Khamis, 2 Julai 2009

KAITAN SAMPAH DENGAN CARA HIDUP

Oleh ABU BAKAR YANG

HIDUP dikelilingi oleh sampah memang tidak menyenangkan. Tetapi hakikatnya, hidup kita sering 'diwarnai' oleh beraneka jenis sampah-sarap.

Manusia membuang sampah tidak kira tempat. Natijahnya, sampah ada di mana-mana. Ia disebabkan oleh sikap sesetengah daripada kita yang gemar membuang sampah di merata-rata tempat.

Munculnya sampah dalam kehidupan disebabkan adanya aktiviti atau tindakan manusia itu sendiri.

Penulis ingin mendefinisikan sampah sebagai simbol masyarakat. Sebagai simbol, ia memiliki nilai makna yang luas, baik daripada segi kebendaan mahupun sosial.

Pertama, sampah sebagai tahap kepenggunaan seseorang.

Jumlah sampah boleh dirujuk sebagai petunjuk mengenai banyaknya penggunaan seseorang. Begitu juga dengan jenis sampah. Jenis sampah memberi gambaran mengenai budaya dan pola kitaran hidup seseorang itu.

Jenis sampah di kawasan perumahan pastinya berbeza dengan sampah di kawasan industri. Begitu juga jenis sampah yang dibuang dari rumah bujang, ia berbeza daripada sampah yang dihasilkan dari rumah yang didiami oleh keluarga.

Kedua, sampah sebagai simbol gaya hidup individu atau masyarakat.

Ini lebih berkaitan dengan kesihatan, iaitu sama ada gaya hidup sihat atau sebaliknya. Rata-rata sampah dikaitkan dengan kekotoran. Sampah itu kotor, sampah boleh mendatangkan penyakit, sampah busuk, sampah menyakitkan mata dan seribu satu macam keburukan sampah.

Corak pemikiran itu akan menegaskan bahawa sampah adalah simbol kepada gaya hidup, sama ada boleh digelar seorang pengotor atau pembersih berdasarkan gaya menguruskan sampah di sekitarnya.

Di Malaysia, urusan tadbir sampah masih tidak memuaskan. Ia masih dilihat sebagai tanggungjawab kumpulan tertentu dan bukan tanggungjawab bersama seluruh ahli masyarakat berbanding sikap penduduk di negara maju.

Memang benar, ada yang kerjanya mengutip dan membersihkan sampah tetapi mereka tidak bertugas di semua kawasan.

Mereka tidak dibayar untuk mengutip sampah sehingga ke dalam rumah atau halaman rumah kita. Urusan selebihnya sebenarnya terletak di bahu kita semua.

Sekiranya kesedaran mengenai kebersihan tinggi, maka bersihlah persekitaran kita. Namun tahap kesedaran yang tinggi masih belum wujud dalam gaya hidup masyarakat Malaysia ini.

Ketiga, keberkesanan menguruskan sampah-sarap.

Di Malaysia, purata setiap penduduk bandar menyumbang sekurang-kurangnya 1.5 kilogram sampah sehari berbanding 0.8 kilogram bagi penduduk luar bandar.

Berdasarkan statistik itu, jumlah sampah di bandar-bandar utama di negara ini ialah sekitar 18,000 tan metrik! Ia terus meningkat saban tahun.

Mungkin tidak keterlaluan jika kita mengambil iktibar daripada peristiwa runtuhan sampah di kawasan setinggan Leuwigajah di Bandung, Indonesia pada 21 Februari 2005.

Runtuhan sampah dari tempat pembuangan sampah di kawasan itu yang menimbus kawasan setinggan tersebut telah mengorbankan lebih 100 nyawa. Ia merupakan satu tragedi.

Mungkin kejadian itu boleh memberi pengajaran kepada kita bahawa pengurusan sampah bukanlah satu perkara yang boleh dipandang dengan sebelah mata. Tanpa pengurusan yang baik dan tersusun maka nyawa menjadi taruhannya.

Sementara itu, lihat sahaja kepada masalah denggi di negara ini. Sampah merupakan penyebab utama pembiakan nyamuk aedes, punca demam denggi tersebut. Aedes membiak di dalam air bertakung dan biasanya di kawasan yang banyak sampah-sarap.

Keempat, sampah sebagai cabaran keilmuan dan peluang kewangan kepada golongan yang kreatif.

Sejak kebelakangan ini, sampah telah bertukar sebagai sumber rezeki kepada golongan yang tahu memanfaatkannya. Teknologi terkini mampu menukar sampah dan najis kepada baja untuk pertanian dan penghasilan gas untuk penjanaan kuasa.

Dengan kata lain, sedikit daya pemikiran kreatif yang dibantu oleh teknologi telah memindahkan status sampah kepada bahan berfaedah untuk manusia.

Kini sudah ada pula teknologi untuk mengitar semula sampah untuk dijadikan pelbagai bahan bermutu yang dapat diguna semula.

Perkembangan sebegini memperlihatkan kepada kita bahawa masyarakat yang berilmu dan produktif akan menganggap sampah sebagai satu cabaran dan peluang. Bahkan kepada yang kreatif berupaya pula menjadikan sampah itu sebagai sumber ekonomi.

Ini bermakna apabila sampah ditakrifkan sebagai takdir terakhir untuk satu perjalanan penggunaan kebendaan, maka perkembangan intelektual keilmuan kita akan menjadi beku dan jumud.

Kelima, bagaimana untuk "mengupayakan" sampah menjadi sesuatu yang positif dan bukannya satu konflik.

Kita tidak mahu sebagai satu simbol masyarakat, sampah dilihat sebagai penunjuk gaya kepenggunaan yang keterlaluan selain memaparkan imej pengotor ahli masyarakat kerana ia adalah sesuatu yang tidak sihat.

Oleh itu, kita perlu berhemah dalam berbelanja dan memastikan tahap kepenggunaan kita tidak keterlaluan. Dalam hal ini, sampah juga perlu diuruskan secara berhemah. Jadikan kebersihan sebagai satu daripada keutamaan hidup kita.

Namun kesimpulan mudah terhadap gaya hidup masyarakat kita ialah kita baru sampai kepada tahap teknologi "buang" dan belum berupaya sepenuhnya untuk sampai ke tahap teknologi "mengupayakan" sampah sebagai bahan kitar semula dan menjadi komoditi.

Konflik berpanjangan antara "ya" ataupun "tidak" di kalangan ahli masyarakat terhadap teknologi pelupusan sampah adalah antara beberapa episod yang menggambarkan tahap pencapaian teknologi "buang" yang dimaksudkan.

Masyarakat kita belum sampai ke peringkat "urus tadbir" sampah secara sewajarnya.

Namun ia bukan sesuatu yang mustahil kerana jika ada kesedaran, kita semua mampu melakukannya. Kewajarannya terletak kepada kesedaran dan kerjasama menyeluruh daripada semua lapisan masyarakat.

Kita boleh menangani masalah sampah ini sekiranya kita mahu. Jangan hanya mengharapkan orang lain, kesedaran dan tindakan perlu bermula daripada kita sendiri. Kita mesti bijak menguruskan sampah.

PENULIS ialah Felo, Pusat Sains dan Teknologi,
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Program titipan Za'ba bentuk minda generasi muda

JEMPOL 2 Julai - Individu bernama Tan Sri Zainal Abidin bin Ahmad atau Za'ba merupakan pejuang dan cendikiawan Melayu terkenal khususnya dalam mengangkat martabat bangsa Melayu sama ada dalam pendidikan mahu pun politik tanah air.

Namun, hari ini tidak ramai generasi muda mengingati Za'ba sehingga ada di antara mereka menggelengkan kepala dan terlopong apabila diajukan soalan berkaitan biodata pejuang bahasa Melayu ini.

Sumbangan pemikiran beliau kepada bangsanya adalah banyak dan amat bererti mencakupi aspek budi pekerti dan agama, ekonomi dan hal kemiskinan orang Melayu.

Menyedari begitu besar sumbangan Za'ba sehingga disebut sebagai 'peneroka' tatabahasa Melayu, maka kerajaan negeri bersama Lembaga Muzium Negeri telah menganjurkan program Titipan Za'ba di Teratak Za'ba, Kampung Bukit Kerdas, Batu Kikir, di sini hari ini.

Pengarah Lembaga Muzium Negeri, Drs. Shamsuddin Ahmad berkata, program Titipan Za'ba bertujuan menyemai dan membentuk minda generasi hari ini dengan ciri positif yang dimiliki oleh Pendeta Za'ba, sama ada dari segi keperibadian yang sejati mahu pun kerjaya.

''Sebagai agensi kerajaan yang diamanahkan untuk menjaga dan memelihara warisan negeri, kita sentiasa memastikan tokoh agung yang bernama Za'ba ini sentiasa dikenang oleh lapisan masyarakat.

''Untuk itu, kita sentiasa menganjurkan program bagi mengisi aktiviti di Teratak Za'ba agar anak-anak faham betapa hebatnya tokoh ini," katanya di sini hari ini.

Program sehari itu turut melibatkan pertandingan mewarna, tulisan khat, pameran surat-surat Za'ba, pengkisahan yang disampaikan oleh Kolonel Profesor Datuk Dr. Kamarudin Kachar, deklamasi puisi dan memancing.

''Lembaga Muzium Negeri juga memasukkan perancangan pembangunan Teratak Za'ba dalam Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10) meliputi Muzium Tokoh, pejabat, pentas dan lain-lain untuk menjadikan kompleks ini sebuah pusat keilmuan dan pelancongan," ujar Shamsuddin.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Shamsulkahar Mohd. Deli berkata, jasa Pendeta Za'ba amat besar dalam bidang bahasa, sastera, sosio-budaya, agama, politik dan pendidikan.

''Menerusi program Titipan Za'ba ini aSdalah menjadi harapan saya agar generasi muda hari ini menjadikan ketokohan Za'ba sebagai pembakar semangat untuk terus memajukan diri dalam apa jua bidang yang diceburi," ujarnya.

Kata beliau, penduduk Jempol harus berbangga kerana di kawasan itulah lahirnya tokoh itu yang telah 'menanam pokok yang rendang' di mana 'buahnya' telah dimakan oleh bangsanya sendiri sebagai pedoman dalam menikmati kejayaan hidup.

''Kita harus ingat Pendeta Za'ba telah memberi sumbangan yang besar dalam meningkatkan tamadun bangsa melalui penulisannya yang bernas," tegas Shamsulkahar.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

CARA PENGGUNAAN TANDA NOKTAH DALAM PENULISAN

Bilakah tanda noktah digunakan dalam penulisan?

Pertama, tanda noktah dibubuh di akhir ayat penyata. Contohnya:

1. Dia guru.

2. Kami diundang ke rumahnya.

Kedua, tanda noktah digunakan di akhir ayat perintah, sama ada ayat perintah jenis ayat suruhan, ayat larangan, ayat silaan, atau ayat permintaan. Lihatlah beberapa ayat contoh yang berikut ini:

3. Awak siapkan kerja ini sekarang. (ayat suruhan)

4. Tak usah kauambil tahu akan hal aku. (ayat larangan)

5. Silalah datang ke rumah saya. (ayat silaan)

6. Minta tuan-tuan jelaskan yuran persatuan. (ayat permintaan)

Ayat perintah yang terdiri daripada satu perkataan sahaja hendaklah dibubuh dengan tanda noktah di akhirnya. Contoh:

7. Berhenti.

8. Silakan.

Ketiga, tanda noktah dapat juga digunakan bagi mengakhiri ayat seruan yang tidak menggunakan tanda seru. Contoh:

9. Amboi, pandai sungguh budak ini.

10. Malang, sudah jatuh, ditimpa tangga.

Keempat, tanda noktah perlu digunakan juga di akhir ayat yang bukan ayat tanya, tetapi menggunakan kata tanya atau kata yang berfungsi sebagai kata tanya kerana ayat jenis ini tidak menggunakan tanda tanya di akhirnya. Contoh:

11. Kami tidak peduli siapa yang akan memenangi pertandingan itu.

12. Usah ditanya mengapa aku pergi.

Ayat tanya yang berbentuk retorik, yang tidak memerlukan jawapan, tanda noktah dibubuh di akhir ayat tersebut. Contohnya:

13. Mengapa kita tidak meneruskan perbincangan ini dengan lebih lanjut lagi.

14. Mengapa baru sekarang aku sedar akan muslihatnya berbaik-baik denganku.

Tanda noktah juga digunakan sebagai penamat ayat tanya dalam ragam ayat cakap pindah.

Misalnya:

15. Dia bertanya siapakah nama saudara, dan di manakah saudara tinggal.

Kelima, tanda noktah digunakan selepas kependekan atau singkatan nama. Contohnya:

16. T.S. Lanang

17. YBhg.

18. s.k.

19. A.M.N.

Keenam, tanda noktah digunakan dengan nombor atau huruf urutan. Dalam hal ini, noktah dibubuh di belakang angka atau huruf yang menjadi rujukan berurutan itu. Tanda noktah tidak dibubuh di belakang angka atau huruf jika angka atau huruf itu dikurung dengan tanda kurung. Perhatikan contoh yang berikut ini:

21. 7. atau (7) bukan (7). atau (7.)

22. ii. atau (ii) bukan (ii). atau (ii.)

23. III atau (III) bukan (III). atau (III).

24. 1.1 bukan 1.1.

25. 1.1.2 bukan 1.1.2.

26. a. atau (a) bukan (a). atau (a.)

27. B. atau (B) bukan (B.) atau (B).

Jika angka ringgit dan sen, tanda noktah menjadi pemisah angka ringgit dengan angka sen. Misalnya, RM4.50 sen. Tanda noktah menjadi tanda perpuluhan atau pecahan dalam Matematik. Contoh: 2.5 peratus, 5.6 juta, 5.2 x 1.05

Ketujuh, tanda noktah digunakan untuk memisahkan angka jam, minit dan saat. Misalnya: Pukul 3.45.40 (Pukul tiga empat puluh lima minit empat puluh saat). Harus diingat, penandaan masa dalam jam digital menggunakan tanda titik bertindih (:) sebagai pemisah di antara angka jam, minit dan saat. Contohnya: Pukul 3:45:40

Sumber : http://www.tutor.com.my/

AJAR BAHASA GUNA PENDEKATAN BARU

Oleh Nazmi Yaakub
nazmi@bharian.com.my


UngkU Aziz (kanan) dan Abdul Raof (tengah) pada kolokium Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa inggeris, baru-baru ini.

Kaedah yang diguna pakai dalam sistem pendidikan negara ini sudah lapuk

KEMENTERIAN Pelajaran dicadangkan merangka pendekatan baru dalam pengajaran bahasa Melayu dan Inggeris dengan menggunakan teori terkini kerana kaedah yang diguna pakai pada masa ini sudah lapuk.

Cadangan berkenaan dikemukakan mantan Naib Canselor, Universiti Malaya (UM), Prof Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid, ketika membentangkan ucaptama Pendekatan Demi Rungkaian Dilema Dasar Pembangunan Bahasa di Malaysia.
“Sistem pengajaran dan pembelajaran bahasa kita berpandukan pendekatan berasaskan teori yang dipelajari pentadbir kementerian dan universiti ketika mereka melanjutkan pengajian ijazah doktor falsafah (PhD) di luar negara pada 20 tahun lalu.

“Mereka lupa apa yang dipelajari dulu sebenarnya sudah pun diubah oleh sarjana luar sehingga sekiranya kita ke universiti di Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan Perancis, teori lapuk sudah digantikan dengan pendekatan terkini,” katanya pada Kolokium Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) serta Implikasinya Terhadap Pembangunan Modal Insan Murid.

Kira-kira 150 pengetua dan pendidik dari seluruh negara menghadiri kolokium anjuran Pemuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina) yang berlangsung di Bangunan Umno Bahagian Shah Alam, Shah Alam, baru-baru ini.

Prof Diraja Ungku Aziz berkata, pengetahuan baru dalam teori dan pendekatan pengajaran bahasa Melayu dan Inggeris, hanya boleh diperoleh sekiranya pentadbir memperluaskan hubungan dengan pengkaji dan sarjana masa kini.

“Pengajaran bahasa sewajarnya menggunakan pendekatan didaktif iaitu berasaskan prinsip bahasa terlebih dulu kerana setiap bahasa seperti Melayu, Inggeris dan Arab mempunyai nahu serta tatabahasa tersendiri.

“Saya lihat di sekolah, buku teksnya mengandungi ratusan perkataan sehingga pelajar mengambil langkah menghafaznya untuk mendapatkan gred A, tetapi pada masa sama tidak memahami tatabahasa,” katanya pada kolokium yang turut dihadiri Pengarah Eksekutif Pembina, Datuk Abdul Raof Hussin.

Baginya, pendekatan yang menganggap pelajar dapat mengenal ribuan perkataan itu dengan sendirinya mengenal tatabahasa adalah salah dan perlu diubah dengan menekankan kerangka bahasa terlebih dulu.

“Bagi saya Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak berupaya meningkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa itu. Pendekatan baru perlu membabitkan penambahan masa untuk kedua-dua subjek itu pada semua peringkat persekolahan dan universiti.

“Masa untuk belajar sama ada bahasa Melayu atau Inggeris perlu ditambah kepada sekurang-kurangnya tiga jam seminggu bermula daripada peringkat sekolah rendah hingga menengah,” jelasnya.

Baginya dengan cara itu pelajar yang mencapai usia 17 tahun boleh bercakap dalam kedua-dua bahasa terbabit dengan menggunakan tatabahasa betul, tanpa perlu merojakkannya seperti yang berlaku pada masa ini.

“Pelajar di sekolah perlu diberi masa yang cukup untuk mencapai kematangan dalam berbahasa sehingga berupaya menggunakan ayat yang canggih dan kompleks bagi mendorong minda mereka lebih terbuka,” katanya.

Selain itu, Prof Diraja Ungku Aziz turut menekankan penguasaan sekurang-kurangnya dua bahasa dengan bahasa Melayu sebagai bahasa tunggal bagi tujuan perhubungan dan perpaduan dalam masyarakat majmuk, manakala bahasa Inggeris untuk memperoleh ilmu.

“Sebagai warga negara, mesti ada satu bahasa agar semua orang boleh berhubung hanya dalam bahasa Melayu kerana perpaduan tidak mungkin dicapai melalui penggunaan dua tiga bahasa. Bagaimanapun, peluang untuk belajar bahasa lain perlu diberikan semua warganegara,” ujarnya.

Beliau turut mengingatkan pendekatan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa tidak boleh dibuat secara terburu-buru dan menggunakan masa yang singkat, sebaliknya memerlukan pembabitan ramai pihak khususnya daripada kalangan sarjana dan pakar bahasa serta pendidikan.

Pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi), Prof Emeritus Datuk Dr Isahak Haron, pula berkata peruntukan masa untuk pengajaran bahasa Inggeris pada peringkat rendah mesti ditambah dan menggunakan kaedah pengajaran bahasa alternatif yang lebih berkesan.

“Kajian kami menunjukkan penggunaan bahasa Inggeris dalam Matematik dan Sains gagal untuk meningkatkan pembelajaran dan prestasi murid dalam mata pelajaran terbabit dan penggunaan bahasa Inggeris untuk kedua-dua subjek itu bukan cara untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar,” katanya ketika memperincikan Kajian Kesan Dasar PPSMI di Sekolah Rendah dan Menengah.

Sumber : http://www.bharian.com.my/