Ahad, 24 Mac 2013

ISU PENDIDIKAN : Lepasan SPM perlu bijak memilih bidang pengajian di universiti

GUNAKAN medium teknologi untuk mencari maklumat diingini

Oleh :  Ruhaiza Rusmin

Debaran menanti keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sudah berakhir minggu lalu dan kini masanya pula untuk merencanakan masa depan.

Ada banyak pilihan boleh dibuat, namun penulis percaya ramai yang kini sedang berpusu-pusu mengisi borang kemasukan Unit Pengambilan Pelajar (UPU) atau tercari-cari program sesuai diikuti untuk melanjutkan pengajian.

Biarpun mempunyai keputusan yang melayakkan banyak pilihan program, ramai lepasan SPM masih lagi salah membuat pilihan atau terkeliru dengan kehendak sendiri mahupun orang lain. Akhirnya mereka ‘tersung­kur’ hingga menjejaskan masa depan.

Penolong Pendaftar Kanan, Bahagian Pengambilan Pelajar, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor, Muhamad Nizam Noordin berkata, antara faktor mengapa lepasan SPM berdepan dilema atau salah membuat pilihan kerana tidak memperoleh maklumat lengkap mengenai program selain tidak selari dengan minat.

Menurutnya, sebagai empunya diri yang bakal melanjutkan pengajian, mereka perlu berusaha mencari apa jua maklumat dan bukan mengharapkan orang lain yang membuat keputusan.

“Bersikap lepas tangan atau menyuruh orang lain membuat pilihan bukan satu tindakan bijak, malah mungkin boleh mengundang masalah pada masa depan.

“Calon sebagai empunya diri juga perlu berusaha dan membuat keputusan sendiri kerana mereka yang bakal belajar.

“Membenarkan orang lain untuk membuat keputusan, membuat keputusan salah kerana bertentangan dengan minat atau salah memperoleh maklumat hanya akan menyebabkan mereka kecewa,” katanya.

Beliau berkata, pemilihan program seharusnya dibuat awal kerana lepasan SPM mempunyai masa hampir setengah tahun untuk membuat keputusan.

“Itu belum ditambah pendedahan mengenai program, prospek kerjaya mahupun pelbagai maklumat lagi sepanjang tempoh belajar.

“Jadi, tidak mungkin soal salah pilih, kurang maklumat atau tidak suka boleh timbul kerana akses ke arah itu kini sudah terlalu mudah.

“Kemungkinan kurang persediaan atau sikap ambil mudah untuk merancang masa depan menyumbang ke arah itu,” katanya.

Seramai 472,541 calon mendaftar untuk menduduki peperiksaan SPM tahun lalu dengan 15,793 calon memperoleh Gred A bagi semua mata pelajaran diambil.

Muhamad Nizam berkata, lepasan SPM juga diingatkan supaya lebih teliti membuat pilihan bagi mengelakkan konflik dan masalah berbangkit selepas mengikuti program ditawarkan.

Katanya, kesilapan itu bukan saja merugikan, malah merumitkan lagi keadaan kerana pertukaran program tawaran dengan program lain tidak mudah dan perlu mengikuti prosedur ditetapkan institusi pengajian.

“Perlu ingat, setiap kali penawaran tempat diberikan, ia bermakna muktamad. Sebarang permohonan pertukaran program atau kursus sukar dipertimbangkan kecuali jika benar-benar mempunyai alasan kukuh.

“Proses pengambilan juga membabitkan skala besar dengan puluhan ribu yang memohon. Institusi ada piawaian tersendiri untuk dipatuhi.

“Justeru, bagi yang ingin menyambung pelajaran, pastikan diri sudah muktamad dengan keputusan sedia ada. Jangan ada rasa ragu kerana ia juga boleh mengakibatkan masalah seperti patah semangat andai permohonan penukaran program ditolak,” katanya.

Katanya, kesilapan membuat pemilihan program boleh memberi kesan jangka panjang kerana turut berkait dengan peluang kerjaya selepas tamat pengajian.

“Satu sebab kita memohon masuk universiti atau kolej kerana ingin memperoleh pekerjaan selepas tamat pengajian.

“Oleh sebab itu penting menetapkan secara mutlak pilihan program kerana salah jangkaan boleh mendatangkan kesan terhadap pemilihan kerjaya.

“Benar ada kerjaya boleh diceburi dengan program pengkhususan berbeza tapi lebih baik jika dunia pekerjaan itu diselarikan dengan spesifikasi program ketika di institusi,” katanya.

Beliau tidak menolak pengaruh rakan juga boleh menyebabkan kesilapan pelajar ketika membuat pilihan.

“Ada pelajar beranggapan mengikut kata atau rentak rakan berbaloi, tapi jika pilihan ini dibuat bersandarkan faktor itu sebenarnya sangat berbahaya.

“Kemampuan seseorang berbeza antara satu sama lain. Mungkin rakan kita ada kemampuan mengikuti program tertentu tapi kita tidak.

“Jadi mengapa perlu memperjudikan masa depan semata-mata mahu mengikut rakan, sedangkan kita juga masih boleh membuat pilihan sendiri,” katanya.

Dengan pelbagai penawaran program disediakan institusi hari ini, beliau yakin pelajar lepasan SPM mempunyai banyak pilihan untuk disesuaikan dengan minat dan cita-cita.

“Jika dulu mungkin lepasan SPM hanya terikat pada pilihan tipikal seperti perubatan, pentadbiran perniagaan, kesetiausahaan, perundangan dan perakaunan. Hari ini macam-macam program ditawarkan.

“Buat saja pilihan kemudian belajar bersungguh-sungguh untuk berjaya. Ia cukup mudah, namun peliknya masih ada juga yang tidak tahu. Nasihat saya, buat pilihan mengikut minat dan tanpa paksaan, tentu tiada masalah,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU BAHASA : Bahasa dan pemikiran Baha Zain

Datuk Baharuddin Zainal (Baha Zain)

OLEH : AMINUDIN MANSOR

KEKUATAN Sasterawan Negara ke-12, Datuk Baharuddin Zainal (Baha Zain) terletak pada gaya penulisan yang tajam dan intelektual. Aspek bahasa dan pemikiran yang bernas dan agung terdapat dalam Kumpulan puisi Bayang-Bayang (1974), Dari Catatan tengah Malam (1978), Tiga Catatan Perjalanan (1980), Jalan Desa Ke Kota (1994) dan Menangguhkan Kebenaran dan Sajak-Sajak lain (2008).

Ini jelas daripada kumpulan puisinya yang pertama memperlihatkan gaya, bentuk dan penyampaiannya sangat mengesankan. Isu yang dipilih jarang disentuh dalam kalangan penyair lain.

Pengkritik penting Rom, Dionysius Cassius Longinus mensyaratkan lima prinsip karya terbaik, iaitu pemikiran yang agung, emosi yang intens, komposisi yang kemas, pemilihan diksi dengan metafora yang sesuai dan penggunaan bahasa yang tepat.

Seperti puisi Dalam Diri, perhatikan sajak yang berbentuk prosa  apa yang disuarakan oleh penyair ini :

“Kalau ada sesuatu yang paling sulit difahami sebenarnya ialah diri. Dunia misteri itu terlalu akrab; kita bawa ia bersama-sama ke mana-mana sahaja seperti bayi dalam kandungan. Bagaimana kita mahu mencari jarak untuk mentafsirnya? Ia merupakan nafsu berahi, benci amarah, tamak haloba, dan iri hati yang bergomol untuk menang di sisi kesucian dan keindahan. Kita terumbang-ambing dalam belantaranya - sepi dan payah. Hanya misteri jugalah yang merenggut kita keluar ke dalam gerimis dan embun yang lembut setelah kita insaf bahawa yang mengasyikkan itu, ah! Sering juga noda."

(Petikan: Dalam Diri Esei dan Puisi Baha Zain DBP, 2002).

Justeru, Dionysius yang menjadikan aspek bahasa sebagai ketinggian mutu karya dan pemikiran yang agung, agak luas terserlah dalam puisi Baha Zain. Ini dapat dilihat melalui kumpulan puisinya yang pertama Perempuan dan Bayang-Bayang, dan juga kumpulan puisinya yang lain iaitu, Dari Catatan tengah Malam dan Tiga Catatan Perjalanan.

Bahasa yang digunakan agak provokatif, tajam tetapi melunakkan. Latar kehidupan dan pengalamannya turut mempengaruhi atau hidup bersama dalam arus perkembangan seni budaya di negara ini.

Kebanyakan karyanya mencerminkan sikap dan fikiran budayanya secara peribadi yang mungkin sejalur atau bertentangan dengan susuk budaya yang rasmi.

Rahman Shaari mengatakan, sebagai penyair , Baha Zain sedar benar, dia perlu berbahasa mengikut tuntutan hati nuraninya, iaitu puisi yang langsung dari hati dan fikiran. Maka jelaslah Baha Zain mempunyai kekuatan menulis sajak sinis yang mencakupi pelbagai tema seperti kemasyarakatan, keagamaan dan kemanusiaan disampaikan dengan kemas.

Baha Zain sebenarnya secara tidak langsung pernah berguru dengan Sasterawan Negara Usman Awang ketika sama-sama bertugas di Dewan Bahasa.

Ini diungkapkan oleh beliau melalui sajaknya Salam Kepada Usman. Tulisnya, “ Tongkat, Setelah berkali-kali kubaca sajakmu, Engkau bukan lagi sekadar sahabatku, Engkau adalah guruku."

Tulisan dalam bentuk eseinya mudah difahami dan puisinya yang kritis dan sinis terhadap dunia moden menjadikan suara yang akrab dan penuh tanggungjawab terhadap masalah dan nasib bangsanya. Ini dapat dilihat dalam puisinya yang memenangi Hadiah Karya Sastera seperti Dalam Lingkaran, Topeng-Topeng dan cerpennya Malam Yang Melemparkan.

Begitu juga dalam puisi Hadiah sastera Perdana Malaysia (HSPM) seperti puisi Pernahkan Engkau Mentafsir Kedamaian (HSPM 2002/2003), Apabila Menulis Puisi (HSPM 2008/2009), dan dua buah puisi pada tahun lepas iaitu, Permainan Mimpi dan Dalam Persekitaran kata-kata (HSPM 2010/2011).

Baha Zain menulis esei, kritikan, puisi, dan cerpen. Beliau juga menyusun semula Hikayat Bakhtiar, Hikayat Omar Umayyah, dan Hikayat Cekal Waneng Pati. Namun dalam genre puisi merupakan pilihan utamanya.

Banyak puisinya termuat dalam beberapa antologi bersama dan empat buah kumpulan puisinya telah diterbitkan, iaitu Perempuan dan Bayang-Bayang, Dari Kertas Catatan Tengah Malam, dan Tiga Catatan Perjalanan (Three Sketches from A Journey) dalam dwibahasa.

Dalam genre kritikan pula, Baha Zain bukan sahaja sebagai pengkritik yang disegani malah gaya penulisannya tajam, sinis dan menarik dengan cetusan fikirannya yang mengajak khalayak terus berfikir.

Beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sastera pada tahun 1963 di Universiti Malaya dan Sarjana Sastera di Universiti Indonesia Jakarta, pada tahun 1972. Namanya sangat akrab dengan pelajar sekolah menengah melalui sajak yang dipilih sebagai teks Komponen Sastera (Komsas) iaitu sajak Di Kota Kecilku.

Baha Zain pernah berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1963 sehingga menamatkan perkhidmatannya sebagai Timbalan Ketua Pengarah pada tahun 1984. Kemudian beliau berkecimpung dalam dunia perniagaan dalam bidang penerbitan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Memartabatkan Kesusasteraan Melayu


Oleh : MD ISHAK A. RAHMAN

KESUSASTERAAN Melayu pada era 70-an dan 80-an menjadi salah satu mata pelajaran pilihan utama di sekolah asrama penuh apatah lagi di sekolah biasa. Golongan pelajar berpendidikan sastera pada masa itu ramai yang berjaya menjadi pemimpin, pentadbir, doktor, peguam, tokoh ilmuan, serta tokoh penting dalam masyarakat.

Keadaan ini telah berubah, pelajar tidak mendapat motivasi untuk mempelajari mata pelajaran itu dengan alasan mata pelajaran ini tidak membantu masa depan pelajar, dan sesetengahnya menolak mata pelajaran sastera Melayu dengan alasan pelajar sudah mempelajari komponen sastera (komsas) dalam Bahasa Melayu.

Jika kita melihat matlamat pembelajaran bahasa Melayu hanya sedikit sahaja yang berkaitan dengan sastera. Begitu juga dalam penilaian Bahasa Melayu, komponen sastera hanya sebahagian sahaja dalam soalan Bahasa Melayu.

Kandungan mata pelajaran Bahasa Melayu yang menggunakan komponen sastera sekadar memahami maksud kata atau frasa, sedikit kemahiran sastera, serta kemahiran berfikir. Penekanan diberikan kepada penilaian kemahiran berbahasa. Jelasnya, penghayatan sastera amat sedikit dalam pengajaran Bahasa Melayu.

Berbanding dengan mata pelajaran Kesusasteraan Melayu, pelajar perlu memiliki kemahiran mengupas dan mengulas pelbagai aspek sastera di samping menulis karya sastera.

Malah, pelajar dapat menguasai kemahiran bahasa yang lebih tinggi kerana memahami unsur keindahan dan maksud konotatif yang mencabar minda.

Kita juga seharusnya menerima dan memikirkan cadangan agar melakukan transformasi terhadap sukatan pelajaran kesusasteraan Melayu kepada mata pelajaran ala kemahiran hidup. Kita perlu menyingkap perjalanan hidup bekas lulusan sastera dan kemanusiaan yang telah berjaya. Mereka mempunyai pengalaman bidang-bidang yang boleh diceburi oleh lulusan sastera. Bidang tersebut boleh diterapkan dalam mata pelajaran Kesusasteraan Melayu.

Bidang kerjaya lulusan kesusasteraan Melayu yang utama pada dasarnya ialah menjadi penulis. Kerjaya penulis sebenarnya mempunyai masa depan yang cerah sekiranya diusahakan secara kreatif dan inovatif. Bukan tidak ada penulis bahasa Melayu yang menyara hidup dengan menulis. Malah, jika ada inisiatif untuk menterjemahkan karya ke bahasa lain agar pasaran lebih luas, tidak mustahil penulis boleh mendapat hasil yang lumayan.

Kita masih kekurangan buku untuk bacaan kanak-kanak dan remaja. Kita terpaksa menterjemah buku daripada bahasa asing. Walaupun langkah ini merupakan satu usaha yang positif, tetapi alangkah baiknya jika kita mengeluarkan buku karya penulis tempatan. Malah, terdapat kedai buku di negara kita lebih banyak menjual buku-buku import daripada buku-buku karya tempatan.

Ketajaman

Memang terdapat pelajar yang berbakat dan berminat dalam bidang kesusasteraan. Jika mereka tidak diberi dorongan dan pendidikan dalam bidang yang diminati, apa lagi dipaksa mempelajari mata pelajaran lain, tentulah bakat mereka tidak dapat diketengahkan dengan lebih mantap. Kita akui, ada pelajar yang tidak didedahkan dengan ilmu sastera boleh menjadi penulis karya kreatif. Namun, ketajaman mereka akan lebih terserlah jika mereka memiliki asas ilmu sastera.

Selain itu, bidang sastera juga meliputi urusan untuk mengadakan seminar, pertunjukan pentas, dan sebagainya. Sebagai contoh, kerjaya pengacara dalam majlis-majlis tersebut, tentu lebih berkesan sekiranya seseorang itu menguasai kemahiran sastera. Mereka bukan sahaja boleh mengungkapkan kata-kata indah, malah boleh berpantun atau berpuisi yang akan lebih memberi nyawa kepada majlis tersebut.

Akhir sekali, peluang pelajar Melayu untuk mengambil Kesusasteraan Melayu semakin terhad kerana mereka telah mengambil jumlah mata pelajaran maksimum. Sementara pelajar bukan Melayu digalakkan untuk mengambil mata pelajaran kesusasteraan Inggeris, Cina, dan Tamil.

Bukankah lebih wajar semua pelajar diwajibkan mengambil mata pelajaran Kesusasteraan Melayu? Dengan ini, pelajar kita akan lebih fasih berbahasa Melayu dan memahami budaya tempatan. Sesungguhnya, memartabatkan Kesusasteraan Melayu merupakan usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu secara berkesan dan menebalkan jati diri bangsa.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Bahasa Melayu Penting Dalam Budaya

Cikgu Mohd Naim Bin Daipi
Berikut ialah wawancara antara wartawan Berita Harian Singapura ( MOHD NOOR A. RAHMAN) dengan tokoh bahasa, CIKGU MOHD NAIM BIN DAIPI yang mengupas tentang perkembangan bahasa Melayu di Singapura .

MELAYU SINGAPURA PRAGMATIK

Soalan (S): Tidak lama dahulu Cikgu ada membentangkan kertas kerja di Malaysia. Boleh secara ringkas berikan inti pati dan rumusan kertas kerja itu.

Jawapan (J): Kertas kerja itu bertajuk Bahasa Melayu Singapura dan cabaran masa muka dan disampaikan pada 7 Disember tahun lalu.

Kertas kerja itu mempunyai beberapa bahagian. Pertama, latar belakang bahasa Melayu di Singapura berdasarkan petikan tokoh-tokoh utama. Umpamanya, Pak Liaw (Dr Liaw Yock Fang) selalu menyatakan sebagai bahasa kebangsaan, bahasa Melayu perlu dipertingkat penggunaannya.

Selain itu, saya menukil kenyataan mantan perdana menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang pernah berkata bahasa Melayu di Singapura sudah memasuki zaman kepupusannya. Saya menyatakan pandangan itu kurang tepat.

Turut disentuh, pencapaian orang Melayu Singapura termasuk soal kebahasaan seperti sikap pragmatik bangsa Melayu Singapura yang mempelajari bahasa Inggeris kerana bahasa itu penting. Saya juga menyentuh tentang bahasa Melayu dalam konteks dasar dwibahasa selain krisis keyakinan pengguna bahasa Melayu dan peranan badan-badan teras/tunjang seperti Yayasan Mendaki, Muis, Mesra dan AMP umpamanya yang kurang mendukung dalam perkembangan bahasa Melayu.

Terakhir, tentang peranan badan bahasa seperti Majlis Bahasa Melayu Singapura (MBMS), Jawatankuasa Pembelajaran dan Penggalakan Penggunaan Bahasa Melayu (MLLPC), dan Pusat Bahasa Melayu dalam melestarikan bahasa Melayu di Singapura.

BADAN TUNJANG KURANG SEMANGAT

S: Kenapa Cikgu berpendapat badan tunjang  yang disebutkan itu kurang mendukung perkembangan bahasa Melayu?

J: Badan-badan ini memang menjuruskan usaha ke arah keutamaan mereka dan kita dapat memahaminya. Tetapi apabila sehingga menidakkan penggunaan dan peranan bahasa Melayu di badan-badan itu, ini akan menjadikan bahasa Melayu itu lemah.

Ini termasuk tidak dijadikan bahasa Melayu sebagai wadah berbincang, mengeluarkan pendapat dan sebagainya. Dengan demikian, pengguna akan berasa dirinya tidak perlu lagi berbahasa Melayu dan tidak perlu berfikir dalam bahasa Melayu. Walhal, mereka berupaya meningkatkan daya saing orang Melayu dalam banyak hal, dan dengan menggunakan bahasa Melayu, akan melengkapkan lagi peranan mereka.

PROSES PELENYAPAN BAHASA BERLAKU?

S: Apakah antara reaksi selepas Cikgu membentangkan isu-isu di dalam kertas kerja itu?

J: Reaksinya agak positif dan mereka umumnya memahami kedudukan bahasa Melayu di Singapura. Ini berbeza dengan tempoh 1980-an dahulu sewaktu saya membentangkan kertas kerja di sana mengenai kebudayaan nasional Singapura.

Dahulu mereka menganggap budaya Melayu sudah hilang di Singapura. Walaupun pada masa itu saya beri beberapa contoh seperti penjualan akhbar Berita Harian yang kukuh - mencapai antara 200,000 hingga 250,000 pembaca Melayu - tetapi mereka tetap menyatakan proses pelenyapan sedang berlaku di Singapura.

Kini, mereka ingin lebih tahu tentang pelapis aktivis bahasa Melayu di Singapura termasuk persatuan yang menjalankan kegiatan berkaitan bahasa Melayu.

DOMINASI BAHASA INGGERIS

S: Ada pendapat menyatakan bahasa Inggeris kini mendominasi bahasa Melayu di kalangan orang Melayu. Apakah pendapat Cikgu?

J: Saya teringat kata-kata Profesor Edwin Thumboo pada akhir 1970-an dengan beliau menyatakan, secara tidak langsung, bahawa satu masa nanti bahasa Inggeris mungkin akan 'membunuh' bahasa ibunda.

Pada pendapat saya, gejala-gejala itu mungkin berlaku. Tetapi nampaknya orang Melayu bersikap positif dan pragmatik terhadap penggunaan bahasa Inggeris dan melihatnya sebagai bahasa penting terutama dalam era kesejagatan sekarang. Tetapi tidaklah sampai kita jadikan bahasa Melayu itu sebagai tidak penting pada masyarakat kita sendiri.

Bahasa Melayu mengandungi etika-etika murni di dalamnya yang boleh menjadikan pendidikan kita lebih lengkap. Bahasa Melayu mempunyai akal dan akar, yakni minda dan budaya yang merupakan gabungan holistik untuk membentuk keperibadian seseorang.

Selepas tsunami melanda Aceh pada Disember 2004, mantan Menteri Pembimbing, Encik Lee Kuan Yew, ada menyarankan agar 15 peratus warga bukan Melayu Singapura mempelajari bahasa Melayu agar menangani keterbasan bahasa antara penduduk bukan Melayu Singapura dengan penduduk di rantau ini yang rata-rata berbahasa Melayu.

Tetapi nampaknya usaha mencapai matlamat itu agak lemah. Namun pada masa yang sama, saya gembira dengan usaha pemerintah menganjurkan pembelajaran Program Bahasa Melayu Khas di peringkat menengah yang merangsang pelajar bukan Melayu mempelajari bahasa Melayu. Perkara ini wajar kerana Singapura berada di tengah-tengah kelompok negara Nusantara.

KRISIS KEYAKINAN

S: Apakah ada 'krisis keyakinan' dalam kalangan orang Melayu tentang bahasa ibunda mereka sendiri?

J: Peratusan kelulusan pelajar Melayu dalam bahasa Melayu tidak berganjak daripada kedudukan yang baik.

Namun, ada semacam kurang yakin orang Melayu untuk menggunakan bahasa Melayu dalam bidang 'perniagaan' terutamanya media. Media Melayu terpaksa menggunakan tajuk program yang salah dalam bahasa Melayunya  atau tidak menggunakan langsung bahasa Melayu, kerana menitikberatkan faktor 'rating' dan keberkesanannya pada perniagaan.

Yang terbaru, tajuk rancangan Muzik Arena, padahal dari segi bahasa ini adalah salah. Seharusnya disebut Arena Muzik, berdasarkan hukum bahasa Melayu. Kesilapan ini boleh menjadi ikutan para penonton. Saya pernah mencatatkan lebih 30 tajuk yang kemungkinan ditulis dalam bahasa yang celaru, dan pernah menegur pihak tertentu.

Ada juga yang menyatakan krisis keyakinan ini disebabkan bahasa baku.

Saya fikir itu bukan faktor utama tentang timbulnya krisis keyakinan kerana sebutan baku itu adalah sebahagian usaha pembakuan bahasa Melayu keseluruhannya termasuk dalam aspek tatabahasa, ejaan, istilah dan perkamusan bahasa Melayu.

Sebutan baku sebenarnya memudahkan pembelajaran dan memudahkan orang menggunakan bahasa Melayu, dan usaha-usaha ini akan berbaloi jika ada dukungan keluarga, pelajar, pengajar dan dalam usaha melestarikan bahasa Melayu di kalangan pengguna.

PERANAN IBU BAPA

S: Apa peranan golongan ibu bapa di rumah dalam melestarikan penggunaan bahasa Melayu?

J: Saban minggu saya mengajar cucu dan cucu saudara saya dengan memberi tuisyen bahasa Melayu. Nampaknya usaha ibu bapa mereka belum mencukupi sehingga dapat memberi keyakinan kepada anak-anak itu berbahasa Melayu.

Ini satu contoh agar ibu bapa perlu meningkatkan usaha agar anak mereka dapat mahir dalam kededua bahasa Melayu dan Inggeris. Jangan pula, yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran. Ibu bapa sendiri harus meningkatkan penggunaan bahasa Melayu, selain mengetahui serba sedikit tentang tatabahasa Melayu agar mereka juga dapat mengajar bahasa Melayu di rumah kepada anak-anak mereka.

