Kokurikulum dalam pendidikan
adalah sambungan kurikulum yang diajar di bilik darjah. Kokurikulum yang
difahamkan selama ini tidak lebih sebagai kegiatan organisasi yang dikaitkan
dengan subjek seperti Persatuan Bahasa Melayu, Persatuan Sejarah, Persatuan
Sains, Persatuan Agama Islam dan sebagainya. Kegiatannya agak terhad dan proses
pembentukan bakat dan kefahaman terhadap ilmu dan kesukarelaan menjadi kurang
berkembang.
Di samping penyuburan kognitif
dalam bilik darjah para pelajar harus dipupuk dan disuburkan dengan maksud
afektif di luar bilik darjah.
Kokurikulum harus mempunyai
kurikulum yang baik. Ia terkandung aktiviti yang bermanfaat supaya gerak kerja
kokurikum dapat diukur dan dinilai. Ia menyumbang ke arah melahirkan peribadi
holistik seseorang pelajar. Peribadi holistik penting dalam transformasi
pendidikan supaya produk akliah (kognitif) tidak dijadikan ukuran tunggal
mengenai kemajuan diri seseorang pelajar tetapi kegiatan kokurikulum memberikan
cerminan potensi insan diraikan.
Persatuan Bahasa Melayu umpamanya
memberi ruang kepada pelajar mengkaji tentang pola perbahasaan, dialek masyarakat setempat dan
bandingkan dengan keperluan bahasa baku yang diajar di sekolah. Penelitian
mengenai bahasa juga terhubung dengan pengaruh Islam di dalam Bahasa Melayu dan
pengaruh aliran lain yang terdapat dalam bahasa itu.
Dalam Bahasa Melayu terdapat
ribuan istilah al-Quran dan ia tidak saja memberi asas makna tetapi juga nilai
pada istilah dan bahasa yang berkaitan. Perkataan amanah, adil, ikhlas, rahmah,
nikmah, mesyuarah, hikmah, zalim, syukur, manfaat dan banyak lagi mempunyai
kaitan langsung dengan nilai Islam dan nilai sejagat.
Ia memberikan nilai tambah kepada
pelajar dalam melakukan kajian supaya belajar bahasa bukan untuk lulus periksa
tetapi menerima makna bahawa pada bahasa itu terdapat nilai, kefahaman, konsep
dan falsafah.
Pendekatan ini amat sesuai untuk
dikembangkan di tahap sekolah menengah rendah dan juga atas supaya asas kajian
lapangan diberi, penelitian di buat, laporan terhadap kajian dilakukan dan
latihan pembentangan kajian dan dapatan berlaku. Tajuk-tajuk dan kerja lapangan
yang diberi haruslah sesuai dengan tahap umur, kemampuan berfikir dan menyerap
kefahaman supaya pembelajaran berlaku.
Masalah yang dihadapi dalam
sistem kita kini ialah fokus pengajaran dan pembelajaran tertumpu kepada
orientasi hafazan dan pengingatan. Lalu pengajaran lebih banyak terarah kepada
upaya mengingat menerusi latih-tubi dan akhirnya diukur dengan peperiksaan.
Peperiksaan menjadi fokus utama menentukan pencapaian dan kecemerlangan para
pelajar dalam subjek yang dipelajarinya. Ia memberi kesan sepihak terhadap
pembangunan diri pelajar.
Kokurikulum Sejarah atau Kajian
Tempatan umpamanya amat menarik dikembangkan menerusi gerak kerja lapangan,
kajian dan telitian, dengan mengumpul maklumat dan data. Sejarah lazimnya
mengaitkan apa yang berlaku pada masa lalu. Masa lalu dilalui meninggalkan
kesan sejarah. Hari ini yang sedang dilalui bakal meninggalkan jejak-jejak
sejarah. Hari depan yang bakal diteroka juga bakal mengubah sejarah. Sifat
sejarah adalah sinambung dan coraknya mengulangi walaupun dalam bentuk yang
mungkin berbeza.
Dalam tradisi Islam, sejarah itu
dilihat sebagai kisah yang membawa kesan kepada ibrah. Ibrah atau sumber
teladan ini amat penting bagi memberi
pengetahuan dan maklumat mengenai peristiwa dan tokoh supaya yang baik
itu dijadikan teladan dan yang buruk itu dijadikan sempadan.
Kisah Nabi Lut as dalam al-Quran
umpamanya boleh dihubungkan dengan isu seks bebas yang terjadi pada hari ini.
Pola perlakuan hidup manusia mengulangi jejaknya meninggalkan gaya hidup yang
fitrah sebaliknya memilih jalan hidup yang songsang.
Ini boleh mencetuskan kesedaran
pelajar tentang betapa penting hidup dalam keadaan fitrah berpedomankan nilai
dan agama supaya hal-hal yang makruf subur dalam kehidupan, dan hal-hal mungkar
dapat dihindari.
Sejarah Melaka umpamanya
menyatakan tentang zaman turun-naik yang menyebabkan Melaka dan Malaya akhirnya
terjebak dalam kekuasaan penjajah. Zaman naiknya Melaka ialah kerana kekuatan
Islam dijadikan sandaran. Sultan Alauddin Riayat Shah amat menarik untuk
dikaji. Kisah Sultan Mahmud dan peminangan Puteri Gunung Ledang adalah metafora yang memberikan makna besar terhadap kejatuhan Melaka. Peranan penasihat Raja
seperti Si Kitol dan Raja Mendaliar amat mustahak untuk dikaji kerana watak itu
wujud pada setiap zaman yang akhirnya membawa kejatuhan terhadap sesuatu bangsa
atau tamadun kerana sifat sejarah itu mengulangi jejak.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan