruskan sumber
dalam sistem tidak terjadi.
Ia menyebabkan kualiti rohaniah
di kalangan warga umat tinggi tetapi upaya amaliah tidak produktif dan
menyebabkan umat Islam terus menjadi pengguna kepada kekuatan orang lain,
khususnya dalam bidang sains dan teknologi.
Justeru, pendidikan wasatiyyah
melalui proses integrasi yang harmoni antara faktor kognitif, afektif dan
psikomotor perlu diperkukuhkan. Gandingan kekuatan akliah yang diimbangkan
dengan kekuatan rohaniah terserap dengan baik dan menjadi sumber terbaik
diterjemahkan dalam amal.
Oleh itu pendidikan berkualiti
ialah yang mampu membentuk watak dan peribadi mithali. Sumber contoh teladan
adalah sesuatu yang amat utama kerana darinya tergambar sari pati akhlak
karimah.
Inilah asas perjuangan Rasulullah
SAW membawa risalah islah dan tarbiah untuk menyempurnakan akhlak manusia.
Ini juga menjadi tonggak
menyatukan ummah kerana Rasulullah SAW diutuskan oleh ALLAH untuk
menyempurnakan akhlak manusia.
Pendidikan umpamanya amat penting
dalam membangun pekerti manusia. Daripada pekerti manusia yang amanah, adil,
telus dan tulus umpamanya pihak lain mendapat manfaat daripadanya. Apabila
diberi amanah untuk mengurus sistem, ketertiban terjadi dan kesejahteraan
berlaku.
Pendidikan juga terkandung faktor
adab yang sangat dititikberatkan. Rasulullah SAW dalam hadisnya – “Addabani rabbi faahsana ta’dibi”. Ya ALLAH, didiklah aku dengan didikan yang
terbaik. Yang terbaik itu merujuk kepada konsep addaba yang membawa maksud
disiplin akliah, rohaniah dan amal.
Pendidikan yang membawa asas
tajdid (transformatif) berlandaskan disiplin membentuk akal supaya memiliki
daya fikir tinggi, berupaya menjana ilmu dan hikmah. Ini adalah landasan
wasatiyyah.
Ia juga membentuk hati dan diri
yang mencari titik- keseimbangan dan kebenaran terhadap ilmu dan hikmah
sehingga proses penyerapan terjadi (internalisasi) mendukung amal yang baik.
Fokus kepada hati bermaksud
bagaimana kesuburan hati dan niat terjadi menyebabkan olahan rohaniah
menyebabkan tazqiah-an nafs (pembersihan
jiwa) terjadi dan ia penting sebagai pancaran niat ikhlas dan murni untuk amal
soleh.
Justeru pendekatan wasatiyyah
yang komprehensif tidak saja memancarkan kebenaran dan keadilan tetapi juga
menghasilkan suasana berimbang dan harmoni- menjadi teladan terbaik untuk
melihat kebijaksanaan berlaku.
Atas kapasiti ilmu dan pendidikan
umat Islam menjadi umat contoh kerana istiqamahnya yang tinggi, ikhlas dan
amanah dalam melaksanakan taqlif atau tanggungjawab, terbuka untuk berbeza
pandangan, sangka baik yang tinggi terhadap orang lain, tidak gopoh menghukum dan
tidak berdendam serta tidak menaruh sifat benci yang menyebabkan perseteruan terus
terjadi.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan