Sabtu, 17 Oktober 2009

Bahasa: Martabatkan dulu dalam negara

Oleh : Amirul Dzulkifli

Setelah agak lama tidak kedengaran, kini lagu yang semakin dilupakan didendangkan semula, iaitu pengantarabangsaan Bahasa Melayu. Kelesuan yang dialami oleh bahasa ini, baik dari segi martabat mahupun peranannya menyebabkan pengembangannya di peringkat antarabangsa tidak diberikan perhatian. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang suatu ketika giat mengantarabangsakan Bahasa Melayu melalui Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu (MABM) mengambil langkah berundur.

Pengantarabangsaan Bahasa Melayu dipersegarakan semula semasa Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu Bahasa Dunia yang berlangsung di Johor Bahru baru-baru ini. Memandangkan kedudukan Bahasa Melayu yang sekarang terumbang-ambing dan seperti ‘hidup segan mati tak mahu’ pastinya cadangan itu menimbulkan rasa ragu dan sinis di kalangan banyak pihak.

Bahasa Melayu pernah mencapai zaman keemasan antara 1970-an hingga awal 1990-an apabila bahasa rasmi negara dimartabatkan bukan sahaja dalam bidang pentadbiran, bahkan juga dalam bidang pendidikan dan undang-undang.

Walau bagaimanapun, selepas mencapai zaman keemasan Bahasa Melayu mulai mengalami zaman surut apabila mulai tahun 1994 kerajaan membenarkan universiti awam mengajar bidang sains dan teknologi dalam bahasa Inggeris.

Pada suatu ketika, Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Pendidikan Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak, berada dalam kapal yang sama - terlibat dalam keterhakisan kedaulatan Bahasa Melayu. Anwar walaupun sedar bahawa Bahasa Melayu mengalami zaman surut, namun beliau tidak berani melakukan sesuatu yang bercanggah dengan dasar Dr Mahathir.

Walau bagaimanapun, Anwar menaburkan harapan bahawa beliau akan memulihkan kedudukan Bahasa Melayu apabila beliau menggantikan Mahathir sebagai Perdana Menteri. Nasionalis bahasa juga mengharapkan beliau untuk menyelamatkan bahasa kebangsaan.

Segala harapan ini berkecai bersama-sama hancurnya impian Anwar untuk menjadi Perdana Menteri apabila beliau dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan UMNO. Dengan tersingkirnya beliau dari koridor kuasa, sektor swasta yang terlibat dalam memartabatkan Bahasa Melayu mula mengambil pendekatan strategi keluar. Jika sebelum ini, bagi ahli politik, terutamanya daripada UMNO, Bahasa Melayu merupakan aset penting, kini bahasa ini bertukar menjadi liabiliti.

Nasionalis bahasa yang mengalami satu demi satu kekalahan psikologi, mengalami satu lagi kekalahan yang boleh dikatakan cukup teruk apabila kerajaan mengumumkan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) mulai tahun 2003. Dengan pelaksanaan dasar ‘bidan terjun’ yang diperkenalkan oleh Mahathir, maka kedudukan Bahasa Melayu yang sudah lemah bagaikan dipukul jatuh.

Kesan PPSMI dari segi keterhakisan martabat Bahasa Melayu cukup dalam. Keyakinan rakyat secara keseluruhannya terhadap bahasa kebangsaan ini boleh dikatakan luntur sama sekali. Malahan, penubuhan Jawatankuasa Memperkasa Bahasa Kebangsaan pada tahun 2006 yang dipengerusikan bersama oleh Menteri Pelajaran, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, dan Menteri Penerangan gagal memulihkan martabat dan kedaulatan Bahasa Melayu.

Selama tujuh tahun sebilangan nasionalis bahasa bersama-sama golongan pendidikan Cina berjuang tanpa mengenal rasa putus asa, akhirnya kerajaan bersetuju memansuhkan pelaksanaan PPSMI pada tahun 2012. Dengan pemansuhan ini, persoalan yang paling yang hakiki ialah apakah yang patut dilakukan?

Penegasan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin tentang keupayaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan – memang tepat dan sukar disangkal. Dan pastinya, penegasan itu relevan dengan persoalan di atas. Semasa pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan peringkat kebangsaan di Kuching beliau dilaporkan berkata bahawa, keyakinan terhadap keupayaan bahasa Malaysia sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan berasaskan bukti bahawa keluaran sistem pendidikan sedia ada yang berteraskan pendidikan bahasa kebangsaan berjaya menjadi pemangkin kepada kemajuan negara selama ini.

Setelah menempuh rintangan demi rintangan dan terencat lebih satu dekad, maka tanggungjawab yang utama meletakkan semula Bahasa Melayu pada landasan yang betul. Malangnya, momentum atau rentak selepas pemansuhan PPSMI masih kaku dan beku. DBP badan yang dipertanggungjawabkan untuk membina dan mengembangkan bahasa kebangsaan seakan-akan mengambil langkah berundur dan terus menyepi.

Demi mewajarkan kewujudannya, memang tidak tepat untuk mengatakan bahawa ‘tidak patut tugas dan tanggungjawab untuk mendaulatkan Bahasa Melayu diserahkan kepada DBP semata-mata.’ Bahkan, DBP sepatutnya menjadi peneraju dan penggerak utama dalam usaha memartabatkan dan mendaulatkan bahasa kebangsaan ini. Berdasarkan situasi semasa, cadangan supaya DBP diberikan kuasa penguatkuasaan adalah berlebih-lebihan kerana kuasa yang sedia ada belum digunakan dengan sepenuhnya.

Dalam tercari-cari siapakah yang akan menjadi peneraju dan penggerak utama, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman semasa menyampaikan ucap utama dan merasmikan Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu Bahasa Dunia memperlihatkan kepimpinannya yang cukup berani: “Sekali kita sama berdayung, bersama-samalah kita menempuh dan menghadapi badai gelombang dan angin taufan yang ingin menghancurkan seluruh tradisi kemelayuan di bumi tercinta ini. Kami anak-anak Johor tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang berhasrat menghapus tamadun Melayu.”

Kira-kira 12 tahun lalu, Rustam A Sani membangkitkan masalah pokok yang mendasari pemartabatan bahasa yang masih relevan hingga hari ini. Dalam makalahnya, ‘BM Jam Lapan Malam’ yang dihimpunkan dalam buku beliau, Menjelang Reformasi (2004), Rustam menulis: Salah satu masalah yang dihadapi oleh Bahasa Melayu dalam memartabatkan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan adalah ‘pemasungan’ peranan bahasa itu kepada bidang-bidang tertentu, seperti bidang hiburan, pengetahuan tingkatan rendah (hingga SPM), bahasa pengucapan rasmi-rasmian, perbincangan tentang sastera dan budaya (seperti yang dilakukan oleh Gapena, Pena dan DBP), dan sebagainya. Bidang-bidang seperti hubungan antarabangsa, ekonomi dan perdagangan, perbincangan tingkat tinggi, perbincangan tentang sains dan teknologi, secara lumrahnya bukanlah bidang-bidang yang biasanya dianggap sebagai bidang untuk Bahasa Melayu.

Pemasungan terhadap peranan Bahasa Melayu yang berlaku terus-menerus dapat dilihat dalam pembentangan kertas kerja dalam persidangan di Johor Bahru. Ada pembentang yang mendabik dada bahawa hal yang berkaitan dengan dasar bahasa hendaklah dirujuk kepada ilmuwan bahasa terlebih dahulu.

Sesungguhnya, pemasungan yang berleluasa seperti yang dikhuatiri oleh Allahyarham Rustam menyebabkan domain Bahasa Melayu sentiasa sempit. Bahkan, Bahasa Melayu terpasung dalam kemandulan intelektual dan kejumudan minda. Bahasa yang sarat dengan slogan, tetapi kering dengan pengisiannya.

