Selasa, 22 Disember 2009

Amalan sihir perlu dikekang undang-undang

Oleh Tuan Nazuri Tuan Ismail

Hukuman tegas ke atas pengamal ilmu hitam elak perbuatan syirik merosakkan masyarakat

KEBELAKANGAN ini, stesen televisyen tempatan percuma mahupun berbayar dilihat begitu ghairah menayangkan drama berkisar kepada amalan sihir untuk tujuan yang tidak baik sama ada secara bersiri atau telemovie. Drama seperti Anak Betong, Cucu Betong dan Nenek Kebayan misalnya secara terang-terangan menceritakan amalan sihir atau ilmu hitam untuk kepentingan peribadi dan menganiaya orang lain kerana dikuasai sifat hasad dengki, benci serta dendam.

Kisah yang dipaparkan dalam drama itu tiada kaitan dengan orang yang hidup atau mati tetapi kadang kala sedikit melampau kerana diselitkan adegan tidak logik atau menjangkaui pemikiran manusia yang hidup pada zaman serba canggih ini. Namun apa yang boleh penonton khususnya umat Islam pelajari daripada drama yang kononnya seram itu ialah sihir boleh digunakan secara meluas kerana tiada undang-undang yang melarangnya.

Pengamal ilmu itu tidak juga boleh disabitkan kesalahan jika mangsa yang dianiayai menderita atau lebih teruk, meninggal dunia. Hampir semua drama itu diakhiri dengan pengamal sihir (orang yang membuat sihir atau pihak yang arahkan) menerima balasan sewajarnya dengan perbuatan jahat yang dilakukan seperti pepatah 'orang yang berbuat jahat dibalas jahat'.

Kita tidak boleh mempersalahkan pengarah drama itu atau menuduh pihak produksi cetek ilmu apabila tidak menyelitkan elemen perundangan kerana hakikatnya negara kita tiada undang-undang sihir. Dengan situasi semasa yang mana amalan sihir seperti menjadi keperluan untuk mencapai kepentingan peribadi termasuk kepada orang Islam, sudah sewajarnya pihak berkuasa memikirkan untuk merangka undang-undang bagi mengekang amalan syirik itu daripada terus berleluasa.

Seperti ditegaskan tokoh agama terkenal, Datuk Dr Haron Din, wujud keperluan mendesak supaya undang-undang sihir diwujudkan di negara ini kerana amalan itu semakin berleluasa dan mengancam akidah umat Islam.

"Berdasarkan keadaan semasa, eloklah difikirkan cara yang sesuai. Sudah tiba masanya kita ada undang-undang. Allah tidak akan ubah situasi tetapi masyarakat yang berhak mengubahnya," katanya selepas menjadi ahli panel pada Muzakarah Pakar: Bentuk Sihir Pengasih dan Metodologi Diagnosis di Shah Alam, baru-baru ini.

Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid pula berpendapat semua mufti di setiap negeri seharusnya memikirkan permasalahan itu dengan serius kerana amalan sihir ibarat 'duri dalam daging' kepada umat Islam.

"Pengamal undang-undang boleh memberi idea untuk kerajaan mewujudkan undang-undang sihir supaya pengamal sihir boleh dikenakan tindakan sebagai pengajaran kepada orang lain," katanya.

Sihir adalah amalan menggunakan kuasa jahat yang sukar dilihat oleh pancaindera bertujuan menganiayai orang lain dengan pelbagai cara yang menyakitkan dan menyeksakan mangsa. Ibnu Khaldun mentafsirkan sihir sebagai ilmu untuk menghasilkan kesan negatif kepada mangsa dengan menggunakan anasir jahat daripada kekuatan kuasa ghaib (makhluk halus) bagi tujuan jahat yang tersembunyi.

Ad-Duktur Abdullah Mohd At-Toyyar pula mentafsirkan sihir sebagai azimat dan jampi mantera yang dilakukan pengamalnya yang memberi kesan negatif kepada hati (emosi) seseorang atau menyakitinya atau membunuhnya. Hujah bahawa pengamal sihir sukar dikenakan tindakan kerana pembuktiannya rumit tidak boleh dijadikan alasan oleh pihak berkuasa kerana ilmu hitam itu mempunyai rutin amalan.

Haron berkata, pengamal sihir kebiasaannya memerlukan bilik khas, tengkorak haiwan, tasbih, senjata lama seperti pedang dan keris, kain kuning atau biru, kemenyan dan semua itu boleh dijadikan bahan bukti untuk pendakwaan.

"Walaupun pembuktian amalan sihir lebih sukar berbanding kes bunuh, rompak atau jenayah
lain, semua rutin dan barang yang digunakan dalam pemujaan boleh dijadikan bahan bukti," katanya.

Beliau berkata, Rasulullah SAW pernah disihir oleh ahli sihir pada zamannya dan Baginda mengambil tindakan sewajarnya yang menunjukkan fenomena sihir itu mesti ditangani pihak berwajib mengikut peredaran zaman.

Haron berkata, dalam sebuah hadis Rasulullah SAW ada menyebut bahawa sihir adalah satu daripada tujuh perkara yang membinasakan pelakunya iaitu paling utama syirik kepada Allah, kedua adalah sihir dan ketiga kerana membunuh. Katanya, sudah jelas bahawa sihir lebih teruk daripada membunuh dan hukumnya sudah tentu haram berdasarkan keterangan itu dan beberapa dalil lain.

Katanya, dalil lain juga menjelaskan bahawa pengamal sihir itu kufur dan menyebabkan akidahnya rosak yang disengajakan, maka ia sama seperti murtad. Masyarakat Islam memahami dan menerima sihir adalah perbuatan syirik dan secara lisan menolak perbuatan itu tetapi masih ramai yang melakukan amalan yang menjurus kepada syirik.

Contoh paling ketara adalah sihir pengasih, ilmu bagi rumah tangga yang berdepan masalah orang ketiga, ilmu untuk pisahkan suami dengan orang ketiga, ilmu pemanis seri muka, ilmu supaya suami ikut cakap, ilmu pengikat kasih sayang suami, ilmu menggoda hati, minyak pengasih, minyak buluh perindu, serbuk mesra, ilmu pengasih Imam Mahadi dan ilmu penunduk untuk suami yang dikatakan mempunyai khasiat tiga dalam satu yang didakwa lebih mujarab daripada ilmu penunduk Nabi Sulaiman.

Walaupun sihir itu dinamakan pengasih, ilmu itu memudaratkan pasangan yang dituju kerana amalan itu mengandungi elemen paksaan pada pemikiran dan perasaan seseorang. Kesannya, institusi keluarga dan hubungan pasangan suami isteri akan bermasalah selepas mangsa menerima rawatan dan unsur paksaan pada pemikiran dan perasaan telah pun hilang.

Oleh sebab amalan sihir membawa kesan buruk seperti mangsa jatuh sakit dengan tiba-tiba tanpa sebab jelas, bermusuhan, bercerai-berai, gila, runsing yang kronik malah membawa maut, seharusnya pengamal dan orang yang mengarahkan sihir itu dikenakan hukuman berat. Amalan sihir juga seperti mencabar kuasa Allah, seolah-olah mereka lebih berkuasa membawa kemudaratan dan manfaat menyebabkan umat Islam keliru terhadap kekuasaan Allah.

Haron berkata, sihir itu haram mengikut syariat Islam kerana kesannya terhadap keimanan kepada Allah dan sumber ilmu diperoleh daripada syaitan. Atas dasar itu, katanya, pelakunya perlu dihukum bunuh seperti diriwayatkan At-Tirmizi bahawa hukuman terhadap ahli sihir adalah bunuh dengan pedang.

Haron bagaimanapun lebih cenderung mencadangkan supaya pengamal sihir itu dikenakan hukuman mengikut takzir iaitu diserahkan kepada hakim untuk menen-tukannya mengikut budi bicara dan bersesuaian dengan jenis kesalahan. Antara hukuman itu, buang daerah, penjara sekadar difikirkan patut, sebatan (mengikut syarak), mengikuti kursus pemulihan akidah selepas jalani hukuman dan dipantau rapi supaya kesalahan tidak diulangi.

Katanya, kes takzir memerlukan pembuktian lebih ringan dan mudah dengan bukti langsung, tidak langsung dan bukti sampingan lain berbanding hukum hudud yang memerlukan pembuktian tanpa sebarang syubhah. Dalam kes hudud, jika ada sedikit saja syubhah maka kes itu mesti digugurkan berdasarkan hadis Rasulullah yang menyuruh hakim melepaskan tuduhan hudud jika ada syubhah.

Orang Melayu khususnya di kampung dan pedalaman yang terlalu percaya kepada bomoh, dukun atau pawang perlu lebih berhati-hati kerana pengamal sihir kebiasaannya berselindung di sebalik gelaran itu.

Selain itu, mereka juga disyaratkan berzikir dengan perkataan yang tidak difahami bahasa dan maknanya (kemungkinan memuja nama syaitan), sembelih kambing, ayam atau merpati hitam dengan menyebut perkataan tertentu yang dilarang dan akhirnya membunuh orang Islam untuk diambil darah dan dipuja bagi menjamu makhluk halus.

Mereka perlu memastikan rawatan atau ikhtiar yang diberikan itu tidak bertentangan dengan hukum Allah, memastikan doa serta jampi dalam bacaan atau ruqyah memenuhi tiga syarat iaitu menggunakan ayat al-Quran, hadis atau doa yang difahami, berdoa menggunakan bahasa yang difahami dan berkeyakinan penuh hanya Allah yang menyembuhkan manakala manusia hanya berusaha.

Mufti, tokoh agama, pengamal dan penggubal undang-undang seharusnya memikirkan secara serius untuk merangka undang-undang sihir bukan saja untuk orang Islam malah bukan Islam kerana ilmu hitam itu merentasi agama dan bangsa.

Sumber : http: //www.bharian.com.my/

KERJA DARI RUMAH AKAN JADI TREND


CADANGAN Kementerian Kerja Raya melaksanakan kaedah bekerja dari rumah atau telekerja melibatkan seramai 35 pelukis pelan Jabatan Kerja Raya (JKR) bakal direalisasikan Januari ini.

Projek perintis ini bertujuan meningkatkan produktiviti serta mengurangkan kos-kos berkaitan pengangkutan.

Kaedah bekerja dari rumah ini adalah antara inisiatif terbaru khususnya oleh JKR selari dengan perubahan semasa.

Kaedah ini sudah dilaksanakan di negara-negara maju tetapi masih baru di negara kita ini. Kerja dari rumah ini adalah satu daripada beberapa kaedah bertujuan mewujudkan kerja yang fleksibel.

Selari dengan perkembangan teknologi, khususnya Internet, beberapa bentuk kerja fleksibel sudah dilaksanakan di beberapa negara maju seperti masa kerja anjal, pejabat maya serta perkongsian kerja.

Oleh kerana kaedah kerja dari rumah masih baru di negara kita, kebimbangan yang dilahirkan oleh beberapa pihak seperti Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) serta Yayasan Kerjaya Malaysia (YKM) sememangnya mempunyai asas.

Aspek-aspek seperti disiplin kerja, penerimaan kakitangan terlibat, perubahan suasana kerja serta kos-kos yang terlibat wajar diperhalusi.

Penubuhan jawatankuasa pemantau dilihat mampu memastikan kaedah kerja dari rumah berjalan dengan sempurna.

