Rabu, 11 Januari 2012
ISU PENDIDIKAN : Krisis pendidikan dunia boleh cetuskan konflik global
MASYARAKAT dunia masih mengharapkan masa depan dunia pendidikan memberi impak positif selepas dibelenggu pelbagai isu tahun lalu.
Ia diharap menjadi titik-tolak meningkatkan mutu pendidikan secara keseluruhan selain memberi manfaat kepada pelajar
Pengarah Bersekutu Kanan Institut Kebangsaan Kepimpinan Akademik, New York, Amerika Syarikat, Paula P Brownlee, berkata pemerhatian, tumpuan dan pengharapan itu sepatutnya menjadi ‘peringatan’ kepada pentadbir untuk melaksanakan tanggungjawab lebih berdedikasi bagi memastikan tiada lagi isu panas terpalit dalam dunia pendidikan hingga merosakkan kredibiliti.
Dengan merujuk kepada kegagalan menangani segala masalah berbangkit, beliau bersetuju mereka seharusnya bersikap lebih sensitif terutama dalam urusan tradisi iaitu melahirkan pelajar serba boleh.
“Sudah tentu ia bukan tugas mudah, namun persoalannya, adakah barisan pentadbir sudah ada persiapan menuju destinasi itu?
“Pendidikan bukan cabang yang boleh dijadikan uji kaji secara rawak ia ada aturan, perancangan serta piawaian yang perlu diikuti. Dibelenggu isu besar sekalipun, asasnya ialah berusaha melahirkan pelajar terbaik demi masa depan mereka,” katanya.
Pengharapan masyarakat itu bagai ingin memadamkan kisah tahun lalu yang dibelenggu masalah bajet, imigrasi, jenayah serta prejudis dunia pendidikan terhadap sekelompok pelajar.
Akibatnya banyak sasaran tidak tercapai, keselamatan terancam selain ketidakadilan dalam pelaksanaan tanggungjawab lantas menyukarkan usaha meraih keyakinan masyarakat bahawa dunia pendidikan masih ampuh.
AS tersenarai sebagai sebuah negara yang mempunyai kadar kenaikan yuran paling tinggi dengan menanggung perbelanjaan minimum setiap pelajarnya di institusi pendidikan awam kira-kira RM38,000 setahun.
Kenaikan itu bukan saja menyusahkan terutama kepada golongan berpendapatan rendah malah mengejutkan banyak pihak kerana hanya dalam tempoh tiga dekad saja kadar kenaikan perbelanjaan persekolahan meningkat dua kali ganda.
Menurutnya, pendidikan yang baik pasti boleh memberi manfaat kepada semua sebaliknya apa yang berlaku semakin menyukarkan keadaan hingga menyebabkan dunia pendidikan gagal menjalankan fungsinya secara menyeluruh.
“Ini tidak bertepatan matlamat pendidikan sebaliknya hanya menambahkan bebanan dan kesusahan. Sudah semestinya ia salah dan mesti diperbetulkan.
“Pelaburan berbaloi ialah apabila dapat memberi pendidikan yang baik, mereka akan memulangkannya semula kepada negara juga masyarakat. Malangnya itu tidak berlaku kerana masyarakat terpaksa berdepan isu lain digembar-gemburkan sebagai satu keutamaan.
“Hakikatnya, pendidikan adalah inti pati utama yang perlu diperkukuhkan terlebih dulu sebelum tumpuan pada yang lain, namun tidak ramai menyedarinya sebaliknya menganggapnya sebagai keperluan semata-mata,” katanya yang turut kesal apabila terdapatnya jurang pendidikan yang sepatutnya dinikmati sama tara.
“Jurang itu sepatutnya tidak wujud jika pentadbir berani bertindak seperti mempertahankan hak setiap pelajar biarpun banyak alasannya. Jika mereka memperolehnya, adakah ia bermutu dan boleh membantu pada masa depan?
“Banyak persoalan, kekeliruan perlu diselesaikan biarpun remeh-temeh.
Masyarakat berhak dan perlu diberitahu mengenainya supaya persediaan boleh diambil jika krisis atau kemelut berlaku,” katanya.
Beliau turut melahirkan kegusaran kerana kebanyakan negara berdepan krisis pendidikan dengan jutaan pelajar tidak menerima pendidikan sempurna yang memungkinkan mereka gagal dalam kehidupan.
“Ia mencetuskan konflik global dan jika tidak ditangani, ia akan mengakibatkan mereka yang tidak bersalah menjadi mangsa. Lebih buruk, dengan ketidakupayaan itu akan mengakibatkan kualiti pendidikan menjunam dan usaha melahairkan rakyat berpendidikan gagal,” katanya.
Bagaimanapun, beliau mengakui ada peningkatan tertentu yang tidak boleh disangkal terutama dalam penghasilan pelajar dan institusi peringkat tinggi.
Menurutnya, jumlah jurnal bermutu dihasilkan, peningkatan penyelidikan serta kepercayaan pelabur yang konsisten terhadap kemampuan institusi juga membantu menjaga reputasi dunia pendidikan daripada terus dipandang serong.
“Sedikit sebanyak ia menjadi penawar kepada masyarakat untuk tidak terus menaruh persepsi buruk kepada dunia pendidikan. Paling penting, semua pihak perlu bersatu dan menyokong tanpa mempertikaikan kebenaran atau kesalahan antara satu sama lain. Jadikan pendidikan sebagai platform untuk bersatu,” katanya.
Beliau berharap pihak yang menerima pujian tidak lupa diri dan mempertingkatkan pencapaian sedia ada sebagai persiapan lebih dinamik berdepan perubahan institusi dan cabarannya.
“Biarpun dipuji, institusi perlu meningkatkan kualiti program pembelajaran, penyelidikan dan khidmat kepada masyarakat bagi mencapai misi optimum dunia pendidikan. Kegagalan bermakna mereka akan memusnahkan masa depan masyarakat sendiri,” katanya.
Susunan Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my
Sumber : http ://www.hmetro.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan