Sabtu, 4 Julai 2009

Kayakan Diri Dengan Senyuman, Tinggikan Budi Dengan Bersopan

Oleh Rohana Mustaffa

KUALA LUMPUR, 2 Julai (Bernama) - "Orang Berbudi Kita Berbahasa, Orang Memberi Kita Merasa" pepatah lama ini membawa maksud perbuatan baik akan kita rasai kebaikannya dan patut dibalas.

Bayangkan perasaan kita bila ada orang yang memberikan senyuman kepada kita, tidak kira di kaunter perkhidmatan, di tengah jalan atau orang yang tidak dikenali.

Kalau marah ketika itu, rasanya tahap kemarahan itu akan menurun, kalau tersesat jalan, biasanya kita akan mendapatkan orang yang tersenyum itu untuk bertanyakan arah jalan, dan kalau berasa asing di tengah-tengah lautan manusia, kita akan terasa masih ada yang menyedari kewujudan kita apabila ada yang sudi melemparkan senyuman.

Ucapan "terima kasih" yang diterima, walhal budi yang kita beri hanya sebesar zarah, akan membuatkan kita berasa begitu besar hati.

"Terima kasih dan senyum", dianggap mudah untuk dizahirkan, sayangnya sukar untuk diamalkan ramai.

Pernah penulis berbincang dengan rakan mengenai perkhidmatan kaunter di Malaysia, mengenai siapa yang harus memberikan senyuman - petugas di kaunter atau pelanggan? Jika diakui senyuman itu memberi kesan yang melembutkan. Kenapa yang menghadap pelanggan lokek dengan senyuman dan yang datang pun sama juga.

Begitu juga dengan ucapan "terima kasih". Terima kasih hanya patut diberi kepada khidmat baik yang diberikan atau terima kasih patut menjadi amalan interaksi kita seharian?.

BUDI BAHASA DAN NILAI MURNI

Dua perkara ini antara amalan mulia yang diberi penekanan di dalam program "Budi Bahasa Budaya Kita" sejak 2005.

"Berkhidmat dengan senyum," "Ucapkan terima kasih" dan "Memandu dengan senyuman" ialah antara slogan yang disebarkan melalui poster, cendera hati, pelekat di dinding dan sebagainya.

Dan kini, selaras dengan ciri-ciri budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, kesetiaan, penerimaan dan integriti yang menjadi nilai utama 1Malaysia, program ini diteruskan melalui slogan "Budi Bahasa dan Nilai-nilai Murni".

Ia diharap dapat memperkukuh kembali kekuatan peribadi dan jaditi diri setiap individu Malaysia.

"Tidak ada gunanya jika masyarakat Malaysia kaya dari segi kebendaan tapi muflis dari segi keperibadian," demikian catatan sebuah risalah mengenai program itu yang dikeluarkan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan.

Amalan dan penerapan budi bahasa dan nilai-nilai murni ini sama ada dalam komunikasi, ucapan, pertuturan atau panggilan, perlakuan dan pergaulan, mahu dititikberatkan melalui program ini dalam kalangan institusi kekeluargaan, kemasyarakatan, pembelajaran dan perkhidmatan.

KUMPULAN SASARAN

Baru-baru ini, program ini dijalankan di Sarawak - di rumah Gentha anak Sabut, Julau melibatkan kira-kira 10,000 penduduk tempatan.

"Kami mengadakan kenduri rakyat, melibatkan budaya masyarakat Iban,,dari awal persiapan kenduri hingga penghujungnya, penuh dengan tradisi adat istiadat masyarakat itu," kata setiausaha bahagian pengurusan acara kementerian itu Mohamad Yusri Hashim,

"Yang ditekankan ialah semangat gotong royong kenduri, yang kini kita lihat semakin terhakis apabila tuan rumah memilih katering daripada melibatkan saudara mara dan jiran tetangga," katanya.

Di Julau, kerja gotong royong ini dimulakan di Sekolah Jenis Kebangsaan Yuk kong dan disusuli dengan pertandingan mewarna, sukan rakyat, jamuan rakyat dan pertandingan karaoke lagu-lagu rakyat di rumah panjang.

