Rabu, 15 Ogos 2012

ISU BAHASA : Makna Ramadan dalam puisi


Oleh : AMINUDIN MANSOR

PENYAIR yang dianugerahkan oleh Allah dengan kebolehan menulis melalui bahasa yang berseni dan indah dapat melontarkan rasa keterharuan dan ketakwaan kepada manusia lain. Penyair yang sentiasa berpegang kepada tali Allah akan sentiasa diberkati dan dianugerahi pahala daripada amalannya.

Pekerjaan sebagai penulis atau penyair adalah suatu yang mulia, jika selalu menetapkan hati dan diri bertakwa hanya kerana Allah. Ramadan juga menjadi pilihan ramai penyair untuk mengungkapkan rasa hati tentang fadilat Ramadan. Pemikiran yang mengalir dengan lancar pada setiap frasa memberikan kesan kesedaran kepada pembaca.

Melalui bahasa,  penyair menganyam kata-kata pada baris-baris puisinya, dianyam juga bunyi, simbol, bahasa figuratif, dan unsur-unsur stilistik yang lain sebagai hiasan dan keindahan kepada setiap estetik puisi.

Cinta kepada Allah adalah makam puncak dalam beribadah. Ia juga menjadi inti agama. Penyair diingatkan supaya tidak menulis perkara yang sia-sia dan sesat. Ingatan Allah ini terpancar melalui Surah Al-Anbiya 21:5, Asy-Syuara 26:224, As-Saffat 37:36, At-Tur 52:30 seharusnya sentiasa menjadi rujukan dan ingatan semasa menulis.

Allah menegaskan bahawa manusia akan diangkat menjadi khalifah-Nya di atas muka bumi, dengan ketentuan mereka harus menjalankan segala ajaran-Nya, iaitu beriman dan beramal salih. Justeru sastera dan agama tidak boleh dipisahkan. Peranan penulis atau penyair seharusnya terus mengungkapkan rasa ketakwaan dan keimanan kepada Allah serta mengajak para pembaca melakukan ibadah seperti puasa di bulan Ramadan.

Berkaitan dengan puasa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: " Barang siapa mendirikan malam-malam Ramadan dengan keimanan dan mengharap pahala (keredaan) Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu." (Riwayat Al Bukhari).

Justeru, beberapa penyair sering mengungkapkan melalui bahasa cinta dan semangat kecintaan kepada Allah. Nilai Islam dan kecintaan kepada agama sering diucapkan melalui sajak-sajak mereka. Antaranya penyair Hadzrami AR, Kemala, Wan A. Rafar, Shafie Abu Bakar, Nahmar Jamil, Wadi Leta S.A, Abdul Hadi Muhammad, Abdul Hadi Yusof, Abham T.R, Amin Mihad, Hasyuda Abadi, Subari Ahmad, Zahari Hasib, Pena Mutiara, Shamsudin Othman, dan Fadh Razy serta penyair lain. Penyair-penyair ini juga pernah mengungkapkan puisi berkaitan dan bertemakan Ramadan. Di tangan mereka meranum keindahan dan fadilat Ramadan.

Beberapa penyair lain juga menulis sajak tentang Ramadan antaranya Husna Nazri melalui puisi-puisinya Pohon Ramadan, Ramadan di Badar, Ramadan Yang Singgah, Mengalir Di Sungai Ramadan, Lelaki dan Pedang Ramadan, Kaktus Ramadan, Lailatulqadar, Mencarimu Ramadan. Perhatikan petikan sajak Pohon Ramadan karya Husna Nazri di bawah ini:

Rendangmu
Merimbun teduh
Di bawah langit mubarak
Dinding gerimis luruh
Disisir daun-daun rindu
Cinta yang dipasak di halaman bumi
Menyentuh wajah nurani
Kasih Ilahi yang tumbuh
Di dakapan seorang insani
-sabar rupanya masih setia.

Melilit akar diri
Tunjang yang merawat emosi
Adalah doa-doa
Yang limpah
Di ranting hari
Jauh di puncak,
Bunga-bunga syukur
Menutup tikaman getir
Matahari.

Di bawah pohon Ramadan
Aku dingin
Dalam penghayatan
Mencari makna diri
Di halaman Ilahi.

(Petikan sajak Pohon Ramadan, karya Husna Nazri Kota Intifadah DBP: 2006)

Pada hakikatnya puasa Ramadan dapat melatih umat Islam berjihad melawan hawa nafsu, menyucikan diri daripada perbuatan keji dan mungkar dan menghiasi diri dengan akhlak mulia serta menyuburkan semangat cintakan ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah. Peranan akhbar dan majalah yang menyiarkan sajak-sajak bertemakan Ramadan sangat dialu-alukan oleh penulis.

Usaha mencari makna diri di bawah ibadah Ramadan seharusnya menjadi tanggungjawab umat Islam. Melalui ibadah puasa Ramadan setiap umat patut bersyukur atas anugerah Allah selama hidup di dunia ini yang penuh dengan kegetiran, kepayahan juga kenikmatan. Ibadah puasa mempunyai keistimewaan yang tersendiri di samping ibadah yang lain, malah menjana keluhuran iman dan takwa kepada Allah untuk memperoleh kebahagiaan dan keberkatan hidup di dunia dan akhirat.

Adalah menjadi tanggungjawab kepada setiap penyair mengungkapkan tema ibadah seperti ibadah puasa sebagai melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah Allah di bumi ini. Kumpulan puisi Ramadan juga berkembang di Internet melalui penyair-penyair baru.

Banyak fadilat puasa di bulan Ramadan yang boleh diungkapkan oleh penyair. Bahasa di tangan penyair lebih ranum dan harmonis untuk mengajak umat Islam beribadah kepada-Nya.

Penyair boleh menyuarakan antaranya tentang fadilat puasa adalah membentuk manusia bertakwa kepada Allah, dapat mengukuhkan Islam, turunnya al-Quran yang menjadi petunjuk kepada manusia, menghapuskan segala dosa yang lalu, dibukakan pintu syurga, ditutup pintu neraka dan syaitan dibelenggu.

Justeru, puasa Ramadan juga perisai daripada perbuatan keji dan mungkar, dapat mengendalikan hawa nafsu, membina kesihatan rohani dan jasmani, melatih manusia hidup berhemat dan sederhana, melatih manusia berdisiplin dalam makan dan minum, melatih manusia sabar dan tabah menghadapi dugaan hidup, memperoleh tujuh ratus pahala amal kebajikan, ibadah istimewa yang tiada tandingannya, dapat menambah keimanan dan kecintaan kepada Allah, membuka jalan manusia untuk bertaubat kepada Allah dan doa dimakbulkan oleh Allah. Adanya malam dan keistimewaan Lailatulqadar.

Bakat dan kebolehan penulis dan penyair dapat mengungkapkan kehebatan Ramadan melalui keindahan puisi khususnya sajak. Penyair juga dapat mengajak orang ramai beriman, beramal soleh dan bertakwa demi menegakkan kebenaran Islam. Seperti kata Penyair Nahmar Jamil melalui sajaknya Pulang Ke Alam Agama.

Bangkitlah Islam
Memikul amanah
Mendepani cabaran
menaburkan rahmat ke penjuru alam.

(Petikan sajak Pulang Ke Alam Agama; Antologi Perubahan DBP: 1996)

Sebagai penulis dan penyair menurut pandangan Imam Al-Ghazali, sesebuah karya pengarang, keindahan puisi penyair, keindahan lukisan pelukis atau keindahan bangunan yang dibina oleh arkitek mencerminkan keindahan dalaman manusia pencipta. Menurutnya, oleh sebab Tuhan sempurna (indah) oleh sifat-Nya Yang Maha Mengetahui, Maha Berkuasa dan Maha Sempurna manakala sifat-sifat (indah) yang terdapat pada manusia dapatlah dirumuskan bahawa segala manifestasi keindahan dalaman yang dialami oleh para seniman akan memimpin seniman kepada kasih dan sayangnya kepada Tuhan. Sebarang objek yang mencerminkan keindahan dalaman ini dianggap sebagai keindahan sebenar. Justeru, Ramadan juga penuh dengan keindahan dan gandaan pahala yang mendapat perhatian penulis khususnya penyair.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan