Oleh ROHAMI SHAFIE
SEMEMANGNYA isu harga rumah yang meningkat keterlaluan dewasa ini
menjadi isu paling menjadi perhatian bagi rakyat selain kos sara hidup yang
semakin tinggi. Bajet 2013 yang bakal diumumkan kelak oleh Perdana Menteri,
Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka memberi tumpuan kepada isu harga rumah yang
amat menekan rakyat.
Pengumuman Bajet 2013 diharap melibatkan strategi-strategi holistik bagi
menangani isu ini. Sebelum ini, kerajaan mengumumkan Program Perumahan Rakyat
1Malaysia, namun program ini masih belum cukup untuk menangani isu ini secara
menyeluruh. Ditambah dengan isu kenaikan harga simen baru-baru ini bakal
melonjakkan lagi harga rumah. Kerajaan tidak boleh membiarkan isu ini
berlarutan kerana ia boleh memudaratkan rakyat dan ekonomi negara untuk jangka
masa panjang. Tindakan drastik dan berani tetapi berhemah perlu dilakukan.
Oleh sebab rumah merupakan barangan keperluan. adalah wajar kerajaan
menjadikan barangan binaan rumah sebagai harga kawalan dan tidak boleh
membiarkan pengilang menguasai pasaran harga barang binaan. Simen, besi dan
kayu wajar dijadikan barangan kawalan dan tidak boleh dinaikkan
sewenang-wenangnya.
Umum mengetahui, pasaran barangan binaan perumahan dikawal oleh
sebilangan pengilang dan ini mewujudkan keadaan kartel. Mereka ini akan
menggunakan kuasa kartel untuk kepentingan diri sendiri. Justeru, tiada cara
lain kecuali mengawal harga barangan binaan perumahan.
Kerajaan juga wajar mengawal harga tanah agar tidak dimanipulasikan oleh
spekulator. Meskipun cara ini seolah-olah kerajaan mengambil pendekatan campur
tangan dalam pasaran hartanah, namun sebenarnya pendekatan ini adalah
pendekatan terbaik.
Usah dikhuatiri desakan-desakan pengilang kartel mahupun spekulator
hartanah. Mereka telah banyak mengaut keuntungan daripada perjualan hartanah di
Malaysia. Sudah tiba masanya, kerajaan memikirkan kepentingan rakyat berbanding
mereka yang hanya mahu mengaut keuntungan.
Antara pendekatan terbaik untuk mengekang spekulator hartanah adalah
dengan mengharamkan sama sekali agensi jualan rumah. Rumah hanya boleh dibeli
secara terus melalui pemaju perumahan mahupun pemilik rumah tersebut bagi rumah
yang telah diduduki. Selama ini, agensi jualan rumah akan cuba mengaut
keuntungan daripada jualan rumah dan akhirnya jika rantaian ini berterusan,
harga rumah akan semakin meningkat.
Bagi mengekang spekulasi harga rumah, syarat ketat perlu dikenakan
terhadap pembeli yang telah membeli rumah melebihi dua buah. Sebagai contoh,
mereka termasuklah bukan warganegara Malaysia tidak boleh sama sekali menjual
hartanah untuk tempoh 10 tahun dan cukai keuntungan hartanah dikenakan kepada
mereka dua kali ganda lebih tinggi berbanding kadar cukai yang dikuatkuasakan
sejak 1 Januari 2010.
Syarat ketat juga patut dikenakan kepada pembeli rumah. Bagi rumah yang
berharga RM150,000 ke bawah, hanya pembeli bergaji RM4,000 sebulan sahaja layak
membelinya. Bagi harga RM150,000 sehingga RM500,000, kelompok rakyat yang layak
membelinya adalah golongan yang berpendapatan RM4,001 sehingga RM8,000 sebulan.
Selebihnya iaitu berharga RM500,000 ke atas khas untuk yang berpendapatan
RM8,000 sebulan ke atas. Projek perumahan RM500,000 ke bawah mestilah dijaga kualitinya
meskipun khas untuk golongan berpendapatan sederhana ke bawah.
Bagi pembeli bukan warganegara Malaysia, kerajaan perlu mengehadkan
peratusan bilangan mereka yang memiliki rumah. Ada di kalangan mereka berniat
menjualnya kembali selepas membelinya dalam beberapa tempoh pegangan hartanah
tersebut. Rumah tidak boleh dijual kepada mereka sewenang-wenangnya kerana ada
di antara mereka mampu membeli rumah di Malaysia kerana tukaran wang asing
daripada pendapatan mereka di negara asal lebih tinggi berbanding Ringgit
Malaysia.
Selain itu, pemaju perumahan pula perlu diwajibkan sekurang-kurangnya
membina 80 peratus projek perumahan yang berharga RM500,000 ke bawah, manakala
selebihnya untuk projek perumahan berharga RM500,000 sesuai dengan 80 peratus
rakyat Malaysia berpendapatan sederhana ke bawah.
Di samping itu, kerajaan perlu mengenakan syarat dengan mengurangkan
subkontraktor yang membina rumah agar tiadanya kenaikan harga rumah kerana
setiap subkontraktor ingin mengambil keuntungan lebih bagi setiap projek
perumahan. Masalahnya, setiap subkontraktor ini mengambil untung melampau dan
akhirnya pembeli akan dikenakan harga lebih tinggi oleh pemaju perumahan
berbanding hanya beberapa sahaja subkontraktor yang membina rumah. Malahan,
pendekatan ini akan mengurangkan risiko rumah yang dibina tidak berkualiti
apabila subkontraktor mengambil untung menyebabkan mereka membina rumah sambil
lewa.
Pendekatan terakhir adalah dengan memperluaskan PR1MA ke seluruh negara
secepat mungkin dan tidak perlu menunggu sehingga tahun depan barulah projek
perumahan kos sederhana dibina. Itupun tumpuan projek bermula di Lembah Klang
sedangkan negeri-negeri lain seperti Terengganu dan Kedah juga mengalami
peningkatan harga rumah yang amat tinggi sekali.
Sebagai contoh, harga rumah berkembar di Terengganu pun sudah melebihi
RM500,000 sebuah, justeru PR1MA perlu disegerakan di seluruh negara sebagaimana
kerajaan berjaya memperluaskan Kedai Rakyat 1Malaysia ke seluruh negara.
PENULIS ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian
Perakaunan dan Felo Penyelidik Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan,
Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan