Khamis, 10 September 2015

ISU BAHASA : Harapkan pagar, pagar makan padi


Oleh : Muhammad Daud

KITA pasti pernah terbaca tentang pendapat yang mengatakan bahawa peribahasa yang sebenar ialah “harapkan pegar, pegar makan padi” bukannya “harapkan pagar, pagar makan padi”.

Penyokong pandangan ini memberikan hujah bahawa telah berlaku kesilapan semasa menterjemah peribahasa ini daripada tulisan Jawi kepada tulisan Rumi, lagipun tidak logik untuk mengharapkan pagar bagi menjaga padi kerana pagar merupakan objek yang tidak hidup.

Lebih logik jika diharapkan pegar iaitu sejenis burung yang memakan padi atau dikenali juga sebagai burung kuang untuk menjaga padi kerana burung pegar ini hidup.

Bagi menilai peribahasa yang sebenar antara dua peribahasa ini, pertama sekali kita perlu melihat sosiobudaya masyarakat Melayu terlebih dahulu.

Masyarakat Melayu yang hidup sebagai petani bekerja keras untuk menanam padi bagi menyara hidup mereka. Pada masa itu, kehidupan mereka seratus-peratus bergantung pada penanaman padi. Adakah logik jika masyarakat Melayu menyerahkan tanggungjawab untuk menjaga padi mereka kepada sejenis burung yang memakan padi?

Bukankah pekerjaan itu dianggap sebagai suatu perbuatan yang sengaja untuk mencari susah.

Berdasarkan kajian tentang sosiobudaya Melayu, peribahasa “harapkan pagar, pagar makan padi” lebih tepat kerana istilah pagar di sini bukan hanya merujuk pagar yang diperbuat daripada kayu-kayu yang dipacak ataupun diperbuat daripada kawat duri tetapi maksudnya lebih luas daripada itu.

Dalam kamus bahasa Indonesia, pagar bermaksud pengawal atau penjaga. Kalau diteliti maksud pagar dalam bahasa Indonesia ini yang merupakan bahasa serumpun kita, semakin kukuhlah pandangan bahawa peribahasa yang sebenar ialah “harapkan pagar, pagar makan padi”.

Maksud peribahasa “harapkan pagar, pagar makan padi” ialah harapan yang diletakkan pada bahu seseorang tetapi akhirnya orang itu pula yang merosakkan. Keyakinan terhadap kebijaksanaan masyarakat Melayu dahulu masih kuat kerana tidak mungkin mereka akan meletakkan harapan untuk menjaga tanaman padi mereka kepada sejenis burung yang memakan padi.

Sebenarnya nenek moyang kita tidak sewenang-wenangnya mencipta peribahasa mengikut kemahuan sendiri kerana peribahasa ialah ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dan mengandungi pengertian yang khusus.

Peribahasa telah dicipta melalui pemerhatian dan kajian yang teliti. Pemilihan perkataan juga amat sesuai dengan maksud yang hendak disampaikan selain menonjolkan keindahan bahasa Melayu itu sendiri.

Kita dapat menerima peribahasa “harapkan pegar, pegar makan padi” jika maksudnya harapan yang diletakkan pada seseorang yang sudah diketahui kejahatannya kerana lebih relevan dan berkaitan. Konsepnya sama jika kita mengharapkan kucing untuk menjaga ikan kerana sudah pasti ikan itu akan dimakan kucing memandangkan ikan merupakan makanan kucing.

Tidak mungkin masyarakat Melayu menyerahkan kuasa menjaga ikan kepada kucing, mengamanahkan monyet untuk menjaga pisang ataupun meminta kambing bagi menjaga tanaman sirih. Kalau percaya akan haiwan-haiwan ini, tunggulah akibatnya.

Penulis pernah terbaca suatu pesanan daripada orang tua-tua supaya tidak bermalam di rumah perempuan muda bersuamikan orang tua. Pesanan ini jelas menggambarkan sikap berhati-hati masyarakat Melayu untuk mengelakkan perkara yang buruk daripada berlaku. Pemikiran ini jelas menggambarkan bahawa tidak mungkin leluhur kita itu percaya akan pegar untuk menjaga padinya.

Kalau dikaji peribahasa Melayu secara menyeluruh, sebenarnya kita dapat mempelajari jati diri dan imej orang Melayu yang menjadi pendokong kewujudan peribahasa  Melayu. Ciri-ciri yang terkandung dalam peribahasa membolehkan kita mengenali sifat dan perwatakan orang Melayu sejak dahulu lagi.

Orang Melayu sebenarnya suatu bangsa yang tersusun dalam pelbagai bidang sejak dahulu lagi. Kemantapan orang Melayu dari segi politik, ekonomi dan sosial dapat kita kaji dan pelajari melalui kisah-kisah sejarah dan hasil karya lama. Imej itu merupakan imej orang Melayu yang dapat diperhatikan melalui khazanah ciptaan mereka iaitu peribahasa kerana peribahasa itu sendiri merupakan ayat atau kelompok kata yang teratur, ringkas dan padat.

Penulis ialah Munsyi Dewan  dan Guru Cemerlang Bahasa Melayu SM Sains Tengku Muhammad Faris Petra

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/


ISU BAHASA : Dah jatuh, panjat tinggi lagi!


Oleh : MOHD HAZANI MAHAD

“IBU dah pesan banyak kali, jangan panjat tangga tu!”

“Sekarang dah jatuh, panjat tinggi lagi!”
   
Jika difikirkan, pelik sungguh kata-kata seorang ibu seperti ujaran di atas. Ayat pertama, beliau melarang anaknya memanjat tangga. Ayat kedua pula, setelah anaknya jatuh, disuruhnya pula anak itu memanjat tangga  lagi. Apakah maksud kata-kata ibu itu sebenarnya?

Penulis juga pernah mengalami pengalaman yang sama. Sebelum memulakan pengajaran di dalam kelas, penulis pernah menegur keadaan kebersihan kelas pada suatu pagi. Berikut merupakan antara dialog yang masih diingati penulis sewaktu bercakap dengan pelajar di dalam kelas tersebut.

“Cuba kamu perhatikan tingkap yang masih berdebu dan terdapat cebisan kertas di lantai.”

“Kelas lain kotor juga, cikgu.”

“Ya, kelas lain juga kotor. Tak patut kelas kamu saja yang ditegur. Lagipun, kelas kamu ni taklah kotor sangat.”

“Terima kasih, cikgu.”

Penulis ragu-ragu dengan ungkapan terima kasih yang diucapkan pelajar, sama ada mereka faham atau sebaliknya teguran yang diberikan penulis. Apakah anak-anak hari ini sudah tidak arif untuk memahami maksud tersirat? Begitu juga dengan situasi pertama, berkesankah ragam bahasa ini kepada anak-anak yang sedang membesar?

Bahasa yang merupakan alat komunikasi untuk menyatakan perasaan, buah fikiran, perkongsian ilmu tidak akan dapat berfungsi jika mereka tidak memahami maksud penutur yang bercakap dengannya. Mereka tidak dapat mentafsir maksud di sebalik kata-kata yang diucapkan. Sudah menjadi resam bagi orang-orang Melayu iaitu segala bentuk teguran, pertentangan pendapat, saranan, perasaan tidak puas hati tidak diungkapkan secara terbuka. Keadaan ini dapat mengelakkan salah faham dan rasa tersinggung pihak lain.

Bentuk bahasa yang dituturkan dalam dialog di atas ialah ragam bahasa terbalik. Terbalik kerana perkataan yang diungkapkan membawa makna berlapis dan tidak merujuk pada kata-kata yang digunakan. Mengapakah perlu digunakan bahasa terbalik, tidakkah berterus terang itu lebih baik? Jika penulis menggunakan contoh situasi pertama, ibu tersebut sebenarnya telah menegur anak tersebut dengan berterus terang iaitu “Ibu dah pesan banyak kali, jangan panjat tangga tu!” Namun begitu, teguran tersebut tidak diendahkan.

Apabila anak tersebut jatuh dan mendapat kecederaan, ibu tersebut tidak bermaksud untuk melukakan hati dan perasaan anak tersebut dengan menyindirnya. Sebaliknya, dia telah menggunakan ungkapan yang berbeza dengan maksud yang sama iaitu melarang anaknya daripada mengulangi perbuatan tersebut. Tindakan ini dapat menguatkan maksud dan mengukuhkan hasrat ibunya supaya anaknya tidak melakukannya lagi. Ibunya juga berharap agar anaknya memahami maksudnya tadi dengan menggunakan bentuk bahasa yang berbeza.

Belajarlah daripada orang-orang tua dahulu yang menggunakan kebijaksanaan fikiran dan keluhuran akal budi dalam menyelesaikan masalah. Peribahasa Melayu mengungkapkan, bagai menghela rambut dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak terserak. Bagai menghela tali jala, rasa tegang dikendurkan, rasa kendur ditegangkan juga menjelaskan bahawa pekerjaan yang sukar hendaklah dilaksanakan dengan cermat dan berhati-hati. Persoalan faham atau tidak ungkapan tersebut, tentulah memerlukan masa dan didikan yang berterusan. Yang penting, anak dan pelajar tersebut perlu mengubah sikap dan berfikir terlebih dahulu sebelum mengambil keputusan yang bijaksana, seperti nasihat pendeta, berhambakan tangan, bersaksikan mata, berhakimkan hati.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Ahad, 6 September 2015

ISU ALAM SEKITAR : Kemungkaran kita terhadap alam


OLEH : MOHD AZMI ABDUL HAMID

SEMEMANGNYA ALLAH menentukan berlakunya sesuatu musibah. Akan tetapi sebab-musabab daripada tingkah-laku kita, tidak mempedulikan kerosakan alam sekitar dan mengkhianati amanah ALLAH sebagai khalifah alam, juga perlu diberi perhatian.

Lihat bagaimana kita berlaku biadab atas nama pembangunan, merosakkan hutan, sungai, pantai, laut, bukit, gunung dan sejumlah flora serta fauna yang diamanahkan kepada kita. Pencemaran air dan udara, keracunan akibat penggunaan bahan kimia yang berleluasa dan penyebaran wabak penyakit. Semua natijah daripada kebiadaban kita 'memperkosa' alam tanpa batas.

Lantaran itu kita menerima akibat sehingga alam turut 'mengamuk'. Atas nama pembangunan yang kita laksanakan, kita telah mengetepikan sensitiviti bumi ini. Ekologi yang cukup seimbang telah kita rosakkan sehingga bencana alam semakin kerap dan merata. Insiden bencana yang semakin kerap seperti gempa bumi, ribut taufan, banjir besar, tanah runtuh, penghakisan pantai dan kemarau yang berpanjangan adalah petanda keseimbangan alam telah dirosakkan oleh tangan manusia sendiri.

Perhatikan bagaimana kita menggondolkan bukit kita di seluruh negara. Lihat bagaimana kita menebang hampir semua hutan sehingga sistem tadahan air kita musnah. Bukan sedikit kesan pembalakan rakus yang kita benarkan sehingga sanggup menipu diri dengan menggelar adanya pembalakan haram. Sedangkan balak yang dapat dilihat berlori-lori jelas di atas jalan raya tidak mungkin boleh dikata haram kerana ia bukan bergerak secara sembunyi seperti orang menyeludup dadah.

Kini kita semakin melenyapkan hutan tropika kita, bukan sekadar suatu khazanah yang tidak ternilai malah juga sebagai pengimbang alam untuk dunia. Kekayaan fauna dan flora yang tersimpan di dalamnya diiktiraf sebagai hutan yang mempunyai kepelbagaian spesies yang tertinggi di dunia. Kini kita menghadapi kepupusan pelbagai spesies. Persekitaran kita diporak-perandakan tanpa rasional atas nama mengejar gelaran negara maju.

Sungai yang menjadi sebahagian keperluan manusia telah kita tukar menjadi parit-parit besar. Sampah domestik dan sisa buangan industri dalam skala yang sangat besar disalirkan ke sungai sehingga kondisi sungai berada dalam keadaan parah. Sungai mula 'mengamuk' dengan melimpahkan airnya sehingga berlaku banjir besar yang memusnahkan harta-benda dan meragut nyawa, gara-gara kebiadaban kita merosakkan sistem sungai.

Demikian juga keghairahan kita mendirikan ratusan empangan kononnya untuk pembekalan air dan tenaga hidro, ternyata kesannya telah memusnahkan aliran air sungai yang alami. Kita menenggelamkan ribuan hektar tanah yang melibatkan ratusan perkampungan tradisional atas nama pembangunan menyebabkan puluhan ribu penduduk terpaksa dipindahkan. Bukan sahaja ia merosakkan mata pencarian penduduk desa, malah menimbulkan pelbagai kesan sosial kepada masyarakat yang menjadi mangsa kepada pembangunan.

Keghairahan kita menggali sumber bumi dan melombong apa sahaja yang ada dalam bumi, tidak diteliti kesannya kepada kestabilan permukaan bumi. Natijah jangka panjang tidak dipedulikan sama sekali. Eksploitasi terhadap apa sahaja yang ada di perut bumi jelas tidak terbatas.

Natijah yang kita terima akibat 'maksiat' ke atas alam adalah himpunan dosa yang nampaknya dibalas dengan pelbagai bencana alam yang semakin kerap dan kronik. Ribut taufan semakin kerap melanda, banjir berlaku pada kadar yang besar dan meluas, tanah runtuh yang terjadi di mana-mana dan hakisan pantai semakin berleluasa.

Kemungkaran kerana kerosakan moral yang dipamerkan oleh segelintir manusia tidak bertamadun di atas Gunung Kinabalu lalu sepatutnya dibanteras dan jangan dibenarkan berulang lagi. Konsep bumi dan alam yang ada nilai kudus tidak ada dalam kamus sistem hidup sekular dalam masyarakat Barat. Akan tetapi merosakkan alam dengan sengaja oleh tangan kita sendiri melalui polisi pembangunan yang kita biaya dan rancang sendiri, juga adalah kemungkaran yang perlu kita banteras.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU SOSIAL : Pertahankan budaya bangsa


Oleh : LIM SWEE TIN 

APAKAH kita sudah muak untuk mempertahankan budaya sopan-santun bangsa kita? Sukarkah kita mengekalkan keyakinan bahawa bangsa kita bukan jenis bangsa yang kasar? Pelik atau janggalkah andai kita menerima hakikat bahawa kehidupan kita diselubungi aura halus dan lemah-lembut, yang menjamin kelangsungan rasa hormat, keharmonian dan kesejahteraan masyarakat?

Adakah kita mahu memusnahkan semua ini, dan bersedia hidup dalam ketakutan, kebimbangan dan ketidakstabilan yang berpanjangan? Adakah kita lebih selesa tercengkam dalam keadaan huru-hara dan kacau-bilau yang tidak berkesudahan?

Menjaga sensitiviti setiap kelompok masyarakat adalah penting. Kita tidak boleh mengharapkan orang selama-lama­nya tidak terasa hati apabila kita terus-terusan mendesak dan mengasak dengan kata-kata kasar yang melukakan, ejekan serta sindiran yang tajam menikam. Kita kadang-kadang banyak mengguris, tetapi apabila ada sedikit tindak balas, dengan pantas kita membalas; “Takkanlah kata begitu pun tak boleh?”

Keangkuhan dan kesombongan jangan dibiar menguasai diri. Kelak semakin membesar dan akhirnya kita sudah tidak mampu lagi mengukur sedalam manakah keangkuhan dan kesombongan itu kerana telah pergi terlalu jauh. Memelihara rasa saling menghormati amatlah penting. Perasaan sebegini sudah kita pupuk berdekad-dekad lama­nya. Kita telah diasuh untuk menghayatinya. Apakah sukar untuk kita mengekalkannya?

