

Dalam memastikan  agenda pendidikan negara, khususnya Bidang Keberhasilan Utama  Kementerian (M-KRA : Ministry Key Result Area) tercapai, guru  sewajarnya  perlu mempunyai dan melaksanakan Bidang Keberhasilan Utama seorang Guru  (Teacher-Key Result Area: T-KRA). T-KRA ini penting sebagai satu garis  panduan untuk guru mencapai Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) sebagaimana  yang diwar-warkan oleh kerajaan kini.
 
Adalah dicadangkan  guru-guru memahami, menghayati dan melaksanakan T-KRA bagi memastikan  KPI sebagai seorang guru yang berkesan tercapai dan matlamat agenda  pendidikan negara dapat direalisasikan.
Lima (5) Bidang Keberhasilan  Utama seorang guru ialah:
 
1. Sukatan  Pelajaran, Huraian Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pelajaran Tahunan
2. Kandungan mata pelajaran yang diajar
3. Buku Rekod  Mengajar
4. Proses Pengajaran dan  Pembelajaran (P&P)/Pedagogi Guru
5.  Profesionalisme Profesion Keguruan
 
Dengan memahami, menghayati dan melaksanakan lima (5) T-KRA yang  dinyatakan itu, pasti memudahkan peranan guru dalam melaksanakan tugas  dan tangggungjawab yang diamanahkan. Di samping itu, bagi memastikan  ke-lima-lima T-KRA tersebut difahami dan dihayati, setiap T-KRA  berkenaan perlu mempunyai Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) yang ingin  dicapai oleh seseorang guru.
KPI bagi seorang guru ialah:
 
1. Sukatan  Pelajaran perlu ditamatkan mengikut tempoh yang ditetapkan (berdasar  SPI)
2. Penguasaan 100% guru terhadap kandungan mata  pelajaran utamanya
3. Buku Rekod Mengajar perlu  diselenggara dan dikemaskini (berdasar SPI Bil 3/1999)
4. Pelajar  seronok mengikuti proses P&P guru (Pedagogi berkesan)
5. Pencapaian  pelajar dapat diterjemahkan sebagaimana yang disasarkan guru.
 
Adalah diharapkan  guru-guru akan senantiasa berusaha dengan penuh dedikasi untuk memenuhi  tuntutan pelaksanaan T-KRA ini agar KPI yang perlu dicapai mampu memberi  impak yang besar kepada masa depan para pelajar dan memenuhi aspirasi  pendidikan negara.
 
" Murid Didahulukan, Pencapaian  Diutamakan, Guru Dihargai "
Sumber : http: //akademikbahasa.blogspot.com/