Khamis, 6 September 2012

ISU SOSIAL : Apakah kita berada di ambang keruntuhan akhlak?


Oleh : DR ISMAIL IBRAHIM

ISTILAH akhlak bebeza dari istilah adab pada umumnya. Di dalam budaya kita apabila disebut adab, maka yang difokuskan ialah adab pergaulan kita, adat dalam sistem sosial orang Melayu, terutamanya di antara anak-anak dan orang tua, seperti ketika sekumpulan orang-orang tua sedang  berbual sesama sendiri, maka kanak-kanak tidaklah boleh masuk campur, ketika orang tua duduk di atas lantai, kanak-kanak tidak boleh duduk di atas kerusi, atau tempat yang lebih tinggi dari tempat duduk orang tua, dan ketika orang tua duduk, kanak-kanak tidak boleh melintas dari belakang, haruslah lintas di hadapan dengan menundukkan badan dan menghulur tangan ke bawah atau kalau terpaksa melintas dari belakang juga, maka hendaklah minta izin nak lalu di belakang.

Inilah contoh beberapa adat tradisi orang Melayu, yang termasuk dalam adab sopan kita, dan hal yang sama juga dapat dikatakan ketika hendak makan, minum, bercakap dan sebagainya iaitu ketika makan hendaklah ambil lauk pauk yang di depan dulu, kemudian baru ambil yang jauh, kalau minum hendaklah dalam keadaan duduk, kalau tak ada kerusi pun duduklah di atas lantai, atau kalau tempat itu tak sesuai untuk duduk terus seperti di atas tanah lumpur atau pasir pantai yang basah dan sebagainya, hendaklah duduk mencangkung.

Inilah sebenarnya adab atau adat budaya kita yang diamalkan turun- temurun, tetapi  kini mulai terhakis atau tidak langsung diketahui oleh anak-anak kita bahawa kita mempunyai satu set adat dan adab seperti itu.

Mereka tidak pernah mengetahui bahawa ketika melintas di hadapan orang, mereka harus tunduk dengan menghulurkan tangan ke bawah, atau ketika minum mereka haruslah mencari tempat duduk, terutamanya ketika majlis-majlis seperti makan bufet pada masa kini yang tidak mempunyai tempat duduk, seperti kerusi, maka orang yang makan dan minum akan merasa lebeh senang berdiri saja.

Bagaimanapun kehakisan adab dan adat ini tidaklah sangat memberi kesan buruk kepada tatacara kelakuan dan adab sopan kita secara menyeluruh, sungguhpun dalam banyak keadaan kita masih memerlukan adat dan budaya ini, seperti yang masih hidup segar di kalangan masyarakat Jepun umpamanya yang masih tebal dan amat komited mengamalkan adab dan budaya ini hingga ke saat ini.

Bagaimanapun adat dan adab budaya ini tidaklah melibatkan dosa pahala secara langsung seperti hukum-hukum agama yang muktamad.

Saya menulis hal di atas adalah untuk cuba menonjolkan definisi "akhlak" termasuk dari pengertian agama kita sendiri. Ketika dijelaskan oleh Baginda Rasulullah SAW bahawa baginda diutuskan hanya sanya untuk menyempurnakan akhlak yang mulia (di kalangan manusia) maka akhlak yang dimaksudkan ini adalah lebeh besar makna dan konsepnya dari pengertian adab dan adat yang kita fahami dari masyarakt Melayu kita.

Malah ketika ALLAH SWT menerangkan tentang sifat kecemerlangan Nabi Muhammad SAW dengan firmannya "Bahawa sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) yang mempunyai akhlak yang amat tinggi" maka pengertian akhlak ini juga adalah amat luas dan menyeluruh, yang mencakupi keseluruhan kehidupan manusia ini atas sifat individu dan masyarakat, masyarakat setempat dan masyarakat sejagat yang merentasi komuniti, bangsa, budaya dan adat tertentu, kerana akhlak dalam pengertian ini adalah termasuk dalam amalan agama yang baik sesuai dengan ajaran agama Islam sendiri sebagai satu modul akhlak Islamiah yang universal.

Akhlak ini juga merangkumi adab dan tingkah laku, perbuatan, perkataan, eskpresi diri dalam percakapan dan tulisan, perilaku peribadi atau jemaah dalam diri sendiri, dalam keluarga, masyarakat terhad atau masyarakat seluruhnya meliputi masyarakat alam manusia dan haiwan, alam tabi'e dan angkasa lepas.

Inilah pengertian akhlak dalam agama kita iaitu tingkah laku dan perbuatan manusia ketika menghayati nilai-nilai hidup dalam akidah dan syariah juga ihsan. Maka dalam konteks mencontohi akhlak Rasulullah SAW inilah keseluruhan, dukacita sekali bahawa masyarakat Islam di dunia ini telah mengalami kerisis yang amat serius.

Masyarakat Islam mengalami krisis moral dan akhlak yang amat serius kini, seperti yang berlaku ketika umat Islam mengambil jalan kekerasan untuk menyelesaikan masalah mereka, menumpah darah dan berbunuhan ketika mengalami kerisis pemikiran kerana perbezaan kefahaman dan mazhab, menggadai nyawa dan harta benda ketika mencari penyelesaian kepimpinan dan politik negara, atau sekurang-kurangnya menabur fitnah dan permusuhan serta rasa benci dan hasad dengki sesama sendiri ketika mencari kepentingan sendiri atau kelompok yang tertentu.

Krisis akhlak dan moral yang serius inilah yang sedang kita melihatnya di dalam dunia Arab pada masa kini iaitu keganasan dan peperangan yang berlaku sesama sendiri yang mengakibatkan kerisis kemanusiaan yang serius, kehilangan nyawa, pelarian perang, kebuluran, penderitaan, penyakit dan sebagainya.

Memang dari satu segi kita bersimpati dengan kebanyakan rakyat beberapa negara Islam dan Arab yang tertentu sehinggaa menimbulkan pemberontakan dan keganasan iaitu kerana dasar ketua negara atau negara tersebut yang tidak mengamalkan demokrasi sebenarnya di dalam pemerintahan, ketidak adilan dalam pengagihan harta kekayaan negara, dasar kroni dan berat sebelah serta beberapa amalan lainnya yang menyebabkan banyak kepincangan dalam masyarakat seperti kelemahan ekonomi yang menyebabkan pengangguran, kenaikan harga barang, kadar gaji pekerja yang kecil, malah dalam bidang politik dan pemerintahan negara, rakyat tidak dapat bersuara, termasuk tidak dapat menyatakan suara mereka dalam menentukan kerajaan kerana tidak ada pilihan raya untuk membentuk kerajaan.

Maka dalam keadaan ini rakyat umumnya merasa terdesak untuk  menyatakan perasaan mereka dengan demonstrasi ganas dan berdarah, dan kerajaan pula membalas keganasan itu dengan keganasan yang lebih banyak memakan korban nyawa dan kemusnahan harta benda serta kerisis kemanusiaan yang lainnya.

Maka di sinilah berlakunya amalan dan tindakan dari rakyat dan kerajaan yang tidak selaras dengan akhlak Islamiah, ketika Islam telah meletakkan prinsip-prinsip tertentu dalam hubungan di antara rakyat dan pihak berkuasa, di antara rakyat sesama rakyat, di dalam prinsip syura, di dalam dasar toleransi dan persaudaraan, serta dasar keamanan lainnya.

Maka dalam hal inilah saya melihat bahawa  dalam perkembangan terakhir yang berlaku di dalam negara kita juga terdapat bibit-bibit keruntuhan akhlak dan moral Islam ini ketika berlaku fitnah-memfitnah, tuduh-menuduh, jatuh-menjatuhkan di antara satu dengan yang lain, taksub partisan yang melampau, malah terdapat ssuara dan perbuatan yang menuju kepada matlamat keganasan dan kekerasan seperti yang berlaku dalam perkembangan "Arab Spring" sedangkan isu negara dan pemerintah negara-negara yang bergolak dengan keganasan dan perang saudara itu sebenarnya tidak dikaji dengan halusi untuk menjustifikasikan kehadiran "Arab Spring" di negara kita ini.

Perbuatan biadab yang mencemarkan adab dan adat tradisi budaya kita sekarang ini nampaknya telah menjadi perkara biasa dalam masyarakat kita.

Orang-orang muda telah melupai nilai budaya dan adab sopan mereka kerana golongan yang lebih tua dan matang telah mengajar atau menginspirasi kepada mereka supaya melakukan perkara-perkara yang melanggar adab sopan dan nilai-nilai akhlak Islamiah ini atas alasan menuntut keadilan, kebebasan bersuara, hak asasi manusia dan sebagainya, sedangkan Islam mengajar berbagai cara untuk menyelesaikan masalah, mengurus konflik dan mengamalkan kelakuan yang bersopan dan bertamadun dalam tindakan, tulisan, percakapan dan sebagainya, tetapi hal ini tidak dihiraukan lagi, kerana "mentor" mereka telah menunjukkan "contoh" yang seharusnya  mereka tiru dan ikuti ini.

Saya rasa kita mungkin boleh bertolak ansur sekiranya anak-anak kita makan dan minum berdiri, atau ikut berbual dengan orang-orang  tua dan sebagainya kerana hal itu adalah merupakan adat dan adab bagi bangsa kita, tetapi memaki hamun, memijak gambar orang, melakukan kekerasan kepada penjaga keamanan, membuat fitnah dan tuduhan melulu kepada institusi yang menjalankan tugas untuk menegakkan demokrasi dan kesejahteraan masyarakat, menulis komen-komen yang lucah dan biadab terhadap orang lain, maka semuanya ini adalah terang-terangan bercanggah denga akhlak yang diajar oleh Islam, dan melanggar ajaran agama adalah satu dosa kepada ALLAH SWT, bukan hanya melanggar adab dan budaya bangsa seperti makan dan minum dalam keadaan berdiri atau melintas depan orang tanpa menundukkan kepala dan sebagainya.

Kita seharusnya segera menerapkan ajaran kepada generasi muda kita, terutamanya dengan menunjukkan contoh tauladan yang baik, bahawa akhlak Islam adalah sesuatu yang wajib dipatuhi, bukan seperti adat tradisi kita yang boleh diikut atau tidak mengikut cita rasa masing-masing. Melanggar akhlak Islam adalah bererti melakukan mungkar dan perbuatan dosa, bukan kepada budaya dan adat bangsa, malah kepada agama dan ALLAH SWT.

Penulis ialah  bekas Ketua Pengarah Ikim dan bekas Duta Malaysia ke Arab Saudi

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU KENEGARAAN : Formula kekalkan kemerdekaan negara


Oleh : MOHD ALI MUHAMAD DON

KEMERIAHAN Syawal masih lagi terasa. Namun begitu seluruh masyarakat diseru tidak lupa betapa nikmat kemerdekaan yang di kecapi hari inilah yang membolehkan kita melakukan segala-galanya termasuklah bebas berhari raya ke sana ke mari dalam suasana muhibah semangat 1Malaysia.

Sementara itu, amalan rumah terbuka yang meriah dilakukan di merata tempat turut dikongsi bersama oleh masyarakat majmuk yang berkongsi budaya sungguhpun berlatarbelakangkan kepercayaan yang berbeza.

Nikmat kemerdekaan dan kebebasan ini hendaklah dipelihara agar ia berkekalan sepanjang masa hingga ke akhir zaman. Sehubungan itu juga beberapa formula untuk mengekalkan nikmat kemerdekaan negara perlu dilestarikan bagi keharmonian hidup bersama.

Era penjajahan di Tanah Melayu sudah lama berkubur, namun begitu puing-puing penjajahan budaya dan pemikiran yang membelenggu masyarakat kelihatan sukar untuk dikikis. Akibatnya satu demi satu nilai jati diri Melayu secara khususnya tidak lagi mendapat tempat di hati segelintir masyarakat. Pemakaian baju Melayu, bersongkok dan bersamping sebagai contohnya mula dilupakan terutama ketika menyambut hari raya. Begitu pula terdapat di kalangan generasi muda lebih gemar memperagakan fesyen terkini berbanding baju kurung yang melambangkan kesopanan dan nilai Nusantara. Malah ada yang lebih selesa mengenakan fesyen pakaian yang menjolok mata dan keterlaluan demi ikutan nafsu sendiri.

Corak pemikiran yang tidak berteraskan nilai-nilai ketimuran juga mula dipraktikkan. Akibatnya gejala seks songsang seperti gay dan lesbian menarik perhatian golongan yang menyimpang daripada ajaran agama suci. Kelab-kelab hiburan yang mempromosikan amalan seks songsang tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Muda-mudi Islam tanpa segan silu memuat naik perlakuan jijik mereka di laman sosial sehingga seluruh dunia menyaksikan betapa kita masih dijajah walaupun setelah 55 tahun merdeka. Justeru apa erti kemerdekaan jika hakikatnya masyarakat masih terjajah tanpa disedari.

Nikmat kebebasan beragama yang sebati dengan masyarakat Malaysia juga hendaklah terus dipelihara. Malah nilai yang dikongsi bersama ini merupakan teras keharmonian dan kesejahteraan negara yang telah dinikmati sejak zaman berzaman. Oleh itu, sebarang anasir jahat yang cuba diseludup masuk ke negara ini seperti usaha buruk menyebarkan ajaran menyeleweng kepada golongan gelandangan dan umat Islam yang dalam kesempitan hendaklah ditentang habis-habisan. Begitu pula usaha pihak tertentu sama ada dari dalam mahupun luar yang ingin mencetuskan huru-hara dengan gerakan memurtadkan orang Islam secara terancang eloklah dihentikan bagi mengelak perbalahan agama yang merugikan semua.

Ini kerana berteraskan kepada Perlembagaan Negara, Agama Islam merupakan agama rasmi negara yang dipersetujui oleh semua kaum sejak negara mencapai kemerdekaan. Sungguhpun begitu agama-agama lain bebas dianuti dan diamalkan oleh penganutnya, sehingga tiada sekatan untuk membina rumah ibadat secara sah dan melaksanakan ritual agama masing-masing. Bagaimanapun kebebasan ini tertakluk kepada larangan untuk mempengaruhi dan menyebarkan agama lain kepada umat Islam.

Malah uniknya lagi perayaan kaum yang berlatar belakangkan agama berbeza juga turut diraikan bersama oleh seluruh masyarakat Malaysia. Justeru diingatkan agar tiada pihak yang cuba menangguk di air yang keruh dalam situasi yang aman harmoni ini. Oleh itu, fahaman menyimpang seperti fanatisme, cauvanisme dan taksub yang melampau eloklah dijauhi dan dihindari. Jika tidak nikmat keamanan sedia ada serta impak negatif perbalahan etnik dan agama seperti yang berlaku di Rohingya pada ketika ini boleh sahaja menular ke sini dan pasti tiada sesiapa menghendakinya.

Sebagai makhluk yang dicipta tiada sesiapapun yang sempurna. Sudah pasti setiap insan punya kelemahan dan kelebihan masing-masing. Justeru jadikan kekurangan sebagai mekanisme untuk memperbaiki diri dan kelebihan dikongsi bersama agar manfaatnya melata dan dapat dirasai oleh semua. Selain itu sikap buruk saling mengeji dan memburuk-burukkan orang lain tidak wajar dipraktikkan. Begitu juga sikap dengki dan sering berpandangan serong termasuk penyakit dalaman yang memudaratkan.

Sebaliknya nikmat kemerdekaan hendaklah dikongsi bersama dengan semua pihak berusaha mengamalkan nilai-nilai positif seperti toleransi dan saling menghormati antara satu dan lain. Perselisihan dan tidak puas hati terhadap sesuatu perkara hendaklah disalurkan kepada pihak bertanggungjawab supaya penyelesaian yang komprehensif dapat diusahakan.

Umum mengetahui betapa susah payah tokoh pejuang kemerdekaan terdahulu berusaha membebaskan negara daripada belenggu penjajahan. Segala pengorbanan yang ditempuhi mereka demi keamanan hidup generasi hari ini hendaklah dijadikan sumber inspirasi bagi membina negara bangsa yang berjaya dan disegani di mata dunia.

Untuk itu, semua individu yang cinta  akan  negara haruslah berjuang meningkatkan pencapaian diri dalam apa jua bidang yang diceburi hingga akhirnya manfaat dan kebaikannya akan dirasai bersama. Golongan muda diseru memanfaatkan masa muda dengan berjuang untuk mendalami ilmu dan pengetahuan, supaya akan lahir lebih ramai cendekiawan Malaysia yang boleh dibanggakan satu hari nanti.

Kalangan pekerja sama ada di sektor awam mahupun swasta selayaknya bekerja dengan penuh dedikasi tanpa dicemari oleh unsur-unsur negatif seperti rasuah, curi tulang dan mengamalkan kerenah birokrasi melampau yang boleh jadi menyusahkan urusan orang lain.

Akhirnya perpaduan dan kesatuan masyarakat untuk mempertahankan nikmat kemerdekaan ini merupakan formula terbaik untuk mengekalkan keharmonian dan kemerdekaan negara. Apa guna berbagai-bagai slogan dan pandangan diutarakan jika masyarakat berpecah belah dan tidak bersatu hati. Malah situasi seperti ini dibimbangkan akan membuka jalan dan ruang kepada pihak tertentu yang cuba untuk meniupkan api perkauman hingga marak menyala dan sukar untuk dipadamkan.

Umum mengetahui perselisihan dan pandangan berbeza dalam sesuatu perkara akan tetap berlaku di mana-mana namun begitu biarlah ia berteraskan kepentingan dan kemaslahatan hidup bersama bukan atas kepentingan kendiri.

PENULIS ialah Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam, UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU SOSIAL : Lalui hidup tenang dengan 'memerdekakan diri' daripada hutang-piutang


Oleh : DR. JESSICA ONG HAI LIAW

HUTANG adalah perkataan yang paling digeruni apabila kita tidak mampu membayarnya. Apabila menerima gaji, waktu itulah yang paling ditunggu dan waktu itu juga duit akan keluar seperti air untuk melunaskan segala hutang pinjaman. Sehingga tidak sempat untuk dipegang lama gaji yang diterima, terus sahaja mengalir seperti aliran air sungai yang deras.

Hal ini membuatkan kita merasa hidup ini seperti menjadi hamba untuk membayar rumah dan kereta . Itu semua adalah senario yang dihadapi semua orang terutama yang bekerja makan gaji.

Hutang rumah, kereta, pembiayaan peribadi dan setiap orang ada alasan masing-masing untuk berhutang. Apabila diminta untuk menjadi penjamin saudara mara atau kawan, maka kita akan cuba mengelak. Bukan sebab tidak mahu menolong tetapi menjadi penjamin akhirnya membuatkan kita secara tidak langsung akan terlibat dengan hutang. Malah penjamin selalu menjadi mangsa apabila saudara mara dan kawan yang dijamin tidak mampu membayar, dan dengan mudah boleh menghilangkan diri lalu membuatkan penjamin yang merana.

Rekod Jabatan Insolvensi (Jun 2012) menunjukkan sebanyak 116,379 kes muflis di negara ini dilaporkan di antara 2005 hingga April 2012. Sebanyak 20 peratus melibatkan individu berusia kurang 35 tahun. 32 peratus melibatkan golongan umur 35 hingga 44 tahun. Sebanyak 18 peratus melibatkan usia 45 hingga 54 tahun. Sebanyak 25 peratus kes muflis disebabkan beban hutang melibatkan pinjaman kereta, pinjaman peribadi (13 peratus), pinjaman perumahan (12 peratus), pinjaman perniagaan (11 peratus) dan hutang kad kredit (5 peratus). Pengurusan hutang perlu dilakukan secara bijak dan jika kita ada kelemahan itu maka jangan gunakan kad kredit.

Mengikut perkiraan awal, memang kita mampu membayar ansuran pinjaman tetapi apabila berlakunya perkara yang tidak dijangka seperti dibuang kerja, hubungan rumah tangga dan lain-lain, masalah akan mula timbul. Akhirnya ia menyebabkan hidup kita menjadi huru-hara, ada yang bercerai-berai, ada sehingga melibatkan Along diikuti dengan jenayah yang mengorbankan nyawa. Fikiran akan berserabut jika kita tidak dapat membayar hutang pada tarikh yang ditetapkan. Bank atau institusi pinjaman akan menelefon tidak henti-henti. Walaupun begitu ada juga bank yang mengambil pendekatan memahami dan memberi masa serta peluang untuk pelanggan membuat cara pembayaran yang efisien.

Bersembang tentang hutang ini, perbelanjaan yang berlebihan dengan adanya shopping online yang sangat popular kini merupakan satu sindrom apabila kita dapat membeli belah di hujung jari sahaja. Saya tidak begitu mahir dengan shopping online tetapi rakan-rakan sekerja hanya melayari Internet dan dapat membeli apa sahaja yang diinginkan dengan mudah, cepat dengan harga berpatutan. Barangan yang dihantar pula berkualiti maka itulah punca perasaan untuk membeli membuak-buak.

Itu juga punca masalah apabila kad kredit yang digunakan untuk membeli-belah akan menyebabkan kita lupa bajet bulanan. Jadi hilang ingatan sekejap apabila melihat tawaran-tawaran hebat yang boleh didapati dengan harga yang murah dari luar negara. Hutang kad kredit sangat berbahaya tetapi penggunaan kad debit atau charge card lebih selamat jika dibandingkan dengan kad kredit.

Insiden yang ingin saya kongsikan bersama adalah wujudnya andaian bahawa sikap ketagihan menggunakan kad kredit dan berbelanja khususnya kaum wanita dikatakan dapat menghilangkan tekanan. Membeli-belah menjadi terapi untuk melegakan kekusutan dan memberi penghargaan kepada diri sendiri namun terlalu leka boros akan menimbulkan masalah lain pula.

Statistik Harvard Business Review (HBR) menunjukkan mungkin tidak tepat pada beberapa keadaan terutamanya apabila anda adalah seorang yang menggalakkan perbelanjaan bijak dan membuat belanjawan. Kuantiti dalam realiti kes ini, percaya atau tidak majoriti daripada orang (62%) berbelanja atau membeli sesuatu ialah untuk memulihkan mood.

Kawan saya, Adi memberitahu bahawa isterinya terlalu gila membeli-belah sehingga perbelanjaan sebulan mencecah RM5,000. Akhirnya, Adi terpaksa mematahkan kad kredit di depan isterinya demi menyelamatkan masalah hutang yang semakin tinggi dan rumah tangga, dengan memilih memerdekakan diri daripada hutang. Ini berbeza dengan seorang kakitangan awam yang bersara, Sarjan Rohani pernah memberitahu saya bahawa tidak ada istilah hutang dalam hidupnya. Dia tidak suka berhutang kerana katanya malam-malam dia tidak boleh tidur jika berhutang. Semua keperluan akan dibeli secara tunai dan jika tidak mampu dia tidak akan membelinya. Katanya, apabila sudah bersara dia inginkan ketenangan dan tidak suka jika bank menelefon setiap bulan.

Bercakap tentang Perbadanan Tabung Pendidikan Nasional (PTPTN) pada 2009, seramai 78,000 peminjam disekat keluar negara kerana tidak membayar hutang PTPTN. Soalnya, bukan berapa banyak hutang kepada PTPTN tetapi soal prinsip dan moral; tentunya apabila kita meminjam maka hutang perlu dibayar.

