Selasa, 7 Februari 2012
ISU KESIHATAN : Persediaan hadapi masyarakat tua
Oleh Liow Tiong Lai
bhnews@bharian.com.my
Jaga kesihatan sejak muda agar nikmati kehidupan usia persaraan
HARI ini jangka hayat seseorang lelaki Malaysia ialah 72 tahun atau mungkin lebih, manakala wanita pula lebih kurang 77 tahun atau lebih. Ini adalah satu pencapaian membanggakan berbanding 55 tahun lalu ketika zaman kemerdekaan yang mana purata jangka hayat lelaki hanya lebih kurang 56 tahun dan wanita 58 tahun.
Purata jangka hayat yang lebih panjang adalah antara petanda kemajuan negara, hasil daripada rawatan penjagaan kesihatan dan amalan pemakanan lebih baik serta taraf hidup lebih tinggi. Di negara membangun seperti Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun, lebih ramai penduduk mencapai usia lanjut sedangkan bilangan bayi dilahirkan semakin berkurangan. Akibatnya, ada lebih ramai golongan tua dalam kalangan masyarakat atau apa yang dikenali sebagai masyarakat tua.
Fenomena masyarakat tua juga berlaku di negara sedang membangun seperti China, India dan Indonesia yang diramalkan akan memiliki jumlah penduduk tua terbesar di dunia. Laporan Banci Malaysia 2010 meramalkan bahawa kita mungkin menjadi masyarakat tua pada 2024, jika trend populasi semasa ini berterusan.
Sambil kita menikmati hasil kejayaan, iaitu mampu terus hidup sehingga mencapai usia emas, kita tidak boleh mengabaikan kesan-kesan di sebaliknya. Usia lanjut biasanya sinonim dengan keuzuran seperti penyakit dan kurang upaya. Kebanyakan penyakit kronik dan keadaan degeneratif seperti penyakit kardiovaskular, serebrovaskular dan kanser mencapai tahap kemuncak dalam kalangan orang tua, terutama jika risikonya tidak dicegah pada usia muda.
Kebanyakan daripada kita boleh berharap menikmati kehidupan pasca persaraan bagi tempoh sekurang-kurangnya 20 tahun. Namun pada kebiasaannya ini adalah tempoh pergolakan apabila kita cuba sesuaikan diri dengan hakikat kehilangan kedudukan atau peranan disandang sepanjang sebahagian besar zaman dewasa dulu.
Sebahagian besarnya zaman tua adalah tempoh ketidaktentuan yang dipenuhi pelbagai cabaran. Bagaimanapun, di sebalik cabaran itu, timbul beberapa peluang yang boleh dimanifestasikan pada fasa usia ini – ia adalah lembaran baru apabila kerjaya baru boleh diceburi, minat baru diterokai dan peluang yang tercicir sebelum ini boleh direbut semula.
Pun begitu, semua ini hanya boleh dicapai sekiranya masyarakat kita mempunyai ‘jangka kesihatan’ yang lebih baik, di samping panjang umur. Kita tidak mahukan masyarakat tua dihimpit pelbagai masalah penyakit dan kurang upaya, sebaliknya kita mahukan sebuah masyarakat sihat, produktif dan aktif. Malah ini antara daya usaha utama Kementerian Kesihatan, iaitu ‘Kesihatan Sepanjang Hayat’.
Dr Philip Poi, seorang pakar geriatrik dari Pusat Perubatan Universiti Malaya mengkategorikan masyarakat tua dalam dua kumpulan, iaitu tua yang muda dan tua yang tua. Generasi tua yang muda adalah mereka yang terus aktif dalam kalangan masyarakat dan di rumah. Generasi tua yang tua adalah mereka yang tidak dapat memberikan sumbangan lagi kepada masyarakat kerana keadaan yang semakin uzur atau keadaan mental yang merosot.
Jika sebahagian besar penduduk negara terdiri daripada tua yang tua, mereka bergantung kuat kepada tenaga kerja yang muda untuk sokongan dengan itu meningkatkan lagi beban terhadap sumber tenaga pekerja yang sememangnya terbatas sekarang.
Saya bimbang sistem rawatan penjagaan kesihatan kita mungkin tidak dapat menangani beban yang kian meningkat. Walaupun matlamat kita adalah untuk menyediakan perkhidmatan perubatan yang mampu ditanggung setiap warga negara, impak peningkatan bilangan pesara dalam kalangan penduduk negara yang bergantung pada sistem ini amat besar.
Keperluan rawatan kesihatan mereka lebih bertambah pada peringkat usia ini, kemungkinannya mereka mengalami pelbagai penyakit kronik dan degeneratif seperti yang disebutkan. Mereka perlukan ubat-ubatan, rawatan terapi dan sokongan untuk jangka masa panjang bagi kebanyakan penyakit ini.
Bagaimanapun, usia tua bukanlah malap semata-mata. Gambarannya mungkin jauh berbeza jika penduduk tua ini termasuk dalam kategori tua yang muda; minda dan tubuh badan seperti generasi muda – mereka mengamalkan gaya hidup sihat, amalan pemakanan yang baik dan menjaga kesihatan fizikal dan sentiasa mengekalkan kecerdasan mental.
Keadaan ini membolehkan mereka kekal aktif dan terus menyumbang kepada tenaga kerja serta masyarakat. Pengalaman mereka yang luas dan kebijaksanaan mereka boleh dikongsi bersama dengan generasi muda, menjadikan mereka aset berharga kepada masyarakat secara amnya.
Jelas sekali kunci utama memupuk populasi semakin tua yang sentiasa gembira, produktif dan seimbang adalah dengan menjaga kesihatan fizikal dan mental.
Kesihatan yang baik bermula pada peringkat awal kehidupan seseorang supaya dia dapat mencegah timbulnya masalah obes, penyakit diabetes, tekanan darah tinggi dan penyakit jantung, atau mengurangkan risiko komplikasi termasuk kematian.
Tanggungjawab ini bukan semata-mata terletak pada sistem rawatan penjagaan kesihatan, malah tugas setiap individu. Mulakannya sejak awal usia 20-an, supaya anda boleh menikmati kehidupan sepenuhnya apabila menjangkau usia persaraan.
Sektor pekerjaan juga boleh memainkan peranan penting sebagai persiapan kepada tenaga kerja untuk menghadapi kehidupan pasca-persaraan mereka dengan menawarkan jawatan secara separuh masa atau sukarela dan menyediakan program latihan untuk membekalkan kemahiran baru.
Dalam tempoh 12 tahun lagi kita akan memasuki 2024. Dengan perancangan yang baik dan teliti, kita boleh bersedia menghadapi peningkatan masyarakat semakin tua yang sihat, produktif, dihargai dan dihormati.
Penulis ialah Menteri Kesihatan www.liowtionglai.com/blog atau twitter@liowtionglai
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU KEPENGGUNAAN : Beri maklumat jelas kepada pengguna
KUALA LUMPUR 7 Feb. - Kebanyakan agensi pengiklanan didakwa mengabaikan tanggungjawab mendidik pengguna selain gagal memberi maklumat jelas tentang produk yang diiklankan terutamanya menerusi televisyen.
Bukan sahaja idea yang ditonjolkan pada sesuatu iklan itu tidak membimbing pengguna, malah pada masa sama menggambarkan produk-produk tersebut secara berlebih-lebihan.
Bagi Pensyarah Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Hamisah Hassan, pengiklan seharusnya peka dengan keperluan dan sensitiviti pengguna di negara ini yang majoritinya beragama Islam.
''Sekiranya sesuatu iklan tidak boleh memberitahu pengguna status halal produk yang dipromosikan, ia bermakna pengiklan tidak memberi maklumat jelas kepada pengguna.
''Berdasarkan kaji selidik yang pernah dijalankan, orang ramai sebenarnya memberi reaksi positif terhadap iklan yang berbentuk Islamik,'' katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.
Biarpun tidak dapat memastikan sama ada mereka akan membeli produk yang diiklankan itu, kata Hamisah, menjadi tanggungjawab agensi pengiklanan untuk memantau iklan yang dihasilkan bersesuaian dengan norma-norma kehidupan masyarakat Malaysia.
''Saya tidak dapat memastikan sejauhmana Kod Amalan Pengiklanan Malaysia dipatuhi lebih-lebih lagi dengan 'kebanjiran' iklan luar," katanya.
Pada masa sama, Hamisah turut mempersoalkan sejauh mana Lembaga Piawaian Pengiklanan Malaysia memainkan peranan mereka dalam memantau iklan yang diterbitkan.
Tidak mahu meletakkan beban di bahu pengiklan semata-mata, beliau mengharapkan pengguna Islam di negara ini juga perlu menerapkan bekalan ilmu tentang kepenggunaan supaya mereka lebih peka terhadap barangan yang ingin dibeli.
''Pengetahuan tentang ilmu penggunaan perlu didedahkan sejak di bangku sekolah lagi. Ia tidak semestinya perlu di ajar dalam mata pelajaran tertentu, sebaliknya pengetahuan tersebut boleh diberikan secara selingan," katanya.
Sementara itu, Hamisah berpendapat, adalah penting pihak berwajib melaksanakan penguatkuasaan kepada dasar dan akta sedia ada untuk memastikan setiap iklan yang disiarkan benar-benar bermanfaat kepada pengguna.
''Kita mempunyai dasar iklan buatan Malaysia atau made in Malaysia sejak 40 tahun lalu, tetapi sehingga hari ini kita masih dapat lihat iklan di kaca televisyen dimonopoli pengiklan dari luar.
''Jika penguatkuasaan tidak dilakukan dengan tegas, pasti apa-apa sahaja akta digubal akan diketepikan begitu sahaja," katanya.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU KEPENGGUNAAN : Jakim teliti wajib pamer logo pengesahan halal di media
KUALA LUMPUR 7 Feb. - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sedia meneliti cadangan supaya mewajibkan setiap produk makanan, minuman mahupun barangan kegunaan yang diiklankan di media massa terutama televisyen mempamerkan logo pengesahan halal.
Menurut Pengarah Bahagian Hab Halal, Hakimah Mohd. Yusoff, biarpun Jakim belum mempunyai perancangan untuk mewajibkannya, namun cadangan tersebut akan dipertimbangkan demi kepentingan pengguna Islam di negara ini.
''Langkah mewajibkan setiap produk yang diiklankan mempamerkan logo halal Jakim tidak dinafikan dapat memberi keyakinan kepada pengguna Islam untuk menggunakan barangan yang benar-benar halal,'' katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.
Selaras dengan Akta Perihal Dagangan 2011 dan Persijilan Halal baru-baru ini, kata Hakimah, semua syarikat pengeluar produk makanan, minuman atau barangan kegunaan harian yang telah mempunyai sijil halal, wajib menggunakan logo halal Jakim pada produk keluaran mereka.
"Secara tidak langsung, akta tersebut dapat membantu memberikan maklumat kepada pengguna Islam tentang status halal produk yang diiklankan di kaca televisyen itu," katanya.
Menurut Hakimah, sehingga kini, jabatan tersebut telah bekerjasama dengan Lembaga Penapisan Filem (LPF) untuk memastikan setiap iklan yang menggunakan logo halal di kaca televisyen mempunyai sijil halal yang sah sebelum disiarkan.
Pada masa sama, katanya, Jakim dengan kerjasama jabatan agama Islam negeri, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), kastam dan pihak berkuasa tempatan (PBT) turut memastikan setiap logo diiklankan adalah benar.
Dalam masa sama, jelas beliau, pihaknya terbuka menerima sebarang aduan daripada orang ramai sekiranya meragui status barangan yang diiklankan biarpun produk tersebut mempamerkan logo halal Jakim.
Selain melawati laman web Jakim di alamat www.halal.gov.my, orang ramai kini boleh menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaipkan HALAL SEMAK nombor pendaftaran syarikat dan hantar ke 15888.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU KEPENGGUNAAN : Hanya 28% produk guna logo halal
KUALA LUMPUR 7 Feb. - Waspada dengan produk yang diiklankan di kaca televisyen.
Pengguna beragama Islam di negara ini perlu sedar bahawa bukan semua barangan makanan, minuman dan kegunaan yang sering diiklankan di kaca televisyen adalah halal.
Ini kerana kebanyakan produk yang diiklankan tersebut didapati tidak mempamerkan logo halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau sekurang-kurangnya memaklumkan kepada pengguna tentang status barangan terbabit.
Hakikatnya, rata-rata persatuan pengguna dan ahli akademik sepakat menyifatkan pengguna di negara ini belum cukup bijak untuk menggunakan hak mereka sebagai pembeli.
Malah, kebarangkalian pengguna Islam untuk menyemak sendiri status halal produk yang diiklankan adalah rendah.
Hasil pemerhatian wartawan Unit Khas, Utusan Malaysia selama empat hari meliputi TV1, TV2, TV3 dan TV9 mendapati, sebanyak 82 produk iklan disiarkan meliputi makanan, minuman dan produk kegunaan harian.
Melalui empat saluran televisyen yang ditonton tersebut, hanya 23 produk atau 28 peratus mempamerkan logo halal Jakim dengan jelas.
Jika diperincikan pula, daripada keseluruhan 82 produk tersebut, separuh meliputi iklan makanan dan minuman, namun hanya 16 barangan atau 19.5 peratus sahaja menunjukkan logo halal Jakim.
Bagi barangan kegunaan, hanya tujuh produk (8.5 peratus) menyiarkan logo halal.
Berdasarkan pemerhatian itu juga, dikenal pasti sebanyak enam produk (tujuh peratus) hanya diketahui berstatus halal setelah meneliti pada bungkusannya semasa diiklankan.
Antara iklan yang memaparkan logo Jakim pada bungkusannya ialah produk Horlick, biskut Jacob dan coklat Cadbury Dairy Milk.
Selebihnya iaitu 65 peratus atau 53 produk makanan, minuman dan barangan gunaan diiklankan di kaca televisyen didapati tidak memberi maklumat jelas tentang statusnya kepada pengguna Islam di negara ini.
Ketiadaan akta yang boleh memantau perkara ini, secara tidak langsung membuka ruang kepada syarikat pengeluar untuk mempromosikan produk makanan dan minuman serta barangan kegunaan harian dalam kalangan pengguna Islam sewenang-wenangnya.
Buktinya, ada antara produk makanan tersebut yang dikenal pasti tidak mempunyai sijil halal Jakim tetapi diiklankan tanpa memaklumkan status produk tersebut kepada pengguna.
Lebih mengejutkan, didapati sekurang-kurangnya terdapat empat produk makanan dan minuman yang memaparkan simbol halal Jakim dengan jelas semasa diiklankan tetapi sebenarnya mempunyai status yang meragukan.
Setelah disemak pada direktori halal, menunjukkan tiada sebarang maklumat berkaitan produk makanan ringan berjenama terkenal itu.
Produk sos spageti jenama ‘P’ pula didapati tarikh pendaftarannya telah tamat tempoh sejak November lalu, namun masih menggunakan logo tersebut semasa pemerhatian dijalankan.
Persoalan halal atau haram sesuatu produk makanan dan minuman serta barangan kegunaan harian yang diiklankan di kaca televisyen terletak sepenuhnya kepada kepekaan dan tanggungjawab pengiklan untuk menyakinkan pengguna.
Justeru, mungkin sampai masanya pihak berkuasa mewajibkan setiap produk yang diiklankan di media massa terutama media elektronik memaparkan sama ada sesuatu barangan itu adalah halal atau sebaliknya.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU SOSIAL : Perkasa Melayu sebagai umat contoh
Oleh : Dr. Sidek Baba
Melayu ialah kejadian ALLAH dalam bentuk suatu bangsa. ALLAH tidak menjadikan manusia dalam sifatnya suatu bangsa sahaja. Tentu ada hikmah mengapa kejadian berbangsa-bangsa itu terjadi.
Surah al Hujurat : 13 memberikan faham yang jelas maksud kejadian berbangsa-bangsa itu atas maksud litaarrafu (kekenalan). Maksud litaarafu sangat luas, tidak saja memberi pedoman kekenalan secara luaran tetapi memandu manusia memahami kelainan budaya dan tradisi, kelebihan manfaat pemikiran yang ada dan perbezaan gaya hidup serta melakukan sinergi bagaimana sesuatu yang baik dikongsi dapat disuburkan.
Bangsa Melayu telah sekian lama ditindikkan dengan faham Hindu, Budhha dan Sharman atau kepercayaan terhadap perkara ghaib. Ia telah membentuk suatu worldview atau tasawwur mengikut faham yang dianuti. Kemudian datang Islam mendekati keyakinan dan jiwa orang-orang Melayu menyebabkan akidahnya berubah kepada tauhid dan pandangan alamnya berubah ke arah sesuatu yang Islami.