Apabila Tan Sri Muhyiddin mengumumkan bahawa ‘kerajaan juga akan memperkenalkan Anugerah Tokoh Ilmuwan Negara mulai tahun depan’ – sebenarnya beliau turut memasungkan Bahasa Melayu – bahasa yang hanya untuk anugerah-anugerahan dan bukannya sebagai perjuangan yang hakiki.

Sumber : http: //www.sinarharian.com.my/

KEMUNGKARAN DI HARI RAYA : Adakah kita melakukannya?

  1. Tasyabbuh (meniru-niru) orang kafir dalam berpakaian. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,Barangsiapa yang meniru-niru suatu kaum, maka dia termasuk golongan mereka(HR. Ahmad, sanadnya hasan)
  2. Mendengarkan musik/nyanyian/nasyid (kecuali rebana yang dimainkan oleh wanita yang masih kecil). Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, Akan datang sekelompok orang dari umatku yang menghalalkan (padahal hukumnya haram) perzinaan, pakaian sutra bagi laki-laki, khamr (sesuatu yang memabukkan), dan alat musik…” (HR. Bukhari secara mu’allaq dan An Nawawi berkata bahwa hadits ini shahih dan bersambung sanadnya sesuai syarat shahih)
  3. Wanita berdandan ketika keluar rumah. Padahal seperti ini diharamkan di dalam agama ini, berdasarkan firman Allah (yang artinya), Dan hendaklah kamu (wanita muslimah) tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyyah yang dahulu, dan dirikanlah shalat serta tunaikanlah… (QS. Al Ahzab [33]: 33)
  4. Berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahrom(muhrim). Fenomena ini merupakan musibah di tengah kaum muslimin apalagi di hari raya. Tidak ada yang selamat dari musibah ini kecuali yang dirahmati oleh Allah. Perbuatan ini adalah haram berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam, Setiap anak Adam telah ditakdirkan bagian untuk berzina dan ini suatu yang pasti terjadi, tidak bisa tidak. Zina kedua mata adalah dengan melihat. Zina kedua telinga dengan mendengar. Zina lisan adalah dengan berbicara. Zina tangan adalah dengan meraba (menyentuh). Zina kaki adalah dengan melangkah. Zina hati adalah dengan menginginkan dan berangan-angan. Lalu kemaluanlah yang nanti akan membenarkan atau mengingkari yang demikian.” (HR. Muslim no. 6925)
  5. Jika kita melihat pada hadits di atas, menyentuh lawan jenis -yang bukan istri atau bukan mahram- diistilahkan dengan berzina. Hal ini berarti menyentuh lawan jenis adalah perbuatan yang haram karena berdasarkan kaidah ushul, ‘Apabila sesuatu dinamakan dengan sesuatu lain yang haram, maka menunjukkan bahwa perbuatan tersebut adalah haram‘.” (Lihat Taysir Ilmi Ushul Fiqh, Abdullah bin Yusuf Al Judai)

  6. Mengkhususkan ziarah kubur pada hari raya ‘ied. Padahal tidak terdapat satu dalil pun yang menunjukkan perintah Allah ataupun tuntunan Nabi untuk ziarah ke kubur pada saat tersebut.
  7. Kebanyakan manusia meninggalkan shalat lima waktu karena sibuk bersilaturahmi dan kaum pria juga meninggalkan shalat berjamaah di masjid tanpa alasan yang dibenarkan oleh agama. Demi Allah, sesungguhnya ini adalah salah satu bencana yang amat besar. Padahal Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda, Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah shalat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir.” (HR. Ahmad, Tirmidzi, An Nasa’i, Ibnu Majah. Dikatakan shohih oleh Syaikh Al Albani. Lihat Misykatul Mashobih no. 574)
  8. Bergadang (berjaga sepanjang malam) saat malam ‘Idul Fitri untuk takbiran(bertakbir) hingga pagi sehingga kadang kala tidak mengerjakan shalat ‘ied di pagi harinya. Takbiran yang dilakukan juga sering mengganggu kaum muslimin yang hendak beristirahat padahal hukum mengganggu sesama muslim adalah haram. Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam bersabda, Muslim (yang baik) adalah yang tidak mengganggu muslim lainnya dengan lisan dan tangannya. (HR. Muslim)

Alhamdulillahilladzi bi ni’matihi tatimmush sholihaat, wa shallallahu ‘ala nabiyyina Muhammad wa ‘ala alihi wa shohbihi wa sallam.

Sumber: http://muslim.or.id/fiqh-dan-muamalah/

Nota hujung:

Penulis melihat fenomena ini berlaku oleh sebab kebanyakan umat Islam kini jahil agama sehingga tidak dapat membezakan antara adat dengan ibadat, lantas berlakulah pelanggaran larangan-larangan Allah sewaktu merayakan Syawal. Oleh itu, menjadi tanggungjawab semua pihak(khususnya pihak berkuasa agama dan alim ulama') untuk membetulkan keadaan ini supaya tidak berterusan pada masa-masa akan datang.

SELAMAT TINGGAL SYAWAL

Satu bilion manusia kelaparan

Esok berakhirlah Syawal. Maka tidak hairanlah banyak rumah terbuka diadakan pada hari ini. Oleh kerana semalam juga cuti umum, maka rumah terbuka memang banyak diadakan semalam apabila Deepavali bertemu dengan Hari Raya Aidilfitri yang dirayakan sebulan.

Bukan saja diadakan rumah terbuka tetapi juga pejabat terbuka. Syarikat, jabatan dan apa saja organisasi di negara ini mengadakan rumah terbuka. Hari Raya sudah menjadi Bulan Raya Aidilfitri.

Maka acaranya ialah makan, makan dan makan. Sememangnya Syawal dianggap sebagai bulan makan walaupun enam hari diperuntukkan untuk puasa enam.

Tetapi acara makan ini bukan sudah bermula sebelum Syawal lagi. Walaupun Ramadan adalah bulan puasa, tetapi majlis berbuka puasa juga diadakan secara meluas dan besar-besaran. Bukan saja rumah tetapi syarikat, jabatan dan organisasi turut menyambut puasa dengan majlis berbuka.

Tetapi sebenarnya acara makan-makan ini bermula awal lagi iaitu semasa Nisfu Syaaban. Iaitu dengan tujuan untuk doa selamat menyambut Ramadan. Acara makan-makan tetap ada.

Minat orang Melayu terhadap makan diimbangi dengan kegemaran mereka menjalankan ibadat puasa. Berbanding dengan ibadat lain, puasa amat digemari. Termasuk puasa sunat, bukan saja puasa enam tetapi juga Isnin dan Khamis sepanjang tahun.

Mungkin ini cara orang Melayu menyatakan kesyukuran kerana negara ini murah rezeki dari segi makanan. Namun hakikatnya, bukan saja orang Melayu, tetapi rakyat Malaysia umumnya juga suka makan. Pagi, tengah hari, petang dan malam, orang Malaysia makan, makan dan makan.

Hingga banyak yang sakit kerana lebih makan. Kegemukan, kencing manis dan kolesterol tinggi adalah kerana terlebih makan. Bukan saja gemar makan tetapi orang Malaysia juga suka bersembang tentang makanan. Terutama ketika bulan Ramadan. Sementara jenis buku yang paling laris di pasaran ialah juga tentang makanan dan resipi. Chef pun menjadi selebiriti. Pelakon pun menjadi chef.

Memanglah dalam sejarahnya, Malaysia tidak pernah menghadapi bencana kebuluran atau kekurangan makanan. Kalau ada pun ketika masa Perang Dunia Kedua di mana orang Malaya terpaksa makan ubi kayu kerana kekurangan beras.

Generasi

Bagi generasi yang hidup pada zaman Jepun, pasti mereka menghargai nilai makanan. Mereka akan menggeleng-geleng kepala melihat betapa generasi lepas perang, khususnya yang X, Y dan Z membazir makanan tanpa segan silu.

Harga makanan buat masa ini bukannya murah. Tetapi pembaziran berlaku lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan dan Syawal.

Lihatlah dalam peti ais masing-masing berapa banyak makanan yang dibazirkan. Belum lagi di restoran dan hotel-hotel.

Tetapi pembaziran makanan ini bukan saja berlaku di Malaysia tetapi di banyak negara maju di dunia dan dalam kalangan golongan kaya di negara-negara membangun dan miskin.

Sedangkan pada Rabu lalu, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengumumkan bahawa manusia yang menghadapi kelaparan mencapai satu bilion pada tahun ini.

Dapat diandaikan bahawa bilangan yang begitu banyak menanggung kelaparan ini adalah tertinggi dalam sejarah manusia. Ini kerana bilangan manusia yang ada di bumi hari ini adalah jauh lebih tinggi pernah wujud berbanding pada masa-masa lalu.

Kalau dulu, kelaparan hanya berlaku di tempat-tempat yang terpencil dan bermusim. Kali ini kelaparan berlaku secara meluas, merata dan berpanjangan.

Apa yang mengharukan ialah kelaparan berlaku ketika dunia berada dalam zaman kemuncak tamadunnya dengan kemajuan sains, teknologi, demokrasi, sistem pasaran terbuka, globalisasi dan era maklumat yang paling canggih pernah dialami oleh manusia.

Jika manusia yang mencapai tamadun sebegini tinggi tidak dapat memenuhi keperluan asas iaitu makanan, maka tentunya sistem yang ada sekarang patut dipersoalkan.

Mengapakah sistem pasaran terbuka yang menguasai dunia hari ini di mana negara komunis iaitu China telah pun menjadi antara penyumbang penting kepada sistem ini telah akhirnya turut gagal memberi makanan yang secukupnya pada dunia?

Bukan saja makanan tetapi barangan keperluan lain juga tidak diagihkan dengan sewajarnya. Pembaziran besar-besaran berlaku di seluruh dunia dengan negara kaya menggunakan banyak sumber sementara sebahagian besar manusia terperangkap dengan sistem bagi menghasilkan barangan-barangan untuk terus hidup.

Kesemuanya ini berasaskan kepada pengejaran ke atas menggunakan barangan yang pelbagai tetapi keperluannya hanya diada-adakan untuk syarikat besar-besar meraih keuntungan. Sementara syarikat pula beroperasi dengan tumpuan untuk memberikan pulangan maksimum kepada pemegang saham yang mahu menjadi kaya sebanyak mungkin bagi membolehkan mereka hidup mewah tanpa had.

Untuk itu, mereka mencipta pelbagai barangan baru yang diada-adakan keperluannya melalui usaha pemasaran agresif melibatkan dunia pengiklanan canggih yang dapat mewujudkan keinginan dalam kalangan pengguna untuk membeli barangan berkenaan.

Pengejaran terhadap produk yang diada-adakan ini mengakibatkan banyak pembaziran yang akhirnya menjejaskan alam sekitar dan mengancam manusia sendiri. Perubahan iklim akibat perbuatan manusia pengguna dapat disaksikan melalui bencana alam seperti taufan dan banjir.

Apabila berlaku bencana alam, mereka yang teruk menanggung akibatnya adalah kalangan golongan miskin dan terpinggir.

Sementara yang kaya dan kelas menengah didapati masih tidak mendapat kepuasan hidup walaupun mereka sentiasa membeli-belah kerana minda dikuasai oleh iklan-iklan.

Sumber: http://www.utusan.com.my/