Isnin, 15 Ogos 2011

ISU SOSIAL : Memerangi kemalangan jalan raya

DATUK ABDUL RAHIM BAKRI

Timbalan Menteri Pengangkutan

SEMPENA menyambut perayaan Hari Raya Aidilfitri, sekali lagi akan ada usaha yang dilakukan untuk meningkatkan kesedaran peri pentingnya keselamatan di jalan raya bagi mengelak kemalangan.

Tragedi kemalangan melibatkan pengangkutan awam sering mendapat liputan media dan menimbulkan reaksi orang ramai yang paling banyak. Ini mungkin kerana ia kematian berkelompok.

Namun pada hakikatnya jika dilihat dari segi statistik, kematian melibatkan pengangkutan awam adalah jumlah terendah sekali - berbanding kenderaan pelbagai jenis lain khususnya motosikal.

Pada 2010, misalnya kematian di jalan raya berjumlah 6,872 orang dan daripada jumlah itu, kematian pengangkutan awam melibatkan bas hanya 77 orang iaitu lebih kurang 1.1 peratus (%) berbanding kereta 20.7% (1,421 orang) dan yang paling tertinggi sekali adalah penunggang dan pembonceng motosikal iaitu 4,036 kematian atau lebih kurang 58.7%. Oleh itu penggunaan kenderaan awam boleh menjamin keselamatan yang lebih secara perbandingan.

Setiap hari secara purata 18 orang mati di jalan raya, dan setiap 1 jam 20 minit juga ada seorang mati akibat kemalangan maut. Manakala setiap hari secara purata sekurang-kurangnya 11 orang mati melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal.

Kos sosial bagi kemalangan yang berlaku (melibatkan kos perubatan, kos sebagai orang kurang upaya dan lain-lain) dianggarkan RM9 bilion setiap tahun. Persatuan Anak Yatim Malaysia (Peyatim) menganggarkan hampir 300,000 orang menjadi anak yatim di negara ini berkait dengan kemalangan jalan raya.

Secara perbandingan Malaysia berada di tempat ke-47 daripada 174 negara menurut sumber Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO). China diberitakan mencatat kematian seramai 120,000 orang setahun dan India 98,000 orang.

Apa yang membimbangkan kemalangan di jalan raya berkembang pesat mengikut pertambahan kenderaan. Di negara kita, ketika ini terdapat 20 juta kenderaan berdaftar dan pemandu berlesen ada 12.1 juta. Setiap bulan kereta bertambah 70,000 sehingga 80,000 dan setiap tahun dianggarkan 1 juta kenderaan berdaftar bertambah di jalan raya.

Jalan-jalan yang dibina juga bertambah setiap tahun. Setakat ini terdapat 27 jalan konsesi dan difahamkan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 ini akan ada 7 batang lebuh raya lagi akan dibina. Ini tidak termasuk jalan negeri dan persekutuan yang dibina di seluruh negara.

Peningkatan angka-angka ini akan menjadikan jalan-jalan dan lebuh raya kita sebagai landasan maut jika tidak ada pelbagai pencegahan dibuat untuk mengatasi masalah ini.

Atas sebab itu kerajaan melaksanakan pelbagai pendekatan holistik danpencegahan bagi menangani permasalahan ini.

Pendekatan ini tidak akan berjaya selagi tidak ada sokongan dari setiap golongan masyarakat sama ada pemimpin keluarga, pemimpin masyarakat, parti politik, NGO, badan korporat dan kerajaan. Ini adalah sesuai dengan slogan "Keselamatan di jalan raya adalah tanggungjawab bersama" dan "Kemalangan tidak mengenal sesiapa".

Kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya hanyalah bertindak sebagai pemudah cara. Mereka boleh mewujudkan pelbagai pendekatan dan strategi tetapi tanpa kesedaran di kalangan rakyat dan sokongan semua golongan tidak mungkin pendekatan itu mencapai kejayaan.

Berdasarkan kajian Malaysian Institute of Road Safety (MIROS) beberapa strategi telah dikenal pasti yang perlu dilaksanakan. Di antaranya ialah strategi 4E's iaitu melibatkan Education (pendidikan) yang menjurus ke arah penambahbaikan sikap pemandu yang menjadi punca utama kemalangan iaitu menurut kajian MIROS berjumlah 67%.

Oleh itu penambahbaikan sikap menjadi lebih berhemah, berdisiplin dan bertanggungjawab akan diberikan penekanan dalam intervensi tersebut.

Strategi pendidikan jangka pendek dan berterusan ialah melalui kempen dan advokasi. Ia perlu dilaksana melalui saluran pelbagai media dan community based programme.

Ia adalah program berterusan dengan bantuan media massa, NGO seperti Road Safety Marshall, Majlis Keselamatan Jalan Raya, Persatuan Permotoran Malaysia (AAM), Malaysian United For Road Safety.

Badan organisasi korporat yang prihatin turut terlibat misalnya melalui badan korporat Shell, Petronas yang melibatkan kempen traffic game bagi pelajar sekolah. Kumpulan Genting turut menyumbangkan berjuta-juta ringgit bagi menaja kegiatan kempen keselamatan jalan raya sepertihelmet programme selain syarikat-syarikat yang memberikan grant secara 'adhoc' seperti PLUS dan beberapa pemegang konsesi lebuh raya.

Melalui kerjasama dan bantuan Kementerian Pelajaran, sekolah digalakkan menubuhkan Kelab Keselamatan Jalan Raya yang bertindak sebagai pemangkin kesedaran khususnya generasi baru. Sebagai langkah jangka panjang, Jabatan Keselamatan Jalan Raya menjalin kerjasama dengan Kementerian Pelajaran untuk melaksanakan Kurikulum Keselamatan Jalan Raya di setiap sekolah di negara ini. Ia diterapkan dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia (subjek wajib) bagi satu jam setiap minggu.

Aspek kedua yang tidak kurang pentingnya juga ialah kejuruteraan iaitu melibatkan kejuruteraan jalan dan kejuruteraan kenderaan.

Setiap kenderaan yang masuk dan didaftar di negara ini diperlukan untuk mendapatkan Vehicle Type Approval (VTA) iaitu keperluan ujian wajib setiap model kenderaan bari bagi memenuhi Malaysian Standard (MS) dan piawaian keselamatan kenderaan.

Bagi kenderaan pengangkutan awam beberapa protokol dan piawaian antarabangsa tertentu perlu digunapakai seperti piawaian UNECE (United Nations Economic Commission of Europe) khususnya piawaian superstructure bas dan piawaian berkaitan tayar.

Kenderaan pengangkutan awam dan perdagangan diwajibkan melalui pemeriksaan teknikal Puspakom sebelum didaftar dan pemeriksaan berkala diwajibkan untuk menentukanroadworthiness sesebuah kenderaan. Ini termasuklah kenderaan offroad supaya setiap pemilik kenderaan mempunyai tanggungjawab duty of care. Kegagalan melakukannya boleh menjadikan satu kesalahan besar di bawah Akta Pengangkutan Jalan.

Kejuruteraan dan reka bentuk jalan juga suatu isu yang perlu ditangani. Kementerian Kerja Raya perlu mengadakan audit secara berterusan dan merawat jalan-jalan yang dianggap black spot dan memastikan reka bentuk jalan memenuhi piawaian jalan antarabangsa dan bersifat selamat.

Di seluruh negara setakat ini terdapat 566 kawasan black spot (accident prone area) yang telah dikenal pasti. Kawasan ini akan menjadi tempat di mana Automated Enforcement System (AES) dipasang sebagai langkah membendung pengguna jalan raya memandu laju di lokasi berbahaya ini.

Satu aspek yang penting ialah berkaitan penguatkuasaan. Penyelarasan di antara agensi penguatkuasa seperti PDRM, JPJ, SPAD perlu dipertingkatkan supaya ia menjadi lebih berkesan dan digeruni. Di musim perayaan ini agensi penguat kuasa sekali lagi akan menggembleng tenaga bagi melaksanakan Ops Sikap.

