Islam Elemen Utama Pemersatu Ummah |
Oleh : Profesor Dr Sidek Baba
Krisis dan konflik adalah sesuatu
yang lumrah bagi umat yang sentiasa bergerak ke arah maju dan berwibawa. Krisis
dan konflik menjadikan umat menyedari bahawa cabaran dalam kepemimpinan dan
kepengikutan adalah sesuatu yang tidak boleh diremehkan. Dalam konteks umat
Melayu, krisis dan konflik boleh membawa kepada natijah positif dan juga
natijah negatif. Ia menuntut kebijaksanaan tinggi bagaimana akar sebab konflik
dikenal pasti kemudian strategi perawatan dilakukan. Ia menuntut kesabaran luar
biasa bagaimana krisis dapat dirungkai dengan baik dan usaha pemulihan dapat
dikerjakan.
Umat Melayu di Malaysia hari ini
menuntut faktor pemersatu wujud dalam pembangunan politik, ekonomi, pendidikan
, agama, pembudayaan dan lain-lain. Ternyata perkembangan politik umat Melayu
kini amat merimaskan. Tapak politik Melayu semakin berpecah. Ini memungkinkan
tawar-menawar politik di luar lingkungan Melayu menjadi sesuatu yang tidak
dapat dielakkan. Dalam bahasa demokrasi, Melayu berada dalam tahap yang agak
kritikal untuk tampil memberikan kepemimpinan bermakna dalam kalangan
masyarakat yang berbilang.
Oleh itu amat penting tapak
politik diperkasakan supaya ia memberi titik-keseimbangan yang lebih baik ke
arah politik teras yang menaungi faktor masyarakat berbilang. Umat Melayu
bukanlah umat majoriti mutlak. Ia memerlukan muafakat bijaksana daripada
kelompok lain. Politik Malaysia memerlukan asas kestabilan dilihat dari sejarah
pembentukan masyarakatnya, tradisi budaya dan sejarah yang ada kerana tanpa
asas teras yang memberikan titik keseimbangan ini, konflik mudah terjadi.
Kesatuan agenda utama
Tanpa kekuatan teras ini proses
peminggiran boleh berlaku. Arus globalisasi yang sedang melanda, boleh
menyebabkan daya saing umat beransur-ansur hilang dan akibatnya umat Melayu
akan mengalami kecairan dan ketirisan dalam semua lapangan. Umat Melayu masih
memerlukan masa untuk membangun faktor pendidikan, keilmuan dan daya saing yang
tinggi. Ia memerlukan daya kepemimpinan Melayu yang berpandangan jauh,
menghidupkan kembali tradisi muzakarah yang serius dan melihat proses wehdah
atau kesatuan sebagai agenda utama.
Kepemimpinan adalah isu pokok
dalam proses memperkasa umat Melayu. Ia berkait dengan amanah tinggi tidak saja
dalam pendekatan dasar tetapi juga menuntut ketelusan dan kebijaksanaan dalam
strategi pelaksanaan. Pada masa yang lalu wujud dasar yang baik untuk
memperkukuh umat Melayu dalam semua bidang, tetapi di tahap pelaksanaan wujud
ketirisan akibat kepemimpinan di banyak peringkat alpa mengenai amanah
kepemimpinan dan menyebabkan tahap kepengikutan menjadi longgar.
Jihad ekonomi
Hal yang sama juga berlaku dalam
proses pemerkasaan partisipasi ekonomi yang menuntut bukan saja ilmu urus niaga
dan muamalah yang baik tetapi pada masa yang sama suntikan jiwa mandiri perlu
diperkukuh. Mentaliti subsidi bukanlah jawapan terbaik untuk menghasilkan daya
saing akibat ekonomi terbuka.
Menjadikan jihad ekonomi sebagai
suatu lonjakan adalah amat perlu. Johor Corporation, umpamanya adalah satu
contoh keupayaan kepemimpinan ekonomi umat Melayu yang patut dijadikan model
bagaimana disiplin kepemimpinan dan landasan pengurusan yang berasaskan Islam
mampu menempatkan diri mereka antara kepemimpinan korporat yang disegani di
Malaysia.
Begitu juga mobiliti umat Melayu
dalam dunia pendidikan adalah sesuatu yang amat utama. Transformasi pendidikan
berasaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang bermatlamat membangun insan yang
harmonis dan seimbang menuntut upaya pelaksanaan yang kreatif dan strategik.
Sifat ilmu yang berkembang dan strategik, pendidikan dunia yang cepat berubah
jangan sampai menyebabkan kita melenyapkan asas fundamental seperti kepentingan
pendidikan menggunakan bahasa Melayu dan kepentingan pendidikan diolah secara
integratif supaya pendidikan nilai dan agama mampu mengangkat pemikiran
generasi muda ke arah tamadun tinggi.
Orientasi pendidikan ke arah
peperiksaan harus diubah kerana keperluan kepemimpinan dan kepengikutan umat
Melayu hari ini dan masa depan tidak saja dalam batasan teknologi tinggi tetapi
kepentingan ‘soft skill’ seperti keterampilan keinsanan adalah sesuatu yang amat
dituntut. Membangun sistem pendidikan secara mekanistik dan robotik boleh
menyebabkan generasi muda hilang sentuhan keinsanannya dan amat terdedah dengan
proses pembudayaan Barat popular dan menyebabkan kecairan dan ketirisan jati
diri umat Melayunya.
Memperkasa bahasa asing yang
memiliki faedah berbanding yang tinggi seperti bahasa Inggeris dan Mandarin
tidaklah menjadi suatu kesalahan. Ia boleh menjadi alat untuk menimba ilmu
pengetahuan yang bermanfaat dan melengkapkan umat Melayu dalam memperkasa dirinya
tanpa meremehkan kepentingan bahasa ibundanya.
Penulis ialah Profesor
Pendidikan di UIAM
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan