Jumaat, 28 Januari 2011

ISU PERUMAHAN : Memahami ekologi perumahan

Oleh SHAHARUDIN IDRUS

SEJAK kebelakangan ini, isu-isu ketidaklestarian yang menyangkut tentang rumah dan perumahan kembali menghiasi laporan akhbar-akhbar utama di negara ini. Isu yang dilaporkan berkait dengan peningkatan harga rumah yang melampau, kualiti rumah yang begitu rendah, sampah-sarap terbiar serta rumah terbengkalai yang menjadi tempat pembiakan dan sarang nyamuk Aedes yang menyebabkan demam denggi, sehinggalah membawa kepada isu-isu keselamatan warga yang tinggal di kawasan perumahan terutamanya kanak-kanak, wanita dan warga emas di bandar-bandar utama negara ini.

Itu tidak termasuk lagi isu tanah runtuh, banjir kilat dan pencemaran bau busuk yang melanda kawasan perumahan. Kesemuanya menuntut satu penyelesaian konkrit, menyeluruh dan bersepadu. Isu kenaikan harga rumah yang melambung sering kali mendapat perhatian terutamanya kepada bakal pembeli rumah golongan muda yang baru menceburi dunia pekerjaan.

Beralaskan jumlah pendapatan yang tidak seberapa, kemungkinan untuk memiliki sebuah rumah bagi golongan ini adalah agak sukar. Walaupun kini kerajaan menyatakan bahawa deposit 10 peratus daripada harga rumah yang ingin dibeli tidak lagi perlu dibayar kepada pemaju perumahan, namun, harga rumah yang rata-ratanya tinggi jika dibandingkan dengan jumlah pendapatan penduduk dan diiringi pula dengan kenaikan harga barangan keperluan akan membantutkan usaha golongan muda untuk mendapatkan sebuah rumah.

Rumah mewah yang berharga satu juta dan ke atas ditentukan harga pasaran oleh sebilangan individu yang mempunyai modal yang besar dan membuka pasaran kepada orang asing atau luar negara. Oleh kerana kadar tukaran mata wang negara tertakluk kepada kadar tukaran antarabangsa, ini menyebabkan harga rumah mewah yang ditawarkan itu seolah-olah seperti harga sebuah rumah kos sederhana bagi sesetengah pelabur dan pemodal luar.

Justeru, bukanlah menjadi masalah besar bagi warga asing dari negara jiran, malahan terdapat pemilik rumah dari India yang bekerja di Amerika Syarikat membeli rumah di negara ini. Kecanggihan sistem pengangkutan udara dan darat yang terhampar indah merupakan antara faktor utama mereka untuk memiliki rumah di Malaysia.

Namun begitu, spekulasi harga rumah yang berlaku menyebabkan penduduk tempatan terpaksa bersaing dengan warga asing untuk mendapatkan rumah yang diimpikan. Sementara warganegara yang berpendapatan sederhana dan rendah hanya akan termangu dan terpaksa bergelut dengan pasaran terbuka ini semata-mata untuk mendapatkan sebuah rumah yang selesa.

Setelah rumah tersebut diperoleh pula, pelbagai lagi senarai tanggungjawab yang belum selesai terpaksa ditempuh sehinggalah bayaran hutang rumah dilunaskan, malahan mungkin membawa kepada generasi seterusnya dalam kitaran keluarga tersebut.

Isu-isu ketidakpuasan hati yang dibangkitkan oleh penduduk ini telah dan sedang mendapat perhatian daripada pihak yang bertanggungjawab dalam mengendalikan isu-isu berkaitan. Walau bagaimanapun, seringkali pula isu yang dibangkitkan itu tidak mendapat penyelesaian yang tuntas kerana pendekatan yang diambil dalam menyelesaikan isu-isu tersebut dibuat secara terpisah kerana bidang kuasa dan tanggungjawab yang berbeza di antara jabatan yang bertindak.

Kesemua isu ketidaklestarian yang dibangkitkan itu saling berkait antara satu dengan lain yang boleh dirangkaikan dan dilihat dari perspektif dan pemikiran ekologi perumahan bandar. Kedua-dua perumahan di kawasan bandar dan desa pastinya berbeza isu yang dibangkitkan dan cara bertindak yang perlu dilakukan.

Isu perumahan yang ditimbulkan di bandar adalah lebih kompleks, melibatkan banyak pihak berkepentingan, dinamik dan lebih pelbagai sekali gus menuntut satu perspektif yang lebih berkesan untuk merungkai permasalahan yang berlaku. Pemahaman ekologi perumahan ini adalah penting untuk semua pihak yang terlibat tidak berasa terpinggir dan terasing dalam membantu menyelesaikan masalah yang timbul, selain tidak menimbulkan kegusaran yang berpanjangan di kalangan penduduk kawasan perumahan ini.

Peningkatan isu-isu yang bersifat kompleks ini menuntut pemahaman yang lebih tuntas tentang proses yang berlangsung walau di peringkat mana sekalipun isu tersebut berlaku. Isu yang saling berkait di antara satu sama lain ini perlu diteliti, difahami dan dirungkai menurut pelbagai teras disiplin ilmu (multi-disiplin, inter-disiplin dan trans-disiplin) untuk mendapatkan penyelesaian masalah sebenar yang dihadapi penduduk.

Lantaran, untuk memperoleh sebuah kawasan perumahan yang berdayahuni (livable housing), pendekatan kompleksiti iaitu pendekatan yang menyediakan ruang pemikiran untuk memahami perkara yang sebenar-benarnya berlaku berlandaskan skala kawasan perumahan wajar difikir, dilaksana dan diperluaskan.

Isu yang timbul tidak wajar dilihat dari jauh semata-mata tetapi perlu memahami sedalam-dalamnya isu yang diluahkan oleh penduduk tersebut, diletak dan disesuaikan di dalam konteks ekologi perumahan tadi agar penyelesaian yang diambil tidak lagi bersifat ad hoc dan seolah-olah sambil lewa sahaja.

Jika tidak, senarai isu yang sama akan kembali kedengaran dan didendangkan setiap kali kawasan perumahan siap dihuni dan perkara ini akan berterusan tanpa penyelesaian yang benar-benar konkrit dalam jangka masa panjang. Maka setiap kali itu jugalah, pihak pentadbir bandar akan bersuara dan cuba membuat pelbagai perkara untuk menyelesaikan masalah warga di taman perumahan itu. Namun hakikat sebenarnya, penyelesaian yang diharapkan tidak pernah kunjung tiba.

Governans kompleksiti perumahan (complexity governance) perlu difikirkan dengan lebih mendalam agar isu ketidaklestarian perumahan yang berangkaian pula dengan isu-isu sosial lainnya tidak semakin parah natijahnya pada masa mendatang.

Shaharudin Idrus Institut Alam Sekitar dan Pembangunan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU KEMALANGAN JALAN RAYA : Memupuk budaya pemanduan berhemah

Oleh Mahfar Ali
bhnews@bharian.com


Pendekatan lebih menyeluruh perlu bagi ubah sikap pemandu


HARI ini, mungkin sudah ramai mula balik kampung sempena cuti perayaan Tahun Baru Cina. Kebanyakan sekolah pun cuti seminggu mulai Isnin ini. Bila cuti panjang, tentunya isu keselamatan di jalan raya mendapat perhatian banyak pihak. Apa lagi pada tahun lalu, 6,872 kematian membabitkan 6,260 kemalangan maut dicatatkan dan mengikut laporan akhbar, Khamis lalu, rekod itu adalah yang tertinggi dalam sejarah nahas jalan raya di negara ini.

Perangkaan ini sewajarnya membimbangkan kita dan menimbulkan banyak persoalan. Apakah pelbagai kempen yang dilaksanakan selama ini tidak berkesan dalam meningkatkan kesedaran orang ramai? Sejauh mana pula Ops Sikap yang sudah 23 kali diadakan, dapat mengubah sikap orang ramai? Mungkinkah juga rangkaian lebuh raya dan jalan raya di negara ini tidak selamat? Apakah sistem dan peraturan yang diperkenalkan masih tidak mencukupi untuk mengurangkan kemalangan?

Banyak lagi persoalan boleh kita tanya, tetapi pokoknya ialah sikap pemandu itu sendiri. Kita boleh memperhebatkan kempen dan sediakan kopi percuma sebanyak mana pun, namun ia tidak akan bermakna kalau orang ramai tidak mengikuti nasihat serta panduan yang diberi.

Meningkatkan operasi penguatkuasaan dan mengenakan saman maksimum juga tidak mungkin dapat mengubah sikap orang ramai kerana banyak juga pemandu yang tidak serik sekalipun disaman berpuluh kali. Lebuh raya dan jalan raya kita pula boleh dianggap antara yang terbaik di rantau ini, tetapi kes kemalangan masih tinggi kerana pemandu tidak menggunakannya secara berhemah. Banyak juga peraturan dan sistem sudah diperkenalkan kerajaan, seperti Kejara, tetapi sikap pemandu masih tidak banyak berubah.

Baru-baru ini pun kerajaan mengumumkan akan memperkenalkan Program Penilaian Kenderaan Malaysia (MyVAP) sebagai penanda aras standard dan kualiti keselamatan kereta keluaran tempatan. Menerusi sistem itu yang dibangunkan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), semua kenderaan baru akan diberi penarafan satu hingga lima bintang berdasarkan spesifikasi keselamatannya termasuk dilengkapi beg udara atau sistem brek ABS bagi membolehkan orang ramai menilai ciri-ciri keselamatan model kenderaan yang dipasarkan.

Langkah itu memang baik, tetapi sama ada ia dapat mengurangkan kemalangan masih juga bergantung kepada sikap pemandu. Sekarang ini pun ramai pemandu suka mengubah suai kenderaan dengan memasang pelbagai aksesori - ekzos besar hingga bunyi macam guruh, but dipasang ‘spoiler’ sesetengahnya sampai menghalang pemandangan dan ‘skirting’ pula hingga hampir mencecah jalan.
Pengubahsuaian kenderaan secara keterlaluan tentunya membahayakan apa lagi kalau aksesori itu tidak menepati piawaian dan spesifikasi keselamatan serta dilakukan di bengkel yang tidak mempunyai kepakaran memasangnya. Bila sudah ubah suai kenderaan, pemandunya juga pasti teruja untuk memandu laju. Takkanlah hendak memandu perlahan, nanti apa orang kata, gaya aje lebih tapi kereta tak selaju manapun.

Itu ragam pemandu yang suka ubah suai kenderaan. Pemandu yang tidak ambil berat soal penjagaan dan keselamatan kenderaan pun ramai. Tayar sudah ‘botak’ pun tidak diganti, manakala kenderaan jarang dihantar untuk servis. Sekarang ini pula sudah ada minyak pelincir sintetik yang boleh bertahan sehingga lebih 10,000 kilometer atau enam bulan, berbanding minyak pelincir biasa yang perlu ditukar setiap 5,000 kilometer atau tiga bulan.

Jadi bila gunakan minyak pelincir sintetik, maka makin jarang lagilah kenderaan dihantar untuk servis. Servis ini bukan saja hendak ganti minyak hitam atau pelincir, tetapi macam-macam diperiksa termasuklah sistem brek, angin tayar serta skru atau nat yang mungkin longgar dan perlu diperketatkan. Sebab itu penting kenderaan dihantar untuk servis sekerap mungkin yang boleh bagi mengelak sebarang risiko ketika memandu.

Apatah lagi bilangan kenderaan sekarang ini pula semakin banyak dan ini meningkatkan lagi risiko kemalangan. Sehingga Ogos tahun lalu, bilangan kenderaan di negara ini dikatakan berjumlah 19,820,442 dan yang berusia lebih sepuluh tahun pula berjumlah 5,110,326 atau 25.78 peratus. Tahun lalu juga, 496,000 rakyat mendapat lesen memandu sekali gus menambahkan lagi bilangan kenderaan di jalan raya.

Angka ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana sekarang ini bukan susah hendak membeli kereta. Banyak institusi kewangan menyediakan pinjaman pada kadar faedah yang rendah. Malah, ramai juga ibu bapa kini mampu membelikan kereta untuk anak-anak yang masih belajar sehinggakan di sesebuah rumah itu ada lebih dua tiga kenderaan.

Dengan semakin ramai orang kini mampu memiliki kenderaan, maka pihak berkaitan mungkin perlulah juga mengkaji semula dan memikirkan pendekatan yang lebih menyeluruh termasuk memberi penekanan terhadap soal penjagaan dan keselamatan kenderaan untuk memupuk budaya pemanduan berhemah.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/