Isnin, 20 Februari 2012

ISU PENDIDIKAN : Menarik minat pelajar ke aliran Sains


Oleh Tan Sri Alimuddin Mohd Dom

AKIBAT merosotnya bilangan pelajar aliran sains Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan penubuhan jawatankuasa khas bagi mengkaji punca serta penyelesaian kepada isu tersebut.

Kementerian Pelajaran dilaporkan memandang serius isu kemerosotan minat pelajar dalam bidang sains dan matematik iaitu hanya 37 peratus dan 29 peratus sahaja bagi sains tulen. Jumlah ini tidak mencapai sasaran yang sepatutnya iaitu 60 peratus dalam bidang sains dan 40 peratus aliran sastera atau kemanusiaan.

Kewujudan aliran sains bermula apabila pelajar memasuki Tingkatan Empat di sekolah menengah. Mereka boleh memilih salah satu aliran yang ditawarkan iaitu aliran sains, kemanusiaan atau vokasional. Bagi pelajar aliran sains tulen mereka dikehendaki mengambil mata pelajaran Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi di samping mata pelajaran teras iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sejarah dan Pendidikan Agama Islam atau Pendidikan Moral. Kebiasaannya pelajar yang mengikuti aliran sains ini adalah terdiri daripada mereka yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Kemerosotan bilangan pelajar sekolah menengah yang mengikuti aliran sains ini boleh menjejaskan usaha untuk meramaikan siswa mengikuti subjek kritikal di peringkat universiti. Para siswa perlu mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atau Matrikulasi untuk membolehkan mereka mengikuti bidang perubatan, farmasi, kejuruteraan, akauntansi dan lain-lain.

Sebagai sebuah negara yang sedang memasuki fasa negara maju, bilangan tenaga kerja yang ramai berkelulusan dalam bidang tersebut sangat diperlukan. Mereka akan berperanan menjadi penyelidik, saintis, teknologis, jurutera, perekacipta dan tenaga pengajar di universiti.

Itulah sebabnya Kementerian Pelajaran memperkenalkan dasar 60 : 40. Dasar ini mempunyai kaitan rapat dengan usaha menjadikan Malaysia sebagai negara maju melalui slogan Wawasan 2020 yang diperkenalkan lewat 1980-an.

Tidak dapat dinafikan bukanlah mudah untuk pelajar mendapat kelulusan cemerlang dalam bidang sains kerana ia dikatakan lebih sukar jika dibandingkan dengan mata pelajaran sastera atau kemanusiaan. Ada pelajar yang ingin mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM atau STPM akan memilih bidang kemanusiaan atau vokasional walaupun mereka layak mengikuti bidang sains. Dengan keputusan cemerlang dalam peperiksaan itu membolehkan mereka diterima dengan mudah ke institusi pengajian tinggi dan memilih subjek yang mereka minati.

Kemerosotan bilangan pelajar aliran sains ini perlu dilihat secara holistik. Ini bermakna untuk mengatasi isu tersebut perlu dilihat dari semua aspek dan melibatkan semua pihak. Dengan ini tidaklah dibebankan kepada sekolah atau guru semata-mata.

Isu kekurangan pelajar mengikut aliran sains khususnya di kalangan pelajar bumiputera disedari sejak negara belum mencapai kemerdekaan lagi. Bagi mengatasinya dalam Laporan Razak 1956 mencadangkan penubuhan sekolah berasrama penuh bagi memberi kemudahan kepada pelajar khususnya daripada luar bandar untuk mendapat pendidikan yang terbaik.

Justeru wujud, Sekolah Tunku Abdul Rahman, Ipoh; Sekolah Dato Abdul Razak, Tanjung Malim (sekolah asal); Sekolah Sultan Abdul Hamid, Jitra; Sekolah Seri Puteri, Kuala Lumpur dan Sekolah Tun Fatimah, Johor Bahru. Cadangan yang sama dinyatakan dalam Laporan Rahman Talib 1961. Berikutannya, wujud Sekolah-Sekolah Sains di seluruh negara dan bilangannya kini mencecah hampir 60 buah.

Namun demikian sekolah berasrama penuh sahaja tidak dapat menampung keperluan ramai bilangan pelajar aliran sains tanpa mendapat sokongan daripada sekolah menengah harian dan sekolah swasta.

Dari segi kerjaya nampaknya bidang profesional seperti doktor, jurutera, ahli farmasi atau akauntan kurang menarik minat sebahagian pelajar kerana dalam masa yang sama terdapat ratusan jenis pekerjaan lain yang boleh dipilih oleh mereka.

Melalui kajian-kajian didapati ramai pelajar yang lebih berminat menjadi ahli perniagaan, usahawan, petani, kontraktor, bidang perkhidmatan, bidang hospitaliti seperti masakan, perhotelan, pengendalian restoran dan lain-lain. Bidang kerjaya ini bukan sahaja memberi cabaran baru yang menarik tetapi turut menjanjikan pendapatan lumayan yang boleh mengatasi pendapatan mereka di bidang profesional itu.

Dari segi perjawatan pula, terutama untuk menjadi ketua atau pegawai kanan dalam sesebuah jabatan atau organisasi, sama ada di sektor awam atau swasta termasuk bidang korporat dan badan politik, sebahagian besarnya dimonopoli oleh mereka yang berkelulusan sains sosial atau kemanusiaan.

Ini disebabkan mereka mempunyai kelebihan kerana telah mendapat pendedahan awal bidang pengurusan, pentadbiran dan kewangan semasa belajar di universiti. Berbeza dengan mereka yang mengikuti bidang kritikal atau sains tulen di mana lebih fokus dengan kandungan subjek pengajian mereka sahaja. Oleh itu ada pelajar memikirkan lebih baik memilih bidang yang mempunyai masa depan lebih baik dalam kerjaya nanti.

Walau bagaimanapun untuk memenuhi dasar 60 : 40 yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran maka kerjasama dan sokongan dari ibu bapa, pengetua dan guru-guru sangat diperlukan supaya lebih ramai pelajar berminat untuk memilih aliran sains. Ibu bapa perlu merangsang dan menggalakkan anak meminati mata pelajaran matematik dan sains sejak di sekolah rendah.

Sementara itu pengetua sekolah seharusnya memperbanyakkan aktiviti pendedahan yang boleh menarik minat pelajar dan memberi keyakinan bahawa mata pelajaran aliran sains adalah mudah dipelajari serta mempunyai masa depan yang cerah. Peranan guru tidak kurang pentingnya di mana kaedah pengajaran yang menarik minat pelajar hendaklah sentiasa digunakan dan menjadikan subjek itu tidak membebankan.

Untuk menarik minat pelajar mengikuti aliran sains mereka seharusnya diberi beberapa keistimewaan, antaranya adalah mendapat bantuan kewangan dan laluan mudah untuk melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi. Selain kerajaan, maka badan-badan korporat boleh memainkan peranan dan turut membantu bagi merealisasikan hasrat tersebut. Dengan dorongan ini diharapkan lebih ramai pelajar akan berusaha keras untuk membolehkan mereka ditempatkan dalam aliran sains.

Semoga jawatankuasa khas yang ditubuhkan kelak dapat menyiapkan laporan khusus untuk mengatasi masalah itu.

PENULIS ialah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad

Sumber : http ; //www.utusan.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : IPTA, IPTS perlu elak pelajar asing seleweng dokumen


LANGKAH Kementerian Pengajian Tinggi menghentikan pengeluaran visa ketibaan dan pas lawatan sosial kepada pelajar asing di negara ini bagi membendung penyalahgunaan dokumen itu adalah langkah tepat. Sebaliknya visa pelajar akan hanya dikeluarkan selepas mereka menerima tawaran melanjutkan pelajaran daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS). Langkah itu sepatutnya sudah lama dilaksanakan bagi mengelakkan penyalahgunaan visa dan pas pelajar itu.

Keputusan itu dibuat selepas Kementerian Pengajian Tinggi berbincang dengan Jabatan Imigresen berikutan kegiatan jenayah dan penyeludupan dadah yang berlaku di negara ini yang didapati banyak membabitkan pelajar asing. Kebanyakan mereka juga mengikuti program sementara dan pengajian bahasa di institusi pengajian tinggi bukan di bawah kelolaan Kementerian Pengajian Tinggi. Antara kelemahan yang wujud selama ini ialah sistem saringan dan keselamatan kemasukan warga asing yang terlalu terbuka dalam pemberian visa pelajar dan pas lawatan sosial, khususnya dari Iran dan Afrika. Tahun lalu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) menubuhkan Jawatankuasa Khas Pengurusan Pelajar Antarabangsa bersama Kementerian Pengajian Tinggi bagi menyaring kemasukan pelajar antarabangsa ke Malaysia, selain mengambil tindakan ke atas institusi pendidikan dan pelajar antarabangsa yang melanggar undang-undang negara.

Sementara itu, mulai awal tahun ini, Kementerian Pengajian Tinggi dan KDN turut memperkenalkan sistem indikator untuk mengawal kemasukan pelajar palsu dari negara berisiko tinggi dan yang mempunyai rekod jenayah, selain sistem tapisan. Menerusi sistem indikator itu, aspek keselamatan diutamakan bagi pelajar yang didapati tiba dari negara dikenal pasti berisiko tinggi. Bagi menjayakan langkah yang dilaksanakan itu, pihak berkuasa memerlukan kerjasama daripada IPTA dan IPTS bagi menyampaikan maklumat yang diperlukan.

Mana-mana institusi yang enggan bekerjasama atau didapati menyembunyikan ‘pelajar palsu’ seharusnya dikenakan tindakan mengikut peruntukan undang-undang yang ada. Masalah kebanjiran pelajar asing yang terbabit dengan penyalahgunaan dan pengedaran dadah memberi kesan negatif kepada imej Malaysia. Selain itu, warga asing ini turut mengganggu masyarakat tempatan dengan kerenah mereka dan menimbulkan kebimbangan di kalangan mahasiswa di negara ini, terutama pelajar perempuan. Kita berharap pihak berkenaan akan mengambil tindakan tegas bagi membendung masalah yang berkaitan dengan kemasukan pelajar asing ini, dan salah satunya ialah menerusi langkah pengeluaran visa dan pas lawatan sosial yang lebih ketat.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : 35,000 guru, pelajar jadi ejen antidadah


Seramai 35,000 guru dan pelajar telah dilatih sebagai ejen perubahan pencegahan dadah di sekolah di seluruh negara sejajar dengan matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia Sekolah Bebas Dadah 2012.

Pengurus Besar Bahagian Hal Ehwal Korporat Kumpulan Petronas, Haniff Hassan berkata, bagi memastikan matlamat murni itu tercapai, Pemuafakatan Program Pencegahan Dadah (PPDa) antara Kementerian Pelajaran Malaysia dan Petronas telah dilaksanakan.

Menurutnya, fokus pelaksanaan program adalah kepada aktiviti-aktiviti luar bilik darjah yang memberi peluang kepada pelajar mengetahui dengan lebih mendalam tentang akibat penyalahgunaan dadah dan langkah pencegahan untuk menghindari diri daripada aktiviti penyalahgunaan dadah.

"Ia juga selari dengan usaha membangunkan modal insan yang memiliki ketahanan dan jati diri yang tinggi dalam kalangan pelajar dari segi fizikal, emosi, mental dan rohani.

"Selain itu, ia membentuk nilai PPDa iaitu budaya sihat, tingkah laku positif, amalan nilai murni dan sikap benci dadah di kalangan warga sekolah sejak dari kecil lagi," katanya ketika berucap pada majlis Malam Anugerah Program Sahabat PPDa-Petronas 2011 di Bukit Gambang Resort Kuantan, Pahang baru-baru ini.

Perasmian program telah disempurnakan oleh Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pelajaran Malaysia, Datuk Mazlan Mohamad yang turut dihadiri Pengarah Pelajaran Pahang, Yahya Zainal Abidin.

Haniff memberitahu, tujuan program ini juga adalah untuk mewujudkan permuafakatan warga sekolah dengan masyarakat luar sekolah dalam usaha mencegah dadah selain menyediakan alternatif yang berfaedah supaya dapat menyekat pelajar daripada terlibat dengan dadah.

Tambah beliau, melalui permuafakatan tersebut ia memberi peluang penglibatan ramai pelajar dan memberi pengalaman kepada pelajar untuk meningkatkan motivasi ke arah kecemerlangan hidup.

Katanya, usaha pihak sekolah menyediakan sama ada bilik sumber dan sudut/lorong PPDa dengan pelbagai informasi berkaitan pendidikan dadah, rokok, inhalan, arak dan HIV/Aids adalah usaha yang sangat baik.

"Majlis Anugerah Alumni Sahabat PPDa-Petronas kemuncak kepada program Sahabat PPPDa-Petronas yang mula diwujudkan sejak tahun 2009 dalam membantu Kementerian Pelajaran menghapuskan penyalahgunaan dadah pada tahun 2012," jelasnya.

Hal ini ujarnya, adalah tanggungjawab sosial Petronas seperti mewujudkan Universiti Petronas atau Petrosains kepada pelajar supaya rakyat Malaysia lebih berpendidikan serta celik sains, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : DBP anjur muzakarah bahasa

Karya ilmiah dalam pelbagai bidang perlu diperbanyak

KUALA LUMPUR - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan menganjurkan Muzakarah Bahasa dan Persuratan dengan tujuan memperkasakan dasar-dasar negara khusus dari segi bahasa dengan menjadikan khazanah persuratan ilmu sebagai satu agenda negara yang besar.

Ketua Pengarahnya Dr Awang Sariyan berkata muzakarah tersebut akan diadakan pada 17 dan 18 Mac ini dengan mensasarkan penyertaan enam kelompok yang dianggap sebagai pemegang kepentingan dalam soal bahasa, sastera dan ilmu.

"Kelompok yang kita sasarkan adalah ahli bahasa, sastera, sarjana, budayawan, cendiakawan dan media," katanya pada sidang media khas di sini hari ini.

Katanya muzakarah itu adalah bagi memantapkan dasar bahasa kebangsaan serta menjadikannya sama penting dengan dasar ekonomi, pertahanan, politik serta pentabiran negara.

Beliau berkata muzakarah itu diharap dapat menghasilkan resolusi, cetusan, pandangan serta cadangan untuk menambah baik segala program yang dirancang bagi memenuhi cita-cita dan falsafah negara.

"Ini dapat dicapai dengan mengimbangi pembangunan fizikal melalui pembangunan dalaman terutama dari segi bahasa, ilmu dan sastera yang dapat menghaluskan budi pekerti serta pemikiran masyarakat," katanya.

Awang yakin DBP dapat meneruskan usaha dalam memperjuangkan bahasa Melayu melalui pendekatan yang lebih khusus dan penuh pengertian bagi memartabatkan bahasa itu.

Menurutnya perkara paling penting pada muzakarah tersebut ialah pertemuan khas dengan kelompok sains dan teknologi bagi merancang memperbanyakkan penerbitan dan pengeluaran serta terbitan-terbitan berkaitan bidang itu.

