Jumaat, 14 September 2012

ISU PENDIDIKAN : Kerajaan bela nasib graduan pendidikan


Nasib 10,200 graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan yang sehingga kini masih belum ditawarkan pekerjaan sebagai guru dijangka diketahui pada pembentangan Bajet 2013, 28 September ini. Bayangan awal yang diberikan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, dijangka melegakan mereka selepas beberapa tahun menamatkan pengajian tapi tidak ditawarkan jawatan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan dijangka mengumumkan sesuatu yang akan mengubah nasib mereka. Keperluan semasa pasaran pendidikan dijangka membantu graduan berkenaan mencapai cita-cita menjadi guru yang kini mendapat pengiktirafan tinggi kerajaan. Kita yakin masalah yang dihadapi graduan berkenaan menjadi iktibar kepada kerajaan khususnya Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran. Mereka yang dilatih secara khusus sebagai guru tapi menghadapi masalah penempatan, gara-gara unjuran kurang tepat terhadap sektor perguruan itu sendiri.

Faktor lebihan penawaran dan masalah penempatan menyebabkan mereka tidak segera ditawarkan jawatan walaupun pertumbuhan penduduk dan bilangan pelajar sepatutnya memberi peluang kepada kerjaya berkenaan. Keadaan lebih mendesak apabila dilaporkan 13,000 graduan pendidikan yang mengajar Sains dan Matematik di seluruh negara mula menerima kesan penurunan pelajar mengambil jurusan berkenaan sehingga ada yang terpaksa mengikuti latihan semula subjek lain.

Kita yakin masalah penempatan dan pengisian pengajaran subjek boleh diatasi. Kerajaan sentiasa peka isu pendidikan termasuk melancarkan laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang bertujuan meningkatkan taraf pendidikan negara ke tahap global. Sebagai sebuah negara yang menuju peningkatan sektor pendidikan dan perguruan, Malaysia sentiasa berusaha meningkatkan prasarana di sekolah. Peningkatan premis dan kemudahan asas di sekolah memerlukan tenaga penggerak yang berkualiti dan berwawasan.

Gabungan guru berijazah dan berpengalaman amat diperlukan sebagai ejen penggerak institusi di sekolah itu sendiri. Dalam hal ini kita yakin penempatan 10,200 graduan bakal melancarkan lagi matlamat transformasi pendidikan yang bertujuan melahirkan modal insan berwawasan menjelang 2020. Tentunya kehadiran mereka menjadikan sektor pendidikan lebih berwibawa dan sekolah menjadi medan percambahan ilmu dan tradisi intelektual yang berdaya saing pada peringkat global


Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SOSIAL : Rumah terbuka citra nilai Melayu baru


Oleh : Imlan Adabi
 
Masyarakat Melayu lama tidak pernah menyambut Aidilfitri sepanjang Syawal. Mereka paling lama pun sambut hari raya selama tiga hari. Hari keempat Syawal lazimnya mereka ke sawah atau menangkap ikan. Yang menjadi buruh terus membanting tulang dan penoreh memperagakan tulang empat kerat di pinggir bukit.

Suasana tradisi lebih berpihak mencari makan seadanya. Amalan bermaafan dan ziarah diamalkan sepanjang masa. Rumah mereka sentiasa terbuka, tidak tertakluk kepada Aidilfitri untuk bersalaman dan bermaafan. Bagi mereka, Syawal hanya sebahagian daripada kesinambungan bulan yang menganjurkan manusia beribadat dan menjalankan tradisi muafakat.

Konsep Melayu moden

Hanya pada dekad 90-an, budaya baru terbentuk hasil perkembangan ekonomi dan perubahan cara hidup. Melayu sambut raya selama sebulan. Tahun ini 16 September yang dianggap Hari Malaysia tepat pada hari terakhir Syawal. Cuti umum tentunya dimanfaatkan untuk majlis rumah terbuka. Mereka menggunakan alasan Syawal untuk menjemput saudara mara dan rakan ke majlis kenduri. Jika tiada Syawal, majlis rumah terbuka tidak diadakan.

Konsep Melayu moden meletakkan kehidupan sebagai milik peribadi, berbeza suasana tradisi yang wujud sebelum dekad 80-an. Jati diri Melayu berubah mengikut perubahan masa dan tradisi muafakat yang kita kaji dari kitab Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah mulai tercabar.

Melayu pasca Dasar Ekonomi Baru (DEB) mengalami perubahan drastik dari segi cara hidup dan sistem nilai. Dasar kerajaan yang mengutamakan agihan ekonomi dan penyusunan semula masyarakat memberi kesan terhadap struktur masyarakat itu sendiri.

Konsep profesionalisme dikaitkan sebagai ‘penjualan’ tenaga dan kepakaran. Melayu turut terbabit menjual tenaga dan kepakaran untuk mendapat upah. Ahli kapitalis meletakkan pasaran pekerjaan sebagai penentu nilai sosial seseorang. Semakin tinggi kepakaran yang dimiliki mendorong kadar upah yang tinggi.

Peningkatan ekonomi, taraf hidup dan prasarana tanpa sedar mengubah identiti Melayu dan budayanya. Sistem nilai yang turut berubah menjadikan saingan dalam pasaran pekerjaan lebih utama daripada mengekalkan amalan muafakat dan tradisi gotong-royong.

Konsep kejiranan mulai terhakis dan kawasan perumahan moden yang dikaitkan dengan perbandaran menjadikan penduduknya lebih tertutup. Jika terdedah pun sekadar menikmati media baru yang terhasil daripada dasar langit terbuka.

Amalan rumah terbuka pada bazar Ramadan dan Syawal menterjemahkan keunikan Melayu baru. Dulu hidangan Syawal dimasak sendiri oleh isteri dan ahli keluarga bagi meraikan tetamu. Juadah Ramadan disediakan oleh ahli keluarga mengikut kemampuan. Tidak timbul istilah bazar Ramadan atau katering kerana wanita Melayu ketika itu mempunyai masa yang cukup untuk memasak dan berlapang dada menyediakan masakan.

Tuntutan masa dan perubahan cara hidup kini memaksa wanita turut bersaing ‘menjual’ kepakaran mereka dalam pasaran pekerjaan. Mereka keluar rumah sejak pagi dan kediaman hanya menjadi ‘sarang’ untuk berehat waktu senja dan malam. Perubahan suasana ini menyebabkan bazar Ramadan melata sepanjang bulan puasa dan katering menjadi tumpuan majlis rumah terbuka Syawal.

Kita harus akui katering dan bazar Ramadan adalah citra ekonomi Melayu moden. Semakin tinggi kuasa ekonomi di sesuatu kawasan semakin banyak perkhidmatan penyediaan makanan. Kuasa ekonomi mendorong majlis rumah terbuka diadakan sepanjang Syawal. Kuasa ekonomi juga mendorong sesetengah majlis Aidilfitri atau berbuka puasa diadakan di hotel lima bintang sebagai membuktikan kekuatan kewangan penganjur majlis.

Kontradiksi pembangunan

Paradoks pembangunan sering memberi gambaran terbalik. Penulis menghadiri majlis Aidilfitri di sebuah dewan agam. Malangnya, tidak jauh dari kawasan parkir, kalangan gelandangan merayau mencari makan. Mereka juga Melayu. Kontradiksi pembangunan!

Ketika merayakan Hari Malaysia, wajar juga kita menilai sistem kehidupan Melayu hari ini. Pencapaian DEB dan kesan kemelut dalaman UMNO pada 1987 berjaya membentuk identiti baru kepada sebahagian Melayu. Politik wang, persaingan kerjaya dan pasaran saham sebahagian daripada keretakan bangsa sendiri.

Jangan terperanjat jika majlis terbuka Syawal sekadar acara tanpa semangat kemelayuan itu sendiri. Seorang teman secara sinis mengandaikan majlis rumah terbuka untuk tetamu yang dijemput saja!

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Keputusan Rayuan Ke IPTA ( Ijazah Pertama) Boleh Disemak Mulai Esok


KUALA LUMPUR : Status keputusan rayuan permohonan kemasukan ke Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi program pengajian lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia, matrikulasi, asasi serta setaraf bagi ijazah pertama boleh disemak mulai 12 tengah hari esok.

Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Datuk Prof Dr Rujhan Mustafa berkata calon boleh membuat semakan keputusan menerusi laman web - http://upu.mohe.gov.my, http://www.jpt.utm.my, http://jpt.uum.edu.my, http://jpt.unimas.my atau http://jpt.ums.edu.my.

"Calon turut boleh mengetahui status mereka melalui sistem pesanan ringkas (SMS) bagi semua talian telefon bimbit dengan menaip UPU jarak RESULT jarak diikuti dengan nombor kad pengenalan, dan hantar ke 15888 atau menghubungi talian hotline 03-88706767, helpline 03-88706777 dan talian am 03-88706755 atau 6766," katanya dalam satu kenyataan di sini, pada Jumaat.

Beliau berkata calon juga boleh menyemak dan mencetak surat tawaran rasmi menerusi laman web rasmi IPTA mulai Selasa ini, dan rayuan dianggap gagal sekiranya tiada sebarang tawaran diterima daripada IPTA sehingga akhir bulan ini.

Calon yang menghadapi sebarang pertanyaan dan kemusykilan boleh menghubungi Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar Jabatan Pengajian Tinggi di talian 03-88706767 dan 03-88706777. -BERNAMA

ISU KENEGARAAN : Antara Hari Kemerdekaan dengan Hari Malaysia



Oleh :  SOFI RAHMAN

RAMAI dalam kalangan anak muda yang sedikit terkeliru antara Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia. Ramai yang tidak sedar akan kewujudan Hari Malaysia kerana apabila dilontarkan tarikh keramat itu ramai yang akan memberikan jawapan 31 Ogos.

Tidak adil untuk kita sekadar membebankan kekeliruan itu di atas bahu mereka semata-mata tanpa kita memikirkan apakah kita telah mengambil pendekatan yang cukup untuk menyedarkan mereka tentang kewujudan tarikh Hari Malaysia.

Benar, kita menyediakan segala bentuk kemudahan dan kemodenan untuk dinikmati oleh mereka dan generasi akan datang tetapi khuatir yang disediakan itu akan menyebabkan mereka menjadi lalai kepada sejarah. Sama ada suka atau tidak, hakikat yang harus kita terima bahawa sejarah menjadikan Malaysia sesempurna ini hasil pengemblengan bersama rakyat Malaysia sama ada di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak.

Jika diimbas kembali kepada sambutan Hari Kemerdekaan Ke-55 pada 31 Ogos lalu, renung-renungkanlah sama ada kita mampu menarik anak-anak muda ini untuk merenung kembali setiap titisan peluh yang dititiskan oleh generasi terdahulu dalam usaha mencapai kemerdekaan atau kita sekadar mampu membuatkan mereka menjeritkan perkataan merdeka dan membulatkan mata mereka merenung setiap percikan bunga api di angkasa pada detik 12 tengah malam.

Kerisauan ini dirasakan apabila saban hari berbanding tahun sebelumnya, kemeriahan rakyat terutamanya anak muda dalam meraikan hari kemerdekaan semakin dingin. Lihatlah di sekeliling anda apakah masih ada lagi bendera-bendera yang digantungkan atau dikibarkan di kereta-kereta mahu pun premis-premis? Jika ada pun sekadar menghiasi yang kebanyakannya adalah kenderaan rasmi dan premis kerajaan.

Teringat pula kepada kata-kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan(KPKK), Datuk Seri Dr. Rais Yatim bahawa menyambut apa jua acara sambutan yang berkisar kepada sejarah Malaysia tidak boleh hanya dinilai kepada bilangan yang hadir dan bilangan yang mengibarkan bendera semata-mata tetapi jauh daripada itu adalah melahirkan jiwa yang penuh kecintaan kepada negara.

Tentunya kata-kata yang lahir daripada seorang Menteri apatah lagi daripada orang berpengalaman luas haruslah difikirkan secara bersama pendekatan bagaimanakah yang harus diambil untuk menanamkan rasa cinta itu kepada anak-anak muda.

Walaupun sehebat itu dan sebenderang angkasa yang kita warnakan pada detik 12 malam 31 Ogos pun kita masih tertanya-tanya apakah anak muda benar-benar menjiwai rasa cinta akan negara inikan pula berhubung Hari Malaysia yang mungkin masih samar-samar pengertiannya di jiwa mereka.

Kita tidak mahu kekeliruan berhubung Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia yang semakin bersawang di minda anak muda diburukkan lagi oleh mereka yang berkepentingan dalam politik.

Pelbagai dakyah palsu dilontarkan mereka kepada anak-anak muda di Sabah khususnya semata-mata mahu menyemai rasa benci mereka kepada kerajaan. Minda anak muda di Sabah dan Sarawak terus disogokkan dengan dakwaan bahawa kerajaan sekarang meminggirkan dan tidak membela nasib rakyat Sabah dan Sarawak.

Hujah yang agak dangkal yang mereka gunakan itu dikhuatiri akan ditelan mentah-mentah oleh anak muda biarpun hakikatnya Sabah dan Sarawak tidak pernah dipinggirkan mahupun dianaktirikan.

Lihat sahaja barisan Jemaah Menteri dalam pentadbiran kerajaan. Sejak dari dahulu sehinggalah ke detik hari ini, anak-anak Sabah dan Sarawak tidak pernah dikecualikan daripada memegang jawatan Jemaah Menteri.

Kemudahan di Malaysia diselaraskan di seluruh negara termasuklah Sabah dan Sarawak. Hospital kerajaan, sekolah bantuan kerajaan dan pelbagai lagi kemudahan yang disediakan oleh Kerajaan Persekutuan diperluaskan ke Sabah dan Sarawak. Justeru, bagaimana boleh kita menerima bahawa Sabah dan Sarawak dianak tiri dan dipinggirkan?

Ramai anak muda Sabah dan Sarawak yang berjaya mendapatkan pekerjaan yang baik di negeri kelahiran mereka sendiri dan tidak kurang juga ada dalam kalangan anak muda daripada tanah Semenanjung yang berhijrah ke Sabah dan Sarawak untuk mencari rezeki.

Begitu juga jawatan penting di peringkat Persekutuan, Sabah dan Sarawak yang diisikan oleh rakyat dari kedua-dua negeri itu. Semangat integrasi nasional segala-galanya berjalan dengan baik dan tidak ada sebarang rasa buruk sangka antara anak Semenanjung dengan anak Sabah dan Sarawak.

Kebersamaan inilah yang sememangnya diidam-idamkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak apabila memperkenalkan Gagasan 1Malaysia ketika mengambil alih tampuk pemerintahan. Biarpun sebenarnya perjuangan menyatukan seluruh rakyat Malaysia bukanlah perkara baru tetapi Perdana Menteri  tampaknya sentiasa berwaspada kepada sebarang tindakan yang sengaja mahu memecah-belahkan rakyat Malaysia.

Mengenai kecelaruan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia, adalah diharapkan kerajaan mengambil pendekatan lebih proaktif untuk menerangkan fakta sebenar perihal peristiwa itu secara menyeluruh kepada rakyat Malaysia. Tanggungjawab ini dilaksanakan oleh Jabatan Penyiaran dan Jabatan Penerangan KPKK.

Hanya dengan fakta yang benar akan dapat melahirkan rasa kecintaan yang mendalam kepada negara dan dapat menjadi benteng kepada sebarang asakan daripada mereka yang ingin melihat kehancuran negara demi kuasa.

Semoga detik 16 September akan menjadi sepenting detik 31 Ogos di dalam kalendar tahunan Malaysia. Kita mahu kepentingan bersama rakyat Malaysia sama ada di Semenanjung, Sabah dan Sarawak akan menjadi seperti aur dengan tebing dan cubit peha kanan, peha kiri turut terasa sakitnya.

Di bawah kibaran Jalur Gemilang, ayuh kita mengorak langkah bersama untuk menuju ke arah yang cemerlang. Sesungguhnya tidak ada yang mustahil untuk kita gapai sekiranya kita bersatu dan dengan semangat Malaysia Boleh, Pendelela Rinong telah menzahirkan bahawa kita sebenarnya hidup dalam rumpun 1 Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Profesion perguruan setaraf kerjaya profesional


11 Anjakan Strategi Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025

KUALA LUMPUR - Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Selasa lepas, dilihat sebagai suatu anjakan positif bagi meningkatkan taraf pendidikan negara ke tahap global.

Menggariskan 11 elemen yang perlu dijadikan kayu ukur bagi menyumbang kepada penambahbaikan sistem pendidikan yang ada di Malaysia, pelan pendidikan itu antaranya turut menyasarkan perguruan dijadikan sebagai profesion pilihan.

Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Datuk Dr Junaidi Abu Bakar berkata dengan menjadikan perguruan sebagai profesion pilihan ia mampu meletakkan kerjaya tersebut pada tahap profesional.

"Sebelum ini terdapat segelintir masyarakat yang berpendapat bahawa profesion guru adalah kerjaya yang mudah untuk digalas, namun dengan anjakan sebagai profesion pilihan, masyarakat akan sedar bahawa bukan semua orang layak bergelar guru dan dianugerahkan ciri-ciri seorang pendidik.

"Menjadi seorang guru pada hakikatnya memerlukan nilai-nilai murni yang tinggi, personaliti khusus, kepakaran dan kemahiran dalam bidang mengajar serta kebolehan sampingan yang menjadi nilai tambah kepada seseorang guru," katanya kepada Bernama.

Dr Junaidi percaya pendekatan yang diambil Kementerian Pelajaran bagi mengangkat martabat profesion perguruan secara langsung mampu melahirkan lebih ramai golongan guru yang bukan sahaja boleh mengajar di sekolah  kerajaan tetapi juga di sekolah swasta dan antarabangsa.

Katanya peluang bergelar usahawan juga terbuka kepada guru apabila mereka mampu membuka pusat tuisyen sendiri serta berupaya memberi bimbingan tambahan kepada pelajar.

"Fokus kementerian untuk meningkatkan kualiti guru bukan sahaja memberi manfaat kepada negara, malahan mampu menyumbang kepada keperluan negara-negara membangun lain yang turut memerlukan tenaga pengajar  profesional.

"Individu yang mahu bergelar seorang guru perlu sedar bahawa menggalas tugas sebagai pendidik bukan sekadar memenuhi keperluan ekonomi, malahan lebih daripada itu ia memikul amanah besar dalam melahirkan modal insan berkualiti untuk negara," katanya.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Hashim Adnan berkata matlamat kementerian menjadikan perguruan sebagai profesion pilihan dalam masyarakat merupakan usaha murni yang membantu terhadap pembangunan negara.

Katanya melalui pelbagai insentif yang disediakan kerajaan bagi profesion tersebut, masyarakat perlu merebut peluang untuk berkhidmat dalam profesion perguruan.

"Guru yang ada pada hari ini merupakan calon terbaik yang dipilih bagi menggalas tugas mengajar anak bangsa... mereka juga bukan sahaja dinilai dari sudut akademik semata-mata, malah meliputi aspek kepimpinan, pengurusan dan juga sahsiah peribadi.

"Objektif kerajaan untuk melahirkan generasi berkualiti pada masa akan datang akan lebih mudah direalisasikan dengan peranan dan bantuan yang dipikul guru," katanya.

Pengetua Pusat Tuisyen Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB) Suhaimi Rashid berkata tanggapan masyarakat yang memandang rendah terhadap kerjaya guru perlu dihakis sekiranya mahu ia dijadikan sebagai profesion pilihan.

Katanya profesion guru sewajarnya dianggap setaraf dengan kerjaya profesional lain kerana guru merupakan subjek utama yang menjadi pemangkin terhadap kemajuan pendidikan bangsa dan negara.

"Pandangan rendah segelintir masyarakat terhadap kerjaya guru membuatkan ramai yang kurang yakin untuk mencebur diri dalam bidang perguruan. Kita jangan lupa bahawa guru sememangnya terlatih, lengkap sebagai profesional untuk mendidik pelajar," katanya.

Suhaimi berkata guru cemerlang dan mempunyai kebolehan, kemahiran serta kualiti sebagai pendidik  secara langsung berupaya memacu negara ke suatu tahap yang lebih baik berdasarkan ilmu pengetahuan yang dimiliki.

Guru bahasa Inggeris Sekolah Kebangsaan Pulau Pemanggil, Mersing, Johor, Muhamad Fizri Jamal berkata dengan menjadikan perguruan sebagai profesion pilihan ia dapat membuka mata masyarakat terhadap profesion itu serta  menarik minat mereka menceburi bidang perguruan.

"Dewasa ini,  kita tahu bahawa orang ramai berebut-rebut untuk menjadi guru tetapi kebanyakannya bukanlah sebagai pilihan utama. Tindakan mereka juga didorong oleh beberapa faktor seperti pengangguran, desakan keluarga dan lain-lain, bukannya atas minat dan kesedaran diri sendiri.   

"Jika seorang guru mempunyai minat dan disiplin yang tinggi terhadap kerjaya, mereka akan bekerja lebih tekun dan bertanggungjawab, apatah lagi dengan dipandang tinggi oleh masyarakat, akan lebih bersemangat," katanya.    

Selain itu beliau berkata mengangkat profesion tersebut ke tahap yang lebih tinggi boleh memupuk rasa bangga dalam diri seseorang guru terhadap kerjaya mereka. - Bernama

ISU BAHASA : Nilai ekonomi bahasa Melayu di Nusantara


Oleh : Johan Jaaffar
 
Baru-baru ini saya telah menemui sekumpulan pemimpin muda Republik Singapura. Mereka terdiri daripada ahli politik, pimpinan NGO, budayawan, penulis dan wartawan daripada pelbagai bangsa. Kami membincangkan banyak isu, paling menarik tentunya ialah pengalaman Singapura menangani isu bahasa.

Antara tokoh muda itu terdapat beberapa orang anak Melayu. Mereka ternyata menguasai bahasa Inggeris dengan baik dan apabila bercakap dalam bahasa Melayu terasa benar kekoknya. Mereka mengakui bahawa bahasa Melayu, walaupun menjadi salah satu bahasa rasmi republik itu, amat kurang peranannya sebagai bahasa ilmu dan bahasa perhubungan. Perjalanan Singapura dalam soal kebahasaan amat berbeza dengan pengalaman Malaysia, Indonesia, Brunei atau Filipina. Saya mendapat kesan bahawa persepsi mereka ialah kepentingan bahasa Inggeris tidak ada galang gantinya hari ini. Mereka boleh hidup dengan hanya menguasai bahasa Inggeris. Memang terbukti sejak Singapura berpisah daripada Malaysia pada tahun 1965, republik itu menjadi kuasa ekonomi serantau. Salah satu daripada kunci kejayaannya ialah penguasaan bahasa Inggeris yang baik.

Saya memperingat mereka tentang buku bekas Perdana Menteri republik itu, Lee Kuan Yew, My Lifelong Challenge: Singapore’s Bilingual Journey. Memang Lee Kuan Yew bertanggungjawab menghapuskan sistem sekolah vernakular pada peringkat awal kemerdekaan negara itu. Beliau membuat keputusan itu ekoran tindakan pelajar aliran Cina yang militan ketika itu.

Walau bagaimanapun Lee Kuan Yew percaya perlunya pemimpin Singapura menguasai pelbagai bahasa. Beliau sendiri mendalami bahasa Mandarin dan memperbaiki penguasaan bahasa Melayu. Akhir-akhir ini beliau mengakui bahawa akibat penekanan pada bahasa Inggeris, bahasa ibunda menjadi korban. Beliau mencadangkan ‘Lee Kuan Yew Bilingualism Fund’ bagi menyemarakkan pengajaran dalam bahasa ibunda di sekolah. Beliau sedar bahawa anak-anak perlu menguasai bahasa ibunda sekurang-kurangnya sehingga usia 12 tahun sebelum memberikan tumpuan kepada bahasa Inggeris.

