Sabtu, 31 Disember 2011
DI AMBANG PINTU…
2012
Kubuka pintumu dengan lafaz bismillahhirrahmannirrahim
Kaki kanan melangkah seperti Sunnah Nabi
Ya Rabb...
Di ambang pintu ini…
Kurniakanku kekuatan
untuk kubuang selimut-selimut silam
(kemalasan, kejumudan, ketakutan, kefakiran)
yang membelengguku buat ke sekian kali.
2012
Kubuka pintumu dengan lafaz Astaghfirullah
Tafakur sunyi antara titis air mata yang turun ke bumi
Memuhasabah diri.....betapa banyaknya dosa
Tidak setimpal amal terhadap Yang Esa
Terasa kerdil dan hina diri ini.
2012
Kubuka pintumu dengan lafaz Alhamdulillah
Kulafazkan syukur
Kerana saat ini kumasih bisa bernafas
Masih mampu menganyam mimpi indah…
Kan kubuka lembaran baru.
2012
Di ambang pintumu,
Kulafazkan doa tulus…
“Ya Rabb…wahai Tuhan kami…
Lindungi kami…
Jagalah kami…
Bimbinglah kami…
Redai setiap langkah kami…
agar hari ini lebih baik daripada semalam…
dan esok lebih baik daripada hari ini…
Ameen!”
31 DISEMBER 2011
Jumaat, 30 Disember 2011
ISU PPSMI : Keputusan guna bahasa Melayu tepat
Oleh Norfatimah Ahmad
PETALING JAYA: Sebanyak 89 peratus pelajar Tingkatan Satu yang akan memulakan persekolahan 3 Januari depan memilih bahasa Melayu atau dwibahasa bagi mempelajari mata pelajaran Sains dan Matematik.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ini menunjukkan keputusan kerajaan untuk melaksanakan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) bagi menggantikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) adalah tepat.
Beliau berkata, berdasarkan rekod Kementerian Pelajaran, hanya 11 peratus pelajar memilih belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.
"Angka yang diperoleh membuktikan dengan jelas kenapa kerajaan menetapkan untuk meminda PPSMI kepada MBMMBI," katanya ketika mengadakan lawatan ke Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail, di sini, bagi melihat persiapan pihak sekolah menghadapi sesi persekolahan 2012, bermula minggu depan.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, dasar yang diputuskan itu sesuai dengan tahap keupayaan pelajar yang akan mengikuti proses Pembelajaran dan Pengajaran (P&P) bagi Sains dan Matematik.
Beliau berkata, pekeliling sudah diedarkan supaya Pegawai Pelajaran Daerah diberi tanggungjawab menangani sebarang masalah sepanjang pelaksanaan MBMMBI.
Katanya, Jawatankuasa Khas MBMMBI merumuskan 164,324 pelajar menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya untuk mempelajari Sains dan 161,123 dalam Matematik, berbanding 56,025 pelajar menggunakan bahasa Inggeris untuk belajar Sains dan Matematik pula seramai 56,248 pelajar.
“Selebihnya pelajar yang mempelajari subjek berkenaan menggunakan dwibahasa, seramai 258,622 untuk Sains, manakala 261,600 bagi Matematik,” katanya.
Muhyiddin juga berkata, Majlis Bahasa Inggeris akan ditubuhkan tahun depan bagi menentukan penanda aras dan tahap pencapaian BI pelajar dalam sistem persekolahan negara.
Katanya, majlis yang berkelayakan sebagai tempat rujukan dan menentukan tanda aras bahasa itu akan menggunakan pakar dalam dan luar negara serta mengadakan kerjasama dengan Universiti Cambridge.
“Bila kata pelajar itu pandai dalam BI, itu apa maknanya, apa ukurannya, jadi kita sedang memikirkan pembentukan majlis ini untuk menanda aras standard BI yang digunakan di Malaysia.
“Kerajaan tidak mahu syok sendiri untuk menyatakan tahap BI di sekolah mencapai piawaian antarabangsa kerana ada orang kata mutu BI pelajar dan rakyat negara ini masih rendah dan ada yang kata sebaliknya,” katanya.
Beliau berkata, pihaknya sedang merangka struktur, format, komposisi organisasi majlis itu termasuk berbincang dengan Kementerian Pengajian Tinggi bagi merealisasikan penubuhannya.
Ditanya sama ada penubuhan majlis itu sebagai langkah kerajaan menetapkan supaya pelajar lulus BI untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Muhyiddin berkata: “Kita akan lihat kemudian.”
Muhyiddin juga berkata, mulai tahun depan beberapa sekolah dipilih menyertai projek rintis apabila ibu bapa boleh mengikuti perkembangan pelajaran anak mereka menerusi konsep maya.
Beliau berkata, konsep yang dijangka diperkenalkan dua tahun lagi itu antara lain membolehkan ibu bapa berinteraksi dengan pihak sekolah menerusi persidangan video dan mendapatkan nasihat guru bagi meningkatkan prestasi anak mereka.
“Projek rintis yang dikenali sebagai ‘Virtual Learning" atau Pembelajaran Maya mengambil contoh konsep di negara maju seperti Korea Selatan,” katanya.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU BAHASA : Tingkat jati diri menerusi budi bahasa
Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my
"YANG kurik itu kundi, yang merah itu saga, yang baik itu budi, yang indah itu bahasa. Putih tulang dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga".
Itu adalah antara peribahasa yang mengeksplisitkan betapa budi bahasa amat disanjung tinggi oleh masyarakat negara ini. Tambahan pula, pemupukan budi bahasa kepada seseorang individu itu menjadi warisan turun-temurun dari satu generasi ke generasi seterusnya, iaitu resam kita sejak sekian lama.
Kerana itu, sepanjang tahun 2011, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPPK), telah merancang 60 program pelaksanaan nilai-nilai murni dan budi bahasa yang dilaksanakan oleh semua agensi di bawahnya melibatkan kerjasama dan penglibatan agensi lain, sektor swasta dan masyarakat.
Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pelaksanaan program-program itu dibahagikan kepada empat kategori melibatkan pendidikan, penyemarakan, penerbitan dan promosi yang disertai murid-murid sekolah, pelajar-pelajar institut pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) dan masyarakat awam.
Antara program yang dihasilkan ialah Merentas Kampus yang dijalankan oleh Jabatan Penerangan bagi tempoh sembilan bulan bermula dari Mac hingga November tahun ini, melibatkan IPTA dan IPTS.
"Dua pengisian utama program ini ialah Forum Jati Diri,seminar dan ceramah.
"Forum Jati Diri diadakan sebanyak 11 kali dan dihadiri seramai 11,100 pelajar manakala ceramah dan seminar diadakan sebanyak 14 kali melibatkan 7,200 peserta," kata beliau kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.
Menurut Rais, program tersebut telah dapat meningkatkan kesedaran jati diri dan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan pelajar IPTA dan IPTS. Dalam konteks ini, Jabatan Penerangan turut melaksanakan program bersama Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN).
Dua aktiviti utama dijalankan iaitu aktiviti ceramah yang mana sebanyak 242 diadakan di Kem PLKN melibatkan seramai 67,000 pelatih PLKN.
"Program ceramah ini telah meningkatkan kefahaman peserta mengenai konsep 1Malaysia dan mengamalkan budi bahasa nilai-nilai murni di dalam kehidupan seharian.
"Bagi program khidmat komuniti PLKN, sejumlah 218 aktiviti khidmat komuniti seperti gotong-royong telah diadakan yang disertai 87,000 orang peserta," kata beliau sambil menjelaskan para peserta didedahkan dengan kehidupan masyarakat setempat dan dapat memupuk sikap mengambil berat antara satu sama lain, di samping sikap hormat menghormati.
Selain itu, kata Rais, Program Khemah Kerja Kelab Setia turut dilaksanakan melibatkan pelajar-pelajar sekolah menengah seluruh negara yang bertujuan menekankan penghayatan nilai-nilai murni melalui kerja berkumpulan.
Kata beliau: "Program-program yang diadakan juga melibatkan pelbagai kaum seperti Pertandingan Pidato 1Malaysia bukan Melayu.
"Ia dijalankan sebanyak 17 kali iaitu satu kali di setiap negeri dan dua kali di peringkat kebangsaan yang disertai 173 peserta dengan kehadiran 14 orang tetamu. Pertandingan ini dapat menekankan nilai-nilai murni dan perpaduan."
Dalam pada itu, Majlis Bicara Bahasa, Kurik Kundi Merah Saga telah diadakan bagi membincangkan mengenai keindahan Bahasa Melayu antaranya dalam puisi, teromba, syair, pepatah, nazam dan seloka. Program ini dihadiri para pensyarah dan pelajar IPTA dan IPTS, guru-guru dan para pelajar sekolah menengah serta budayawan yang dianggarkan sekitar 300 orang.
Rais berkata, usaha-usaha untuk mempromosikan nilai-nilai murni, bahasa kebangsaan dan budi bahasa telah dijalankan dengan giatnya secara berterusan oleh KPKK melalui agensi-agensi di bawahnya.
Katanya: "FINAS telah menerbitkan 37 promo pendek mengenai nilai-nilai murni dan bahasa kebangsaan antaranya, Tiru Yang Baik, Budi Bahasa Budaya Kita, Senyum Selalu.
"Filem Negara Malaysia pula menghasilkan 17 trailer yang berkaitan dengan nilai murni dan bahasa kebangsaan seperti trailer animasi Bahasa Jiwa Bangsa dan Lagu Pembudayaan Bahasa. Trailer-trailer ini telah disiarkan oleh RTM sepanjang tahun".
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU BAHASA : Ajar anak berbudi bahasa sejak kecil
Oleh MUHAMAD AMIRUL AFIQ MASTOR
BUDI bahasa merupakan suatu nilai murni yang bukan hanya dilaksanakan dalam pertuturan, bahkan juga kelakuan dan saling menghormati antara satu sama lain.
Dalam situasi di Malaysia yang rakyatnya terdiri daripada berbilang kaum dan adat resam, sudah pasti budi bahasa memainkan peranan penting bagi menikmati kehidupan yang aman dan damai.
Tokoh sejarah, Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim berkata, amalan budi bahasa perlu ditanam dalam diri anak-anak sejak peringkat awal lagi bagi membolehkan ia terus mengalir dalam diri mereka sehingga dewasa.
"Pendidikan mengenai perkara ini hendaklah diajar sejak anak-anak di peringkat sekolah rendah kerana di sana mereka sudah mula bercampur dan berkenalan dengan komuniti lain, selain keluarga.
"Justeru, peranan ibu bapa dan guru perlu sama penting dalam memastikan generasi hadapan negara kita terus mempunyai sikap budi bahasa yang tinggi," katanya ketika dihubungi baru-baru ini.
Kempen Budi Bahasa dan Nilai-Nilai Murni telah dilancarkan pada 11 Januari 2005 oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Kempen yang dilaksanakan secara berterusan dalam tempoh lima tahun itu disasarkan kepada setiap golongan rakyat dan masyarakat negara ini.
Ia merupakan agenda penting kerajaan untuk menyemarakkan dan menyemai semula budi bahasa dan nilai-nilai murni ke dalam jiwa setiap rakyat Malaysia.
Kay Kim berkata, sebagai masyarakat Timur, amalan budi bahasa dan nilai-nilai murni bukan suatu perkara baru. Malah kita telah diasuh sejak kecil lagi supaya sentiasa bersopan santun dan berbudi bahasa dalam menjalani kehidupan seharian.
Namun demikian, tanpa disedari, kehidupan hari ini tidak lagi sama seperti dahulu. Nilai-nilai murni yang dahulunya kaya dalam diri masyarakat kian terhakis lantaran daripada tuntutan mengejar kekayaan dan kebendaan.
Menurutnya, cabaran globalisasi dan dunia tanpa sempadan dilihat antara faktor masyarakat hari ini tidak lagi mengamalkan budaya yang dahulunya kuat seperti semangat bantu membantu dan hormat menghormati.
"Satu kaji selidik yang dijalankan di universiti mendapati ada yang sanggup menerima rasuah untuk melakukan sesuatu perkara dan ini membuktikan bahawa masyarakat hari ini kian hilang nilai-nilai murni dalam diri mereka, " katanya.
Beliau berkata, tidak salah mencari kekayaan dan mengejar kemodenan, namun nilai-nilai ketimuran yang telah menjadi identiti kita sejak dahulu lagi, mesti terus diterapkan dalam diri setiap rakyat Malaysia.
Menurutnya, peranan ibu bapa, pihak sekolah dan kerajaan amat berat dalam mewujudkan generasi masa hadapan agar terus mempunyai nilai-nilai murni sebagai orang Timur.
"Melentur buluh biar dari rebungnya. Jadi, generasi muda perlu diajar dan diterapkan dengan nilai-nilai tersebut secukupnya agar tidak hilang ditelan kemodenan dan kemajuan negara," katanya.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Internet lubuk kaut keuntungan
Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
DUNIA tanpa sempadan. Ia cukup sinonim dengan perkembangan teknologi alam siber yang semakin serba canggih hari ini.
Dengan hanya satu klik sahaja, pelbagai maklumat, kemudahan, perkhidmatan dan banyak lagi dapat diakses di mana-mana sahaja tanpa perlu mengerah keringat sehingga titisan peluh jatuh ke bumi.
Bagaimanapun, kecanggihan teknologi ini disalah guna sesetengah pihak untuk mengaut keuntungan melalui alam siber sehingga menyebabkan kerugian mencecah berbilion ringgit.
Bahkan, penjenayah siber ini akan mencari pelbagai taktik dalam mencari kemewahan melalui jalan pintas.
Modus Operandi
Menurut Penolong Pengarah Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Asisten Komisioner Kamarudin Md. Din, terdapat pelbagai taktik yang diguna pakai penjenayah siber dalam memerangkap mangsa untuk kepentingan mereka.
Bagaimanapun, beliau memberitahu, antara modus operandi tertinggi dicatatkan dalam kes-kes jenayah siber adalah belian barangan, penyamaran sebagai pegawai bank atau polis, mesin pengeluaran wang automatik (ATM), bungkusan dan phishing.
“Belian barangan mencatatkan kes tertinggi apabila suspek akan mengiklankan penjualan barangan di internet dan meminta mangsa membuat bayaran membeli barangan tersebut.
“Mangsa hanya akan menyedari ditipu setelah membuat pembayaran dan tidak menerima barangan dijanjikan seperti di dalam laman berkenaan,” katanya.
Kamarudin menambah, penyamaran sebagai pegawai bank atau polis menyaksikan sindiket membuat panggilan atau menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) secara rambang kepada mangsa.
“Selepas itu, ahli sindiket akan menyamar sebagai pegawai bank atau polis dengan menjawab panggilan mangsa lalu meminta mendedahkan butiran akaun.
“Mangsa akan diarahkan mengunjungi mesin ATM dan melaksanakan arahan diberikan melalui perbualan telefon sehingga wang mangsa dipindahkan ke akaun lain,” katanya.
Suspek turut akan menggunakan maklumat perbankan pemegang akaun untuk pengeluaran wang melalui mesin ATM
Satu lagi taktik yang biasa digunakan adalah mangsa akan berkenalan dengan suspek melalui laman sosial dan diyakinkan suspek ikhlas untuk bersahabat.
Mangsa kemudian akan dijanjikan menerima satu bungkusan dikirim dari luar negara. Kebiasaannya bungkusan tersebut mengandungi barangan berharga seperti wang atau barangan kemas.
“Mereka akan dimaklumkan bahawa barangan tersebut telah ditahan kastam dan perlu membuat bayaran untuk pelepasan barangan tersebut,” ujarnya lagi.
Beliau menambah, kaedah phishing pula digunakan untuk mencuri maklumat secara dalam talian.
Katanya, suspek akan mewujudkan laman web palsu bagi mendapatkan maklumat peribadi atau pun perbankan mangsa.
Pilih Alam Siber
"Pensyarah Kriminologi Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. P. Sundramoorthy pula berkata, terdapat beberapa faktor yang mendorong penjenayah siber memilih alam maya dalam melakukan jenayah.
“Di alam siber penjenayah biasanya lebih bersikap meyakinkan kerana mereka tidak perlu berkonfrantasi dengan mangsa malah, boleh dilakukan di mana-mana sahaja.
“Selain daripada itu, mereka juga mempunyai persepsi bahawa alam siber selamat daripada dikesan pihak berkuasa,” ujarnya.
Sundramoorthy berkata, ia disebabkan identiti mereka tidak boleh dicam dan atau boleh dipalsukan.
Menyentuh mengenai mengapa mangsa mudah diperdaya penjenayah siber, beliau menjelaskan, antara penyebab ia berlaku adalah cinta itu buta.
“Akibat penangan cinta dan beranggapan telah menemui teman hidup, mereka mudah percaya kepada orang tidak dikenali.
“Kebiasaannya, kes-kes sebegini disebabkan mangsa jatuh cinta dan mempercayai suspek sehingga ditipu. Ada juga di antara mereka tidak pernah menemui suspek,” katanya.
Ujarnya lagi, sikap tamak turut memainkan peranan apabila mangsa ingin menjadi kaya dengan jalan pintas.
Menyedari pelbagai amaran dan pendedahan telah dilakukan pihak berkuasa serta media, mereka masih yakin dengan iklan atau pun skim cepat kaya ini.
“Bagaimanapun, majoriti mangsa-mangsa jenayah siber tidak mengetahui mereka adalah mangsa.
“Ia boleh dikatakan kecuaian apabila memberi atau pun mendedahkan maklumat kritikal kepada penjenayah siber,” katanya.
Pencegahan
Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia, Lt. Kol. (Bersara) Prof. Datuk Husin Jazri berkata, orang ramai perlu sentiasa mempunyai sikap berwaspada dan berhati-hati apabila berada di alam siber.
"Jangan mudah percaya dengan orang yang baru dikenali terutama melalui laman web sosial kerana kita tidak mengetahui identiti sebenar mereka serta tujuan mereka menjalinkan persahabatan dengan kita.
“Dalam pada itu, mereka juga dinasihatkan agar tidak mendedahkan maklumat diri serta keluarga kepada orang yang baru dikenali kerana mereka mungkin mempunyai niat tidak baik. Bahkan, akhirnya anda akan terdedah kepada anasir-anasir negatif serta berniat jahat,”katanya.
Husin menegaskan, pengguna alam siber tidak perlu memuatnaik (upload) atau berkongsi gambar-gambar serta video yang berbentuk peribadi.
Katanya, mereka perlu memastikan mewujudkan tetapan privasi untuk melindungi maklumat peribadi daripada mereka yang bukan berada di kelompok rakan-rakan.
“Orang ramai boleh mengunjungi laman web kami iaitu www.cybersecurity.my kerana daripada laman web ini, mereka boleh masuk ke laman CyberSAFE (www.cybersafe.my) yang terdapat pelbagai tip serta nasihat berhubung keselamatan siber di situ,” katanya lagi.
Sekiranya jenayah siber tidak diambil perhatian dengan serius, potensi kerugian dalam beberapa sektor ekonomi di Malaysia dalam jangka masa lima tahun dianggarkan boleh mencecah sehingga RM2.73 bilion.
Jenayah siber boleh memberi kesan negatif kepada imej negara dan menjejaskan peluang pelaburan dari luar negara kerana kurangnya keyakinan serta kepercayaan terhadap tahap keselamatan siber negara.
Sumber : http://www.kosmo.com.my/
ISU BAHASA : Budi bahasa makin hilang?
APABILA bercakap tentang budi bahasa ramai akan berkata bahawa rakyat Malaysia terutama orang Melayu cukup kaya dengan nilai-nilai tersebut.
Lebih ekstrem lagi ada yang akan menjawab budi bahasa dan sopan-santun tidak boleh dipisahkan daripada masyarakat timur terutama rakyat negara ini.
Tetapi adakah realitinya sama seperti yang diperkatakan itu. Adakah masyarakat kita mengotakan apa yang mereka kata apabila membabitkan budi bahasa?
Jika masyarakat kita mendakwa mereka menjadikan budi bahasa sebagai amalan apakah ukurannya?
Budi merupakan perbuatan atau akhlak yang baik terutama sesama manusia. Ia termasuk membabitkan tingkah laku, pertuturan dan perangai.
Termasuk juga dalam kategori budi itu ialah mereka yang jujur, ikhlas, pemurah, suka tolong orang, ada belah ihsan dan saling bantu membantu.
Tetapi apabila seseorang itu dikatakan berbudi bahasa maka ia bermaksud perbuatan, tingkah laku dan perangai yang baik termasuk pertuturannya sekali. Sebabnya, bahasa juga melambangkan sama ada seseorang itu berbudi atau tidak.
Apabila bercakap soal budi bahasa ia mencakupi aspek yang sangat luas. Ia membabitkan nilai dan norma hidup masyarakat kita.
Masyarakat yang berbudi bahasa adalah masyarakat yang terdiri daripada individu yang jujur, ikhlas, sopan, pemurah, saling tolong menolong, berakhlak mulia, menggunakan bahasa yang baik, hormat, menghargai orang lain, berterima kasih dan faham akan kedudukan orang lain.
Berbudi bahasa akan memberikan kesan yang baik kepada masyarakat. Ia merapatkan silaturahim, saling percaya-mempercayai dalam dalam konteks Malaysia dapat meningkatkan perpaduan antara kaum.
Budi bahasa sepatutnya dijadikan asas dalam proses membina masyarakat yang beradab dan bertamadun. Bagi orang Islam pula ia selari dengan ajaran agama.
Bukankah orang Islam apabila bertemu perlu mengucapkan salam? Tetapi adakah ia menjadi amalan dalam kehidupan seharian?
Adab mengenai salam juga sudah disusun dengan cantik. Yang baru sampai memberi salam kepada yang sudah lama sampai. Tetamu memberi salam kepada tuan rumah dan yang muda memberi salam kepada yang tua.
Semua itu merupakan perbuatan yang mempunyai kaitan dengan budi bahasa.
Berbudi bahasa pula bukan sekadar melayan orang yang bertanding ke rumah atau orang yang kita kenali dengan baik.
Tetapi untuk sesuatu masyarakat itu dianggap berbudi bahasa ia melibatkan pelbagai aspek.
Satu ketika rakyat negara ini melenting apabila satu laporan media barat mengatakan penduduk negara ini tidak atau kurang berbudi bahasa.
Kenapa kita perlu melenting sekiranya dalam kehidupan seharian budi bahasa memang tidak menjadi amalan kita terutama apabila berada di tempat awam.
Pernah kita meminta maaf apabila terlanggar bahu orang lain ketika di pasar raya atau di tempat yang agak sesak? Pernahkah kita mengucapkan terima kasih kepad pelayan yang menghantar air kepada kita? Atau hanya memandangnya dengan pandangan sinis kerana menganggap itu memang tugasnya.
Itu belum mengambil kira perbuatan membantu orang kurang upaya, orang tua, wanita mengandung mereka yang dalam kesusahan dan sebagainya.
Malah budi bahasa juga dinilai melalui kata-kata. Jika di lihat kepada bahasa yang digunakan oleh generasi muda hari ini, nilai-nilai budi bahasa itu semakin terhakis.
Orang yang berbudi bahasa akan melafazkan kata-kata yang mengandungi maksud yang baik dengan nada yang elok dan tidak menyakitkan perasaan orang lain.
Bahasa-bahas kasar yang kian berleluasa dan dilafazkan secara terpekik-pekik serta ditambah pula dengan kata-kata lucah tidak mencerminkan masyarakat yang berbudi bahasa.
Tetapi jangan pula apabila dengan berbudi bahasa itu kita akan menjadi menjadi masyarakat yang lemah. Sebaliknya ia akan menjadikan sesuatu bangsa itu lebih disegani dan dihormati.
Sebagai masyarakat timur terutamanya penduduk Melayu yang beragama Islam, mereka sepatutnya tidak mempunyai sebarang masalah untuk mengamalkan budi bahasa dan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian.
Budi bahasa juga akan membawa kepada masyarakat yang saling hormat menghormati tanpa mengira perbezaan kaum dan agama.
Tetapi jika dilihat kepada senario hari ini ia seolah-olah menggambarkan nilai-nilai murni dan budi bahasa semakin terhakis di kalangan masyarakat kita terutama generasi muda.
Perbuatan merosakkan harta benda awam, menconteng, tidak mematuhi peraturan, melawan guru dan sebagainya adalah contoh keadaan masyarakat kita yang semakin terpesong daripada landasan budi bahasa.
Malah kemalangan maut yang meragut ribuan nyawa setiap tahun juga sedikit sebanyak mempunyai kaitan dengan amalan budi bahasa.
Jika kita berbudi bahasa di jalan raya kamalangan tentunya dapat dielakkan.
Di mana silapnya? Adakah ibu bapa yang gagal berperanan atau guru-guru gagal memberikan didikan?
Jika dilihat kepada sistem kekeluargaan hari ini yang lebih bersifat materialistik ia sedikit sebanyak menyumbang kepada penghakisan budi bahasa di kalangan masyarakat.
Kerana sibuk anak-anak dan ibu bapa semakin jarang bertegur sapa. Kerana terlalu biasa duduk bersendirian tanpa pemantauan anak-anak menjadi tidak endah. Sikap itu tentunya akan dibawa pula ke sekolah. Pantang ditegur guru-guru pula menjadi mangsa.
Perkara ini jika tidak dibendung akan melahirkan masyarakat yang berjaya tetapi tidak ada jiwa.
Sebab itu Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan mengambil inisiatif melancarkan Adab Sopan dan Nilai-nilai Murni bagi membentuk masyarakat Malaysia yang bersatu padu, bertoleransi, saling memahami dan bekerjasama serta cintakan negara.
Tidak ada maknanya jika Malaysia mencapai status negara maju tetapi rakyatnya langsung tidak berbudi bahasa.
Rakyat berkemahiran tinggi memang penting untuk negara. Tetapi pada masa sama ia juga memerlukan rakyat yang berbudi bahasa.
Sejarah telah membuktikan bahawa banyak empayar atau negara yang maju telah runtuh lantaran generasi yang mewarisinya gagal menjaga ketamadunan yang dicapai kerana mereka mempunyai moral yang rendah.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Khamis, 29 Disember 2011
ISU KESIHATAN : Azam tahun baru tanpa stres?
Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Lembaran 2012 akan terbuka untuk mengisi episod suka dan duka sepanjang tahun setiap insan. Ramai yang berpendapat tidak lengkap tahun baru tanpa azam baru . Ketika ini, pasti ramai yang sedang menilai pencapaian azam lama. Sudah pasti selepas itu anda akan terfikir azam baru . Ketika membaca sebuah majalah baru-baru ini, agak mengejutkan apabila satu artikel mengatakan azam tahun baru boleh menyebabkan stres.
Menurut artikel tersebut, terdapat satu kajian tentang isu ini di United Kingdom yang dilakukan oleh sebuah institusi badan bukan kerajaan bernama Mind. Laporan kajian tersebut mengatakan azam tahun baru membuatkan kita fokus pada keburukan diri sendiri, mencari kesilapan dan kehodohan sepanjang masa depan. Ia dikatakan tidak baik untuk masa depan. Laporan tersebut mengatakan, azam tahun baru tidak baik untuk kesihatan mental kerana kita akan diselubungi dengan perkara negatif sahaja.
Ini secara tidak langsung akan menyebabkan seseorang berasa stres atau tertekan. Dalam pada itu, azam lama masih tidak menunjukkan kemajuan dan diulang semula.
Sejauh mana kebenaran fakta ini?
Fakta ini tidak 100 peratus sahih dan boleh dipercayai kerana individu kita adalah berbeza pemikiran masing-masing berdasarkan pergaulan sosial dan latarbelakang kehidupan masing-masing.
Tambahan setiap orang tidak dikelilingi oleh kelompok orang yang sama dan boleh mempengaruhi kehidupan seseorang itu dan pemikirannya.
Jika individu mempunyai azam baru yang lebih fokus untuk mendapatkan kejayaan, dia tidak akan menoleh ke arah fakta yang lebih kepada mencari kesilapan. Tetapi dia akan menggunakannya untuk untuk memperbaiki apa yang menjadi kelemahan dan kesilapan yang telah berlaku. Hanya individu yang kecewa sahaja yang nampak kepada keburukan diri sendiri.
Azam bermaksud cita-cita, kecekalan, semangat dan ketentuan diri sendiri yang lebih meyakinkan diri sendiri untuk masa depan yang lebih terjamin, bahagia dan ceria.
Dalam pada itu, kesihatan mental seseorang tidak bergantung kepada masa-masa contoh tahun baru , tengah tahun atau akhir tahun.
Maknanya, stres yang dialami tidak mengenal masa.
Ia lebih banyak bergantung kepada kelangsungan hidup yang berlaku pada seseorang dalam pergaulan hidup bermasyarakat.
Misalnya, pada zaman millennium atau era baru sekarang ini, banyak perkara yang berlaku.
Banyak perkara yang berubah seperti pemikiran kita juga turut mengikut perubahan ini agar tidak terkebelakang atau terlalu kehadapan. Cuma mungkin jika seseorang itu tidak dapat memenuhi keperluan dan kehendak sekelilingnya, stres akan berlaku. Jika tidak dibendung, ia boleh membawa kepada terjejasnya kesihatan mental.
MENTAL
Jadi, tahun baru bukan penanda untuk bermulanya perkara yang tidak baik untuk kesihatan mental.
Secara amnya, azam tahun baru mempunyai kebaikan dan keburukan kepada mental seseorang.
Kebaikannya, ada matlamat yang lebih fokus membawa kepada perancangan strategi bergantung kepada segala kemudahan dan kebolehan yang ada diri sendiri.
Baik atau buruk dengan azam yang telah ditanam pada awal tahun membuatkan seseorang itu lebih yakin tentang apa yang perlu dilakukan.
Keburukan azam tahun baru , kemungkinan ia akan membawa kepada banyak perancangan hingga boleh menjejaskan kehidupan rutin seharian.
Ini akan menyebabkan individu itu mempunyai tugasan atau tanggungjawab yang terlalu banyak. Memadai sekadar yang boleh dilakukan dalam tahun itu merujuk kepada tanggungjawab lain, masa dan keadaan. Kadang-kadang terlalu banyak azam boleh membawa kepada kekecewaan jika semua azam itu tidak dapat dicapai pada penghujung tahun. Apabila seseorang itu berasa kecewa, ia akan menyebabkan stres.
Ini kerana apabila kita sebut azam tahun baru kita sering mengaitkannya dengan tahun itu juga kecuali disebut, " azam aku dalam dua tahun ini untuk dapat yang terbaik buat diri aku"
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU AGAMA : Muhasabah akhir tahun, bina harapan pada tahun baharu
DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR
TAHUN baharu menjelang tiba, namun rentetan peristiwa yang berlaku pada tahun 2011 meninggalkan banyak kenangan pahit dan manis. Semuanya adalah rencah dan rencam kehidupan yang perlu kita fahami bagi membolehkan menjadikannya sebagai ikhtibar untuk masa depan.
Sejak permulaan 2011 lagi seluruh dunia dikejutkan dengan pelbagai bentuk bencana dan kerakusan moral manusia sehingga ke akhirnya masih tidak menunjukkan adanya tanda-tanda akan reda. Revolusi yang menimpa negara-negara Arab masih belum sepenuhnya kembali normal, bahkan gelora berontak rakyatnya semakin sukar untuk distabilkan kepada keadaan sebelumnya.
Bencana alam yang menimpa beberapa negara turut meninggalkan trauma yang besar apatah lagi dalam tempoh kurang dari setahun berlaku gempa bumi berikutnya sebagaimana terjadi di Christchurch, New Zealand. Masyarakat yang menghuni kawasan terbabit sentiasa berada dalam ketakutan.
Bencana berkembar yang menimpa Jepun turut menghimpitkan kehidupan sehingga sebahagian besar masyarakat Fukushima dan Niigata terpaksa membina semula dengan jerih payah. Kehilangan harta benda tidak dapat dilupa bahkan kehilangan sanak-saudara terus menjadi emosi sedih menyelubungi kenangan sepanjang hayat.
Thailand terbelenggu dengan kemusnahan yang besar akibat banjir yang melanda kota Bangkok selama lebih sebulan menyebabkan kerugian melampaui ratusan juta dolar. Bahkan fenomena air pasang besar yang melanda Kelantan, Johor, Terengganu dan Pahang menjadikan penghuni sekitar pantai sentiasa cemas. Kini diramalkan kejadian yang sama bakal menimpa pesisir pantai Sarawak dan Sabah.
Dalam perspektif Islam, setiap bencana yang melanda dilihat sebagai satu kaedah bagaimana Allah SWT menguji kesabaran dan sikap pasrah dirinya. Bencana boleh dinilai sebagai perencah yang boleh menambahkan keimanan seseorang malah malapetaka itu juga boleh ditinjau dalam persekitaran kealpaan manusia terhadap keharmonian alam sekitar.
Lebih menyedihkan ialah bagaimana manusia turut melakarkan ke arah kehidupan yang serakah dan penuh kepalsuan sehingga sanggup melanggar nilai adat dan etika. Mereka yang berkuasa, sanggup melakukan "penjualan maklumat dari dalam" sehingga membolehkan kenalan atau kroninya membida sesuatu tender dengan tawaran yang lebih baik, sedangkan keupayaan fizikalnya amat terhad.
Mereka yang melaksanakan urusan pemberian kontrak sanggup menerima tawaran daripada para pelobi dengan sedikit imbuhan manakala ada juga yang menubuhkan syarikat tertentu atas nama sanak saudaranya yang terdekat semata-mata inginkan projek terbabit.
Bencana yang dimaksudkan itu menggambarkan betapa menipisnya moral seseorang, termasuk tokoh agama. Tokoh agama sanggup berbohong dan bahkan melakukan penyelewengan dan salah guna kuasa. Dalam hal ini, ia bukan sahaja membantu membentuk imej buruk orang tertentu, bahkan organisasi yang berada di sekelilingnya.
Institusi agama turut menerima tempias, kerana ada segelintir pemimpinnya sanggup menipu atas alasan kepentingan agama. Dalam hal ini, Allah SWT berfirman: "Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan janganlah kamu membawa urusan harta itu kepada Hakim supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan jalan dosa. Padahal kamu mengetahui. " (Al-Baqarah [2] : 188)
Kita tidak mengharapkan sesetengah bencana itu berlaku ke atas diri mahupun keluarga kita, tetapi ia boleh berlaku juga atas kesilapan diri kita sendiri. Dengan menurunkan bencana, Allah SWT sebenarnya memberikan petunjuk bahawa atas kedegilan itulah dunia bakal musnah dan kehidupan berkecai.
Namun, ketika ditimpa musibah, manusia begitu mengharapkan belas ihsan Allah SWT agar ia dihentikan secepat mungkin sebagaimana trauma manusia ketika dilanda tsunami tujuh tahun lalu.
Musibah juga merupakan petanda akan datangnya limpahan rahmat Allah.
Betapa pahit dan getirnya musibah yang menimpa, baik berupa kemiskinan, kesakitan, ketakutan, kegagalan mahupun semua bencana di dunia ini, Syeikh Muhammad Jamaluddin al-Qasimi ad-Dansyaqi menjelaskan di dalam kitabnya Mau'idhatul Mu'minin bahawa di dalamnya mengandungi lima perkara yang sepatutnya disyukuri.
Pertama,memberikan kita pengertian bahawa musibah itu adalah hakikat kebesaran Allah SWT.
Kedua,musibah yang menimpanya itu tidak membabitkan urusan agama.
Ketiga, musibah yang menimpanya pada ketika dia masih berada di dunia adalah lebih ringan berbanding ketika di akhirat. Semasa dilanda musibah di dunia, manusia masih mempunyai peluang untuk mengatasinya, tetapi di akhirat peluang itu tertutup sepenuhnya.
Keempat, sejak azali lagi setiap musibah itu telah tertulis di lohmahfuz, jauh sebelum kelahiran seseorang itu lagi.
Kelima, apabila kita dapat menerima musibah dengan sabar dan tenang, kita sebenarnya berupaya lahir sebagai orang kuat dan yakin dengan ketentuan Allah SWT, yakni menerima suratan takdir.
Dalam meneruskan kehidupan ini, kita harus bersyukur kerana kita dilahirkan dalam sebuah negara (Baldatun Thoiyyibatun) yang dilimpahi nikmat kekayaan, jauh daripada malapetaka alam yang besar dan sentiasa dilingkari kedamaian.
Secara lahiriah, kemakmuran boleh dilihat dengan jelas, namun tidak mampu melahirkan ketenangan dan kebahagiaan. Sebaliknya, mereka dilanda gelisah, cemas, bimbang dan takut. Ada juga manusia berpura-pura hidup dalam keadaan tenang dan makmur, tetapi dalam hati kecilnya penuh dengan kebimbangan, ketakutan dan rasa cemas.
Bencana juga turut dikaitkan dengan aktiviti yang berkaitan dengan kemaksiatan, sehingga tidak ada yang mampu mencegahnya dan tidak ada pula yang mampu mengajaknya ke jalan yang benar.
Amar makruf nahi mungkar adalah dua perkara yang harus dilakukan bersama. Amar makruf nahi mungkar yang dilakukan oleh pemerintahan itu berupaya membimbing atau mengajak rakyatnya bersungguh-sungguh dalam menegakkan peraturan dan undang-undang tersebut.
Penulis ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Rabu, 28 Disember 2011
ISU AGAMA : Ikhlas tingkat ketakwaan Muslim
Oleh Nik Salida Suhaila
salidasuhaila99@yahoo.com
Jujur laksana tanggungjawab, ibadat tugas utama manusia
BELUM terlewat kita ambangkan 2012 dengan penuh insaf dan syukur. Segala yang berlaku menjadi pengajaran. Untuk tahun baru, tentu azam dan perancangan dinobat lagi, tidak lain dan tidak bukan merealisasikan hasrat dan tekad baru, semoga ia menjanjikan kehidupan lebih baik daripada sebelumnya.
Sebagai makhluk menjunjung tugas khalifah, setiap manusia tidak terlepas daripada tanggungjawab kepada Yang Maha Mencipta, sesama manusia dan makhluk serta diri sendiri. Semuanya semata-mata ketaatan kepada Allah SWT.
Tujuan diciptakan manusia sebagai makhluk di muka bumi ini semata-mata untuk beribadah kepada Allah SWT. Apa juga tindak tanduk bukan ibadat ialah perbuatan sia-sia dan tidak mendapat ganjaran kebaikan di akhirat kelak, bahkan hanya menjadi amalan diri sendiri, sedangkan pekerjaan dilakukan dengan susah payah boleh menjadi ibadat dan meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT.
Itulah kelebihan orang bekerja. Selain mendapat upah dan meningkatkan kemahiran, kerja dilakukan dengan penuh keikhlasan dan terjaga dalam batas syariat dianggap ibadat yang mendekatkan diri kepada Allah serta memungkinkan terpilih bersama golongan beruntung di akhirat.
Beribadah bukan saja tertakluk kepada solat, puasa, menunaikan zakat dan haji tetapi meliputi semua perbuatan termasuk menuntut ilmu, mengajar, berjual beli, mentadbir, berpolitik hatta makan dan minum, asalkan ia dilakukan kerana takut kepada Allah. Kerja bukanlah semata-mata menuntut kita berada di pejabat. Ia bukan juga memerlukan kelulusan tinggi.
Ia tidak termasuk usaha mencuri, merompak atau membunuh kerana ia bukan usaha dilakukan untuk menjadikan sesuatu itu lebih baik daripada sebelumnya. Dalam bidang pendidikan contohnya, sudah tentu mereka yang menuntut ilmu berhasrat menjadi orang arif sekali gus membebaskannya daripada belenggu kejahilan dan nafsu jahat yang menjadikannya sombong kepada Allah.
Begitu juga orang yang mengajar, mereka sedaya upaya mendidik sesiapa saja yang memerlukan ilmu agar mereka keluar daripada kepompong kejahilan dan hawa nafsu, dan menambahkan umat yang patuh kepada perintah Allah, bersandarkan ilmu diperoleh. Mereka menjadikan kerjaya mengajar sebagai ibadat tidak akan mengajar untuk mendapat gaji bulanan dan bonus tahunan, atau dinaikkan pangkat dan berkira dengan titik peluh atau masa perlu dilaburkan melebihi sepatutnya. Ini kerana mereka pasti keikhlasan menabur bakti akan mengakrabkan diri kepada Allah dan menjadi nilai tambah dalam kewajipan sedia ada.
Paling utama ialah kerja dilakukan isteri atau ibu yang merangkumi komitmen dalam sfera awam dan domestik. Sebagai pekerja bertanggungjawab dalam bidang tertentu, isteri atau ibu akan bertugas seperti orang lain untuk memenuhi objektif, misi dan visi organisasi, manakala dalam masa sama mereka juga perlu memberikan komitmen tinggi kepada tugas domestik, untuk memenuhi keperluan setiap ahli keluarga. Bebanan kerja yang tinggi dan waktu bekerja tidak terbatas bukan boleh dilakukan semua orang.
Perlu kita ingat bertambah atau berkurangnya komitmen kita dalam bekerja tidak akan memberi kesan langsung kepada Dia yang menyuruh kita melakukan kerja sebagai ibadat.
Allah tidak mengharapkan walau satu sen pun daripada upah kita berkerja, sebaliknya semuanya adalah untuk kita sendiri, bahkan sekiranya kita menjadikan kerja sebagai ibadat, kita mendapat manfaat daripadanya pada hari pengadilan kelak.
Perkara ini jelas dinyatakan dalam firman Allah bermaksud: “Dan ingatlah Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah dan beribadah kepada-Ku, Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian daripada mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepada-Ku. Sesungguhnya Allah Dialah saja yang memberi rezeki kepada sekalian makhluk-Nya dan Dialah saja yang mempunyai kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh Kekuasaan-Nya”. (Surah Az-Zaariyaat ayat 56-58)
Allah memandang rendah kepada orang yang tidak bekerja. Mereka sentiasa meminta-minta dan tidak mampu menunaikan tanggungjawab kepada diri, keluarga, agama, bangsa dan negara, bahkan menjadi beban kepada orang lain, sedangkan sesiapa yang berusaha mencukupkan keperluan keluarganya dan tidak berharap kepada bantuan orang lain termasuklah kedua ibu bapanya adalah jihad fisabilillah.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU KESIHATAN : Negara berisiko 'muflis' jika gagal tangani kos rawatan penyakit NCD
Oleh Ratinawati Rasidi
ratinawati@bharian.com.my
MASYARAKAT pernah beranggapan penyakit kadiovaskular, khususnya jantung dan strok, diabetes dan kanser ialah penyakit 'orang kaya' tetapi ternyata ia tidak seperti yang difikirkan.
Malah, golongan berpendapatan rendah dikatakan lebih terdedah kepada risiko kerana cara dan gaya pilihan hidup yang boleh mengundang penyakit terbabit.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggap penyakit tidak berjangkit atau Non-Communicable Diseases (NCD) ini sudah menjadi wabak iaitu satu penularan penyakit peringkat global yang perlu ditangani segera dengan berkesan.
NCD juga dikatakan penyebab kematian pramatang (usia di bawah 60 tahun) utama di dunia, terutama dalam kalangan penduduk negara membangun dan produktif dalam ekonomi.
Dianggarkan 25 peratus daripada sembilan juta kematian pramatang peringkat global itu sebenarnya boleh dicegah seandainya pesakit mengambil langkah pencegahan.
Penyakit yang tidak merebak daripada seorang individu kepada individu lain ini, berpunca daripada perkongsian tiga faktor risiko utama seperti gaya hidup yang tidak aktif, pemakanan yang tidak sihat dan budaya ketagihan rokok.
Pakar Perubatan Kesihatan Awam, Bahagian Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan, Dr Feisul Idzwan Mustapha, berkata penduduk kawasan luar bandar berdepan dengan risiko yang lebih tinggi berbanding bandar.
“Risiko sebenarnya lebih tinggi dalam kalangan golongan berpendapatan rendah kerana mereka lebih cenderung membelanjakan wang untuk pembelian makanan yang tidak sihat, tidak bersenam dan lebih buruk lagi kebanyakan mereka sukar meninggalkan tabiat merokok,” katanya, baru-baru ini.
Selain peringkat global, penyakit NCD menjadi penyebab utama kematian pramatang di Malaysia sejak 1990-an lagi.
Statistik kematian akibat penyakit NCD di hospital kerajaan sejak 2000 hingga 2008 meningkat daripada 10,053 kes kepada 17,175 kes membabitkan kematian di bawah usia 60 tahun.
Fakta Kesihatan 2010 Kementerian Kesihatan menggariskan 10 punca utama kemasukan ke hospital, dua jenis penyakit yang mempunyai kaitan dengan NCD adalah penyakit berkaitan sistem pernafasan (9.56 peratus) dan sistem peredaran darah (6.88 peratus).
Kedua-dua penyakit ini juga ialah antara dua punca teratas daripada 10 penyebab kematian di hospital kerajaan yang masing-masing mewakili 25.35 peratus dan 18.46 peratus daripada jumlah keseluruhan kematian yang dicatatkan.
Apa yang menjadi kebimbangan kementerian ialah kedudukan Malaysia yang tersenarai sebagai 10 negara yang mempunyai kewujudan penyakit diabetes tertinggi antara negara membangun di dunia. Kini dianggarkan kira-kira satu daripada lapan rakyat dewasa Malaysia menghidap diabetes dan hampir satu daripada tiga menghidap tekanan darah tinggi.
Jumlah ini secara keseluruhannya mewakili anggaran 700,000 pesakit diabetes yang mendapatkan rawatan di lebih 800 kemudahan kesihatan kerajaan.
Dr Fiesul Idzwan berkata, keadaan yang amat kritikal ini bukan saja menyumbang kepada peningkatan jumlah pesakit tetapi ia juga bakal menambah perbelanjaan kerajaan terutama dalam membekalkan ubat-ubatan untuk merawat pesakit.
Peruntukan yang besar juga bakal mendatangkan kesan kepada perbelanjaan kerajaan kerana tidak mustahil akan menjadikan negara berhadapan dengan risiko muflis jika keadaan ini tidak ditangani dengan bijak.
Kewujudan diabetes dan ‘hypercholesterolaemia’ meningkat melebihi jangkaan. Apa yang menjadi kebimbangan ialah jumlah individu yang masih belum mendapatkan pemeriksaan doktor. Ini membuktikan masih ramai rakyat Malaysia tidak menjalani pemeriksaan saringan kesihatan secara tetap dan berkala.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU KENEGARAAN : Perspektif Akademik Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan
DATUK RUHANIE AHMAD
ARTIKEL ini disedut daripada penyelidikan akademik dengan hipotesis bahawa pelbagai peruntukan strategik dalam Perlembagaan Persekutuan boleh mencetuskan ancaman keselamatan masyarakat, keselamatan nasional dan kelangsungan negara jika ditafsirkan menerusi perspektif yang serong dan sempit.
Ini kerana Malaysia, sebuah negara bangsa pada era pramerdeka telah ditransformasikan menjadi negara majmuk pada era merdeka; sementara bangsa Melayu dan bumiputera sebagai penduduk asal, serta keturunan Cina, India dan lain-lainnya selaku golongan migran pada era pramerdeka telah digemblengkan menjadi warganegara dengan nasionaliti yang sama, menerusi kuasa Perlembagaan Persekutuan pada 15 Ogos 1957.
Hakikat ini menyebabkan Malaysia sentiasa terdedah kepada pelbagai elemen konflik (Buzan 1991:72), dicirikan oleh konflik etnik (Marger 2003:6), dan berkemungkinan dicengkam keadaan tidak selamat (Kaufman 2008:201).
Perkara 153 mengenai keistimewaan Melayu dan bumiputera dimaktubkan ke dalam Perlembagaan negara berdasarkan mandat utama Ratu Inggeris dan Raja-Raja Melayu kepada Suruhanjaya Reid - mewujudkan a common nationality for the whole of the Federation and the safeguarding of the special positions of the Malays and the legitimate interests of other communities.
Suruhanjaya Reid juga mendapati kedudukan istimewa Melayu memang sentiasa diiktiraf di dalam pelbagai perjanjian antara pihak British dengan Negeri-Negeri Melayu.
Hakikat ini juga termaktub di dalam The Federation Agreement 1948 di mana Pesuruhjaya Tinggi British dipertanggungjawabkan dengan pemeliharaan keistimewaan Melayu dan kepentingan sah lain-lain bangsa.
Huraian ini bermaksud pemaktuban Perkara 153 bukan diperjuangkan oleh Perikatan. Sebaliknya, kerana peruntukan yang sama termaktub di dalam Perlembagaan Negeri-Negeri Melayu dan The Federation Agreement 1948. Ini disahkan oleh Lennox-Boyd selaku Setiausaha bagi Tanah Jajahan British seperti berikut:
The special position of the Malays was recognised in the original treaties made by His Majesty in previous years, and Her Majesty Queen Victoria and others with the Malay States. It was reaffirmed when these treaties were revised. It was confirmed in The 1948 Agreement, and reference was expressly made to it in the terms of reference of the Reid Commission. So the Malay privilege clauses in the articles of the Constitution do not, in the main, introduce any precedent, but give recognition in the Constitution to the existing situation. The Reid Commission found very little opposition in any quarter in Malaya to the continuance of the present system for a time (ibid:12 Julai 1957).
R. H. Hickling (1979) pula menegaskan, pemaktuban Perkara 153 adalah berkait rapat dengan tahap kemiskinan bangsa Melayu di era penjajah. Huraian ini boleh difahami dengan lebih jelas menerusi pelbagai perangkaan mengenai tahap ekonomi di Tanah Melayu pada di era penjajahan.
The Deptartment of Statistics (1958-1960) menegaskan, etnik Cina pada ketika itu [pada tahun 1957] menguasai ekonomi negara secara kukuh sementara orang Melayu masih dalam kemiskinan.
Ling Liong Sik (1995:3) menyatakan, seawal tahun 1937, pelaburan etnik Cina di Malaysia adalah sebanyak AS$200 juta berbanding pelaburan asing lainnya sejumlah AS$454.5 juta.
Gomez & Jomo (1997:14-15) menegaskan, pada tahun 1950-an, syarikat-syarikat Eropah menguasai 65 peratus (%) hingga 75% perdagangan eksport dan 60% hingga 70% perdagangan import [di Tanah Melayu]; syarikat-syarikat etnik Cina menguasai 10% daripada agensi eskport; syarikat etnik India menguasai 2% daripada perdagangan berkenaan; orang Melayu langsung tidak memiliki sebarang ekuiti dalam mana-mana perdagangan.
Dalam konteks di atas Faaland, Parkinson & Rais Saniman (2000:16-17) menegaskan seperti berikut: Orang Melayu menganggap peruntukan [Perkara 153] sebagai sesuatu yang suci, manakala setengah-tengah orang bukan Melayu mempersoalkan sama ada peruntukan tersebut adalah berkaitan dan mengikat hinggakan pada hari ini.
Mengikut mana-mana tafsiran yang munasabah, makna peruntukan tersebut di dalam Perlembagaan adalah bahawa kesejahteraan ekonomi dan sosial orang Melayu yang lemah dari segi ekonomi hendaklah dilindungi dan digalakkan berbanding dengan orang bukan Melayu yang lebih maju.
Sebagai balasan kerana diberikan kelebihan begini, orang Melayu mengadakan konsesi yang berpadu mengikut kuasa politik dengan memberikan kewarganegaraan Persekutuan kepada orang bukan Melayu.
Sebagai tambahan, orang bukan Melayu dijaminkan bahawa mereka bebas menjalankan perniagaan tanpa diganggu, boleh mengekalkan dan mengembangkan budaya serta warisan mereka sendiri, dan boleh hidup secara berasingan. Dengan kata lain, Perlembagaan mengadakan peruntukan khas untuk orang Melayu, manakala warganegara bukan Melayu mempunyai haknya yang dijamin di bawah Perlembagaan (ibid).
Tan (1987:251) pula menegaskan, Perkara 153 sebenarnya mempunyai "careful balancing which has important bearing not only on social justice but even ethnic relations is also reflected in the provision for Malay reservations."
Beliau mengetengahkan dua contoh khusus - pertamanya mengenai Perkara 153(9) yang memaktubkan "tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh memberi Parlimen kuasa untuk menyekat perniagaan atau pertukangan semata-mata bagi maksud perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak."
Keduanya mengenai tanah simpanan Melayu. Tan memetik Perkara 89(2)(a) yang memaktubkan "jika mana-mana tanah di sesuatu negeri diisytiharkan sebagai tanah simpanan Melayu di bawah Fasal ini, suatu keluasan tanah yang sama dengan luas tanah itu di dalam negeri itu yang belum dibangunkan atau dicucuk tanam hendaklah diadakan bagi pemberian hak milik umum."
Huraian Faaland et al. (2000) dan Tan (1987) membuktikan Perlembagaan Persekutuan adalah adil kepada seluruh warganegara Malaysia. Lantas adalah meleset untuk mana-mana pihak mentafsirkan Perkara 153 sebagai peruntukan yang menindas rakyat bukan Melayu.
Demikianlah latar belakang pembentukan Perkara 153 yang telah dikaji oleh Suruhanjaya Reid, Perikatan dan Jawatankuasa Kerja Tripartite dianggotai oleh wakil-wakil Kerajaan Perikatan, Raja-Raja Melayu dan Kerajaan British.
Kesimpulannya, Perkara 153 adalah peruntukan yang dimaktubkan secara teliti dan profesional bagi mengiktiraf sejarah dan jati diri bangsa Melayu dan bumiputera di tanah air asal mereka yang dikenali sebagai Tanah Melayu.
Tafsiran sempit dan serong terhadap peruntukan ini boleh menyemarakkan sentimen perkauman dan berpotensi mencetuskan konflik etnik yang mengancam keselamatan masyarakat, keselamatan nasional dan kelangsungan Malaysia sebagai sebuah negara majmuk yang kini aman, damai, makmur dan sejahtera.
Penulis ialah bekas Ahli Parlimen Parit Sulong, Johor dan bekas pelajar pasca siswazah bidang strategi dan keselamatan di UKM.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Selasa, 27 Disember 2011
ISU AGAMA : Azam baik tidak perlu tunggu tahun baru untuk diterap
Oleh Lokman Ismail
ISLAM tidak menegah acara sambutan tahun baru asalkan aktiviti sambutan yang dilakukan tidak bercanggah dengan syariat Islam.
Ironinya, amat mendukacitakan sambutan tahun baru kebanyakannya bercanggah dengan syariat Islam dan budaya Melayu. Banyak acara hiburan, tari menari, percampuran bebas lelaki perempuan, minum arak dan keriangan mengasyikkan.
Fenomena ini perlu dibendung, bukan saja masa sambutan, bahkan pada bila-bila masa. Islam mementingkan hidup berlandaskan syariat untuk mencegah perkara buruk.
Muda mudi kita terikut-ikut dengan budaya masyarakat lain yang berpunca daripada kelemahan pegangan akidah. Pengaruh asing yang masuk melalui media massa dan pengalaman hidup di luar negara, serta kegagalan menanam kefahaman agama menjadi punca keruntuhan moral anak muda yang semakin parah.
Syaitan sentiasa mengambil kesempatan menyesatkan manusia dengan pelbagai cara, termasuk aktiviti seperti sambutan tahunan itu. Tugas syaitan menjadi mudah kerana ‘budaya’ dan ‘kebiasaan’ diamalkan setiap tahun menjadi ikutan tanpa syaitan perlu berkerja keras memujuk manusia melakukan kejahatan dan dosa.
Syaitan mahu menyesatkan seseorang dengan kesesatan yang paling berat. Sebab itu setiap kejahatan yang dilakukan akan berulang dan ditambah pula dengan kesalahan lain. Manusia yang tunduk dengan hasutan syaitan merasa bangga melakukan kejahatan dengan alasan untuk rasa gembira.
Firman Allah bermaksud: “Dan syaitan bermaksud menyesatkan manusia dengan sesat yang sejauh-jauhnya.” – (Surah an-Nisa, ayat 60)
Hanya orang yang benar-benar beriman dan bertakwa mampu menangkis segala serangan dan hasutan syaitan biarpun tidak melihat di mana syaitan itu berada. Hidup dalam era moden ini mendedahkan manusia dengan jerat syaitan yang sesuai dengan budaya hidup diamalkan masyarakat lain.
Kejatuhan sesuatu bangsa dan negara berpunca daripada musnahnya nilai murni dalam amalan hidup rakyatnya. Masalah ini akan menjadi parah jika pencegahan dan pemulihan awal tidak dilakukan segera.
Sambutan tahun baru hendaklah dilakukan dengan menerima hakikat bahawa kita telah memasuki satu tempoh fasa baru yang memerlukan semangat, iltizam dan cita-cita untuk menghadapinya.
Orang Islam perlu menyambut tahun baru dengan identiti yang membanggakan. Jauhkan diri daripada terikut-ikut dengan sambutan yang dilakukan oleh penganut agama lain. Sabda Rasulullah bermaksud: “Bahawa sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” (Hadis riwayat Abu Daud).
Harapnya kita semua termasuk dalam golongan yang beruntung di dunia dan akhirat. Masa yang berlalu dipenuhi dengan amal kebaikan dan masa bakal ditempuh pula dirancang untuk diisi dengan amalan yang lebih baik berbanding sebelumnya.
Allah memberi peringatan agar mementingkan masa. Maksud firman Allah: “Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar.” – (Surah al-Ashr, ayat 1 hingga 3)
Tahun baru sepatutnya dijadikan sebagai kayu pengukur kepada apa yang sudah dilalui sepanjang setahun. Berdasarkan apa yang berlaku sepanjang tahun, mudahlah untuk merancang sesuatu lebih baik untuk tahun seterusnya.
Berusaha mengubah kepada lebih baik perlu menjadi matlamat Muslim setiap masa. Sesiapa yang hidupnya hari ini tidak berubah menjadi lebih baik daripada semalam, bermakna telah mempersia-siakan peluang hidup pada hari sebelumnya.
Namun, azam baik tidak seharusnya ditunggu hanya apabila sambutan tahun baru. Setiap masa kita dituntut untuk melakukan sesuatu yang lebih baik berbanding sebelumnya. Jika sudah melakukan kesilapan, segera memperbaikinya.
Sekiranya ia membabitkan dosa, sebaik menyedarinya hendaklah terus bertaubat yang menjadi lambang atau tanda tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu. Salah satu tanda taubat ialah berazam meninggalkan amalan buruk dan beralih melakukan perbuatan baik.
Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sesungguhnya orang mukmin apabila melakukan dosa bererti ia membuat noda dengan sebuah titik hitam di dalam hatinya. Apabila ia bertaubat, meninggalkan perbuatannya, dan memohon ampun kepada Allah, maka hatinya jernih kembali. Tetapi apabila ia menambah dosanya, maka bertambahlah titik hitam itu hingga menutupi seluruh hatinya.” – (Hadis Riwayat Ahmad)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU SOSIAL : Cedok Hasil Orang Calar Imej Cendekiawan
Oleh Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Noorzali
ruhaizarusmin@hmetro.com.my
AMAT memalukan dan mengecewakan apabila ahli akademik serta warga institusi pengajian tinggi yang diiktiraf intelektual, profesional serta terpelajar masih dibelenggu budaya plagiarisme hingga menjatuhkan taraf kredibiliti golongan terbabit.
Budaya yang tidak pernah surut membelenggu dunia akademik ini bukan saja mencerminkan ketidakjujuran sesetengah ahli akademik dalam profesion kolar putih malah mampu menggugat kualiti graduan dihasilkan.
Atau kerana sikap sambil lewa masyarakat menyebabkan budaya berkenaan terus berleluasa meskipun mencalarkan imej warga terpelajar.
Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Pendidikan Sultan Idris, Profesor Dr Omar Abdull Kareem berkata, budaya plagiarisme yang tidak dibendung mampu ‘menghakis’ dan membunuh usaha melahirkan golongan akademik berwibawa.
Budaya itu, menurutnya boleh dianggap sebagai parasit kerana bukan sekadar membinasakan kredibiliti, malah menyebabkan mereka berterusan memplagiat tanpa menghiraukan penat lelah orang lain.
“Isunya bukan hanya membabitkan satu pihak malah mempengaruhi pihak lain yang terlebih dulu bersusah payah menghasilkan terbitan, karya dan idea asli. Lebih malang lagi apabila kegiatan itu dilakukan mereka yang menggelarkan diri sebagai ‘golongan intelektual’.
“Sudah tentu ia satu penipuan dan merendahkan martabat malah masyarakat juga tertipu kerana mempercayai kemampuan golongan ini dalam menghasilkan hasil bermutu dan bersifat akademik.
“Bukankah ini sungguh mencalarkan imej padahal mereka mendapat sanjungan masyarakat? Sanggupkah menerima pengiktirafan itu jika tidak jujur?
“Justeru, berfikirlah secara positif dan matang sebelum melakukan tindakan itu supaya ia tidak memalukan diri sendiri dan institusi,” katanya.
Plagiat secara am ditakrif sebagai usaha menciplak tesis, kertas kerja atau kajian membabitkan ayat dalam karya selain persoalan hak cipta. Sementara idea, data, ciptaan dan penulisan pula adalah paling sinonim diplagiat.
Antara faktor yang memungkinkan berlakunya plagiarisme adalah masa, tiada komitmen dan penyeliaan dilakukan secara sambil lewa serta tiada kesungguhan.
Beliau berkata, mahasiswa dan pensyarah perlu memainkan peranan penuh bertanggungjawab bagi memastikan penumpuan serta integriti tidak lari daripada panduan menghasilkan karya bermutu.
“Malangnya, sebahagian besar hanya melihat jalan mudah hingga sanggup membelakangkan profesionalisme dan harga diri semata-mata memastikan kejayaan menghasilkan karya, tesis atau jurnal tercapai.
“Mereka tolak ke tepi nilai ilmu yang ingin diterapkan hingga menjadikan budaya ini satu kebiasaan. Harus sedar, berada di institusi pengajian tinggi bermakna perlu menggandakan usaha, bersusah payah dan berdepan rintangan sebelum berjaya.
“Barulah hasil kejayaan dikecapi itu manis dan berbaloi. Namun jika asyik memplagiat hasil orang lain, apakah makna perjuangan ilmu itu?” katanya mengakui penyeliaan dalam apa jua penghasilan karya perlu dilakukan dengan penuh teliti.
Menurutnya kajian atau penulisan bertujuan mencambah pemikiran baru selain meningkatkan lagi nilai intelektual individu. Ia perlu dipantau dan diteliti sebelum diiktiraf.
“Longgarnya aspek itu akhirnya memungkinkan plagiarisme berlaku sekali gus menghakis sedikit demi sedikit nilai asli yang ingin dihasilkan. Bayangkan jika semua hasil adalah plagiat, apakah kualiti yang mampu dicapai?,” katanya.
Budaya itu juga, katanya, sangat memalukan dan tidak adil kepada kelompok lain yang berusaha keras menghasilkan karya asli namun tetap mendapat pengiktirafan sama.
Meskipun universiti mengamalkan dasar dan polisi tegas untuk membendung budaya itu, masih ada yang berani melakukannya kerana beranggapan ‘tiada siapa tahu’ selain menjimatkan masa.
“Setiap institusi mempunyai polisi ketat bagi memastikan budaya plagiarisme tidak menular, sekali gus menjatuhkan nama baik institusi. Bagaimanapun, masih ada yang berani menongkah arus semata-mata memastikan misi tercapai.
“Lebih hebat, mereka turut memplagiat hasil penyelidikan. Ironinya, budaya ini tidak terhad hanya pada golongan akademik, malah mahasiswa turut sama melakukannya.
“Cuma caranya berbeza dengan penilaian atau tujuan berlainan. Apapun alasan, ia sama sekali tidak boleh diterima kerana menjatuhkan nilai ilmuwan dan intelektual,” katanya.
Antara cara boleh dilakukan bagi mengesan plagiarisme adalah penyeliaan teliti oleh penyelia selain menerusi perisian pengesan Turnitin yang boleh membantu mengenal pasti bahagian diciplak penulis tanpa menyatakan sumbernya.
Sama ada budaya ini boleh dikekang, beliau berkata, semuanya terpulang kepada kesedaran dan kejujuran individu menghasilkan sesuatu yang bermanfaat untuk diri sendiri serta masa depan.
“Perkara ini amat subjektif, hanya diri sendiri saja yang boleh menentukan dan merencanakan perjalanan kejayaan masing-masing. Plagiat sebenarnya tidak beretika dan wajar dihentikan.
“Perlu yakin pada kemampuan diri sendiri, berusaha keras dan berdisiplin. Hanya itu kunci yang ada untuk mencapai kejayaan.
“Selain itu, plagiat hanya merugikan, merendahkan taraf seseorang yang mungkin dapat mengecapi kesenangan seketika. Namun berbaloikah kerana ia terhasil dari usaha orang lain, bukan diri sendiri;” soalnya.
INFO
• Kamus Dewan Edisi Ketiga mendefinisikan plagiat sebagai mencedok kata, idea dan sebagainya daripada orang lain dan menggunakannya sebagai karya sendiri, tiruan atau menciplak.
• Wikipedia pula mendefinisikan, plagiarisme adalah mengakui tulisan orang sebagai tulisan sendiri; mengakui gagasan orang lain sebagai pemikiran sendiri; mengakui penemuan orang lain sebagai kepunyaan sendiri; mengakui karya kelompok sebagai kepunyaan atau hasil sendiri, menyajikan tulisan yang sama dalam kesempatan yang berbeza tanpa menyebutkan asal-usulnya.
• Perisian komputer seperti Word Check System, Turnitin dan Scan My Essay banyak diaplikasikan oleh universiti di seluruh dunia dilihat sangat berkesan dalam memastikan kewujudan elemen plagiarisme dalam penyediaan kajian ilmiah, tesis dan penulisan akademik lain secara atas talian.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Isnin, 26 Disember 2011
ISU SOSIAL : Kebebasan perlu didisiplin
Oleh Shamrahayu A Aziz
bhnews@bharian.com.my
Hidup tanpa sekatan penyumbang kecelaruan sosial
KEBEBASAN bersuara dalam pelbagai aspek, termasuk kebebasan media, kebebasan berhimpun, kebebasan akademik, kebebasan menyertai parti politik (bagi pelajar universiti) dan seumpamanya sedang dan akan terus hangat diperkata. Begitu juga dengan kebebasan diri dan kebebasan peribadi seperti kebebasan seksual identiti dan seksual orientasi. Pembaca juga maklum, perkembangan semasa berkaitan kebebasan ini bukan perkara kecil. Ia sudah menular sehingga terdapat perselisihan besar antara beberapa kelompok orang kita.
Ramai yang menganggap dua jenis kebebasan ini, iaitu kebebasan bersuara dan kebebasan diri adalah satu-satunya cara yang dapat menilai atau menentukan tahap intelektual dan keupayaan identiti individu.
Sejak dari dulu kala, manusia mengutamakan kebebasan dalam pelbagai hal. Ramai ahli falsafah telah memberi pandangan mereka mengenai kebebasan ini. Benar, dalam apa juga hal, kebebasan adalah perkara pokok. Kebebasan akan menyumbang kepada pembangunan diri dan intelektual manusia. Tanpa kebebasan manusia akan menjadi alat mainan mekanikal kanak-kanak, robot atau boneka yang dikawal dengan tali. Dalam keadaan ini kita mengiktiraf kebebasan manusia.
Namun begitu kita perlu ingat bahawa kebebasan bukan hanya relevan kerana demokrasi. Demokrasi juga bukan semata-mata kebebasan. Berkaitan, kebebasan juga bukan politik dan politik bukan semata-mata kebebasan. Saya menyebut ini kerana saya membaca daripada pelbagai sumber bahawa, kebebasan dituntut kerana demokrasi dan politik.
Asalnya, kebebasan diperlukan kerana sifat manusia. Ia secara umumnya dikawal oleh biologi atau emosi dan diri manusia itu sendiri. Dari asal kejadian manusia mempunyai naluri untuk bebas. Makna atau maksud ‘bebas’ dalam naluri manusia itu berbeza-beza. Perbezaan berkenaan wujud mengikut kepercayaan agama, keadaan sosial (termasuk emosi) dan juga undang-undang.
Bagaimanapun, kita harus sentiasa ingat bahawa kebebasan bukanlah segalanya. Sekiranya kita menganggap kebebasan adalah segalanya, kita akan menjadikan kebebasan itu ‘tuhan’. Dalam kata lain, kita akan menganggap kebebasan itulah yang menentukan baik buruk atau sebagainya. Ini adalah salah. Kebebasan cuma satu wadah, tetapi ia bukan penentu kepada semuanya.
Selain daripada itu, dalam kebebasan satu individu, terdapat kebebasan individu yang lain. Di sana juga terdapat kebebasan sesebuah masyarakat. Lantas, kebe-basan individu terikat dengan kebebasan individu lain dan juga kebebasan masyarakat.
Seiringan dengan itu, kita sedia maklum, sejak dari kejadian manusia itu juga setiap individu yang dinamakan manusia itu, setiap satunya mempunyai diri dan naluri yang tersendiri. Ada ketika tertentu naluri antara setiap satu itu akan bertembung dan bercanggah. Di sinilah justifikasi sekatan kepada kebebasan.
Oleh itu, kebebasan dan sekatannya tidak bertentangan antara satu sama lain. Kedua-duanya saling melengkapi antara satu sama lain. Kedua-duanya hendaklah sentiasa ada bersama dan beriringan. Kebersamaan itulah yang akan membantu manusia mencapai tujuan utama kehidupan sebenar secara bersendirian, atau juga secara berkelompok dalam masyarakat.
Selain daripada itu, kebebasan tanpa sekatan menjadi penyumbang besar kepada kecelaruan sosial. Apa tidaknya, dari satu sisi, kebebasan peribadi dan kebebasan diri diperjuang, manakala dari satu segi yang lain pula kita saksikan rungutan kepada keruntuhan moral dan masalah sosial. Kebebasan peribadi dilaung, bila timbul masalah sosial kita bising dan menuding jari kepada kerajaan. Ini telah jelas berlaku di negara kita. Oleh itu kebebasan perlu didisiplinkan.
Pada falsafahnya kebebasan itu adalah satu ikatan. Kebebasan bukan lesen untuk bebas lepas tanpa ikatan atau tanpa sempadan. Kebebasan juga mempunyai pengisian kerohanian. Ia tidak memisahkan langit dan bumi – kebebasan tidak memisahkan manusia daripada tuhannya. Kebebasan bukan lambang keegoan. Kebebasan adalah lambang kesederhanaan. Kebebasan menyatakan yang benar walaupun sukar dan pahit. Kebebasan hendaklah sentiasa berada di atas landasan kejujuran. Ia menyebarkan yang benar dengan kejujuran.
Kebebasan bukan propaganda. Kebebasan tidak harus diniat dan diamal untuk menarik seseorang atau satu pihak ke sisinya. Kebebasan harus menyampaikan ilmu dan juga menjadi sumber asas pengetahuan. Kebebasan adalah proses atau mekanisme mengajak orang lain berfikir. Kebebasan adalah ejen pembuka minda, bukan penghalang kepada kebebasan minda. Kebebasan juga bertujuan untuk membaik pulih sesuatu yang tersalah. Kebebasan harus menyatupadukan, bukan memecah belah. Natijahnya, kebebasan hendaklah menjadi asas kepada penyatuan dan persefahaman.
Selepas menghayati falsafah kebebasan itu, kita perlu sentiasa teliti dalam menentukan sama ada kita perlukan kebebasan ataupun kita perlu pinggirkannya. Kita harus meneliti sama ada (antaranya); pertama, adakah kebebasan yang dituntut oleh sebahagian daripada kita di negara ini sebenarnya membawa kepada kebenaran; kedua, adakah kebebasan tersebut disertai dengan kejujuran; ketiga, adakah kebebasan yang dituntut itu adalah untuk membuka minda dan intelektual; dan keempat, adakah kebebasan itu semata-mata propaganda, sama ada bertujuan politik atau sebagainya, yang tidak akan membawa kita ke mana-mana kecuali kepada keruntuhan peribadi dan rohani, perpecahan dan kegawatan antara kita. Semoga kita tidak gelap mata dalam memilih dan memperjuangkan kebebasan.
Penulis ialah Profesor Madya di Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU SOSIAL : Kebijaksanaan harungi umur yang panjang
Oleh ROHAMI SHAFIE
SETIAP kali keputusan peperiksaan peringkat negara diumumkan, suasana kegembiraan dipaparkan di dada-dada akhbar bagi para pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang.
Minggu lalu, sekali lagi seperti biasa ramai pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Sejumlah 34,271 calon PMR 2011 mendapat gred A semua mata pelajaran. Tidak sebagaimana 20 tahun lalu, tidak ramai memperoleh keputusan cemerlang. Persaingan sesama pelajar semakin sengit. Tidak semua yang cemerlang akan diterima sebagai pelajar Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). Bagi yang tidak berjaya memasuki sekolah-sekolah cemerlang ini, tidak perlu kecewa. Ramai sahaja bekas-bekas pelajar sekolah harian biasa yang mampu berjaya dalam kehidupan masing-masing.
Lagipun, berilah peluang kepada pelajar yang benar-benar kurang mampu dan miskin memasuki SBP dan MRSM. Yang kaya, usahlah mengambil tempat mereka yang benar-benar cemerlang dalam erti kata sebenar. Bukan senang memperoleh semua A dalam keadaan yang miskin dan daif berbanding yang kaya segala-galanya mudah terutamanya sentiasa dihantar ke pusat-pusat tuisyen terkemuka untuk "berjaya" memperoleh semua A.
Sekali imbas keputusan peperiksaan peringkat negara menggambarkan kualiti pendidikan rakyat Malaysia semakin meningkat. Sebenarnya, kualiti kehidupan rakyat negara ini jauh lebih baik berbanding ketika kita mula mencapai kemerdekaan. Baik pendidikan mahupun kesihatan, rakyat Malaysia menikmati kualiti kehidupan yang lebih baik berbanding generasi terdahulu.
Ini terbukti apabila purata jangka hayat rakyat Malaysia semakin meningkat. Purata jangka hayat untuk lelaki meningkat daripada 70 tahun pada tahun 2000 kepada 71.9 tahun pada 2010. Peningkatan jangka hayat wanita lebih tinggi berbanding lelaki dengan hanya 74.7 tahun pada tahun 2000 meningkat kepada 77 tahun pada 2010.
Apa erti semua ini? Dari satu sudut, sememangnya ini tanda-tanda bahawa Malaysia sedang menuju negara maju berpaksikan kualiti kehidupan yang lebih baik. Namun, dari satu sudut lain, ia bermaksud, negara memerlukan lebih ramai rakyat yang bijaksana dan bukan sekadar cerdik dan pandai. Dengan kata lain, keputusan peperiksaan yang cemerlang semata-mata tidak menjanjikan masa depan yang baik. Faktor utama kejayaan masa depan ialah kebijaksanaan seseorang. Takrifan bijaksana amat menarik sekali iaitu "bijak laksana" dan "bijak di sana (akhirat)".
Sebab itulah seseorang yang berjaya adalah seseorang yang bijak melaksanakan apa sahaja perkara dalam mengemudi kehidupan seharian. Sebagai contoh, dalam mengharungi kehidupan serba mencabar dan pada masa sama berkemungkinan jangka hayat seseorang semakin panjang (mengikut perkiraan purata jangka hayat rakyat Malaysia), seseorang tidak boleh lari menyediakan dana yang mencukupi.
Alpa menyediakan dana yang mencukupi akan memudaratkan diri sendiri tatkala mengharungi hari tua nanti. Maka, tidak menghairankanlah, ramai yang terpaksa bekerja meskipun sudah melepasi umur pencen dan kudrat semakin tidak bertenaga. Walhal, ketika kudrat cukup bertenaga, wang dihabiskan dengan berbelanja bukan-bukan. Sikap boros ketika muda menunjukkan seseorang tidak menjadikan dirinya bijak melaksanakan pengumpulan dana mencukupi untuk hari-hari tuanya.
Mungkin ada yang bertanya bagaimana mungkin mereka ini boleh mengumpul wang mencukupi jika sekiranya pendapatan sedia ada pun tidak cukup untuk kehidupan seharian. Bagi penulis, seseorang yang bijaksana akan sentiasa berusaha meningkatkan kualiti kehidupannya. Umpamanya, meningkatkan ilmu pengetahuan yang lebih luas yang menjadikan seseorang lebih baik daripada sebelumnya. Rakyat Malaysia majoritinya berpendapatan sederhana ke bawah, maka mahu tidak mahu usaha meningkatkan pendapatan adalah satu kewajipan bagi mengumpul dana yang mencukupi di hari tua.
Bagaimana pula bagi yang sememangnya memperoleh pendapatan tinggi? Tidak semua yang berpendapatan tinggi dikategorikan sebagai golongan bijaksana. Begitu juga tidak semua berpendapatan rendah dikatakan kurang bijaksana. Terdapat kes individu berpendapatan tinggi dengan gaji lima angka, jatuh muflis dek kerana kurang bijaksana mengurus kewangan peribadi.
Kesimpulannya, bagi mengharungi jangka hayat yang semakin meningkat, kebijaksanaan amat dituntut. Justeru, bagi yang tidak memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan, janganlah gundah kerana "kejayaan" peperiksaan belum cukup menjanjikan kehidupan cemerlang di masa depan. Bagi yang cemerlang, usahakan diri menjadi seseorang yang bijaksana dan bukan sekadar pandai menjawab soalan peperiksaan. Kebijaksanaan perlu diterapkan seawal usia muda, bak kata pepatah melentur buluh biarlah daripada rebungnya.
Penulis ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU PENDIDIKAN : Menangani Kes Salah Laku Pelajar Melalui Sentuhan Kerohanian
1 HUKUMAN selalu sahaja dilihat sebagai bahagian paling penting dalam pelaksanaan sesuatu peraturan atau disiplin di sekolah. Apabila sesuatu peraturan atau undang-undang gagal mengurangkan atau membasmi gejala salah laku, orang ramai selalu sahaja menyalahkan hukuman yang dikenakan kepada pesalah. Konon-kononnya hukuman yang dikenakan tidak memadai, tidak setimpal atau pun kurang berkesan. Jarang-jarang cuba melihat kepada aspek lain seperti penguatkuasaan peraturan itu sendiri. Atau bagaimana sesuatu hukuman itu dilaksanakan?
2 Sesuatu itu dikatakan hukuman hanya apabila mengandungi tiga elemen penting berikut. Pertama ia bersifat memberi balasan kepada sesuatu kesalahan. Kedua dijalankan oleh orang yang berkuasa. Dalam konteks sekolah kuasa itu hanya diberikan kepada Pengetua atau guru besar.
3 Apabila pengetua menamakan seseorang untuk melaksanakan sesuatu hukuman bagi pihaknya, ia sewajarnya memperturunkan kuasa menjalankan hukuman itu kepada orang yang mewakilinya. Biasanya orang yang memang ada kaitan dengan masalah disiplin pelajar seperti Penolong Kanan HEM atau guru disiplin. Diperturunkan kuasa bukan bererti kuasa itu bertukar tangan daripada seorang pengetua atau guru besar kepada orang berkenaan. Kuasa tetap ada pada pengetua itu. Ketiga, hukuman itu bersifat positif yang menyakitkan atau menafikan sesuatu yang disukai.
4 Terdapat sekurang-kurangnya empat nilai sesuatu hukuman itu, iaitu memberi kesan mencegah, memberi kesan mengawal, menimbangkan pemulihan dan untuk mengelakkan “damage control”.
5 Hukuman yang dilaksanakan di sekolah-sekolah boleh berupa daripada seringan-ringannya seperti amaran, denda, penahanan (detention) dan hukuman dera (corporal punishment) sehinggalah kepada seberat-beratnya seperti penggantungan dan pembuangan seseorang pelajar itu.
6 Setiap satu peringkat hukuman itu pula ada tahap-tahapnya. Sebagai contoh jika amaran diguna pakai sebagai jenis hukuman, ia bermula daripada amaran pertama, amaran kedua dan begitulah seterusnya. Begitu juga dengan rotan. Seseorang pelajar itu boleh dikenakan satu atau dua rotan. Itu bergantung kepada jenis kesalahan yang dilakukan.
7 Tentunya apabila sesuatu hukuman itu dilaksanakan ia melibatkan beberapa proses. Apakah wajar sesorang pelajar yang tidak datang ke sekolah tiba-tiba sahaja menerima surat penggantungan sedangkan proses sebelumnya tidak dilalui seperti diberi surat amaran atau ditegur.
8 Jika surat itu dikeluarkan pun adalah wajar dipastikan ianya sampai atau diterima oleh ibu bapa atau penjaga pelajar berkenaan. Maksudnya adakah setiap tahap pelaksanaan sesuatu proses hukuman itu telah dilalui dan jika dilalui adakah ia dilakukan dengan cara-cara yang sewajarnya. Atau lebih tepat dikatakan sebagai cara-cara yang memang legal dan sah mengikut perundangan.
9 Perkara di atas penting kerana dari sinilah masalah akan timbul, iaitu apabila sesuatu hukuman hendak dikenakan ke atas pelajar. Malahan di sinilah “perangkap” yang selalu diguna kembali oleh mahkamah apabila sesuatu prosiding dijalankan. Sebagai contoh, kegagalan guru Tingkatan mematuhi setiap tahap dalam memberi amaran sebelumnya boleh sahaja digunakan oleh mahkamah untuk membuktikan bahawa defendan sebenarnya tidak bersalah. Ia seolah-olah mahu membuktikan bahawa defendan tidak mendapat hak yang sewajarnya sebelum sesuatu hukuman itu dikenakan ke atasnya oleh pihak sekolah. Maksudnya apabila prosedur awal tidak diikuti, bagaimana mungkin ia melompat kepada tahap berikutnya.
10 Saya kira jelas bahawa jenis hukuman yang sedia ada sudah memadai dan meliputi. Jika ia dikuatkuasakan sepenuhnya dan dijalankan mengikut prosedur yang ditetapkan ia memang mampu mengurangkan kes salah laku walaupun untuk menyatakan membasmi agak keterlaluan.
11 Tetapi persoalannya mengapa berlakunya peningkatan kes salah laku di kalangan pelajar. Adakah hukuman sedia ada perlu ditambah seperti memalukan pelajar di khalayak ramai. Atau dihukum seratus rotan seperti kesalahan berzina sebagaimana yang terkandung dalam hukuman hudud. Atau disebat dengan penyapu, ditendang atau diterajang atau dicucuk benda tajam atau bentuk-bentuk hukuman sadis yang lain.
12 Atau tok ketampi dua puluh kali. Atau dicubit perut mereka. Atau ditarik telinga mereka. Atau dimaki hamun sahaja mereka ini. Saya memberikan contoh-contoh ini kerana memang jenis-jenis “hukuman tambahan” seperti ini kerap digunakan oleh seseorang guru semasa saya bersekolah dahulu dan semasa saya menjadi guru pun. “Hukuman tambahan” ini menjadi semakin biasa bagi sesetengah guru. Adakah wujudnya hukuman-hukuman di balik tabir atau the hidden punishment ini yang menyebabkan pelajar semakin marah kepada guru-guru atau pihak sekolah yang akhirnya menyebabkan berlaku salah laku? Adakah ini sebagai akibat daripada rasa ketidakpuasan hati mereka terhadap hukuman-hukuman tambahan ini?
13 Tentu ada yang tidak kena. Bagi saya, saya tetap mempertahankan jenis-jenis hukuman yang sedia ada sebagaimana yang ditetapkan oleh kementerian pendidikan. Bagi saya jenis hukuman itu memadai dan meliputi bagi seseorang pelajar. Adalah tidak wajar pelajar yang sedang belajar apabila melakukan kesalahan disamakan dengan orang salah di luar. Pelajar tidak wajar dilayan sebagai orang salah seperti kita melayan banduan yang dilokap atau disel oleh pihak polis. Guru tidak akan menjadi polis sampai bila-bila. Guru adalah guru dan ia tidak boleh dibenarkan menjadi polis walau sesaat pun. Apabila guru menangani sesuatu kes salah laku, ketika ia menangani kes itu ia tetap seorang guru.
14 Malahan apabila Pengetua atau orang yang diturunkan kuasa menghukum seseorang pelajar hukuman itu dijatuhkan atau dilaksanakan oleh seorang pengetua bukan seorang polis. Di sinilah sakralnya pendidikan. Di sinilah bezanya pendidikan.
15 Pendidikan melihat pelajar ada peluang untuk melakukan kesalahan sebagaimana mereka jada peluang untuk berbuat baik. Dan apabila mereka membuat kesalahan ia wajar dikenakan hukuman yang boleh menyedarkan dirinya bahawa perbuatan yang dilakukannya itu salah dan boleh memudaratkan bukan sahaja dirinya, tetapi juga orang lain. Maknanya setiap hukuman yang dijalankan di peringkat sekolah, ia dijalankan dengan pendidikan dan pengajaran sebagai terasnya, bukan semata-mata hukuman per se. Ini dilakukan dengan harapan bahawa tempoh pendidikan yang dilaluinya selama di sekolah akan menjadikannya orang yang baik suatu hari nanti.
16 Cara mengenakan hukuman mungkin menjadi salah satu sebab mengapa kes salah laku bertambah. Katakan seseorang pelajar itu akan dirotan. Itulah satu-satunya hukuman yang patut diterima oleh pelajar berkenaan bukan yang lain-lain. Tetapi apa yang berlaku pelajar telah dihukum beberapa kali sebelum hukuman sebenar atau merotan itu dilaksanakan. Malahan pelajar itu nanti akan dihukum lagi dan lagi dan lagi selepas hukuman merotan dijalankan.
17 Sebelum pelajar itu dihukum ia sudah dinista oleh sebahagian guru. Berbagai-bagai kata kesat dituju kepada pelajar berkenaan sama ada secara langsung atau tidak. Kesannya hukuman yang dijalankan tadi sedikit pun tidak memberi kesan atau sakit ke atas pelajar tadi. Ia tidak berupaya lagi menumbuhkan rasa keinsafan daripada hati kecilnya serentak dengan rotan yang hinggap di punggungnya atau di telapak tangannya kerana di dalam hatinya sudah terlalu sakit mendengar kata-kata hina gurunya itu. Baginya kata-kata kesat guru yang menghukum dan bagaimana guru menangani kesnya adalah hukuman yang tidak dapat ia terima. Maka timbullah rasa marah, dendam, benci dan memberontak dalam diri pelajar itu.
18 Selain itu, hubungan kejiwaan antara guru-guru dengan pelajar-pelajar harus dijaga sepanjang masa seperti juga hubungan kejiwaan yang terjalin antara anak yang baik dengan ibu bapa yang soleh. Ia adalah perlindungan semulajadi bagi seseorang pelajar yang dikurniakan oleh Tuhan.
19 Setiap guru harus berupaya mendidik hatinya agar ada rasa belas kasihan, dan husnu dzan kepada setiap pelajarnya termasuklah pada saat-saat hukuman hendak dilaksanakan. Ia tetap Pengetua semasa ia marah atau tidak. Hak-hak untuk didengar, membela diri dan mengetahui tentang kesalahan dan sebab-sebab ia dihukum. Kasihanilah mereka sebagai insan-insan kerdil yang mengharapkan belaian kasih sayang, perhatian dan bimbingan daripada kita.
20 Janganlah ada terdetik di hati kecil kita perasaan benci kepada mereka semasa kita melaksanakan hukuman kerana takut-takut ia menjadi doa untuk mereka. Takut-takut kita juga akan menerima kiriman yang menyakitkan daripada hati mereka yang tergores itu. Apabila kita mengirimkan perasaan benci kepada murid-murid kita, kita seolah-olah sedang memindahkan gelombang-gelombang negatif kepada diri pelajar tadi.
21 Jika minda terancang pelajar tadi tidak berupaya menghalang kemasukan gelombang negatif ke dalam minda terpendam, dikhuatiri ia akan menerima semua gelombang itu tanpa tapisan lagi memandangkan minda terpendam itu buta sifatnya. Maka jika ini berlaku dikhuatiri pelajar tadi akan akur dengan gelombang tadi lalu menerima hakikat yang dirinya memang seperti itu-jahat dan tak berguna. Seluruh mood dan sikapnya akan berubah, termasuk pandangannya kepada guru tadi.
22 Dalam erti kata lain ia juga akan memindahkan perasaan bencinya juga kepada guru yang membencinya. Inilah kuasa mental fax dan spritual linking yang tidak boleh dianalisis secara saintifik yang dianugerahi Tuhan kepada setiap insan, terutama mereka yang mempunyai pertalian rapat antara satu sama lain, seperti antara suami isteri, anak dengan ibu bapa, antara adik beradik dan antara guru-guru dengan pelajarnya.
23 Kita sebagai guru hanya memberikan yang terbaik kepada anak murid kita. Pastinya yang terbaik itu kita berikan dengan cara yang terbaik juga. Seperti halnya dengan kiriman dan pemberian, kita sewajarnya mengirimkan yang terbaik sahaja untuk anak murid kita. Sebab itu tindakan guru, termasuk ibu bapa dahulu boleh diterima oleh kita walaupun tindakan mereka dikatakan sangat keras berbanding dengan ibu bapa dan guru sekarang. Mereka merotan kita tetapi kita boleh menerimanya. Ketika mereka menghayun rotan itu mereka ingin menjadikan kita manusia berguna. Ketika mereka menghayunkan rotan ke arah kita mulut mereka berkata kepada kita anak bertuah atau murid bertuah.
24 Akhirnya kita pun menjadi manusia berguna. Inilah tuah yang dimaksudkan. Inilah juga barakah daripada sesuatu hukuman yang dikenakan oleh tangan-tangan bersih yang lahir daripada hati-hati yang bersih.
25 Inilah kuasa sentuhan hati, tetapi kuasa inilah yang jarang-jarang digunakan kerana apabila rotan dihayunkan hati penuh dengan kemarahan dan “membengkak” sambil mulut memaki hamun ikut suka hati. Mata pula memandang dengan cara yang cukup sinis dan penuh kebencian.Lebih tepat lagi kita menghukum mereka ketika kita marah. Akibatnya, apabila rotan hinggap di punggung ia langsung tidak memberikan bekas dan membawa apa-apa makna kepada diri pelajar itu selain kemarahan, kebencian dan dendam.
26 Marilah kita gunakan balik kaedah guru-guru kita dahulu dalam melaksanakan sesuatu hukuman. Marilah kita menggunakan pendekatan minda fax dan kerohanian setelah cara yang kita gunakan selama ini gagal membentuk insan seimbang yang diharapkan. Apa salahnya sebelum seseorang pengetua dan guru yang diperturunkan kuasa merotan atau menjalankan sesuatu hukuman mengambil wuduk, beristighfar banyak-banyak atau solat sunat dua rakaat memohon petunjuk daripada Allah.
27 Apalah salahnya sekiranya kita berkunjung ke rumah pelajar yang pernah kita hukum itu, belanja dia makan atau mengajaknya tidur di rumah kita. Tidak adilkah kita apabila melayan pelajar yang pernah bersalah dengan layanan yang baik serupa dengan pelajar yang lain juga. Atau membiarkan mereka dihukum untuk selama-lamanya disebabkan satu kesalahan yang mereka lakukan. Apakah wajar dengan hanya satu kesalahan mereka diletakkan dalam kandang orang salah untuk selama-lamanya.
28 Sebagai pendidik, tidak kiralah siapa kita – pengetua, guru disiplin, kaunselor atau guru biasa, marilah kita memuhasabah diri kita tentang apa yang telah kita lakukan kepada pelajar-pelajar kita selama ini. Berapa banyak pujian dan kata-kata baik yang kita ungkapkan kepada murid-murid kita sepanjang hari ini berbanding kata-kata kesat dan keji. Berapa kali kita memandang pelajar dengan pandangan sinis, benci, berbanding dengan pandangan yang jernih, penuh harapan dan kasihan. Berapa kali terdetik di hati kita perasaan benci, berbanding perasaan empati dan husnu dzan. Berapa banyak perkataan terima kasih yang kita gunakan kepada pelajar-pelajar kita sebagaimana yang kita selalu harapkan mereka melakukannya. Berapa senyuman yang kita ukirkan berbanding dengan wajah yang mencuka, murung dan tidak ceria.
29 Berapa kerap sentuhan yang kita lakukan ke atas pelajar kita dengan penuh rasa kasih sayang dan insaf dalam suatu hari, berbanding dengan tindakan-tindakan agresif dan keterlaluan yang kita hadapkan kepada mereka. Berapa kali dalam sehari kita berbual tentang anak murid kita yang konon-kononnya bodoh, lemah dan tidak ada harapan berbanding kesungguhan kita untuk membantu mereka untuk menjadi manusia berjaya dan berguna. Pernahkah kita mendoakan kesejahteraan anak murid kita sebagaimana mereka mendoakan kesejahteraan kita. Jika pernah berapa kali kita lakukannya dalam sehari.
30 Mengapa kita tidak menggunakan alat-alat ini dalam mendidik pelajar-pelajar kita sedangkan alat-alat inilah yang digunakan oleh para nabi, para wali, datuk nenek dan guru-guru kita suatu ketika dahulu. Generasi terdahulu telah telah berjaya mendidik kita menjadi manusia yang berguna.
31 Tegasnya sebanyak mana pun hukuman yang dikenakan ke atas seseorang pelajar itu, ia tidak akan menimbulkan keinsafan ke atas diri pelajar berkenaan jika hukuman itu dilaksanakan daripada tangan yang kotor dan hati yang tidak bersih. Hati para pengetua dan guru-guru wajar dibersihkan. Ini bukan dilakukan dengan mandi taubat atau minum air jampi atau melalui aktiviti pembersihan (yaqazah), tetapi melalui bimbingan rohani dan jiwa yang mendalam dalam bidang tasauf, satu bidang yang bukan lagi menjadi pilihan, tetapi keutamaan kepada pentadbir sekolah.
32 Kitab-kitab tasauf yang muktabar seperti ihya’ ulumuddin, dan kitab-kitab pendidikan hati yang lain patut dibaca oleh setiap pengetua. Para ulama’ seperti ustaz Amran Kasimin dan ustaz Abu Hassan Din al-Hafiz lebih mendesak untuk digunakan perkhidmatan mereka berbanding seorang peguam atau pegawai polis. Pakar motivasi seperti Dato’ Dr Fadzilah Kamsah, Dr. Shukri Abdullah dan lain-lain wajar. Nama-nama besar seperti Tun Dr. Mahathir dan pemikirannya wajar disebut berkali-kali dan dijadikan contoh pada setiap masa.
33 Jika ada program atau kursus dalam perkhidmatan dan kursus peningkatan profesionalisme yang dijalankan, subjek atau topik yang berkaitan dengan bidang tasauf atau pendidikan hati ini wajar dimasukkan. Pengetua bukan sahaja patut menghafal pekeliling yang berkaitan dengan pelaksanaan disiplin, tetapi mereka patut berupaya membacakan ayat-ayat Quran dan doa-doa tertentu kepada pelajar-pelajar ini. Selain itu ia juga berupaya memetik kata-kata suci Budha, Tao dan Lao.
34 Kesimpulan daripada perbincangan saya tadi jelas membuktikan metode kebendaan dan nafsu yang digunakan selama ini dalam menangani masalah disiplin tidak akan berjaya jika sentuhan yang dilakukan ke atasnya tidak disertai dengan “tangan-tangan Tuhan”. Marilah kita hadirkan Tuhan semasa kita melaksanakan hukuman tadi kerana yang terbaik itu hanyalah daripada Tuhan, sedangkan kita masih lemah dalam banyak perkara. Kita hendaklah sedar untuk selamanya bahawa kita tidak boleh mengambil alih kerja Tuhan walau bagaimana baiknya kita dan sehebat manapun usaha yang kita lakukan. Oleh itu janganlah kita tinggalkan Tuhan kita dalam aspek yang penting ini.
Sumber : http://gurubashid.com/blog/