Oleh Wan Roslili Majid
bhagama@bharian.com.my
Sedia bahan bacaan sesuai, pakar motivasi bantu program
pemulihan
KISAH Thumamah bin Uthal, pemimpin Bani Hanifah yang sangat
berpengaruh dan amat memusuhi Nabi SAW serta risalah Baginda, namun akhirnya
memeluk Islam menarik untuk dijadikan panduan.
Thumamah ialah salah seorang daripada lapan pemerintah yang
diutus surat oleh Baginda dan diseru supaya menerima agama dibawa Nabi SAW.
Surat diutus Nabi SAW menimbulkan kemarahan Thumamah dan mencetuskan niatnya
untuk membunuh Baginda.
Pada suatu ketika, Thumamah berangkat ke Makkah bagi
menunaikan umrah dan melaksanakan korban untuk berhala di sekeliling Kaabah.
Dalam perjalanan, dia ditangkap pasukan berkuda Nabi SAW yang diutus ke Najd
bagi tujuan rondaan dan kawalan.
Pasukan berkuda yang tidak mengenali Thumamah membawanya ke
Masjid Nabi dan mengikatnya pada salah satu tiang masjid. Nabi lantas mengenali
Thumamah sebaik saja melihatnya dan meminta ahli keluarga Baginda menyediakan
makanan serta minuman untuk dibawa kepadanya.
Saban hari Nabi SAW berusaha memujuk Thumamah menerima agama
Islam dan dia pula sebaliknya menawarkan sama ada dibunuh, dimaafkan atau
dibebaskan dengan bayaran pampasan menurut jumlah dikehendaki Nabi SAW.
Pada hari ketiga, Nabi SAW membebaskan Thumamah. Namun,
layanan baik diberikan Nabi SAW dan tindakan Baginda yang menempatkannya di
masjid membolehkan Thumamah menyelami kehidupan serta akhlak kaum Muslimin.
Faktor itu berjaya membuka hati Thumamah menerima Islam,
agama begitu dibenci sebelumnya. Diriwayatkan, setelah berlalunya tiga malam,
dididik oleh kaum Muslimin mengenai agama Islam dan dibebaskan, Thumamah keluar
dari masjid dan singgah di kebun tamar berhampiran lalu membersihkan dirinya.
Beliau kemudian kembali ke masjid dan mengucap syahadah.
Tindakan Nabi SAW dalam kisah ini membentuk garis panduan
jelas bagi institusi pemulihan atau penjara misalnya dalam soal pendidikan
serta pemulihan pesalah. Persekitaran yang baik (bi’ah salihah) diisi pelbagai
bentuk ibadah dan amalan bermanfaat dapat membantu menjayakan program pemulihan
dilaksanakan.
Ibadah memainkan peranan penting mencetuskan kesedaran
mengenai pengawasan Allah SWT terhadap setiap perbuatan dilakukan, membimbing
seseorang khususnya pesalah untuk menyucikan jiwa, memperbaiki akhlak serta
tidak mengulangi kesalahan pernah dilakukan.
Antara faktor menyumbang perlakuan jenayah ialah kealpaan,
kejahilan dan lemahnya pegangan agama. Justeru, ulama menekankan kepentingan
melaksanakan ibadah oleh pesalah atau banduan.
Peraturan 148 Peraturan-Peraturan Penjara 2000
memperuntukkan pengajaran agama dan moral kepada pesalah selain pelaksanaan
ibadah, lawatan kakitangan agama atau anggota persatuan agama yang berdaftar.
Kajian penulis di sebuah penjara wanita tempatan tahun lalu
menunjukkan pelaksanaan program agama yang memberi pendedahan serta bimbingan kepada
penghuni memberi kesan positif. Ada antara mereka dapat membaca al-Quran
sedangkan sebelum itu tidak berupaya berbuat demikian.
Menarik untuk dinyatakan, di peringkat antarabangsa, Jabatan
Penjara Sudan menjadikan hafazan ayat al-Quran sebagai salah satu daripada
empat bentuk parol. Satu persepuluh daripada tempoh hukuman penjara akan
dikurangkan dengan hafazan tiga juzuk al-Quran.
Selain persekitaran yang baik, keseluruhan prasarana
disediakan dalam sesebuah institusi pemulihan atau penjara termasuk
perpustakaan perlulah dipastikan menyokong sepenuhnya program pemulihan
dilaksanakan.
Kejayaan matlamat pemulihan pesalah bergantung pada
keselarasan atau kesepaduan antara program pemulihan dengan persekitaran dan
prasarana disediakan.
Berdasarkan pemerhatian penulis sepanjang menjalankan
kajian, terdapat keperluan memastikan buku di perpustakaan penjara daripada
judul yang dapat membantu meningkatkan kesedaran dan motivasi diri pesalah
untuk tidak mengulangi kesalahan serta memperbaiki akhlak setelah dibebaskan.
Justeru, pembabitan institusi pengajian tinggi, ilmuwan dan
cendekiawan yang memiliki kepakaran mengenai pemulihan serta pembentukan
motivasi diri banduan dilihat amat relevan.
Di samping itu, program pemulihan khususnya berkaitan
keagamaan menuntut kerjasama erat agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan
khususnya bagi memastikan pemulihan diri pesalah melalui program dilaksanakan,
berkekalan sifatnya.
Kesedaran dan keinsafan diperoleh sebagai hasil pemulihan
berjaya melenyapkan kemudaratan ditimbulkan sebelumnya, bukan untuk tempoh
sementara saja.
Masyarakat juga perlu terbabit secara langsung dalam program
ini bagi melenyapkan stigma sedia ada terhadap pesalah. Mereka perlu memberi
peluang kepada pesalah untuk membuktikan bahawa program pemulihan telah
dimanfaatkan sepenuhnya.
Fitrah asal manusia adalah baik lagi suci. Justeru, fitrah
yang telah dicemari perlu dibimbing untuk dibersihkan semula. Penyucian inilah
akhirnya dapat membantu insan yang melakukan jenayah untuk kembali melaksanakan
peranan sebagai khalifah Allah dengan penuh iltizam dan tanggungjawab.
Penulis ialah Pegawai Penyelidik Kanan Institut Kefahaman
Islam Malaysia (IKIM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan