Sabtu, 6 Julai 2013

Indonesia, Maghribi dominasi tilawah Al-Quran

Dasrizal Marah Naini (kanan) bersama Hajah Boussaq meraih Johan Tilawah Al-Quran pada Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa Kali Ke-55 di PWTC malam tadi. 

KUALA LUMPUR - Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ke-55 yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini selama lapan malam berakhir malam tadi dengan peserta Indonesia Dasrizal Marah Nainin muncul sebagai johan qari.

Bagi bahagian qariah, ia dimenangi peserta Maghribi, Hajar Boussaq.

Naib johan qari pula dimenangi peserta dari Iran, Mohammad Mashmoul sementara peserta Malaysia, Anuar Hasin menduduki tempat ketiga.

Sementara Hanimzah Jalaluddin dari Malaysia muncul naib johan bahagian qariah dan peserta Thailand, Natita Manasiya menduduki tempat ketiga.

Johan bagi kedua-dua kategori membawa pulang kepingan emas seberat 350 gram bernilai RM70,000 bersama wang tunai RM40,000, sebuah piala iringan, cenderamata dan sijil penghargaan yang disampaikan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Turut berangkat Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah. Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas dan isteri Toh Puan Majimor Shariff dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom turut hadir.

Dasrizal yang ditemui pemberita selepas majlis penyampaian hadiah menyifatkan kemenangannya itu sebagai anugerah daripada Allah S.W.T di atas usahanya selama ini selain dorongan daripada keluarganya.

"Tak ada kata lain yang bisa diungkap atas kemenangan ini yang bukan mengambil masa yang sekejap, dan saya bersyukur menjadi peserta antara yang terbaik," kata pensyarah di Maahad Tinggi Agama Islam Indonesia ini.  

Hajar Boussaq, 23, pula menyifatkan pengiktirafan sebagai johan qariah sebagai batu loncatan untuk beliau mengembangkan pengetahun serta kemahirannya dalam bacaan ayat suci Al-Quran.

"Saya tujukan kemenangan ini kepada kerajaan Malik Mohammed ke-VI selain bersyukur kerana menjadi juara dalam pertandingan yang mencabar di peringkat antarabangsa ini," kata pelajaran jurusan Pengajian Islam di Universiti Hamzah II, menerusi terjemahan kakitangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Khalid Osman.

Hanimzah pula berazam untuk terus memperbaiki mutu bacaannya yang diakuinya masih mempunyai kelemahan.

"Segala usaha saya tidak sia-sia dan saya berpuas hati dengan kejayaan ini," kata penjawat Jakim ini.

Seramai 43 peserta lain turut menerima hadiah saguhati bernilai RM3,000 setiap seorang beserta cenderamata dan sijil penyertaan.

Para juri berpendapat setiap peserta telah memperdengarkan mutu bacaan yang amat baik serta lancar dengan memelihara hukum tajwid.

Seramai 15 juri dari 10 negara antaranya Jordan, Mesir, Maghribi, Arab Saudi, Lubnan dan Qatar dipertanggungjawabkan untuk menilai bacaan setiap peserta.

Tilawah yang bertemakan 'Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah' bermula sejak 29 Jun lepas disertai 59 peserta terdiri daripada 37 qari dan 22 qariah dari 48 negara termsuk Sudan, Timor Leste, Mesir, Maldives, Sri Lanka serta Mauritius. - Bernama

ISU SOSIAL : 10 Sifat Majikan Terbaik


Oleh : Dr Sharifah Hayaati Syed Ismail
 
Kecemerlangan memimpin mampu jalin hubungan baik dengan pekerja

Dalam memacu perkhidmatan bertaraf dunia dan kelas pertama, sering kita menoleh ke arah pekerja yang sememangnya menjadi modal utama organisasi.

Ia adalah suatu hakikat yang tidak boleh disangkal bahawa pekerja yang cemerlang adalah jaminan kepada organisasi yang cemerlang.

Namun, antara faktor utama penentu kecemerlangan pekerja itu adalah majikannya. Majikan cemerlang sebenarnya adalah pengemudi kejayaan organisasi.

Kecemerlangan majikan bukan saja terletak pada kejayaannya memenuhi sasaran kerja dan organisasi, tetapi kemampuan memimpin dan mengurus pekerja dalam suasana kasih sayang.

Pengurusan kasih sayang bermaksud pengurusan yang menjalinkan hubungan yang baik dengan menunjukkan rasa hormat, menghargai dan menjaga kebajikan pekerja.

Pengurusan kasih sayang juga tidak menggadai ketegasan khasnya dalam membuat keputusan yang menjamin kesejahteraan jangka panjang kepada pekerjanya.

Ini tidak bererti yang majikan terpaksa pula bersifat lemah lembut dalam semua keadaan dan tidak pula bertegas dengan pendiriannya saja dalam semua keadaan.

Tiada ertinya sesebuah organisasi itu berjaya sehingga dijulang ke tahap dunia tapi pekerjanya sendiri tidak merasa bangga dan seronok melaksanakan tugasan. Hal ini sangat penting apatah lagi apabila rata-rata pekerja menghabiskan masa yang lebih panjang di tempat kerja dari di rumah.

Saling menghormati

Justeru, suasana yang harmoni dengan jalinan hubungan majikan pekerja yang baik serta saling menghormati tidak boleh dipandang remeh kerana kita mahu berjaya dan merasakan kejayaan, bukannya tekanan yang mengundang ketidakpuasan hati, krisis, konflik, stres, gangguan emosi dan kesihatan.

Indeks Persekitaran Kerja menunjukkan bahawa suasana kerja yang selesa dan perhubungan majikan dan pekerja yang baik menyumbang kepada pengurangan pertikaian dalam organisasi.

Justeru, dalam mengurus dengan kasih sayang, beberapa langkah penting untuk memenuhi hak pekerja perlu diambilkira oleh majikan.

Ia meliputi matlamat, misi dan visi yang ingin dicapai dari semasa ke semasa agar benar-benar difahami oleh pekerja. Majikan perlu menyediakan ruang untuk pekerja menyalurkan pandangan dan hasrat mereka dengan jelas serta menggalakkan budaya menyuarakannya secara berhemah.

Pandangan dari pihak bawahan kepada pihak atasan perlulah dinilai secara objektif dan dimanfaatkan dalam perancangan dan membuat keputusan.

Pekerja akan merasa dihargai apabila pandangan dan keputusan majikan turut mewakili mereka. Majikan perlu mengamalkan ketelusan. Majikan boleh dianggap mengkhianati pekerja jika tidak mengamalkannya dalam pengurusan.

Penyediaan polisi pekerjaan yang menarik dan kompetitif meliputi peluang kenaikan pangkat, skim latihan, polisi keselamatan dan insentif. Elakkan budaya pilih kasih serta membodek agar semua pekerja dilayan dengan adil dan saksama.

Sabda Rasulullah SAW: Orang yang bekerja untukmu adalah saudaramu. Allah telah mentakdirkan mereka bekerja di bawahmu. (Riwayat Imam Bukhari dan al-Tirmizi).

Justeru, selain pekerja yang perlu menunjukkan prestasi yang cemerlang dan berdedikasi, majikan juga perlu mengamalkan sifat dan nilai kecemerlangan.

Sepuluh panduan sifat majikan terbaik yang memiliki sifat al-Qawi dan al-Amin (kuat dan beramanah) ialah tidak membebani pekerja di luar kemampuan, mengutamakan kebajikan, menjamin keselamatan, mengeluarkan kata-kata dan bahasa sopan serta menghargai pekerja.

Selain itu, pembayaran gaji dan imbuhan dengan segera dan setimpal, menilai pekerja dengan objektif dan adil, menyediakan saluran dan peluang menyampaikan hasrat dan pandangan pekerja, mengamalkan perbincangan serta permuafakatan.

Pengurusan aduan dan konflik dengan bijaksana dan menyemarakkan suasana harmoni melalui jalinan tidak formal seperti dalam aktiviti keagamaan, rekreasi dan riadah adalah antara sifat majikan yang boleh dicontohi.

Rapatkan jurang hubungan

Langkah dan sifat yang diamalkan dengan benar oleh majikan ini dapat merapatkan jurang hubungan antara majikan dan pekerja serta menyediakan suasana persekitaran kerja yang kondusif lagi membahagiakan.

Ia sekali gus mampu mengubah suasana prejudis, menjemukan, putus asa, marah, konflik dan krisis kepada suasana tenang, ceria, optimis, berkeyakinan dan bersemangat yang dapat memberikan kepuasan bekerja. Pekerja yang ceria adalah pekerja yang inovatif, kreatif dan produktif.

Usaha ini menjadikan warga organisasi sebagai suatu pasukan kerja yang mantap sesuai dengan apa yang diingatkan dalam Surah al-Saff: Ayat 4 yang bermaksud, Sesungguhnya Allah suka orang yang berperang dijalan-Nya (untuk membela agamanya) dalam barisan yang teratur bagaikan sebuah bangunan yang tersusun kukuh.


Penulis Prof Madya di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan akar penyatuan nasional


Oleh  : Khairuddin Mohd. Zain

GUNAKANLAH apa sahaja terminologi, ‘penyatuan nasional’, ‘konsensus nasional’, ‘kesepakatan nasional’ - pokok pangkalnya rakyat sedang mengharapkan amalan dan tingkah politik yang lebih positif, pasca PRU-13 yang lalu. Kepada penulis, Perdana Menteri punya jiwa besar untuk menawarkan idea penyatuan nasional ini.

Menyusur sejarah, penulis terjumpa ucapan lama Almarhum Tun Razak sewaktu merasmikan Majlis Perpaduan Negara sekitar tahun 1971. Ucapan Tun Razak ini punya aura luar biasa. Terkesan dengan apa yang berlaku pada 13 Mei 1969, negara amat-amat memerlukan sifir politik yang baru.

“"Kejayaan Majlis ini bergantung kepada keikhlasan hati dan kesediaan saudara-saudara menyatakan pendapat secara jujur dan berterus terang dengan memandang semata-mata untuk kepentingan dan faedah negara keseluruhannya. Hanya dengan mengadakan perbincangan dengan jujur dan memberi pandangan-pandangan yang objektif, kita boleh memberikan makna penuh kepada Majlis Perpaduan Negara ini."

Ada beberapa kata kunci dalam bait ucapan Tun Razak ini. Keikhlasan, kesediaan, jujur, berterus terang, kepentingan dan faedah negara - adalah antara yang dapat jelas dicerna. Soalnya, rentak penyatuan nasional mesti ada sauh dan asasnya. Kepada penulis, pendidikan adalah asas yang paling wajar dijadikan prioriti.

Kepentingan pendidikan di dalam arus pembangunan negara ini jelas, apabila titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sewaktu Istiadat Pembukaan Penggal Pertama Majlis Parlimen awal minggu lalu menyentuh perkara sama. Titah Tuanku, menggaris harapan agar agenda transformasi pendidikan dapat dijayakan dengan sepenuhnya oleh kerajaan, sejajar dengan niat dan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

Mungkin di atas semangat yang sama, antara soalan-soalan awal yang ditanya pada Sidang Parlimen 2013 adalah berkenaan isu pendidikan. Soalan daripada Ahli Parlimen Lenggong (rujuk Hansard Parlimen, 26 Jun 2013), Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu (rujuk hansard Parlimen, 27 Jun 2013) dan banyak lagi soalan berkait isu pendidikan.

Di Parlimen juga, idea dan matlamat ‘Sekolah Wawasan’ dibangkitkan semula oleh Ahli Parlimen Langkawi. Garis masa transformasi Tingkatan 6, dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Kepala Batas. Isu pendidikan dalam kalangan kumpulan miskin bandar diangkat juga oleh Ahli Parlimen Setiawangsa. Untuk berlaku adil, wakil rakyat Bukit Katil dan Pandan juga ada menyentuh isu pendidikan.

Ternampak jelas, isu pendidikan ini sudah meruntuh sempadan ideologi dan ego politik. Kebanyakan wakil rakyat mahu ia ditangani dengan baik, sekali gus meletakkan mutu pendidikan Malaysia di tahapnya yang terbaik.

Penulis melihat ini suatu ruang yang sangat ‘strategik’ untuk dijadikan asas kepada penyatuan nasional. Mungkin, kalangan pihak berkepentingan, seperti Majlis Profesor Negara, NGO berteraskan pendidikan seperti Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) untuk menjemput kalangan Ahli Parlimen mengadakan diskusi meja bulat yang ikhlas.

NGO Melayu yang berorientasi dan berteraskan pendidikan tidak boleh bergerak dengan model lama. Konvensyen dengan resolusi panjang berjela, akhirnya tinggal menjadi hebat di atas kertas dan tidak diterjemah dalam bentuk pragmatisme dasar dan polisi.

Kalangan Ahli Parlimen wajar dirapati, bagi mencambahkan idea mereka yang kadangkalanya punya asas dan wajar dijayakan oleh kerajaan. Sebagai misal, Ahli Parlimen Limbang sewaktu membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat (4 Julai 2013), mempunyai idea yang sangat bernas dalam memastikan bidang sains dan teknologi serta kejuruteraan diberikan tumpuan yang lebih bersungguh.

Cadangan ini ada akar kajian akademiknya. Kajian yang dilakukan Direktorat Sains, Teknologi dan Industri OECD, menggariskan beberapa kelemahan Malaysia dalam membangun ekonomi berteraskan inovasi. Antara kelemahan ketara - kualiti sistem pendidikan, kekurangan tenaga pakar dan kurangnya linkage antara penyelidikan awam dan industri.

Isu ini perlu teliti secara jujur dan strategik. Yang pasti, ia tidak lagi boleh berlegar di atas kertas resolusi yang panjang berjela. Strateginya apa? Garis masa? Apa bidang tumpuan? Usaha yang sedemikian besar, sudah memerlukan usaha ‘rentas kementerian’ dan bukan lagi di atas bahu Kementerian Pendidikan semata-mata.

Dalam kajian OECD yang sama, antara ancaman terbesar kepada Malaysia adalah kemajuan berganda negara Asia lain dalam bidang sains, teknologi, inovasi dan industri kreatif.

Penubuhan Singapore University of Technology and Design (SUTD), dengan kerjasama Massachusetts Institute of Technology (MIT) dan Zhejiang University diangkat oleh kajian OECD sebagai model masa hadapan yang perlu dihambat oleh negara lain.

MIT institusi pendidikan ulung di dunia. Zhejiang University berada dalam Liga C9 (C9 League - sembilan universiti terhebat di China) dan berada kedudukan ketiga dalam Sina Ranking tahun 2009. Kerjasama ini amat dipuji oleh kajian OECD.

Debat pendidikan kita, baik di dalam media perdana mahupun alternatif, masih menjurus kepada soal keperluan sekolah vernakular, pengwujudan semula sekolah aliran Inggeris dan sebagainya. Negara lain, sudah mula jauh melangkah ke hadapan dengan model pendidikan ‘nasional’ yang tidak boleh diperdebatkan.

Ada juga soalan di Parlimen yang menjurus kepada usaha meliberalisasi bidang pendidikan secara total. Wakil Rakyat Ayer Hitam ada bertanya tentang status pengiktirafan ijazah di 820 buah universiti di Republik Rakyat China dan 157 buah universiti di Taiwan.

Itu belum lagi diambil kira pendirian NGO pendidikan Cina, Jiao Zong, yang sama sekali menentang cadangan penambahan masa mengajar Bahasa Malaysia daripada 180 kepada 270 minit seminggu di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina. Penentangan seperti ini merencatkan semangat ‘pelan strategik’ pendidikan yang dicadangkan oleh kerajaan.

Bila agaknya NGO Melayu berteraskan pendidikan, mampu duduk semeja dengan Dong Zong, Jiao Zong, Hindu Sangam dan sebagainya - dan mula berdialog sebagai ‘bangsa Malaysia sebenar’ dalam merencana isu pendidikan.

Pendidikan tidak boleh menjadi permainan bersifat ‘zero-sum’. Menang semua. Kalah semua. Jalan hadapan mestilah bersifat sederhana dan mendahulukan fikrah dan ideal negara. Kerajaan, kementerian tidak wajar ditekan-tekan dengan isu dan permasalahan sama.

Dialog dan pandang balas sememangnya boleh dan dibenarkan. Namun, ia juga mesti ada had dan limitasinya. Jika semua yang dicadang oleh kerajaan, walaupun setelah mendapat pandangan umum, kemudiannya ditolak semula oleh swadaya pendidikan, kita tidak akan bergerak ke mana.

Negara memerlukan kalangan NGO berteras pendidikan yang mempunyai fokus, program yang baik, keterbukaan dalam berdialog, akar hujah yang tuntas dan bersederhana dalam mempertahan pendirian dan prinsip. Mengemukakan pandangan politik mungkin dibolehkan, namun perlulah selektif.

NGO berteraskan pendidikan perlu lari daripada imej membuat ‘laporan polis’ dan lebih fokus dalam usaha ‘mempengaruhi polisi’.

Hijrah ini rasanya tidak mudah, ketika mana aktif atau tidaknya NGO diukur dengan berapa laporan polis yang telah dibuat untuk tahun itu. Selagi ‘polis’ mendahului ‘polisi, mungkin perjalanan kita jauh.

PENULIS ialah penganalisis politik dan sosial.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/