Isnin, 3 Mac 2014

ISU PENDIDIKAN : Isu PBS belum ada penghujung


Oleh  : Ruhaiza Rusmin

Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) ditangguhkan lagi selepas melalui beberapa tahap. Penangguhan tersebut  bagi memberi laluan kepada penambahbaikan yang dijangka diumumkan pada 1 April depan.

Penangguhan itu memberi peluang Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) meneliti mekanisme sesuai, selain mengurangkan kemelut yang melanda PBS sejak ia diperkenalkan.

Biarpun bukti kejayaan PBS sudah diperakui di negara maju seperti Singapura, Australia, Hong Kong, United Kingdom dan Amerika Syarikat, di negara kita sistem berkenaan dilihat masih belum stabil, sekali gus mengundang polemik.

Justeru, penangguhan sementara demi penambahbaikan dilihat sebagai satu tindakan wajar serta amat dialu-alukan semua pihak.

Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim Profesor Dr Othman Lebar berkata, tindakan menangguhkan sementara PBS adalah langkah tepat bagi mengelak konflik atau masalah lebih rumit.

Menurutnya, walaupun pada dasarnya PBS boleh dilaksanakan tetapi kekura­ngan maklumat atau pendedahan mengenainya boleh mengundang banyak pertikaian pelbagai pihak.

“Tindakan penangguhan ini demi memberi laluan kepada penambahbaikan sa­ngat wajar bagi mengelakkan lagi konflik dalam kalangan pihak terbabit.

“Ini juga bagi mengelakkan lebih banyak polemik, selain menghindari perasaan tidak puas hati yang dikhuatiri mewujud­kan senario tidak sihat dalam dunia pendidikan negara kita.

“Penangguhan juga sekurang-kurangnya memberi peluang pihak terbabit bertenang dan meredakan seketika ketegangan, selain mencari jalan penyelesaian,” katanya.

Minggu lalu, KPM me­ngeluarkan kenyataan PBS yang diperkenalkan pada 2011 serentak Kokurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) ditangguhkan pelaksanaannya.

PBS mempunyai empat komponen iaitu Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Psikometrik serta Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum.

Dr Othman berkata, PBS adalah antara usaha proaktif KPM bagi melahirkan pelajar yang bukan saja cemerlang dalam akademik, malah mampu me­nyaingi permintaan semasa seperti berfikir secara kritis dan kreatif, menyelesaikan masalah dan berkomuni­kasi.

Katanya, dengan kata lain sistem itu dapat melahirkan pelajar yang mampu berfikir pada aras tinggi seperti pelajar di negara maju.

“PBS adalah mekanisme dalam sistem pendidikan negara bagi menyaingi permintaan globalisasi, seterusnya berubah daripada sistem digunakan sebelumnya.

“Ia sistem yang baik, namun ­disebabkan beberapa faktor akhirnya mewujud­kan pelbagai konflik,” katanya.

Ditanya kaedah yang ­boleh digunakan bagi memperbaiki kelemahan sedia ada, beliau menyarankan agar menyerahkan tanggungjawab pemantauan kepada pejabat pelajaran daerah (PPD) berbanding pemantauan pusat seperti sekarang.

“Melaluinya, pemantauan boleh dibuat dengan lebih efisien kerana jumlah sekolah yang dipantau terletak bawah pentadbiran PPD.

“Berbanding sekarang, semua data perlu dimasukkan terus ke pemantauan pusat. Skalanya sangat besar manakala sistem diguna pakai tidak dapat menampung (jumlah kemasukan serentak).

“Australia misalnya, menggunakan sistem PBS tapi dikawal selia mengikut negeri. Saya percaya cara ini boleh membantu mengatasi masalah berbangkit,” katanya.

PBS katanya, boleh ­didefinisikan sebagai pemberian kuasa autonomi kepada sekolah untuk melaksanakan sistem pembelajaran dan pengajaran sendiri.

“Cara berkenaan memberi peluang guru merangka strategi, mempelbagaikan cara pembelajaran dan pengajaran (P&P), sekali gus mengenal pasti ­keupayaan pelajar dan sebaliknya.

“Saya tidak kata PBS tidak bagus atau perlu dimansuhkan. Tidak perlu, cuma kita masih memerlukan masa untuk menerima transformasi ini, selain memperbaiki ketidakstabilan sistem digunakan,” katanya.

Melalui penangguhan itu, katanya memberi peluang golongan pelaksana seperti guru ‘berehat sebentar’ daripada tekanan untuk melaksanakan PBS.

“Jika dilihat pada sudut lain, masalah PBS ini boleh mengganggu gugat kelangsungan emosi guru.

“Mereka berasa tertekan, sedangkan sudut emosi juga penting dalam pelaksanaan tanggungjawab hakiki kepada pelajar.

“Penangguhan atau penambahbaikan itu sekurang-kurangnya mampu mengurangkan impak tekanan dan memberi peluang untuk memperkasakan aspek lain pula, misalnya proses P&P,” katanya.

Ditanya sama ada penangguhan itu akibat desakan demi desakan, katanya semua aspek perlu diambil kira sebelum sesuatu keputusan dilakukan.

“Apabila membicarakan mengenai dunia pendidikan perlu ada pelbagai proses untuk dilalui, dijadikan ujian, diperkasakan dan diperkukuhkan.

“Ia bukanlah suatu ­eksperimen tapi satu proses untuk belajar, mengetahui kesalahan dan keberkesanan sesuatu sistem ­diperkenalkan sama ada boleh dilaksanakan ataupun tidak. Seperti PBS atau sistem lain sebelum ini, semuanya ada cabaran masing-masing.

“Cuma dalam isu PBS, banyak aspek perlu diperteguhkan atau diperbaiki bagi menjadikannya benar-benar mantap,” katanya.

Bagaimanapun kata­nya, beliau kurang bersetuju dengan tindakan beberapa pihak menjadikan PBS sebagai satu polemik yang seolah-olah tidak boleh diselesaikan.

“Apa yang sedang dilaksanakan KPM sekarang menunjukkan mereka dengar, faham serta tahu keluhan dan rungutan banyak pihak mengenai PBS.

“Sebab itu, tindakan berkenaan dilakukan demi memberi ruang kepada pihak terbabit mencari jalan penyelesaian.

“Jangan jadikan ia satu polemik seperti tiada jalan penyelesaian. Bersabar dan beri ruang kepada pihak terbabit berusaha memperbaiki kelemahan. ­Pendidikan memerlukan kerjasama semua,” katanya.

Antara penambahbaikan disarankan ialah memperkukuhkan sistem yang masih kurang stabil, tidak menjadikan PBS sistem berpusat dan pentaksiran sekolah menjadi salah satu komponen dalam PBS perlu diintergrasikan.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/