Menurut Datuk Ismail Mohamad Salleh, Pengerusi PTPTN kepada Kosmo! baru-baru ini, seramai 70% peminjam tabung melunaskan hutang. Namun begitu, sebanyak satu peratus caj perkhidmatan pentadbiran atau ujrah akan dicajkan kepada yang belum membayar dan amat relevan jika dibandingkan dengan 4% dari bank-bank lain. Sebanyak RM44 bilion peruntukan telah dipinjamkan kepada 1.94 juta penuntut dalam dan luar negara.

Peraturan asas pengurusan kewangan nampak mudah tetapi hakikatnya sukar. Senang cerita, " besar periuk besarlah keraknya". Tidak kira berapa gaji kita, jangan sesekali berbelanja melebihi pendapatan. Berjimat walaupun sedikit boleh memberi kesan besar pada tabungan. Jadualkan perbelanjaan dan lunaskan hutang kad kredit, mencarum dalam pelan persaraan, menabung, melabur dan tingkatkan caruman skim kemudahan untuk pekerja dan kita semak liputan insurans.

Merdeka dari hutang membawa erti tersendiri untuk kita hidup dengan lebih tenang. Kita baharu menyambut Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos dengan tema 'Janji Ditepati'. Janji kita tepati dengan ukur baju di badan sendiri dan ingatkan diri sendiri dengan mengawal diri dan fikir apa yang perlu dan tidak perlu untuk kita dalam berbelanja.

Belanja mengikut kemampuan dan kita tidak perlu rasa rendah diri jika tiada kemampuan. Kita sebenarnya patut bangga kerana walaupun tidak mampu memiliki barangan mewah namun kita tidak berhutang. Bukankah itu lebih bermakna dan lena dibuai mimpi setiap malam?

Berhutang ada banyak buruk daripada baiknya. Jika kita berhutang untuk membeli aset seperti rumah dan kereta sebagai jaminan untuk masa depan, itu ada baiknya. apa yang penting adalah menguruskan hutang dengan bijak dan mengawal segalanya dengan baik sebab kitalah penentunya. Beli mengikut kemampuan bukan dengan nafsu. Merdeka! Salam 1Hati.

Penulis ialah Timbalan Pengarah Bahagian Kepimpinan, Korporat dan Perhubungan Antarabangsa dan Pensyarah Kanan di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Penjajahan bahasa rosakkan bangsa


Oleh : Amidi Abdul Manan
 
Bahasa adalah medium perhubungan. Kebolehan berbahasa adalah kebolehan yang dikurniakan bagi manusia. Daripada bahasa lahirlah pelbagai karya yang memberikan manfaat kepada manusia secara keseluruhan.

Demikianlah juga penurunan al-Quran, yang melakukan satu pemaknaan semula dengan segala kaedah nahu dan susunan kalimahnya terhadap bahasa Arab itu sendiri. Perkara ini turut disentuh Prof Syed Naquib al-Attas yang mengemukakan pandangan bahawa pendakwah Islam yang datang ke Nusantara juga sudah secara cermat dan teliti memilih bahasa Melayu untuk mengembangkan agama Islam bukan bahasa Jawa kerana bahasa Jawa telah diwarnai dengan konsep dan falsafah Hindu-Buddha yang pekat. Faktor ini boleh menyebabkan kekeliruan terhadap ajaran Islam itu sendiri jika bahasa Jawa digunakan dalam usaha dakwah Islamiah di Nusantara. Justeru, kita mendapati pengaruh Islam yang amat tebal dalam bahasa Melayu. Bahasa Melayu menerima pakai banyak perkataan Arab yang pada masa itu begitu sebati dengan nilai keislamannya. Begitulah nilai dan fungsi bahasa dalam sesebuah peradaban. Ia adalah wahana pembinaan akal dan budi, adab dan kepercayaan serta sistem nilai sesebuah masyarakat.

Namun bagi satu kuasa penjajah sudah tentu penguasaan bahasa sesuatu bangsa adalah bagi tujuan menakluki dan menguasai. Penjajah tahu menerusi bahasa mereka mampu menguasai akal pemikiran dan seterusnya mampu untuk menakluki hati dan jiwa bangsa yang dijajahnya.

Menerusi bahasa juga nilai dan prinsip satu bangsa boleh diubah. Fungsi bahasa yang memainkan peranan dalam memberi makna kepada satu perkataan. Apabila makna berubah, maka nilai juga turut berubah. Sesuatu yang baik boleh menjadi buruk apabila makna berubah, baik dari sudut pengertian lateral mahupun konteks penggunaannya.

Maka pemeliharaan makna perlu diusahakan sebaik mungkin. Ia amat kritikal apabila berkaitan dengan aqidah dan prinsip asas agama. Perkataan seperti iblis, syaitan, Allah dan seumpamanya mempunyai konotasi dengan pemahaman dan nilai yang didukung sesebuah masyarakat.

Usaha audit bahasa yang dilakukan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) perlu mendapat dokongan semua pihak. Ia satu usaha pemeliharaan bahasa dari sudut kegunaan, makna dan peraturannya, sekali gus adalah satu perjuangan bagi mempertahankan kemerdekaan negara.

Walaupun baru dimulakan, iaitu hanya di sebuah jabatan iaitu Jabatan Perkhidmatan Awam, ia satu usaha yang mampu memberikan impak besar terhadap perjuangan memartabatkan bangsa dan agenda pengisian kemerdekaan.

Rasa kesal terbit apabila dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dilaksana satu ketika dulu. Bukan saja bahasa Inggeris digunakan dalam P&P tetapi melarat ke mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Daerah (JKKD) turut dikendalikan dalam bahasa Inggeris. Rakan guru tanpa rasa segan memberikan pandangan dan mengemukakan buah fikiran dalam bahasa Inggeris. Perbuatan ini jelas menunjukkan rasa hilang hormat terhadap bahasa Melayu.

Mungkin perkara ini (PPSMI) sudah berlalu tetapi hati tertanya-tanya adakah kemungkinan mesyuarat rasmi kerajaan juga turut berlaku perkara sama. Jika perkara sama wujud, ia menguatkan lagi keperluan audit bahasa yang diusahakan DBP di jabatan kerajaan. Malah, ia sepatutnya diperluaskan ke institusi pengajian tinggi (IPT), khususnya IPT awam. Di sinilah terkumpulnya cerdik pandai Melayu yang boleh dijadikan contoh bukan saja dalam kepakaran masing-masing tetapi turut juga menjadi teladan dalam kemahiran berbahasa. Cerdik pandai inilah yang memberikan makna dan seterusnya membina nilai dalam masyarakat.

Jangan disalahertikan usaha sebegini dengan melabelkannya dengan label anti-bahasa Inggeris dan yang lebih teruk lagi antikemajuan. Walaupun sudah panjang perdebatan mengenai kemajuan dan kaitannya dengan bahasa Inggeris (tidak semestinya berbahasa Inggeris itu maju, dan maju tidak semestinya dengan berbahasa Inggeris), masih ada pihak yang sinis dengan langkah audit bahasa seperti ini.

Seharusnya langkah penguasaan bahasa asing tidak terhad kepada bahasa Inggeris saja. Ia sepatutnya diperluaskan lagi dengan niat untuk menguasai ilmu dari segala bahasa yang wujud di dunia ini. Menerusi niat itu kita mampu menjadi bangsa penyumbang dan keluar daripada kelompok bangsa pengguna kerana kemuliaan itu berada pada tangan yang memberi berbanding tangan menerima.

Sekali lagi ditegaskan, bahawa penjajahan bahasa akan menyebabkan penjajahan akal dan jiwa. Pemeliharaan makna yang selari dengan agama, budaya dan nilai hidup adalah usaha pemeliharaan kemerdekaan akal dan jiwa. Ia adalah satu jihad ilmu yang memerlukan sokongan segenap warga. Usah kita mencari cela pelaksana kerana adat di dunia tiada yang sempurna. Hendaknya kita berikhtiar menjayakannya agar kata ‘Bahasa Jiwa Bangsa’ menjadi nyata.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/