Saya berharap agar ibu bapa dapat memperuntukkan masa dan usaha yang mencukupi untuk berbahasa Melayu di rumah yang boleh membantu meningkatkan kemahiran anak-anak mereka dalam bahasa Melayu.

CABARAN BAHASA MELAYU SERANTAU

S: Apakah cabaran penggunaan bahasa Melayu ini hanya unik di Singapura, atau juga berlaku di Malaysia dan di rantau Nusantara ini?

J: Tun Dr Mahathir pernah menyebut anak-anak Malaysia terutama di kawasan bandar pun sudah jarang berbahasa Melayu.

Di Indonesia, kian ramai penduduknya mengejar-ngejar penggunaan bahasa Inggeris. Di Brunei ada isu bahasa sukuan yang kental dan banyak digunakan di rumah, dan mereka tidak menganggap bahasa Melayu itu sebagai bahasa ibunda mereka. Ini antara masalah serantau.

Perkara-perkara ini menjadi cabaran dalam usaha melestarikan bahasa Melayu dan badan-badan berwenang dalam bahasa Melayu perlu melihat perkara ini agar penggunaan bahasa Melayu dapat terus dipertingkat dari semasa ke semasa terutamanya mengadakan wadah dan kegiatan yang memberi peluang kepada pengguna bahasa Melayu menggunakan bahasa tersebut khususnya di luar sekolah.

LANGKAH SETERUSNYA

S: Apakah langkah-langkah dalam memastikan orang Melayu pada masa sekarang, dan akan datang, akan terus mampu berbahasa Melayu, melestarikannya, malah mampu menanam rasa jati diri di kalangan orang Melayu agar bangga menggunakan bahasa Melayu?

J: Kita tidak pernah menolak bahasa Inggeris. Kita tidak pernah menyatakan bahasa Inggeris tidak wajar dipelajari kerana ia memang memberi kesan ekonomi yang baik kepada masyarakat. Bahasa Inggeris juga membantu kita mengejar kemajuan dan berdaya saing. Namun, bahasa Melayu sebagai bahasa yang penting dalam budaya kita, harus ada usaha-usaha pelestarian dan mendapat tempat yang utama dalam masyarakat kita.

Ibu bapa, anak-anak, guru, sekolah dan sebagainya harus menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa yang penting untuk membangun masyarakat kerana dalam bahasa Melayu ada banyak unsur yang dapat membina peribadi yang baik dan menyediakan pembelajaran yang lebih holistik.

Usaha berterusan pihak berwenang terutama MBMS dan badan-badan setempat yang menganjurkan kegiatan bahasa Melayu merupakan satu usaha yang amat baik dan dari masa ke masa, penglibatan peserta juga meningkat. Contohnya, ada kegiatan dalam Bulan Bahasa yang menampakkan peningkatan dari segi bilangan peserta dan ini menjadi semacam dorongan kepada kita terus memajukan bahasa dan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa penting di kalangan masyarakat Melayu.

Kami sedia menerima kritikan membina sebagai satu maklum balas penting, namun usahlah sampai menyenda-nyenda kerana itu sememangnya kurang wajar.

Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/

ISU BAHASA : Banggalah Dengan Bahasa Melayu Kita


Oleh : FESAL IDRIS

LEBIH  kurang 500 tahun lalu, sebelum datangnya kuasa penjajah Barat ke rantau Nusantara atau Kepulauan Melayu (Malay Archipelago), bahasa Melayu ialah 'lingua franca' atau bahasa perhubungan yang menghubungkan rumpun bangsa Melayu serantau bagi segenap hal ehwal kehidupan termasuk siasah, perdagangan, budaya, kemasyarakatan dan keagamaan.

Bahasa Melayu menjadi begitu penting sehinggakan Stamford Raffles menggajikan Munsyi Abdullah untuk menjadi penyambung lidah di antara pihak Inggeris dengan masyarakat Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dan Singapura.

Sebelum Inggeris, Alphonso D'Albuqurque dari Portugal, pada 1511, telah menjatuhkan kerajaan Melayu Melaka yang menjadi pusat perdagangan dan budaya rumpun Melayu di rantau ini.

Penjajah Barat, terutama sekali pihak Inggeris, telah berjaya menggantikan bahasa Inggeris menjadi bahasa yang ada nilai ekonomi yang dahulu dikuasai bahasa Melayu di pusat-pusat perdagangan serantau.

Penguasaan bahasa Inggeris itu telah menjadi suatu macam kemestian untuk hidup dan memajukan diri dalam dunia yang mementingkan ilmu dan persaingan hebat untuk sentiasa berada di depan.

Namun cuba kita alihkan pandangan ke benua Eropah Barat yang rata-rata bangga menggunakan bahasa ibunda masing-masing. Mereka tidak akan berhubung dengan sesiapa yang tidak tahu menggunakan dan faham bahasa ibunda mereka.

Contohnya, orang Perancis tidak akan bercakap dengan orang asing yang bercakap dengan mereka dalam bahasa Inggeris. Pada masa yang sama, mereka mempunyai ilmu dan keupayaan bersaing dengan Boeing dalam membina kapal terbang Airbus.

Mereka juga mampu membina kapal terbang jet pejuang Mirage untuk bersaing dengan F16 dari Amerika Syarikat.

Orang Jepun dan Korea menterjemahkan buku-buku keilmuan daripada bahasa Inggeris ke dalam bahasa ibunda mereka, dengan syarikat Samsung pula membuktikan keupayaan mereka bersaing dengan Apple iPhone dalam bidang telefon bijak. Jepun pula terkenal dengan kereta murah dan menjimatkan minyak.

Pengasas Genting Highlands Resort, mendiang Lim Goh Tong, cuma tahu sedikit bahasa Melayu dan tidak faham sepatah bahasa Inggeris, tetapi berkat usaha gigih,  akhirnya menjadi seorang yang keenam terkaya di Malaysia semasa hayatnya.

Kesimpulannya, apa yang membuat mereka begitu yakin menggunakan bahasa ibunda masing-masing dan dapat bersaing?

Jawapannya ialah mereka ada harga diri dan pemikiran merdeka yang tidak boleh dijual beli dengan harta benda dunia. Mereka berusaha mendapatkan ilmu yang membolehkan mereka bersaing dan mengekalkan kemerdekaan pemikiran mereka.

Ringkasnya, mereka tidak mahu dijajah, baik  dalam kehidupan mahupun pemikiran mereka. Jelaslah, ini membuktikan yang budi dan bahasa tidak boleh dijual beli.

Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/

ISU KENEGARAAN : ESSCOM sebagai arahan pusat


Oleh : AZMI HASSAN

MUNGKIN ramai rakyat Malaysia merasa gelisah dengan keadaan keselamatan di pantai timur Sabah sehingga memaksa kerajaan menubuhkan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM). Pembentukan ESSCOM telah diumumkan secara dasar oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Mac lalu yang merangkumi kawasan pantai timur negeri itu termasuk Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu.

Memang benar ESSCOM bukanlah sesuatu yang asing bagi Malaysia kerana ketika Sarawak berhadapan dengan ancaman komunis pada tahun 1970-an, Kawasan Keselamatan Rajang (RASCOM) secara khusus diujudkan untuk berhadapan dengan ancaman tersebut.

Sudah pasti ada yang mempersoalkan mengapa baru kini kerajaan menubuhkan ESSCOM sedangkan ancaman keselamatan memang sudah lama ujud seperti beberapa siri penculikan yang didalangi oleh kumpulan pengganas dari selatan Filipina.

Perlu ditekankan bahawa selama ini sememangnya ujud beberapa struktur keselamatan khas khusus untuk menangani isu keselamatan Sabah yang dianggap begitu mencabar dan unik. Mencabar kerana perairan terbuka sepanjang 1,400 kilometer begitu sukar untuk diawasi dan unik kerana komposisi penduduk Sabah yang mempunyai sejarah asal usul begitu menarik.

Operasi Padanan & Sipadan Island Resort atau lebih dikenali dengan nama singkatan Ops Pasir adalah salah satu struktur keselamatan yang diujudkan untuk berhadapan dengan ancaman khusus iaitu penculikan pelancong terutama sekali di pulau terpencil. Ops Pasir mula diperkenalkan pada tahun 2000 dan diuruskan oleh Markas Angkatan Bersama, Angkatan Tentera Malaysia (MAB-ATM).

Begitu juga dengan organisasi keselamatan lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Jabatan Imigresen mempunyai peranan tertentu demi menjamin keselamatan perairan Sabah.

ESSCOM ditubuhkan bukan kerana fungsi ATM, PDRM, APMM dan Imigresen tidak efektif atau untuk mengambil alih tugas tetapi sebenarnya untuk memantapkan lagi semua operasi yang dilaksanakan oleh entiti organisasi tersebut.

Selama ini setiap aktiviti organisasi tersebut melaksanakan tugas masing-masing secara berasingan kerana setiap entiti tersebut mempunyai arahan pusat (central command) yang berbeza. Timbul beberapa kekangan terutama sekali dari segi kepantasan berkongsi maklumat risikan kerana masing-masing mempunyai strategi dan kepentingan yang berlainan di antara satu sama lain.

Betapa pentingnya penyelarasan arahan pusat diserlahkan lagi apabila Ops Pasir ATM dikendalikan oleh MAB kerana untuk menyelaraskan tugas antara tiga cabang perkhidmatan utama mereka iaitu tentera darat, laut dan udara.

Amerika Syarikat (AS) umpamanya telah belajar daripada kesilapan kerana tidak mempunyai penyelarasan perkongsian maklumat risikan di antara Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dan Agensi Penyiasatan Pusat (CIA) yang mengakibatkan kegagalan mengesan plot serangan pengganas yang berlaku pada 11 September 2001. Kini mereka menubuhkan satu entiti khas yang dipanggil Jabatan Keselamatan Dalam Negeri (Homeland Security) sebagai asas penyelarasan semua aktiviti keselamatan AS.

Dengan adanya entiti Homeland Security dengan diketuai oleh Setiausaha yang lebih popular dikenali sebagai Czar keselamatan, semua aktiviti umpamanya oleh FBI dan CIA dapat diselaraskan. Konsep ini bukan sesuatu yang asing dan ESSCOM juga mempunyai maksud yang serupa.

Penyelarasan

Beberapa hari lepas Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr. Ali Hamsa telah mengumumkan ESSCOM akan melantik seorang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang bertanggungjawab melakukan penyelarasan segala operasi keselamatan bukan sahaja agensi seperti ATM, PDRM, APMM dan Imigresen tetapi juga Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM). CEO ESSCOM ini adalah tidak ubah seperti Czar Homeland Security AS.

Kesan awal penubuhan ESSCOM telah pun mulai dirasai walaupun CEOnya belum dilantik kerana PDRM telah mengumumkan akan memperkukuhkan barisan formasi dan aset pasukan itu dan akan membangunkan enam buah balai polis baharu kerana kawasan rangkuman ESSCOM meliputi sembilan daerah pentadbiran polis.

Untuk menghayati aspirasi penubuhan ESSCOM, rakyat Malaysia perlu juga meneliti perjalanan sejarah kaedah pengawalan sempadan AS-Mexico sepanjang 5,000 kilometer. Tidak keterlaluan jika diandaikan sejarah sempadan AS-Mexico ini adalah begitu selari dengan keadaan sempadan Sabah-Selatan Filipina.

Sebahagian besar wilayah di California, Arizona, New Mexico dan Texas adalah wilayah asal Mexico yang terpaksa diserahkan kepada AS mengikut Perjanjian Guadalupe Hidalgo yang dimeterai pada tahun 1848. Pada awalnya kawalan sempadan di antara kedua-dua negara tidak mempunyai kawalan yang ketat dan rakyat kedua-dua negara bebas keluar masuk.

Sebab itu dikatakan komposisi penduduk keempat-empat negeri AS yang bersempadan dengan Mexico mempunyai pertalian persaudaraan yang rapat di antara kedua-dua negara dan senario ini adalah begitu serupa dengan keadaan di Sabah.

Kawalan keselamatan AS-Mexico mula diperketatkan pada era Presiden Ronald Reagan tahun 1980-an apabila masalah penyeludupan dadah menjadi meruncing. Walaupun berbagai teknologi canggih digunakan dan pembinaan pagar konkrit dibina untuk mengekang aktiviti ini, hanya kejayaan yang terhad telah diperolehi.

Sebab utama adalah kerana tidak ada koordinasi dan penyelarasan aktiviti agensi yang mengawal sempadan yang membuatkan segala usaha mendapat kesan minimum. Menyedari hakikat ini pada tahun 1994 Presiden AS pada ketika itu Bill Clinton telah melantik Alan Bersin sebagai Czar pengawalan sempadan AS-Mexico untuk menyelaras semua aktiviti kawalan.

Pengawalan sempadan AS-Mexico menjadi lebih berkesan kerana jawatan Czar memberi ruang kepada Bersin untuk bertindak sebagai arahan pusat. Setiap strategi yang dilaksanakan mudah di koordinasikan di antara keempat-empat negeri yang mempunyai sempadan bersama Mexico.

Umpamanya Strategi Ryes yang diperkenalkan oleh Bersin untuk mengekang kemasukan asing berjaya dilaksanakan secara bersepadu melalui Operasi Gatekeeper di California, Operasi Rio Grande di Texas dan Operasi Nogales di Arizona. Kesemua ini dapat dilakukan kerana jawatan Czar sempadan mempunyai kuasa arahan pusat.

Begitu juga dengan ESSCOM, tidak dinafikan teknologi canggih untuk mengekang kemasukan asing dan juga mengumpul maklumat risikan akan memainkan peranan penting untuk memastikan peristiwa pencerobohan Lahad Datu tidak akan berulang lagi. Peranan teknologi canggih mempunyai kekuatan yang ada hadnya jika ia tidak digunakan secara pintar.

Tetapi apa yang lebih penting adalah semua maklumat risikan tersebut perlu diproses dengan pantas dan betul. Disini struktur ESSCOM adalah kritikal kerana ia perlu bertindak sebagai arahan pusat dengan seorang CEO atau Czar yang menjadi tonggak utama.

Kawasan ESSCOM dalam beberapa bulan mendatang sudah pasti akan menyaksikan perubahan mendadak dalam aspek keselamatan bukan sahaja dari segi pertambahan kehadiran anggota keselamatan tetapi juga aset berkaitan seperti balai polis, pos pendalaman dan perairan dan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ).

Kesemua aset tersebut tidak akan memberi makna jika tiada koordinasi aktiviti dan disinilah peranan ESSCOM menjadi kritikal. Perlu ditegaskan penubuhan ESSCOM bukan memberi maksud bahawa selama ini keselamatan perairan Sabah diabaikan, tetapi sebenarnya untuk memantapkan lagi struktur keselamatan sedia ada menghadapi cabaran masa hadapan.

 Sumber : http : //www.utusan.com.my/