Sabtu, 8 Ogos 2009

MERDEKALAH BAHASAKU


Di lidah bangsaku
gema keramat laungan itu
aksara lima puluh satu
merdekalah bahasaku
perkasakan kuasa pada akal jiwa.

Biar bertakhta
selamanya bahasa
tanda terpateri 152
teguh cekal cerdik akal
meletak bijak bestari jauhari.

Merdekalah bahasaku
usah gundah pada jerit politik
angkat martabat darjatmu
memperkasa bangsa menyatu nusa
buangkan segala nestapa ragu
cinta rasa perpaduan padu.

Ami Masra
UKM, Bangi, Selangor.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGANGKUTAN AWAM


KPI tingkat mutu sistem pengangkutan awam

SEJAK hari pertama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjadi peneraju nombor satu negara, kita terus menerus dikejutkan dengan langkah meningkatkan mutu perkhidmatan awam supaya lebih cemerlang. Janjinya pada hari pertama untuk menjelmakan sebuah kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan kepentingan rakyat, diikuti oleh pengenalan konsep KPI atau Petunjuk Prestasi Utama sektor awam pada 28 April lalu yang akan menjadi piawai pencapaian setiap kementerian.

Konsep Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang diperkenalkannya pada hari memperingati 100 hari sebagai Perdana Menteri, sudah dihurai dan diperincikan di depan lebih 3,000 penjawat awam di PICC, Putrajaya, tidak lama dulu. Satu daripada enam bidang NKRA yang mana konsep KPI ini akan mula digunakan ialah sektor pengangkutan awam.

Mutu pengangkutan awam ditentukan berdasarkan penilaian penumpang terhadap banyak aspek perkhidmatannya. Kalau penumpang terpaksa menunggu lama, bas atau kereta api sesak, keadaan dalam kenderaan panas, jadual perjalanan bas tidak dipatuhi, pemandu tidak mesra pengguna dan kemalangan kerap berlaku, ini menunjukkan kualiti pengangkutan awam sedang mengalami kemerosotan.

Kementerian yang dipertanggungjawabkan dalam NKRA ini mestilah memantau untuk memastikan semua operator bas, LRT, monorel dan komuter menunjukkan KPI yang sentiasa baik dan meningkat mengikut masa. Kualiti perkhidmatan bas boleh diukur menggunakan konsep Indeks Kualiti Perkhidmatan Bas atau Bus Service Quality Index (BSQI) yang dibina berdasarkan aspek seperti purata masa menunggu, purata bilangan penumpang bagi setiap bas, suhu dalam bas dan kelajuan.

Selain aspek yang umum ini, parameter atau pengukur yang lebih khusus termasuk:

Purata Naik Bas Bagi Setiap Perjalanan atau Average Boarding Per Trip yang menunjukkan keberkesanan jaringan laluan bas bagi memenuhi kehendak perjalanan penumpang

Peratusan Liputan Bas iaitu kawasan dalam bandar yang menyediakan hentian bas bagi jarak 500 meter

Bilangan Bas Setiap 1000 Penduduk

Peratusan Bas Berhawa Dingin

Purata Usia Bas

Peratusan Bas Waktu Puncak

Kilometer Bagi Setiap Kemalangan membabitkan bas. Sebagai langkah awal meningkatkan KPI dalam NKRA pengangkutan awam di Lembah Klang, kerajaan berusaha meningkatkan penggunaan pengangkutan awam daripada 16 peratus sekarang kepada 25 peratus pada 2012 dan menambah 35 set kereta api empat gerabak untuk LRT laluan baru Kelana Jaya bagi tempoh sama.

Apa yang pasti, tambang yang membebankan rakyat tentulah bukan KPI yang baik untuk kementerian yang dipertanggungjawabkan. Satu keseimbangan yang munasabah perlu dicapai antara keuntungan yang ingin dikaut oleh syarikat bas dengan kadar tambang yang terpaksa dibayar orang ramai.

Dalam menentukan kadar tambang, ahli politik dan pembuat dasar hanya dapat membuatnya dengan betul sekiranya mereka mempunyai maklumat mengenai kos yang terbabit dalam sektor ini dan bagaimana kos ini berubah mengikut masa. Dalam sektor pengangkutan awam bas, kaedah ini diperoleh melalui konsep Indeks Kos Industri Bas atau Bus Industry Cost Index (BICI). Indeks ini mengambil kira semua aspek kos termasuk harga belian badan dan enjin bas, harga tayar, petrol, servis, kos baik pulih, upah pekerja dan harga alat ganti.

Penentuan sama ada sesebuah syarikat bas itu mengalami untung atau sebaliknya boleh dilakukan dengan membandingkan kos dengan hasil kutipan tambang. Maklumat ini amat diperlukan dalam proses menentukan kewajaran kenaikan tambang seperti yang berlaku baru-baru ini.

Indeks Kemampuan Membayar Tambang atau Bus Fare Affordability Index (BFAI) juga perlu diperhatikan oleh kementerian kerana tambang tidak boleh terus naik tanpa mengambil kira kemampuan orang ramai.

Tidak ada gunanya menyediakan satu sistem pengangkutan bas yang cekap dan bermutu tetapi mengenakan tambang yang mahal dan di luar kemampuan golongan sasaran. Kalau ini terjadi, bas tidak akan mendapat sambutan walau pun kualiti perkhidmatannya amat baik.

Saya rasa aspek ini amat perlu mendapat perhatian kerajaan kerana majoriti penumpang bas di Lembah Klang terdiri daripada golongan berpendapatan rendah, pelajar, suri rumah, pencari kerja, pekerja asing dan wanita yang baru memperoleh kerja.

Mereka ini ‘penumpang terperangkap’ yang terpaksa menggunakan pengangkutan awam semata-semata kerana tiada pilihan sebab mereka tidak mempunyai kenderaan sendiri.

Oleh itu, kenaikan tambang yang diumumkan baru-baru ini bakal menjadi ujian kemampuan orang ramai yang menjadi sasaran kerajaan bagi meningkatkan penggunaan pengangkutan awam. Kalau dengan menaikkan tambang ke aras yang amat tinggi menyebabkan rakyat dibebani dan golongan penduduk yang menjadi sasaran tidak mampu menggunakannya, maka sektor pengangkutan awam menjadi tidak berjiwa rakyat dan dengan itu KPI juga akan turun.

Dalam sektor pengangkutan awam yang tidak begitu menguntungkan ini, satu daripada langkah kerajaan untuk meningkatkan KPI ialah dengan menghulurkan bantuan dalam bentuk dana. Bagaimanapun, di samping membantu, penunjuk produktiviti syarikat bas juga perlu dipantau. RapidKL mampu memberikan perkhidmatan yang jauh lebih baik dengan tambang lebih murah berbanding operator lain di Lembah Klang dan Pulau Pinang kerana syarikat ini disokong kuat oleh kerajaan.

Logiknya, bantuan kerajaan itu sepatutnya digunakan oleh syarikat untuk meningkatkan produktiviti pemandunya. Kalau keadaan bas selesa, gaji memuaskan, pakaian seragam diberi percuma, cuti mencukupi dan rawatan kesihatan terjamin, sudah sewajarnya pemandunya bekerja dengan lebih rajin lagi.

Sehingga satu kajian ilmiah dilakukan, kita tidak tahu sama ada produktiviti pemandu syarikat ini semakin meningkat atau sebaliknya. Sokongan kerajaan kepada syarikat bas tidak akan bermakna sekiranya tidak diikuti dengan peningkatan atau sekurang-kurangnya pengekalan dalam produktiviti pemandu dan pekerja lain.

Kita hendak melihat setiap sen yang kerajaan belanjakan untuk membantu syarikat bas dihargai oleh mereka dengan meningkatkan produktiviti pekerja. Ini amat penting diperhatikan kerana ada kecenderungan di kalangan pekerja yang menjadi semakin malas semakin banyak bantuan yang mereka terima. Dalam sektor pengangkutan bas, produktiviti pemandu dan staf lain boleh dikira melalui kaedah mudah seperti jumlah jam bekerja dalam sebulan, kekerapan mengambil cuti sakit, bilangan hari ponteng, dan jumlah kilometer perjalanan setiap pemandu bagi sehari atau menggunakan kaedah yang lebih terperinci seperti Indeks Produktiviti Pelbagai Faktor atau Multi-Factor Productivity Index (MFPI) yang mengukur perubahan output per unit bagi setiap satu kombinasi input.

Sebahagian pengukur KPI yang dikemukakan di sini menjadi tanggung jawab kerajaan untuk merekod dan memantaunya. Ini bukan kerja yang mudah. Saya mencadangkan diwujudkan satu bahagian dalam kementerian yang bertanggungjawab dalam NKRA pengangkutan awam bagi mengumpul dan menguruskan data berkaitan KPI ini.

Penulis ialah pakar pengangkutan awam dan pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Sumber : http ://www.bharian.com.my/

SINDROM ANAK MENGAMUK

Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my


Kanak-kanak lingkungan usia dua hingga tiga tahun cenderung untuk mudah marah kerana kehendaknya tidak difahami.

'Temper tentrum' atau mudah marah dialami budak gagal berkomunikasi dengan baik

PERNAHKAH anda menjadi perhatian di pusat beli belah gara-gara kerenah si kecil yang tiba-tiba mengamuk? Dia menangis tanpa henti, menghentak-hentak kaki sehinggakan orang yang lalu lalang tersenyum sinis pada anda.

Salahkah kalau anda mencubitnya supaya dia diam? Atau menarik telinganya? Atau mungkin anda patut mendukungnya saja dan pulang terus ke rumah.

Kemarahan secara tiba-tiba ini disebut ‘temper tantrum’ dan ia bukanlah kemestian pada setiap kanak-kanak. Namun, di kalangan sesetengah ibu bapa, sikap anak yang baran atau mudah marah memang memeningkan kepala. Lebih sukar lagi jika anak kecil ini tidak makan pujukan dan menangis lebih kuat apabila mereka tidak diendahkan.

Pakar sebuah pusat perubatan Amerika Syarikat, Dr Jay Hoecker menyifatkan tantrum adalah satu proses tumbesaran yang normal. Ia juga bukan penyakit dan mulai hilang apabila usia kanak-kanak semakin meningkat.

“Apatah lagi jika anda dan dia sudah boleh berbual dan berkongsi pendapat mengenai apa yang boleh dan tidak boleh. Sebenarnya, tantrum dilihat oleh kebanyakan pakar psikologi kanak-kanak sebagai luahan rasa kekecewaan seseorang kanak-kanak tidak kiralah sama ada ia dari sudut fizikal, mental atau emosi.

“Kekecewaan itu ada kalanya kerana kesukaran anda sebagai ibu bapa memahami kehendaknya disebabkan penguasaan perbendaharaan kata yang sedikit,” katanya yang menulis di Mayoclinic.com.

Tantrum dianggap normal kerana sebahagiannya berpunca daripada kegagalan anak kecil itu menguasai kemahiran asas. Misalnya, gagal membuka atau menutup butang baju. Ini disebabkan ada segelintir kanak-kanak memiliki kecenderungan untuk mudah marah berbanding kanak-kanak lain dan lazimnya faktor seperti letih, lapar atau tertekan menyebabkan mereka mengamuk.

Apabila usianya semakin bertambah, dia akan belajar menangani emosi yang mencetus kemarahan. Dia juga selalunya sudah mampu menguasai pertuturan dengan baik serta semakin berdikari.

Namun, dalam lingkungan usia dua hingga tiga tahun, anak kecil ini cenderung untuk mudah marah kerana kehendaknya tidak difahami. Membaling barang, menghentak-hentak kaki atau menjerit sekuat-kuat hati adalah cara meluahkan kekecewaan itu. Ada kala luahan kemarahan itu berlaku selama 20 saat atau mungkin hingga berjam-jam lamanya.

Dr Hoecker berkata, kanak-kanak mula memperlihatkan kemarahan (tantrum) pada usia dua atau tiga tahun. Namun, ada juga kanak-kanak yang mula mempamerkan sikap tantrum pada usia yang lebih muda daripada itu. Apabila dia berusia empat atau lima tahun, dia masih mudah marah tetapi apabila usia semakin meningkat, penguasaan bahasanya juga meningkat dan anda boleh mengajaknya berbual dan mudah bertolak ansur.

Tantrum ialah tingkah laku untuk menarik perhatian. Justeru, satu cara untuk meminimumkan tantrum si kecil anda adalah dengan tidak mempedulikannya. Selalunya, dia akan menjerit lebih kuat dan menarik perhatian. Jadi, ambil peluang itu untuk berbincang tentang sikapnya.

Apabila si kecil meradang, penting untuk anda bertenang dan mengawal kemarahan. Menjerit padanya atau memukul hanya akan memburukkan lagi keadaan. Selalunya, apa yang terbaik untuk anda dan si kecil yang mengamuk ialah suasana senyap tanpa anda mengalah dan tunduk padanya. Dia akan diam dengan sendiri apabila dia gagal menarik perhatian anda.

Jadi perlukah anda menghukumnya sebagai balasan ‘mengamuk’? Logiknya tentulah tidak. Walau sebesar mana pun kemarahan anda kepadanya, cara terbaik ialah mengingatkannya sikap itu tidak betul.

Justeru, mengelak kemarahan anak kecil itu adalah lebih baik. Mulakan dengan diri sendiri dengan memberi perhatian dan pujian padanya bagi membina keyakinan dirinya. Secara tidak langsung dia tahu anda menyayangi dan mengambil berat.

Perhatikan juga tanda-tanda yang boleh menyebabkannya marah dan cuba alihkan perhatiannya.

Beri sedikit kebebasan pada si kecil anda. Misalnya, jika memesan minuman tanya dia apakah air yang diinginkan, jus atau teh. Jika memintanya memberus gigi tanya padanya, hendak berus gigi sebelum atau selepas mandi?

Beri perhatian kepada permintaannya dan jika tidak boleh ditunaikan beritahu sebabnya. Sebagai ibu bapa anda lebih memahaminya, jadi jangan bawa dia membeli belah pada waktu tidur semata-mata hendak mengejar jualan murah.

Bagaimana jika dia tiba-tiba mengamuk walaupun anda sudah cuba sedaya upaya mengelak berlaku tantrum?

  • Jangan marah, sebaliknya cuba bertenang dan senyum.

  • Cuba fahami mengapa si kecil anda marah.

  • Alih perhatiannya.

  • Dakapnya, belai rambutnya dan tenangkan dia - mungkin kadang kala anak-anak akan terus menjerit, jadi tinggalkan dia sekejap. Jangan pedulikan dia dan lihat bagaimana reaksinya.


    Info

    Tip tangani anak mengamuk


    Tiada cara atau kaedah mengelak anak mengamuk tetapi masalah ini boleh ditangani dengan menggalakkan sikap positif kepada anak.

  • Konsisten - Adakan rutin harian yang tetap bagi memudahkan jangkaan anak seperti waktu tidur mengikut waktu ditetapkan.

  • Buat perancangan awal - Jika perlu membeli-belah barangan keperluan, lakukan seawal mungkin iaitu pada waktu pagi ketika anak tidak lapar atau keletihan. Bawa sekali bekalan snek atau permainan untuk anak jika ada kemungkinan anda perlu beratur panjang.

  • Kreatif - Galakkan anak anda bercakap. Jika dia masih belum boleh bertutur, gunakan kreativiti anda dengan mengajarnya bahasa isyarat ringkas dan mudah difahami bagi merujuk perkataan seperti 'Saya Mahu', 'Cukup', 'Sakit' dan 'Penat'. Lebih mudah komunikasi anda dan anak, lebih kurang anda berdepan masalah anak mengamuk.

  • Buat pilihan - Benarkan anak kecil membuat pilihan bagi membolehkannya berasakan dia juga boleh memilih. Ini seperti menyuruhnya memilih antara baju warna putih atau biru, jenis buah-buahan yang diingininya atau mainan pilihan.

  • Beri pujian - Pujilah anak anda jika dia berkelakuan baik seperti berkongsi mainan, patuh dan mendengar arahan.

  • Sumber : http :// www.bharian.com.my/