RAMAI menganggap isu seks sesuatu
yang remeh-temeh dan memualkan serta tidak sesuai dimasukkan dalam silibus
sistem pendidikan formal.
Sering dilemparkan dengan
paradigma lama, pendidikan yang asalnya bertujuan mahu menyelamatkan maruah
remaja tidak habis dipersoalkan matlamatnya.
Mereka berpendapat, bantuan itu
ibarat 'bersetuju' atau mahu menggalakkan perlakuan luar norma masyarakat
dilakukan remaja berkenaan.
Yang menghairankan, pihak itu
hanya pandai mengkritik, tapi enggan turun padang menghulurkan bantuan
sedangkan keadaan gejala sosial seks bebas di kalangan remaja kian meruncing.
Akibatnya, pihak yang disasarkan
bantuan semakin jauh terjebak dan seolah-olah hilang punca bantuan.
Siapakah harus dipersalahkan dan
apakah usaha boleh diambil bagi membantu mereka daripada terus hanyut dan
teraba-raba mencari bantuan.
Pensyarah kanan, Fakulti
Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Faizah Abd Ghani berkata,
masyarakat seharusnya peka dan menangani isu seks bebas di kalangan remaja
secara bersama, bukannya hanya mengkritik.
Beliau berkata, jika dulu isu ini
terpencil, kini ia bersifat global hingga 'memaksa' semua pihak bersatu
menanganinya.
"Isu ini tidak boleh
dipandang ringan, tetapi kebanyakan daripada kita menganggap ia tanggung jawab
satu pihak saja.
"Persoalannya, seks bebas
semakin membarah dan meruncing dalam kehidupan remaja, usah lagi lepas tangan.
"Daripada kita sibuk
menyalahkan orang lain, lebih baik kita duduk semeja dan membincang tindakan
yang boleh diambil untuk membendung gejala itu," katanya.
Atas dasar kepekaan dan ingin
tahun, Dr Faizah mengambil inisiatif menjalankan kajian mengenai seks bebas dalam kalangan remaja dengan mengambil pelajar berusia 14 hingga 16 tahun sebagai
subjek fokus.
Kajian dua tahun bermula 2011 itu
menemu bual lebih 1,000 remaja dan hasilnya mendapati kekurangan perhatian
keluarga, didikan agama selain nafsu tidak mahu kalah dengan kelebihan orang lain
menjadi punca isu itu.
"Ramai menganggap mereka
terjebak kerana mahu berseronok atau terpengaruh dengan desakan jiwa muda. Tapi
hakikatnya itu hanyalah sampingan kerana ada lagi faktor lebih besar.
"Kekurangan kasih sayang
keluarga menyebabkan mereka kecundang ditambah dengan jiwa yang kosong sehingga
hanyut dengan tarikan nafsu.
"Tidak hairanlah, sistem
pendidikan seks kurang berjaya kerana gagal mendapat sokongan keluarga bagi
memulihkan mereka yang terjebak dari segi emosi," katanya.
Emosi itu, katanya tidak boleh
pulih sekelip mata dan memerlukan bimbingan luar termasuk rakan, guru, sekolah
dan masyarakat.
"Masalahnya, mereka yang
diharap mampu menghulurkan bantuan juga seperti teraba-raba untuk membantu
kerana kurangnya pengetahuan atau cara mengendalikannya.
"Salah pendekatan, mereka
yang terjebak juga semakin jauh dan menyukarkan usaha menghulurkan
bantuan," katanya.
Katanya, pendidikan seks bukan
saja untuk menyalurkan maklumat, malah mencari solusi bagaimana mekanisme sedia
ada yang dibangunkan daripada kajian mampu membantu mereka yang terbabit dengan
perlakuan itu," katanya.
Beliau mengakui, pendidikan seks
di sekolah atau rumah tidak akan memberi sebarang kesan jika menggunakan
pendekatan yang salah.
Menurutnya, dari segi teori
pendidikan dan kaunseling, remaja adalah mereka yang bersifat ingin tahu,
berani mencuba dan kurang memikirkan akibat daripada tindakan itu.
"Sebab itu, kita sering
mendengar rungutan betapa sukarnya mendidik remaja hari ini kerana mereka
semakin bijak.
"Malah, reaksi mereka
terhadap sesetengah subjek juga tidak penuh keterujaan sebagaimana belajar
pendidikan seks. Dengan kata lain, mereka ingin benar untuk mengetahuinya.
"Tapi, disebabkan sikap malu
atau tiada mekanisme sesuai, ibu bapa di rumah atau guru di sekolah seolah-olah
menepis keinginan mereka itu hingga akhirnya memperoleh maklumat salah,"
katanya.
Kajiannya mendapati, ada kalanya
maklumat diperoleh tidak tepat kerana bersumberkan Internet, blog, kawan-kawan
atau bahan bacaan salah.
"Manakala maklumat tepat
jarang diperoleh dari mereka yang lebih berpengetahuan kerana dikekang beberapa
faktor lapuk seperti malu.
"Ini menjadikan statistik
seks bebas dalam kalangan golongan terbabit sentiasa meningkat," katanya.
Beliau turut menyangkal faktor
pendidikan formal yang diterima masih kurang menyeluruh.
"Metodologi pendidikan tidak
pernah membezakan sama ada formal atau tidak kerana lebih penting sejauh mana
pendidikan diterima itu mampu dimanfaatkan dalam kehidupan," katanya.
Bagi membantu menangani isu
remaja yang terbabit dengan aktiviti penyimpangan seksual itu, beliau
memperkenalkan Model Sayangku.
Model ini menyerapkan konsep dan
elemen kasih sayang pelajar untuk menyayangi Allah, rasul, diri sendiri dan
masyarakat bagi mewujudkan jati diri serta kendiri.
"Model ini sesuai digunakan
dalam pendidikan, pencegahan dan rawatan.
"Ia bukan hanya menekan
unsur kerohanian, malah transformasi personaliti," katanya.
Tindakan atau perlakuan spontan
remaja, akuinya juga adalah reaksi terhadap kemahuan gaya 'bercinta' yang
sering dimomokkan kepada mereka.
"Gaya bercinta ini boleh
diklasifikasikan mengikut gender. Ada gaya romantis, persahabatan, logikal,
pengorbanan kepunyaan dan permainan.
"Namun, remaja perempuan
lebih mudah terjerumus biarpun jumlah itu tidak jauh daripada lelaki.
"Yang perlu ditekankan
ialah, sesiapa saja boleh terjebak dalam seks bebas dengan tumpuan terbesar
harus diberikan kepada remaja kerana mereka boleh dikategorikan sebagai
golongan naif," katanya.
Beliau menggesa semua pihak
membuka mata mencari mekanisme ampuh bagi membendung gejala ini.
"Buatlah berapa banyak
kajian atau tunggulah beratus tahun lagi, isu ini tidak akan selesai andai kata
semua pihak masih menyalahkan antara satu sama lain.
"Seks juga satu konsep
pendidikan, tapi bezanya didikan itu adalah sebagai mekanisme kelangsungan
hidup," katanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan