Selasa, 25 Disember 2012

ISU SOSIAL : Belanja wang bonus secara hemah



Oleh : DR ASYRAF WAJDI DUSUKI

Ramai penjawat awam sudah menerima sebahagian wang bonus sebagaimana yang dijanjikan kerajaan dalam Bajet 2013 lalu.

Malah tidak kurang juga syarikat-syarikat swasta yang turut mengisytiharkan dan membayar wang bonus kepada pekerjanya sebagai satu bentuk pengiktirafan terhadap segala penat-lelah yang disumbangkan.

Hakikatnya, menerima wang berlebihan dalam saku merupakan suatu rahmat yang amat bermakna bagi setiap penerimanya. Namun bagi orang Islam, apa lebih mustahak ialah bagaimana untuk membelanjakannya mengikut prinsip dan lunas-lunas digariskan Islam.

Sememangnya aspek perbelanjaan dan pengurusan kewangan merupakan antara ciri-ciri utama mukmin. Bahkan dalam permulaan surah Al-Baqarah, kedudukannya disejajarkan ALLAH dengan ibadah sembahyang sebagaimana firman-Nya: (Iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan membelanjakan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka. (Al-Baqarah: 3).

Ayat ini jelas mengisyaratkan, rezeki dan harta yang dimiliki merupakan kurniaan ALLAH yang wajib dibelanjakan berasaskan prinsip dan nilai syariat. Dalam konteks ini, syariat Islam sememangnya jelas memperincikan ikatan dan batasan dalam perbelanjaan.

Ditegaskan ALLAH dalam surah Al-Furqan ayat 67 sebagai sebahagian daripada ciri-ciri Ibadurrrahman: “Dan juga mereka (yang diredai ALLAH itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu”.

Dalam ayat ini ALLAH jelas mengisyaratkan bahawa pendekatan berbelanja adalah berpaksikan pada prinsip wasatiyyah atau kesederhanaan dan menengah antara bakhil dan boros.

Pendekatan berbelanja ini semestinya menyebati dalam kehidupan kita sebagai orang beriman, bahkan bertitik-tolak pada keyakinan mutlak bahawa ALLAH sahajalah penentu rezeki kita sebagaimana ayat:

“Sesungguhnya Tuhanmulah yang meluaskan rezeki bagi sesiapa dikehendaki-Nya (menurut undang-undang peraturan-Nya), dan Dia juga yang menyempitkannya (menurut yang demikian). Sesungguhnya Dia Maha Mendalam pengetahuan-Nya, lagi Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya” (Al-Isra’:30).

Kita harus sedar setiap sen daripada harta akan dipertanggungjawabkan oleh ALLAH pada setiap insan. Ini disebut jelas dalam Hadis Nabi SAW bahawa setiap anak Adam apabila dia mati maka antara soalan wajib yang akan ditanya malaikat adalah mengenai hartanya: Dari mana dia peroleh dan bagaimana pula dia membelanjakannya? (Hadis Sahih dalam Sunan Tirmizi 4/612)

Sebagaimana seorang Muslim tidak bebas untuk memperoleh harta daripada sumber haram, maka dia juga tidak bebas untuk membelanjakan hartanya dalam perkara haram. Bahkan dia tidak dibenarkan untuk berbelanja secara berlebih-lebihan walaupun dalam perkara halal.

Begitulah hebatnya Islam berbanding agama-agama lain yang membenarkan penganutnya untuk menikmati kehidupan di dunia. Walau bagaimanapun Islam juga membatasi kebenaran yang diberikan ini agar manusia tidak melanggar had-had keseimbangan.

Islam menentang keras, bahkan mengisytiharkan perang menentang kecenderungan bermewah-mewahan. Al-Quran jelas menyebut kemewahan merupakan ciri-ciri utama penghuni neraka yang bakal mendapat kemurkaan dan seksa pedih daripada ALLAH.

Firman ALLAH: Dan golongan kiri, siapakah golongan kiri itu? Dalam (seksaan) angin yang amat panas dan air panas mendidih, dan dalam naungan asap hitam, tidak sejuk dan tidak menyenangkan. Sesungguhnya mereka sebelum itu hidup bermewah-mewah. Dan mereka terus-menerus mengerjakan dosa besar. (Al-Waqiah: 41-46)

Jika diselidiki secara rasional dan objektif, kita dapati kecenderungan untuk hidup mewah dan bergayalah yang sering kali menjerumuskan seseorang untuk berbelanja kadangkala melebihi kemampuan. Keghairahan untuk memenuhi tuntutan gaya hidup bermewah-mewahan jugalah yang sering menjerumus seseorang untuk berhutang melalui kad kredit mahupun produk pembiayaan peribadi yang lain.

Justeru, pendidikan menguruskan kewangan dan perbelanjaan berhemah merupakan suatu keperluan mendesak untuk diperluas dan diperhebatkan dalam masyarakat ketika ini. Umat harus dididik agar dalam keghairahan mereka berbelanja jangan sampai terjerat dalam kancah hutang yang membinasakan.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

BANJIR KILAT



Sering kali buat kita ralat
harta benda tak sempat nak selamat
air naik cepat sangat
harus diingat
semua kejiranan kena beringat
bila hujan cepat-cepat menyelamat
apa-apa yang sempat.

Masalah ini kian menggugat
masyarakat bandar yang ligat
berkerja di pejabat
sering kali terlekat
dalam arus banjir kilat
kadang-kadang terlepas solat
terperangkap!!!

Inilah akibat
kalau pembangunan terlalu pesat
kemampuan fizikal bandar kurang hebat
sistem perparitan longkang tersumbat
sikap dan mentaliti masyarakat
kena ubah dan kena ubat
buang sampah merata tempat
main sebat dan rembat
mana yang sempat
tak mengira tempat,
dahsyat!!!

Oleh : Cikgu Nik Mie(CNM) 

Sumber : http://www.kapasitor.net

DOA SOLAT DHUHA


ISU EKONOMI : Antara gaji RM500 di tahun 70-an dan RM2,000 sekarang


Oleh : SYED ABDULLAH SYED OSMAN JAMALULLAIL

SEDAR atau tidak mata wang ringgit Malaysia semakin menyusut nilainya kerana berkemungkinan harga barang semakin naik begitu mendadak sekali. Nilai RM100 umpamanya, adalah seperti nilai RM20.

Bayangkan dengan RM20 itu pada tahun 70-an kita boleh membeli ikan kembung lima kilo dengan harga hanya RM12 dan dengan RM1 kita boleh bersarapan pagi dengan dua bungkus nasi lemak dan telur serta segelas air teh tarik.

Begitu juga dengan RM20 pada  zaman 70-an dahulu, kita mampu menyara hidup sekeluarga untuk beberapa hari serta dapat membayar tiket bas untuk ke bandar dan dapat pula memberikan belanja sekolah anak- anak sebanyak 30 sen sehari dan sudah memadai kerana sebungkus nasi lemak di kantin hanya 10 sen sahaja dan minuman juga 10 sen sahaja.

Kini pada tahun 2012, nilai RM20 hanya boleh membeli sekilo ikan kembung yang berharga RM14 sekilo dan hanya dapat bersarapan pagi untuk sepinggan nasi lemak dan telur serta teh tarik sekali makan sahaja.

Untuk tambang dan belanja anak-anak ke sekolah pula sekurang-kurangnya memerlukan RM5 seorang pelajar dan itu pun kadangkala tidak memadai kerana harga makanan seperti nasi lemak dan air teh tarik umpamanya tidak kurang daripada RM3 dan apabila dimasukkan harga tambang RM2 diperlukan untuk pergi dan balik sekolah.

Oleh yang demikian mereka yang bergaji RM500 pada tahun-tahun 70-an apabila dinilaikan semula pada tahun 2012 sama nilainya dengan RM2,000 dan itu pun lebih baik status seseorang  yang bergaji RM500  pada tahun 70-an.

Seseorang pekerja yang sudah berumah tangga memerlukan sekurang-kurangnya bergaji RM3,000 sebulan dan mereka yang masih bujang pula sekurang-kurangnya mendapat gaji RM2,000 barulah boleh dikatakan sebagai gaji minimum yang diperlukan untuk saraan hidup yang boleh dikatakan sempurna hidupnya di negara Malaysia ini.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/