Oleh : ZIN MARKAM
CADANGAN supaya diwujudkan
sekolah budi bahasa memang baik. Namun pelaksanaannya perlu diteliti agar semua
pelajar dari sekolah ini nanti benar-benar berbudi bahasa.
Budi bahasa bermaksud pertuturan
dan tingkah laku. Jika seseorang itu berbudi bahasa dia bukan sahaja bercakap
dengan sopan dan bertatasusila tetapi perangainya juga terpuji. Jika seorang
pemandu selalu memaki hamun dan mengeluarkan kata-kata kesat, ini menggambarkan
kelakuannya yang buruk dan panas baran. Oleh itu, pengucapan dan perlakuan
saling mempengaruhi dalam menentukan tahap budi bahasa seseorang.
Sebenarnya usaha melahirkan insan
yang seimbang dari segi rohani, emosi serta berakhlak mulia yang merupakan
antara prinsip asas Falsafah Pendidikan Kebangsaan sentiasa diberikan penekanan
di sekolah. Murid dididik supaya berdisiplin, menghormati guru, mentaati ibu
bapa, berkelakuan baik dan berkomunikasi secara beradab dengan mengucap terima
kasih dan memberi salam.
Pendekatan budi bahasa merentasi
kurikulum memang diamalkan di sekolah. Oleh itu, boleh dikatakan semua sekolah
adalah sekolah budi bahasa.
Persoalannya, sejauh manakah
nilai-nilai budi bahasa berjaya diterap dan dihayati pelajar? Adakah peranan
sekolah kurang berkesan memandangkan ada remaja yang kurang berbudi bahasa?
Sebenarnya sekolah tidak mampu
berseorangan dalam membentuk budi pekerti murid. Kerjasama ibu bapa, keluarga,
masyarakat dan pemimpin di luar sekolah amat diperlukan.
Di sekolah, murid dibentuk supaya
mengamalkan nilai-nilai murni tetapi di luar sekolah mereka terdedah dengan
pelbagai gejala negatif. Di sekolah, murid diasuh berpakaian sopan, berambut
kemas, tidak merokok, menjaga kebersihan dan terkawal daripada mengakses
maklumat tidak bermoral di internet. Bagaimana pula keadaannya di luar sekolah?
Ada pihak mengatakan nilai moral
yang dipupuk di sekolah sepatutnya menjadi benteng untuk menghindarkan mereka daripada terpengaruh dengan gejala kurang sihat di luar sekolah. Perlu difahami bahawa
pelajar adalah manusia biasa yang boleh terpengaruh walaupun telah diberikan
pendidikan.
Kita juga boleh berkata
sepatutnya masyarakat di luar sekolah mengamalkan nilai terpuji supaya menjadi
ikutan kepada remaja. Semakin kurang gejala sosial dalam masyarakat di luar
sekolah, semakin meningkatlah kejayaan sekolah melahirkan murid yang berbudi
bahasa.
Berkaitan sekolah budi bahasa,
Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dan Akademi Seni Budaya dan Warisan
dilaporkan menyediakan bimbingan nilai murni dan pembentukan sahsiah. Jika
sesuai eloklah program ini dikongsi ke sekolah untuk melahirkan pelajar berbudi
bahasa dengan lebih berkesan.
Pontian, Johor.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan