Tragedi MH370 mendedahkan kita
pada kenyataan bahawa kita perlukan penguasaan Bahasa Inggeris (BI) untuk
menghadapi media asing. Setiap gerak dan tindakan kita diteropong. Malaysia
perlukan jurucakap yang trampil dan berwibawa. Menteri Pertahanan yang juga
Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berjaya
menghadapi media antarabangsa yang skeptikal dengan cara yang tegas dan
bersahaja.
Banyak masalah komunikasi
diselesaikan apabila Hishammuddin mengambil teraju utama.
Banyak orang mengatakan
penguasaan BI atau bahasa-bahasa utama dunia tidak diperlukan hari ini. Kita
boleh menggunakan bahasa kebangsaan masing-masing walaupun berdepan dengan
media dunia. Banyak negara maju berbuat demikian. Tetapi hakikatnya, kita
perlukan rakyat yang boleh menguasai sebanyak mungkin bahasa-bahasa utama dunia
– BI, Arab, Mandarin, Perancis, Jepun, Jerman, apa sahaja. Dalam dunia yang
semakin terbuka seperti sekarang, sesiapa yang menguasai bahasa lain mempunyai
kelebihan. Dalam menangani krisis MH370 kita perlukan penerangan langsung agar
fakta dan maklumat tidak hilang dalam terjemahan.
Penguasaan BI lemah
Pelbagai pihak menyentuh soal
kelemahan BI dalam kalangan pelajar-pelajar kita. Mereka belajar BI dari sekolah
rendah sehingga Tingkatan Lima tetapi tidak mampu menulis ayat BI yang betul
atau bercakap dalam bahasa itu. Ada yang menyalahkan sistem pembelajaran BI.
Ada yang mengatakan bukan BI sahaja yang lemah tetapi BM juga menampakkan
kemerosotan yang jelas. Ada yang menyalahkan media sosial yang merosakkan
bahasa. Krisis bahasa yang digunakan dalam media sosial membabitkan semua
bahasa utama dunia.
Apakah pengajaran BI terlalu
formal di sekolah hingga membosankan pelajar? Apakah benar pendidikan BI tidak
lagi mengajarkan nahu atau ‘grammar’ di sekolah kita? Apakah penekanan pada
aspek “komunikasi” sahaja menenggelamkan keperluan lain? Soalan yang boleh
ditanyakan ialah mengapakah satu ketika dulu anak-anak kita boleh menguasai BI
dengan lebih baik?
Sepatutnya kanak-kanak suka
belajar bahasa. Sekiranya sejak awal mereka membenci bahasa, kita akan
menghadapi masalah. Maka itu kaedah pengajaran cara lama harus dikaji semula.
Mungkin ada baiknya kaedah pengajaran bahasa itu diguna pakai pada masa ini,
dengan penyesuaian tentunya.
Pada tahun-tahun 50-an dan 60-an,
guru-guru BI ada darjat dan kedudukan istimewa dalam masyarakat. Mereka
dipanggil “Master”. Mereka biasanya mendapat pendidikan dari England untuk
mengajar BI. Dan kaedah pengajaran mereka ialah menggabungkan disiplin
pembelajaran dengan penekanan pada lagu kanak-kanak, puisi, drama dan
sebagainya. Bagi guru-guru ini, BI tidak mati atau beku. BI hidup. Maka itu
murid-murid sentiasa ingin belajar. Malah setiap mata pelajaran bertolak
daripada BI, termasuk sains dan ilmu kira-kira (sebelum dikenal sebagai
Matematik).
Sewaktu saya belajar BI bermula
pada tahun 1960, saya didedahkan pada ‘nursery rhyme’ atau lagu kanak-kanak
dari England. Lagu-lagu dan ungkapan ini menarik walaupun kami tidak faham
makna sebenar dan latar belakangnya. Banyak watak-wataknya datang dari negara
yang asing dan budaya yang berbeza.
Tetapi itu tidak mengurangkan
minat kami untuk menghafal, melagukan dan menyebarkannya pada kawan-kawan.
Satu aspek yang sangat penting
ditekankan ialah nahu. Nahu BI sukar dan kompleks. Maka itu sebahagian
daripadanya harus difahamkan dengan betul dan dihafal. Frasa akan diajar secara
cermat untuk memahami konteksnya – sama ada akan, sedang atau sudah berlaku.
Dalam BI terlalu banyak ciri-ciri nahu, susunan kata, kosa kata, morfologi, struktur
dan sebagainya yang perlu difahami untuk membolehkan kita menguasainya dengan
baik.
Maka itu guru-guru BI kerap
menggunakan puisi dan drama bagi membantu memahami kata-kata, frasa dan
ayat-ayat yang digunakan oleh penulis yang baik. Shakespeare dianggap dramatis
tersohor Inggeris. Karya-karyanya tidak mudah difahami. Tetapi ada versi mudah
drama-dramanya yang boleh dilakonkan oleh pelajar pada masa itu. Maka itu kami
diajar membawakan watak-watak utama dalam Macbeth, Hamlet, Romeo and Juliet dan
sebagainya.
Beri pelajar keyakinan diri
Apa yang lebih penting adalah
memberikan pelajar keyakinan diri dan keberanian untuk berdepan dengan
khalayak. Ini membolehkan mereka punya keyakinan tinggi. Drama sangat penting
dalam pengajaran bahasa. Drama patut digunakan sebagai alat pengajaran bahasa,
bukan sekadar dihayati atau digunakan untuk memahaminya seperti dalam KOMSAS
sekarang.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan