Sabtu, 20 Julai 2013

ISU SOSIAL : Pemanduan tak beradab punca kemalangan


Oleh : Jeniri Amir
 
Kematian akibat nahas di Malaysia 6.3 kali lebih tinggi berbanding UK, Sweden, Belanda

Berjuta-juta pengguna dan kenderaan akan berada di jalan raya dan lebuh raya ketika balik ke kampung pada musim Aidilfitri beberapa minggu lagi. Kesesakan akan berlaku dan ini sekali lagi bakal menguji emosi dan sikap pemandu.

Namun, jika hasil kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) baru-baru ini dipegang, kita mempunyai alasan kuat untuk berasa khuatir sikap pemandu Malaysia. Kajian itu dijalankan antara 2009 hingga tahun lalu, mengukur tahap keberangan 5,248 pemandu di lebih daripada 103 daerah di seluruh negara.

Satu daripada sikap buruk rakyat Malaysia mengikut rakan saya dari negara asing dan pelancong yang saya temui ialah pemanduan yang buruk.

2.4 juta pemandu berang aras tinggi

Pemandu kita mudah berang dan gagal mengawal emosi ketika memandu. Berdasarkan kajian tadi, 18 peratus atau 2.4 juta daripada 13.3 juta pemandu kita berada pada kategori berang aras tinggi. Dari segi sikap buruk itu, wanita dikatakan mempamerkan sikap negatif itu lebih teruk daripada lelaki. Saya sering menyaksikan sikap berang pemandu di jalan raya terutama di kota dan bandar besar. Perangai mereka bertukar agresif sehingga nekad membuli pengguna jalan raya lain atau mengejar pemandu yang dimarahi.

Mengikut kajian itu, pemandu kita tiga atau empat kali lebih berang berbanding pemandu di Amerika Syarikat, Britain, Australia, New Zealand, Sepanyol dan Turki. Mungkin pemandu kita perlu belajar daripada pemandu di negara berkenaan dan juga di Jepun untuk memahami maksud pemandu berdisiplin. Mereka yang pernah ke Britain dan Jepun, pasti faham bagaimana tertib dan berdisiplinnya pemandu terbabit. Mereka sentiasa menghormati pemandu dan pengguna jalan raya lain. Sebaliknya, pemandu kita mudah dikuasai emosi dan kemarahan sehingga menjejaskan pengguna lain.

Sabar sebahagian daripada iman, tetapi itu dianggap tidak lebih sebagai slogan. Pemandu kita mudah marah, antaranya disebabkan perlakuan buruk pemandu lain, pemanduan tidak beradab dan berhemah, kehadiran polis, pemanduan perlahan dan sekatan jalan raya. Segelintir pemandu seolah-olah berasa diprovokasi jika pemandu lain memintas kenderaan mereka atau memandu terlalu perlahan. Kalaulah pemandu menjaga perangai, disiplin dan emosi, pasti, jumlah kes buli dan kemalangan di jalan raya tidak akan meledak.

Ops Sikap yang diadakan lebih 20 kali seolah-olah tidak mendatangkan kesan terhadap pemandu kenderaan bermotor di negara ini. Berdasarkan data rasmi, ada 200 peristiwa kemalangan jalan raya yang membabitkan kematian dan 230 insan terkorban sepanjang kempen Ops Sikap ke-22. Semua itu bertolak daripada sikap pemandu yang tidak berdisiplin dan tidak dapat mengawal perasaan ketika memandu. Berbanding di bandar kecil dan pekan kecil, pemandu bandar dan kota lebih tidak berdisiplin dan dikuasai emosi.

Kenderaan semakin bertambah

Adakah jumlah kenderaan yang semakin meningkat sehingga kesesakan semakin teruk menjadi punca? Jumlah kenderaan berdaftar di Malaysia tahun lalu meningkat 21,401,269 unit berbanding 20,188,072 pada tahun sebelumnya.

Amat penting bagi pemandu bukan saja mematuhi segala peraturan, tetapi juga sentiasa mengawal emosi ketika memandu. Pemandu yang berang boleh dianggap berisiko tinggi kerana emosi berkenaan besar kemungkinan menguasai perasaannya sepanjang perjalanan. Pemandu jenis ini tidak boleh diprovokasi kerana emosinya mudah terganggu, malah dia sanggup melakukan sesuatu di luar pemikiran manusia biasa. Pemandu jenis ini turut menyumbang kepada jumlah kemalangan yang tinggi.

Forum Pengangkutan Antarabangsa Paris mencatatkan ketika 30 negara menunjukkan penurunan kadar kematian jalan raya dari 2000 hingga 2009, hanya tiga negara merekodkan peningkatan. Paling ketara antara tiga negara itu ialah Malaysia, Argentina dan Kemboja. Malaysia berada pada kedudukan teratas dengan kadar kematian tertinggi iaitu seorang bagi 100,000 penduduk. Angka ini bukan sesuatu yang menggembirakan dan membanggakan.

Berdasarkan 23.8 kematian bagi setiap 100,000 penduduk tahun lalu, kadar kematian akibat kemalangan di Malaysia ialah 6.3 kali lebih tinggi berbanding dengan United Kingdom (UK), Sweden dan Belanda. Bagi 22 Ops Sikap dalam tempoh 2001-2010 itu 279,204 kes kemalangan, dengan 3,909 peristiwa kemalangan membabitkan sekurang-kurangnya seorang mati. Jumlah yang mati pula ialah 4,479 orang.

Adakah kemarahan ini cerminan tekanan di tempat kerja dan di rumah atau ini hasil peribadi yang lemah? Adakah kita kurang menekankan soal etika dan cara pemanduan berhemah ketika mereka menjalani latihan pemanduan?

Penulis ialah pensyarah di Universiti Malaysia Sarawak

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Sekolah Cuti Awal Sempena Aidil Fitri


Oleh : Nazura Ngah

Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan membenarkan sekolah mengambil cuti peristiwa atau cuti berganti sehingga tiga hari sempena Aidilfitri yang dijangka disambut 8 Ogos ini.

Bagi sekolah di negeri yang hujung minggunya Jumaat dan Sabtu boleh mula bercuti raya mulai Ahad, 4 Ogos, manakala sekolah di negeri yang hujung minggunya Sabtu dan Ahad bermula Isnin, 5 Ogos.

Berikutan itu, cuti sekolah sempena Aidilfitri dan pertengahan penggal kedua adalah bersamaan dua minggu, sehingga 17 atau 18 Ogos.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), Lok Yim Pheng, berkata pihaknya dimaklumkan pegawai Kementerian Pendidikan mengenai cuti tambahan itu, tiga hari lalu.

Katanya, NUTP membuat permohonan bertulis kepada kementerian selepas menerima pandangan ibu bapa dan sekolah yang menyarankan supaya sekolah dibenarkan bercuti lebih awal.

“Bagaimanapun, sekolah perlu membuat permohonan untuk mengambil cuti berganti kepada Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) masing-masing dan hari persekolahan berganti diputuskan atas pertimbangan jabatan,” katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Notis pemberitahuan

Yim Pheng berkata, notis pemberitahuan mengenai cuti berganti yang ditandatanganinya dipaparkan dalam laman web NUTP bagi memudahkan pihak pengurusan sekolah dan ibu bapa merancang cuti hari raya.

NUTP dalam surat kepada semua pengerusi dan setiausaha cawangannya, kelmarin, turut memaklumkan Kementerian Pendidikan tidak akan mengeluarkan surat pekeliling mengenainya.

Surat itu turut menyebut, semua sekolah diminta memohon kebenaran cuti sekolah berganti daripada JPN masing-masing berdasarkan Surat Siaran Kementerian Pelajaran Malaysia Bilangan 26 Tahun 2012 menurut Ruj.KP/PPM/7(13) bertarikh 9 Ogos 2012.

NUTP turut memaparkan pautan rujukan di alamat : 

http://www.moe.gov.my/upload/galeri_awam/2012/1344567047.pdf pada laman webnya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Kementerian Pendidikan Diminta Kaji Mengapa Pelajar Cemerlang Gagal Mendapat Tempat Di Universiti

Oleh  : EILEEN NG

BANGI :  Kementerian Pendidikan diarahkan oleh Kabinet untuk mengkaji kelemahan dalam prosedur pemilihan bagi kemasukan ke universiti-universiti tempatan berikutan ramai pelajar cemerlang gagal mendapat tempat.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S.Subramaniam berkata kementerian itu juga perlu lebih telus dalam proses pemilihan yang dilakukan.

"Saya percaya perkara ini boleh diselesaikan dengan lebih telus, untuk orang ramai mengetahui bagaimana proses pemilihan dilakukan. Ia adalah sistem (itu masalahnya), tidak begitu banyak kepada bilangan tempat," katanya selepas merasmikan Pameran Sains Kebangsaan Bagi Kanak-Kanak 2013.

Mengulas lanjut, Dr Subramaniam berkata kebanyakan pelajar dengan Purata Mata Gred Keseluruhan (CGPA) 4.0 ingin melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan tetapi universiti hanya boleh mengambil beberapa pelajar kerana tempat yang terhad.

Menurut beliau, terdapat mekanisme untuk menilai kesesuaian pelajar dengan mengambil kira pembabitan kokurikulum dan prestasi mereka semasa  temuduga untuk proses kemasukan.

"Isunya adalah ketelusan dan membiarkan orang ramai tahu apa sebenarnya berlaku. Apa yang berlaku di sini tidak banyak bezanya dengan negara lain. Di kebanyakan negara, tidak semua yang memohon mendapat tempat di universiti," katanya.

Beliau berkata majoriti pelajar cemerlang  layak mendapat tempat di universiti tempatan dan hanya kira-kira 30% daripada mereka gagal dalam permohonan untuk mendapat tempat di IPTA.

Bagaimanapun, beliau berkata pelajar yang gagal dalam permohonan itu boleh membuat permohonan sekali lagi.

"Kabinet akan mencari  jalan bagaimana untuk menempatkan mereka ke institusi pengajian tinggi swasta sekiranya permohonan rayuan mereka tidak berjaya," katanya.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/