Sudah terang lagi bersuluh, semakin hari kita semakin menghampiri ambang 2020. Keadaan ini telah membawa kita mendepani realiti dunia baru yang pantas berubah dan berkembang. Namun,sejak dua dan tiga dekad kebelakangan ini sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru isu kemalangan jalan raya kini dilihat tiada kesudahannya. Malah menurut satu kajian yang dijalankan oleh sebuah badan swasta menunjukkan bahawa kadar peratusan kemalangan jalan raya meningkat sebanyak lima peratus dari tahun ke tahun. Bukti yang boleh dilampirkan sebagai sokongan kepada fakta ini ialah, hampir setiap akhbar memaparkan mengenai kes-kes kemalangan jalan raya sebagai tajuk besar di halaman hadapan dada-dada akhbar. Lantaran itu,cuba kita renung sejenak,sudah berapa banyak nyawakah yang terkorban akibat kelalaian diri mahupun pihak-pihak yang bertanggungjawab dalam kemalangan jalan raya di negara kita,dalam tempoh beberapa dekad kebelakangan ini? Bilangannya pasti tidak terkira. Namun begitu,setiap penyakit pasti ada penawarnya. Begitu juga dengan kes-kes sebegini. Pelbagai langkah yang pragmatik lagi sistematik dapat dijalankan oleh semua pihak bagi menangani masalah kemalangan jalan raya yang sudah begitu lama berlaku di negara kita.
Memang tidak dapat dinafikan dan
disangkal lagi bahawa segala penyelesaian kepada sesuatu masalah bermula
daripada individu itu sendiri. Bagi mengorak langkah menangani kemalangan jalan
raya ini,setiap individu di Malaysia haruslah melaksanakan anjakan paradigma
dengan mengamalkan cirri pemanduan berhemah semasa di jalan raya. Ciri pemanduan
dapat dipraktikkan dengan mengenakan topi keledar bagi penunggang motorsikal
serta memandu mengikut had laju yang telah ditetapkan. Dengan mengamalkan ciri
pemanduan berhemah ini,sudah tentu individu akan dapat mengelakkan diri
daripada terjebak dengan perkara-perkara yang mendorong ke arah kemalangan
jalan raya kerana umum mengetahui bahawa malang
tidak berbau.Namun apa yang mengecewakan ialah terdapat sebilangan
individu yang memandang enteng terhadap perkara ini dengan langsung tidak
mempraktikkan ciri tersebut kerana beranggapan garis panduan tersebut hanyalah
untuk mereka yang tidak tahu memandu atau bagi pemandu-pemandu baru.Tetapi
disebabkan mentaliti mereka yang beranggapan sedemikianlah,kecenderungan untuk
berlakunya kemalangan jalan raya amatlah tinggi.Janganlah sudah terhantuk baru
tengadah.Ingatlah nyawa manusia tidak dapat digantikan dengan apa-apa barang
mahupun wang ringgit.Selain itu,setiap individu juga perlulah bijak mengawal
emosi khususnya semasa memandu.Hal ini demikian kerana tahap kesabaran
seseorang pemandu itu pasti akan teruji tatkala dia berada dalam kesesakan
jalan raya sebagaimana yang sering berlaku di bandar-bandar utama seperti Johor
Bharu dan Kuala Lumpur. Kesannya,mereka bersikap serakah di jalan raya dengan
memandu dalam had laju yang tinggi serta melanggar lampu isyarat. Berpeganglah
kepada kewarasan akal yang rasional dalam apa-apa jua keadaan,bak kata
peribahasa,ikut hati mati, ikut rasa binasa. Oleh itu, jadikanlah pemanduan
berhemah sebagai amalan kerana pandu cermat jiwa pasti selamat.
Selain itu, kerajaan perlu sama
memainkan peranan penting dalam usaha penyelesaian ini. Perundangan merupakan
satu langkah yang penting untuk menyelesaikan masalah salah laku jalan raya.
Tanpa perundangan, pemandu-pemandu yang jahat dan “tidak masuk ajar” akan terus
mengancam keselamatan jalan raya. Perundangan boleh dikategorikan kepada dua
bahagian yang besar iaitu pembentukan undang-undang dan penguatkuasaan
undang-undang. Pembentukan undang-undang merupakan asas kepada perundangan.
Undang-undang yang dibentuk seharusnya mempunyai kesan psikologi ke atas
pengguna jalan raya yang jahat dan praktikal pula kepada pihak polis untuk
dilaksanakan. Dengan adanya undang-undang yang membawa hukuman yang menakutkan
maka sebahagian besar pengguna jalan raya akan takut terlibat dalam salah laku.
Bagi segelintir pengguna jalan raya yang keras kepala dan mengancam keselamatan
awam maka di bawah undang-undang mereka boleh dihalang untuk terus demikian dengan
mekanisme kepenjaraan.Undang-undang tidak akan sempurna sekiranya ia tidak
dilengkapi dengan penguatkuasaan undang-undang. Penguatkuasaan yang baik
sememangnya boleh meningkatkan kewibawaan undang-undang dan kesannya terhadap
keselamatan awam. Untuk itu pihak berkuasa haruslah dilengkapi dengan pelbagai
kemudahan. Sebagai tambahan,penguatkuasaan undang-undang perlu dilaksanakan dan
hukuman berat mesti dikenakan terhadap sesiapa yang berani melanggar peraturan
di jalan raya,bak kata peribahasa, "setinggi-tinggi terbangnya bangau,
akhirnya pasti jatuh ke tanah". Tamsilnya, cadangan agar pesalah laku
trafik haruslah didenda sekurang-kurangnya RM500 atau dipenjarakan selama enam
bulan perlu diterima pakai bagi mengurangkan kadar kemalangan jalan raya
dan agar pengguna jalan raya tidak akan
berani memperlekeh amaran kerajaan lagi.Tambahan lagi, kerajaan juga
mestilah memperketat tahap kelulusan
ujian yang dijalankan untuk menguji pemandu kenderaan. Kebanyakkan daripada
pengguna-pengguna yang terlibat dalam kemalangan jalan raya ialah mereka yang
berdarah muda. Lalu,usaha kerajaan mestilah berlandaskan peribahasa di mana ada
kemahuan, di situ ada jalan. Lesen-lesen tidak harus diberikan kepada para
pemandu dengan mudah agar kesedaran sivik mengenai pentingnya menuruti segala
peraturan jalan raya yang ditetapkan benar-benar tersemai dalam sanubari
mereka.
Rentetan itu, kerajaan mesti
sentiasa membiayai perbelanjaan untuk
mengadakan pelbagai kempen kesedaran..Polis DiRaja Malaysia dan Jabatan
Pengangkutan Jalan Raya merupakan antara pihak yang acap kali diberi obligasi
dalam melaksanakan kempen kesedaran seperti Kempen Keselamatan Jalan raya.
Kempen-kempen ini haruslah diadakan dengan objektif menyedarkan para pengguna
jalan raya tentang kepentingan mematuhi peraturan jalan raya. Inisiatif ini
mampu membantu meminimumkan kemalangan di jalan raya yang terus berlaku. Namun
begitu,jika hanya sebelah pihak sahaja yang bersungguh-sungguh melaksanakan
program ini tanpa ada sebarang sokongan daripada rakyat, akibatnya segala usaha
yang dilakukan oleh kerajaan dapat diibaratkan bagai mencurahkan air ke daun
keladi. Maka,setiap pengguna jalan raya perlu memberikan kerjasama yang
sepenuhnya demi merealisasikan hasrat kerajaan dalam Wawasan Keselamatan Jalan
Raya Tahun 2010 untuk mencapai kadar kemalangan jalan raya yang
minimum. Seterusnya, polis trafik mestilah menjalankan tugas dengan dedikasi.
Mereka mesti menjalankan tugas masing-masing dan memberkas golongan yang
melanggar undang-undang di jalan raya. Saman mesti sentiasa dikeluarkan untuk
memberi amaran kepada si pelanggar peraturan jalan raya. Kelengkapan polis
trafik turut mestilah sempurna. Di samping itu, polis trafik yang amanah amat
diperlukan. Mereka tidak harus menerima rasuah sebaliknya mesti bersikap adil
dan saksama. Sikap berdiri di atas pagar mestilah dipraktikkan oleh anggota
polis trafik. Implikasinya, anggota polis trafik juga turut memainkan peranan
yang penting dalam mencegah kemalangan di jalan raya.
Bertitik tolak daripada itu, pihak
swasta juga memainkan peranan yang vital dalam mencegah kemalangan jalan raya
daripada terus membarah dalam kalangan masyarakat Malaysia.Pihak swasta seperti
syarikat bas haruslah memberikan perkhidmatan bas yang terbaik agar bilangan
kemalangan yang semakin meningkat dapat dikurangkan. Antara prakarsa yang dapat dilaksanakan
oleh syarikat bas tersebut ialah dengan mengambil pemandu bas yang cermat dan
berhemah untuk bekerja. Dengan itu,keselamatan bas serta penumpangnya akan
terjamin apabila pemandu bas mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan
seperti had laju. Di samping itu,syarikat bas juga perlulah menetapkan bahawa
pemandu bas mestilah menyelenggara bas mereka secara berkala. Mereka perlu
memastikan agar bas tersebut bebas daripada kerosakan teknikal sebelum
memulakan sesuatu perjalanan. Dalam konteks ini,masalah-masalah seperti
kerosakan enjin , tayar pancit dan brek yang tidak berfungsi dapat diatasi
serta-merta kerana kemalangan dapat disinonimkan dengan peribahasa malang tidak
berbau. Bukan itu sahaja,pemandu gantian juga harus ditempatkan semasa pemanduan
sebagai inisiatif untuk mengelakkan kealpaan pemandu lain apabila berasa penat
dan letih. Hal ini demikian kerana,mengikut kajian kes,kebanyakan kemalangan
yang terjadi berpunca daripada kecuaian pemandu itu sendiri. Tegasnya,dengan
menempatkan pemandu sementara ,kemalangan jalan raya dapat diatasi dengan lebih
efektif. Selain syarikat bas,syarikat
petroleum negara iaitu Petronas dapat dijadikan contoh terbaik kerana berani
untuk mengambil langkah untuk mencegah
kemalangan jalan raya kerana hendak seribu daya,tak hendak seribu
dalih. Syarikat berkaliber itu mengadakan program Street Smart yang bertujuan
memupuk kesedaran rakyat Malaysia agar lebih berhati-hati di jalan raya selain
sentiasa mematuhi praturan jalan raya. Program ini telah mendapat sambutan yang
memberangsangkan daripada segenap lapisan masyarakat terutamanya pelajar
sekolah. Maka jelaslah bahawa syarikat swasta penting dalam usaha mencegah
kemalangan jalan raya.
Bukan itu sahaja,media massa juga
memikul obligasi yang berat dalam mencegah kemalangan jalan raya daripada terus
berlaku. Pihak media massa sama ada media cetak seperti Berita Harian atau media
elektronik seperti Media Prima haruslah menguar-uarkan mengenai isu-isu
kemalangan jalan raya agar isu yang diiklankan di kaca televisyen dan di dada
akhbar itu menjadi pengajaran kepada orang ramai mengenai bahayanya pemanduan
yang tidak berhemah. Di samping itu,media massa juga boleh melaksanakan program
pendidikan keselamatan jalan raya di Malaysia secara formal yakni kurikulum di
sekolah dan institusi memandu dan secara tidak formal yakni melalui
kempen-kempen bagi melahirkan pengguna jalan raya bertaraf lima bintang.Bukan
itu sahaja,pihak media massa juga mestilah mengadakan kempen keselamatan jalan
raya terutamanya sempena musim-musim perayaan. Hal ini demikian kerana kejadian
kemalangan jalan paling kerap berlaku semasa musim-musim seperti ini. Dengan
bertemakan konsep ‘’Kemalangan Sifar” dan ‘’Pandu Cermat Jiwa Selamat’’ ,kempen
ini sedikit sebanyak menyemai benih kesedaran dan sikap berhati-hati di jalan
raya dalam sanubari para pemandu. Seiring dengan itu,kempen yang memberi sedikit
pengetahuan kepada pengguna jalan raya harus diperhebatkan dan perlu
dilaksanakan dengan lebih agresif dan berterusan agar kemalangan jalan raya
dapat dibanteras hingga ke akar umbi.Selain itu,slogan “Jangan biarkan keluarga
anda menunggu dalam tangisan” dapat dihayati oleh masyarakat melalui kempen
yang dianjurkan oleh media massa. Oleh hal yang demikian ,telah terbuktilah
bahawa media massa memberi impak yang besar dalam usaha untuk mengecilkan
bilangan kemalangan jalan raya yang saban hari kian meningkat.
Kemalangan jalan raya juga boleh dielakkan sekiranya masyarakat turut sama memainkan peranan. Sekiranya
berlaku sebarang kerosakan jalan raya di sesebuah kawasan taman perumahan,
haruslah terdapat seseorang di dalam komuniti tersebut yang peka terhadap
kesulitan tersebut dan berusaha melaporkannya kepada pihak yang
berwajib. Sesungguhnya bulat air kerana pembetung,bulat kata kerana
muafakat,bersatu teguh,bercerai roboh,maka masyarakat seharusnya bersatu hati
bagai aur dengan tebing untuk memastikan tidak berlakunya kemalangan jalan
raya. Oleh hal yang demikian,masyarakat haruslah bekerjasama dengan pihak polis
sekiranya mereka mendengar, melihat mahupun terlibat dengan kemalangan di jalan
raya serta jenayah-jenayah di jalan raya yang boleh mencetuskan kemalangan
seperti aktiviti lumba haram atau pemanduan tidak berhemah. Masyarakat juga
boleh menyertai kempen-kempen keselamatan jalan raya yang dianjurkan oleh pihak
kerajaan,sekali gus menjayakannya. Dengan mengamalkan serta menghayati kempen
tersebut , kemalangan jalan raya dapat dielakkan. Berpeganglah dengan kata-kata
mantan Perdana Menteri ke-4,Tun Dr. Mahathir Muhammad, “ Bersatu padulah kita
membuat kebaikan dan kemajuan,dan janganlah kita bersatu padu membuat kerosakan
dan kemusnahan ’’, justeru setiap ahli dalam masyarakat haruslah saling
mengingatkan antara satu sama lain dan haruslah kita bersatu padu menangani isu
kemalangan jalan di samping berusaha untuk tidak menglibatkan diri dalam
kemalangan jalan raya.
Intihanya, kemalangan jalan raya
merupakan polemik semasa yang tiada kesudahan. Jika kita berhasrat untuk
menangani kemalangan jalan raya yang semakin hari semakin serius
ini,langkah-langah yang proaktif dan konkrit haruslah dilaksanakan kerana
mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Kemalangan jalan raya mampu
dielakkan sekiranya semua pihak tidak kira individu, masyarakat , pihak
kerajaan serta serta pihak bukan kerajaan bersatu hati menggembleng tenaga dan usaha yang berkesan menangani isu
kemalangan jalan raya . Kadar kemalangan yang sedikit mampu menaikkan martabat
dan imej negara di pentas dunia agar negara kita dihormati dan dipandang tinggi
serta dilabel sebagai negara yang mengamalkan
undang-undang jalan raya yang berkesan . Oleh hal yang demikian , cegah
sebelum parah, ingatlah orang yang tersayang, maka pandulah dengan berhati-hati
di jalan raya.
Siulan kelicap
indah bermadah,
Hiasan berseni pilihan angsana,
Celaka di
jalan mengundang padah,
Cara tangani wajib dilaksana.
Sumber : http://noraini-ismail.blogspot.com/
8877777777 xde ke??
BalasPadamterima kasih bnyk2 ... karangan ini membantu sye utk siapkan kerjakursus sye !
BalasPadamsiyes best!!!tq...pt3 ujian bertutur 22016
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamBerape patah perkataan ni?
BalasPadam1744 termasuk pantun
PadamTq
BalasPadamterima kasih dengan karangan ini saya dapat menambahkan banyak pengetahuan
BalasPadam