Oleh : Dr Sharifah
Hayaati Syed Ismail
Keistimewaan
berteraskan niat pupuk raca cinta akan kebajikan
Setiap hari kita meneruskan kehidupan dengan menunaikan amanah bekerja.
Adalah penting bagi kita untuk merencana dan merancang kerja seharian supaya
dapat mengambil langkah melonjakkan usaha ke tahap lebih baik bagi mengelakkan
berada di takuk lama tanpa penambahbaikan.
Merencana kerja bermaksud menentukan hala tuju dan sasaran yang ingin
dicapai dan merancangnya pula bermaksud menentukan cara, tempoh, keutamaan,
sumber dan mekanisme untuk mencapainya. Merencana dan merancang kerja yang baik
serta tidak menyalahi hukum syarak adalah suatu kebaikan yang menjadi ibadat
bagi umat Islam walaupun belum dilaksanakan. Keunikannya dalam Islam bertujuan
memupuk dan melonjakkan rasa cinta akan kebaikan.
Penentuan kualiti kerja
Ia terangkum dalam konsep niat yang menjadi prasyarat kepada penerimaan dan
penentuan kualiti kerja dalam Islam. Niat adalah qasad (tujuan hati) dan iradah
(kehendak hati) untuk melakukan sesuatu bagi memperoleh keredaan Allah SWT.
Imam Nawawi dalam Matan al-Arba’innya telah memulakan dengan sepotong hadis
yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Saidina Umar bin al-Khattab,
Rasulullah bersabda: “Hanya segala amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap
seorang apa yang ia niatkan. Maka barang siapa hijrahnya kerana Allah dan
RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barang siapa hijrahnya
bagi dunia yang ia akan memperolehnya atau perempuan yang ia ingin
dikahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu.”
Kualiti halal
Keutamaan niat dalam gerak kerja Islam menyebabkan Imam Syafie dan Imam
Ahmad bin Hanbal berpendapat hadis ini adalah sepertiga Islam kerana amalan
yang dilakukan dengan hati, lidah dan anggota memerlukan niat. Manakala baki
dua pertiga lagi terletak pada kualiti halal dan meninggalkan apa yang tidak
berguna.
Justeru, merencana dan merancang kerja perlu diniatkan dan niat itu
mestilah bertujuan untuk mendapatkan keredaan Allah SWT. Kata kunci yang
menjadikannya istimewa ialah ‘kerana Allah’. Keistimewaan rencana dan rancang
kerja berteraskan niat dapat menghasilkan lima impak hebat.
Pertama, impak ganjaran disebabkan tujuan. Contohnya antara iktikaf dan
rehat dalam masjid adalah dua gerak kerja yang sama tapi akan memberikan impak
berbeza disebabkan oleh niatnya.
Kedua, impak status kerana niat juga membezakan status gerak kerja
antaranya mandi wajib dan sunat, solat, sedekah, juga puasa.
Ketiga, impak antara adat dan ibadat. Kerja diniatkan untuk memenuhi
kesejahteraan pelanggan, nafkah diri dan keluarga mendapat pahala ibadat.
Keempat, impak antara sah dan batal seperti rakaat solat jika salah
diniatkan.
Kelima, impak kualiti kerja antara yang dikerjakan dengan ikhlas dan jujur
dengan sombong dan menunjuk-nunjuk.
Kejayaan duniawi
Oleh itu, jika diniatkan dengan baik dan betul, kita akan mencapai matlamat
serampang dua mata iaitu kejayaan duniawi sesuai apa yang telah direncana dan
rancang serta kecemerlangan ukhrawi dengan keredaan Allah SWT.
Firman Allah SWT: “Dan tidak diperintahkan kamu melainkan supaya menyembah
Allah dengan mengikhlaskan agama kerana-Nya, dengan menjauhi kesesatan, dan
(supaya) mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat, kerana yang demikian
itulah agama yang lurus.” (Surah al-Bayyinah, ayat 5)
Merencana dan merancang kerja juga merealisasikan tuntutan agama supaya
kita menjadi insan lebih cemerlang dengan hasil kerja menjadi lebih berkualiti
dari semasa ke semasa. Bahkan insan yang mendapat rahmat daripada Allah SWT
akan berusaha memperbaiki diri apabila sedar wujud kelemahan.
Islam amat menekankan supaya kita berhijrah daripada sesuatu yang tidak
baik kepada yang baik dan daripada yang baik kepada cemerlang. Justeru, dalam
bekerja, usaha merencana dan merancang untuk penambahbaikan perlu diberikan
penekanan.
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya Kami tidak akan mensia-siakan
ganjaran orang yang memperelokkan amalannya.” (Surah al-Kahfi, ayat 30)
Merencana dan merancang kerja juga
memerlukan komitmen tinggi atau jihad. Sabda Rasulullah: “Tidak ada hijrah
lagi sesudah kemenangan, tetapi yang ada ialah jihad dan niat dan apabila
diperintah kamu keluar, maka keluarlah.”
Justeru, jihad dalam merencana dan merancang memerlukan usaha secara bersungguh-sungguh melalui
perbincangan, ketelitian dalam membuat keputusan membabitkan kepentingan ramai
dan untuk jangka masa panjang berdasarkan pengetahuan.
Penulis Prof Madya di Jabatan Siasah Syariyyah,
Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan