Khamis, 19 Mac 2009

MENTERJEMAH BUDAYA IQRA DI SEKOLAH

Sebagai warga pendidikan, kita mempunyai tanggungjawab khusus iaitu untuk memartabatkan institusi pendidikan ke tahap yang tertinggi. Dalam hal ini, tidak dapat tidak kita perlu meningkatkan ilmu dalam diri kerana tanpa ilmu seseorang pendidik atas kapasitinya sebagai sumber rujukan di sekolah tidak akan dapat memainkan fungsinya dengan berkesan, justeru budaya iqra’ atau pembelajaran sepanjang hayat perlu disuburkan dalam diri setiap warga pendidikan. Dalam hal ini artikel berikut wajar dibaca untuk renungan setiap orang terutama mereka yang bergelar pelajar, guru mahupun pentadbir di sekolah.

Di sekolah, semua warganya, baik pelajar mahupun guru-guru mempunyai matlamat dan tindakan yang serupa, iaitu sebagai seorang “pelajar yang dahagakan pengetahuan“.

Sepatutnya, di sekolah tidak ada sesiapa yang akan melakukan sesuatu yang lain selain belajar (bagi pelajar), mengajar(bagi guru) dan membuat rujukan(untuk semua).

Dalam setiap percakapan, pemikiran dan perbuatan warga sekolah sepatutnya lebih menjurus kepada budaya ilmu, yang antara lain dicerminkan melalui amalan Iqra’.

Jika Iqra’ tidak penting nabi Muhammd s.a.w. tidak akan diajar membaca sehingga dapat. Baginda nampaknya tidak dibiarkan untuk berdakwah dengan tangan dan dada kosong tanpa pengetahuan dan bimbingan.

Perkataan Iqra’ adalah sinonim dengan ilmu, dan pengetahuan yang perlu ada sebelum baginda s.a.w. berjaya membawa perubahan kepada masyarakatnya.

Kebiasaan bersembang, gosip dan mengumpat jika ada sepatutnya digantikan dengan berwacana dan berdiskusi. Kebiasaan menonton dan berhibur patut diganti dengan berfikir dan memandang jauh ke hadapan.

Di sekolah, budaya bersembang patut digantikan dengan budaya berbincang dan berwacana. Setiap percakapan bertunjangkan fakta. Program yang dirancang pula berteraskan masalah sebenar, fakta dan data.

Di sekolah, kita sepatutnya cenderung untuk mencari dan melihat kekuatan orang lain dan mengambil kekuatan itu untuk faedah organisasi yang kita dukung.

Di sekolah kita tidak disibukkan dengan mencari kesalahan pengetua dan rakan sekerja , tetapi lebih banyak menekuni kerja-kerja kita dan memuhasabah diri sendiri agar kewujudan diri kita lebih banyak manfaatnya untuk sekolah dan pelajar.