Selasa, 10 April 2012
ISU BAHASA : MBMMBI pilihan terbaik
Oleh Adli Shahar
adli@bharian.com.my
Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sama-sama diberi keutamaan
KERAJAAN diminta bertegas dalam pelaksanaan Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang bukan saja meletakkan bahasa Melayu pada kedudukannya mengikut Perlembagaan Persekutuan, tetapi juga memperkukuh penguasaan bahasa Inggeris.
Sokongan parti komponen Barisan Nasional (BN) terutama MCA dan GERAKAN sangat diperlukan bagi menentukan kejayaan MBMMBI bersama-sama dokongan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat sekiranya mahu bahasa Melayu dimartabatkan.
Timbalan Pengarah, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Teo Kok Seong, berkata ketika ini MBMMBI menghadapi tiga halangan utama untuk dilaksanakan, meskipun hakikatnya perancangan dan dana program terbabit sudah diatur serta disediakan.
“Halangan itu daripada NGO, orang perseorangan dan parti politik yang cuba mengembalikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) serta menafikan MBMMBI sebelum sempat ia dilaksanakan.
Ia diburukkan lagi dengan kewujudan penutur bahasa Melayu yang yang tidak yakin dengan kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di negara ini,” katanya pada Forum Bahasa Melayu: Keberkesanan Pendekatan MBMMBI Dalam Konteks Pendidikan di Sekolah di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, baru-baru ini.
Prof Teo berkata, penutur bahasa Melayu perlu menyokong dasar MBMMBI kerana mereka memberi pengaruh besar terhadap sokongan masyarakat terhadap dasar berkenaan.
“Apabila orang Melayu sendiri menolak dan berasa tidak yakin terhadap bahasa Melayu sebagai alat untuk kemajuan negara, maka ia turut menghilangkan kepercayaan bangsa lain. Bahasa Melayu mampu berfungsi sebagai bahasa rasmi dan kebangsaan kerana sudah memiliki pangkalan data yang lengkap bagi semua bidang termasuk sains dan teknologi,” katanya.
Pensyarah Fakulti Pengajian Pertahanan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Prof Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh, menyifatkan tindakan menuntut diwujudkan pilihan untuk mempelajari Matematik dan Sains menggunakan bahasa Inggeris tidak bertepatan dengan matlamat menyatukan masyarakat menerusi Bahasa Kebangsaan.
“Pengwujudan pilihan bahasa Melayu atau Inggeris bagi mengajar subjek terbabit akan menjadikan kita ketinggalan dalam aspek penyatuan dalam kalangan masyarakat berbanding banyak negara lain di dunia yang menggunakan satu bahasa di sekolah.
“Kita akan ketinggalan dalam aspek berkenaan berbanding negara lain di Asia Tenggara, malahan Amerika Syarikat yang mempunyai kepelbagaian kebudayaan yang jauh lebih kompleks dari negara ini juga menggunakan hanya satu bahasa sebagai bahasa pendidikan mereka,” katanya.
Beliau berkata, dasar MBMMBI sesuai untuk dilaksanakan pada situasi semasa kerana walaupun usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu akan terus dilakukan, namun ia juga meletakkan bahasa Inggeris pada kedudukan yang betul.
“Sesetengah pihak menganggap kita hanya boleh maju jika menggunakan bahasa Inggeris kerana tidak melihat banyak negara lain yang bangkit dengan menggunakan bahasa sendiri. Bahasa Inggeris pada masa sama akan terus dimantapkan terutama dalam kalangan pelajar sebagai alat untuk menimba ilmu,” katanya.
Ketua Satu, Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar berkata, ketegasan adalah kunci utama bagi memastikan MBMMBI dapat dilaksanakan dengan berkesan dan diterima baik seluruh lapisan masyarakat terutama pelajar di sekolah.
“Dasar MBMMBI perlu dilaksanakan dengan tegas dan tuntutan yang dilaksanakan segelintir pihak yang kurang peka terhadap kepentingan Bahasa Kebangsaan tidak sepatutnya diutamakan,” katanya.
Beliau berkata, GAPENA sentiasa menyokong usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu, apalagi sudah terbukti dasar PPSMI sebelum ini lebih banyak membawa kesan buruk.
“Walaupun tanpa dasar MBMMBI, bahasa Melayu masih perlu digunakan sebagai bahasa pengantar bagi mengajar di sekolah berdasarkan Akta Pendidikan 1996. Menurut akta ini, semua pengajaran di sekolah hingga ke pusat pengajian tinggi (IPT) perlu diajar dalam bahasa Melayu,” katanya.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU BAHASA : Dekatkan sastera kepada masyarakat
Oleh Adli Shahar
adli@bharian.com.my
LANGKAH perlu diambil bagi membawa kesusasteraan lebih dekat kepada semua lapisan masyarakat menjadi tajuk utama perbincangan Forum Memasyarakatkan Sastera di Institut Pendidikan Guru, Kampus Perempuan Melayu Melaka, Durian Daun, Melaka, baru-baru ini.
Panel forum terbabit antaranya mengupas penggunaan pelbagai saluran penyampaian kesusasteraan yang boleh meningkatkan minat masyarakat dengan berkesan dan pentingnya sasterawan menghasilkan karya yang diterima baik masyarakat.
Penerima Anugerah Penulisan Asia Tenggara (SEA Write) 2000, Prof Madya Dr Lim Swee Tin berkata, penggabungan saluran penyampaian karya sastera perlu dimanfaatkan sebaik-baiknya agar dapat dicapai lebih ramai individu dalam masyarakat.
“Penggabungan ini contohnya dapat dilakukan dengan menghasilkan filem atau drama pentas daripada karya novel yang baik. Contohnya Hujan Sudah Teduh yang diadaptasi dari novel ke telefilem atas cadangan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) diulang tayang beberapa kali atas permintaan penonton.
“Filem Ombak Rindu, Laskar Pelangi dan Adik Manja yang diadaptasi daripada novel juga antara contoh penggabungan saluran yang memberi kesan besar kepada masyarakat untuk mendekati karya sastera,” katanya.
Beliau yakin bahawa masyarakat perlu digalakkan menyertai perbincangan awam mengenai sesebuah karya sastera agar mereka dapat bertukar fikiran, manakala polemik dunia sastera dapat menyumbang kepada perkembangannya, di samping mendekatkan lagi masyarakat kepada karya yang baik.
“Sebagai contoh saya pernah menghadiri diskusi novel Siti Nurbaya di Indonesia dengan ahli panel dalam kalangan profesional yang bukan dari bidang sastera. Mereka membincangkan novel yang diterbitkan pada 1922 itu dalam konteks semasa dan terbukti ia masih relevan. Perkara itu boleh disifatkan sebagai sumbangan kesusasteraan pada masyarakat,” katanya.
Penerima Anugerah SEA Write 2010, Zaen Kasturi, pula memberi penekanan kepada sasterawan supaya menghasilkan karya yang dekat dengan masyarakat kerana pendekatan terbabit meningkatkan kemungkinan ia mendapat sambutan daripada pembaca kerana ia mewakili pengalaman mereka.
“Apabila kita bercerita mengenai diri kita, perkara yang dekat dengan kita dan apa yang boleh dilihat di sekeliling kita, ia akan menarik perhatian pembaca, sekali gus membawa kesusasteraan kepada masyarakat,” katanya.
Selain itu, beliau turut berpendapat pengajaran bidang seni dan kesusasteraan di institusi pengajian tinggi (IPT) juga boleh memberi galakan kepada memasyarakatkan sastera.
“Jika diperhatikan di Eropah, banyak graduan mereka yang mempelajari subjek ‘liberal art’ walaupun mereka mempelajari bidang yang tiada kaitan dengan kesusasteraan,” katanya tanpa menafikan memasyarakatkan sastera mungkin tidak dapat dicapai dalam masa yang singkat kerana ia membabitkan proses yang memerlukan kerjasama daripada semua pihak.
Mengupas peranan penulis wanita, Pensyarah Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Bahasa Melayu, Raja Rajeswari Seetha Raman berkata, mereka biasanya akan mengangkat isu yang lebih dekat dengan mereka kerana kecenderungan kelompok terbabit menghasilkan karya berdasarkan pengalaman dan pemerhatian.
“Jika penulis lelaki ingin menceritakan masalah wanita hamil yang diangkat sebagai watak utama dalam novel, mereka akan mendapatkan pandangan daripada wanita lain. Namun penulis wanita boleh menulis mengenai perkara ini berdasarkan pengalaman sendiri,” katanya yang beranggapan pembaca memilih karya tidak berdasarkan jantina penulis.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU PENDIDIKAN : 1,609 LULUSAN CEMERLANG SPM 2011 DAPAT DERMASISWA
KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini memutuskan untuk menawarkan Bursary (dermasiswa) automatik kepada 1,609 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang cemerlang memperoleh sekurang-kurangnya 9A+ dan ke atas.
Statistik pencapaian 1,609 pelajar itu adalah 9A+ (1,020 orang), 10A+ (492 orang), 11A+ (90 orang) dan 12 A+ seramai tujuh orang.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam kenyataan akhbar sebentar tadi berkata, Bursary adalah bantuan kewangan yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran untuk mengikuti pengajian di peringkat persediaan (pra-universiti) sebelum pelajar melanjutkan pengajian peringkat Ijazah Pertama di universiti dalam atau luar negara.
Beliau berkata, pada tahun ini, bagi mengiktiraf kecemerlangan pelajar lepasan SPM pada 2011, semua pelajar cemerlang yang mendapat keputusan sekurang-kurangnya 9A+ dan ke atas akan ditawarkan Bursary secara automatik oleh Kementerian Pelajaran tanpa mengira etnik, kaum, keturunan dan latarbelakang.
“Kerajaan sentiasa prihatin dengan keluhan ibu bapa pelajar yang menunjukkan keputusan peperiksaan yang cemerlang tetapi tidak berjaya untuk mendapat penajaan untuk melanjutkan pelajaran setiap kali keputusan penajaan diumumkan kerana persaingan yang amat sengit dan bilangan yang ramai mendapat keputusan yang cemerlang.
“Pada masa yang sama, kerajaan juga mempunyai kekangan dari segi peruntukan kewangan berikutan kos pendidikan yang semakin meningkat.
“Bagaimamanapun, pada tahun ini, kerajaan mengambil keputusan untuk menawarkan Bursary kepada semua 1,609 pelajar yang mendapat keputusan cemerlang iaitu sekurang-kurangnya 9A+ dan ke atas,” katanya.
Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan juga meluluskan penajaan di bawah Program Biasiswa Nasional (PBN) kepada 50 orang pelajar paling cemerlang lepasan SPM 2011 di kalangan yang terbaik mengikut senarai Kementerian Pelajaran untuk melanjutkan pelajaran ke universiti terkemuka dunia berasaskan kepada merit akademik.
Katanya, calon-calon yang terpilih akan ditawarkan biasiswa dari peringkat persediaan sehingga ke peringkat Ijazah Pertama tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan dan pengiktirafan bidang pilihan yang menjadi minat pelajar di universiti dalam dan luar negara seperti disenaraikan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
Bagi kesemua program prauniversiti yang sudah tersenarai, pemberian Bursary tertakluk kepada pelajar sudah ditawarkan/ditempatkan di pusat persediaan yang ditetapkan oleh kerajaan.
Sila layari laman web Kementerian Pelajaran di www.moe.gov.my untuk membuat semakan dan pengemaskinian profil pelajar program Busary mulai 16 April, 2012.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU KENEGARAAN : Menjunjung Kasih Yang Dipertuan Agong ke-14
Esok, 11 April, 2012 Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah,yang menaiki takhta menggantikan Tuanku Mizan Zainal Abidin dari Terengganu, ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14.
Ini adalah satu-satunya peristiwa kenegaraan tertinggi bagi Malaysia.
Peristiwa ini menepati kehendak Perkara 32(1) Perlembagaan Persekutuan yang antara lain memperuntukkan: "Maka hendaklah ada seorang Kepala Utama Negara bagi Persekutuan digelarkan Yang di-Pertuan Agong, yang mengambil keutamaan mengatasi segala orang dalam Persekutuan..."
Frasa Kepala Utama Negara di bawah Perkara 32(1) itu tanpa sebarang keraguan atau kesamaran meletakkan Raja bagi Persekutuan Malaysia sebagai peneraju utama bagi negara ini.
Peruntukan ini yang telah sedia sedemikian semenjak berkuatkuasanya Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, susulan kepada syor yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Lord Reid selaku pembentuk kerangka Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.
Pada masa yang sama, Perkara 32(2) pula memperuntukkan bahawa "Permaisuri Yang di-Pertuan Agong yang digelar Raja Permaisuri Agong adalah mengambil keutamaan mengatasi segala orang lain dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong."
Sementara Perlembagaan Persekutuan menentukan format dan bentuk lafaz sumpah jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong seperti yang terkandung di Jadual Keempat, Permaisuri Agong tidak dikehendaki melafaz apa-apa bentuk sumpah jawatan sekalipun Baginda diberi penarafan dan kedudukan tertinggi selepas Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong (SPBYDA).
Tuanku Abdul Halim adalah satu-satunya Sultan yang berpeluang ditabalkan sebagai SPBYDA bagi kali kedua. Baginda menduduki takhta SPBYDA kelima bagi tempoh 1970 hingga 1975, tempoh yang ditransisikan masing-masing oleh Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman Putra dan Perdana Menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein. Tuanku Abdul Halim adalah kemanakan kepada Tunku.
Dalam konteks sejarah, Tuanku Abdul Halim juga menempa sejarah. Perdana Menteri dalam tempoh pemerintahan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong sebelum ini ialah Tun Abdul Razak. Kini anakandanya, Datuk Seri Najib pula sebagai Perdana Menteri.
Baginda adalah SPBYDA pertama yang mula bersemayam di Istana Negara Baru.
Pada majlis gilang-gemilang 11 April, SPBYDA yang ke-14 akan menjalani semua acara tradisional diraja pada sebelah pagi hingga malam apabila santapan pertabalan diraja berlangsung.
LUNAS SEJARAH
Sebagai lunas perbandingan sejarah, jawatan Kepala Utama Negara seperti yang terdapat pada Perkara 32(1) pada mulanya dicadangkan oleh Suruhanjaya Reid sebagai Yang di-Pertuan Besar - sesuatu yang mencerminkan cadangan Tunku Abdul Rahman Putra, Perdana Menteri pertama Malaysia susulan pengamatan beliau setelah meneliti sistem Raja bergiliran di Negeri Sembilan.
Sebagaimana dimaklum, di Negeri Sembilan para Undang Yang Empat sebagai "Rulers" atau Pembesar-pembesar Memerintah tempatan memilih seorang Raja bagi negeri itu mengikut peraturan adat di Negeri Sembilan.
Apabila semua pihak yang mewakili Raja-Raja Melayu, Umno dan Perikatan serta pandangan pelbagai pihak, panggilan Yang di-Pertuan Besar diganti dengan Yang di-Pertuan Agong atas alasan supaya tidak timbul sebarang kekeliruan dengan Raja yang memerintah di negeri beradat itu.
Daripada sudut sejarah juga jelas bahawa jawatan Yang di-Pertuan Agong adalah lahiran Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (1957) dan kemudiannya disambung oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia (1963).
SPBYDA adalah berasaskan konsep Raja Berperlembagaan atau "Constitutional Monarchy" yakni Raja yang sentiasa kena mematuhi nasihat Jemaah Menteri atau salah seorang yang mewakilinya (biasanya Perdana Menteri) seperti yang dikehendaki Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan. Daripada sudut kuasa legislatif, SPBYDA adalah satu daripada tiga komponen yang mewujudkan Parlimen (Dewan Rakyat, Dewan Negara dan SPBYDA). Parlimen di Malaysia tidak lengkap tanpa SPBYDA sebagai salah satu komponennya.
Justeru, Seri Paduka wajib menandatangani semua Rang Undang-Undang yang diluluskan kedua-dua Dewan.
SPBYDA perlu dianggap sebagai mercu perlambangan Ketua Negara yang paling tinggi lagi utama. SPBYDA sebagai Kepala Utama Negara merupakan mercu kedaulatan Malaysia.
Semua rakyat tanpa mengira kaum, latar belakang agama, kebudayaan atau kepercayaan sedia terpanggil untuk memberi penghormatan dan pengiktirafan terhadap SPBYDA. Benar, Seri Paduka adalah Raja berketurunan Melayu yang beragama Islam tetapi daripada sudut kenegaraan, SPBYDA adalah Raja bagi Malaysia dan rakyatnya.
Larasan yang paling mudah ialah Ratu Elizabeth di United Kingdom yang melambangkan pihak diraja bagi semua rakyat Britain yang sebahagian besar kini mewakili pelbagai kaum dan etnik.
Cuma Ratu Elizabeth tidak digilirkan kedudukan diraja baginda lantaran pemerintahan beraja secara Anglo-Saxon menjangkau 400 tahun lampau manakala Diraja Scotland dan England bersatu pada tahun 1603.
Selepas 11 April nanti, gambar rasmi SPBYDA Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan SPB Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah akan dipaparkan di semua pejabat rasmi Kerajaan di setiap negeri. Begitu juga halnya di semua 104 kedutaan Malaysia di seberang laut.
RAJA BERPERLEMBAGAAN
Konsep dan amalan Raja Berperlembagaan di Malaysia diterima dan disahkan oleh pelbagai pihak termasuk Suruhanjaya Reid sebagai paling sesuai bagi negara ini.
Ini adalah kerana sebelum mencapai kemerdekaan, Raja-Raja Melayulah yang memegang tampuk kekuasaan dan kedaulatan bagi setiap negeri.
Walaupun dalam proses pergolakan bersejarah, negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Melaka, Sarawak dan Sabah berakhir dengan ketiadaan Raja, pemerintahan beraja terus-menerus beroleh pengiktirafan, khasnya di bawah pentadbiran kolonial British.
Selepas 1963 semua negeri yang tiada Raja (Pulau Pinang, Melaka, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan) secara automatik menerima SPBYDA sebagai Raja Berperlembagaan walaupun tiada perisytiharan dibuat bagi maksud itu.
SPBYDA merupakan Raja yang memerintah mengikut nasihat cabang Eksekutif.
Seri Paduka sebenarnya mempunyai senarai tanggungjawab dan fungsi yang panjang lagi rumit bagi ketiga-tiga cabang Kerajaan - Eksekutif, Legislatif dan Kehakiman.
Seri Paduka melantik Perdana Menteri, para Menteri dan Timbalan Menteri, Peguam Negara, para hakim mahkamah semua peringkat (kecuali mahkamah majistret) dan mentauliahkan para duta Malaysia untuk bertugas di kedutaan seberang laut.
SPBYDA menurut Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan menjadi Ketua Turus Angkatan Tentera Malaysia di samping bertindak sebagai pihak yang boleh mengampunkan atau menangguhkan hukuman bagi semua kesalahan yang dijatuhi mahkamah tentera dan kesalahan-kesalahan yang dilakukan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan. Semasa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) masih berkuatkuasa, Seri Paduka boleh bertindak atas hal berkaitan rayuan daripada Lembaga Penasihat ISA.
Seri Paduka berkuasa, atas nasihat, mengisytiharkan sesuatu keadaan darurat menurut kehendak Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.
MAJLIS RAJA-RAJA (MRR)
Majlis Raja-Raja (MRR) yang merupakan badan tertinggi diraja dan yang memilih SPBYDA dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong seperti diperuntukkan di bawah Perkara 38. Walaupun hal-hal dasar kenegaraan juga boleh diagendakan untuk MRR, kebanyakan hal yang dipertimbangkannya adalah berkisar pada perkara-perkara kedirajaan, pengampunan, menangguhkan dan meringankan hukuman, adat-istiadat Melayu dan hal-hal yang berkaitan agama Islam.
Biasanya MRR juga memberi perhatian kepada pelantikan-pelantikan tertentu seperti para hakim dan peraturan-peraturan yang diperbuat di bawah Perkara 32 mengenai perkhidmatan awam. Pendeknya SPBYDA terlibat dalam banyak hal dan urusan berkaitan jawatan SPBYDA sebagai Kepala Utama Negara.
PROGRAM
Program-program khas dari 11 April hingga 21 April tentunya mendapat perhatian rakyat. Walaupun daripada segi amalan dan susunannya tidak banyak berbeza daripada amalan perayaan yang dijalankan pada masa lampau lantaran perlu menjejak turutan tradisi, penegasan Jawatankuasa Induk Pertabalan SPBYDA tertumpu kepada tema "Raja dan Rakyat Berpisah Tiada".
Istiadat pertabalan yang bakal dihadiri semua kerabat diraja dan Yang Dipertua Negeri pada 11 April akan diadakan mulai pukul 9 pagi.
Ringkasnya, tema ini menegaskan perihal "tiada rakyat tiada Raja" dan hubungan antara kedua-dua entiti itu harus dipelihara dengan cermat lagi berkesan dalam ertikata kepentingan rakyat tidak diabaikan.
Sementara itu institusi Raja Berperlembagaan sentiasa dipelihara dan dihormati.
Pada 12 April (Khamis) diadakan bacaan Yassin di Masjid Negara dan disusuli dengan khutbah khas pada Jumaat 13 April.
Dijadualkan juga acara-acara keagamaan lain yang memberi ucap selamat untuk SPBYDA melalui sesi agama kaum masing-masing.
Satu pertandingan golf akan diadakan pada 14 April (Sabtu) di Glenmarie Golf & Country Club, Shah Alam, mulai pukul 7.40 pagi.
Pameran Raja Kita pada 15 April (Ahad) mulai pukul 11 pagi di Istana Negara Lama dijangka menarik minat rakyat. Pameran ini memuatkan pelbagai aspek pemerintahan beraja dan institusi SPBYDA semenjak merdeka 1957 hinggalah ke hari ini.
Sempena pertabalan ini, kira-kira 50,000 buku kecil "Raja Kita" akan diedarkan khasnya bagi pelajar sekolah serta generasi muda untuk mengenal dan memperhalusi ilmu pengetahuan darihal institusi diraja khasnya SPBYDA.
SPB Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah akan meraikan sekumpulan kanak-kanak di Dewan Serbaguna Istana Negara Baru pada 21 April mulai pukul 9 pagi.
Pelbagai acara keceriaan kanak-kanak akan berlangsung sekali gus menggagaskan kepentingan kanak-kanak yang dilayani dengan penuh mesra.
Program raksasa "Persembahan Raja dan Rakyat Berpisah Tiada" sebelah malam 21 April di Dataran Merdeka adalah kemuncak perayaan pertabalan.
Pada malam itu diketengahkan pelbagai persembahan budaya pelbagai kaum, hiburan muzik serta nyanyian dan acara-acara selingan yang setimpal dengan malam kemuncak kepada perayaan Raja Kita.
KEUNIKAN
Apa yang akan dilangsungkan bagi tempoh 11 hingga 21 April tentunya akan menonjolkan satu keunikan bagi masyarakat yang berpaksikan Komuniti 1Malaysia: kita satu dalam kepelbagaian.
Kita bersatu dalam menentukan matlamat kenegaraan dan kita berani berbeza pendapat untuk melahirkan yang terbaik untuk Malaysia. Dalam usaha inilah institusi diraja - Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong menjadi paksi keutuhannya.
Seri Paduka bukan sahaja lambang kenegaraan, keutuhan dan kesatuan tetapi juga simbolisme yang penuh daulat. Daulat Tuanku, Daulat Tuanku, Daulat Tuanku.
Rakyat dan Raja Berpisah Tiada.
Penulis ialah Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan merangkap Pengerusi Pertabalan SPBYDA ke-14
Sumber : Bernama
ISU KENEGARAAN : Sesuaikah kerajaan sementara dilaksanakan di Malaysia?
MUHAMMAD FATHI YUSOF
CADANGAN pelaksanaan caretaker government atau kerajaan sementara yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) baru-baru ini adalah satu perkembangan yang amat menarik.
Tidak kurang menarik juga, pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasual Malaysia (SPRM) telah pun menyatakan kesediaan untuk mengemukakan garis panduan pelaksanaan kerajaan sementara untuk pilihanraya akan datang.
Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Mohd Shukri Abdull ketika memberikan hujah dalam Wacana Sinar Harian ke-12 telah menyebut bahawa pelaksanaan kerajaan sementara amat signifikan bagi mengelakkan penyalahgunaan aset kerajaan, termasuk penggunaan kenderaan rasmi kerajaan sewaktu tempoh kempen pilihan raya umum. Anda mungkin termasuk di kalangan mereja yang gembira dengan perkembangan yang berlaku ini.
Namun demikian, anda mungkin tidak menyedari bahawa idea pelaksanaan sebenarnya bukan perkara baru. Bahkan hampir setiap kali pilihanraya umum, soal ini menjadi bahan perdebatan. Malah dalam pilihanraya umum 2008 yang lalu, pemimpin DAP iaitu Lim Kit Siang telah menulis secara rasmi kepada pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mengadakan perbincangan ke arah pelaksanaan konsep ini. Namun, SPR telah menolaknya melalui surat yang ditulis oleh Datuk Kamaruzaman bin Mohd Noor bertarikh 17 Januari 2008.
SPR waktu itu secara jelas menyebut bahawa mereka tidak mengiktiraf konsep kerajaan sementara dengan alasan ia tidak disebut di dalam Perlembagaan Persekutuan. Sikap menolak konsep ini turut ditunjukkan oleh pemimpin kerajaan.
Keengganan kerajaan sebelum ini untuk mengiktiraf pelaksanaan kerajaan sementara adalah sesuatu yang malang memandangkan sistem adalah satu keperluan bagi sebuah Negara pengamal demokrasi berparlimen. Dalam demokrasi berparlimen, teraju badan eksekutif yang terdiri daripada Perdana Menteri dan Kabinet terbina melalui sokongan yang terdapat dalam Parlimen. Perdana Menteri dan Kabinet juga bertanggungjawab kepada Parlimen.
Apabila Parlimen dibubarkan, kedudukan mereka seolah-olah terawang-awang kerana mereka tidak mempunyai pertanggungjawaban kepada Parlimen seperti keadaan biasa. Oleh itu berasaskan amalan biasa atau konvensyen, kuasa pihak Perdana Menteri dan kabinet perlu dihadkan. Tambahan pula dalam tempoh kempen pilihanraya, pihak parti pemerintah dan parti-parti lain sebenarnya berada pada kedudukan yang sama tinggi.
Namun begitu, masih ramai rakyat Malaysia yang terkeliru dengan keperluan sebenar kerajaan sementara. Bahkan ada yang termakan dengan propaganda bahawa penubuhan kerajaan sementara oleh membawa kepada keadaan kacau bilau dan huru hara.
Sebenarnya konsep ini terbina di atas tiga prinsip iaitu: (a) konsep amalan pertanggungjawaban dalam sistem demokrasi berparlimen seperti yang dijelaskan di atas; (b) keperluan untuk melaksanakan pilihan raya yang adil di mana semua parti mempunyai peluang dan ruang yang seimbang; (c) prinsip amalan berkerajaan yang telus, amanah dan bersih dari salahguna harta, tenaga dan sumber milik awam untuk kempen politik. Ketiga-tiga prinsip ini amat fundamental dalam sebuah negara demokrasi.
Tanpa amalan kerajaan sementara, seperti yang berlaku selama ini, berlakulah pencabulan demokrasi, pilihanraya yang berat sebelah dan penyelewengan sumber awam. Anda mungkin masih tertanya-tanya apa maksud sebenar ‘caretaker government’ atau kerajaan sementara. Apa pula bezanya kerajaan sementara dengan kerajaan yang sedia ada sekarang? Secara umumnya pelaksanaan kerajaan sementara tidak melibatkan perubahan organisasi, tetapi ia melibatkan perubahan fungsi.
Dalam tempoh ini kerajaan hanya menjalankan tugas-tugas asasi seperti menjaga keamanan dan menguatkuasakan undang-undang, serta memantau pelaksanaan tugas harian jentera kerajaan sehinggalah pilihanraya dapat berjalan dengan jayanya. Oleh itu kerajaan sementara tidak boleh mengemukakan dasar baru, membuat perlantikan ke jawatan penting dan membuat perjanjian yang besar dengan pihak luar.
Malah yang lebih penting lagi, kerajaan sementara perlu memastikan pemisahan antara entiti kerajaan dengan parti politik. Jentera kerajaan di semua peringkat tidak boleh terlibat dalam kempen politik kepartian. Penjawat awam tidak boleh diarahkan untuk menguruskan program yang boleh ditafsirkan sebagai bertujuan untuk meraih sokongan politik dalam tempoh ini. Malah premis milik kerajaan serta media kerajaan hanya boleh digunakan jika semua parti mendapat peluang untuk memanfaatkannya secara adil.
Ini bermakna pemimpin kerajaan, baik di peringkat Persekutuan mahu pun negeri-negeri hanya boleh berkempen atas kapasiti parti bukannya atas jawatan kerajaan. Program-program kerajaan di semua peringkat perlu dikurangkan setakat yang boleh bagi mengelakkan salahguna jentera atau program kerajaan untuk mendapat pengaruh politik. Prinsip ini berdiri di atas logik bahawa program dan sumber kerajaan adalah milik awam dan ia tidak boleh disalahgunakan untuk kepentingan persendirian, iaitu calon-calon pilihan raya.
Kaedah ini sebenarnya dapat dilaksanakan dengan jayanya di negara-negara demokrasi berparlimen lain. Kebanyakannya dikuatkuasakan secara konvensyen atau amalan biasa tanpa diikat dengan beraturan bertulis. Namun ada juga negara yang mengemukakan garispanduan bertulis bagi memudahkan pelaksanaannya. Kerajaan Australia dan New Zealand contohnya mengeluarkan dokumen rasmi bagi menguatkuasakan amalannya secara terperinci. Panduan ini amat sesuai untuk menjadi rujukan bagi pengamalannya di Malaysia.
Kerajaan Bangladesh pula menetapkan secara rasmi penubuhan kerajaan sementara di dalam Perlembagaannya. Menurut amalan di negara itu apabila Parlimen dibubarkan kerajaan yang sedia ada turut terbubar dan satu kerajaan sementara ditubuhkan di bawah pentadbiran Majlis Penasihat Khas yang dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara.
Ini bermakna pelaksanaan kerajaan sementara di Bangladesh bukan sahaja melibatkan perubahan fungsi kerajaan, bahkan ia melibatkan perubahan organisasi. Demikianlah betapa terkehadapannya negara-negara lain dalam usaha untuk memastikan pilihanraya berjalan tanpa salahguna kuasa oleh parti pemerintah.
Rakyat perlu yakin bahawa konsep ini sama sekali tidak menyebabkan negara tidak stabil. Jentera kerajaan akan terus berjalan seperti biasa tanpa sekatan. Bahkan rakyat akan lebih selesa dan beruntung kerana hak mereka tidak disalahgunakan untuk kepentingan peribadi ahli-ahli politik. Bahkan orang ramai sepatutnya mengambil langkah proaktif dengan memantau perjalanan kempen dan melaporkan salah guna harta kerajaan (sebenarnya harta rakyat) dalam kempen pilihan raya nanti.
Selain itu diharap pihak SPR dan SPRM wajar diberikan ruang yang secukupnya untuk menguatkuasakan konsep kerajaan sementara ini bagi kebaikan rakyat keseluruhannya. Tentunya kita mahu menyaksikan demokrasi di Malaysia ini terus subur dengan menjanjikan persaingan adil dalam suasana yang harmoni dan damai.
Penulis ialah Pensyarah Undang-undang Kampus Antarabangsa Universiti Teknologi Malaysia
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
ISU KENEGARAAN : Generasi muda perlu hayati sejarah negara
Oleh Noor Mohamad Shakil Hameed
MUTAKHIR ini, isu berkaitan sejarah negara menarik perhatian dan minat khalayak apabila terdapat pihak-pihak tertentu cuba memutar belit dan mengemukakan fakta-fakta mengelirukan.
Lebih dahsyat ada yang mengemukakan fakta baru mengenai sejarah kita menerusi kupasan sesuatu fakta mengikut persepsi sendiri demi menyokong ideologi tertentu.
Akibatnya, rakyat terutamanya generasi muda yang tidak melalui zaman kemerdekaan dan pembentukan negara semakin keliru.
Lebih malang, kita hanya bergantung kepada buku sejarah yang diajar di sekolah bagi mengajar anak-anak kita mengenai sejarah negara ini menyebabkan hanya pelajar yang minat membaca dan menghafal mampu memahami.
Sebaliknya kebanyakan pelajar sekarang tidak begitu berminat mempelajari mata pelajaran berbentuk fakta.
Antara isu berkaitan sejarah negara yang mula mencetuskan polemik dan kekeliruan dalam kalangan masyarakat mutakhir ini ialah berkaitan sejarah kemerdekaan negara.
Ia membabitkan penafian terhadap kekejaman komunis dan kehebatan pahlawan negara, persoalan pembentukan kontrak sosial oleh pemimpin politik dan pejuang kemerdekaan dari pelbagai kaum, status penjajahan Tanah Melayu, polemik kewujudan Hang Tuah serta cabaran terhadap kandungan Perlembagaan Negara.
Ini adalah antara perkara dan peristiwa penting membabitkan sejarah kemerdekaan dan pembentukan negara kita.
Bagi generasi hari ini mereka tidak berpeluang meniti zaman-zaman yang penuh mencabar itu sebaliknya hanya mampu membaca dan mengetahuinya melalui bahan bacaan seperti buku-buku sejarah di samping melalui mata pelajaran sejarah yang diwajibkan di sekolah.
Sejauh mana generasi muda sekarang berminat mengenai sejarah negara ini adalah suatu persoalan yang sangat subjektif dan sukar digambarkan.
Malah, jika kita membuat kajian terhadap sekumpulan anak muda zaman ini untuk menguji kecerdikan dan pengetahuan mereka mengenai sejarah negara pastinya akan lebih menjurus kepada rumusan yang cukup mengecewakan.
Penulis berani mengatakan bahawa kebanyakan anak muda sekarang langsung tidak mengetahui fakta dan peristiwa penting yang membabitkan sejarah negara seperti nama-nama pejuang kemerdekaan.
Misalnya masih ada yang tidak tahu siapa Tunku Abdul Rahman, tidak tahu tarikh-tarikh penting seperti bila Tanah Melayu diserang Jepun, kejadian berdarah Bukit Kepong serta tahap kezaliman komunis yang cukup mengerikan.
Mereka bukan saja tidak tahu malah juga tidak mahu mengambil tahu ataupun berusaha untuk mempelajarinya atas alasan tidak perlu dan tidak membawa apa-apa manfaat. Jelas mereka masih tidak memahami kepentingan untuk menghayati sejarah negara sendiri.
Ini menunjukkan mereka lebih berminat untuk menumpukan perhatian kepada masa depan kerjaya, keluarga dan kewangan berbanding masa depan negara kita.
Namun, satu perkara yang mereka lupa ialah segala perancangan masa depan mereka itu akan hancur dan musnah andai masa depan negara ini tidak terus dipelihara.
Akibatnya, mereka mudah leka dan tidak kisah mahupun peduli andai fakta-fakta penting sejarah negara diputar belit oleh pihak tertentu.
Lebih malang lagi akibat kecetekan ilmu mengenai sejarah negara, mereka mudah terpengaruh dan terus mempercayai penyelewengan fakta terbabit.
Ini membuktikan subjek sejarah yang diajar di sekolah belum mampu menyemai perasaan kasih dan sayang golongan muda ini kepada negara sehingga mereka sanggup menghayati dan mempelajarinya sungguh-sungguh.
Generasi muda ini belum melihat subjek sejarah sebagai suatu ilmu penting kepada mereka.
Persepsi bahaya ini perlu dibendung dan diatasi dengan segera demi membentuk sebuah generasi masa depan yang mampu mempertahankan tanah air kelak.
Dalam hal ini saya sangat setuju dengan pandangan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim yang menekankan bahawa pengajaran sejarah di sekolah amat penting.
Jika generasi muda tidak mengerti sejarah dan budi perjuangan luhur, kesilapan kita ialah lantaran mereka tidak diajar secukupnya sejarah sebenar.
Dalam hal ini kita tidak berniat untuk menuding jari menyalahkan pihak sekolah, guru mahupun Kementerian Pelajaran.
Bagaimanapun, penulis berpandangan pihak-pihak ini perlu menggiatkan lagi inisiatif dan usaha untuk menjadikan subjek Sejarah sebagai suatu subjek menarik untuk dipelajari oleh anak-anak muda kita.
Ini penting kerana bilangan pelajar yang mampu dan layak melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi membolehkan mereka mempelajari sejarah negara mahupun dunia di universiti adalah masih rendah berbanding yang hanya mampu memperoleh pendidikan asas di peringkat sekolah.
Justeru, penekanan sememangnya wajar diberikan pada peringkat sekolah yang mengajar perkara asas mengenai sejarah negara kita.
Selain mewajibkan kelulusan subjek Sejarah di peringkat peperiksaan sekolah, ia juga perlu dipastikan agar dipelajari dan dihayati sepenuhnya oleh anak-anak kita.
Kita tidak mahu mereka hanya membaca dan menghafal untuk lulus peperiksaan semata-mata yang akhirnya lupa dengan segera apa yang dihafal.
Dalam hal ini apa yang penting ialah tahap penghayatan mereka yang diharap berkekalan untuk selama-lamanya dan diperturunkan kepada generasi selepas mereka.
Hal ini hanya akan berlaku andai mereka benar-benar mencintai sejarah negara ini.
Pada masa yang sama, kita berharap generasi muda hari ini akan lebih insaf pengorbanan generasi terdahulu seterusnya lebih bertanggungjawab terhadap negara kita.
Saya berharap kelompok anak muda ini di samping meminati pelbagai gajet canggih seperti iPad, iPhone dan Blackberry, jangan lupa menyelak dan membaca buku-buku sejarah negara.
Ringkasnya generasi muda perlu menghayati sejarah kemerdekaan dan pembentukan negara kita yang sangat unik dan istimewa ini selain perlu sedar merekalah yang bertanggungjawab untuk menjaga dan mempertahankannya kelak.
Kita perlu sentiasa ingat bahawa sekali kita merdeka tidak bermaksud akan merdeka selama-lamanya andai kita gagal memelihara dan menghayatinya.
Penulis ketua bahagian perancangan korporat Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
ISU KENEGARAAN : Pemerintahan beraja Malaysia unik
OLEH CIK RASHIDAH ABD. GHANI
PEMERINTAHAN beraja di Malaysia dikatakan paling unik berbanding negara lain yang mengamalkan pemerintahan beraja.
Ini kerana di negara-negara berkenaan takhta pemerintahan terus kekal dikuasai waris, tetapi di Malaysia raja yang memegang jawatan sebagai Ketua Negara atau dikenali sebagai Yang di-Pertuan Agong bertukar mengikut giliran dalam kalangan sembilan Sultan atau Raja yang memerintah negeri.
Sungguhpun negara ini mengamalkan sistem pemerintahan Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen, pemilihan Yang di-Pertuan Agong, yang mula dilaksanakan ketika negara mencapai kemerdekaan pada 1957, adalah cukup bermakna kerana ia melambangkan keyakinan rakyat terhadap sistem pemerintahan demokrasi.
Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa Yang di-Pertuan Agong, orang yang terutama di Malaysia, tidak dipilih oleh rakyat tetapi oleh sembilan Raja-raja Melayu berkenaan pada persidangan Majlis Raja-raja, bagi memegang jawatan itu untuk tempoh lima tahun.
Apabila genap tempoh itu, Seri Paduka Baginda hendaklah turun dari takhta dan akan digantikan oleh seorang raja lain berdasarkan sistem pemilihan yang sama. Dalam sistem penggiliran ini, takhta pemerintahan adalah kekal tetapi raja akan bersilih ganti.
Raja-raja Melayu yang layak memilih dan menduduki takhta pemerintahan Malaysia ialah Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Sultan Selangor, Raja Perlis, Sultan Terengganu, Sultan Kedah, Sultan Kelantan, Sultan Pahang, Sultan Johor dan Sultan Perak.
Negeri Sembilan yang pertama
Sejak pemilihan Yang di-Pertuan Agong pertama iaitu Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Abdul Rahman Ibni Almarhum Tuanku Muhammad, Malaysia sudah mempunyai 14 orang ketua negara termasuk Tuanku Abdul Halim Mu"adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah, dari Kedah, yang akan ditabalkan pada 11 April ini.
Malah pertabalan Tuanku Abdul Halim, 84, pada Rabu ini (esok) mencatat sejarah kerana telah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong buat kali kedua.
Seri Paduka Baginda pertama kali dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelima pada 23 Julai, 1970 semasa berusia 42 tahun.
Mengikut catatan sejarah, sistem pemilihan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan oleh para Undang yang memerintah luak atau daerah di negeri itu mengikut adat Minangkabau, memberikan inspirasi kepada Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj dalam merangka kaedah pemilihan Yang di-Pertuan Agong.
Pada ketika itu, Tunku Abdul Rahman bertanggungjawab memperkemas sistem yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Reid pada 1957 di mana jawatan Yang di-Pertuan Agong bukanlah diwarisi tetapi berdasarkan kepada sistem giliran - sesuatu yang baru dan tidak pernah diamalkan oleh mana-mana negara di dunia.
Sehubungan itu, Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan memaktubkan bahawa Yang di-Pertuan Agong adalah Kepala Utama Negara. Seri Paduka Baginda mengambil keutamaan mengatasi segala orang dalam Persekutuan.
Di bawah Pindaan 1993, Yang di-Pertuan Agong, seperti juga Raja-raja, boleh didakwa atas kapasiti peribadinya dan jika didakwa bagi sebarang kesalahan di bawah mana-mana undang-undang, Seri Paduka Baginda akan dibicarakan di sebuah Mahkamah Khas yang dibentuk Majlis Raja-Raja.
Dipilih Majlis Raja-Raja
Perlembagaan juga memaktubkan bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah dipilih oleh Majlis Raja-Raja secara undi sulit untuk tempoh lima tahun. Namun begitu, Seri Paduka Baginda boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa dengan mengutus surat perletakan jawatan kepada Majlis Raja-Raja atau dipecat seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.
Setakat ini belum ada pemegang jawatan Yang di-Pertuan Agong yang dipecat atau meletak jawatan.
Perlembagaan seterusnya memaktubkan bahawa sebagai Ketua Utama Negara, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa perundangan, pemerintah dan kehakiman.
Dalam banyak perkara hampir semua keputusan kerajaan yang dibuat Seri Paduka Baginda adalah atas nasihat Perdana Menteri atau Jemaah Menteri. Namun begitu Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicara bagi melaksanakan tugas-tugas berikut:
i. Melantik seorang Perdana Menteri,
ii. Tidak mempersetujui permintaan membubarkan Parlimen,
iii. Meminta supaya diadakan satu Mesyuarat Raja-Raja yang semata-mata mengenai keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-Raja dan mengambil apa-apa tindakan dalam mesyuarat itu, dan dalam apa-apa hal lain yang tersebut dalam Perlembagaan.
Ada beberapa tugas rasmi yang hanya boleh dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong termasuk memanggil, memberhenti dan membubarkan Parlimen.
Selain mempunyai kuasa dan budi bicara melantik seorang Perdana Menteri, Seri Paduka Baginda juga berkuasa melantik menteri-menteri lain sebagai anggota Jemaah Menteri dan Timbalan-timbalan Menteri, atas nasihat Perdana Menteri..
Agong Ketua Agama
Selain menjadi Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong juga adalah Ketua Agama Islam bagi negeri-negeri yang tidak mempunyai Raja iaitu Melaka, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Sabah, Sarawak dan negeri asal Seri Paduka Baginda.
Yang di-Pertuan Agong berkuasa melantik hakim-hakim, mengampun dan menangguhkan hukuman mengenai segala kesalahan yang dibicarakan oleh Mahkamah Tentera dan segala kesalahan yang dilakukan dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Labuan.
Seri Paduka Baginda mengurniakan bintang-bintang kebesaran dan pingat kepada rakyat di semua peringkat. - Bernama
ISU PENGAJIAN TINGGI : Mahasiswa dibenar berpolitik relevan dengan perkembangan semasa
Oleh Nur Fadilah Abdul Basit
rencanabh@bharian.com.my
BELIA adalah kelompok terbesar dalam populasi masyarakat di Malaysia dan sebahagian besar daripada mereka adalah mahasiswa yang sedang menuntut di pusat pengajian tinggi, sama ada di dalam atau di luar negara.
Ini adalah petunjuk yang baik bagi negara kerana mempunyai banyak sumber untuk tenaga kerja, pencetus idea serta penggerak muda bagi meneruskan agenda pembangunan negara. Menurut unjuran Jabatan Perangkaan Malaysia, pada 2010, jumlah belia berumur 15 hingga 39 tahun seramai 11.6 juta dan 44.8 peratus daripadanya berumur dalam lingkungan 15 tahun.
Mahasiswa adalah tonggak utama dalam membantu proses pembinaan negara berdasarkan tahap keintelektualan tinggi. Bagaimana mereka boleh menjejakkan kaki ke menara gading jika tidak mempunyai tahap keintelektualan yang tinggi. Justeru, segala tindak-tanduk dan gerak-geri mahasiswa tidak boleh dipandang enteng oleh masyarakat.
Membenarkan mahasiswa berpolitik dilihat relevan dengan perkembangan semasa, apatah lagi mahasiswa bakal menjadi memimpin negara pada masa depan. Ini bersesuaian dengan tindakan beberapa pusat pengajian tinggi di Malaysia untuk membenarkan penuntut mereka mengundi pada dalam pilihan raya umum akan datang. Ini juga menunjukkan suara mahasiswa diperlukan bagi menentukan masa depan negara.
Berdasarkan pengalaman penulis, tempoh pengajian di universiti ialah ruang lingkup untuk mahasiswa mempersiapkan diri bagi menghadapi dunia berpolitik sebenar dan mengundi. Sebagai penuntut universiti, proses pilihan raya bukanlah sesuatu yang asing kepada mahasiswa di Malaysia. Pada setiap pusat pengajian tinggi awam diadakan pilihan raya kampus bagi memilih pucuk pimpinan yang terdiri daripada mahasiswa sendiri.
Ini bersesuaian dengan amalan demokrasi yang diamalkan di negara kita yang memilih pemimpin berdasarkan pilihan raya atau lebih tepat lagi mengikut suara majoriti. Mahasiswa yang memenangi pilihan raya itu akan dilantik sebagai ahli dalam Majlis Perwakilan Pelajar bagi universiti masing-masing. Oleh itu, mereka perlu bertanggungjawab mendengar suara hati mahasiswa lain dan perlu mengambil berat mengenai kebajikan mahasiswa.
Pilihan raya kampus, contohnya mendedahkan mahasiswa kepada amalan demokrasi di Malaysia. Melalui pilihan raya kampus, mahasiswa diajar proses memilih pemimpin berdasarkan organisasi yang diwakili, selain mesti mempunyai ciri kepemimpinan sendiri. Justeru, pembabitan mereka dalam politik kampus adalah antara proses pembinaan karakter dalam kepemimpinan. Ini kerana setiap pengalaman akan menjadi pembelajaran yang sangat berguna.
Langkah beberapa universiti awam yang membenarkan mahasiswa mengundi pada pilihan raya umum akan datang dilihat bijak. Ini akan menjadikan mahasiswa itu lebih matang dan bertanggungjawab dalam mencorakkan gaya kepemimpinan negara pada masa akan datang. Justeru, pembabitan mahasiswa sebagai pengundi pada pilihan raya umum akan membuatkan mahasiswa berasa lebih dihargai kerana suara mereka diambil kira oleh pucuk pimpinan negara.
Mahasiswa semestinya akan membuat persiapan rapi sebelum mengundi seperti mengambil kira ciri-ciri pemimpin yang akan dipilih berdasarkan penelitian dan rujukan mereka.
Ketua Bahagian Hal Ehwal Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nasrul Hakim Ahmad, berkata kesedaran berpolitik di kampus semakin ketara berdasarkan pembabitan mereka dalam proses pilihan raya bagi memilih Majlis Perwakilan Pelajar.
“Kajian peratusan keluar mengundi pelajar sarjana muda mencatatkan lebih 90 peratus sejak 2007 hingga 2011. Mengikut data yang direkodkan Bahagian Hal Ehwal Pelajar, secara purata seorang pelajar terbabit dalam aktiviti dan pembabitan dalam pelbagai program sepanjang tempoh pengajian ialah 28.8 peratus,” katanya.
Oleh itu, katanya, mahasiswa perlu prihatin dengan melaksanakan tanggungjawab kepada negara sebagai warga kampus dan rakyat untuk keluar mengundi apabila diberikan peluang nanti.
Mahasiswa yang berketerampilan dan berilmu pengetahuan dapat memberikan input yang bermakna kepada negara. Mereka juga perlu menunjukkan kesungguhan dan ketekunan dalam bidang akademik untuk memastikan pencapaian yang cemerlang dalam bidang diceburi. Ini selaras dengan saranan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menggesa pelajar supaya melengkapkan diri bagi mencapai Wawasan 2020 dengan menghindarkan diri daripada dikuasai budaya dan nilai hidup kebaratan yang tidak sesuai dengan kemajuan negara.
Kata beliau, tanpa pelajar yang cemerlang dan dinamik ini, hasrat kerajaan untuk melihat sebuah negara maju mengikut acuan Malaysia pada 2020 nanti mungkin tidak tercapai.
Malah, seorang cendekiawan Indonesia, Allahyarham Mohammad Natsir yang juga bekas Menteri Indonesia pernah mengatakan: “Pemimpin tidak lahir di bilik kuliah tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas di kancah gelandangan ummah, muncul di tengah-tengah pergumulan masalah, menonjol dari kalangan rakan-rakan seangkatannya, lalu diterima dan didukung oleh umat.” Oleh itu, mahasiswa perlu melengkapkan diri mereka dengan sifat pemimpin iaitu sekurang-kurangnya bertanggungjawab, amanah dan berani memperjuangkan hak mereka.
Penulis masih menuntut di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).
Sumber : http : //www.bharian.com.my/