Saman yang dikenakan haruslah mampu dikutip dengan cekap supaya pemandu dapat merasa keperitan dan meningkatkan persepsi ditangkap. Mereka akan mendapat pengajaran sewajarnya daripada kesalahan mereka.

Diharap dengan pelaksanaan AES, kaedah saman akan menjadi lebih cekap, tepat, konsisten dan dengan sendirinya membentuk sikap pemandu lebih berhemah dan bertanggungjawab di jalan raya.

Dalam melaksanakan bermacam kaedah dan pendekatan ini, perkara paling pokok adalah bagaimana mengubah sikap pemandu. Sikaplah yang boleh mengubah pola pemanduan.

Kita berharap pada musim perayaan ini, kita dapat merayakannya dengan kegembiraan, bukan kesedihan apabila angka yang mati di jalan raya meningkat seolah-olah tiada hujungnya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU ANTARABANGSA : Natijah kebebasan atasi prinsip moral

Oleh Shamrahayu A Aziz


Rusuhan di London wajar jadi panduan dalam perjuangkan hak asasi

PERISTIWA rusuhan di London yang mengakibatkan kerugian besar harus kita beri perhatian. Mungkin pembaca sudah dilambakkan dengan penerangan mengenainya. Namun dalam ruangan ini saya mahu berkongsi pemerhatian saya mengenai rusuhan itu untuk kita sama-sama menjadikannya sama ada teladan atau sempadan.

Britain ialah negara yang sering dijadikan penanda aras hak asasi bagi sesetengah pihak di negara kita. Britain dikatakan antara negara yang begitu tinggi nilai hak asasinya. Tetapi peristiwa rusuhan menunjukkan bahawa Britain sebenarnya tidaklah begitu baik pencapaian hak asasinya. Sekiranya hak asasi dilihat dalam konteks yang luas, ia termasuklah dua hak utama, iaitu hak untuk mendapat kehidupan sempurna dan tahap sosial dan ekonomi yang dapat menyokong kehidupan asas. Malangnya perkara ini tidak begitu sempurna di sana.

Di sana ada kemiskinan dan tekanan hidup. Di sana juga ada jurang sosial dan ekonomi yang tinggi. Kedua-dua perkara pokok dalam prinsip hak asasi ini disebut-sebut sebagai punca rusuhan. Ini menunjukkan Britain masih terkial-kial dalam amalan hak asasi. Sekiranya segala keperluan atau hak asasi diambil berat dan dipenuhi, kemungkinan rusuhan tidak berlaku.

Satu perkara lain yang saya perhatikan ialah kebebasan berdemonstrasi yang diberikan kepada generasi muda menzahirkan kesan negatif kepada negara itu. Tindakan pasukan polis yang begitu berlembut pada awalnya mendorong kepada berlakunya kerosakan yang lebih besar. Jika kita bandingkan dengan tindakan kepolisan negara kita ketika demonstrasi, ia menampakkan perbezaan. Tetapi apa yang pasti ialah, kita tidak mahukan demonstrasi jalanan bertukar menjadi demonstrasi vandalisme yang sudah tentu merugikan negara seperti yang berlaku di London – bukan saja kerugian harta dan wang ringgit, tetapi reputasi negara di mata dunia. Ketegasan pihak berkuasa menyelamatkan negara, walaupun ada yang menganggap kita mencalar prinsip hak asasi.

Selain daripada hak asasi, perkara berkaitan moral juga antara perkara pokok di dalam rusuhan ini. Keruntuhan moral generasi muda nampak begitu jelas. Menerusi temu ramah yang dijalankan kita dapati bahawa angkuhnya anak muda mereka. Mereka tidak menyesali apa yang dilakukan, malah berbangga dengan perlakuan jenayah.

Mereka tidak gentar dengan pendakwaan jenayah yang akan dikenakan. Mereka bukan saja gagal menghormati masyarakat sekeliling, tetapi gagal menghormati negara mereka umumnya. Keadaan ini menunjukkan tahap kerosakan moral yang amat serius – mereka nazak dalam sarat masalah kemoralan ini.

Fenomena materialistik yang mementingkan duniawi dan kebendaan dengan meninggalkan nilai agama dan budaya juga antara faktor yang mendorong kepada rusuhan. Ada penulis Britain yang menggambarkan keadaan masyarakat negara itu yang mementingkan diri dan tamakkan harta benda.

Kita lihat kepada realiti masyarakat kita sekarang, tidakkah kita mempunyai persamaan dengan mereka? Sudah tentu pembaca sudah maklum. Kita tidak boleh mendabik dada menganggap negara kita bebas daripada gejala seperti ini. Kita tidak boleh menyatakan kita ‘maksum’ atau terpelihara daripada keadaan ini. Kita mengetahui dengan nyata, masalah sosial kita kian melata dan melarat.

Sekiranya kita berterusan memberi kebebasan dan hak asasi, pada masa sama gagal mendidik dan menjaga moral serta ditambah dengan beberapa perisa politik dan perkauman, tidak mustahil peristiwa seumpama di London boleh berlaku di sini. Saya tidak mendoakan ia berlaku, tetapi kita harus mengambil pengajarannya.

Bagi menjaga negara kita, kita hendaklah sentiasa memantau hak kebebasan. Maksud saya ialah, prinsip kebebasan kita hendak sentiasa dikawal selia oleh prinsip kemoralan, terutama perasaan menghormati masyarakat dan undang-undang. Saya sedar, ia bukanlah perkara mudah untuk kita dilakukan sekiranya kita tidak merujuk kepada perspektif kita. Kita harus membina kesedaran dan jati diri serta bersungguh-sungguh menjaga kesejahteraan dan ketenteraman negara bukan untuk orang lain, tetapi untuk kita.

Selain itu, kita juga harus menanam dan menyuburkan perasaan menghargai dan menghormati perbezaan pendapat. Pembaca juga sedar, kita sudah banyak kali menemui jalan payah. Mungkin pembaca juga tahu yang kita sudah beberapa kali gagal untuk bersetuju kepada perbezaan pendapat. Walau apa pun kepayahan dan kesukaran yang kita lalui sudah berakhir dengan selamat.

Namun ia belum tentu berakhir dengan selamat pada masa hadapan. Inilah yang harus mendorong kita membuat persediaan. Kita seharusnya pandai mengendalikan perbezaan pendapat dengan hati terbuka dan cuba mencari cara terbaik untuk umum, bukan mengambil peluang mencari kemenangan dan meraih sokongan politik.

Tidak salah sekiranya kita meniru yang baik, tetapi kita hendaklah menjauhi apa yang tidak baik menurut perspektif kita. Dalam menentukan apa yang baik dan apa yang buruk mengenai perspektif kita, kita hendaklah sentiasa mempunyai nilai kita yang tersendiri, mengikut acuan kita.


Penulis ialah Profesor Madya Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

JALUR GEMILANG


Merahmu bara semangat waja,

Putihmu bersih budi pekerti,

Kuning berdaulat payung negara,

Biru perpaduan kami semua.


Puncak dunia telah kautawan,

Lautan luas telah kauredah,

Membawa semangat jiwa merdeka,

Semarak jaya kami warganya.


Empat belas melintang jalurnya,

Semua negeri dalam Malaysia,

Satu suara satu semangat,

Itu sumpah warga berdaulat.


Jalur Gemilang di bawah naunganmu,

Jalur Gemilang kami semua bersatu,

Perpaduan, ketaatan,

Amalan murni rakyat Malaysia.


Jalur Gemilang megah kami terasa,

Jalur Gemilang kibarkanlah wawasan,

Merah, putih, biru, kuning,

Jalur semangat kami semua.


Berkibarlah, berkibarlah, berkibarlah,

Jalur Gemilang.


Lagu : Pak Ngah / Lirik : Siso Kopratasa