Rata-rata pemimpin Singapura hari ini terbentuk dalam sistem satu bahasa. Bahasa vernakular yang lain semakin diabaikan. Alasan yang diberikan ialah bahasa-bahasa vernakular tidak penting lagi. Bahasa Cina hanya diberikan perhatian serius apabila Negara China bangkit sebagai raksasa ekonomi baharu.

Saya menghujahkan bahawa bahasa Melayu dituturkan oleh tidak kurang 400 juta manusia di rantau ini. Angka itu sahaja sudah menjamin nilai ekonominya. Singapura merupakan satu-satunya negara yang menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi di tengah lautan pengguna bahasa Melayu. Berdasarkan perhitungan strategik ekonomi sahaja, Singapura akan kerugian sekiranya bahasa Melayu diabaikan.

Mengetepikan kuasa beli 400 juta manusia tentulah tidak masuk akal. Bukan itu sahaja, hanya dengan menguasai lingua franca serantau, akan dapat difahami minda, sikap dan pandangan dunia penduduk setempat. Penjajah Inggeris satu masa dulu menghantar para pengkaji mempelajari bahasa dan sastera Melayu bagi memahami minda orang Melayu. Hanya dengan cara itu mereka memenangi hati dan perasaan orang Melayu.

Kita harus menerima hakikat bahawa bahasa Melayu akan terus menjadi bahasa utama penduduk di rantau ini. Tidak ada dasar bahasa, dasar pendidikan atau kuasa politik yang akan mengubah hal itu. Bahasa Melayu dalam pelbagai variasinya (bahasa Indonesia, bahasa Brunei, bahasa Melayu Singapura, bahasa Melayu Selatan Thailand, bahasa Melayu Mindanao, serta bahasa sukuan sekian banyak kelompok etnik dan daerah) akan terus menjadi bahasa ilmu, komunikasi, budaya dan sastera. Kemajuan negara-negara di rantau ini tidak akan mengubah hal itu. Seperti juga China, Korea dan Jepun tidak mengubah dasar bahasa, negara-negara di rantau ini tidak akan menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa kebangsaan mereka. Kenyataan ini kadangkala dilupakan oleh banyak pihak.

Kita juga harus menerima hakikat bahawa pada masa ini bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan di kesemua negara di Nusantara, kecuali Singapura. Penduduk di rantau ini tidak akan membuang bahasa ibunda mereka semata-mata untuk maju dan berjaya.

Ini bermakna, bahasa Inggeris akan terus menjadi bahasa kelompok elitis, kaum pedagang dan bahasa komunikasi di alam siber. Sifat elitisnya akan melahirkan pula generasi elitis yang selalunya akan dituduh terpisah daripada akar dan teras bangsa mereka. Elit pemerintah, elit peniaga dan elit ilmuan ini selalunya memperagakan nilai dan psyche yang berbeza daripada rakyat terbanyak.

Tuntutan kelompok elit ini biasanya akan menjadi lantang kerana mereka mempunyai keupayaan menghujahkan pendirian mereka secara meluas. Mereka didukung pula oleh media elitis. Tetapi gelombang rakyat selalunya tidak menyebelahi mereka. Penentangan terhadap dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) merupakan contoh klasik bagaimana kelompok majoriti yang selama ini kelihatan membisu bangun ‘memberontak’ terhadap dasar yang mereka anggap bertentangan dengan kehendak terbanyak.

Politik bahasa harus ditangani dengan waspada. Seperti mana lantangnya pendidik Cina mempertahankan bahasa Cina atas dasar perlunya pendidikan asas dalam bahasa ibunda begitulah lantangnya tuntutan massa untuk melihat bahasa kebangsaan dimuliakan.

Saya percaya pemimpin Singapura hari ini menyedari pentingnya memberikan empowerment kepada orang Melayu Singapura. Pada waktu yang sama mereka ingin melihat bahasa ibunda setiap kaum diberikan tumpuan. Perjalanan dwibahasa Singapura yang baharu akan mencorakkan sikap mereka terhadap rantau Nusantara.

Kita mempunyai kelebihan dalam soal ini. Soalnya sama ada kita tahu memanfaatkannya dengan baik?

Sumber : http : //www.bharian.com.my/