Konsep ummatan wasata (umat berimbang) dan khayra ummah (umat terbaik) dengan segala ciri dan sifatnya mendasari rupa bentuk sesuatu bangsa. Secara rohaniahnya bangsa itu percaya kepada ALLAH yang Satu dan dari sudut amalan faktor syariah menjadi landasan utama mempedoman cara ibadah dan cara hidup.
Kelainan dari segi tradisi dan budaya yang tidak bercanggah dengan aqidah dan syariah dibenarkan. Orang Cina contohnya menggunakan sepit untuk makan kerana sifat makanannya memerlukan alat demikian. Orang Melayu makan dengan tangan kerana sifat makanannya ialah nasi dan memerlukan cara sedemikian. Ia tidak bercanggah dengan aqidah dan syariah.
Orang Melayu menggunakan baju kurung dan baju Melayu sebagai cerminan pakaian menutup aurat. Dikenakan songkok dan tudung - kaedah menutup aurat yang menjadi keperluan syariah terpakai. Orang Melayu melakukan kaedah gotong-royong dalam hubungan sosial selari dengan jiwa jemaah yang dianjurkan Islam.
Al-Quran sebagai sumber petunjuk dan pedoman dalam Islam terkandung prinsip yang menjadi pedoman syarak. Ulama, ilmuwan dan profesional umat Melayu menjadikan prinsip al-Quran lebih terkini dengan membangunkan Bank Islam, Taqaful dan Sukuk yang selari dengan kepentingan semasa dan berlandaskan syariah.
Apabila ruh Qurani dan Islami mendasari jiwa ilmuwan dan profesional Melayu menyebabkan terhasil produk bisnes dan ekonomi yang selari dengan keperluan syarak walaupun faktor zaman berbeza dan berubah.
Orang Melayu juga tidak dapat mengelak daripada pengaruh Barat. Penjajahan yang berlaku silih berganti menyebabkan kekaguman terhadap Barat sebagai model maju dan moden terus terjadi. Tidak sedikit berlaku konflik yang berterusan antara faham bangsa, faham agama dan faham Barat.
Bangsa adalah takdir ciptaan ALLAH. Apabila faktor bangsa ditindikkan dengan jiwa Islami ia bakal membentuk tasawwur atau pandangan semesta yang lebih jelas. Kita tidak menentang Barat semata-mata Barat pernah menjajah kita.
Banyak faedah berbanding yang boleh dimanfaatkan dari Barat kemudian dengan tasawwur yang Islami kita olah sesuatu dari Barat itu ke dalam acuan kita sendiri. Namun, umat Islam dan Melayu tidak belajar daripada sejarah.
Mereka memiliki tabiat berpecah-belah dan tidak pandai pula mencari jalan keluar dari kemelut yang terjadi. Kelemahan ini menyebabkan dominasi orang lain berlaku dengan mudah dan menyebabkan umat Melayu terus lemah.
Justeru, memperkasa umat Melayu mesti bermula dengan pembangunan modal insan supaya sifatnya seimbang. Dalam masa sama umat Melayu harus memiliki keterampilan semasa yang mampu mendukung perubahan zaman dan melerai cabaran lingkungan.
Umat Melayu juga harus memiliki keupayaan berfikir yang tangkas dan mampu memiliki upaya strategik yang tinggi supaya cabaran dapat dileraikan dan agenda memperkasa umat dapat ditekuni.
Umat Melayu mempunyai kekuatan tamadun Islam untuk dijadikan pedoman dan bersikap reflektif terhadap yang silam dan futuristik terhadap perubahan hari depan. Jangan asyik dengan retorik kosong dan cetusan emosi tidak terkawal, membina sifat dendam dan kebencian tidak berhujung.
Umat yang kuat ialah bersikap berlapang dada terhadap perbezaan, sentiasa mencari jalan keluar terhadap kemelut dan jadikan al-Quran dan as-sunnah sebagai pedoman terbaik. Sekiranya ini terjadi umat Melayu sentiasa dipelihara ALLAH dan dapat barakah-Nya.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/