Katanya, terbitan itu disasarkan untuk pelbagai peringkat termasuk pensarjanaan, masyarakat umum seperti remaja dan kanak-kanak dengan pendekatan penulisan serta persembahan yang mesra pembaca. - Bernama

ISU BAHASA : Rais minta stesen radio martabatkan bahasa kebangsaan


JOHOR BAHRU 20 Feb. — Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim menggesa 56 buah stesen radio di negara ini termasuk 22 buah stesen radio swasta mengambil peranan dalam menyemarakkan penggunaan bahasa kebangsaan.

Beliau kesal masih banyak stesen radio tidak mengambil berat tentang aspek penggunaan bahasa Melayu dengan betul menyebabkan pendengar terdedah dengan bahasa rojak dan slanga.

"Kita pohon (stesen radio) supaya jangan hanya guna bahasa kebangsaan lantaran didesak atau diarah berbuat demikian.

"Sepatutnya stesen televisyen dan radio termasuk swasta memainkan peranan ulung dalam memajukan bahasa kebangsaan dengan penggunaan yang betul dan menarik kepada pendengar,” katanya.

Beliau berkata, demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran peluasan siaran Bernama Radio24 ke Johor di kompleks beli-belah The Zon di sini hari ini.

Sehubungan itu, Rais berkata, dalam syarat perlesenan akan datang, penggunaan bahasa kebangsaan dan kempen nilai murni akan menjadi satu daripada syaratnya.

Stesen yang gagal mematuhinya akan diberikan teguran dan tindakan dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), katanya. — BERNAMA

ISU BAHASA : DBP Sedia Jadi Urus Setia Audit Bahasa Melayu


Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB

KUALA LUMPUR: Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sedia untuk menjadi urus setia kepada program audit bahasa Melayu bagi memantau penggunaan bahasa kebangsaan dalam sektor awam sekiranya badan itu diminta untuk berbuat demikian.

Ketua Pengarah DBP, Profesor Dr Awang Sariyan berkata, perkara itu akan diperbincangkan namun apa yang penting DBP sendiri akan melalui sistem audit bagi mewujudkan satu model sebagai mekanisme audit yang mantap.

“Kita sendiri mempunyai bahagian audit di DBP untuk melaksanakannya. Apabila sudah lengkap, contoh itu akan diserahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

“Di peringkat kerajaan, ia bergantung pada JPA untuk melantik DBP sebagai urus setia (program audit). Jika tidak, JPA sendiri akan menjadi urus setia dan DBP sebagai perunding,” katanya pada sidang media di sini, Isnin.

Turut hadir adalah Naib Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Profesor Datuk Dr Md Salleh Yaapar.

Dr Awang berkata, pada masa ini DBP sedang memantapkan sistem audit dan draf mengenai mekanisme itu dijangka akan diserahkan kepada JPA pada Jun ini.

“Ia selaras dengan pekeliling yang dilancarkan oleh JPA pada 28 Oktober 2011 dan DBP secara proaktif mengikutinya untuk membantu kerajaan dalam melaksanakan dasar itu,” katanya.

Pekeliling JPA itu merupakan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 2011 mengenai Panduan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam.

Menurut Dr Awang, cadangan program audit bahasa Melayu akan menyaksikan lonjakan kesedaran penjawat sektor itu terhadap penggunaan bahasa kebangsaan.

“Ia akan selaras dengan peruntukan Perkara 152 Perlembagaan Malaysia agar bahasa Melayu diwajibkan dalam semua urusan rasmi kerajaan seperti surat rasmi dan surat pekeliling,” katanya.

Beliau menambah, audit itu akan sampai ke Kabinet dan menjadi perhatian mengenai tahap penguasaan dan mutu bahasa kementerian dan jabatan kerajaan.

“Mungkin masih banyak kesalahan dari segi ejaan, tatabahasa dan laras bahasa maka ia (kesalahan) dapat diperbaiki.

“Audit bahasa ini bukan bertujuan untuk menghukum (mana-mana kementerian atau jabatan kerajaan) tetapi sebagai penambahbaikan,” katanya lagi.

Sidang media Dr Awang itu merupakan sesi pertemuan khas bersama pemberita selepas pelantikannya sebagai ketua pengarah DBP yang baru, berkuat kuasa pada 1 Februari lalu.

Tokoh bahasa itu menggantikan Datuk Termuzi Abdul Aziz yang tamat perkhidmatan sebagai ketua pengarah DBP pada 31 Januari lalu.

Dr Awang sebelum ini pernah menyandang Kursi Pengajian Melayu Kerajaan Malaysia di Republik Rakyat China, yang berpangkalan di Beijing Foreign Studies University dari Januari 2008 hingga Julai 2011.

Sebelum itu, beliau juga merupakan pengarah Jabatan Bahasa, DBP.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

ISU BAHASA : Peluang Melayu dalam industri perkapalan


Oleh Adli Shahar
adli@bharian.com.my


WACANA Industri Perkapalan di Kepulauan Melayu: Peluang dan Cabaran di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), merumuskan masyarakat di Kepulauan Melayu mempunyai peluang yang besar untuk menyertai industri perkapalan antarabangsa kerana keperluan yang semakin meningkat dalam industri itu.

Pakar Runding Maritim, Dr Sean M Trafford berkata, pelaut dari Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei Darussalam mempunyai peluang yang sama besar seperti pelaut dari Filipina yang mengisi 20 peratus daripada tenaga buruh industri berkenaan pada ketika ini.

“Masyarakat dari kepulauan Melayu memiliki sejarah pelayaran yang hebat dengan kemampuan untuk menerokai lebih 18,000 pulau di kawasan ini. Pelaut dari Kepulauan Melayu masih berpeluang menyertai industri ini walaupun sebahagian besar pemilikan kapal dikuasai syarikat dari Greece dan China, manakala Jepun serta Korea menjadi pengeluar kapal utama dunia ketika ini,” katanya ketika membicarakan perkara terbabit di Bangi, baru-baru ini.

Dr Trafford yang juga penulis buku, Marine Safety: The Human Factors berkata, pelaut Filipina menjadi pilihan agensi untuk merekrut anak kapal kerana beberapa faktor utama seperti kemahiran sebagai pelaut dan kemampuan untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggeris asas.

“Kebolehan untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggeris diperlukan terutama oleh pegawai pengemudi kerana mereka perlu berkomunikasi dengan kapal lain atau dengan stesen pengesan kapal di bahagian pantai selain kebanyakan manual ditulis di dalam bahasa itu.

“Bagaimanapun, pihak berwajib biasanya meminta kod keselamatan di atas sesebuah kapal ditulis dalam bahasa yang difahami oleh kebanyakan anak kapal. Malah, bahasa pengantar di atas sesebuah kapal juga sebenarnya berbeza-beza bergantung kepada bahasa yang dituturkan oleh anak kapal,” katanya.

Sungguhpun demikian, bahasa Tagalog adalah salah satu bahasa yang paling banyak digunakan dalam industri perkapalan antarabangsa kerana jumlah pelaut Filipina banyak terbabit dalam industri ini.

Dr Trafford yang juga Felo Institut Kejuruteraan, Sains dan Teknologi Marin (IMAREST), United Kingdom (UK), berkata, pada ketika ini industri perkapalan antarabangsa mengalami kekurangan 100,000 tenaga buruh profesional dan ia merangkumi pelbagai tugasan seperti pegawai pengemudi, pegawai kejuruteraan, ataupun tukang masak.

“Oleh sebab kekurangan ini, Akademi Laut Malaysia (ALAM) ada mewujudkan skim bagi melatih graduan dalam bidang kejuruteraan sebagai jurutera maritim dalam masa 15 bulan. Skim seperti ini boleh dimanfaatkan mereka yang berminat untuk menyertai industri perkapalan sama ada dengan syarikat perkapalan tempatan atau pun antarabangsa,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/