Ahad, 11 November 2012

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Melihat kebaikan AES



Oleh : Mior Kamarul Shahid
 
Setiap tahun, kira-kira 7,000 nyawa terkorban akibat kemalangan jalan raya di Malaysia. Berpuluh ribu pengguna jalan raya menderita akibat pelbagai bentuk kecederaan. Sebahagian besar berpunca daripada kerakusan pemandu kenderaan, mungkin kerana memandu terlalu laju, memotong sesuka hati dan pelbagai kesalahan melanggar peraturan lalu lintas. Selain faktor pemandu dan kenderaan, kemalangan juga sering berlaku di kawasan tertentu disebabkan pelbagai faktor seperti keadaan jalan, cuaca dan sebagainya. Dilihat daripada lokasi kemalangan ngeri, sebahagiannya berlaku di tempat yang sama.

Di lokasi inilah kebanyakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dipasang bagi mengelak kemalangan jalan raya yang meragut nyawa. Mereka mungkin anak, ibu, bapa, adik dan abang, kawasan rapat, isteri atau suami serta rakan. Setakat ini, usaha mencegah kemalangan tidak pernah berjaya. Pelbagai inisiatif kempen mencegah kemalangan berakhir dengan jumlah kemalangan yang meningkat. Terbaru, AES diperkenalkan semata-mata untuk membendung kematian yang tidak ada kesudahannya. Seperti sering diperkatakan, lebih ramai orang mati di jalan raya daripada di medan perang.

Dalam isu AES, banyak rungutan didengar daripada pelbagai pihak sama ada pengguna jalan raya, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan sebagainya. Mereka yang tidak ada kenderaan juga marah setelah mendengar tentangan pelbagai pihak. AES menimbulkan kemarahan kerana ia memerangkap pemandu kenderaan yang melakukan kesalahan. Kamera yang dipasang di kawasan tertentu merakam segala kesalahan dilakukan pemandu termasuk memandu melebihi had, memotong sebelah kiri dan melalui lorong kecemasan. Denda maksimum bagi setiap kesalahan ialah RM300. AES bukan dipasang untuk memerangkap pengguna jalan raya. Berbeza dengan cara dilakukan terhadap mereka yang memandu laju khasnya oleh polis trafik yang menggunakan kamera perangkap laju. Kadang-kadang dilihat polis trafik bersembunyi di dalam semak atau di bawah jambatan bagi memerangkap mereka yang tidak takut mati. Tujuannya untuk memberi amaran kepada pemandu supaya mematuhi had kelajuan kerana mereka mungkin dikenakan saman di mana-mana saja jika melanggar peraturan lalu lintas.

AES pula dibuat secara terang-terang. Kamera diletakkan di tempat statik dan setiap lokasi yang akan menempatkan kamera AES dimaklumkan kepada orang ramai di media, laman web dan sebagainya. Ia juga boleh diketahui menerusi GPS ketika menghampiri kawasan AES. Maknanya, sesiapa saja melalui kawasan berkenaan boleh bersiap sedia jika tidak mahu disaman. Mungkin ada pengguna yang sudah mendapat banyak saman di 14 kawasan AES sejak dimulakan 23 September lalu tetapi ada juga pengguna yang lebih kerap menggunakan jalan yang sama tetapi tidak pernah sekali pun mendapat saman. Ia membezakan sikap seseorang pengguna jalan raya dengan yang lain. Kalau pengguna marah kerana disaman, ia sesuatu yang biasa. Jika tidak mahu disaman, mereka perlu berhemah di jalan raya.

Setakat ini 89,000 saman dikeluarkan hanya di 14 kawasan AES. Bayangkan jika semua 831 kawasan AES dikuatkuasakan kemudian. Ini menunjukkan masih ramai yang melanggar peraturan jalan raya. Tanpa AES mungkin jumlah itu berkali ganda lebih besar.

Ikut hukum akal, tidak ada sesiapa boleh diperangkap oleh sistem ini. Setiap dua kilometer sebelum sampai ke kawasan itu pengguna sudah dimaklumkan menerusi tanda jalan bahawa di depan mereka ada kamera dan satu kilometer kemudian satu lagi tanda jalan memberitahu di depan mereka ada kamera AES dan 500 meter sebelum tiba di kawasan kamera, mereka dimaklumkan sekali lagi. Kalau masih ada yang melakukan kesalahan, mereka sengaja mencari masalah. Mungkin pada masa ini ada kelemahan dari segi saiz penanda amaran atau ia diletakkan di tempat yang tidak sesuai seperti terlindung dan sebagainya menyebabkan pengguna terlepas pandang. Ini perlu diperbaiki bagi mengelak ia dianggap sebagai perangkap. Matlamat AES baik tetapi disebabkan dikaitkan dengan isu politik, semuanya menjadi kelam kabut, tambahan pula ia dianggap sebagai keputusan yang tidak bijak menjelang pilihan raya. Lagi lewat dilaksanakan, mungkin banyak nyawa yang melayang, mungkin dalam kalangan saudara mara kita. Tidak mustahil dengan AES, ada nyawa sudah dapat diselamatkan kerana mereka lebih beringat ketika melalui jalan itu. Di negeri dikuasai pembangkang, janganlah mempolitikkan isu ini kerana tujuannya untuk menyelamatkan nyawa manusia.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SOSIAL : Tingkatkan kredibiliti pusat jagaan wanita


Oleh : Jami'ah Shukri
 
Objektif utama penubuhan rumah jagaan wanita adalah untuk memberi perlindungan dan membantu memulihkan golongan bermasalah membabitkan gadis terlanjur, mangsa rogol, sumbang mahram, wanita teraniaya, mangsa penderaan, masalah akhlak atau kes lain berkaitannya.

Dengan perubahan hidup dan pelbagai masalah sosial pada zaman ini seperti mengandung anak luar nikah dan kemudian membuang bayi di longkang, di sungai, di masjid, tong sampah atau dibunuh dengan membalingkan daripada bangunan tinggi, bukan lagi kes terpencil.

Statistik sehingga Jun tahun ini saja sebanyak 31 kes dicatatkan berkaitan kes pembuangan bayi. Jika dilihat di hospital utama pula jumlah remaja hamil luar nikah pula mencatat sekurang-kurangnya satu kes setiap hari.

Mengikut statistik Kementerian Kesihatan pula merekodkan kira-kira 18,652 kelahiran remaja berusia di bawah 19 tahun, tahun lalu.

Dasar langit terbuka menjadikan semuanya semakin mudah dan mempengaruhi kehidupan sosial remaja dilihat semakin meruncingkan dan amat menakutkan kita dan sekiranya tiada langkah lebih berkesan diambil boleh pincang institusi masyarakat.

Peranan kerajaan, institusi pendidikan, badan agama, badan bukan kerajaan (NGO) dan ibu bapa penting bagi mengekang gejala keruntuhan sosial memang perlu untuk membendungnya ke tahap maksimum menerusi pelbagai perancangan serta pendekatan.

Namun bagi sesetengah kes yang sudah terlanjur mengandung umpamanya, pasti ia memerlukan tempat bersesuaian kerana bukan semua ibu dan masyarakat memberikan sokongan. Tambah pula ibu bapa selalunya tidak mahu menanggung malu mempunyai anak berantakan dan hamil luar nikah.

Banyak pusat jagaan

Justeru, kewujudan pusat jagaan dan perlindungan remaja serta wanita amat relevan bagi memberi harapan baru kepada golongan itu meneruskan hidup dengan lebih baik dan berkeyakinan, selain mengekang mereka  daripada melakukan perkara di luar jangkaan seperti menggugurkan kandungan atau membunuh diri kerana malu atau takut dimarahi ibu bapa.

Kini banyak pusat jagaan wanita ditubuhkan sama ada di bawah seliaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) atau pusat perlindungan persendirian dikendalikan orang perseorangan yang mendapat bantuan dan derma daripada orang ramai atau badan tertentu.

Ada individu dimasukkan di pusat jagaan itu disebabkan perintah mahkamah atas kesalahan jenayah syariah seperti melakukan persetubuhan haram dan sebagainya manakala ada individu secara sukarela dihantar ibu bapa untuk mendapatkan perlindungan disebabkan anaknya mengandung anak luar nikah dan mahu menjalani pemulihan akhlak menerusi program yang disediakan.

Sejauh mana penubuhan pusat jagaan  itu menepati objektifnya? Sejauh mana pemantauan dilakukan ke atas semua rumah jagaan atau perlindungan berkenaan (terutama di bawah seliaan pihak swasta) dari aspek keberkesanan aktivitinya, keselesaannya dan sebagainya?

Kes Pusat Jagaan Kebahagiaan Wanita dan Remaja (KEWAJA), di Jalan Sungai Mulia, Setapak, diserbu selepas mendapat aduan daripada penghuni yang melarikan diri kerana mendakwa hidup ibarat dalam 'neraka' terpaksa berhimpit-himpit dalam sebuah rumah teres satu tingkat itu wajar dijadikan penanda aras terhadap keberkesanan penubuhan pusat sebegitu.

Bayangkan rumah yang selayaknya menempatkan 28 penghuni, tetapi sudah diisi dengan 69 orang ternyata amat tidak masuk akal dan pasti tidak selesa. Tambah pula ia dihuni 42 wanita mengandung, 19 ibu sedang berpantang dan tujuh penghuni bermasalah serta seorang bayi perempuan berusia lima bulan.

Realiti kehidupan

Ini bukan drama atau filem rekaan, sebaliknya realiti kehidupan sebenar. Mereka bukan pendatang haram warga asing. Remaja tempatan ini datang ke situ bukannya percuma, tetapi mendakwa perlu membayar pendaftaran RM2,000. Namun, apa timbal balas diperoleh penghuni?

Pengusaha pusat ini perlu lebih prihatin bukannya cuma ingin menangguk di air keruh, mengambil kesempatan atas keadaan terdesak mangsa dengan menyumbat mereka semahunya.

Lebih keji lagi, semua wanita berusia antara 14 hingga 30 tahun itu mendakwa dipaksa menyerahkan bayi mereka kepada keluarga angkat, selain tidak dibenarkan menghubungi ibu bapa dan diberi layanan buruk.

Apa sebenarnya dilema pengusaha itu? Sudah ditubuhkan 24 tahun lalu tapi masih beroperasi secara haram. Pengusaha mendakwa pernah memohon lesen tetapi ditolak kerana tidak memenuhi syarat. Tetapi terus juga beroperasi dan mendapat sambutan menggalakkan.

Mengapa JKM membiarkan operasinya berlarutan selama itu sedang mereka ada laman web lengkap dengan mengiklan perkhidmatan mereka. Mungkinkah JKM hanya 'tutup mata' dan tidak memantau operasi dan program disediakan.

Serbuan ke pusat jagaan wanita itu adalah 'peringatan' kepada JKM dari segi keberkesanan mereka memantau premis sedemikian. Bagaimana pula status banyak lagi pusat jagaan dan perlindungan wanita di seluruh negara? Adakah pusat yang berlesen bagus dari segi pentadbiran, pengurusan, penyelenggaraan dan programnya?

Apa yang dikhuatiri pusat seumpama ini hanya dijadikan tempat perlindungan sementara kepada penghuni untuk melarikan diri daripada malu akibat masalah sosial atau tempat pemerdagangan manusia.

Pemeriksaan berkala oleh JKM dapat memastikan pusat terbabit menjadikan premis ini sebagai pusat melahirkan generasi yang sudah sesat kembali ke pangkal jalan. Menjadikan mereka insan berwawasan dan berkeyakinan. Banyak program bermanfaat yang dirangka seperti kem motivasi, kaunseling, bimbingan dan kelas agama serta latihan kemahiran dalam pelbagai bidang mampu insan yang berjiwa baru dan kental.

Kita tidak mahu masyarakat hilang kepercayaan terhadap kredibiliti pusat berkenaan kerana sebahagian besar datang ke situ adalah untuk penambahbaikkan dalam kehidupan. Ia tidak adil kepada sebilangan pusat jagaan wanita yang cemerlang menepati misi penubuhannya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU GLOBAL : Tanggungjawab manusia dan kebajikan haiwan


Oleh : ARIF FAHMI MD YUSOF

SETIAP manusia mempunyai hari istimewa dalam sejarah hidupnya. Hari ulang tahun kelahiran dan perkahwinan disambut setiap tahun. Setiap negara juga mempunyai hari istimewa untuk diperingati yang disambut setiap tahun seperti hari kemerdekaan.

Namun, mungkin ramai dalam kalangan kita yang tidak tahu bahawa haiwan juga mempunyai hari istimewa sendiri iaitu Hari Haiwan Sedunia yang disambut pada 4 Oktober setiap tahun.

Sejarah membuktikan bahawa haiwan mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan manusia dalam aspek kehidupan seharian secara langsung atau tidak. Secara sedar atau tidak, majoriti manusia bergantung kepada sumber dari haiwan bagi keperluan makanan. Dalam aspek ekonomi, sektor penternakan sangat bergantung kepada haiwan bagi menjana keuntungan.

Bagi aspek yang lain, haiwan diperlukan untuk hiburan sebagai haiwan kesayangan. Kesimpulannya, haiwan tidak dapat dipisahkan dari kehidupan manusia.

Haiwan merupakan salah satu makhluk hidup ciptaan Tuhan. Bahkan saintis dari sudut biologi mengklasifikasikan manusia sebagai salah satu daripada jenis haiwan.

Perbezaan di antara manusia dan haiwan ialah akal dan keupayaan untuk berfikir secara rasional. Maka manusia haruslah menggunakan kelebihan tersebut untuk kebaikan sejagat.

Akal fikiran kurniaan Tuhan kepada manusia haruslah digunakan sebaik mungkin. Manusia haruslah menggunakan akal fikiran tersebut dalam menjaga perhubungan sesama manusia dan makhluk lain. Salah satu hubungan yang perlu dijaga selain hubungan sesama manusia ialah hubungan manusia dengan makhluk bernyawa ciptaan Tuhan iaitu haiwan.

Tanggungjawab manusia terhadap haiwan banyak digariskan dalam pelbagai ajaran agama. Semua agama di dunia menyeru kepada pentingnya menjaga kebajikan haiwan. Bahkan dalam beberapa agama, haiwan diklasifikasikan sebagai “suci” dan perlu menerima layanan sebaiknya dari manusia. Tiada satu pun ajaran agama menganjurkan kezaliman dan penganiayaan terhadap haiwan.

Di peringkat antarabangsa, Deraf Deklarasi Universal tentang Kebajikan Haiwan menggariskan prinsip kebajikan haiwan dan tanggungjawab manusia terhadap haiwan.

Deklarasi tersebut antara lain meletakkan prinsip asas bahawa haiwan ialah mahkhluk hidup dan berupaya untuk mempunyai persepsi dan sensitiviti terhadap kesakitan dan keadaan sekeliling. Oleh itu manusia haruslah melayan haiwan dengan sewajarnya dengan penuh rasa kemanusiaan.

Prinsip Lima Kebebasan untuk haiwan yang diterima luas pemakaiannya oleh majoriti negara di dunia perlu diambil kira oleh manusia dalam mengendalikan haiwan. Manusia harus bertanggungjawab memastikan haiwan secara amnya bebas dari kehausan dan kelaparan, bebas dari ketidakselesaan, bebas daripada kesakitan, kecederaan dan penyakit, bebas untuk hidup dalam keadaan yang normal dan bebas dari ketakutan dan penderitaan.

Walaupun manusia mendapat banyak manfaat daripada penggunaan haiwan, pengendalian bagi penggunaan tersebut mestilah dilakukan dengan cara yang wajar.

Dalam menguruskan haiwan-haiwan yang digunakan dalam kehidupan harian, manusia perlulah menitikberatkan soal kebajikan selain mengambil keuntungan dan manfaat dari penggunaan haiwan.

Sebagai contoh, kebajikan haiwan ternakan perlu diambilkira bagi memastikan tiada penganiayaan secara langsung atau tidak langsung kepada sumber makanan kita sehari-harian.

Penternak tidak wajar mementingkan keuntungan semata-mata tanpa menghiraukan keadaan haiwan ternakan yang terpaksa berhimpit-himpit dalam kandang atau sangkar yang saiznya sangat kecil.

Penyembelihan haiwan juga perlulah dibuat dengan cara yang paling boleh mengurangkan kesakitan dengan memastikan alat-alat penyembelihan dan rumah sembelihan berada dalam keadaan yang baik. Penyembelih seharusnya memastikan bahawa haiwan yang disembelih mati dengan sebab penyembelihan yang sempurna dan bukan kerana mati akibat dicampak ke dalam bakul sembelihan.

Bagi mereka yang memiliki haiwan kesayangan seperti kucing dan anjing, haiwan tersebut perlulah dipastikan dalam keadaan yang baik dengan tempat kediaman yang selesa serta makanan dan minuman yang mencukupi. Ibu bapa harus memberikan contoh yang baik kepada anak-anak tentang cara penjagaan haiwan kesayangan dan berusaha mengelakkan daripada berlakunya penganiayaan.

Dalam kes penganiayaan haiwan, mungkin segelintir antara kita berpendapat yang dizalimi dan dibunuh hanyalah haiwan bukannya manusia. Namun kita harus sedar haiwan juga makhluk bernyawa seperti manusia, mampu mengerti kesakitan dan ketakutan.

Mereka juga makhluk Tuhan yang sebahagian besarnya sangat berjasa dan memberi manfaat serta keuntungan besar kepada kehidupan manusia. Oleh itu amat wajar sekali kita menghargai mereka sebagai haiwan dengan menjaga kebajikan mereka, memperlakukan mereka dengan adil dan menjauhkan mereka daripada  penganiayaan dan kezaliman.

Rakyat Malaysia yang prihatin dengan kebajikan haiwan amat mengalu-alukan langkah kerajaan untuk menggubal Akta Kebajikan Haiwan bagi menggantikan Akta Haiwan 1953. Berbanding dengan Akta Haiwan 1953 yang hanya memperuntukkan hukuman denda maksimum RM200, penganiaya haiwan bakal berdepan dengan hukuman denda maksimum yang lebih berat sehingga RM100,000 di bawah Akta Kebajikan Haiwan yang baru.

Peruntukan hukuman yang lebih berat untuk penganiaya haiwan adalah langkah yang boleh dipuji untuk mencegah kejadian penganiayaan haiwan berulang. Walau bagaimanapun, hukuman bukanlah jalan penyelesaian utama kepada jenayah terhadap haiwan. Keutamaan juga perlu diberi kepada sistem pendidikan negara bagi menyemai perasaan tanggungjawab kepada haiwan. Aspek kebajikan haiwan perlu diterapkan dalam matapelajaran di sekolah dan kursus-kursus berkaitan di institusi pengajian tinggi.

Sempena Hari Haiwan Sedunia yang disambut pada 4 Oktober setiap tahun, rakyat Malaysia berharap agar Rang Undang-Undang Kebajikan Haiwan dapat dibentangkan segera di Parlimen. Sebagai tuan rumah kepada Persidangan Global mengenai Kebajikan Terhadap Haiwan (GCAW) Pertubuhan Dunia untuk Kesihatan Haiwan (OIE) yang ketiga yang bakal berlangsung November ini, tumpuan dunia sudah pasti kepada Malaysia untuk melihat komitmen negara dalam kebajikan haiwan.

* Penulis Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan kini sedang melanjutkan pengajian di peringkat PhD di Universiti Victoria, Melbourne, Australia.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU BAHASA : Bahasa untuk kesaksamaan rakyat di seluruh Nusantara


Oleh : Zin Mahmud

Sasterawan Indonesia terkenal yang novelnya dalam tahun 70-an menjadi buku teks di Malaysia, Pramoedya Ananta Toer pernah ditanya mengapa beliau menulis dalam bahasa Melayu dan bukannya Jawa.

Persoalan itu timbul kerana ketika beliau mula menulis, pada masa itu bahasa Melayu belum mantap sebagai Bahasa Indonesia.

Oleh sebab  Pramoedya adalah orang Jawa dengan bilangan penutur bahasa itu sangat tinggi, jauh lebih banyak daripada pengguna bahasa Melayu, maka sewajarnya beliau menulis dalam bahasa ibundanya.

Tambahan pula bahasa Jawa mempunyai tradisi kesusasteraan yang tinggi dan kompleks, maka untuk memilih Jawa sebagai bahasa penulisan, maka ia dapat difahami.

Lebih-lebih lagi dengan Pramoedya mahu menulis kepada pembaca dalam kalangan penduduk ramai, maka memilih Jawa sebagai bahasa penulisannya juga bukanlah sesuatu yang pelik.

Namun, jawapan beliau terhadap soalan itu menunjukkan bahawa memilih Melayu sebagai bahasa penulisannya adalah kerana pegangannya terhadap fahaman kesaksamaan antara manusia.

Ini kerana menurutnya bahasa Jawa mempunyai pelbagai lapis dan sesuai untuk masyarakat yang mempunyai banyak kelas dan kasta. Bahasa yang dituturkan oleh mereka yang berkelas rendah berbeza dengan peringkat di atas. Begitu juga apabila seseorang di peringkat rendah bercakap pada orang yang berpangkat lebih tinggi. Begitu juga dengan orang yang berkedudukan lebih tinggi bercakap pada mereka yang lebih rendah. Semuanya menggunakan bahasa yang berbeza.

Lantaran itu, menurut Pramoedya beliau memilih untuk menulis dalam, bahasa Melayu. Ini kerana bahasa Melayu bersifat kesaksamaan atau egalitarian. Semua penutur bahasa Melayu adalah setaraf. Walaupun dalam penggunaan bahasa, tentunya ada cara yang bersopan.

Sememangnya bahasa Melayu mempunyai banyak ciri istimewa yang mendorong banyak orang menjadikannya sebagai bahasa mereka. Sifatnya yang mudah, kesaksamaan dan boleh lentur menjadikan bahasa Melayu diterima sebagai bahasa perantara di wilayah kepulauan Asia Tenggara mulai dari zaman Sri Wijaya lagi. Sedangkan pada asalnya bahasa ini bermula dari sebuah kerajaan kecil Hindu-Buddha bernama Malayu di hulu Sungai Batanghari, Jambi, Sumatera.

Pada zaman Kesultanan Melaka, bahasa Melayu mula menggunakan tulisan jawi. Apabila Belanda menguasai Sumatera dan Jawa, mereka memilih Melayu sebagai bahasa pentadbiran penjajahan kerana kegagalan pegawai-pegawai peribumi menguasai bahasa Belanda dengan baik.

Maka mulai tahun 1896, diperkenalkanlah tulisan rumi bagi bahasa Melayu untuk Hindia Timur. Pada tahun 1901, bahasa Melayu Hindia Timur mengambil ejaan Van Ophuijsen. Sedangkan di Tanah Melayu, ejaan rumi yang diperkenalkan dibuat oleh Wilkinson pada tahun 1904. Inggeris juga mengambil Melayu sebagai bahasa pentadbiran penjajahannya.

Penjajah

Tetapi ironinya, usaha penjajah untuk meluaskan bahasa Melayu di Hindia Belanda menjadikannya bahasa perjuangan kemerdekaan.

Belanda telah melancarkan progran Taman Pustaka yang memperlihatkan penubuhan 700 perpustakaan dalam masa dua tahun di seluruh tanah jajahannya. Ini semua membantu perkembangan bahasa Melayu.

Maka tidak hairanlah pada 28 Oktober 1928, Muhammad Yamin mengusulkan bahasa Melayu menjadi Bahasa Indonesia. Kongres menyetujui pemilihan bahasa Melayu dan bukannya Jawa walaupun ada sebahagian peserta kongres itu tidak mengetahui bahasa Melayu. Golongan elit dan terpelajar masa itu menggunakan bahasa Belanda,

Maka sejak itu, bahasa Melayu menjadi Bahasa Indonesia. Ia bukan semata-mata bahasa perantara dan penyatuan, tidak kurang pentingnya ia adalah bahasa kesaksamaan. Dengan menggunakan bahasa Indonesia, seluruh rakyatnya adalah setaraf. Tidak seperti pada zaman penjajahan di mana golongan elit menggunakan bahasa Belanda, dan golongan feudal di Jawa menggunakan bahasa bangsawan.

Ketika Indonesia mengisytiharkan kemerdekaan pada tahun 1945, Tanah Melayu masih dijajah.

Tetapi angin kemerdekaan sampai juga ke Singapura dan Tanah Melayu. Buku-buku sastera Indonesia termasuk tulisan Pramoedya sampai juga ke kedai-kedai buku dan perpustakaan di Singapura dan Tanah Melayu.

Maka lahirlah juga penulis-penulis Melayu. Di Singapura, mereka menubuhkan Angkaran Sasterawan 50 (ASAS 50). Mereka mengadakan Kongres Bahasa dan menyediakan memorandum resolusi. Memorandum ini dijadikan buku dan diterbitkan oleh Oxford Universiti Press Singapura.

Antara isi memorandum itu ialah menuntut supaya bahasa Melayu bertulisan rumi dijadikan bahasa kebangsaan.

Ternyata apabila Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan.

Maknanya pada tahun 1957, dua negara di dunia mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Tetapi di Indonesia, ia sudah tidak dikenali sebagai bahasa Melayu tetapi dinamakan Bahasa Indonesia. Penggunaan nama Bahasa Indonesia ini penting supaya semua warganegara Indonesia yang kebanyakan bahasa ibunda mereka bukan Melayu berasa pemilikan bersama.

Tetapi di Tanah Melayu, bahasa kebangsaannya masih bernama bahasa Melayu. Dalam bahasa Inggeris, Tanah Melayu dinamakan Malaya dan bahasa Melayu dipanggil Malay.

Apabila Malaysia ditubuhkan pada tahun 1963 banyak rakyatnya yang bukan terdiri daripada orang Melayu terutama di Singapura. Tanah Melayu dan Malaya digantikan dengan istilah Malaysia Barat dan kemudian menjadi Semenanjung Malaysia.

Maka serentak itu juga, bahasa Melayu ditukar menjadi Bahasa Malaysia.

Seperti Bahasa Indonesia, Bahasa Malaysia juga membawa mesej kesaksamaan. Dari Aceh ke Papua Barat, Bahasa Indonesia digunakan secara saksama. Begitu juga dari Perlis hingga ke Sabah bagi Bahasa Malaysia.

Kedua-duanya tetap bahasa Melayu. Tetapi dengan nama Bahasa Indonesia dan Bahasa Malaysia, ia mempunyai misi kesaksamaan dalam  kalangan rakyat.

Masa depan kedua-dua bahasa juga adalah gandingan dan gabungan bersama.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/