Sebuah pintu gerbang dan arca Budi Bahasa dan Nilai-nilai Murni didirikan di persimpangan masuk pekan Julau sebagai simbolik yang akan mengingatkan penduduk setempat untuk mengamalkan nilai-nilai murni sepanjang masa.

Mohamad Yusri berkata program ini menekankan kepada 47 nilai murni yang patut diamalkan dalam urusan seharian empat institusi yang disebutkan, termasuk senyum dan ucapan terima kasih.

Bagi institusi perkhidmatan, program yang diadakan memberi tumpuan kepada petugas di barisan depan - kaunter, imigresen, kastam dan sebagainya - cara memberi khidmat, melayani pelanggan, menjawab telefon dan menjaga kebersihan.

Untuk institusi keluarga, isu yang ditekankan ialah menghormati orang tua, tingkah laku sopan, malah panggilan atau gelaran yang bersesuaian patut diamalkan mengikut pangkat dan pertalian dalam keluarga.

DRAMA DAN FILEM KITA

Seorang peminat drama tempatan, Hamidah Ngah, bersetuju dengan penekanan menggunakan bahasa panggilan yang bersesuaian sebagai tanda hormat dan bersopan ini.

Baru-baru ini beliau terkejut dengan sebuah drama yang menggunakan dialog "kau" dan "aku". di antara dua beranak. Si anak yang marah dengan bapanya kerana keadaan keluarganya yang dibelenggu kemiskinan, ber "aku" dan ber "engkau" dengan bapanya.

Hamidah berkata walaupun pada realitinya mungkin berlaku, tetapi dalam masyarakat Malaysia yang masih kaya dengan adab menghormati yang tua, kes seperti ini boleh dianggap terpencil dan tidak patut ditonjolkan di dalam drama sebegitu rupa.

"Banyak insiden perkelahian suami isteri, panggilan "sayang" atau "abang" masih di bibir, begitu juga perkataan "ibu" dan 'ayah". Janganlah kisah biadap yang kita cuba perbesar kerana drama Melayu masih ditonton sekeluarga," katanya.

Memang ada kebenarannya kata-kata Hamidah itu, mengambil contoh sebuah filem Melayu popular beberapa tahun lepas, yang menunjukkan adegan si anak memarahi bapanya sambil menjerti-jerit dan menuding jari ke muka bapanya.

Kenapa kita keterlaluan dalam lakonan itu sedangkan filem atau drama Inggeris sekalipun, yang biasa kita tonton anak beranak bertikam lidah, tetapi tidak pernah pula sampai si anak menuding jari hingga seakan-akan menujah kepala bapa atau ibunya.

Soalnya siapa yang lebih tidak ada adab di sini,?" tanya Hamidah.

AMALKAN UCAP SELAMAT

Mohamad Yusri berkata pihak berkuasa melalui program ini, telah menganjurkan sesi penerangan mengenai amalan budi bahasa terutama di barisan depan khidmat kaunter Imigresen, kastam, dan polis.

Bagaimana pula di pihak swasta, kaunter di pusat membeli belah malah di bank-bank? Suri rumah Alice Ong berkata petugas di kaunter bank patut lebih banyak memberikan senyum dan mesra pelanggan.

Melalui pemerhatian beliau, kebanyakan petugas di kaunter bank hanya akan kelihatan mesra dan ramah, dengan pelanggan yang dikenali mereka sahaja.

Mungkin contoh jurujual atau petugas kaunter di kedai dan pusat membeli belah di beberapa negara Barat, patut diamalkan, kerana tanpa mengira pelanggan, mereka tidak jemu mengucapkan "good morning", "how are you" "have a nice day", "May I help you", "thank you" atau "Happy New Year" dan "Merry Christmas".

Kenapa tidak ditukar sahaja di Malaysia dengan ucapan "selamat pagi", "apa khabar", "boleh saya bantu", "terima kasih" atau "Selamat Tahun Baru" dan "Selamat Hari Raya".

Dalam institusi kemasyarakatan, program ini menitik beratkan amalan bertegur sapa, mendahulukan yang tua, menghormati tetamu, bermuafakat dan bergotong royong, bertimbang rasa, beratur di kaunter, membuang sampah dan sebagainya.

Di sekolah, kata Mohamad Yusri program ini diadakan secara berterusan dengan menggalakkan pelajar membiasakan diri mengucapkan salam dan ucap selamat, menghargai perbezaan kaum dan agama, hormatkan guru dan bekerjasama dengan rakan sebaya.

PENCAPAIAN PROGRAM

Mohamad Yusri berkata misi yang dijadikan cabaran besar di awal program ini ialah untuk merubah sikap orang yang di barisan depan, di kaunter, di pintu masuk negara dan perkhidmatan awam.

Alhamdulillah pencapaiannya membanggakan dan selepas budi bahasa diperelok, nilai-nilai murni dititik beratkan untuk dijadikan amalan semua rakyat Malaysia, katanya.

Pasti ramai yang ingat dengan iklan seorang penumpang lelaki yang berpura-pura tidur kerana mahu mengelak memberikan tempat duduknya kepada penumpang buta di dalam LRT? Iklan yang menggalakkan amalan nilai murni dan memberi kesan mendalam kepada audiens sebegini, akan diperbanyak, kata Mohamad Yusri.

Beliau berkata daripada tinjauan yang dibuat pihaknya, 90 peratus responden menganggap pelaksanaan program ini berjaya setakat ini.

Oleh itu selepas Julau, program besar-besaran melibatkan masyarakat Cina di Ipoh akan diadakan pada 5 Julai dan di Kuala Pilah pada 25 Julai dengan menekankan ciri-ciri dalam rangkap lagu "Budi Bahasa Budaya Kita".....

Bangsa Malaysia berhemah tinggi

Ramah dan mesra elok pekerti

Yang tiada dibantu, yang lemah dilindungi

Bertimbang rasa hormat menghormat.

Sumber : http://www.bernama.com/

Menangani stres cara Islam


Solat menghilangkan ketegangan dalam hidup.


Dunia pekerjaan memang memberikan pengaruh yang cukup terkesan dalam kehidupan. Apa tidaknya, satu pertiga daripada kehidupan seharian diluangkan di tempat kerja.

Tekanan disebabkan pekerjaan merupakan interaksi kompleks di antara persekitaran di tempat kerja, personaliti dan reaksi tubuh badan dan mental seseorang. Persekitaran pekerjaan memberikan desakan dan tekanan tertentu yang merangsang tindak balas individu secara mental dan fizikal.

Tugas yang terlalu banyak, hubungan dengan rakan sekerja yang tidak baik, ketua yang suka marah-marah dan suasana kerja yang tidak selesa adalah contoh persekitaran kerja yang memberi tekanan negatif. Tekanan ini seterusnya memberi impak terhadap kesihatan psikologi dan fisiologi seseorang individu sekiranya ia tidak ditadbir dan tidak dikawal dengan metodologi yang tepat.

Banyak implikasi negatif berlaku apabila seseorang tidak dapat mengawal tekanan kerjanya. Panas baran, murung, gelisah, kelesuan, sentiasa rasa bersalah, ketakutan, dan hilang tumpuan adalah antara kesannya.

Kadang kala, ada dalam kalangan kita yang mencari jalan singkat dan salah dalam mengatasi tekanan seperti ponteng kerja, melakukan masalah disiplin di tempat kerja, merokok, meminum arak dan sebagainya.

Berlaku juga kes-kes di mana individu yang tertekan di tempat kerja melepaskan tekanan di rumah yang mewujudkan pula masalah rumahtangga seperti pertengkaran dengan pasangan hidup, mendera anak, dan sebagainya.

Sebagai seorang Muslim, kita perlu sedar bahawa kaedah terbaik menangani tekanan kerja sebegini adalah dengan berpegang erat kepada ajaran dan syariat Islam.

Islam telah menetapkan bahawa seseorang yang menghadapi tekanan dan kesusahan perlulah bersabar, tenang, sentiasa rasional dan yakin dengan ketentuan Allah SWT.

Allah SWT telah memberikan panduan terbaik dalam menangani tekanan sebegini melalui firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 155-156, maksudnya: "Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

Sebagaimana ketentuan Allah SWT bahawa setiap apa yang ada di dunia ini berpasangan, seperti mana siang dan malam atau lelaki dan perempuan, begitu jugalah kesenangan dan kesukaran atau rahmat dan dugaan. Kita harus menerima hakikat bahawa kehidupan manusia akan selalu diuji oleh Allah SWT.

Kita perlu meletakkan keyakinan bahawa ujian seperti tekanan kerja sebegini adalah bertujuan untuk memantapkan nilai-nilai keimanan, ketaqwaan, kesyukuran dan rasa cinta kita kepada-Nya.

Apabila kita yakin, dengan izin Allah SWT, segala permasalahan yang membelenggu diri akan dirungkaikan dan akhirnya kita berjaya menghadapi tekanan dengan tenang dan berjaya.

Ini selaras dengan firman Allah SWT dalam surah al-Fath ayat 4 maksudnya: "(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dialah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.'

Kaedah

Banyak kaedah menghadapi tekanan kerja berlandaskan ajaran Islam yang cukup berkesan untuk diamalkan.

Pertamanya, menjaga solat fardu lima waktu dan memperbanyakkan solat sunat.

Banyak kajian pakar psikologi barat sendiri yang telah memperakukan fadilat solat dalam memberi ketenangan jiwa dan pemikiran seseorang. Menurut kesimpulan beberapa kajian sarjana barat, secara saintifiknya solat merupakan suatu tempoh masa 'aman dan damai' di mana seluruh tubuh dan minda seseorang terfokus kepada sesuatu (kepada Allah SWT).

Gerakan-gerakan dan keadaan minda dalam solat berupaya menghalang pengaliran keluar hormon-hormon seperti Cortisol, Epinephrine dan Norepinephrine daripada kelenjar adrenalin yang bertindak balas terhadap sebarang tekanan.

Solat turut membantu memberi intervensi positif terhadap sistem pernafasan, aliran oksigen dalam badan, degupan jantung, dan gelombang otak.

Daripada konteks Islam, dengan mendirikan solat fardu lima waktu dan dilengkapkan dengan amalan solat-solat sunat yang pelbagai, seseorang itu akan diberikan pertolongan oleh Allah SWT dalam sebarang kesukaran seperti mana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 153 maksudnya: "Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.'

Keduanya dengan amalan berzikir seperti bertakbir, bertahmid, bertasbih dan sebagainya merupakan amalan yang mampu menenangkan jiwa sebagaimana jaminan Allah SWT dalam surah ar-Ra'd ayat 28 maksudnya: "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.'

Ketiganya, mengamalkan mendengar, membaca dan menghayati akan tafsir al-Quran. Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa, 'al-Quran adalah penawar kepada kesakitan minda' (riwayat Bukhari).

Membaca al-Quran sendiri memberikan ketenangan kepada pembaca malah kepada sesiapa yang mendengar bacaannya apatah lagi jika ayat-ayat Allah itu difahami, dihayati dan dijadikan panduan dalam kehidupan. Ini adalah kerana al-Quran (dan al-hadith) merupakan sumber teragung dalam merungkaikan segala permasalahan manusia.

Keempatnya, meletakkan keyakinan bahawa kehidupan dunia ini adalah sementara dan akhirat jua tempat yang kekal selama-lamanya.

Dengan cara ini, jiwa akan terasuh untuk menyedari bahawa apa sahaja yang berlaku di dunia ini baik ia bersifat positif ataupun negatif adalah sekadar 'warna kehidupan dunia yang tidak kekal lama' dan akan mendapat balasan yang setimpalnya di akhirat kelak.

Tekanan yang dihadapi di tempat kerja akan menjadi sesuatu yang terlalu kerdil jika dibandingkan dengan apa yang akan dihadapi di Padang Mahsyar kelak. Diri kita akan sentiasa takutkan azab api neraka dan berusaha mencari keredhaan-Nya dan dimasukkan ke dalam syurga.

Kelimanya, dengan amalan berdoa, memohon keampunan dan menyerahkan segala apa yang telah diusahakan bagi mengatasi tekanan diri untuk ketentuan-Nya. Allah SWT berfirman dalam surah al-Ghaafir ayat 60 bermaksud: Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina."

Jika diri kita telah bersungguh-sungguh cuba mengatasi tekanan, mengikut saluran dan kaedah yang tepat, maka kita juga perlu bersifat tawakkal dan ikhlas menerima segala ketentuan-Nya.

Kesimpulannya, walau sebesar manapun masalah atau kesukaran yang menyumbang kepada tekanan di tempat kerja, kita perlu sedar bahawa ianya boleh dihadapi dengan jayanya jika tindak-tanduk kita menepati syariat Islam.

Firman Allah SWT dalam surah al-Fajr, ayat 27-30 yang bermaksud: "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredai (di sisi Tuhanmu). Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia. Dan masuklah ke dalam Syurgaku." Jika hati dan pemikiran kita sentiasa bersandarkan kepada sifat tawaduk, yakin dan syukur kepada Allah SWT, maka diri kita akan diberikan petunjuk dan hidayah-Nya dalam menangani segala tekanan tersebut.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Islam garis kaedah berkesan atasi penularan wabak

Oleh Mohd Zamri Shafie

PENYAKIT yang menjangkiti penduduk dunia hari ini adalah qada’ dan qadar Allah yang perlu dimengerti dan difahami individu Muslim. Islam mengajar umatnya menerima dengan lapang dada musibah yang menimpa dengan keinsafan dan kesedaran.

Namun kita tidak boleh berserah diri semata-mata kepada takdir tanpa usaha diiringi dengan doa, sifat sabar serta rimbunan taubat kepada Allah atas segala kesilapan yang tidak tahu mensyukuri nikmat akal kurniaan Allah.

Penyakit yang menyerang manusia tidak dapat dinafikan berpunca atas kesilapan membuat percaturan hidup tanpa landasan syariat ditetapkan Allah. Kesalahan itu membuka jalan bagi manusia menilai semula cara hidup mereka dengan menggunakan Islam sebagai kayu ukur dan bermuhasabah kenapakah penyakit datang silih berganti ‘mengganggu’ hidup manusia.

Di samping itu, sebagai manusia yang dikurniakan kecerdasan dan kewarasan akal sewajarnya menggunakan ‘kesempatan’ ditimpa penyakit, melakukan pelbagai penyelidikan secara efektif dan proaktif mengenai kaedah rawatan seterusnya menghasilkan ubat atau vaksin menghadapi ancaman penyakit yang tidak dapat digambarkan keadaan pada masa hadapan.

Firman Allah yang bermaksud: “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan dan kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar, orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada-Nyalah kami kembali. Mereka itulah orang yang dilimpahi dengan kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya.” (Surah al-Baqarah, ayat 155- 157)

Sewajarnya umat Islam merenung kembali kisah daripada Abdullah bin Abbas: “Pada suatu hari tatkala Saidina Umar bin Khattab pergi ke Syam, apabila sampai di Sargha, datang pemimpin tentera bersama Abu Ubaidah bin Jarrah dan sahabatnya memberitahu Umar mengenai wabak taun yang sedang melanda kawasan itu.

Lantas Saidina Umar berkata: Panggil ke sini orang Muhajirin pertama (berhijrah) (dengan tujuan mendapatkan pendapat dan berbincang. Aku memanggil mereka, lalu Umar bermesyuarat dengan mereka.

Umar berkata: Wabak penyakit berjangkit sedang melanda kawasan ini. Jadi apa pendapat tuan-tuan mengenai perkara ini? Seorang demi seorang memberi pendapat. Kata seorang daripada mereka: Tuan sudah keluar untuk satu tugas penting, adalah tidak layak tuan meninggalkannya.

Kemudian berkata pula sahabat lain: Tuan datang dengan membawa angkatan besar dan angkatan tuan itu pula dari sahabat Rasulullah SAW, dan kami fikir adalah tidak patut tuan menghadapkan mereka kepada wabak penyakit ini.

Apabila Umar mendengar pendapat orang Muhajirin, beliau memerintahkan dipanggil orang Ansar. Apabila mereka semua berkumpul, Umar bertanya soalan sama dan menerima jawapan sama seperti diberi orang Muhajirin.

Lalu Umar menyuruh mereka berundur. Selepas itu Umar memanggil pula orang Quraisy yang berhijrah sebelum penaklukan Makkah. Apabila tiba orang Quraisy itu, Umar pun bertanya pendapat seperti ditanya pada orang Muhajirin dan Ansar. Ternyata jawapan diterima Umar sama.

Mereka berkata kepada Umar: Pada pendapat kami, adalah lebih baik tuan membawa angkatan tuan itu balik dari menghadapkan mereka kepada wabak penyakit. Umar pun bersetuju meninggalkan tempat itu sambil memberitahu sahabatnya: Oleh sebab kita akan bertolak esok pagi, maka aku harap dapatlah kita bersiap sedia untuk pulang.

Sebaik saja Umar habis berkata, Abu Ubaidah bin Jarrah pun bertanya: Apakah kita hendak lari dari qadar Allah? Oleh kerana pertanyaan itu daripada Abu Ubaidah, maka Umar tidak mahu membantah dan sebaliknya menjawab: Ya, kita lari dari qadar Allah.

Sebagai penjelasan, Saidina Umar membuat analogi dengan contoh mudah, katanya: Apa akan kamu buat jika kamu mempunyai seekor unta, lalu kamu sampai pada suatu lembah yang ada dua keadaan iaitu satu subur dan satu kering?

Sudah tentu kamu akan memilih tempat subur. Bukankah kamu mengembala dengan qadar Allah dan jika kamu memilih untuk mengembala di tempat kering, kamu juga mengembala dengan Allah.

Sebaik saja Umar habis menerangkan kepada Abu Ubaidah, tiba-tiba datang Abdul Rahman bin Auf, lalu berkata: Aku faham masalah ini dan aku sendiri pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Apabila kamu mendengar ada wabak penyakit berjangkit merebak di negeri itu, maka janganlah kamu masuk ke negeri itu, dan jika wabak terjadi di negeri kamu, maka janganlah kamu keluar dari negeri itu kerana hendak melarikan diri.

Selepas mendengar apa diperkatakan Abdul Rahman bin Auf itu, Umar pun mengucapkan puji-pujian kepada Allah kerana memberi petunjuk kepadanya. Selepas itu Umar dan orangnya meninggalkan tempat itu.”

Antara pengajaran daripada kisah itu ialah pencegahan daripada penyebaran penyakit boleh dilakukan dengan cara kuarantin seperti disebut Baginda SAW dan dipraktikkan Saidina Umar.

Inilah langkah paling besar impaknya dan berkesan dalam kaedah perubatan umat terdahulu dan umat zaman moden ini bagi menghadapi ancaman penularan wabak penyakit. Penjagaan kesihatan baik amat dituntut di samping mengamalkan kesederhanaan dalam aktiviti kehidupan.

Setiap individu mestilah bertanggungjawab terhadap negara didiaminya dan tidak wajar menimbulkan suasana panik yang boleh mengkucar-kacirkan keadaan dengan menyampaikan maklumat salah.

Setiap permasalahan hendaklah diselesaikan melalui perbincangan serta percambahan idea melalui saluran betul supaya tidak menggugat kestabilan negara.

Setiap penyakit ada ubatnya. Umat Islam perlu mempertingkatkan usaha meneroka bidang perubatan untuk manusia sejagat.

Qada’ dan qadar adalah ketentuan Allah yang mempunyai hikmah besar dalam mengembalikan hati manusia ingatkan Allah dalam apa juga keadaan sama ada ketika senang atau susah, sihat atau sakit.

Umat Islam hendaklah sedar dan insaf penyakit berpunca daripada manusia sendiri seperti tidak menjaga kebersihan diri.

Daripada Abdullah bin Umar, katanya: “Rasulullah SAW memegang bahuku lalu bersabda: Jadikanlah dirimu di dunia ini seolah-olah engkau orang dagang atau musafir.”

Sejak itu, Ibn Umar selalu berkata: “Apabila engkau berada pada waktu petang janganlah engkau tunggu datangnya waktu pagi dan apabila engkau berada pada waktu pagi, janganlah engkau tunggu datangnya petang dan ambillah peluang dari kesihatanmu itu membuat amal untuk masa sakitmu dan masa hidupmu berbekal untuk matimu.” (Hadith riwayat al-Bukhari)

Sumber : http://www.bharian.com.my/