Kemesraan bukan berpura-pura. Kemesraan harus dijalin secara tulus ikhlas. Jika dapat kita jalinkan kemesraan dengan begitu indah, mengapa pula hendak mencarik-carikkannya?

Kita kadang-kadang terlupa akan harga mahal yang telah kita bayar untuk semua ini. Dari generasi ke generasi kita te­lah membuat pembayaran yang tidak ternilai demi keharmonian hidup di tanah air, Malaysia. Lalu mahukah kita mele­burkannya dalam sekelip mata?

Tingkah laku dan tindak tanduk kita hendaklah berpada-pada. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Nenek moyang kita selalu mengingatkan jangan celupar. Kita mungkin boleh berkata, saya tidak menyebutnya, hanya tertulis di atas sepanduk. Tetapi bukankah dengan mempamer serta menjulang sepanduk itu, kita mengesahkan yang kita tahu, faham dan memihak kepada kata-kata itu.

Sepanduk yang kita julang itu secara jelas menjadi petunjuk yang kita menyokong, bersikap dan berfikiran sedemikian. Dalam dunia hari ini, sebarang paparan sedemikian boleh dirakam, disebar dan dipamerkan semula, ia menjadi sesuatu yang sukar diubah atau ditarik balik lagi. Mahu tidak mahu kita harus memikul tanggungjawab itu.

Pijak-memijak ini terlalu kasar bagi bangsa Malaysia. Wari­s­­an kita tidak membenarkan hal seumpama ini berlaku. Ia tersangat tidak sopan bahkan kurang ajar dan biadab. Betul, di luar negara ada berlaku perbuatan serupa ini. Apakah perlu kita mencedok bulat-bulat? Kita ada sikap hemah tinggi, amalan berbudi dan menjunjung ‘kesopanan dan kesusilaan’, yang menjadi teras penting Rukun Negara kita!

Ruang untuk mengamalkan nilai-nilai baik dan terpuji sentiasa terbuka. Masyarakat Malaysia perlu melestarikan acuan yang telah kita bina. Setiap orang ada kemarahannya. Sesiapa pun barangkali tidak berpuas hati dalam satu dua atau ba­nyak perkara. Apakah kita mahu setiap orang hanya menghormati perasaan kita tanpa kita juga memikirkan perasaan orang lain?

Kita perlu kembali menjadi bangsa Malaysia di bumi yang tercinta ini. Kita unik kerana warna-warni latar kehidupan kita halus dan cantik. Nenek moyang kita membariskan jutaan peringatan yang penuh berhikmah. Kita anak cucunya tidak perlu mendabik dada mengatakan peringatan itu sudah lapuk ditelan masa. Masih sangat banyak yang berguna dan perlu melandasi kehidupan kita kalaulah benar kita masih sayangkan kedamaian hidup yang kita ada!

Malaysia tiada pilihan selain terus memelihara keharmonian yang kita nikmati sekarang. Kita tidak sama sekali mahu mengikuti jejak sesetengah negara yang rakyatnya berterusan mende­rita dan sengsara. Hidup tidak tenteram, politik porak-peranda dan ekonomi runtuh. Benar, kita boleh mengutip semula serpihan-serpihan kaca yang kita taburkan di halaman dan mengubati kaki kita yang luka. Namun, selalu akan ada kekhuatiran serpihan itu kekal di situ, dan kaki kita tidak pernah sembuh-sembuh.

Oleh itu, lebih baik jangan taburkan serpihan kaca di halaman rumah kita. Marilah kita melangkah dengan tenang tanpa merasa ragu atau bimbang.

DR. LIM SWEE TIN ialah Sasterawan Penerima Anugerah Kesusasteraan Asia Tenggara atau S. E. A. Write Award.

Sumber : http://www.utusan.com.my/