Organisasi yang mempunyai rancangan untuk memperkenalkan kerja fleksibel seperti kerja dari rumah perlu memahami tujuan pelaksanaannya dan bagaimana perubahan tersebut boleh membantu organisasi serta sejauh manakah ia mampu meningkatkan kepuasan kerja.

Kakitangan juga perlu memahami sepenuhnya matlamat kerja fleksibel tersebut.

Pelaksanaan kerja dari rumah juga sudah tentu memerlukan organisasi menyediakan kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi terutamanya kemudahan Internet kepada kakitangan terlibat.

Begitu juga dengan kemudahan alat tulis dan sistem sokongan teknologi maklumat.

Pelaksanaan kaedah bekerja baru ini haruslah berpandukan kepada prosedur yang jelas agar matlamat sesuatu tugas dicapai sepenuhnya.

Kaedah ini juga menunjukkan bahawa Kementerian Kerja Raya bersedia untuk meletakkan kepercayaan terhadap sekumpulan kakitangan mereka yang patut dicontohi oleh organisasi lain.

Beberapa perubahan yang berlaku pada hari ini seharusnya membuatkan kita bersedia untuk mengubah paradigma sedia ada.

Mungkin dalam masa 10 atau 15 tahun lagi, kita seharusnya bersedia untuk menerima hakikat bahawa komitmen dan prestasi kakitangan bukan lagi bergantung kepada keberadaan mereka di pejabat.

Penggunaan kaedah bekerja dari rumah bukan sekadar untuk menjaga alam sekitar sahaja. Ia juga mampu meningkatkan kecekapan organisasi serta strategi untuk bertindak balas terhadap perubahan dan cabaran.

Beberapa cabaran yang dihadapi oleh golongan pekerja memerlukan intervensi organisasi seperti pelaksanaan kerja yang fleksibel. Antara cabaran tersebut ialah konflik di antara kerja dan keluarga serta bertambahnya bilangan pekerja yang terdiri daripada ibu atau bapa tunggal.

Mereka ini harus menjalankan dua peranan serentak iaitu mencari nafkah dan menjaga kebajikan keluarga. Selain itu kerana semakin bertambahnya bilangan pekerja yang mempunyai kemahiran tetapi tidak mampu memberikan komitmen sepenuhnya untuk berada di tempat kerja.

Seharusnya ini semua akan membuka lebih banyak ruang kepada usaha mereka bentuk semula kerja yang konvensional kepada kerja lebih fleksibel.

Justeru itu, usaha JKR ini perlu dilihat dari aspek positif. Pelaksanaan dan kejayaannya bukan sahaja menjadi tumpuan lain-lain organisasi tetapi juga diperhati dengan penuh minat oleh ahli-ahli akademik.

Ini adalah kerana kajian akademik mendapati kerja fleksibel menyumbang kepada kualiti kerja dan produktiviti tinggi serta kesetiaan. Akibat daripada beberapa perubahan dan cabaran tadi, trend sebegini dijangka berterusan di masa depan.

Justeru itu, organisasi harus bersedia bahawa sesetengah kerja memerlukan koordinasi yang minimum, kakitangan masih mampu untuk memenuhi keperluan tugas rasmi biarpun tidak berada secara fizikal di pejabat.

Apa yang penting ialah wujudnya sifat saling mempercayai serta prosedur yang jelas bagi memastikan objektif sesuatu tugas bukan sahaja dipenuhi tetapi kualiti kerja juga lebih tinggi.

Pada masa hadapan organisasi harus melihat kerja fleksibel sebagai strategi untuk berdepan dengan cabaran-cabaran sumber manusia.

Ia termasuklah dalam soal kekurangan pekerja mahir dan berkelayakan, kekurangan pekerja pengeluaran, masalah brain drain serta kekurangan pekerja yang mempunyai ciri-ciri keusahawanan.

Dengan peningkatan persaingan dan suasana pasaran yang bergerak pantas, organisasi kini berdepan dengan cabaran untuk menarik dan mengekalkan kakitangan terbaik.

Bakal pekerja berkemahiran tinggi sememangnya lebih mudah memilih majikan yang menawarkan pakej ganjaran kewangan menarik.

Namun bukan semua organisasi mampu menawarkan ganjaran kewangan berdaya saing. Organisasi juga memahami bahawa terdapat banyak sebab kakitangan meletak jawatan. Kenaikan gaji dan pangkat mungkin mampu menyekat kakitangan dari melepaskan jawatan yang bakal merugikan majikan.

Namun ia masih belum cukup untuk memenuhi keperluan sebilangan kakitangan yang inginkan keseimbangan di antara kerja dan kehidupan di luar kerja.

Seseorang kakitangan melepaskan jawatan atas banyak sebab. Antaranya ialah minat, cabaran, peluang, pembangunan kerjaya dan fleksibiliti. Kemampuan organisasi untuk mereka bentuk kerja yang memungkinkan seseorang individu mencapai keseimbangan di antara kerjaya dan gaya hidup.

Kaedah yang mesra pekerja seperti yang bakal dilaksanakan oleh JKR patut dilihat sebagai projek perintis yang patut menjadi ikutan mengikut kesesuaian sesuatu jawatan. Yang penting, 35 pelukis pelan berkenaan harus membuktikan kaedah ini juga mampu dilaksanakan dengan jayanya oleh kakitangan sektor awam.

Kita yakin segala prosedur telah sedia ada dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak terutamanya yang melibatkan sasaran kerja.

Polisi yang jelas merangkumi aspek-aspek seperti kerahsiaan, aspek keselamatan, kesihatan pekerja, perbelanjaan, penjagaan peralatan yang dimiliki oleh organisasi, lokasi bekerja serta piawaian prestasi adalah perlu bagi memastikan kejayaan sistem baru ini.

Segala bentuk kegusaran seperti yang dilaporkan seperti kos elektrik, suasana kerja yang berbeza dan tahap disiplin perlu diatasi dengan baik agar matlamat dicapai.

Jika projek perintis JKR ini berjaya, ia bakal membuka minda pihak-pihak lain untuk turut menerima konsep kerja fleksibel.

Tepat sekali kata-kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa kejayaan projek perintis ini harus diukur berdasarkan faedah kepada organisasi serta kepada kehidupan pekerja.

Konsep bekerja seperti ini jika berjaya dan diterima, bakal membuka ruang kerja untuk golongan lain seperti orang kurang upaya serta ibu tunggal yang mampu bekerja tetapi kurang berkemampuan dari segi mobiliti.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan Perniagaan Universiti Teknologi Mara Perlis

Sumber : http : //utusan.com.my/

6,600 pelajar terpilih ke tingkatan satu SBP

KUALA LUMPUR: Hanya 6,600 pelajar daripada 95,286 permohonan terpilih untuk meneruskan pengajian mereka ke Tingkatan Satu sekolah berasrama penuh (SBP) bagi tahun 2010.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata pengumuman mengenai mereka yang berjaya itu akan dibuat esok.

"Semakan dan keterangan lanjut mengenai kemasukan ini boleh dibuat secara dalam talian dengan melayari laman web www.moe.gov.my, manakala bagi yang tidak berjaya mendapat tempat, mereka boleh membuat rayuan secara dalam talian di e-rayuan," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata, tempoh rayuan adalah 20 hari, bermula esok hingga 12 Januari, namun keputusan rayuan tertakluk kepada kekosongan tempat yang ada setelah proses pendaftaran murid yang menerima tawaran dibuat pada 11 Januari.

Seramai 517,908 murid darjah enam menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini, dan daripada jumlah itu seramai 48,171 berjaya memperoleh A bagi setiap mata pelajaran yang diambil. - Bernama