Khamis, 22 Ogos 2013

ISU PENDIDIKAN : Ilmu bina masa depan cemerlang


Oleh :  Mohammad Abdullah
 
Penguasaan pengetahuan perlu dimanfaat bangunkan masyarakat

Ketika memberi syarahannya yang bertajuk 'Sahsiah Intelektual Pemimpin Fikir Anjakan Paradigma Pembinaan Budaya Kecemerlangan' kepada kira-kira 2,000 orang mahasiswa baharu jarak jauh Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Datuk Ibrahim Ahmad Bajunid meminta agar mereka mempunyai 'ghairah ilmu' dan berusaha untuk menguasainya sebaik mungkin dalam menyiapkan diri menghadapi cabaran masa hadapan serta dapat membangunkan sahsiah intelektual dan maruah diri.

Katanya, hanya dengan ilmu pengetahuan seseorang itu berupaya untuk membangunkan kapasiti intelektualnya dan menjadikannya berbeza daripada mereka tidak mempunyai ilmu pengetahuan?

Keghairahan menuntut ilmu sememangnya amat ketara dan jelas dalam kalangan masyarakat. Lihat saja permohonan untuk mengikuti pengajian pada peringkat ijazah di semua universiti tahun ini. Di USM saja lebih 25,000 permohonan diterima untuk mengisi hanya 6,000 tempat termasuk untuk mengikuti pengajian secara jauh jauh.

Dapatkan ijazah

Walau pun keghairahan ini lebih tertumpu kepada usaha untuk mendapatkan segulung ijazah sebagai tanda pengiktirafan terhadap penguasaan ilmu dan mencapai status ekonomi dan sosial yang baik, hakikatnya semua berlumba-lumba untuk mengikuti pengajian setinggi yang mungkin.

Malah beberapa minggu lalu, kegagalan untuk mendapat tempat di universiti dikaitkan dengan isu yang tidak relevan dan mula menuding jari terhadap banyak perkara, termasuk mempertikaikan mereka yang diterima masuk mengikuti pengajian berdasarkan persepsi dan prasangka. Ada yang juga yang sengaja bermain api perkauman dan membuat tuduhan berlakunya perkara di luar meritokrasi dalam membuat pemilihan berasaskan beberapa kejadian yang ditafsirkan sedemikian.

Sedangkan pada masa ini terdapat begitu ramai pelajar lepasan persekolahan termasuk matrikulasi yang mencapai kelulusan yang amat tinggi dan berlumba-lumba untuk mendapat tempat yang terhad. Persaingan ini bukan sekadar dalam kalangan sesuatu kaum secara khusus malah semua kaum termasuk anak Melayu yang mencapai keputusan sangat cemerlang.

Keghairahan menuntut ilmu ini adalah satu petanda betapa inilah antara nikmat kemerdekaan negara hasil perjuangan mereka yang terdahulu yang impikan tegaknya banyak menara ilmu yang dapat membantu melahirkan sumber manusia yang akan memajukan dalam mengikut acuan sendiri. Berdasarkan catatan penubuhan universiti, ternyata yang ingin ditegakkan ialah memastikan agar universiti melahirkan sumber manusia yang dapat menyumbang dalam pembinaan negara bangsa, pengekalan jati diri dalam acuan sendiri dan membangunkan masyarakat saintifik yang berdaya saing dengan pelbagai disiplin ilmunya.

Penguasaan sesuatu bidang ilmu itu perlu disusuli dengan semangat cintakan negara yang utuh dan melihat kepentingan masyarakat mengatasi kepentingan peribadi dalam menjaga kesejahteraan sosial yang ada supaya tercapai hasrat pejuang yang ingin melihat kelangsungan negara pada masa hadapan terjamin dan berada pada landasan yang betul.

Sebaliknya, jika keghairahan ini hanya untuk mendapat kesenangan peribadi dan menuding jari apabila tidak mendapatnya, maka laluan untuk mewujudkan masyarakat yang berpendidikan tinggi dengan set minda yang betul, sayangkan masyarakat dan negara, agak dan perlu diperbetulkan.

Justeru, seruan tokoh akademik seperti Profesor Ibrahim yang sudah lama bergelumang dalam dunia pendidikan harus diambil serius. Pengajian tinggi dan ilmu pengetahuan semestinya menjadi satu mekanisme utama untuk meningkatkan maruah diri, mematangkannya dengan pengalaman melalui interaksi sosial yang berterusan, perdebatan ilmiah, wacana ilmu dan komunikasi yang berkesan dengan melihat kepentingan negara dan masyarakat sebagai suatu asas penting untuk kelangsungan masa hadapan.

Kejayaan peribadi amat penting

Walaupun kejayaan peribadi itu amat penting sebagai asas untuk berbakti kepada masyarakat, kejayaan sebenar ialah apabila ia dapat dikongsi dan dimanfaatkan untuk melakukan perubahan yang diingini masyarakat, menghargai kebebasan, menggunakan imaginasi, kreativiti serta inovasi untuk meningkatkan daya saing dan mempertahankan keharmonian negara.

Kita sudahpun melihat bagaimana orang yang berilmu dan berijazah dengan pemikiran terbuka mempertikaikan sesetengah perkara yang menjadi asas dan teras keharmonian, menggunakan lesen kreatif untuk mempersendakan Jalur gemilang dan lagu Negaraku serta yang buta budaya dengan mempersendakan agama sehingga mengheret kepada perdebatan dan keributan dalam masyarakat.

Hakikatnya, ilmu pengetahuan, jati diri, kemerdekaan dan cinta akan negara, etika, moral dan agama adalah asas untuk diintegrasikan sebagai teras kelestarian masa hadapan.


* Penulis ialah Timbalan Pendaftar Kanan Pejabat Naib Canselor Universiti Sains Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Berfikir kukuhkan kefahaman


Oleh : PROF.  DR.  SIDEK BABA

BERFIKIR adalah kurniaan ALLAH. Haiwan yang diberikan otak tidak memiliki akal dan menyebabkan gerak tindaknya berasaskan naluri. Manusia dikurniakan ALLAH akal yang membolehkan ia berfikir tentang diri, alam sekitarnya dan apa terjadi pada kehidupan.

Al-Quran menyebut, tidakkah kamu menggunakan akal (afala ya’ qilun), dan tidakkah kamu berfikir dengan mendalam (afala yang tafaqqarun) juga tidakkah kamu merenung dan mengkaji (afala ya tadabbarun). Semua ini membawa natijah fikir.

Tadabbur tidak saja maksudnya merenung dan berfikir hal-hal yang zahiri tetapi juga zikir mengenai hal-hal yang batini.

Berfikir mengenai sesuatu kejadian, ia tidak hanya berkembang dalam penglihatan dan pemerhatian zahir saja, tetapi hikmah di sebalik kejadian itu perlu dikaitkan dengan ketentuan ALLAH.

Melihat kejadian hanya sekadar suatu kejadian ia tidak lebih meraikan fikir tetapi menghubungkan kejadian dengan ALLAH mengembangkan faktor fikir dan zikir.

Pelajar harus dididik supaya berfikir zahiri dan batini. Berfikir zahiri asasnya ialah melihat perkara-perkara yang nyata dan tampak, mengalami peristiwa yang "real"  di hadapan mata atau menemui data dan fakta hasil kajian serta penyelidikan.

Berfikir batini asasnya ialah menghubungkan apa terjadi dengan ketentuan ALLAH supaya terdapat hikmah di sebalik kejadian dan menjadi bahan renungan lebih mendalam.

Melihat perkembangan aliran anarki yang sedang berjalan kini, ada kecenderungan sesetengah pihak tidak mahu menerima hakikat keagamaan sebagai sandaran dan pedoman. Di Barat, isu biseksual dalam bentuk LGBT dan seumpamanya dianggap perkara biasa akibat cara berfikir dan cara hidup manusia.

Al-Quran sebagai faktor zikir menyatakan kepada kita kisah dan bencana yang diterima oleh Kaum Nabi Lut A.S terhadap murka ALLAH kerana mereka enggan hidup dalam keadaan fitrah lalu melampaui batas.

Musibah dahsyat diturunkan kepada mereka termasuk isteri Nabi Lut sendiri kerana sudah terpikat dengan gaya hidup dimurkai ALLAH. Meneliti budaya LGBT yang sedang berkembang di Barat kini mengajak kita berfikir mengenai musibah Aids/HIV.

Meneliti kisah kaum Nabi Lut as mengajak kita melakukan zikir dalam erti kata luas mengenai musibah yang ALLAH turunkan kepada manusia ingkar.

Menghubungkan fikir dan zikir dalam isu ini mengajak manusia tentang maksud kejadian ALLAH dan bagaimana kejadian ALLAH ini harus menjalani hidup supaya tidak melanggar fitrah kejadian.

Manusia dijadikan supaya sifatnya manusiawi bukannya haiwani. Al-Quran dan agamalah yang menjadi pedoman terbaik memandu kehidupan manusia sepanjang zaman.

Justeru para pelajar perlu melalui proses fikir dan zikir supaya fikrah yang terbina jadi seimbang. Keseimbangan pemikiran adalah perlu supaya para pelajar menerima makna yang sebenar tentang apa difikirkan dan dilihatnya.

Berfikir dengan jiwa tadabbur umpamanya mempedoman para pelajar akan maksud yang tampak dan hikmah ghaib. Sebagai pelajar Islam tidak ada sesuatu pemikiran yang terhasil terputus hubungannya dengan Pencipta.

Melihat alam, meneliti perjalanan cekerawala, silih gantian siang dan malam mempunyai hubungannya dengan ketentuan ALLAH (sunnatullah).

Asas berfikir sebegini kalau dapat dikembangkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, para pelajar tidak saja mendapat manfaat dari apa yang dilihat, dialami dan difikirkan tetapi pemikiran berkembang terhadap yang ghaib dengan panduan al-Quran.

Al-Quran sebagai sumber pertunjuk mempunyai ratusan ayat-ayat mengenai sains. Pedoman saintifik ini apabila dihubungkan Dengan kajian terhadap fenomena tidak hanya berakhir secara zahiri saja tetapi ada faktor batini dari al-Quran yang telah menyebabkan pemikir dulu mampu menghasilkan kitab dan ilmu dalam sains, perubatan, matematik, astronomi yang acuannya adalah Islami.

Melakukan proses integrasi dan Islamisasi dalam tradisi fikir dan zikir adalah suatu tuntutan kini. Kaedah berfikir seperti De Bono umpamanya lebih bersifat mekanistik atau cara yang sifatnya zahiri.

Pemikiran yang Qurani dan Islami tidak saja menampilkan cara tetapi didukung dengan makna dan maksud yang jauh lebih murni iaitu mengiktiraf kebesaran ALLAH mengenai apa yang kita renung dan fikirkan.

Lalu lahir hasil pemikiran dan proses berfikir sepadu, tidak saja mengambil faktor fikir yang sifatnya berkembang tetapi juga faktor zikir sekali gus.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/